حفره های متداخل در خوشه های ستاره ای، منبع اولین سیاه چاله ها هستند

29 خرداد
اخترفیزیکدانان دانشگاه نورث وسترن موفق به پیش بینی بسیار مهمی شده اند. در مطالعه ای جدید، دانشمندان نشان دادند پیش بینی های تئوریک سال قبل صحیح بوده است، منظور همان واقعه ادغام دو سیاه چاله غول پیکر است که به تاریخ 14 سپتامبر 2015 کشف شد و ممکن است به آسانی و به واسطه یک سری «تعاملات پویا» رخ داده باشد که در هسته متراکم ستاره ایِ خوشه قدیمی کروی انجام گرفته است. این سیاه چاله های دوتایی در حفره های متداخلِ پرهرج و مرجِ خوشه ایِ کروی متولد شدند که از خوشه به بیرون انداخته شده و در نهایت با سیاه چاله ای ادغام می گردند. داستان مزبور که آنرا شکل گیری دینامیکی می نامند یکی از دو کانال اصلی شناخته شده برای شکل گیری سیاه چاله های دوتایی است که LIGO (رصدخانه امواج گرانشی تداخل سنج لیزری) آنرا کشف کرده است.

اولین مورد شناسایی سیاه چاله های در حال ادغام توسط LIGO، کاملاً با مدل شکل گیری دینامیکی ارائه شده از سوی تیم تحقیقاتی دانشگاه نورث وسترن هماهنگی داشته و به گفته محققان دقیقاً همان رخدادی ست که می توان از خوشه ای کروی انتظارش را داشت.
سیاه چاله هایی که با هم تصادم می کنند نوری از خود منتشر نمی کنند، بلکه انرژی بسیار زیادی در قالب امواج گرانشی از آنها آزاد می شود. اولین بار تشخیص امواج مزبور به تاریخ 14 سپتامبر 2015 رخ داد و دومین مورد شناسایی نیز در اصل سه ماه بعد از تشخیص اول بوده است. این رویدادها، عصر جدیدی را در نجوم رقم زد و آن استفاده از امواج گرانشی برای یادگیری در مورد کیهان است.
به گفته فردریک ای راسیو، اخترفیزیکدان نظری دانشگاه نورث وسترن و نویسنده ارشد این مطالعه: "به لطف LIGO، دیگر کار ما محدود به تئوری پردازی و پیش بینی صرف نخواهد بود، بلکه هم اکنون داده ها را در اختیار داریم. به نظر میرسد روند ساده ای که شناخته شده هم هست در کار باشد. اصل فیزیکی که هر دانشجوی سال اولی فیزیک می داند، همان اصل حرکت نیوتون، دینامیک های گرانشی مربوط به اولین سیاه چاله ای را که LIGO کشف کرده شرح می دهد."
راسیو جزئیات مربوط به نحوه انطباقِ تشخیص انجام گرفته توسط LIGO با تئوری ارائه شده تیم تحقیقاتی خود را ساعت 2:15 بعدازظهر به وقت روزگاهی اقیانوس آرام طی گردهم آیی تابستانی انجمن ستاره شناسی آمریکا یا اختصاراً AAS در سن دیگو عرضه داشت. وی به علاوه نتایج حاصل از مطالعه را طی جلسه برگزار شده بعد از گردهم آیی AAS در فاصله 5:30 الی 6:30 عصر شرح داد.
 کارل ال. رودریگز، نویسنده ارشد مطالعه و دانشجوی پی اچ دی در گروه تحقیقاتی راسیو می گوید: "در پی خبری که اوایل امسال راجع به اولین مورد تشخیص سیاه چاله های در حال تصادم از سوی LIGO اعلام شد، بسیار به وجد آمدیم. این یافته ها تا حد زیادی با مکانی که ما هم پیش بینی کرده بودیم تطابق داشت و از اینرو چشم انتظار کار با داده های بدست آمده از کشفیات جدید هستیم."
بهم آمیختگی دو سیاه چاله رویدادی بسیار غیرمتعارف و شدید است. راسیو و تیم وی از مدل های خوشه های کروی، مجموعه های کروی از حداکثر یک میلیون ستاره بسیار فشرده به هم که در کیهان وجود دارد استفاده کرده و نشان دادند «یک خوشه ی نوعی» می تواند به طور کاملاً طبیعی سیاه چاله ای دوتایی را خلق کند که با سیاه چاله بزرگتری ادغام و ترکیب شود.
 مدل کامیپوتری قدرتمند ارائه شده توسط ایشان می تواند تعداد سیاه چاله های دوتایی ادغام شونده ای را که LIGO از عهده شناسایی آنها برمی آید پیش بینی کند، باید توجه داشت هر سال به طور بالقوه 100 مورد از چنین سیاه چاله هایی در هسته های خوشه های ستاره ای متراکمِ یاد شده، شکل می گیرند. این مدل به علاوه نشان می دهد که سیاه چاله های دوتایی کجای کیهان قرار دارند، چند سال قبل از این ترکیب شده اند و جرم هر  کدامشان چقدر است.
 راسیو می گوید: "روندهای فیزیکی ساده موجب راندن سیاه چاله های سنگین وزن به مرکز خوشه می شود. این جفت سیاه چاله در نهایت ادغام شده و LIGO شناسایی شان می کند." راسیو، پرفسورِ جوزف کامینگز در بخش فیزیک و نجوم کالج علوم و هنر واینبرگ در دانشگاه نورث وسترن می باشد.
رودریگز می افزاید: "انتظار ما بر آنست که LIGO تا پایان دهه جاری موفق به شناسایی صدها الی هزاران سیاه چاله دوتایی شود."
 راسیو و رودریگز هر دو  اعضای مرکز اکتشاف بین رشته ای و تحقیقات اخترفیزیک نورث وسترن (CIERA) هستند.
راسیو، رودریگز و همکاران در این مطالعه به تفصیل اقدام به توصیف آندسته از روندهای تعامل دینامیکی کرده اند که منتهی به شکل گیری سیستم سیاه چاله دوتاییِ ادغامی می شود. افزون بر این نشان دادند پیش بینی های نظری ناظر بر این کانال شکل گیری دینامیکی به طور کلی بسیار قدرتمندتر از مدل هایی هستند که جهت کانال اصلی دیگر شکل گیری سیاه چاله های دوتایی، برمبنای تکامل ستاره های غول پیکر در منظومه های دوتایی جداگانه (و نه در خوشه های ستاره ای) پیشنهاد شده است."
رودریگز و همکاران از 25 مدل کامپیوتری مفصل استفاده کرده و نشان دادند که خوشه ستاره ای چگونه به عنوان منبع مسلط سیاه چاله های دوتایی عمل کرده و طی خوشه ستاره ای که 12 میلیارد سال نوری سن دارد، دست به تولید صدها ادغام سیاه چاله ای می زنند.
با مقایسه کردن مدل ها با مشاهداتی که اخیراً ازخوشه ها در کهکشان راه شیری و فراتر از آن صورت گرفته است، نتایج نشان می دهد LIGO (رصدخانه موج گرانشی تداخل سنج لیزری) می تواند در نهایت بیش از 100 ادغام سیاه چاله های دوتایی را هر ساله مشاهده کند.
تیم تحقیقاتی به منظور انجام مطالعه از «محاسبات موازی» برای مدلسازی خوشه های ستاره ای استفاده کردند که از طریق همکاری بین رشته ای با پشتیبانی CIERA بین دپارتمان فیزیک و نجوم نورث وسترن و  دپارتمان علوم کامپیوتریو مهندسی برق این دانشگاه توسعه داده شد. مقاله ارائه شده شامل 52 مدل محاسباتی می شود و بزرگترین مدل نیازمند 30 هزار ساعت قدرت محاسباتی بوده است.

نواختن ساز‌های بادی به کاهش خطر آپنه خواب کمک می‌کند.

نتایج پژوهشی جدید نشان داد نوازندگان ساز‌های بادی کمتر در معرض خطر ابتلا به آپنه انسدادی خواب می‌شوند. نتایج این پژوهش در کنفرانس خواب و تنفس 2015 منتشر شده است. طبق نتایج این پژوهش، نواختن ساز‌های بادی را می‌توان به عنوان عاملی سودمند برای افرادی که در معرض خطر بالای ایجاد آپنه خواب هستند، در نظر گرفت.

تله ساخته شده از تایر بازیافتی، هفت بار موثرتر از نمونه های سنتی پشه گیر

استفاده از مواد بازیافتی، تنها برای محیط زیست خوب نیست. بلکه برخی از اوقات بهترین روش برای انجام یک کار هم هست. در مورد تله پشه ای اوویلانتا که با استفاده از تایرهای قدیمی ساخته شده و در گواتمالا تست شده اند هم همین موضوع صدق می کند.

آئودی، از آب و هوا، سوخت دیزل مصنوعی می سازد

آئودی اعلام کرد موفق به تولید نوعی سوخت دیزل مصنوعی شده که علاوه بر سازگاری با محیط زیست، عاری از گوگرد است. این ماده یکی از علل تولید ذرات و دوده در خودروهای دیزلی محسوب می شود. این سوخت از ماده ای مشتق می شود که آئودی آن را e-diesel Blue Crude (ای- دیزل آبی خام) نامیده است. این شرکت خودروساز ادعا کرده این ماده، نه تنها فاقد گوگرد است، بلکه به آسانی مشتعل می شود.

شواهد کافی برای درمان افسردگی با مصرف Omega 3 وجود ندارد

تحقیقات جدید حاکی از کم اثر بودن قرص روغن Omega 3 در درمان افسردگی عمیق است.

داروی جدیدی برای جلوگیری از پیشرفت انواع مختلفی از تصلب بافت ها (MS)

به نظر می رسد که محققان در حال نزدیک شدن به درمانی برای انواع مختلفی از تصلب بافت ها هستند. دو تیم از محققان دانشگاه های Rockefeller نیویورک و UC Riverside از ترکیب یکسانی از کلرید ایندازول برای درمان موفقیت آمیز MS در موش ها استفاده کردند.