کاربرد گرافن به عنوان میکسر فرکانس

01 مرداد
یک پروفسور، یک محقق فوق دکترا و یک دانشجوی ارشد بر روی ترامپولین (تشک پرش) پریدند! جمله فوق یک مزاح نیست بلکه آغازی برای توضیح تحقیقات جدید بر روی ماده شگفت انگیز گرافن است. گروهی به سرپرستی روبرتو د آلبا، دانشجوی ارشد فیزیک و Jeevak Parpia پروفسور و رئیس دپارتمان فیزیک، مقاله ای در Nature Nanotechnology راجع به کاربردهای دیگر برای این ماده روان، بسیار قوی و بسیار سبک منتشر کرده اند. در این تحقیق قابلیت استفاده از «تنش گرافن» بعنوان نوعی واسطه بین حالت های ارتعاشی که اجازه انتقال مستقیم انرژی از یک فرکانس به فرکانس دیگر را می دهد، نمایش داده شده است. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید...

مقاله آن ها تحت عنوان «جفت فونون-حفره قابل تنظیم در غشای گرافن» در 13 ژوئن منتشر شد و قابلیت استفاده از تنش گرافن بعنوان نوعی واسطه بین حالت های ارتعاشی را توصیف می کند که اجازه انتقال مستقیم انرژی از یک فرکانس به دیگری را می دهد. دِ آلبا نویسنده اصلی تحقیق بود.

حالا به موضوع «ترامپولین (تشک پرش)» بازگردیم. پروفسور، محقق فوق دکترا و دانشجوی ارشد صرفاً گزاره هایی برای توضیح این مقاله هستند. اجازه دهید فرض کنیم پروفسور با سرعت آهسته، درجه فوق دکتری با سرعتی متوسط و دانشجوی ارشد بصورتی سریع روی ترامپولین پرش می کنند. این وضعیت را بصورت وضعیت نرمال در نظر داشته باشید که گرافن به آن میل می کند.

حال اگر پروفسور پرش خود را آغاز کند و بدنبال آن دانشجوی ارشد با سرعتی بیشتر بپرد، محقق دکترا «مجبور است» پرش خود را با سرعت معمولِ خود انجام دهد. همچنین در ادامه پرش های پروفسور به بالاتر از آنچه در ابتدا بودند تبدیل می شوند چرا که از پرش های سریع تر به او انرژی منتقل شده است. شاید این سناریو در حیاط خانه ما اتفاق نیافتد اما در گرافن به دلیل "ضریب کشسانی بالا" (خاصیتی از ماده که هرگونه ارتعاشی سبب تغییرات بزرگی در تنش غشا می شود) رخ می دهد.
در بکارگیری این مفهوم، این گروه "درام های" گرافن (فضایی استوانه ای شکل)  را با قطرهایی در گستره ی 5 تا 20 میکرومتر (1 میلیون میکرومتر = 1 متر) ساخته اند. این درام ها می توانند با میدان الکتریکی متناوب یا بوسیله ی ارتعاش های حرارتی تصادفی اتم های تشکیل دهنده شان (ارتعاش های اتمی مشابه که دمای جسم را تعیین می کنند ) در حرکت باشند؛ این حرکت از طریق تداخل لیزری آشکارسازی شده است، روشی که چندین سال پیش در دانشگاه کرنل در گروه Harold Craighead ابداع شده بود. Craighead استاد جونیور مهندسی Charles W. Lake و همکار این پروژه است.
ولتاژ خارجی اعمال شده به غشای گرافن به عنوان نوعی "درجه تنظیم" برای کنترل تنش غشا و مهندسیِ «جفت اِلمانِ مورد نیاز» برای کنترل یک حالت نوسان با تحریک دیگری استفاده می شود.
به گفته د آلبا: "ما نشان داده ایم اثری وجود دارد که انرژی را از یک حالت مکانیکی به حالت مکانیکی دیگر تبدیل می کند. که به ما اجازه می دهد ارتعاشات یک حالت را کاهش دهیم یا با فعال کردن حالت دیگر تقویت کنیم."
Parpia گفت: " شما به سادگی قادر به تغییر فرکانس اصلی حرکت این جسم هستید. اساساً حرکت گرمایی آن، آنهم به سادگی و با به کار بردن ولتاژ."
به گفته دِ آلبا: «اصطلاح "فونون-حفره" به این دلیل انتخاب شد که این اثر مکانیکی شبیه به یک حفره نوری است، که می توان از آن برای تبدیل انرژی از نور لیزر به حرکت مکانیکی استفاده کرد. فونون ها شبه ذراتی هستند که برای توصیف ارتعاشات بکار می روند که مشابه فوتون ها در ذرات نور هستند.
این کشف، راهی برای بکارگیری تشدید کننده های مکانیکی گرافن در کاربردهای مخابراتی می گشاید- برای مثال، به عنوان میکسر فرکانس.
به گفته د آلبا: "و به این دلیل که گرافن تنها یک اتم ضخامت دارد، دارای چنان جرم کوچکی است که آن را به یک حسگر بسیار خوب نیرو، گاز یا فشار بدل می سازد. که می تواند در آزمایشگاه های تحقیقاتی برای مطالعه نیروهای بسیار ضعیف استفاده شود."
همچنین، زمانی که تا نزدیکی صفر مطلق سرد می شود، نقش کلیدی در آشکارسازی ضعیف ترین سیگنال های کوانتمی و در شناسایی و گسترش فناوری های مخابراتی جدید و ایمن دارند.

سیما طالبیان

محاسبه قدرت فک های استگوزاروس

استگوزاروس یکی از متمایزترین دایناسور های زره دار بود.این جانور در امتداد پشتش دو ردیف ورقه داشت. این ورقه ها یا پوشیده از شاخ بودند و برای دفاع استفاده می شدند و یا رویشان پوست بود و جانور را گرم نگه می داشتند؛ هنوز معلوم نیست کدام نظریه درست است.

اسکن ممکن است مانع شیمی درمانی  بیماران مبتلا به لنفسیت های سرطانی غدد لنفاوی شود.

اسکن ممکن است مانع شیمی درمانی بیماران مبتلا به لنفسیت های سرطانی غدد لنفاوی شود.

در بیماران مبتلا به لنفسیت های سرطانی غدد لنفاوی، اسکن های پزشکی می توانند به کاهش تاثیرات جانبی شدید ناشی از شیمی درمانی کمک کنند. لنفسیت ها گویچه های سفید خونی دارای هسته هستند.

با استفاده از اتمهای روبیدیم، سردترین دمای به دست آمده ثبت شد

آرایشی از اتمها در آزمایشگاه استنفورد تبدیل به سردترین دمای روی زمین شده است. این گروه از اتمها دمایی در حدود 50 تریلیونم کلوین دارند، این دما در حدود یک دهم رکورد قبلی است.

ویلیامز دوچرخه سدیم-یونی را به نمایش گذاشت

اگر چه باتری های لیتیوم-یون بسیار بهتر از باتری های آلکالاین عمل می کنند اما این باتری ها نسبتا گرانقیمت اند و نمک لیتیوم به کار رفته در آنها همه جا در دسترس نیست و گاهی هم آتش می گیرند. به همین دلیل است که دانشمندان باتری های سدیم-یون را به عنوان جایگزین پیشنهاد می کنند. در همین راستا، اخیرا Williams Advanced Engineering نشان داده است که می توان از باتری های سدیم-یون در دوچرخه های الکتریکی استفاده کرد.

ساخت نازکترین دماسنج با استفاده از DNA

محققان دانشگاه مونترال دماسنجی ساخته اند که بطرز حیرت آوری بیست هزار بار از موی انسان کوچکتر است. این محصول جدید می تواند کمک زیادی به درکِ «عملکرد بدن انسان در مقیاس نانو» بکند. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید...

دوربین بی‌سیم پودو Podo به هر سطحی می‌چسبد.

راه‌های زیادی برای عکس گرفتن از خود وجود دارد. مثلا می‌توانید گوشی هوشمند خود را کمی دورتر نگه دارید و از خود عکس بگیرید، یا از دسته سلفی استفاده کنید. تیم پودو راه دیگری پیشنهاد می‌کند، دوربین بی‌سیم کوچکی که روی هر سطحی می‌چسبد و با گوشی هوشمند شما از راه دور کنترل می‌شود.