سیاره ای با سه خورشید، سه غروب و سه طلوع

20 تیر
جایی در کهکشان یک اگزوپلنت وجود دارد که سه خورشید را برای خود کنار گذاشته است. یک تیم از ستاره شناسان دانشگاه آریزونا با استفاده از ESO (تلسکوپی بسیار بزرگ از رصدخانه جنوبی اروپا) موفق به یافتن HD 131399Ab شده اند، اگزوپلنتی که بصورت کلی به آن یک «سیستم سه ستاره ای» triple-star system می گویند. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید...

HD 131399Ab اولین سیاره کشف شده با سه خورشید نیست ولی تنها مدلی است که دارای یک «مدار پایدار» است. بصورت کلی زمانی که ستاره شناسان سیاره ای را با سه خورشید پیدا می کنند انتظار ناپایدار بودن مدار آن سیاره را دارند. در تمام مواردی که پیش از این کشف شده بود، سیاره مورد نظر بسرعت از مدار خود خارج می شد و در نهایت دیگر یک سیاره triple-star system نبود. با اینحال HD 131399Ab متفاوت است. این سیاره اولین سیاره ای است که در یک مدار عریض، درون یک سیستم سه ستاره ای قرار گرفته است. ستاره شناسان بر پایدار بودن این مدار تاکید دارند لیکن این نکته را خاطر نشان کرده اند که می بایست تحقیقات بیشتری برای «قابلیت پایدار ماندن» آن در دراز مدت انجام دهند.

در مورد این سیاره نکات جالبی وجود دارد، اگر شما بر روی این سیاره بایستید یا بطور کامل روز را تجربه می کنید ویا در یک روز سه طلوع و سه غروب را مشاهده خواهید کرد.

اگر فردی بتواند بر روی آن دوام آورد فقط شاهد وجود یک فصل در آن خواهد بود زیرا مدت زمان «یک فصل» در این سیاره به مراتب بیشتر از عمر معمولی انسان است. این اگزوپلنت یکی از نمونه های کاملاً جوانِ کشف شده نیز هست و صرفاً 16 میلیون سال عمر دارد که در مقایسه با عمر 4.5 میلیارد سال زمین، مانند یک نوزاد است. فاصله این سیاره از زمین نیز در حدود 320 سال نوری می باشد.

ستاره شناسان در مقاله ای در Science جزئیات کشف خود را منتشر کرده اند.

محمد نبی زاده

1. قدوسی
    قدوسی 15 تیر, 01:08

باسلام من ویا هرکسی میدونیم. که خداوند متعال کاربیهوده نمیکنه به نظر من بایت نظام های دیگه ای هم. وجود داشته باشه یا درحال اماده شدن باشه. چمیدونیم الله اعلم

اولین مورد شناسایی الکل متیلیک در قرص سیاره ساز

قرص‌های پیش ستاره‌ای (به انگلیسی protoplanetary disk) توده‌هایی از گرد و غبار و گاز هستند که اغلب حول ستارگان جوان می‌چرخند. حال دانشمندان موفق شدند که الکل متیلیک مولکول ارگانیک (متانول) در قرصِ پیش-سیاره ای TW Hydrae را شناسایی کنند. این اولین مورد شناسایی ترکیب مزبور در یک قرص سیاره ساز جوان است. تشخیص مزبور به ستاره شناسان در درکِ فرآیندهای شیمیایی که طی شکل گیری منظومه های سیاره ای رخ می دهد کمک می کند و در نهایت منتهی به خلق مواد اولیه لازم برای حیات می شود.

بررسی مقایسه‌ای آیفون 6s Plus در برابر Moto X Style

آیا جدیدترین گوشی برجسته‌ی موتورلا می‌تواند امسال از آیفون بهتر عمل کند؟ در اینجا به بررسی قابلیت‌ها و مشخصات آیفون 6s Plus و Moto X Style (نسخه‌ی Moto X Pure در آمریکا) می‌پردازیم تا به شما در انتخاب بهترین گوشی کمک کنیم.

بازیافت پلاستیک با سیستم جدید Greener: بدون آب و با صرفِ نیمی از انرژی مورد استفاده در سیستم‌های پیشین

گروه نوآور مکزیکی، روشی جدید برای بازیافت پلاستیک ابداع کرده‌اند که بدون آب کار می‌کند و نصف سیستم قبلی انرژی مصرف می‌کند. علاوه بر این، گلوله‌هایی پلاستیکی با کیفیت مشابه یا بهتر از قبل تولید‌ می‌کند و درنتیجه سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.

پنل خورشیدی منعطف با طرح های تزئینی جدید

پنل های خورشیدی منعطف و قابل بازیافت را می توان برای تامین انرژی ابزارها و سنسورهای کوچک استفاده کرد. به تازگی روشی برای چاپ نقش های گرافیکی تزئینی روی پنل های خورشیدی ارگانیک و منعطف ابداع شده که پای انرژی خورشیدی را به قلمرو طراحی داخلی باز می کند. مرکز فنی VTT فنلاند مبدع روند جدیدی است که امکان جمع آوری انرژی را علاوه بر نورخورشید از نور لامپ هم فراهم می آورد تا بتوان انرژی ابزارها و سنسورهای کوچک را تامین نمود.

چرا بیشتر دور چشمان چروک ایجاد می شود

چروک های صورت مثل خط خنده یا پنجه کلاغی قاتل پوست بسیاری از افراد مسن هستند، پژوهش جدید روی اجساد انسان این بینش را پیشنهاد می کند که چرا چین و چروک و شکست های پوستی برخی افراد مشخص تر افراد دیگر است.

صدای تلویزیون خودتان را از صداهای ضعیف تا صداهای قوی، با باند پایونیر SP-SB03 بشنوید

باند بلندگوی جدید پایونیر SP-SB03 که توسط یکی از کارشناسان شرکت پایونیر بنام Andrew Jones طراحی شده، استاندارد جدیدی را برای پلتفرم مقرون به صرفه صدا به کار گرفته است. او در این مورد نیز به مانند بلندگوی ستونی SB23W که پیش از این طراحی کرده بود، شور و احساس فراوانی را برای طراحی به کار برده است که نتیجه آن محصولی خاص می باشد.