سیاره ای با سه خورشید، سه غروب و سه طلوع

20 تیر
جایی در کهکشان یک اگزوپلنت وجود دارد که سه خورشید را برای خود کنار گذاشته است. یک تیم از ستاره شناسان دانشگاه آریزونا با استفاده از ESO (تلسکوپی بسیار بزرگ از رصدخانه جنوبی اروپا) موفق به یافتن HD 131399Ab شده اند، اگزوپلنتی که بصورت کلی به آن یک «سیستم سه ستاره ای» triple-star system می گویند. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید...

HD 131399Ab اولین سیاره کشف شده با سه خورشید نیست ولی تنها مدلی است که دارای یک «مدار پایدار» است. بصورت کلی زمانی که ستاره شناسان سیاره ای را با سه خورشید پیدا می کنند انتظار ناپایدار بودن مدار آن سیاره را دارند. در تمام مواردی که پیش از این کشف شده بود، سیاره مورد نظر بسرعت از مدار خود خارج می شد و در نهایت دیگر یک سیاره triple-star system نبود. با اینحال HD 131399Ab متفاوت است. این سیاره اولین سیاره ای است که در یک مدار عریض، درون یک سیستم سه ستاره ای قرار گرفته است. ستاره شناسان بر پایدار بودن این مدار تاکید دارند لیکن این نکته را خاطر نشان کرده اند که می بایست تحقیقات بیشتری برای «قابلیت پایدار ماندن» آن در دراز مدت انجام دهند.

در مورد این سیاره نکات جالبی وجود دارد، اگر شما بر روی این سیاره بایستید یا بطور کامل روز را تجربه می کنید ویا در یک روز سه طلوع و سه غروب را مشاهده خواهید کرد.

اگر فردی بتواند بر روی آن دوام آورد فقط شاهد وجود یک فصل در آن خواهد بود زیرا مدت زمان «یک فصل» در این سیاره به مراتب بیشتر از عمر معمولی انسان است. این اگزوپلنت یکی از نمونه های کاملاً جوانِ کشف شده نیز هست و صرفاً 16 میلیون سال عمر دارد که در مقایسه با عمر 4.5 میلیارد سال زمین، مانند یک نوزاد است. فاصله این سیاره از زمین نیز در حدود 320 سال نوری می باشد.

ستاره شناسان در مقاله ای در Science جزئیات کشف خود را منتشر کرده اند.

محمد نبی زاده

1. قدوسی
    قدوسی 15 تیر, 01:08

باسلام من ویا هرکسی میدونیم. که خداوند متعال کاربیهوده نمیکنه به نظر من بایت نظام های دیگه ای هم. وجود داشته باشه یا درحال اماده شدن باشه. چمیدونیم الله اعلم

اولین مورد شناسایی الکل متیلیک در قرص سیاره ساز

قرص‌های پیش ستاره‌ای (به انگلیسی protoplanetary disk) توده‌هایی از گرد و غبار و گاز هستند که اغلب حول ستارگان جوان می‌چرخند. حال دانشمندان موفق شدند که الکل متیلیک مولکول ارگانیک (متانول) در قرصِ پیش-سیاره ای TW Hydrae را شناسایی کنند. این اولین مورد شناسایی ترکیب مزبور در یک قرص سیاره ساز جوان است. تشخیص مزبور به ستاره شناسان در درکِ فرآیندهای شیمیایی که طی شکل گیری منظومه های سیاره ای رخ می دهد کمک می کند و در نهایت منتهی به خلق مواد اولیه لازم برای حیات می شود.

موسیقی پخش شده در هنگام جراحی ممکن است سلامت بیمار را تحت تاثیر قرار دهد

هم اکنون تقریبا در 50 تا 70 درصد از اعمال جراحی که در سراسر جهان صورت می گیرد موسیقی پخش می شود. در یک مطالعه جدید از 20 عمل جراحی انجام شده در انگلستان، درخواست های مکرر مانند درخواست یک ابزار جراحی در جراحی هایی که با پخش موسیقی همراه بوده است 5 برابر بیشتر از جراحی های بدون موسیقی است.

"کاغذ چسبناک" گوگل، برای محافظت از عابران پیاده در تصادفات اتومبیل های بی سرنشین

یکی از ایده های جالبی که یک گام به سوی واقعیت نزدیک تر شده است و گوگل نیز به خاطر ارائه اش مفتخر به دریافت جواز ثبت اختراع شد، کاپوت اتومبیل چسبناک می باشد، که هدف از طراحی آن نیز گرفتن عابرانی است که با اتومبیل برخورد داشته اند، آنهم قبل از به زمین خوردن عابران و رد شدن احتمالی ماشین از رویشان. جا دارد بپرسیم آیا گوگل دارد خود را برای راه اندازی ماشین های مستقل چسبان آماده می سازد؟

فعال کردن حالت "سیاه و سفید" در آیفون و iPad

iOS 8 دارای قابلیت‌های مختلفی است، برخی از آنها برای کاربرانی طراحی شده است که دچار کوررنگی هستند. یکی از این قابلیت‌ها رنگ‌ها را پاک می‌کند و صفحه نمایش را به رنگ سیاه و سفید نشان می‌دهد. بدون در نظر گرفتن اینکه کجا هستید، هیج رنگی دیده نمی‌شود.‌

هفت دلیل برای انتخاب Samsung Galaxy S6 بجای iPhone 6

پرچمداران جدید شرکت سامسونگ (براداران دوقلوی Galaxy S6 و Galaxy S6 Edge) بالاخره به بازار گوشی وارد شدند و با مشخصات و طراحی فوق العاده خود همگان را شگفت زده کردند. برنامه سامسونگ با طراحی جدید منجر به حضور اولین پرچمدار آندرویدی با بدنه تمام فلز در بازار شد، همچنین به گلایه های زیادی مبنی بر اینکه قاب پلاستیکی گوشی های هوشمند برتر سامسونگ به اندازه قیمت پرداختی نیست، پایان داد.

کروم بوک 14 اچ پی، صفحه نمایشی لمسی با رزولوشن بالا دارد

شاید جدیدترین کروم بوک اچ پی در نگاه اول آشنا به نظر بیاید، اما یک سری خصوصیات مربوط به صفحه نمایش و قطعات داخلی اش ارتقا داده شده است. شرکت اچ پی، امروز خبر عرضه مدل جدیدی را از خط کروم بوک 14رقابتی خود اعلام کرد. این مدل که هم نام کروم بوک کنونی موجود در بازار اچ پی است، نسبت به همانند خودش، صفحه نمایشی با رزولوشن بالاتر دارد و افزون براین، قابلیت صفحه لمسی اش نیز بهتر بوده و میزان ram و حافظه فلش آن نیز ارتقا داده شده است.