بهبود چشمگیر توالی ژنتیکی

04 تیر
«جِرد اِلفسون» زیست شناس ملوکولی از دانشگاه تگزاس در شهر آستین برای اولین بار راهی را برای RNA ابداع کرده است که توسط آن کپی اطلاعات ژنتیک "اصلاح" شود. تصویر هنری فوق پروسه ساختن کپی های DNA توسط RNA را در یک قطره کوچک آب نشان می دهد. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید..

در سه میلیارد سال گذشته، یکی از حاملان اصلی اطلاعات برای زندگی (RNA) هنگام کپی اطلاعات ژنتیکی دچار ایرادی کوچک بود. توسط روش ابداع شده این مشکل برطرف شده است. این کشف جدید در ژورنال ساینس به تاریخ 23 ژوئن منتشر گردید.

برخی ویروس ها که Retroviruseها نامیده می شوند، می توانند RNA را وادار کنند تا نسخه هایی از DNA را تولید کند. این فرآیند که آنرا «رونویسی معکوس یا reverse transcription» می نامند بسیار مستعد خطاست زیرا اجداد فرگشتی ویروسها هرگز توانایی ایجاد یک کپی دقیق از مواد ژنتیکی را نداشتند.

نوآوریِ مهندسی شده جدید در دانشگاه UT در حقیقت یک آنزیم است که «رونویسی معکوس» را اجرا می کند ولی علاوه بر آن می تواند هنگام کپی نسخه ژنتیک صحت کار خود را بررسی ویا اصلاح کند. این آنزیم اجازه می دهد (برای اولین بار) مقادیر زیادی از اطلاعات RNA با دقتی «نزدیک به کامل» کپی شوند.

جرد الفسون فوق دکتری در UT می گوید: «ما گروه های جدیدی از آنزیمها را تولید کردیم که می توانند اطلاعات ژنتیک را داخل سلولهای زنده با دقتی بی سابقه بخوانند. آنزیم ما می تواند خطاهایی که هنگام کپی شدن RNA رخ می دهد اصلاح کند.»

رونویسی معکوس عمدتاً مرتبط با Retroviruseهایی مانند HIV است. در طبیعت، ناتوانیِ این ویروسها در کپی دقیق DNA ممکن است در طول زمان به ایجاد تنوع در گونه های مختلف بیماری بیانجامد که باعث تبعات زیادی می شود.

از زمان کشف رونویسی معکوس، دانشمندان از آن برای درک بهتر اطلاعات ژنتیکیِ مرتبط با بیماری های قابل انتقال و موروثی و همچنین دیگر جنبه های سلامتی انسان استفاده کردند. با این حال هنوز هم، ماهیت مستعد به خطایِ توالیِ RNA برای دانشمندان بعنوانِ یک مشکل مطرح است.

الفسون می گوید: «با طرح جدید، آنزیم جدید ما درصد خطا در توالی RNA را کاهش می دهد. در حقیقت بدون خواندنِ درست RNA، ما نمی توانیم مکانیزم های درونی سلول را به دقت تشخیص دهیم. این خطاها می توانند اطلاعات گمراه کننده ای را در آزمایشگاه های تحقیقاتی در اختیار دانشمندان بگذارند و حتی باعث تشخیص اشتباه در آزمایشگاه های بالینی شوند.»

الفسون و همکارانش، آنزیم جدید را با استفاده مستقیم از فرگشت برای ایجاد یک وفاداری (بازخوانی) کامل در پلیمرازِ DNA مهندسی کردند تا از قالبهای RNA استفاده کرده و یک کپی دقیق را بدست آورند. آنزیم جدید که RTX نامیده می شود با بالاترین دقت و کارآمدترین عملیات بازخوانی از تمامیتِ فرآیند کپی RNA محافظت می کند. خطایابی حداقل سه مرتبه انجام می شود و می تواند تا ده مرتبه نیز صورت بپذیرد. این آنزیمِ جدید می تواند روشهای خوانش RNA از سلولها را (به لحاظ کمّی) افزایش دهد.

اندی اِلینگتون پروفسور علوم زیستی ملوکولی می گوید: «در زمانیکه ما در حال حرکت به سمت عصر داروهای سفارشی شده بر اساس وضعیت بیمار هستیم، داشتن اطلاعات و خوانش صحیح از اطلاعات توالی بسیار با ارزشمندتر می شود. اهمیت بالاتر اینست که ما هم اکنون می توانیم مقادیر زیادی از اطلاعاتِ یافت شده در ژنوم های مدرن RNA را کپی کنیم. آنهم در بهترین فرم رونوشت از RNA که تقریباً کدگذاریِ تمامی جنبه های فیزیولوژی ما را انجام می دهد. این موضوع بدین معنی می باشد که به احتمال زیاد بر اساس اطلاعات ژنتیکی قادر به تشخیص هایی بسیار دقیقتر خواهیم بود.»

جیمی گولیهار، رقاف شورف، هاریها شیورام و ویشواناث لی یر علاوه بر الینگتون و الفسون از نویسندگان دیگر این مطالعه بودند که همگی از اعضای دپارتمان ملوکولی علوم زیستی در دانشگاه تگزاس در آستین هستند.

محمد نبی زاده

بررسی لامپ والد پلاگ

طراحی آن همانند لامپ های ایستاده می باشد اما فاقد هر نوع قطعه ای است که با زمین در تماس باشد و از جمله طرح های مورد علاقه مینی مالیست دوستان است.

نمونه اولیه یک سیستم رباتیک که احساسات و حافظه دارد، ساخته شد

محققان نمونه اولیه یک ربات اجتماعی را که به زندگی مستقل افراد مسن، با همکاری بستگان و یا پرستاران آنها کمک می کند، تولید کرده اند.

تخریب پیوسته حیات گیاهی سیاره زمین، تهدیدی جدی برای حیات بشر

بر اساس یافته های جدید محققین دانشگاه جورجیای آمریکا، اگر انسان ها سرعت تخریب حیات گیاهی رو به زوال کره زمین را کم نکنند احتمالاً تمدن فعلی بشر با نابودی رو به رو خواهد شد. یافته های این تحقیق در نشریه Proceedings of the National Academy of Science به چاپ رسیده است.

جایگزین کردن نوری امن و مرئی به جای اشعه X در تصویربرداری

اگر فکر می‌کنید نفوذ در اشیاء مات تنها در انحصار اشعه X و انواع دیگر اشعه‌هاست، بهتر است بدانید نور مرئی نیز می‌تواند به اشیاء مات نفوذ کند. در واقع نور مرئی می‌تواند از رنگ و بافت انسانی عبور کند و این امر اثرات قدرتمندی بر تحقیقات پزشکی و زمینه‌های دیگر خواهد گذاشت. امواج نوری منظم می‌توانند روزی جایگزین اشعه X شوند و حتی شرایطی فراهم کنند که دانشمندان تومور‌ها را به جای استفاده از عمل‌های جراحی خطرناک، با لیزر از بین ببرند. مشکل اینجاست که چنین نوری زمانی که از اقلام غیرشفاف عبور می‌کند جذب یا پراکنده می‌شود و این امر باعث می‌شود نتوان در تصویربرداری از آن استفاده کرد. دانشمندان در حال ارتقای روش‌هایی هستند که بتوانند نور‌های پراکنده در اشیاء مات را دوباره جمع کنند تا تصویری قابل استفاده به دست بیاورند.

محیط زیست ممکن است تغییر کند، اما میکروبیوم زنبورهای ملکه تغییر نمی کند

محققان دانشگاه ایالت کارولینای شمالی، دانشگاه ایندیانا و کالج ولسلی، میکروبیوم دستگاه گوارش ملکه های زنبور عسل را بررسی کردند. این اولین سرشماری کامل از میکروبیوم دستگاه گوارش زنبورهای ملکه است که همه میکروارگانیسم هایی که در دستگاه گوارش این جاندار زندگی می کنند را شامل می شود.