دوردست ترین اکسیژنی که تا به امروز مشاهده شده است

31 خرداد
تیمی از ستاره شناسان با استفاده از آرایه بزرگ میلیمتری/زیرمیلیمتری آتاکاما (ALMA) دست به شناسایی اکسیژن در کهکشان دوردستی زده اند که صرفاً 700 میلیون سال بعد از انفجار بزرگ مشاهده می شود. این کهکشان دوردست ترین کهکشانی است که تاکنون شناسایی اکسیژن روی سطح آن به صورت قطعی انجام شده است و به احتمال زیاد به خاطر تشعشع قوی از ستاره های غول پیکر جوان، یونیزه گشته است. کهکشان مزبور می تواند نمونه منابعی باشد که مسئول سازماندهی کیهان درسال های نخستین شکل گیری کیهان هستند.

تصویر فوق نقاط عطف عمده ای را در تکامل کیهان از زمان بیگ بنگ به بعد یعنی از حدود 13.8 میلیارد سال به این طرف به تصویر می کشد. چهارصدهزار سال بعد از بیگ بنگ، کیهان درحالت خنثی قرار داشت و تا زمانی که نور از اولین نسل ستاره ها دست به یونیزه کردن هیدروژن نمود نیز هم اینگونه بود. بعد از چند صد میلیون سال، گاز موجود در کیهان کاملاً یونیزه شد.
ستاره شناسان کشورهایی همانند ژاپن، سوئد، انگلستان  و ESO  از آرایه بزرگ میلیمتری/زیرمیلیمتری آتاکاما برای مشاهده یکی از دوردست ترین کهکشان های شناخته شده به نام SXDF-NB1006-2 استفاده کرده اند که در انتقال به سرخ 7.2 قرار دارد، یعنی آنرا صرفاً بعد از 700 میلیون سال از بیگ بنگ مشاهده می کنیم.
تیم محققان علاقمند بودند تا در مورد عناصر شیمیایی سنگین موجود در کهکشان بدانند، زیرا از روی این عناصر می شود سطح شکل گیری ستاره را دانست و در نتیجه نشانه هایی راجع به دوره ای از  تاریخچه کیهان که «بازیونیزه شدن کیهانی» نام دارد بدست می آید.
به گفته آکیو اینوده از دانشگاه سانگیوی اوساکا در ژاپن که نویسنده ارشد مقاله تحقیقی منتشر شده در ژورنال ساینس می باشد: "جستجو کردن عناصر سنگین در کیهان نخستین، از راهبردهای اساسی برای اکتشاف فعالیت ستاره سازی آن دوران است. مطالعه عناصر سنگین به علاوه در مورد شناخت نحوه کهکشان ها و آنچه باعث یونیزه شدن کیهانی می باشد هم اطلاعاتی را در اختیار می گذارد."

قبل از شکل گیری اجرام در کیهان، کیهان پر از گاز الکتریکی خنثی بود. اما چند صد میلیون سال بعد از بیگ بنگ، وقتی نخستین اجرام شروع به درخشش کردند، تشعشعی قدرتمند را از خود ساطع نمودند که اتم های خنثی را  تجزیه نمود و دست به یونیزه کردن گاز زد. طی این مرحله که آنرا یونیزه شدن کیهانی می نامند، کل کیهان به صورت چشمگیری دستخوش تغییر شد. اما گفته های زیادی در مورد نوع اجرامی که موجب یونیزه شدن گشتند وجود دارد. مطالعه شرایط در کهکشان های بسیار دور می تواند به یافتن پاسخ این سوال کمک کند.

محققان قبل از اقدام به مشاهده کهکشان دوردست، شبیه سازی های کامپیوتری را برای مشاهده کهکشان دوردست انجام دادند تا پیش بینی کنند که دیدن شواهد اکسیژن یونیزه شده از طریق ALMA تا چه حد آسان خواهد بود. افزون بر این مشاهدات، کهکشان های مشابهی را که به زمین بسیار نزدیک تر هستند هم انجام دادند و نتیجه گرفتند که انتشار اکسیژن بایستی حتی در فواصل دوردست هم قابل شناسایی باشد.
در این هنگام، مشاهدات حساسیت بالا با استفاده از ALMA انجام شد و نور اکسیژن یونیزه شده در SXDF-NB1006-2 پیدا شد که به این ترتیب تشخیص اکسیژن در دوردست ترین فاصله ممکن  که تاکنون انجام شده، تایید شد و شواهد قطعی مبنی بر وجود اکسیژن در کیهان نخستین، تنها 700 میلیون سال بعد از بیگ بنگ را نشان می دهد.
اکسیژن SXDF-NB1006-2 ده بار نسبت به مقدار موجود در خورشید کمتر است. به گفته نائوکی یوشیدا در دانشگاه توکیو: "کم بودن میزان اکسیژن قابل پیش بینی بود، زیرا آن موقع کیهان هنوز جوان بوده و عمر ستاره سازی اش کم بود. بنا بر یک شبیه سازی که انجام دادم فراوانی اکسیژن ده برابر کمتر از خورشید بوده است. اما نتیجه غیرمنتظره دیگری هم بدست آمد و آن پیدا شدن اندکی گرد و خاک بود."
 تیم محققان نتوانستند هیچ نوع نشر کربن را در کهکشان پیدا کنند، این امر نشان می دهد کهکشان جوان گاز هیدروژن غیر یونیزه بسیار کمی دارد و افزون بر این مقدار کمی گردوخاک دارد که از عناصر سنگین تشکل شده است. اینوئو اضافه می کند: "شاید روی این کهکشان چیز عجیبی در حال رخ دادن باشد. من شک دارم که تقریباً تمام گاز روی این سیاره تا حد زیادی یونیزه شده باشد."
تشخیص اکسیژن یونیزه شده نشان می دهد که بسیاری از ستاره های درخشان که از نظر جرم یک دو جین برابر بزرگتر از خورشید هستند، در کهکشان شکل گرفته اند و نور فوق بنفش شدیدی را منتشر می سازند که برای یونیزه کردن اتم های اکسیژن لازم است.
 فقدان گردو خاک در کهکشان امکانش رافراهم می آورد تا نور فوق بنفشِ شدید، فرار کرده و مقادیر زیادی از گاز خارج کهکشان را یونیزه نماید. به گفته وی: "SXDF-NB1006-2 نمونه عملی از منابع نوری مسئول یونیزه شدن کیهانی است."
یوئیچی تامورا از دانشگاه توکیو نیز می افزاید: "گام مهمی رو به شناخت نوع اجرامی که موجب یونیزه شدن در کیهان شده اند برداشته شده است. مشاهداتی که در آینده با ALMA  انجام خواهد گرفت را شروع کرده ایم. رزولوشن بالاتر مشاهدات امکان می دهد تا توزیع و حرکت اکسیژن یونیزه شده را در کهکشان ببینیم و اطلاعات حیاتی فراهم می شود که به ما در شناخت خصوصیات کهکشان کمک کند."

اولین مورد شناسایی الکل متیلیک در قرص سیاره ساز

قرص‌های پیش ستاره‌ای (به انگلیسی protoplanetary disk) توده‌هایی از گرد و غبار و گاز هستند که اغلب حول ستارگان جوان می‌چرخند. حال دانشمندان موفق شدند که الکل متیلیک مولکول ارگانیک (متانول) در قرصِ پیش-سیاره ای TW Hydrae را شناسایی کنند. این اولین مورد شناسایی ترکیب مزبور در یک قرص سیاره ساز جوان است. تشخیص مزبور به ستاره شناسان در درکِ فرآیندهای شیمیایی که طی شکل گیری منظومه های سیاره ای رخ می دهد کمک می کند و در نهایت منتهی به خلق مواد اولیه لازم برای حیات می شود.

ساعت Apple اینجاست، بسیار تحسین برانگیز.

ساعت پوشیدنی Apple آن چیزی است که همه در چند ماه گذشته خواستارش بوده اند، اما Apple دو کار بهتر انجام داد. به جای ساعت تک، سه وسیله متفاوت را معرفی کرد: ساعتApple، ساعت ورزشی و سومی که با نام ساعت ویرایش (Apple Edition) عرضه شد. اپل اعلام کرد اینها در بین ساعت های هوشمندی که تا بدین جا تولید شده اند، بهترین هستند.

راز محلول انتقال سلول های بنیادی و معالجه زخم در دل علف های دریایی است

تصویر: سلول های بنیادی در دل دانه های آلژینات در دستان تیم محققان لابراتوار دانشگاه نیوکاسل مشاهده می شود. پرفسور چه کانون و دکتر استفان سویوکلو در مقاله منتشره در ژورنال STEM CELLS Translational Medicine محلول کم هزینه ای را که از علف های دریایی ساخته اند به نمایش گذاشته اند.

هواپیمای کنترلی کوچک SKEYE

بدون شک هماپیماهای کنترلی، یکی از سرگرم کننده‌ترین نوآوریهای دوره‌های اخیر هستند، اما متاسفانه اغلب مجبورند به دلیل شرایط بد هوا پرواز نکنند و در خانه بمانند، زیرا بسیار بزرگ هستند. اما هواپیمای کنترلی کوچک SKEYE قادر است به خوبی حتی در شرایط سخت زمستانی نیز در اطراف خانه پرواز کند. می توانید آن را بدون حتی بلند شدن از تختخواب به پرواز در آورید. با این که دارای مساحتی 1.57 اینچ مربعی می باشد، اما توسط چهار پروانه بطور کامل آماده پرواز هستند و می توان با آن نمایشهای جالبی اجرا کرد.

تفاوت ژنومی بین مغز زنان و مردان در مرحله جنینی

تحقیقات جدید دانشمندان در دانشگاه اکستر و کینگز کالج لندن پیشرفت قابل توجهی نسبت به درک فرآیند پیچیده رشد مغز قبل از تولد انسان بوجود آورده است. این مطالعه که امروز در مجله تحقیقات ژنوم منتشر شده، تغییرات مربوط به تنظیم ژن در مغز انسان را طی رشد مغزی بررسی کرده است. یکی از مشاهدات اینست که در فرآیندی به نام متیلاسیون DNA بین مغز زنان و مردان تفاوت هایی وجود دارد که به طور بالقوه به ایجاد تفاوت در رفتار بین دو جنس، عملکرد مغزی و بیماری های زنان و مردان منجر می شود. این مطالعه بر روی "سوئیچ های" مولکولی متمرکز شده بود که تنظیم روش فعالسازی ژن ها را بدون تغییر طرح DNA بنیادین شان به عهده دارند. این فرایندها، که به عنوان وراژنتیک شناخته می شوند، روش های رشد سلول های مختلف و انواع بافت ها را هدایت کرده و به افتراق سلول های مغز از سلول هایی که در سایر نقاط بدن وجود دارند کمک می کند.

سنسورهای Bosch هاب را یک پارچه می‌کنند

شرکت سنسورتِک بوش، هاب سنسور یکپارچه در دو سنسور در Q2 را نمونه گیری کرد.