سیاره ای با سه خورشید، سه غروب و سه طلوع

20 تیر
جایی در کهکشان یک اگزوپلنت وجود دارد که سه خورشید را برای خود کنار گذاشته است. یک تیم از ستاره شناسان دانشگاه آریزونا با استفاده از ESO (تلسکوپی بسیار بزرگ از رصدخانه جنوبی اروپا) موفق به یافتن HD 131399Ab شده اند، اگزوپلنتی که بصورت کلی به آن یک «سیستم سه ستاره ای» triple-star system می گویند. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید...

HD 131399Ab اولین سیاره کشف شده با سه خورشید نیست ولی تنها مدلی است که دارای یک «مدار پایدار» است. بصورت کلی زمانی که ستاره شناسان سیاره ای را با سه خورشید پیدا می کنند انتظار ناپایدار بودن مدار آن سیاره را دارند. در تمام مواردی که پیش از این کشف شده بود، سیاره مورد نظر بسرعت از مدار خود خارج می شد و در نهایت دیگر یک سیاره triple-star system نبود. با اینحال HD 131399Ab متفاوت است. این سیاره اولین سیاره ای است که در یک مدار عریض، درون یک سیستم سه ستاره ای قرار گرفته است. ستاره شناسان بر پایدار بودن این مدار تاکید دارند لیکن این نکته را خاطر نشان کرده اند که می بایست تحقیقات بیشتری برای «قابلیت پایدار ماندن» آن در دراز مدت انجام دهند.

در مورد این سیاره نکات جالبی وجود دارد، اگر شما بر روی این سیاره بایستید یا بطور کامل روز را تجربه می کنید ویا در یک روز سه طلوع و سه غروب را مشاهده خواهید کرد.

اگر فردی بتواند بر روی آن دوام آورد فقط شاهد وجود یک فصل در آن خواهد بود زیرا مدت زمان «یک فصل» در این سیاره به مراتب بیشتر از عمر معمولی انسان است. این اگزوپلنت یکی از نمونه های کاملاً جوانِ کشف شده نیز هست و صرفاً 16 میلیون سال عمر دارد که در مقایسه با عمر 4.5 میلیارد سال زمین، مانند یک نوزاد است. فاصله این سیاره از زمین نیز در حدود 320 سال نوری می باشد.

ستاره شناسان در مقاله ای در Science جزئیات کشف خود را منتشر کرده اند.

محمد نبی زاده

1. قدوسی
    قدوسی 15 تیر, 01:08

باسلام من ویا هرکسی میدونیم. که خداوند متعال کاربیهوده نمیکنه به نظر من بایت نظام های دیگه ای هم. وجود داشته باشه یا درحال اماده شدن باشه. چمیدونیم الله اعلم

اولین مورد شناسایی الکل متیلیک در قرص سیاره ساز

قرص‌های پیش ستاره‌ای (به انگلیسی protoplanetary disk) توده‌هایی از گرد و غبار و گاز هستند که اغلب حول ستارگان جوان می‌چرخند. حال دانشمندان موفق شدند که الکل متیلیک مولکول ارگانیک (متانول) در قرصِ پیش-سیاره ای TW Hydrae را شناسایی کنند. این اولین مورد شناسایی ترکیب مزبور در یک قرص سیاره ساز جوان است. تشخیص مزبور به ستاره شناسان در درکِ فرآیندهای شیمیایی که طی شکل گیری منظومه های سیاره ای رخ می دهد کمک می کند و در نهایت منتهی به خلق مواد اولیه لازم برای حیات می شود.

ZBoard از اسکیت بورد برقی ارتقا داده شده خود رونمایی کرد

بار اولی که ZBoard عرضه شد، شرکت سازنده اش ادعا کرد که این اولین اسکیت بوردِ برقیِ حساس به وزن است. به همین خاطر اسکیت سواران موقع سوارشدن خم می شدند تا شتاب بگیرند و برای ترمزگرفتن هم قامتشان را صاف می کردند. حالا نسخه جدیدی از همین اسکیت بورد ارائه شده است. بنا به گفته ها ZBoard 2 سبک تر، سریع تر و قدرتمند تر بوده و سرعت بالاتری دارد.

اپلیکشن تشخیص برنامه چراغ راهنما بر روی BMW

ماشین های بی ام دبلیو کمتر نگران چراغ های راهنما هستند. البته خیال نکنید که آنها قدرت تغییر چراغ قرمز به سبز را دارند، اما دست کم می توانند زمان باقی مانده به تغییر چراغ را تخمین بزنند. این ویژگی در سایه شراکت با یک شرکت نوپایی به نام Connected Signals واقع در ایالت اورگان، حاصل شده است که اپلیکشن معروف EnLighten را تهیه می کند.

7 جانور دریایی که از لرزش های حاصل از انفجارهای زیر آبی آسیب جدی خواهند دید

سازمان ملل 8 ژوئن (18 خرداد) را به عنوان روز جهانی دریا و اقیانوس ها نامگذاری کرده است و امسال نیز شعار "اقیانوس های سالم، سیاره سالم" به منظور بزرگداشت این روز بین المللی انتخاب شد که افراد را از سرتاسر جهان تشویق به توجه به فعالیت برای محافظت از سلامت اقیانوس ها و دریاها و سواحل می سازد. با اینحال دستور رئیس جمهور آمریکا برای صدور جواز استخراج نفت و گاز در اقیانوس اطلس موجب نگرانی دوست داران محیط زیست شده است. با توجه به اینکه شرکت های حفاری برای انفجار جهت یافتن ذخایر نفت و گاز مدفون در زیر اقیانوس از تفنگ هوایی استفاده می کنند صدایی با فرکانس بسیار مهیب زیرآب ایجاد می شود. طبق تخمین های صورت گرفته توسط دولت امکان دارد در نتیجه انجام این حفاری ها تا 183 هزار عدد وال و دلفینی که در امتداد سواحل شرقی آمریکا از دِلِوِیر گرفته تا فلوریدا در اقیانوس اطلس زندگی می کنند دچار جراحت های جدی شده و یا کشته شوند. بنابراین، آزمایشات استخراج نفت و گاز نه تنها به اکوسیستم زیردریایی آسیب می زند بلکه جوامع و صنایع وابسته به دریا را نیز در معرض خطر قرار خواهد دارد. با توجه به قرار داشتن در ایام روز جهانی دریا و اقیانوس ها خوب است که خوانندگان گرامی با هفت گونه جانوری زیر آبی که از آزمایشات انفجاری زیر دریا آسیب می بینند آشنا شوند.

آموزش نصب ویندوز بر روی کروم بوک

سیستم عامل کروم یک سیستم عامل سبک است و یکی از دلایلی که به خوبی کار می کند این است که برای اجرا در کروم بوک های تقریبا مجهز طراحی شده است. اگر می خواهید قابلیت های لپ تاپ جدید خود را به مرحله جدیدی ببرید و لینوکس برای شما مناسب نیست، می توانید نصب ویندوز را امتحان کنید. برای برخی کاربران این کار می تواند راه کاری برای اجرای برخی بازها و نرم افزارهای ویندوزی باشد.

محافظ دهان هوشمند به استفاده کنندگان وقتی دندان هایشان را می سایند اطلاع می دهد.

دندان قروچه کردن در حین خواب یا همان دندان ساییدن برای خیلی از افراد مشکلی شایع است. این عمل که عموماً ناشی از استرس است می تواند منجر به خرابی دندان، سردرد، بی خوابی و درد فک شود. متاسفانه از آنجایی که در زمان خواب اتفاق می افتد، خیلی از افراد حتی متوجه انجام آن هم نمی شوند. معمولا تنها راه این است که شبی در یک کلینیک خواب تحت نظر قرار گیرید تا در حین عمل مشاهده شوید. تغییر این عادت به لطف ساخت یک محافظ دهانی تشخیص دهنده دندان قروچه امکام پذیر شده است.