آیا ردیاب امواج گرانشی، ماده تاریک را نیز یافته است؟

29 خرداد
دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز فرضیاتی را به منظور حل و فصل یکی از قدیمی ترین رازهای فیزیک عرضه داشته اند. سال گذشته وقتی یک رصدخانه نجومی اقدام به شناسایی دو سیاه چاله در حال تصادم در عمق فضا نمود، دانشمندان بابت تایید پیش بینی انیشتین مبنی بر وجودِ امواج گرانشی در فضا جشن گرفتند. تیمی از اخترفیزیکدانان اما متوجه نکته دیگری شدند و آن اینکه آیا در نتیجه این آزمایش، "ماده تاریک" که بیشترین مقدار جرم کیهان را تشکیل میدهد هم پیدا شده است؟

تصویر فوق، دو سیاه چاله را دقیقاً لحظاتی قبل از تصادم و ادغام شدن با همدیگر نشان می دهد، در نتیجه این واقعه انرژی به صورت امواج گرانشی آزاد می شود. در تاریخ 26 دسامبر 2015، امواج مزبور بعد از 1.4 میلیارد سال سفر به زمین رسیدند و توسط دو ردیاب دوقلوی LIGO نیز شناسایی شدند. به این ترتیب این دومین بار است که LIGO امواج گرانشی را شناسایی کرده است و تایید بیشتری مبنی بر صحیح بودن نظریه نسبیت عام انیشتین و اثبات آینده امواج گرانشی در حوزه نجوم را در اختیار قرار داده که ثابت می کند با بهره گیری از این امواج می توان کیهان را به شیوه جدیدی شناخت. سیاه چاله های مزبور (از سمت راست به چپ) 14 و 8 برابر جرم خورشید را داشته و بعد از ادغام شدنشان با همدیگر سیاه چاله ای را درست کردند که 21 برابر جرم خورشید را داراست. در واقع  جرمی برابر با جرم خورشید به صورت انرژی گرانشی آزاد شد.
هشت دانشمند دپارتمانِ فیزیک و نجومِ هنری. ای رولند دانشگاه جانز هاپکینز بعد از اعلام کشف ادغام این سیاه چاله ها توسط رصدخانه امواج گرانشی تداخل سنج لیزری LIGO در ماه فوریه، دست به کار محاسبات شدند. این نتایج به تازگی در ژورنال Physical Review Letters منتشر شده است و فرضیه ای است که بر اساس آن راه حلی برای یکی از رموز دیرپای اخترفیزیک عرضه می شود.
دانشمندانی که کار نگارش تحقیق را به عهده داشته اند، در ارجاع به جفت سیاه چاله مزبور که آنها را "دو تایی" می نامند می نویسند: "این امکان را در نظر گرفتیم که سیستم دوتایی سیاه چاله ای شناخته شده توسط LIGO ممکن است اثری از ماده تاریک باشد." در ادامه مقاله مزبور، 5 صفحه معادلات ریاضی عرضه شده است که نشان می دهد چگونه محققان جرم دو سیاه چاله شناسایی شده توسط LIGO را به عنوان نقطه شروع در نظر گرفته و اظهار می دارند: «این اجرام می توانند بخشی از ماده رازآلودی باشند که حدود 85 درصد از جرم کیهان را تشکیل می دهد.»
ماده تاریک که از دهه 1930 به بعد ذهن دانشمندان را به خود مشغول ساخته است به تازگی با دقت بیشتری  مورد بررسی قرار گرفته و شواهد بیشتری از دهه 1970 به بعد در اختیار می گذارد که البته این شواهد «غیرمستقیم» هستند. درحالیکه خود ماده تاریک هنوز شناسایی نشده است اما اثرات گرانشی آن مشاهده گردیده است. به عنوان مثال بنا به اعتقاد دانشمندان، اثر ماده تاریک نزدیک، همان عاملی است که می توان برای شرح دادن عدم تجانس در چرخش ماده مرئی در کهکشان ها عرضه داشت.
 تیم جانز هاپکینز که هدایتشان را سیمون بِرد دانشجوی فوق دکتری به عهده دارد از عظمت جرم سیاه چاله های شناسایی شده توسط LIGO شگفت زده شد. رصدخانه مزبور، خود متشکل از سیستمهای ردیابی ال شکل گسترش پذیری است که به زمین محکم شده است. یکی از این سیستم های ردیابی در لوئیزیانا و دیگری در ایالت واشنگتن واقع است.
جرم سیاه چاله ها برحسب چند برابریِ خورشید ما اندازه گیری می شود. جرم اجرامِ در حال تصادم  که موج گرانشی شناسایی شده توسط LIGO (پروژه مشترک موسسه فناوری کالیفرنیا و موسسه فناوری ماساچوست) را تولید نمودند 36 و 29 برابر جرم خورشید می باشد. این اجرام بسیار بزرگتر از آن هستند که با پیش بینی های انجام شده از اندازه بیشتر سیاه چاله های ستاره ای (ساختارهای فوق  متراکمی که هنگام سقوط ستاره ها شکل می گیرند) تناسب داشته باشند. اما از سوی دیگر کوچکتر از آن هستند که با پیش بینی های عرضه شده از اندازه سیاه چاله های فوق عظیم در مرکز کهکشان ها متناسب باشند.
البته اجرام شناسایی شده توسط LIGO  با طیف جرمی که از سیاه چاله های "بسیار کهن" انتظار می رود تناسب دارند.
سیاه چاله های بسیار کهن، نه از ستاره ها بلکه از سقوط توده های گسترده گازی طی زمان تولد کیهان شکل گرفته اند. درحالیکه موجودیت این سیاه چاله ها با قطعیت تثبیت نشده است، اما سیاه چاله های خاستگاهی در گذشته از جمله پاسخ های ممکن به مسئله ماده تاریک دانسته می شوند. از آنجایی که شواهد بسیار کمی از سیاه چاله های مزبور وجود دارد، فرضیه  "ماده تاریک همان سیاه چاله های بسیار کهن" است آنچنان طرفداری بین دانشمندان پیدا نکرده است.
البته یافته های LIGO مجدداً همان فرضیه را به میدان آورده است، مخصوصاً زمانی که اجرام شناسایی شده در آزمایش با جرمی که برای ماده تاریک پیش بینی شده انطباق داشته باشد. پیش بینی هایی که دانشمندان در گذشته انجام داده بودند اظهار می دارد شرایط موجود به هنگام تولد کیهان موجب بوجود آمدن تعداد زیادی از این دست سیاه چاله های خاستگاهی شده است که تقریباً به صورت مساوی در کیهان منتشر شده و در هاله اطراف کهکشان خوشه بندی شده اند. تمام این دست شواهد است که باعث شده تا همین سیاه چاله ها مناسب ترین ماده برای شناسایی به عنوان ماده تاریک باشند.
تیم دانشگاه جانز هاپکینز دست به محاسبه این مطلب زدند که سیاه چاله های خاستگاهی مزبور هر چند وقت یکبار دست به تشکیل جفت های دوتایی می زنند و در نهایت تصادم می کنند. با در نظر گرفتن اندازه و شکل کشیده ای که مشخصه چرخش های دوتایی سیاه چاله های خاستگاهی دانسته می شود، تیم محققان به نرخ تصادمی رسیدند که با یافته های LIGO منطبق است.
مارک کامینوکوفسکی، پرفسور دپارتمان نجوم و فیزیک ویلیارم آر. کنان جونیور و یکی از نویسندگان مطالعه می گوید: "ادعای ما این نیست که سیاه چاله های نامبرده همان ماده تاریک باشد. در واقع قصد شرط بندی کردن روی این مسئله را هم نداریم بلکه صرفاً بحث جالبی است که ارزش مطرح شدن دارد."
مشاهدات بیشتر انجام شده توسط LIGO و سایر شواهد، برای پشتیبانی از فرضیه ارائه شده لازم است از جمله تشخیص های بیشتری شبیه همان که در ماه فوریه اعلام شد. به این ترتیب فراوانی بیشتر اجرامی به اثبات می رسد که جرمشان با جرم محاسبه شده سنخیت دارد.
به گفته نویسنده همکار، الی دی. کووتز دانشجوی فوق دکتری فیزیک و نجوم در دانشگاه جان هاپکینز: "در صورتی که رویدادهای 30 جرمی بسیار زیادی داشته باشیم، باید توضیحی برای این مسئله پیدا کرد." وی می افزاید: "کشف موج های گرانشی را می توان با ماده تاریک ربط داد و این مسئله اخترفیزیکدان ها را بسیار به وجد آورده است." کامینوکوفسکی می گوید "امکان صحت داشتن مسئله مزبور بسیار بالاست."

امروزه تعیین توالی ژن های شما از طریق پورت های USB امکان پذیر است

در ماه ژوئن سال 2014 میلادی، بیمارستان هارتلند واقع در شهر بیرمنگام شیوع عفونت سالمونلا را گزارش داد. این عفونت 30 بیمار و کارمند را در دو بخش مورد حمله قرار داده بود و در دراز مدت بین بیماران دو بخش مجاور نیز گسترش یافته بود. مسمومیت غذایی سالمونلا در تخم مرغ و مرغ های نپخته یافت می شود و اگر چه شیوع آن رایج است ولی در محیط های بیمارستانی به ندرت ظاهر می شود.

گوتهام گرینز یک مزرعه سقفی 60 هزار مترمربعی

اهالی نیویورک به لطف افتتاح مزرعه سقفی جدید توسط گوتهام گرینز در هولیس، کوئینز می توانند از سبزیجات تازه و محلی بیشتری بهره مند شوند. این گلخانه 60 هزار مترمربعی سومین و بزرگترین تاسیسات کشاورزی شرکت کشاورزی شهر گوتهام گرینز در نیویورک است و شرکت مزبور را که در بروکلین نیویورک مستقر می باشد قادر به تولید سه برابریِ محصولاتش با کیفیت بالا و بدون استفاده از هرگونه سموم و آفت کش می سازد.

از کوالا به انسان ها: "ما خرس نیستیم!"

اگر کوالاها می توانستند صحبت کنند، احتمالا به ما انسان ها می گفتند :"هی آدم ها، ما خرس نیستیم." حق با کوالاهاست. هرچند اغلب اوقات این حیوانات را با عنوان "خرس کوالا" می نامند، اما حقیقت آنست که کوالا خرس نیست و حتی از خویشاوندان نزدیک خرس هم به شمار نمی آید.

کشف درنده ای خرچنگ مانند در سایت غنی فسیل های 508 میلیون ساله

پروانه ها، عنکبوت ها و خرچنگ ها چه چیزی مشترکی دارند؟ آن ها همه اقوام نجات یافته گونه ای تازه کشف شده با نام Yawunik kootenayi هستند. موجودی دریایی با دو جفت چشم و چنگ های زائد برجسته که 508 میلیون سال پیش (بیش از 250 میلیون سال قبل از اولین دایناسور) زندگی می کرده است.

هواپیماها درنهایت به سمت هیبرید الکتریکی می‌روند.

هواپیمایی با یک موتور هیبریدی موازی (اولین هواپیمایی که می‌تواند هنگام پرواز باتری‌های خود را شارژ کند) با موفقیت در انگلستان آزمایش شده است که گام آغازین مهمی به سوی سفرهای هوایی پاک و کم‌کربن‌تر می‌باشد.