تصحیح اطلاعات موجود درباره سطح یخی قمر انسلادوس

02 تیر
تصویر فوق ضخامت لایه یخی در انسلادوس را نمایش می دهد که در مناطق استوایی خود (بخش زرد رنگ) به حداکثر 35 کیلومتر هم می رسد ولی در منطقه قطبی جنوب آن (قسمت آبی رنگ) صرفاً 5 کیلومتر ضخامت دارد. این اطلاعات حاصل مدلسازی جدید دانشمندان از این قمر دوستداشتنی زحل است. لیکن اطلاعات پیشین از ضخامت بسیار بیشتر این لایه یخی گفته بود.برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید...

با فوران های یخی و بخار آب و وجود اقیانوسی که در زیر یک لایه یخی قرار گرفته است، می توان انسلادوس (قمر زحل) را بعنوان یکی از جالبترین اقمار منظومه شمسی نام برد ولی داده های فضاپیمای کاسینی حرفهای دیگری برای گفتن داشت. یک تیم بین المللی شامل محققانی از لابراتوار de Planétologie Géodynamique de Nantes (CNRS/Université de Nantes/Université d'Angers) به همراه افرادی از دانشگاه چارلز از پراگ و همچنین گروهی از رصدخانه سلطنتی بلژیک بتازگی مدلی را عرضه کرده اند که با ارزیابی داده های مختلف نشان داد که پوسته یخیِ موجود در قطب جنوب انسلادوس تنها چند کیلومتر قطر دارد. این امر نشان از وجود یک منبع قویِ گرمایی در درونِ این قمر جالب دارد. یک فاکتور اضافه که نظریه امکان وجود حیاتِ اقیانوسی را در زیر این پوسته تقویت می کند.

این مطالعه صرفاً بصورت آنلاین در وبسایت نشریه Geophysical Research Letters منتشر شد.

نتایج بررسی داده های بدست آمده از کاسینی باعث شد که محققان میزان قطر لایه یخی در خط استوای این قمر را تا 60 کیلومتر تخمین بزنند. البته این مدلها قادر به پاسخگویی به این سوال مهم که آیا اقیانوس در زیر قمر گسترش پیدا کرده است یا خیر،  نبودند. ولی بررسی چرخش این قمر در سال 2015 با در نظر گرفتن اثرات جزر و مد باعث شد که محققان به این باور برسند که میزان پوسته یخیِ این قمر به مراتب کمتر از موارد پیش بینی شده قبلی می باشد آنهم حداکثر 20 کیلومتر که در همان ابتدا این نتایج بدلیل مغایرتهای بسیار گسترده با داده های پیشین، زیر سوال رفت.

به منظور بررسی این مغایرتها، محققان پیشنهاد ایجاد یک مدل جدید را دادند که در آن دویست متر یخ رفتاری همانند لایه ای الستیک مانند از خود نشان می دهد. بر طبق نتایج مشخص شد که انسلادوس هسته ای سنگی به شعات 185 کیلومتر دارد و در درون خود اقیانوسی به بزرگی 45 کیلومتر، این اقیانوس بوسیله لایه ای یخی که در مناطق استوایی در حدود 20 و در مناطق قطب جنوبِ قمر قطری در حدود 5 کیلومتر دارد، از سطح قمر فاصله دارد. در این مدل، اقیانوس حجمی معادل 40 درصد حجم ماه را دارد و به لحاظ شوری آب، تصور شده است که شوری آب این اقیانوس در حد اقیانوسهای زمینی باشد.

محققان توسط این مدل وجود یک جریان قوی گرمایی را نیز در انسلادوس تشریح کردند. در حقیقت این مدل وجود منبعی برای تولید گرما در اعماق انسلادوس را تایید می کند که ممکن است از منافذ هیدروترمال از بستر اقیانوس منتشر شود. از آنجایی که ترکیبات دقیق ملوکولهای آلی پیچیده هنوز مشخص نشده اند هنوز امید به وجود حیات در این منبع عظیم آبی وجود دارد. نازک بودن لایه یخی در قطب جنوب این قمر نیز می تواند در آینده اجازه ماموریتهای اکتشافی را برای جمع آوری اطلاعات از این قمر صادر کند. که می توان از ابزارهایی همانند رادارهای خاص برای این امر استفاده کرد. در هر حال بنظر می رسد این قمر دوستداشتنی هنوز رازهای بسیاری دارد.

محمد نبی زاده

اولین مورد شناسایی الکل متیلیک در قرص سیاره ساز

قرص‌های پیش ستاره‌ای (به انگلیسی protoplanetary disk) توده‌هایی از گرد و غبار و گاز هستند که اغلب حول ستارگان جوان می‌چرخند. حال دانشمندان موفق شدند که الکل متیلیک مولکول ارگانیک (متانول) در قرصِ پیش-سیاره ای TW Hydrae را شناسایی کنند. این اولین مورد شناسایی ترکیب مزبور در یک قرص سیاره ساز جوان است. تشخیص مزبور به ستاره شناسان در درکِ فرآیندهای شیمیایی که طی شکل گیری منظومه های سیاره ای رخ می دهد کمک می کند و در نهایت منتهی به خلق مواد اولیه لازم برای حیات می شود.

لومیا 640 یکی از اولین گوشی‌های دریافت کننده بروزرسانی ویندوز 10

ویدیویی از مدیر کل اسکاندیناوی مایکروسافت "اوسی کورپلا" آشکار ساخت که Microsoft Lumia 640 در بین اولین گوشی‌های ویندوز فونی است که بروزرسانی ویندوز 10 برای گوشی‌ها را دریافت می‌کنند. این گوشی که انتظار می‌رود نهایتاً در آمریکا توسط اپراتور T-Mobile ،Metoro PCS و AT&T عرضه شود، امسال این بروزرسانی را دریافت خواهد کرد.

LG G Watch R   و Motorola Moto 360، این هفته در AT&T

LG G Watch R و Motorola Moto 360، این هفته در AT&T

اگر به دنبال انتخاب ساعت هوشمند هستید، شاید مایل باشید، آخر این هفته، نگاهی به فروشگاه AT&T بیاندازید. دومین اپراتور بزرگ LG G Watch R و Motorola Moto 360 را عرضه خواهد کرد. هر دو ساعت در نامگذاری، به طراحی دایره ای خود اشاره کرده اند. R در نام ساعت LG، آشکارا اشاره به گرد بودن آن دارد و 360 در نام ساعت Motorola نیز 360 درجه بودن و گرد بودن را نشان می‌دهد.

تکنیکی که می تواند از بسیاری از رازهای تیتان، این بزرگ ترین قمر سیاره زحل پرده بردارد

تکنیک جدیدی برای پردازش تصویر ارائه شده که به کمک آن از بزرگ ترین قمر سیاره زحل یعنی تیتان، نمای واضح تری به دست آمده است.

Android Wear بسیار هوشمند شده است!

نرم افزار Android Wear گوگل به راستی هوشمند شده است، دلیلش هم این که Google Now از بالا تا پایین در آن ادغام شده است. در واقع آنچه را که امروز اتفاق افتاد را می توان یک بروزرسانی انفجاری دانست که تمام بروزرسانی های پیش از این روی اپ های دیگر در مقابلش مثل قطره ای در دل دریاست. همه چیز، از بروزسانی حراج های سایت eBay تا قابلیت دانلود "Download Venice" همه این موارد به زودی روی مچ دست شما جای خواهید گرفت.

پس- تابشِ فوتون می تواند اطلاعات را بدون انتقال انرژی منتقل کند

در شکل بالا، دیاگرام زمانیِ مطرح شده از سوی دانشمندان دیده می شود. خطوط نقطه چین، نمایانگر نخستین و آخرین پرتوهای نوری باقی مانده از منبع فرستنده نور (آلیس) می باشند. اگرچه هیچ گونه انرژی منتقل نمی شود ولی گیرنده (باب) باید انرژی مورد نیاز برای آشکار سازی را فراهم سازد.