سنگهایی از آنسوی منظومه شمسی

26 مرداد
پس از 16 سال که این تکه سنگها بر روی زمین افتاده اند، دانشمندان به این واقعیت پی بردند که آنها از خارج از منظومه شمسی به زمین رسیده اند. این سنگها در سال 2000 (1378) بر روی دریاچه یخ زده تاگیش واقع در بریتیش کلمبیای کشور کانادا به زمین برخورد کردند و در همان زمان هم دانشمندان اعلام کردند که آنها، نمونه هایی کاملاً متفاوت از تمامی نمونه های بدست آمده و طبقه بندی شده از سنگهای کیهانی هستند. هم اکنون محققانی که به ارزیابی ترکیب سنگ مشغول هستند می گویند که نظریه بهتری برایش دارند که البته با شنیدن آن کمی تعجب خواهید کرد. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه باشید...

مبدأ حرکت بیشتر سنگهای آسمانیِ کشف شده بر روی زمین از جایی بین مریخ و مشتری می باشد. دراین موردِ خاص، ظن دانشمندان بر آن قرار گرفت که تمامِ سنگهایی که بر روی دریاچه یخ زده تاگیش فرود آمدند از کمربند کوئیپر به زمین رسیده اند. کمربند کوئیپر متشکل از «اجرام دنباله دار مانندی» است که در ورای نپتون قرار دارند. فاصله این کمربند تا خورشید بین 30 تا 50 برابر فاصله زمین تا خورشید است. که معادل 4.5 تا 7.5 میلیارد کیلومتر است. اگر تئوری فوق صحیح باشد، برای اولین بار است که دانشمندان موفق به ثبت یک سنگ آنهم از خارج از منظومه شمسی شده اند.

دانشمندانی از مؤسسه تحقیقاتی ساوث وست در کلورادو برای سالها برروی این اجرام آسمانی مطالعه کردند تا مبدأ حرکت آنها را پیدا کنند. ظاهر این سنگها شبیه سنگهای بدست آمده از منطقه بین مریخ و مشتری بود لیکن تفاوتهای مشهودی هم داشتند. بیشتر ساختار این سنگها از کربن است ولی در مقایسه با سایر نمونه ها از مقادیر بسیار بیشتری از آمینواسیدها تشکیل شده اند. برخی از نمونه های بدست آمده از دریاچه تاگیش، 10 تا 100 برابر بیشتر از نمونه های دیگر حاوی آمینواسید هستند.

نظریه تعلق داشتن این سنگها به کمربند کوئپر با انطباق تحقیقات دانشمندان بر روی این سنگها و داده های یافت شده توسط نیوهورایزنز بدست آمده است و در ژورنال Astronomical به چاپ رسیده است.

محمد نبی زاده

1. ایرانی
    ایرانی 11 بهمن, 09:28

فقط می توانم بگویم ه از خارج از منظومه شمسی هیچ سنگی نمی تواند به زمین برسد هر چه هست از داخل منظومه است .

اولین مورد شناسایی الکل متیلیک در قرص سیاره ساز

قرص‌های پیش ستاره‌ای (به انگلیسی protoplanetary disk) توده‌هایی از گرد و غبار و گاز هستند که اغلب حول ستارگان جوان می‌چرخند. حال دانشمندان موفق شدند که الکل متیلیک مولکول ارگانیک (متانول) در قرصِ پیش-سیاره ای TW Hydrae را شناسایی کنند. این اولین مورد شناسایی ترکیب مزبور در یک قرص سیاره ساز جوان است. تشخیص مزبور به ستاره شناسان در درکِ فرآیندهای شیمیایی که طی شکل گیری منظومه های سیاره ای رخ می دهد کمک می کند و در نهایت منتهی به خلق مواد اولیه لازم برای حیات می شود.

نشستن طولانی مدت، بدون ورزش کردن، خطر ابتلا به بیماری و مرگ زودرس را افزایش می‌دهد.

طبق نتایج حاصل از یک پژوهش ساعاتی که یک فرد در طول روز می‌نشیند بدون انجام ورزش منظم، با خطر بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و مرگ ارتباط دارد.

سیگنال های زائیده سرطان، باعث نوروبلاستوم با ریسک بالا می شود

محققان موفق به کشف جزئیات سیگنال های مولکولی غیرعادی و رویدادهای بیولوژیکی شده اند که موجب بروز سرطان کودکان نوروبلاستوم از نوع ریسک بالا می شود. هدف محققان نامبرده استفاده از این یافته ها برای توسعه معالجاتِ هدفمندِ مؤثرتر می باشد.

مشخصات بزرگترین راکتور سوخت دنیا

در آلمان تیمی از محققان در حال آماده سازی جهت افتتاح بزرگترین کارخانه سوخت هسته ای دنیا می باشند. استلارتورها که با وندلشتاین ایکس-7 نیز(w7-x) شناخته می شوند با اجرا در موسسه ماکس پلانک، برای راه اندازی در این ماه منتظر تصویب قانونی می باشند. با راه اندازی آن (w7-x) از یک دستگاه مارپیچی بزرگ در توکی ژاپن که در سال 1998 آماده بهره برداری شد و در حال حاضر بزرگترین استلارتور فعال می باشد، پیشی خواهد گرفت.

دو گونه پستاندار ریزجُثه مربوط به دوره زمین‌شناسی ژوراسیک در چین کشف شدند.

ممکن است دایناسورها در خلال دوره ژوراسیک وابسته به گیاهان بوده باشند ولی این موجودات غول پیکر، موجودات کوچک جونده‌مانندی را در زیستگاه خودشان سهیم کرده بودند. دو گونه جدید از این پستانداران اولیه که در جیب جا می‌گیرند در چین کشف شدند (البته فرض می کنیم انسان‌هایی هم عصر آنها بودند که لباسی به تن و جیبی در آن داشتند!). یکی از آنها بر روی درختان زندگی می‌کرده و چنگال‌های محکمی داشته است و دیگری تونل حفر می‌کرده و دارای پنجه‌های بیلچه مانندی بوده است.

قرارگیری در معرض آلاینده های هوا در دوران پیش از تولد، منشاء احتمالی مشکلات کودکان

مطالعه اخیر بیان می کند، قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا در دوران پیش از تولد، می تواند احتمال بروز اختلالات بیش فعالی (ADHD) و یا اختلالات توجهی و سایر مشکلات فکری و رفتاری را در کودکان افزایش دهد.