کشف نوع جدیدی از شهاب سنگ در سوئد

31 خرداد
یک سنگ فضایی باستانی در معدن سنگی در سوئد کشف شده است. این سنگ، نوعی شهاب سنگ می باشد که پیش از این هرگز روی زمین مشاهده نشده بود و احتمالاً باقی مانده تصادم عظیم سیارکی است که 470 میلیون سال قبل از این رخ داده و نخاله هایش روانه زمین شده است.

شهاب سنگی که در معدن سنگی در سوئد کشف شده است از سایر همتایان خود متمایز و متفاوت است. به نظر می رسد این شهاب سنگ یادگاری از تصادم بسیار عظیمی است که 470 میلیون سال قبل از این در کمربند شهاب سنگی رخ داده است و نخاله هایش طی دوره اردویسین به زمین فرستاده شده است. در تصویر فوق شهاب سنگ سیاه "فسیل شده" در دل سنگی در معدن سنگ حفظ شده است.
دانشمندان نتایج یافته های خود را به تاریخ 14 ژوئن در ژورنال Nature Communications گزارش دادند.
به گفته کینگ ژو یین استاد شیمی زمین و علوم سیاره ای در دانشگاه کالیفرنیا دیویس: "تاکنون بیش از 50 هزار شهاب سنگ مربوط به تمامِ مدت تمدن بشری را کشف کرده ایم و پیش از این هرگز شهاب سنگی مانند این را ندیده بودیم. کشف نوع جدیدی از شهاب سنگ بسیار بسیار جالب است."
شهاب سنگ جدید Ost 65 نامیده شده است و ظاهراً عضوی از تصادم عظیم شهاب سنگی بوده که 470 میلیون سال قبل از این رخ داده است. این تصادم نخاله هایی را در فضا منتشر کرده که حدود یک میلیون سال بعد از واقعه اصلی به زمین رسیدند و ممکن است بر تنوع زیستی عظیم طی دوره اردویسین هم اثر گذاشته باشند. یکی از اجرامی که در این تصادم نقش داشته است را به خوبی می شناسیم که عبارت است از منبع L-chondrites، که همچنان رایج ترین نوع شهاب سنگ می باشد. اما هویت جرمی که با آن برخورد کرده بود تا همین اواخر مشخص نبود.

Ost 65 را در معدن سنگی در سوئد کشف کردند که منبع بیش از 100 شهاب سنگ فسیلی می باشد. این شهاب سنگ که کمتر از 4 اینچ عرض دارد همانند «نان شیرینی» به نظر می رسد که داخل لایه بکری از سنگ آهکِ صورتیِ غنی از فسیل جا خوش کرده است. صخره Ost 65 را به این دلیل شهاب سنگ فسیلی می نامند که صخره اصلی آن تقریباً تماماً دستخوش تغییر شده است مگر از نظر چند ماده معدنی مقاومش مثل کرومیت و اسپینل. تحلیل ایزوتوپ های کرومیوم و اکسیژن موجود در مواد معدنی باقی مانده به محققان امکان داد تا اینگونه نتیجه گیری کنند که شهاب سنگ Ost 65 به لحاظ شیمیایی متمایز از هر نوع شهاب سنگ شناخته شده ای می باشد.
با اندازه گیری میزان قرارگیری Ost 65 در معرض تشعشعات کیهانی، تیم محققان دریافتند که این شهاب سنگ حدود یک میلیون سال در فضا سفر کرده است تا در نهایت 470 میلیون سال قبل به زمین رسیده است. تایم لاین مزبور با شهاب سنگ های L-chondrite که در معدن سنگ یافت می شوند هماهنگی دارد و باعث شده تا نویسندگان بدین نتیجه برسند که صخره مزبور بخشی از جرم دیگری حاصل تصادم اردویسین می باشد.

جرم اصلی احتمالاً طی تصادم از بین رفته است اما این امکان هم وجود دارد که باقی مانده هایش هنوز در فضا باشند.

امکان اثرگذاری شهاب سنگ ها  بر تکامل
عقیده محققان بر آنست که در قیاس با امروزه، در دوره اردویسین تعداد شهاب سنگ هایی که به زمین برخورد می کردند 100 برابر بیشتر بوده است، دلیل مسئله مزبور هم تصادم عظیم رخ داده در کمربند شهاب سنگی می باشد. باران شهاب سنگ ها شاید شرایط زیست محیطی جدید را برای ارگانیسم ها در اختیار قرار گذاشته باشند به این ترتیب که هم تنوع و هم پیچیدگی زندگی بر سطح زمین را موجب شده باشند.
به گفته یین: "تصور من بر آنست که مسئله مزبور حاکی از ارتباط به هم پیوسته کل منظومه شمسی در زمان و فضا می باشد، تصادم اتفاقی که 470 میلیون سال قبل از این در کمربند شهاب سنگی رخ داد شاید مسیر تکاملی گونه ها را بر روی زمین نقش زده باشد."

مطالعه مزبور توسط بیرگر اشمیتز از دانشگاه لوند سوئد هدایت شده است. یین از دانشگاه کالیفرنیا به همره متیو سان بورن همکار دانشجوی فوق دکتری، اندازه گیری دقیق از کومیوم را در دانه های معدنی ریز درون شهاب سنگ انجام داده است. محققان دانشگاه هاوایی در هانوآ ایزوتوپ های اکسیژن را تحلیل کردند.
یافته های جدید گمانه زنی ها را تقویت می کند مبنی بر اینکه شهاب سنگ اخیرِ فروافتاده بر زمین نماینده طیف کل صخره هایی که در منظومه شمسی سرگردان هستند نمی باشد. به گفته یین: پتانسیل شناخت دقیق تر تاریخچه منظومه شمسی با جمع آوری تکه های شهاب سنگی که در صخره های باستانی زمین حفظ شده اند وجود دارد. یین می گوید: "اگر بتوانیم بازهم به عقب تر بازگردیم شاید در نهایت برخی از بلوک های سازنده زمین را پیدا کنیم."
هزینه این تحقیق توسط ناسا، دفتر رییس جمهور دانشگاه کالیفرنیا و گرانت پیشرفته شورای تحقیق اروپایی فراهم شده است.

اولین مورد شناسایی الکل متیلیک در قرص سیاره ساز

قرص‌های پیش ستاره‌ای (به انگلیسی protoplanetary disk) توده‌هایی از گرد و غبار و گاز هستند که اغلب حول ستارگان جوان می‌چرخند. حال دانشمندان موفق شدند که الکل متیلیک مولکول ارگانیک (متانول) در قرصِ پیش-سیاره ای TW Hydrae را شناسایی کنند. این اولین مورد شناسایی ترکیب مزبور در یک قرص سیاره ساز جوان است. تشخیص مزبور به ستاره شناسان در درکِ فرآیندهای شیمیایی که طی شکل گیری منظومه های سیاره ای رخ می دهد کمک می کند و در نهایت منتهی به خلق مواد اولیه لازم برای حیات می شود.

چگونه File Explorer را در ویندوز 10 مطابق نیازتان تنظیم کنید

برنامه ی File Explorer که Windows Explorer نیز نامیده می شود مدت هاست که از ارکان اصلی سیستم عامل محسوب می شود. مانند بسیاری از بخش های سیستم عامل، این برنامه نیز تغییرات زیادی در ویندوز 10 داشته است. تعداد زیادی ابزار تحسین برانگیز به آن اضافه شده است با این حال ظاهر اصلی و کارایی آن هنوز هم برای افرادی که پیش از این در ویندوز XP و نسخه های بالاتر ویندوز با آن کار کرده اند آشنا است. در اینجا به بررسی اجمالی برخی از ابزار جدید File Explorer می پردازیم.

قابلیت پخش موسیقی دلخواه در تاکسی نتیجه مشارکت جدید اوبر و اسپاتیفای

مدت زمان زیادی است که شرکت اوبر از عبارتِ "راننده تاکسی شخصی برای همه افراد" به عنوان شعار تبلیغاتی خود استفاده می کند. این شرکت در آخرین اقدام خود که با مشارکت اسپاتیفای انجام خواهد شد، به رانندگان تاکسی امکان می دهد تا آهنگ های مورد علاقه مسافران را پخش کنند.

ابزار تصفیه آب  ام اس آر گاردین واتر (MSR Guardian Water Purifier) تهیه سریع آب آشامیدنی بهداشتی  تقریبا از هر منبعی را ممکن می سازد

ابزار تصفیه آب ام اس آر گاردین واتر (MSR Guardian Water Purifier) تهیه سریع آب آشامیدنی بهداشتی تقریبا از هر منبعی را ممکن می سازد

تعداد شرکت هایی که بتوانند ادعا کنند ابزار تصفیه آبی برای استفاده در هوای آزاد عرضه داشته اند، به علاوه 6 سال هم زمان برای اثبات چنین ادعایی صرف کرده باشند، آنچنان هم زیاد نیست. اما شرکت ام اس آر می تواند چنین ادعایی و حتی بالاتر از آن را نیز به واسطه عرضه ابزار تصفیه آب گاردین خود بیان کند. ام اس آر گاردین می تواند هر دقیقه تا 2.5 لیتر آب را فیلتر و تصفیه نموده و ویروس ها،باکتری، تک یاخته ها و ذرات را از آن جدا کند.

گفتار درمانی به سهولت خواب حتی با دیگر پریشانی های سلامتی کمک می کند

با شناخت رفتار درمانی، افراد با درمانگر صحبت می کنند تا افکار منفی و احساساتی که سبب مشکلات آنها شده با استفاده از راه حل هایی رفع شود. مطالعات گذشته دریافت رفتار درمانی شناختی بر ناآگاهی است که می تواند خواب را بهبود بخشد. اما بیشتر مطالعات شامل افرادی نمی شود که شرایط درمانی و روانی دارند. برای مطالعه جدید محققین از مرکز درمانی دانشگاه راش در شیکاگو به 27 مورد پژوهش قبلی نگاهی انداختند. این پژوهش شامل 2200 نفر بود که به رفتار درمانی شناختی برای بی خوابی در افراد افسرده، الکلی و افرادی که پس از جراحی اختلال عصبی داشتند یا با درگیر شرایط درمانی نظیر سرطان، درد مزمن، بافت عضلانی همبند بودند، می پرداخت.

محققان سلول های تومور را برای حمله به خودش برنامه ریزی می کنند

محققان مرکز سرطان نوریس کاتن و مدرسه پزشکی گیزل دارتموث دریافته اند که قراردادن نژاد خاصی از باکتری داخل ریزمحیط سرطان تهاجمی تخمدان باعث تبدیل رفتار سلول های تومور از سرکوب به شبیه سازی ایمنی می شود، این یافته ها که درOncoImmunology منتشر شده، رویکرد جدیدی را در ایمنی درمانی نشان می دهد که می توان از آن در انواع مختلف سرطان استفاده کرد.