کشف نوع جدیدی از شهاب سنگ در سوئد

31 خرداد
یک سنگ فضایی باستانی در معدن سنگی در سوئد کشف شده است. این سنگ، نوعی شهاب سنگ می باشد که پیش از این هرگز روی زمین مشاهده نشده بود و احتمالاً باقی مانده تصادم عظیم سیارکی است که 470 میلیون سال قبل از این رخ داده و نخاله هایش روانه زمین شده است.

شهاب سنگی که در معدن سنگی در سوئد کشف شده است از سایر همتایان خود متمایز و متفاوت است. به نظر می رسد این شهاب سنگ یادگاری از تصادم بسیار عظیمی است که 470 میلیون سال قبل از این در کمربند شهاب سنگی رخ داده است و نخاله هایش طی دوره اردویسین به زمین فرستاده شده است. در تصویر فوق شهاب سنگ سیاه "فسیل شده" در دل سنگی در معدن سنگ حفظ شده است.
دانشمندان نتایج یافته های خود را به تاریخ 14 ژوئن در ژورنال Nature Communications گزارش دادند.
به گفته کینگ ژو یین استاد شیمی زمین و علوم سیاره ای در دانشگاه کالیفرنیا دیویس: "تاکنون بیش از 50 هزار شهاب سنگ مربوط به تمامِ مدت تمدن بشری را کشف کرده ایم و پیش از این هرگز شهاب سنگی مانند این را ندیده بودیم. کشف نوع جدیدی از شهاب سنگ بسیار بسیار جالب است."
شهاب سنگ جدید Ost 65 نامیده شده است و ظاهراً عضوی از تصادم عظیم شهاب سنگی بوده که 470 میلیون سال قبل از این رخ داده است. این تصادم نخاله هایی را در فضا منتشر کرده که حدود یک میلیون سال بعد از واقعه اصلی به زمین رسیدند و ممکن است بر تنوع زیستی عظیم طی دوره اردویسین هم اثر گذاشته باشند. یکی از اجرامی که در این تصادم نقش داشته است را به خوبی می شناسیم که عبارت است از منبع L-chondrites، که همچنان رایج ترین نوع شهاب سنگ می باشد. اما هویت جرمی که با آن برخورد کرده بود تا همین اواخر مشخص نبود.

Ost 65 را در معدن سنگی در سوئد کشف کردند که منبع بیش از 100 شهاب سنگ فسیلی می باشد. این شهاب سنگ که کمتر از 4 اینچ عرض دارد همانند «نان شیرینی» به نظر می رسد که داخل لایه بکری از سنگ آهکِ صورتیِ غنی از فسیل جا خوش کرده است. صخره Ost 65 را به این دلیل شهاب سنگ فسیلی می نامند که صخره اصلی آن تقریباً تماماً دستخوش تغییر شده است مگر از نظر چند ماده معدنی مقاومش مثل کرومیت و اسپینل. تحلیل ایزوتوپ های کرومیوم و اکسیژن موجود در مواد معدنی باقی مانده به محققان امکان داد تا اینگونه نتیجه گیری کنند که شهاب سنگ Ost 65 به لحاظ شیمیایی متمایز از هر نوع شهاب سنگ شناخته شده ای می باشد.
با اندازه گیری میزان قرارگیری Ost 65 در معرض تشعشعات کیهانی، تیم محققان دریافتند که این شهاب سنگ حدود یک میلیون سال در فضا سفر کرده است تا در نهایت 470 میلیون سال قبل به زمین رسیده است. تایم لاین مزبور با شهاب سنگ های L-chondrite که در معدن سنگ یافت می شوند هماهنگی دارد و باعث شده تا نویسندگان بدین نتیجه برسند که صخره مزبور بخشی از جرم دیگری حاصل تصادم اردویسین می باشد.

جرم اصلی احتمالاً طی تصادم از بین رفته است اما این امکان هم وجود دارد که باقی مانده هایش هنوز در فضا باشند.

امکان اثرگذاری شهاب سنگ ها  بر تکامل
عقیده محققان بر آنست که در قیاس با امروزه، در دوره اردویسین تعداد شهاب سنگ هایی که به زمین برخورد می کردند 100 برابر بیشتر بوده است، دلیل مسئله مزبور هم تصادم عظیم رخ داده در کمربند شهاب سنگی می باشد. باران شهاب سنگ ها شاید شرایط زیست محیطی جدید را برای ارگانیسم ها در اختیار قرار گذاشته باشند به این ترتیب که هم تنوع و هم پیچیدگی زندگی بر سطح زمین را موجب شده باشند.
به گفته یین: "تصور من بر آنست که مسئله مزبور حاکی از ارتباط به هم پیوسته کل منظومه شمسی در زمان و فضا می باشد، تصادم اتفاقی که 470 میلیون سال قبل از این در کمربند شهاب سنگی رخ داد شاید مسیر تکاملی گونه ها را بر روی زمین نقش زده باشد."

مطالعه مزبور توسط بیرگر اشمیتز از دانشگاه لوند سوئد هدایت شده است. یین از دانشگاه کالیفرنیا به همره متیو سان بورن همکار دانشجوی فوق دکتری، اندازه گیری دقیق از کومیوم را در دانه های معدنی ریز درون شهاب سنگ انجام داده است. محققان دانشگاه هاوایی در هانوآ ایزوتوپ های اکسیژن را تحلیل کردند.
یافته های جدید گمانه زنی ها را تقویت می کند مبنی بر اینکه شهاب سنگ اخیرِ فروافتاده بر زمین نماینده طیف کل صخره هایی که در منظومه شمسی سرگردان هستند نمی باشد. به گفته یین: پتانسیل شناخت دقیق تر تاریخچه منظومه شمسی با جمع آوری تکه های شهاب سنگی که در صخره های باستانی زمین حفظ شده اند وجود دارد. یین می گوید: "اگر بتوانیم بازهم به عقب تر بازگردیم شاید در نهایت برخی از بلوک های سازنده زمین را پیدا کنیم."
هزینه این تحقیق توسط ناسا، دفتر رییس جمهور دانشگاه کالیفرنیا و گرانت پیشرفته شورای تحقیق اروپایی فراهم شده است.

اولین مورد شناسایی الکل متیلیک در قرص سیاره ساز

قرص‌های پیش ستاره‌ای (به انگلیسی protoplanetary disk) توده‌هایی از گرد و غبار و گاز هستند که اغلب حول ستارگان جوان می‌چرخند. حال دانشمندان موفق شدند که الکل متیلیک مولکول ارگانیک (متانول) در قرصِ پیش-سیاره ای TW Hydrae را شناسایی کنند. این اولین مورد شناسایی ترکیب مزبور در یک قرص سیاره ساز جوان است. تشخیص مزبور به ستاره شناسان در درکِ فرآیندهای شیمیایی که طی شکل گیری منظومه های سیاره ای رخ می دهد کمک می کند و در نهایت منتهی به خلق مواد اولیه لازم برای حیات می شود.

ویروس ایبولا (Ebola)، ماه ها در بدن بازماندگان باقی می ماند

طبق مطالعات اخیر، بقایای ویروس ایبولا در مردان، حتی بعد از ماه ها بهبود، هنوز می توانند منبع انتقال ویروس در منی تخمدان باشند. در این تحقیقات، پژوهشگران به دنبال یافته های ژنتیکی از ویروس ایبولا (Ebola)، در منی تخمدان بودند. نمونه هایی که بعد از 2 تا 3 ماه از مبتلایان گرفته شد، نشان از 100 درصد، فعال بودن ویروس دارد. در نمونه هایی که بعد از 4 تا 6 ماه، از این افراد گرفته شد، ویروس در 65 درصد آنها هنوز فعال است. و بعد از 7 تا 9 ماه، 26 درصد از تست ها هنوز مثبت است.

این تلسکوپ فضائی جدید، دارای آینه ای غول پیکر با ابعاد 12 متر است!

تصویر فوق: این تلسکوپ جدید یکی از بزرگ ترین کاوشگرانی است که تاکنون به فضا فرستاده شده اند. طرح کلی این تلسکوپ توسط گروهی از اخترشناسان ارائه شده است. اگر این پروژه که تلسکوپ فضائی با وضوح بالا (HDST) نام دارد و دارای یک آینه 12 متری خواهد بود، به خوبی پیش برود، تلسکوپ در نیمه نخست دهه 2030 به فضا پرتاب خواهد شد.

محاسبه آلاینده های غیر کربنی  در میزان کل کربن های اقلیمی

محاسبه آلاینده های غیر کربنی در میزان کل کربن های اقلیمی

پژوهش جدیدی نشانگر چگونگی تأثیر کاهش مقادیر انتشار کربن سیاه و دیگر آلاینده ها بر بودجه کربن کل به کمتر از 2 درجه سانتی گراد، در تغییرات اقلیمی به میزان دوران پیش از انقلاب صنعتی است. محدود کردن هر سطحی از میزان گرمایش، نیازمند حفظ انتشار دی اکسید کربن، در میزان مشخصی است که به آن "بودجه کربن" گفته میشود. اما سؤال اینجاست که آیا میتوان با کاهش کربن های سیاه (اجبارکننده های اقلیمی با عمر کم) بر اندازه این بودجه تأثیر گذاشت؟ پژوهش پیش روی مؤسسه بین المللی تحلیل سیستم های کاربردی که در نشریه Environmental Research Letters به زیور طبع آراسته شده است، تأثیر این کربن های سیاه آلاینده و کاهش گازهای گلخانه ای بر بودجه کل کربن، را هم راستا با هدف 2 درجه کاهش دمایی اقلیمی مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

تویوتا و معرفی  مدل 2016 هیبریدی  RAV4

تویوتا و معرفی مدل 2016 هیبریدی RAV4

در 2016 RAV4 Hybrid شاهد بروزرسانی های گسترده ای برای مدل سال جدید خواهیم بود. بنا به اعلام شرکت تویوتا، نسخه هیبریدی 2016 Toyota RAV4 این شرکت دارای موتور گازوئیلی-برقی خواهد بود و هشتمین هیبرید در خط تولید تویوتا محسوب می شود. بنا به گفته این شرکت، هیبریدی شدن، قدرتمندترین و به صرفه ترین آپشن در RAV4 مدل 2016 خواهد بود.

انتقال فناوری به داخل عروسک‌های دیزنی با استفاده از چاپگر سه بعدی

از نظر فنی، چاپگر‌های سه‌ بعدی بیشتر از اینکه کپی کنند، یک روبات هستند. این اصطلاح به ماشینی اطلاق می‌شود که اشیایی سه بعدی تولید می‌کند. این دستگاه‌ها از روش‌های مختلفی برای ساخت این اشیاء استفاده می‌کنند. برخی چاپگر‌ها از دانه‌های کوچک و ریزدانه‌های فلز و پلاستیک استفاده می‌کنند تا به آرامی بتوانند یک شیء را با مدل کامپیوتری و سه بعدی چاپ کنند. دیگر چاپگر‌ها از پلیمر‌های پلاستیکی مایع استفاده می‌کنند که در جای خود سخت می‌شوند. دیگر چاپگر‌ها نیز اشیاء را در بلوک‌های مواد ترکیبی شکل می‌دهند.