بهبود چشمگیر توالی ژنتیکی

04 تیر
«جِرد اِلفسون» زیست شناس ملوکولی از دانشگاه تگزاس در شهر آستین برای اولین بار راهی را برای RNA ابداع کرده است که توسط آن کپی اطلاعات ژنتیک "اصلاح" شود. تصویر هنری فوق پروسه ساختن کپی های DNA توسط RNA را در یک قطره کوچک آب نشان می دهد. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید..

در سه میلیارد سال گذشته، یکی از حاملان اصلی اطلاعات برای زندگی (RNA) هنگام کپی اطلاعات ژنتیکی دچار ایرادی کوچک بود. توسط روش ابداع شده این مشکل برطرف شده است. این کشف جدید در ژورنال ساینس به تاریخ 23 ژوئن منتشر گردید.

برخی ویروس ها که Retroviruseها نامیده می شوند، می توانند RNA را وادار کنند تا نسخه هایی از DNA را تولید کند. این فرآیند که آنرا «رونویسی معکوس یا reverse transcription» می نامند بسیار مستعد خطاست زیرا اجداد فرگشتی ویروسها هرگز توانایی ایجاد یک کپی دقیق از مواد ژنتیکی را نداشتند.

نوآوریِ مهندسی شده جدید در دانشگاه UT در حقیقت یک آنزیم است که «رونویسی معکوس» را اجرا می کند ولی علاوه بر آن می تواند هنگام کپی نسخه ژنتیک صحت کار خود را بررسی ویا اصلاح کند. این آنزیم اجازه می دهد (برای اولین بار) مقادیر زیادی از اطلاعات RNA با دقتی «نزدیک به کامل» کپی شوند.

جرد الفسون فوق دکتری در UT می گوید: «ما گروه های جدیدی از آنزیمها را تولید کردیم که می توانند اطلاعات ژنتیک را داخل سلولهای زنده با دقتی بی سابقه بخوانند. آنزیم ما می تواند خطاهایی که هنگام کپی شدن RNA رخ می دهد اصلاح کند.»

رونویسی معکوس عمدتاً مرتبط با Retroviruseهایی مانند HIV است. در طبیعت، ناتوانیِ این ویروسها در کپی دقیق DNA ممکن است در طول زمان به ایجاد تنوع در گونه های مختلف بیماری بیانجامد که باعث تبعات زیادی می شود.

از زمان کشف رونویسی معکوس، دانشمندان از آن برای درک بهتر اطلاعات ژنتیکیِ مرتبط با بیماری های قابل انتقال و موروثی و همچنین دیگر جنبه های سلامتی انسان استفاده کردند. با این حال هنوز هم، ماهیت مستعد به خطایِ توالیِ RNA برای دانشمندان بعنوانِ یک مشکل مطرح است.

الفسون می گوید: «با طرح جدید، آنزیم جدید ما درصد خطا در توالی RNA را کاهش می دهد. در حقیقت بدون خواندنِ درست RNA، ما نمی توانیم مکانیزم های درونی سلول را به دقت تشخیص دهیم. این خطاها می توانند اطلاعات گمراه کننده ای را در آزمایشگاه های تحقیقاتی در اختیار دانشمندان بگذارند و حتی باعث تشخیص اشتباه در آزمایشگاه های بالینی شوند.»

الفسون و همکارانش، آنزیم جدید را با استفاده مستقیم از فرگشت برای ایجاد یک وفاداری (بازخوانی) کامل در پلیمرازِ DNA مهندسی کردند تا از قالبهای RNA استفاده کرده و یک کپی دقیق را بدست آورند. آنزیم جدید که RTX نامیده می شود با بالاترین دقت و کارآمدترین عملیات بازخوانی از تمامیتِ فرآیند کپی RNA محافظت می کند. خطایابی حداقل سه مرتبه انجام می شود و می تواند تا ده مرتبه نیز صورت بپذیرد. این آنزیمِ جدید می تواند روشهای خوانش RNA از سلولها را (به لحاظ کمّی) افزایش دهد.

اندی اِلینگتون پروفسور علوم زیستی ملوکولی می گوید: «در زمانیکه ما در حال حرکت به سمت عصر داروهای سفارشی شده بر اساس وضعیت بیمار هستیم، داشتن اطلاعات و خوانش صحیح از اطلاعات توالی بسیار با ارزشمندتر می شود. اهمیت بالاتر اینست که ما هم اکنون می توانیم مقادیر زیادی از اطلاعاتِ یافت شده در ژنوم های مدرن RNA را کپی کنیم. آنهم در بهترین فرم رونوشت از RNA که تقریباً کدگذاریِ تمامی جنبه های فیزیولوژی ما را انجام می دهد. این موضوع بدین معنی می باشد که به احتمال زیاد بر اساس اطلاعات ژنتیکی قادر به تشخیص هایی بسیار دقیقتر خواهیم بود.»

جیمی گولیهار، رقاف شورف، هاریها شیورام و ویشواناث لی یر علاوه بر الینگتون و الفسون از نویسندگان دیگر این مطالعه بودند که همگی از اعضای دپارتمان ملوکولی علوم زیستی در دانشگاه تگزاس در آستین هستند.

محمد نبی زاده

آمبولانس بی سرنشین  طرحی از آرگودیزاین (Argodesign) و امکان امدادرسانی سریعتر در شرایط اضطراری

آمبولانس بی سرنشین طرحی از آرگودیزاین (Argodesign) و امکان امدادرسانی سریعتر در شرایط اضطراری

کانسپت "آمبولانس بی سرنشین" از شرکت طراحی آرگودیزاین جهت نمایش در هفته نوآوری های طراحی بدنه fastcodesign ارائه شده است. این آمبولانس طرحی است برای نشان دادن اینکه در محیط های شهری و پرترافیک امروزی چگونه می توان امدادرسانی سریع تری را انجام داد.

دوش جدید  با قابلیت صرفه جویی در مصرف آب

دوش جدید با قابلیت صرفه جویی در مصرف آب

نِبیا شاور (Nebia Shower) به جای اینکه همانند دوش های معمول قطرات بزرگ آب را در حجم زیاد در اختیار کاربران قرار بدهد، آب را تبدیل به قطرات بسیار ریز می کند. استارت اپ نبیا که در سان فرانسیسکو واقع است به تازگی نمونه اولیه از دوشی را عرضه داشته که بنا به ادعای مسئولان آن، تجربه غرق شدگی و دوش بهتری را در اختیار می گذارد. آنگونه که از طرف نبیا اعلام شده دوش تولیدی مصرف آب را تا 70 درصد در قیاس با دوش های معمولی خانگی کاهش می دهد.

مدل جدید مرسدس بنز  CLA با حد اکثر سرعت 215 کیلومتر در ساعت

مدل جدید مرسدس بنز CLA با حد اکثر سرعت 215 کیلومتر در ساعت

مرسدس بنزی در اندازه های اسپرت که با وجود ارتفاع کم آن نسبت به مدل های قبلی، جای بیشتری برای سرنشینان دارد. سقف آن مانند مدل کوپه است که در امتداد ماشین تا پشت با شیبی ملایم کشیده شده است. طرح این سقف از خصوصیات شناسنامه ای این ماشین است که ارتفاع خوبی برای راحتی سرنشینان به وجود آورده است. هدف اصلی این طرح ارائه حسی ناب از زیبایی و تجمل مدرن است. دنباله کشیده این مدل (قسمت عقب اتومبیل) گنجایشی معادل 1345 لیتر را دارد که با توجه به ظاهر اسپرت آن بسیار عالیست و این ماشین را از نظر سبک و کارایی بی نظیر کرده است.

شفاف سازی مایکروسافت در مورد "کیلاگر "ویندوز 10

پیش نمایش فنی ویندوز 10 (Windows 10 Technical Preview) هیجان زیادی را موجب شده – هرچند که انحصارا این هیجانات در جهت مثبت نبوده است. ظرف چند روز گذشته در اینترنت بحث های داغی بر سر کیلاگر داخلی ویندوز 10 و جاسوسی مایکروسافت از آزمایش کننده های این ویندوز بر سر زبان ها افتاده است.

دو گونه پستاندار ریزجُثه مربوط به دوره زمین‌شناسی ژوراسیک در چین کشف شدند.

ممکن است دایناسورها در خلال دوره ژوراسیک وابسته به گیاهان بوده باشند ولی این موجودات غول پیکر، موجودات کوچک جونده‌مانندی را در زیستگاه خودشان سهیم کرده بودند. دو گونه جدید از این پستانداران اولیه که در جیب جا می‌گیرند در چین کشف شدند (البته فرض می کنیم انسان‌هایی هم عصر آنها بودند که لباسی به تن و جیبی در آن داشتند!). یکی از آنها بر روی درختان زندگی می‌کرده و چنگال‌های محکمی داشته است و دیگری تونل حفر می‌کرده و دارای پنجه‌های بیلچه مانندی بوده است.