تصحیح اطلاعات موجود درباره سطح یخی قمر انسلادوس

02 تیر
تصویر فوق ضخامت لایه یخی در انسلادوس را نمایش می دهد که در مناطق استوایی خود (بخش زرد رنگ) به حداکثر 35 کیلومتر هم می رسد ولی در منطقه قطبی جنوب آن (قسمت آبی رنگ) صرفاً 5 کیلومتر ضخامت دارد. این اطلاعات حاصل مدلسازی جدید دانشمندان از این قمر دوستداشتنی زحل است. لیکن اطلاعات پیشین از ضخامت بسیار بیشتر این لایه یخی گفته بود.برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید...

با فوران های یخی و بخار آب و وجود اقیانوسی که در زیر یک لایه یخی قرار گرفته است، می توان انسلادوس (قمر زحل) را بعنوان یکی از جالبترین اقمار منظومه شمسی نام برد ولی داده های فضاپیمای کاسینی حرفهای دیگری برای گفتن داشت. یک تیم بین المللی شامل محققانی از لابراتوار de Planétologie Géodynamique de Nantes (CNRS/Université de Nantes/Université d'Angers) به همراه افرادی از دانشگاه چارلز از پراگ و همچنین گروهی از رصدخانه سلطنتی بلژیک بتازگی مدلی را عرضه کرده اند که با ارزیابی داده های مختلف نشان داد که پوسته یخیِ موجود در قطب جنوب انسلادوس تنها چند کیلومتر قطر دارد. این امر نشان از وجود یک منبع قویِ گرمایی در درونِ این قمر جالب دارد. یک فاکتور اضافه که نظریه امکان وجود حیاتِ اقیانوسی را در زیر این پوسته تقویت می کند.

این مطالعه صرفاً بصورت آنلاین در وبسایت نشریه Geophysical Research Letters منتشر شد.

نتایج بررسی داده های بدست آمده از کاسینی باعث شد که محققان میزان قطر لایه یخی در خط استوای این قمر را تا 60 کیلومتر تخمین بزنند. البته این مدلها قادر به پاسخگویی به این سوال مهم که آیا اقیانوس در زیر قمر گسترش پیدا کرده است یا خیر،  نبودند. ولی بررسی چرخش این قمر در سال 2015 با در نظر گرفتن اثرات جزر و مد باعث شد که محققان به این باور برسند که میزان پوسته یخیِ این قمر به مراتب کمتر از موارد پیش بینی شده قبلی می باشد آنهم حداکثر 20 کیلومتر که در همان ابتدا این نتایج بدلیل مغایرتهای بسیار گسترده با داده های پیشین، زیر سوال رفت.

به منظور بررسی این مغایرتها، محققان پیشنهاد ایجاد یک مدل جدید را دادند که در آن دویست متر یخ رفتاری همانند لایه ای الستیک مانند از خود نشان می دهد. بر طبق نتایج مشخص شد که انسلادوس هسته ای سنگی به شعات 185 کیلومتر دارد و در درون خود اقیانوسی به بزرگی 45 کیلومتر، این اقیانوس بوسیله لایه ای یخی که در مناطق استوایی در حدود 20 و در مناطق قطب جنوبِ قمر قطری در حدود 5 کیلومتر دارد، از سطح قمر فاصله دارد. در این مدل، اقیانوس حجمی معادل 40 درصد حجم ماه را دارد و به لحاظ شوری آب، تصور شده است که شوری آب این اقیانوس در حد اقیانوسهای زمینی باشد.

محققان توسط این مدل وجود یک جریان قوی گرمایی را نیز در انسلادوس تشریح کردند. در حقیقت این مدل وجود منبعی برای تولید گرما در اعماق انسلادوس را تایید می کند که ممکن است از منافذ هیدروترمال از بستر اقیانوس منتشر شود. از آنجایی که ترکیبات دقیق ملوکولهای آلی پیچیده هنوز مشخص نشده اند هنوز امید به وجود حیات در این منبع عظیم آبی وجود دارد. نازک بودن لایه یخی در قطب جنوب این قمر نیز می تواند در آینده اجازه ماموریتهای اکتشافی را برای جمع آوری اطلاعات از این قمر صادر کند. که می توان از ابزارهایی همانند رادارهای خاص برای این امر استفاده کرد. در هر حال بنظر می رسد این قمر دوستداشتنی هنوز رازهای بسیاری دارد.

محمد نبی زاده

اولین مورد شناسایی الکل متیلیک در قرص سیاره ساز

قرص‌های پیش ستاره‌ای (به انگلیسی protoplanetary disk) توده‌هایی از گرد و غبار و گاز هستند که اغلب حول ستارگان جوان می‌چرخند. حال دانشمندان موفق شدند که الکل متیلیک مولکول ارگانیک (متانول) در قرصِ پیش-سیاره ای TW Hydrae را شناسایی کنند. این اولین مورد شناسایی ترکیب مزبور در یک قرص سیاره ساز جوان است. تشخیص مزبور به ستاره شناسان در درکِ فرآیندهای شیمیایی که طی شکل گیری منظومه های سیاره ای رخ می دهد کمک می کند و در نهایت منتهی به خلق مواد اولیه لازم برای حیات می شود.

14 مشکل آزار دهنده در Galaxy Note 4 و نحوه برطرف سازی آن‌ها

احتمالاً شما هم مانند همه بیشتر وقت خود را با گوشی هوشمند خود می‌گذرانید. بنابراین در هنگام خراب شدن آن چکار می‌کنید؟ ناامید نشوید. داد و فریاد شما را به جایی نخواهد رساند. اگر با گوشی Galaxy Note 4 خود به مشکل خورده‌اید، نگران نباشید، مشکلی نیست. ما این مشکلات را برای شما حل می‌کنیم. حالا یک نفس عمیق کشیده و در زیر به دنبال پیدا کردن مشکل خود و راه حال برطرف سازی آن باشید.

رساندنِ پروتئین گم شده، موجب شفای قلب آسیب دیده در مدل های حیوانی شد

دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد و همکارانشان با رساندن پروتئینی از طریق مسیر کلاژنِ زیست مهندسی شده به یک قلب آسیب دیده (در مدل های حیوانی) توانمندیِ بازتولید را به قلب حیوانات بازگرداندند.

آموزش بازیابی رمزعبور Wi-Fi فراموش شده در ویندوز و اندروید

آیا رمزعبورِ Wi-Fi منزل خود را فراموش کرده‌اید؟ معمولاً این رمزها ترکیبی از اعداد و حروف درهم هستند (اگر به وسیله IPS تنظیم شده باشد) و اگر دوستتان از شما درخواست رمزعبور شما را بنماید، خُشکتان خواهد زد. خوشبختانه شما درمانده نیستید و کارهایی هست که می‌توانید برای دیدن رمزعبورِ خود انجام دهید و شاید شاید بتوانید آن را به رمزی بهتر که بتوانید به خاطر بسپارید تغییر دهید.

اینترستو  برای نارسایی قلبی تایید شد

اینترستو برای نارسایی قلبی تایید شد

اداره کل دارو و غذا، دارویی به نام اینترستو (ساکوبیتریل، والسارتان) را برای درمان نارسایی قلبی تایید کرد

مشخصات بزرگترین راکتور سوخت دنیا

در آلمان تیمی از محققان در حال آماده سازی جهت افتتاح بزرگترین کارخانه سوخت هسته ای دنیا می باشند. استلارتورها که با وندلشتاین ایکس-7 نیز(w7-x) شناخته می شوند با اجرا در موسسه ماکس پلانک، برای راه اندازی در این ماه منتظر تصویب قانونی می باشند. با راه اندازی آن (w7-x) از یک دستگاه مارپیچی بزرگ در توکی ژاپن که در سال 1998 آماده بهره برداری شد و در حال حاضر بزرگترین استلارتور فعال می باشد، پیشی خواهد گرفت.