کشف نوع جدیدی از شهاب سنگ در سوئد

31 خرداد
یک سنگ فضایی باستانی در معدن سنگی در سوئد کشف شده است. این سنگ، نوعی شهاب سنگ می باشد که پیش از این هرگز روی زمین مشاهده نشده بود و احتمالاً باقی مانده تصادم عظیم سیارکی است که 470 میلیون سال قبل از این رخ داده و نخاله هایش روانه زمین شده است.

شهاب سنگی که در معدن سنگی در سوئد کشف شده است از سایر همتایان خود متمایز و متفاوت است. به نظر می رسد این شهاب سنگ یادگاری از تصادم بسیار عظیمی است که 470 میلیون سال قبل از این در کمربند شهاب سنگی رخ داده است و نخاله هایش طی دوره اردویسین به زمین فرستاده شده است. در تصویر فوق شهاب سنگ سیاه "فسیل شده" در دل سنگی در معدن سنگ حفظ شده است.
دانشمندان نتایج یافته های خود را به تاریخ 14 ژوئن در ژورنال Nature Communications گزارش دادند.
به گفته کینگ ژو یین استاد شیمی زمین و علوم سیاره ای در دانشگاه کالیفرنیا دیویس: "تاکنون بیش از 50 هزار شهاب سنگ مربوط به تمامِ مدت تمدن بشری را کشف کرده ایم و پیش از این هرگز شهاب سنگی مانند این را ندیده بودیم. کشف نوع جدیدی از شهاب سنگ بسیار بسیار جالب است."
شهاب سنگ جدید Ost 65 نامیده شده است و ظاهراً عضوی از تصادم عظیم شهاب سنگی بوده که 470 میلیون سال قبل از این رخ داده است. این تصادم نخاله هایی را در فضا منتشر کرده که حدود یک میلیون سال بعد از واقعه اصلی به زمین رسیدند و ممکن است بر تنوع زیستی عظیم طی دوره اردویسین هم اثر گذاشته باشند. یکی از اجرامی که در این تصادم نقش داشته است را به خوبی می شناسیم که عبارت است از منبع L-chondrites، که همچنان رایج ترین نوع شهاب سنگ می باشد. اما هویت جرمی که با آن برخورد کرده بود تا همین اواخر مشخص نبود.

Ost 65 را در معدن سنگی در سوئد کشف کردند که منبع بیش از 100 شهاب سنگ فسیلی می باشد. این شهاب سنگ که کمتر از 4 اینچ عرض دارد همانند «نان شیرینی» به نظر می رسد که داخل لایه بکری از سنگ آهکِ صورتیِ غنی از فسیل جا خوش کرده است. صخره Ost 65 را به این دلیل شهاب سنگ فسیلی می نامند که صخره اصلی آن تقریباً تماماً دستخوش تغییر شده است مگر از نظر چند ماده معدنی مقاومش مثل کرومیت و اسپینل. تحلیل ایزوتوپ های کرومیوم و اکسیژن موجود در مواد معدنی باقی مانده به محققان امکان داد تا اینگونه نتیجه گیری کنند که شهاب سنگ Ost 65 به لحاظ شیمیایی متمایز از هر نوع شهاب سنگ شناخته شده ای می باشد.
با اندازه گیری میزان قرارگیری Ost 65 در معرض تشعشعات کیهانی، تیم محققان دریافتند که این شهاب سنگ حدود یک میلیون سال در فضا سفر کرده است تا در نهایت 470 میلیون سال قبل به زمین رسیده است. تایم لاین مزبور با شهاب سنگ های L-chondrite که در معدن سنگ یافت می شوند هماهنگی دارد و باعث شده تا نویسندگان بدین نتیجه برسند که صخره مزبور بخشی از جرم دیگری حاصل تصادم اردویسین می باشد.

جرم اصلی احتمالاً طی تصادم از بین رفته است اما این امکان هم وجود دارد که باقی مانده هایش هنوز در فضا باشند.

امکان اثرگذاری شهاب سنگ ها  بر تکامل
عقیده محققان بر آنست که در قیاس با امروزه، در دوره اردویسین تعداد شهاب سنگ هایی که به زمین برخورد می کردند 100 برابر بیشتر بوده است، دلیل مسئله مزبور هم تصادم عظیم رخ داده در کمربند شهاب سنگی می باشد. باران شهاب سنگ ها شاید شرایط زیست محیطی جدید را برای ارگانیسم ها در اختیار قرار گذاشته باشند به این ترتیب که هم تنوع و هم پیچیدگی زندگی بر سطح زمین را موجب شده باشند.
به گفته یین: "تصور من بر آنست که مسئله مزبور حاکی از ارتباط به هم پیوسته کل منظومه شمسی در زمان و فضا می باشد، تصادم اتفاقی که 470 میلیون سال قبل از این در کمربند شهاب سنگی رخ داد شاید مسیر تکاملی گونه ها را بر روی زمین نقش زده باشد."

مطالعه مزبور توسط بیرگر اشمیتز از دانشگاه لوند سوئد هدایت شده است. یین از دانشگاه کالیفرنیا به همره متیو سان بورن همکار دانشجوی فوق دکتری، اندازه گیری دقیق از کومیوم را در دانه های معدنی ریز درون شهاب سنگ انجام داده است. محققان دانشگاه هاوایی در هانوآ ایزوتوپ های اکسیژن را تحلیل کردند.
یافته های جدید گمانه زنی ها را تقویت می کند مبنی بر اینکه شهاب سنگ اخیرِ فروافتاده بر زمین نماینده طیف کل صخره هایی که در منظومه شمسی سرگردان هستند نمی باشد. به گفته یین: پتانسیل شناخت دقیق تر تاریخچه منظومه شمسی با جمع آوری تکه های شهاب سنگی که در صخره های باستانی زمین حفظ شده اند وجود دارد. یین می گوید: "اگر بتوانیم بازهم به عقب تر بازگردیم شاید در نهایت برخی از بلوک های سازنده زمین را پیدا کنیم."
هزینه این تحقیق توسط ناسا، دفتر رییس جمهور دانشگاه کالیفرنیا و گرانت پیشرفته شورای تحقیق اروپایی فراهم شده است.

اولین مورد شناسایی الکل متیلیک در قرص سیاره ساز

قرص‌های پیش ستاره‌ای (به انگلیسی protoplanetary disk) توده‌هایی از گرد و غبار و گاز هستند که اغلب حول ستارگان جوان می‌چرخند. حال دانشمندان موفق شدند که الکل متیلیک مولکول ارگانیک (متانول) در قرصِ پیش-سیاره ای TW Hydrae را شناسایی کنند. این اولین مورد شناسایی ترکیب مزبور در یک قرص سیاره ساز جوان است. تشخیص مزبور به ستاره شناسان در درکِ فرآیندهای شیمیایی که طی شکل گیری منظومه های سیاره ای رخ می دهد کمک می کند و در نهایت منتهی به خلق مواد اولیه لازم برای حیات می شود.

رونمایی از مانیتور 27 اینچی Dell با وضوح 5K ، اولترا شارپ ، با رزولوشن 5120x2280

آیا نسلUHD به پایان رسیده است؟ در واقع نه، اما به نظر می‌رسد که نمایشگر های بزرگتر از UHD/4K به زودی در بازار عرضه می‌شوند. توانایی وصل کردن دو خروجی هم سایز در پنل یکسان، درحال حاضر، مورد بهره برداری قرار گرفته است.نام 5K از 5120 پیکسل به صورت افقی آمده است، اما این پنل به طور ناگهانی به صورت یک نمایشگر دو بخشی با رزولوشن 2560x2880 با چینش کاشی وار (Tiled) ارائه شده است.

اَبَر خازن های انعطاف پذیر و با عملکرد بالا در قلب ساعت هوشمند شما

محققینی از دانشگاه MIT با استفاده از نانو سیم ها موفق به ساخت یک اَبَر خازن جدید انعطاف پذیر شده اند که نسبت به رقبای گرافنی خود عملکرد بسیار بهتری دارد. این ابر خازن ها منبع انرژی ایده آلی برای نسل بعدی ردیاب های فعالیت های جسمانی (فیتنس) و دیگر وسائل پوشیدنی به شمار خواهند آمد.

خطر بزرگ زلزله کالیفرنیا ارتباط بین گسل های Calaveras و Hayward از احتمال خطر زلزله های بزرگ تر در آینده خبر می دهند.

لرزه شناسان بسیاری بر این باورند که گسل های کالاوراس و هایوارد در واقع به هم پیوسته هستند، بدین معنی که ایجاد کوچکترین گسیختگی در یکی، باعث تحریک دیگری به فعالیت لرزه ای می شود. فعالیت لرزه ای که حتی می تواند از همه زمین لرزه های قبلی ثبت شده هم فراتر رود. اخیرا پژوهشگران با نقشه برداری ژئوفیزیکی از پایانه جنوبی گسل هایوارد، دریافتند این گسل حدود 15 کیلومتر از محل تلاقی با گسل کالاوراس به زیر آن خزیده است؛ در حالی که قبلا این دو گسل مستقل از هم تصور می شدند، اکنون ارتباط آن ها با یکدیگر آشکار شده است.

کیا Picanto فیس لیفت با قیمت پایه 8345 پوند

کیا پیکانتو فیس لیفت مدل 2015 با ظاهر ارتقا یافته، امکانات داخلی جدید و یک موتور کارآمدتر ظاهر شد.

خودرویFiat 500X  با سبکی ایتالیایی

خودرویFiat 500X با سبکی ایتالیایی

شرکت خودروسازی Fiat از جدیدترین محصول خود به نام Fiat 500X پرده برداری کرد. این خودرو به زودی به عنوان گزینه ای برای کسانی که به دنبال خودرویی به سبک اروپایی و با قیمتی مناسب می باشند، به بازار رقابتی خودرو وارد خواهد شد. درحالیکه خودروی 500X مجموعه ای از خصوصیات پیشرفته و قابلیت ها را ارائه می دهد، اما مزیت رقابتی آن در واقع در سبک و هویت آن است. خودروی 500X از نظر سبک، بسیار شبیه به خودروهای هم گروه خود یعنی 500 و 500L می باشد. این خودروها دارای ظاهری زیبا و کارتونی هستند. خودروی 500X دارای سبکی است که یادآور گذشته ها بوده و به دلیل داشتن نمای خاص عقب خود و چرخ های بزرگش نمایی تهاجمی و مدرن به خود گرفته. طرح و سبک آن مورد علاقه همه نیست، اما فکر می کنم بسیار موفق تر از خودروهای مشابه خود یعنی همان MINI ها باشد.