دوردست ترین اکسیژنی که تا به امروز مشاهده شده است

31 خرداد
تیمی از ستاره شناسان با استفاده از آرایه بزرگ میلیمتری/زیرمیلیمتری آتاکاما (ALMA) دست به شناسایی اکسیژن در کهکشان دوردستی زده اند که صرفاً 700 میلیون سال بعد از انفجار بزرگ مشاهده می شود. این کهکشان دوردست ترین کهکشانی است که تاکنون شناسایی اکسیژن روی سطح آن به صورت قطعی انجام شده است و به احتمال زیاد به خاطر تشعشع قوی از ستاره های غول پیکر جوان، یونیزه گشته است. کهکشان مزبور می تواند نمونه منابعی باشد که مسئول سازماندهی کیهان درسال های نخستین شکل گیری کیهان هستند.

تصویر فوق نقاط عطف عمده ای را در تکامل کیهان از زمان بیگ بنگ به بعد یعنی از حدود 13.8 میلیارد سال به این طرف به تصویر می کشد. چهارصدهزار سال بعد از بیگ بنگ، کیهان درحالت خنثی قرار داشت و تا زمانی که نور از اولین نسل ستاره ها دست به یونیزه کردن هیدروژن نمود نیز هم اینگونه بود. بعد از چند صد میلیون سال، گاز موجود در کیهان کاملاً یونیزه شد.
ستاره شناسان کشورهایی همانند ژاپن، سوئد، انگلستان  و ESO  از آرایه بزرگ میلیمتری/زیرمیلیمتری آتاکاما برای مشاهده یکی از دوردست ترین کهکشان های شناخته شده به نام SXDF-NB1006-2 استفاده کرده اند که در انتقال به سرخ 7.2 قرار دارد، یعنی آنرا صرفاً بعد از 700 میلیون سال از بیگ بنگ مشاهده می کنیم.
تیم محققان علاقمند بودند تا در مورد عناصر شیمیایی سنگین موجود در کهکشان بدانند، زیرا از روی این عناصر می شود سطح شکل گیری ستاره را دانست و در نتیجه نشانه هایی راجع به دوره ای از  تاریخچه کیهان که «بازیونیزه شدن کیهانی» نام دارد بدست می آید.
به گفته آکیو اینوده از دانشگاه سانگیوی اوساکا در ژاپن که نویسنده ارشد مقاله تحقیقی منتشر شده در ژورنال ساینس می باشد: "جستجو کردن عناصر سنگین در کیهان نخستین، از راهبردهای اساسی برای اکتشاف فعالیت ستاره سازی آن دوران است. مطالعه عناصر سنگین به علاوه در مورد شناخت نحوه کهکشان ها و آنچه باعث یونیزه شدن کیهانی می باشد هم اطلاعاتی را در اختیار می گذارد."

قبل از شکل گیری اجرام در کیهان، کیهان پر از گاز الکتریکی خنثی بود. اما چند صد میلیون سال بعد از بیگ بنگ، وقتی نخستین اجرام شروع به درخشش کردند، تشعشعی قدرتمند را از خود ساطع نمودند که اتم های خنثی را  تجزیه نمود و دست به یونیزه کردن گاز زد. طی این مرحله که آنرا یونیزه شدن کیهانی می نامند، کل کیهان به صورت چشمگیری دستخوش تغییر شد. اما گفته های زیادی در مورد نوع اجرامی که موجب یونیزه شدن گشتند وجود دارد. مطالعه شرایط در کهکشان های بسیار دور می تواند به یافتن پاسخ این سوال کمک کند.

محققان قبل از اقدام به مشاهده کهکشان دوردست، شبیه سازی های کامپیوتری را برای مشاهده کهکشان دوردست انجام دادند تا پیش بینی کنند که دیدن شواهد اکسیژن یونیزه شده از طریق ALMA تا چه حد آسان خواهد بود. افزون بر این مشاهدات، کهکشان های مشابهی را که به زمین بسیار نزدیک تر هستند هم انجام دادند و نتیجه گرفتند که انتشار اکسیژن بایستی حتی در فواصل دوردست هم قابل شناسایی باشد.
در این هنگام، مشاهدات حساسیت بالا با استفاده از ALMA انجام شد و نور اکسیژن یونیزه شده در SXDF-NB1006-2 پیدا شد که به این ترتیب تشخیص اکسیژن در دوردست ترین فاصله ممکن  که تاکنون انجام شده، تایید شد و شواهد قطعی مبنی بر وجود اکسیژن در کیهان نخستین، تنها 700 میلیون سال بعد از بیگ بنگ را نشان می دهد.
اکسیژن SXDF-NB1006-2 ده بار نسبت به مقدار موجود در خورشید کمتر است. به گفته نائوکی یوشیدا در دانشگاه توکیو: "کم بودن میزان اکسیژن قابل پیش بینی بود، زیرا آن موقع کیهان هنوز جوان بوده و عمر ستاره سازی اش کم بود. بنا بر یک شبیه سازی که انجام دادم فراوانی اکسیژن ده برابر کمتر از خورشید بوده است. اما نتیجه غیرمنتظره دیگری هم بدست آمد و آن پیدا شدن اندکی گرد و خاک بود."
 تیم محققان نتوانستند هیچ نوع نشر کربن را در کهکشان پیدا کنند، این امر نشان می دهد کهکشان جوان گاز هیدروژن غیر یونیزه بسیار کمی دارد و افزون بر این مقدار کمی گردوخاک دارد که از عناصر سنگین تشکل شده است. اینوئو اضافه می کند: "شاید روی این کهکشان چیز عجیبی در حال رخ دادن باشد. من شک دارم که تقریباً تمام گاز روی این سیاره تا حد زیادی یونیزه شده باشد."
تشخیص اکسیژن یونیزه شده نشان می دهد که بسیاری از ستاره های درخشان که از نظر جرم یک دو جین برابر بزرگتر از خورشید هستند، در کهکشان شکل گرفته اند و نور فوق بنفش شدیدی را منتشر می سازند که برای یونیزه کردن اتم های اکسیژن لازم است.
 فقدان گردو خاک در کهکشان امکانش رافراهم می آورد تا نور فوق بنفشِ شدید، فرار کرده و مقادیر زیادی از گاز خارج کهکشان را یونیزه نماید. به گفته وی: "SXDF-NB1006-2 نمونه عملی از منابع نوری مسئول یونیزه شدن کیهانی است."
یوئیچی تامورا از دانشگاه توکیو نیز می افزاید: "گام مهمی رو به شناخت نوع اجرامی که موجب یونیزه شدن در کیهان شده اند برداشته شده است. مشاهداتی که در آینده با ALMA  انجام خواهد گرفت را شروع کرده ایم. رزولوشن بالاتر مشاهدات امکان می دهد تا توزیع و حرکت اکسیژن یونیزه شده را در کهکشان ببینیم و اطلاعات حیاتی فراهم می شود که به ما در شناخت خصوصیات کهکشان کمک کند."

اولین مورد شناسایی الکل متیلیک در قرص سیاره ساز

قرص‌های پیش ستاره‌ای (به انگلیسی protoplanetary disk) توده‌هایی از گرد و غبار و گاز هستند که اغلب حول ستارگان جوان می‌چرخند. حال دانشمندان موفق شدند که الکل متیلیک مولکول ارگانیک (متانول) در قرصِ پیش-سیاره ای TW Hydrae را شناسایی کنند. این اولین مورد شناسایی ترکیب مزبور در یک قرص سیاره ساز جوان است. تشخیص مزبور به ستاره شناسان در درکِ فرآیندهای شیمیایی که طی شکل گیری منظومه های سیاره ای رخ می دهد کمک می کند و در نهایت منتهی به خلق مواد اولیه لازم برای حیات می شود.

گلخانه ای شناور و خارج از شبکه گلخانه ای که می تواند غذای دو خانواده را تامین کند

دفتر طراحی ایتالیایی Studiomobile با همکاری Stefano Mancuso استاد دانشگاه فلورانس و مدیر آزمایشگاه بین المللی نوروبیولوژی گیاهان در تلاش اند نمونه ای از یک گلخانه شناور ایجاد کنند. این طرح، برای ارتقاء سطح امنیت غذایی در مناطقی با زمین های زراعی اندک پیشنهاد شده است. این گلخانه که Jellyfish Barge نام گرفته، از شبکه آبی مستقل بوده و آب پاک موردنیاز خود را بوسیله یک سیستم تقطیر خورشیدی تامین می کند.

نقشِ وسایل آلوده آشپزخانه در گسترش باکتری ها

طبق آخرین تحقیقات انجام شده از سوی FDA با همکاری دانشگاه جورجیا Georgia of University، وسایل آشپزخانه ای همچون چاقو یا رنده که بعد از استفاده و تماس با محصولات غذایی به باکتری ها آلوده می شوند، امکان انتقال این باکتریها را دارند. باکتری ها بر سطوح وسایل مختلف آشپزخانه چسبیده و بعد از استفاده مجدد، از این وسایل به دیگر مواد غذایی، منتقل می شوند.

وقوع عصر یخی مختصر در سال 2030 می تواند دما را بسیار پایین بیاورد

عصر یخی خفیفی در سال 2030 در زمین به وقوع می پیوندد. این رخداد پس از سال 1700 اولین عصر یخبندان خواهد بود. مدل ریاضی نوینی از چرخه ی خورشیدی که در دانشگاه نورسامبریا تدوین شده است نشان می دهد که میزان فعالیت های خورشیدی به میزان 60 درصد کاهش خواهد یافت و باعث افت دمای زمین خواهد شد.

گروه معماران iwamotoscott  و طراحی پارکینگ  city view garage با نمای بیرونی مشبک از جنس آلومینیوم

گروه معماران iwamotoscott و طراحی پارکینگ city view garage با نمای بیرونی مشبک از جنس آلومینیوم

گره معمارانiwamotoscott به همراه شرکتleong leong که در نیویورک مستقر است و نیز هنرمندی به نام جان بالدساری، پروژه طراحی ‘city view garage’ را در منطقه دیزاین دیستریکت شهر میامی به عهده گرفت. این ساختمان در امتداد بزرگراه ال 195 و کنار شهر میامی قرار داشته و در نتیجه حکم نمادی برای این منطقه را دارد.

کاهش اصطکاک پیستون با پوشش جدید