بهبود چشمگیر توالی ژنتیکی

04 تیر
«جِرد اِلفسون» زیست شناس ملوکولی از دانشگاه تگزاس در شهر آستین برای اولین بار راهی را برای RNA ابداع کرده است که توسط آن کپی اطلاعات ژنتیک "اصلاح" شود. تصویر هنری فوق پروسه ساختن کپی های DNA توسط RNA را در یک قطره کوچک آب نشان می دهد. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید..

در سه میلیارد سال گذشته، یکی از حاملان اصلی اطلاعات برای زندگی (RNA) هنگام کپی اطلاعات ژنتیکی دچار ایرادی کوچک بود. توسط روش ابداع شده این مشکل برطرف شده است. این کشف جدید در ژورنال ساینس به تاریخ 23 ژوئن منتشر گردید.

برخی ویروس ها که Retroviruseها نامیده می شوند، می توانند RNA را وادار کنند تا نسخه هایی از DNA را تولید کند. این فرآیند که آنرا «رونویسی معکوس یا reverse transcription» می نامند بسیار مستعد خطاست زیرا اجداد فرگشتی ویروسها هرگز توانایی ایجاد یک کپی دقیق از مواد ژنتیکی را نداشتند.

نوآوریِ مهندسی شده جدید در دانشگاه UT در حقیقت یک آنزیم است که «رونویسی معکوس» را اجرا می کند ولی علاوه بر آن می تواند هنگام کپی نسخه ژنتیک صحت کار خود را بررسی ویا اصلاح کند. این آنزیم اجازه می دهد (برای اولین بار) مقادیر زیادی از اطلاعات RNA با دقتی «نزدیک به کامل» کپی شوند.

جرد الفسون فوق دکتری در UT می گوید: «ما گروه های جدیدی از آنزیمها را تولید کردیم که می توانند اطلاعات ژنتیک را داخل سلولهای زنده با دقتی بی سابقه بخوانند. آنزیم ما می تواند خطاهایی که هنگام کپی شدن RNA رخ می دهد اصلاح کند.»

رونویسی معکوس عمدتاً مرتبط با Retroviruseهایی مانند HIV است. در طبیعت، ناتوانیِ این ویروسها در کپی دقیق DNA ممکن است در طول زمان به ایجاد تنوع در گونه های مختلف بیماری بیانجامد که باعث تبعات زیادی می شود.

از زمان کشف رونویسی معکوس، دانشمندان از آن برای درک بهتر اطلاعات ژنتیکیِ مرتبط با بیماری های قابل انتقال و موروثی و همچنین دیگر جنبه های سلامتی انسان استفاده کردند. با این حال هنوز هم، ماهیت مستعد به خطایِ توالیِ RNA برای دانشمندان بعنوانِ یک مشکل مطرح است.

الفسون می گوید: «با طرح جدید، آنزیم جدید ما درصد خطا در توالی RNA را کاهش می دهد. در حقیقت بدون خواندنِ درست RNA، ما نمی توانیم مکانیزم های درونی سلول را به دقت تشخیص دهیم. این خطاها می توانند اطلاعات گمراه کننده ای را در آزمایشگاه های تحقیقاتی در اختیار دانشمندان بگذارند و حتی باعث تشخیص اشتباه در آزمایشگاه های بالینی شوند.»

الفسون و همکارانش، آنزیم جدید را با استفاده مستقیم از فرگشت برای ایجاد یک وفاداری (بازخوانی) کامل در پلیمرازِ DNA مهندسی کردند تا از قالبهای RNA استفاده کرده و یک کپی دقیق را بدست آورند. آنزیم جدید که RTX نامیده می شود با بالاترین دقت و کارآمدترین عملیات بازخوانی از تمامیتِ فرآیند کپی RNA محافظت می کند. خطایابی حداقل سه مرتبه انجام می شود و می تواند تا ده مرتبه نیز صورت بپذیرد. این آنزیمِ جدید می تواند روشهای خوانش RNA از سلولها را (به لحاظ کمّی) افزایش دهد.

اندی اِلینگتون پروفسور علوم زیستی ملوکولی می گوید: «در زمانیکه ما در حال حرکت به سمت عصر داروهای سفارشی شده بر اساس وضعیت بیمار هستیم، داشتن اطلاعات و خوانش صحیح از اطلاعات توالی بسیار با ارزشمندتر می شود. اهمیت بالاتر اینست که ما هم اکنون می توانیم مقادیر زیادی از اطلاعاتِ یافت شده در ژنوم های مدرن RNA را کپی کنیم. آنهم در بهترین فرم رونوشت از RNA که تقریباً کدگذاریِ تمامی جنبه های فیزیولوژی ما را انجام می دهد. این موضوع بدین معنی می باشد که به احتمال زیاد بر اساس اطلاعات ژنتیکی قادر به تشخیص هایی بسیار دقیقتر خواهیم بود.»

جیمی گولیهار، رقاف شورف، هاریها شیورام و ویشواناث لی یر علاوه بر الینگتون و الفسون از نویسندگان دیگر این مطالعه بودند که همگی از اعضای دپارتمان ملوکولی علوم زیستی در دانشگاه تگزاس در آستین هستند.

محمد نبی زاده

خوابیدن روی‌ شکم ممکن است خطر مرگ ناگهانی را در افراد مبتلا به صرع افزایش دهد.

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند در افراد مبتلا به صرع که روی شکم می‌خوابند، احتمال افزایش خطر مرگ ناگهانی وجود دارد. این خطر مانند سندروم مرگ ناگهانی در نوزادان است.

استفاده از گوشی هوشمند می‌تواند هشداری برای ابتلا به افسردگی باشد.

اگرچه ممکن است خودتان ندانید که به افسردگی مبتلا هستید اما گوشی هوشمندتان این موضوع را نشان می‌دهد.

تای‌چی به داشتنِ سلامتِ طولانی‌مدت کمک می‌کند.

نتایج پژوهشی جدید نشان داد حرکات ساده و روانِ تای‌چی (ورزش باستانی چین) به افراد مسنِ مبتلا به بیماری‌های مزمن کمک می‌کند تا عملکرد جسمانی خود را ارتقاء دهند.

بررسی گوشی هوشمند و مقرون به صرفه Xiaomi Redmi 2

شائومی به سرعت رشد کرده و تبدیل به یکی از پنج تولید کننده برتر گوشی‌های هوشمند شده است. هرچند موفقیت آن بیشتر در بازارهای چینی است و دستگاه‌های شائومی را به طور رسمی در بازارهای آمریکا و اروپا نمی‌توانید خریداری نمایید.

بلوسم (blossom) اسمارت منیجردر صرفه جویی خانگی و جهانی آب کمک می کند

هرچند که ممکن است پذیرفتن این موضوع سخت باشد، اما واقعیت است که ذخایر آب شیرین جهان رو به اتمام است. خشکسالی در بسیاری از نقاط جهان از جمله کالیفرنیا در آمریکا، خاورمیانه و استرالیا موجب شده تا فناوری هایی برای مقابله با این وضعیت به بازار عرضه شوند که باید به سرعت آنها را به کار بگیریم. کنترلر بلوسم اسمارت نیز یک سیستم آبیاری پیشرفته است که آب پاش ها را براساس داده های روزانه و بازخورد دریافتی از کاربر تنظیم می نماید.