سنگهایی از آنسوی منظومه شمسی

26 مرداد
پس از 16 سال که این تکه سنگها بر روی زمین افتاده اند، دانشمندان به این واقعیت پی بردند که آنها از خارج از منظومه شمسی به زمین رسیده اند. این سنگها در سال 2000 (1378) بر روی دریاچه یخ زده تاگیش واقع در بریتیش کلمبیای کشور کانادا به زمین برخورد کردند و در همان زمان هم دانشمندان اعلام کردند که آنها، نمونه هایی کاملاً متفاوت از تمامی نمونه های بدست آمده و طبقه بندی شده از سنگهای کیهانی هستند. هم اکنون محققانی که به ارزیابی ترکیب سنگ مشغول هستند می گویند که نظریه بهتری برایش دارند که البته با شنیدن آن کمی تعجب خواهید کرد. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه باشید...

مبدأ حرکت بیشتر سنگهای آسمانیِ کشف شده بر روی زمین از جایی بین مریخ و مشتری می باشد. دراین موردِ خاص، ظن دانشمندان بر آن قرار گرفت که تمامِ سنگهایی که بر روی دریاچه یخ زده تاگیش فرود آمدند از کمربند کوئیپر به زمین رسیده اند. کمربند کوئیپر متشکل از «اجرام دنباله دار مانندی» است که در ورای نپتون قرار دارند. فاصله این کمربند تا خورشید بین 30 تا 50 برابر فاصله زمین تا خورشید است. که معادل 4.5 تا 7.5 میلیارد کیلومتر است. اگر تئوری فوق صحیح باشد، برای اولین بار است که دانشمندان موفق به ثبت یک سنگ آنهم از خارج از منظومه شمسی شده اند.

دانشمندانی از مؤسسه تحقیقاتی ساوث وست در کلورادو برای سالها برروی این اجرام آسمانی مطالعه کردند تا مبدأ حرکت آنها را پیدا کنند. ظاهر این سنگها شبیه سنگهای بدست آمده از منطقه بین مریخ و مشتری بود لیکن تفاوتهای مشهودی هم داشتند. بیشتر ساختار این سنگها از کربن است ولی در مقایسه با سایر نمونه ها از مقادیر بسیار بیشتری از آمینواسیدها تشکیل شده اند. برخی از نمونه های بدست آمده از دریاچه تاگیش، 10 تا 100 برابر بیشتر از نمونه های دیگر حاوی آمینواسید هستند.

نظریه تعلق داشتن این سنگها به کمربند کوئپر با انطباق تحقیقات دانشمندان بر روی این سنگها و داده های یافت شده توسط نیوهورایزنز بدست آمده است و در ژورنال Astronomical به چاپ رسیده است.

محمد نبی زاده

1. ایرانی
    ایرانی 11 بهمن, 09:28

فقط می توانم بگویم ه از خارج از منظومه شمسی هیچ سنگی نمی تواند به زمین برسد هر چه هست از داخل منظومه است .

اولین مورد شناسایی الکل متیلیک در قرص سیاره ساز

قرص‌های پیش ستاره‌ای (به انگلیسی protoplanetary disk) توده‌هایی از گرد و غبار و گاز هستند که اغلب حول ستارگان جوان می‌چرخند. حال دانشمندان موفق شدند که الکل متیلیک مولکول ارگانیک (متانول) در قرصِ پیش-سیاره ای TW Hydrae را شناسایی کنند. این اولین مورد شناسایی ترکیب مزبور در یک قرص سیاره ساز جوان است. تشخیص مزبور به ستاره شناسان در درکِ فرآیندهای شیمیایی که طی شکل گیری منظومه های سیاره ای رخ می دهد کمک می کند و در نهایت منتهی به خلق مواد اولیه لازم برای حیات می شود.

ساخت ابزارهای پزشکیِ اختصاصی برای بیمار با فناوری چاپ 3 بعدی

فناوری چاپ 3 بعدی جدید می تواند برای هر نوزاد بیمار کاتترها و ایمپلنت های جراحی خاص را تولید کند. بیشتر ابزارهای پزشکی که در بازار موجودند برحسب اندازه های استاندارد تولید می شوند، اما همانطور که شاید شما نیز توجه کرده اید اندازه و شکل بدن افراد بسیار متفاوت با هم است. از این نظر مخصوصا نوزادان بیمار یا نارس به واسطه بدن نحیفی که دارند نیازمند دقت دوچندان از سوی کادر پزشکی و مراقبت هنگام وارد کردن یا اتصال ابزار به قسمت های مختلف بدنشان هستند. اما در آینده نزدیک تمام تجهیزات زیست پزشکی را می توان به روش سه بعدی چاپ نمود، آنهم بر طبق ابعاد دقیقی که مطابق با ابعاد بدن بیمار خاص باشد.

تکنیک جدید به منظور هدف قرار دادن منبع بیماری پارکینسون از طریق جنگل نورونی

محققان کالج سلطنتی لندن و دانشگاه نیوکاسل خبر از کشف مسیر بالقوه جدیدی به منظور هدف قرار دادنِ آندسته از سلول های مغزی می دهند که به واسطه بیماری پارکینسون دستخوش تغییر شده اند. تکنیک جدید نسبتا غیرتهاجمی بوده و در بهبود دادن نشانه های بیماری پارکینسون در موش ها موثر ظاهر شده است.

نمایش هابل از یک نوار اندازه گیری کیهانی

این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا/اِسا ثبت شده، کهکشان مارپیچی NGC 3021 را نشان می دهد که در فاصله حدود 100 میلیون سال نوری در صورت فلکی لئو ماینر (شیر کوچک) قرار دارد.

ADHD مزمن با انتقادگری بیش از حد والدین ارتباط دارد.

نشانه‌های بیماری در بسیاری از کودکانِ مبتلا به اختلال بیش‌فعالی همراه با کمبود توجه با افزایش سن کاهش می‌یابد اما در برخی کودکان، اینگونه نیست. طبق نتاج پژوهش، داشتنِ والدین انتقادگر می‌تواند یکی از دلایل این امر باشد. نتایج این پژوهش توسط انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده است.

کتانی های چاپ 3 بعدی آینده به صورت سفارشی برای پاهای شما طراحی شده است

فرض کنید وارد فروشگاهی شده اید، چند دقیقه روی تردمیل می دوید و سپس یک جفت کفش خریداری می کنید که دقیقا متناسب با خطوط و فرم کناره های پای شما دوخته شده است. آنچه گفتیم بنا به ادعای آدیداس در آینده محقق خواهد شد و کفش های کتانی به این شیوه به فروش می روند.