بهبود چشمگیر توالی ژنتیکی

04 تیر
«جِرد اِلفسون» زیست شناس ملوکولی از دانشگاه تگزاس در شهر آستین برای اولین بار راهی را برای RNA ابداع کرده است که توسط آن کپی اطلاعات ژنتیک "اصلاح" شود. تصویر هنری فوق پروسه ساختن کپی های DNA توسط RNA را در یک قطره کوچک آب نشان می دهد. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید..

در سه میلیارد سال گذشته، یکی از حاملان اصلی اطلاعات برای زندگی (RNA) هنگام کپی اطلاعات ژنتیکی دچار ایرادی کوچک بود. توسط روش ابداع شده این مشکل برطرف شده است. این کشف جدید در ژورنال ساینس به تاریخ 23 ژوئن منتشر گردید.

برخی ویروس ها که Retroviruseها نامیده می شوند، می توانند RNA را وادار کنند تا نسخه هایی از DNA را تولید کند. این فرآیند که آنرا «رونویسی معکوس یا reverse transcription» می نامند بسیار مستعد خطاست زیرا اجداد فرگشتی ویروسها هرگز توانایی ایجاد یک کپی دقیق از مواد ژنتیکی را نداشتند.

نوآوریِ مهندسی شده جدید در دانشگاه UT در حقیقت یک آنزیم است که «رونویسی معکوس» را اجرا می کند ولی علاوه بر آن می تواند هنگام کپی نسخه ژنتیک صحت کار خود را بررسی ویا اصلاح کند. این آنزیم اجازه می دهد (برای اولین بار) مقادیر زیادی از اطلاعات RNA با دقتی «نزدیک به کامل» کپی شوند.

جرد الفسون فوق دکتری در UT می گوید: «ما گروه های جدیدی از آنزیمها را تولید کردیم که می توانند اطلاعات ژنتیک را داخل سلولهای زنده با دقتی بی سابقه بخوانند. آنزیم ما می تواند خطاهایی که هنگام کپی شدن RNA رخ می دهد اصلاح کند.»

رونویسی معکوس عمدتاً مرتبط با Retroviruseهایی مانند HIV است. در طبیعت، ناتوانیِ این ویروسها در کپی دقیق DNA ممکن است در طول زمان به ایجاد تنوع در گونه های مختلف بیماری بیانجامد که باعث تبعات زیادی می شود.

از زمان کشف رونویسی معکوس، دانشمندان از آن برای درک بهتر اطلاعات ژنتیکیِ مرتبط با بیماری های قابل انتقال و موروثی و همچنین دیگر جنبه های سلامتی انسان استفاده کردند. با این حال هنوز هم، ماهیت مستعد به خطایِ توالیِ RNA برای دانشمندان بعنوانِ یک مشکل مطرح است.

الفسون می گوید: «با طرح جدید، آنزیم جدید ما درصد خطا در توالی RNA را کاهش می دهد. در حقیقت بدون خواندنِ درست RNA، ما نمی توانیم مکانیزم های درونی سلول را به دقت تشخیص دهیم. این خطاها می توانند اطلاعات گمراه کننده ای را در آزمایشگاه های تحقیقاتی در اختیار دانشمندان بگذارند و حتی باعث تشخیص اشتباه در آزمایشگاه های بالینی شوند.»

الفسون و همکارانش، آنزیم جدید را با استفاده مستقیم از فرگشت برای ایجاد یک وفاداری (بازخوانی) کامل در پلیمرازِ DNA مهندسی کردند تا از قالبهای RNA استفاده کرده و یک کپی دقیق را بدست آورند. آنزیم جدید که RTX نامیده می شود با بالاترین دقت و کارآمدترین عملیات بازخوانی از تمامیتِ فرآیند کپی RNA محافظت می کند. خطایابی حداقل سه مرتبه انجام می شود و می تواند تا ده مرتبه نیز صورت بپذیرد. این آنزیمِ جدید می تواند روشهای خوانش RNA از سلولها را (به لحاظ کمّی) افزایش دهد.

اندی اِلینگتون پروفسور علوم زیستی ملوکولی می گوید: «در زمانیکه ما در حال حرکت به سمت عصر داروهای سفارشی شده بر اساس وضعیت بیمار هستیم، داشتن اطلاعات و خوانش صحیح از اطلاعات توالی بسیار با ارزشمندتر می شود. اهمیت بالاتر اینست که ما هم اکنون می توانیم مقادیر زیادی از اطلاعاتِ یافت شده در ژنوم های مدرن RNA را کپی کنیم. آنهم در بهترین فرم رونوشت از RNA که تقریباً کدگذاریِ تمامی جنبه های فیزیولوژی ما را انجام می دهد. این موضوع بدین معنی می باشد که به احتمال زیاد بر اساس اطلاعات ژنتیکی قادر به تشخیص هایی بسیار دقیقتر خواهیم بود.»

جیمی گولیهار، رقاف شورف، هاریها شیورام و ویشواناث لی یر علاوه بر الینگتون و الفسون از نویسندگان دیگر این مطالعه بودند که همگی از اعضای دپارتمان ملوکولی علوم زیستی در دانشگاه تگزاس در آستین هستند.

محمد نبی زاده

اولین Evora 400 به انگلستان رسید

شرکت لوتوس این هفته خروج اولین Evora 400 از خط مونتاژ جدید آن در هیتل انگلستان را جشن گرفت و این طبیعی است که همه برای ورود این مدل به کشورشان لحظه شماری می کنند.

تولید یک حسگر فشارِ شفاف و منعطف

با توجه به اینکه به تازگی گروهی از پژوهشگران آمریکایی و ژاپنی، حسگری منعطف، حساس به فشار و شفاف تولید کرده‌اند پزشکان بهداشت و درمان ممکن است روزی بتوانند برای تشخیص تومور در سرطان سینه به صورت فیزیکی با استفاده از دستکش‌های لاستیکیِ حساس به فشار، بیماران را معاینه کنند.

گاردن بریج سبز لندن

بنا به برنامه ریزی های انجام شده قرار است روی این پل انواع گیاهان گل دار و میوه دار کاشته شود. هم اکنون اطلاعات بیشتری در مورد گیاهانی که روی گاردن بریج لندن کاشته خواهند شد اعلام شده است. قرار است این پل "بهشت سبزی در میانه شهر لندن" باشد. کار طراحی چشم انداز توسط دن پیرسون صورت گرفته است و گیاهان مورد نظر منعکس کننده زمان، اقلیم ها و فصول مختلف سال خواهند بود.

هشداری که از سوی ترکیب دوپامین داده می شود، نشانه ای از وجود اختلالی موسوم به اوتیسم است

تغییرات ژنتیکی که به تازگی کشف شده اند و به اختلال اوتیسم (ASD) مربوط هستند، عملکرد ناقل دوپامین را مختل می کنند و این موضوع را مطرح می سازند که هشدار داده شده از سوی دوپامین در ایجاد این شرایط رو به رشد مشارکت دارد. این موضوع توسط تیم پژوهشی دانشگاه واندربیلت واقع در ایالت تنسی در آمریکا، انجام شده است.

آلودگی ناشی از اُزن می تواند به قدرت باروری زنان آسیب برساند

در بسیاری از مناطق شهری و حومه شهرها، مقادیر زیادی اُزن در نزدیکی سطح زمین وجود دارد که آلودگی ناشی از آن می تواند بر روی سلامت شش و قلب تأثیر بگذارد. پژوهشی که به تازگی درباره موش ها انجام شده است نشان می دهد که وجود ازن زیاد در هوای تنفسی می تواند بر روی توانایی آبستن شدن تأثیر گذار باشد.