تصحیح اطلاعات موجود درباره سطح یخی قمر انسلادوس

02 تیر
تصویر فوق ضخامت لایه یخی در انسلادوس را نمایش می دهد که در مناطق استوایی خود (بخش زرد رنگ) به حداکثر 35 کیلومتر هم می رسد ولی در منطقه قطبی جنوب آن (قسمت آبی رنگ) صرفاً 5 کیلومتر ضخامت دارد. این اطلاعات حاصل مدلسازی جدید دانشمندان از این قمر دوستداشتنی زحل است. لیکن اطلاعات پیشین از ضخامت بسیار بیشتر این لایه یخی گفته بود.برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید...

با فوران های یخی و بخار آب و وجود اقیانوسی که در زیر یک لایه یخی قرار گرفته است، می توان انسلادوس (قمر زحل) را بعنوان یکی از جالبترین اقمار منظومه شمسی نام برد ولی داده های فضاپیمای کاسینی حرفهای دیگری برای گفتن داشت. یک تیم بین المللی شامل محققانی از لابراتوار de Planétologie Géodynamique de Nantes (CNRS/Université de Nantes/Université d'Angers) به همراه افرادی از دانشگاه چارلز از پراگ و همچنین گروهی از رصدخانه سلطنتی بلژیک بتازگی مدلی را عرضه کرده اند که با ارزیابی داده های مختلف نشان داد که پوسته یخیِ موجود در قطب جنوب انسلادوس تنها چند کیلومتر قطر دارد. این امر نشان از وجود یک منبع قویِ گرمایی در درونِ این قمر جالب دارد. یک فاکتور اضافه که نظریه امکان وجود حیاتِ اقیانوسی را در زیر این پوسته تقویت می کند.

این مطالعه صرفاً بصورت آنلاین در وبسایت نشریه Geophysical Research Letters منتشر شد.

نتایج بررسی داده های بدست آمده از کاسینی باعث شد که محققان میزان قطر لایه یخی در خط استوای این قمر را تا 60 کیلومتر تخمین بزنند. البته این مدلها قادر به پاسخگویی به این سوال مهم که آیا اقیانوس در زیر قمر گسترش پیدا کرده است یا خیر،  نبودند. ولی بررسی چرخش این قمر در سال 2015 با در نظر گرفتن اثرات جزر و مد باعث شد که محققان به این باور برسند که میزان پوسته یخیِ این قمر به مراتب کمتر از موارد پیش بینی شده قبلی می باشد آنهم حداکثر 20 کیلومتر که در همان ابتدا این نتایج بدلیل مغایرتهای بسیار گسترده با داده های پیشین، زیر سوال رفت.

به منظور بررسی این مغایرتها، محققان پیشنهاد ایجاد یک مدل جدید را دادند که در آن دویست متر یخ رفتاری همانند لایه ای الستیک مانند از خود نشان می دهد. بر طبق نتایج مشخص شد که انسلادوس هسته ای سنگی به شعات 185 کیلومتر دارد و در درون خود اقیانوسی به بزرگی 45 کیلومتر، این اقیانوس بوسیله لایه ای یخی که در مناطق استوایی در حدود 20 و در مناطق قطب جنوبِ قمر قطری در حدود 5 کیلومتر دارد، از سطح قمر فاصله دارد. در این مدل، اقیانوس حجمی معادل 40 درصد حجم ماه را دارد و به لحاظ شوری آب، تصور شده است که شوری آب این اقیانوس در حد اقیانوسهای زمینی باشد.

محققان توسط این مدل وجود یک جریان قوی گرمایی را نیز در انسلادوس تشریح کردند. در حقیقت این مدل وجود منبعی برای تولید گرما در اعماق انسلادوس را تایید می کند که ممکن است از منافذ هیدروترمال از بستر اقیانوس منتشر شود. از آنجایی که ترکیبات دقیق ملوکولهای آلی پیچیده هنوز مشخص نشده اند هنوز امید به وجود حیات در این منبع عظیم آبی وجود دارد. نازک بودن لایه یخی در قطب جنوب این قمر نیز می تواند در آینده اجازه ماموریتهای اکتشافی را برای جمع آوری اطلاعات از این قمر صادر کند. که می توان از ابزارهایی همانند رادارهای خاص برای این امر استفاده کرد. در هر حال بنظر می رسد این قمر دوستداشتنی هنوز رازهای بسیاری دارد.

محمد نبی زاده

اولین مورد شناسایی الکل متیلیک در قرص سیاره ساز

قرص‌های پیش ستاره‌ای (به انگلیسی protoplanetary disk) توده‌هایی از گرد و غبار و گاز هستند که اغلب حول ستارگان جوان می‌چرخند. حال دانشمندان موفق شدند که الکل متیلیک مولکول ارگانیک (متانول) در قرصِ پیش-سیاره ای TW Hydrae را شناسایی کنند. این اولین مورد شناسایی ترکیب مزبور در یک قرص سیاره ساز جوان است. تشخیص مزبور به ستاره شناسان در درکِ فرآیندهای شیمیایی که طی شکل گیری منظومه های سیاره ای رخ می دهد کمک می کند و در نهایت منتهی به خلق مواد اولیه لازم برای حیات می شود.

آب شیرین کنِ Desolenator با استفاده از انرژی خورشید آب تمیز آشامیدنی در اختیار قرار می دهد

دسولنیتر با استفاده از نورخورشید آب شیرین درست می کند شاید روزی از راه برسد که شیرین کردن آب، راه نجات بخش نواحی دارای کمبود آب سالم بهداشتی جهان باشد، اما درحال حاضر این فن آوری روندی غالبا گران قیمت و انرژی بر دارد . تیمی که بر روی پروژه دِسولِنیتِر کار می کنند بسیار امیدوارند نتیجه تلاش هایشان موجب تامین آب آشامیدنی موردنیاز نواحی دارای کمبود شود، آنهم با آب شیرین کنی سیار که انرژی خود را صرفا از نورخورشید تهیه می کند.

رزان حاص اوغلو  و  بازآفرینی نوینی از میراث شیشه گری ترکیه با لامپ های شیشه ای

رزان حاص اوغلو و بازآفرینی نوینی از میراث شیشه گری ترکیه با لامپ های شیشه ای

در دوران حکومت سلطان سلیم سوم، امپراطوری عثمانی تکنیک ملیله دوزی روی شیشه را از ونیزی ها یاد گرفت و خیلی زود این تکنیک را تکمیل کرده و در نهایت، چشم بلبل çeşm-i bülbül یا شیشه ای تزئینی با استفاده از آن ساخته شد که غالبا به عنوان هدیه به افراد تقدیم می شود یا برای تزئین روی رومیزی قرار می گیرد و سطح شیشه با نوارهایی برجسته به رنگ های آبی و سفید متمایز می شود.

ارتباط بین باورهای معنوی و سلامت روحی، جسمی و رفاه اجتماعی بیماران سرطانی

تحقیقات نشان می دهد بیشتر افراد مبتلا به سرطان یا مذهبی بوده و باورهای دینی دارند یا از دین و تجربیات معنوی آرامش می گیرند. اما این عوامل چه اثری بر روی سلامت بیماران دارد؟ تحلیل اخیری که بر روی تمامی مطالعات منتشره در باب همین موضوع انجام گرفته است و شامل 44 هزار بیمار می شود ارتباطات جدیدی بین دین و معنویت و وضعیت اجتماعی، روحی و فیزیکی نشان داده است.

دیزل پاک ظاهرا چندان هم پاک نیست.

کسانی که مدت‌ها از طرفداران موتورهای دیزلی بودند، مثل دولت‌های اروپایی، به سرعت از این منبع انرژی پر سر و صدا روی گردان شده‌اند. اکنون، شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک دریافته که این سوخت روغنی به هیچ وجه آنگونه که سازندگان آن مدعی هستند پاک نیست، لااقل وقتی درباره انتشار اکسید نیتروژن (NOx) حرف می‌زنیم.

محبوب های نمایش Paris Motor 2014

انتخاب خودرو برتر در نمایشگاه Paris Motor بسیار سخت شده است، نمایشگاهی که 13000 عضو رسانه ای را در جوش و خروش تماشاگران برای چندروز نگاه داشت.