اولین مورد شناسایی الکل متیلیک در قرص سیاره ساز

29 خرداد
قرص‌های پیش ستاره‌ای (به انگلیسی protoplanetary disk) توده‌هایی از گرد و غبار و گاز هستند که اغلب حول ستارگان جوان می‌چرخند. حال دانشمندان موفق شدند که الکل متیلیک مولکول ارگانیک (متانول) در قرصِ پیش-سیاره ای TW Hydrae را شناسایی کنند. این اولین مورد شناسایی ترکیب مزبور در یک قرص سیاره ساز جوان است. تشخیص مزبور به ستاره شناسان در درکِ فرآیندهای شیمیایی که طی شکل گیری منظومه های سیاره ای رخ می دهد کمک می کند و در نهایت منتهی به خلق مواد اولیه لازم برای حیات می شود.

تصویر فوق نزدیکترین قرص پیش-سیاره ای شناخته شده را در اطراف ستاره TW Hydrae واقع در صورت فلکی بزرگ هایدرا (به معنای مار آبی ماده) نشان می دهد. «الکل متیلیک» یا متانول توسط آرایه بزرگ میلی متری/زیرمیلیمتری آتاکاما (به اختصار ALMA) در این قرص پیدا شده است. این اولین باری است که چنین تشخیصی از ترکیب مزبور در دیسک سیاره ساز داده شده است.
قرص پیش-سیاره ای در اطراف ستاره جوان TW Hydrae، نزدیک ترین قرص شناخته شده به زمین است که تنها در فاصله 170 سال نوری از ما قرار دارد. در نتیجه هدف ایده آلی برای ستاره شناسان است تا دست به مطالعه اش بزنند. سیستم مزبور بنا به باور دانشمندان شباهت های زیادی را با منظومه شمسی طی زمان شکل گیری خود در 4 میلیارد سال قبل از این دارد.
آرایه بزرگ میلیمتری/ زیرمیلیمتری آتاکاما قدرتمندترین رصدخانه موجود برای ترسیم نقشه از ترکیب شیمیایی و نیز توزیع گاز سرد در دیسک های اطراف میباشد. این قابلیت های منحصر به فرد هم اکنون توسط گروهی از ستاره شناسان که هدایتشان را کاترین والش (رصدخانه لیدن در هلند) به عهده داشته است، مورد بررسی قرار گرفته تا وضعیت شیمیایی قرص پیش-سیاره ای TW Hydrae مورد مطالعه قرار بگیرد.
مشاهدات انجام گرفته توسط ALMA برای اولین بار اثر الکل متیلیک یا متانول (CH3OH) را در قرص پیش-سیاره ای آشکار ساخته است. متانول که از مشتقات متان می باشد، یکی از بزرگترین مولکول های ارگانیک پیچیده است که تا به امروز در دیسک های مختلف کشف شده است. شناسایی وجود الکل مزبور در اجرام پیش سیاره ای خود نقطه عطفی است برای شناساییِ نحوه جای گرفتن مولکول های ارگانیک آنهم داخل سیاره هایی که متولد شده اند.
افزون بر این، متانول نقشی حیاتی در خلق شیمیایی ارگانیک غنی لازم برای زندگی بازی می کند.
کاترین والش، نویسنده ارشد مطالعه اینگونه شرح میدهد: "پیدا کردن متانول در قرص پیش-سیاره ای قابلیت منحصر به فرد ALMA را برای بررسی ذخیره یخ ارگانیک پیچیده در این قرص ها نشان داده و برای اولین بار امکان می دهد تا به عقب نگاهی انداخته و مبدأ پیچیدگی شیمیایی را در محل سیاره سازی موجود در حولِ ستاره ای جوان و خورشید مانند مشاهده کرد."
 متانول گازی در قرص پیش-سیاره ای اهمیت خاصی در اخترشیمی دارد. درست است که سایر گونه هایی که در فضا شناسایی شده اند، صرفاً به واسطه فعل و انفعالات شیمیاییِ در مرحله گازی و یا به واسطه ترکیب تولید گاز و مرحله جامد صورت گرفته است اما متانول ترکیب ارگانیک پیچیده ای است که به صورت انفرادی در مرحله یخی و از طریق واکنش های سطحی بر روی دانه های گرد و خاک تشکیل می شود.
تصویر واضح تهیه شده توسط ALMA به ستاره شناسان این امکان را هم داد تا متانول گازی را در سرتاسر دیسک TW Hydrae ترسیم کنند و افزون بر شناسایی مسیر انتشار، یک الگوی حلقوی مانندی را کشف کردند.
مشاهده متانول در مرحله گازی که با اطلاعات در مورد ترکیب آن  یک جا در نظر گرفته شد، بدان معناست که متانول روی دانه های یخی دیسک شکل گرفته بوده و سپس به شکل گاز آزاد شده است. مشاهده اول در واضح سازی معماری انتقال یخ به گاز متانول و نیز به صورت کلی تر روندهای شیمایی دخیل در محیط اخترفیزیکی کمک می کند.
رایان ال.لومیس نویسنده همکار مطالعه اضافه می کند: "متانولی که در قالب گاز در این قرص وجود دارد، نشانگری مبهم برای فرآیندهای شیمیایی ارگانیکیِ غنی در مرحله اولیه شکل گیری ستاره و سیاره می باشد. این مسئله منتهی به شناخت نحوه تجمیع شدن ماده ارگانیگ در منظومه های بسیار جوان سیاره ای می شود."
تشخیص اولیه موفق از متانول مرحله گازی سرد در قرص پیش-سیاره ای بدان معناست که هم اکنون می توان تولید فعل و انفعالات شیمیایی یخی را در قرص ها مورد بررسی قرار داد و مسیر برای مطالعات آینده در مورد شیمی ارگانیک پیچیده در محل تولد سیاره ای هموار می شود. در حقیقت در جستجو بدنبال اگزوپلنت هایی که حیات در آنها وجود داشته باشد حالا به ابزار نیرومندی دسترسی داریم.

1. ایرانی
    ایرانی 11 بهمن, 09:36

این قرص سیاره ساز نیست بلکه همانی است که در قرآن از آن خبر داده شده است وآن یکی شدن خورشید ماه است وکدر شدن ستارگان البته بعد از آن بازگشت به حالت اولیه .فعلا این در منظومه دیگر است نه منظومه شمسی . خدا بهتر می داند

یک سنگ عجیب روسی دارای 30000 قطعه الماس است.

یک سنگ قرمز و سبز، با اندازه ای کوچک، دارای 30000 قطعه کوچک الماس است.

روش ارتقاء حافظه

آیا هارد کامپیوترتان پر شده است؟ می توانید برخی از فایل ها را در جایی کپی کنید و برنامه های بی استفاده را حذف کنید اما ساده ترین راه خریدن یک هارد جدید و ادامه ی دانلود و ذخیره سازی فایل های مورد علاقه تان می باشد.

اسید‌های چرب امگا 3 در ارتقاء درمان و کیفیتِ زندگیِ بیماران مبتلا به سرطان مؤثر هستند.

طبق نتایج پژوهشی جدید، اضافه کردنِ اسید چرب امگا 3 به داروهای ضد تومور می‌تواند موجبِ ارتقاء پاسخ‌های درمانی و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سرطان شود. این پژوهش توسط پژوهشگرانِ دانشگاه لستر در انگلستان انجام شده است و در اولین نسخه‌ی آنلاین از مجله‌ی تغذیه‌ی روده‌ای و پراروده‌ای (JPEN) که متعلق به انجمن آمریکاییِ تغذیه‌ی روده‌ای و پراروده‌ای (A.S.P.E.N.)‌ است منتشر شده است.

آموزش آماده‌سازی کامپیوتر شخصی برای نصب ویندوز 10

ویندوز 10 در راه است و چه شما بتوانید ویندوز خود را بروزرسانی کرده یا آن را به طور رایگان دانلود کنید، در هر صورت شما و کامپیوتر رومیزی‌تان باید آماده باشید. آیا کامپیوتر شما دارای نیازمندی‌های مورد نیاز برای اجرای جدیدترین ویندوز است؟ شاید سخت افزار شما آماده باشد، ولی آیا نرم‌افزار و سفت افزارهای شما نیز آماده‌اند؟ این لیست حیاتی را برای برداشتن قدم‌های حیاتی در راه رسیدن به آماده‌سازی و بروزرسانی کامپیوتر خود بررسی کنید.

تعدادی از خدمه پایگاه قطب جنوب تجارب سفرهای فضایی را شبیه سازی می کنند.

تعدادی از دانشمندانی که در پایگاه قطب جنوب زندگی می کنند یک پرواز فضایی را در زمستان سرد و طولانی شبیه سازی می کنند. هدف آنان درک بهتر توان انطباق انسان با سفرهای فضایی طولانی مدت است.