سنگهایی از آنسوی منظومه شمسی

26 مرداد
پس از 16 سال که این تکه سنگها بر روی زمین افتاده اند، دانشمندان به این واقعیت پی بردند که آنها از خارج از منظومه شمسی به زمین رسیده اند. این سنگها در سال 2000 (1378) بر روی دریاچه یخ زده تاگیش واقع در بریتیش کلمبیای کشور کانادا به زمین برخورد کردند و در همان زمان هم دانشمندان اعلام کردند که آنها، نمونه هایی کاملاً متفاوت از تمامی نمونه های بدست آمده و طبقه بندی شده از سنگهای کیهانی هستند. هم اکنون محققانی که به ارزیابی ترکیب سنگ مشغول هستند می گویند که نظریه بهتری برایش دارند که البته با شنیدن آن کمی تعجب خواهید کرد. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه باشید...

مبدأ حرکت بیشتر سنگهای آسمانیِ کشف شده بر روی زمین از جایی بین مریخ و مشتری می باشد. دراین موردِ خاص، ظن دانشمندان بر آن قرار گرفت که تمامِ سنگهایی که بر روی دریاچه یخ زده تاگیش فرود آمدند از کمربند کوئیپر به زمین رسیده اند. کمربند کوئیپر متشکل از «اجرام دنباله دار مانندی» است که در ورای نپتون قرار دارند. فاصله این کمربند تا خورشید بین 30 تا 50 برابر فاصله زمین تا خورشید است. که معادل 4.5 تا 7.5 میلیارد کیلومتر است. اگر تئوری فوق صحیح باشد، برای اولین بار است که دانشمندان موفق به ثبت یک سنگ آنهم از خارج از منظومه شمسی شده اند.

دانشمندانی از مؤسسه تحقیقاتی ساوث وست در کلورادو برای سالها برروی این اجرام آسمانی مطالعه کردند تا مبدأ حرکت آنها را پیدا کنند. ظاهر این سنگها شبیه سنگهای بدست آمده از منطقه بین مریخ و مشتری بود لیکن تفاوتهای مشهودی هم داشتند. بیشتر ساختار این سنگها از کربن است ولی در مقایسه با سایر نمونه ها از مقادیر بسیار بیشتری از آمینواسیدها تشکیل شده اند. برخی از نمونه های بدست آمده از دریاچه تاگیش، 10 تا 100 برابر بیشتر از نمونه های دیگر حاوی آمینواسید هستند.

نظریه تعلق داشتن این سنگها به کمربند کوئپر با انطباق تحقیقات دانشمندان بر روی این سنگها و داده های یافت شده توسط نیوهورایزنز بدست آمده است و در ژورنال Astronomical به چاپ رسیده است.

محمد نبی زاده

1. ایرانی
    ایرانی 11 بهمن, 09:28

فقط می توانم بگویم ه از خارج از منظومه شمسی هیچ سنگی نمی تواند به زمین برسد هر چه هست از داخل منظومه است .

اولین مورد شناسایی الکل متیلیک در قرص سیاره ساز

قرص‌های پیش ستاره‌ای (به انگلیسی protoplanetary disk) توده‌هایی از گرد و غبار و گاز هستند که اغلب حول ستارگان جوان می‌چرخند. حال دانشمندان موفق شدند که الکل متیلیک مولکول ارگانیک (متانول) در قرصِ پیش-سیاره ای TW Hydrae را شناسایی کنند. این اولین مورد شناسایی ترکیب مزبور در یک قرص سیاره ساز جوان است. تشخیص مزبور به ستاره شناسان در درکِ فرآیندهای شیمیایی که طی شکل گیری منظومه های سیاره ای رخ می دهد کمک می کند و در نهایت منتهی به خلق مواد اولیه لازم برای حیات می شود.

نصب ویندوز 95 روی Galaxy Gear، تفریحی عجیب و بامزه !

خیلی از ما که برای خرید ساعتهای هوشمند می رویم اصلا فکر نمی کنیم که آیا می توان روی آن ویندوز 95 نصب کرد یا نه. ولی بر خلاف ما، افرادی هستند که درست مانند سازندگان این نوع ساعتها دوست دارند بدانند که آیا می توان با Galaxy Gear کارهای جالبتری کرد یا نه!

یافته های جدید در زمینه انتقال فشرده داده ها با استفاده از فناوری های نوری

انتقال فشرده ی داده با استفاده از فناوری های نوری که به تبادل سریع تر داده ها با انرژی بهینه در بین تراشه های الکترونیکی منجر می شود توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. یکی از قطعات مهم در این فناوری تعدیل کننده ماخ-زندر (MZM) است که توانایی تبدیل سیگنال های الکترونیکی به سیگنال های نوری را دارد. دانشمندان مؤسسه فناوری کارلسروهه (KIT) و مؤسسه فدرال تکنولوژی (ETH) در زوریخ سوئیس موفق به طراحی و ساخت یک MZM پلاسنومیک با طول 12.5 میکرون شده اند که سیگنال های الکتریکی دیجیتال را با نرخ 108 گیگابیت در ثانیه به سیگنال های نوری تبدیل می کند. اخبار این دستگاه در نشریه علمی Nature Photonics منتشر شده است.

آموزش تغییر یا غیرفعال سازی PIN سیم‌کارت در LG G4

همیشه با خرید گوشی جدید و قرار دادن سیم‌کارت خود بر روی آن با پیام فراموش شده "لطفاً PIN خود را وارد کنید" مواجه می‌شوید. احتمالاً مجبور خواهید شد تا اطراف خود را به دنبال اسناد سیم‌کارت بگردید. آیا دوست دارید تا مجدداً با این پیام روبه‌رو نشوید؟ دو راه حل آسان برای این کار وجود دارد. اولین کار تغییر پین به چیزی است که به‌راحتی آن را به خاطر بسپارید. مورد بعدی این است که اگر احساس می‌کنید گوشی هوشمند شما به سرقت نخواهد رفت، می‌توانید قفل PIN را از روی سیم‌کارت خود پاک کنید. این کار زیاد سخت نیست، بنابراین اگر PIN یا PUK 1/2 را دارید، به‌راحتی می‌توان این کار را انجام داد. اگر در حال حاضر این اعداد را به خاطر ندارید یا آن‌ها را فراموش کرده‌اید، تنها کسی که می‌تواند به شما کمک کند، اپراتور شما است. با این حال، اگر فقط به دنبال غیرفعال سازی یا تغییر قفل ایمنی PIN در گوشی LG G4 هستید، با کوی دانش همراه باشید.

بی ام و و طراحی 3.0 CSL به منظور بزرگداشت یک مدل

بی ام و 3.0 CSL را با دارا بودن تاریخچه ای غنی بین سال های 1973 الی 1979 به عنوان برنده بلامنازع مسابقات قهرمانی اتومبیلرانی تور اروپا همگان می شناسند و به همین خاطر لقب "کوپه سبک وزن اسپورت " به ماشین یادشده تعلق گرفته است.

پژوهشگران UCLA، فلزی فوق‌العاده سبک و قوی ساختند.

در سمت چپ، نمونه‌ی تغییرشکل‌یافته‌ی فلز خالص و در سمت راست، فلز جدید و قویِ ساخته‌شده از منیزیم با نانوذرات‌ کاربید سیلیکون را مشاهده می نمایید. هر ستون میکروی مرکزی، حدود 4 میکرومتر است. گروهی از پژوهشگران به سرپرستیِ دانشکده‌ی مهندسی و علوم کاربردیِ هنری سمولیِ UCLA توانستند فلزی فوق‌العاده قوی و سبک بسازند که نسبت سختی به وزن آن بسیار بالاست. این فلز جدید، ترکیبی از منیزیمِ آمیخته با نانوذرات‌های سیلیکون کاربیدِ مشتق از سرامیک و متراکم است. از این فلز می‌توان برای ساخت هواپیماها، اتومبیل‌ها و فضاپیماهای سبک‌تر استفاده کرد و بهره‌وریِ سوخت را ارتقاء داد. علاوه بر این در قطعات الکترونیکیِ موبایل و دستگاه‌های زیست-پزشکی نیز کاربرد دارد.