بهبود چشمگیر توالی ژنتیکی

04 تیر
«جِرد اِلفسون» زیست شناس ملوکولی از دانشگاه تگزاس در شهر آستین برای اولین بار راهی را برای RNA ابداع کرده است که توسط آن کپی اطلاعات ژنتیک "اصلاح" شود. تصویر هنری فوق پروسه ساختن کپی های DNA توسط RNA را در یک قطره کوچک آب نشان می دهد. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید..

در سه میلیارد سال گذشته، یکی از حاملان اصلی اطلاعات برای زندگی (RNA) هنگام کپی اطلاعات ژنتیکی دچار ایرادی کوچک بود. توسط روش ابداع شده این مشکل برطرف شده است. این کشف جدید در ژورنال ساینس به تاریخ 23 ژوئن منتشر گردید.

برخی ویروس ها که Retroviruseها نامیده می شوند، می توانند RNA را وادار کنند تا نسخه هایی از DNA را تولید کند. این فرآیند که آنرا «رونویسی معکوس یا reverse transcription» می نامند بسیار مستعد خطاست زیرا اجداد فرگشتی ویروسها هرگز توانایی ایجاد یک کپی دقیق از مواد ژنتیکی را نداشتند.

نوآوریِ مهندسی شده جدید در دانشگاه UT در حقیقت یک آنزیم است که «رونویسی معکوس» را اجرا می کند ولی علاوه بر آن می تواند هنگام کپی نسخه ژنتیک صحت کار خود را بررسی ویا اصلاح کند. این آنزیم اجازه می دهد (برای اولین بار) مقادیر زیادی از اطلاعات RNA با دقتی «نزدیک به کامل» کپی شوند.

جرد الفسون فوق دکتری در UT می گوید: «ما گروه های جدیدی از آنزیمها را تولید کردیم که می توانند اطلاعات ژنتیک را داخل سلولهای زنده با دقتی بی سابقه بخوانند. آنزیم ما می تواند خطاهایی که هنگام کپی شدن RNA رخ می دهد اصلاح کند.»

رونویسی معکوس عمدتاً مرتبط با Retroviruseهایی مانند HIV است. در طبیعت، ناتوانیِ این ویروسها در کپی دقیق DNA ممکن است در طول زمان به ایجاد تنوع در گونه های مختلف بیماری بیانجامد که باعث تبعات زیادی می شود.

از زمان کشف رونویسی معکوس، دانشمندان از آن برای درک بهتر اطلاعات ژنتیکیِ مرتبط با بیماری های قابل انتقال و موروثی و همچنین دیگر جنبه های سلامتی انسان استفاده کردند. با این حال هنوز هم، ماهیت مستعد به خطایِ توالیِ RNA برای دانشمندان بعنوانِ یک مشکل مطرح است.

الفسون می گوید: «با طرح جدید، آنزیم جدید ما درصد خطا در توالی RNA را کاهش می دهد. در حقیقت بدون خواندنِ درست RNA، ما نمی توانیم مکانیزم های درونی سلول را به دقت تشخیص دهیم. این خطاها می توانند اطلاعات گمراه کننده ای را در آزمایشگاه های تحقیقاتی در اختیار دانشمندان بگذارند و حتی باعث تشخیص اشتباه در آزمایشگاه های بالینی شوند.»

الفسون و همکارانش، آنزیم جدید را با استفاده مستقیم از فرگشت برای ایجاد یک وفاداری (بازخوانی) کامل در پلیمرازِ DNA مهندسی کردند تا از قالبهای RNA استفاده کرده و یک کپی دقیق را بدست آورند. آنزیم جدید که RTX نامیده می شود با بالاترین دقت و کارآمدترین عملیات بازخوانی از تمامیتِ فرآیند کپی RNA محافظت می کند. خطایابی حداقل سه مرتبه انجام می شود و می تواند تا ده مرتبه نیز صورت بپذیرد. این آنزیمِ جدید می تواند روشهای خوانش RNA از سلولها را (به لحاظ کمّی) افزایش دهد.

اندی اِلینگتون پروفسور علوم زیستی ملوکولی می گوید: «در زمانیکه ما در حال حرکت به سمت عصر داروهای سفارشی شده بر اساس وضعیت بیمار هستیم، داشتن اطلاعات و خوانش صحیح از اطلاعات توالی بسیار با ارزشمندتر می شود. اهمیت بالاتر اینست که ما هم اکنون می توانیم مقادیر زیادی از اطلاعاتِ یافت شده در ژنوم های مدرن RNA را کپی کنیم. آنهم در بهترین فرم رونوشت از RNA که تقریباً کدگذاریِ تمامی جنبه های فیزیولوژی ما را انجام می دهد. این موضوع بدین معنی می باشد که به احتمال زیاد بر اساس اطلاعات ژنتیکی قادر به تشخیص هایی بسیار دقیقتر خواهیم بود.»

جیمی گولیهار، رقاف شورف، هاریها شیورام و ویشواناث لی یر علاوه بر الینگتون و الفسون از نویسندگان دیگر این مطالعه بودند که همگی از اعضای دپارتمان ملوکولی علوم زیستی در دانشگاه تگزاس در آستین هستند.

محمد نبی زاده

ثبت رکوردی جدید در عرصه ابررساناهای درجه حرارت بالا

ابررساناها به دلیل مقاومت الکتریکی صفر و خصوصیات رسانایی حرارتی و مغناطیسی که دارند از پتانسیل لازم برای ایجاد انقلاب در بسیاری از انواع فناوری ها برخوردار هستند. با این وجود مشکل استفاده از آنها اینست که بهترین عملکردشان را در درجه حرارت برودتی که حول و حوش صفر مطلق (273- درجه سانتی گراد،460- درجه فارنهایت ) باشد نشان می دهند.

باغچه سقفیِ جنبشی و ایجاد توهم حرکت

باغچه سقفی که در میان بلوک های مسکن شهر میلان وجود دارد، جلوه های بصری مسحور کننده ای را خلق می کند، این اثر حاصل تلاش هنرمند جنبشی کارلوس کروز دیس ونزوئلایی می باشد. رنگ ها و ساختار این باغ، که توسط Piuarch برای Fuorisalone 2016 طراحی شده، به شکلی چیدمان شده است تا به موازات حرکت کردن بازدیدکنندگان از میان فضای این باغچه، الگوهایی متحرک رابوجود بیاورد.

تک خالهای چینی از راه رسیدند، هواوی گوشی های Huawei P8 و P8max را معرفی کرد

در این روزها که تمام کمپانی ها پرچمداران خود نظیر Samsung Galaxy S6 و S6 edge و HTC M9 را معرفی می کنند، هواوی نیز آخرین گوشی قدرتمند خود را با نام P8 و نوع بزرگتر آن با نام P8max را معرفی کرد.

پروژه دیپ مایند گوگل و خلق کامپیوتری با توانایی تقلید از حافظه کوتاه مدت انسان

کپی کردن قابلیت های ذهن انسان در کامپیوتر آسان نیست و بسیار فراتر از به هم متصل سازیِ کلی سی پی یو است. برای اینکه موفق به ساخت مغز مصنوعی شویم، روندهای بسیاری هستند که باید درک بهتری از آنها حاصل کنیم، به عنوان نمونه حافظه. برنامه Deep Mind شرکت گوگل به تازگی از نمونه اولیه کامپیوتری پرده برداری کرده است که حافظه کوتاه مدت خاص خودش را دارد.

آموزش روشن و خاموش کردن دستیار صوتی Cortana در ویندوز 10

یکی از تغییرات اصلی در ویندوز 10 حضور دستیار صوتی Cortana است. به همراه جستجوی صوتی، شما "پیشنهاد‌هایی" دریافت خواهید کرد که دستیار صوتی آن‌ها را ارائه داده است. این قابلیت‌ها شامل یادآوری رویدادهای برنامه‌ریزی‌شده در تقویم، دادن ایده در هنگامیکه به جستجوی اینترنت مشغول هستید، جواب دادن به سؤالات شما و بسیاری کارهای دیگر است.