حفره های متداخل در خوشه های ستاره ای، منبع اولین سیاه چاله ها هستند

29 خرداد
اخترفیزیکدانان دانشگاه نورث وسترن موفق به پیش بینی بسیار مهمی شده اند. در مطالعه ای جدید، دانشمندان نشان دادند پیش بینی های تئوریک سال قبل صحیح بوده است، منظور همان واقعه ادغام دو سیاه چاله غول پیکر است که به تاریخ 14 سپتامبر 2015 کشف شد و ممکن است به آسانی و به واسطه یک سری «تعاملات پویا» رخ داده باشد که در هسته متراکم ستاره ایِ خوشه قدیمی کروی انجام گرفته است. این سیاه چاله های دوتایی در حفره های متداخلِ پرهرج و مرجِ خوشه ایِ کروی متولد شدند که از خوشه به بیرون انداخته شده و در نهایت با سیاه چاله ای ادغام می گردند. داستان مزبور که آنرا شکل گیری دینامیکی می نامند یکی از دو کانال اصلی شناخته شده برای شکل گیری سیاه چاله های دوتایی است که LIGO (رصدخانه امواج گرانشی تداخل سنج لیزری) آنرا کشف کرده است.

اولین مورد شناسایی سیاه چاله های در حال ادغام توسط LIGO، کاملاً با مدل شکل گیری دینامیکی ارائه شده از سوی تیم تحقیقاتی دانشگاه نورث وسترن هماهنگی داشته و به گفته محققان دقیقاً همان رخدادی ست که می توان از خوشه ای کروی انتظارش را داشت.
سیاه چاله هایی که با هم تصادم می کنند نوری از خود منتشر نمی کنند، بلکه انرژی بسیار زیادی در قالب امواج گرانشی از آنها آزاد می شود. اولین بار تشخیص امواج مزبور به تاریخ 14 سپتامبر 2015 رخ داد و دومین مورد شناسایی نیز در اصل سه ماه بعد از تشخیص اول بوده است. این رویدادها، عصر جدیدی را در نجوم رقم زد و آن استفاده از امواج گرانشی برای یادگیری در مورد کیهان است.
به گفته فردریک ای راسیو، اخترفیزیکدان نظری دانشگاه نورث وسترن و نویسنده ارشد این مطالعه: "به لطف LIGO، دیگر کار ما محدود به تئوری پردازی و پیش بینی صرف نخواهد بود، بلکه هم اکنون داده ها را در اختیار داریم. به نظر میرسد روند ساده ای که شناخته شده هم هست در کار باشد. اصل فیزیکی که هر دانشجوی سال اولی فیزیک می داند، همان اصل حرکت نیوتون، دینامیک های گرانشی مربوط به اولین سیاه چاله ای را که LIGO کشف کرده شرح می دهد."
راسیو جزئیات مربوط به نحوه انطباقِ تشخیص انجام گرفته توسط LIGO با تئوری ارائه شده تیم تحقیقاتی خود را ساعت 2:15 بعدازظهر به وقت روزگاهی اقیانوس آرام طی گردهم آیی تابستانی انجمن ستاره شناسی آمریکا یا اختصاراً AAS در سن دیگو عرضه داشت. وی به علاوه نتایج حاصل از مطالعه را طی جلسه برگزار شده بعد از گردهم آیی AAS در فاصله 5:30 الی 6:30 عصر شرح داد.
 کارل ال. رودریگز، نویسنده ارشد مطالعه و دانشجوی پی اچ دی در گروه تحقیقاتی راسیو می گوید: "در پی خبری که اوایل امسال راجع به اولین مورد تشخیص سیاه چاله های در حال تصادم از سوی LIGO اعلام شد، بسیار به وجد آمدیم. این یافته ها تا حد زیادی با مکانی که ما هم پیش بینی کرده بودیم تطابق داشت و از اینرو چشم انتظار کار با داده های بدست آمده از کشفیات جدید هستیم."
بهم آمیختگی دو سیاه چاله رویدادی بسیار غیرمتعارف و شدید است. راسیو و تیم وی از مدل های خوشه های کروی، مجموعه های کروی از حداکثر یک میلیون ستاره بسیار فشرده به هم که در کیهان وجود دارد استفاده کرده و نشان دادند «یک خوشه ی نوعی» می تواند به طور کاملاً طبیعی سیاه چاله ای دوتایی را خلق کند که با سیاه چاله بزرگتری ادغام و ترکیب شود.
 مدل کامیپوتری قدرتمند ارائه شده توسط ایشان می تواند تعداد سیاه چاله های دوتایی ادغام شونده ای را که LIGO از عهده شناسایی آنها برمی آید پیش بینی کند، باید توجه داشت هر سال به طور بالقوه 100 مورد از چنین سیاه چاله هایی در هسته های خوشه های ستاره ای متراکمِ یاد شده، شکل می گیرند. این مدل به علاوه نشان می دهد که سیاه چاله های دوتایی کجای کیهان قرار دارند، چند سال قبل از این ترکیب شده اند و جرم هر  کدامشان چقدر است.
 راسیو می گوید: "روندهای فیزیکی ساده موجب راندن سیاه چاله های سنگین وزن به مرکز خوشه می شود. این جفت سیاه چاله در نهایت ادغام شده و LIGO شناسایی شان می کند." راسیو، پرفسورِ جوزف کامینگز در بخش فیزیک و نجوم کالج علوم و هنر واینبرگ در دانشگاه نورث وسترن می باشد.
رودریگز می افزاید: "انتظار ما بر آنست که LIGO تا پایان دهه جاری موفق به شناسایی صدها الی هزاران سیاه چاله دوتایی شود."
 راسیو و رودریگز هر دو  اعضای مرکز اکتشاف بین رشته ای و تحقیقات اخترفیزیک نورث وسترن (CIERA) هستند.
راسیو، رودریگز و همکاران در این مطالعه به تفصیل اقدام به توصیف آندسته از روندهای تعامل دینامیکی کرده اند که منتهی به شکل گیری سیستم سیاه چاله دوتاییِ ادغامی می شود. افزون بر این نشان دادند پیش بینی های نظری ناظر بر این کانال شکل گیری دینامیکی به طور کلی بسیار قدرتمندتر از مدل هایی هستند که جهت کانال اصلی دیگر شکل گیری سیاه چاله های دوتایی، برمبنای تکامل ستاره های غول پیکر در منظومه های دوتایی جداگانه (و نه در خوشه های ستاره ای) پیشنهاد شده است."
رودریگز و همکاران از 25 مدل کامپیوتری مفصل استفاده کرده و نشان دادند که خوشه ستاره ای چگونه به عنوان منبع مسلط سیاه چاله های دوتایی عمل کرده و طی خوشه ستاره ای که 12 میلیارد سال نوری سن دارد، دست به تولید صدها ادغام سیاه چاله ای می زنند.
با مقایسه کردن مدل ها با مشاهداتی که اخیراً ازخوشه ها در کهکشان راه شیری و فراتر از آن صورت گرفته است، نتایج نشان می دهد LIGO (رصدخانه موج گرانشی تداخل سنج لیزری) می تواند در نهایت بیش از 100 ادغام سیاه چاله های دوتایی را هر ساله مشاهده کند.
تیم تحقیقاتی به منظور انجام مطالعه از «محاسبات موازی» برای مدلسازی خوشه های ستاره ای استفاده کردند که از طریق همکاری بین رشته ای با پشتیبانی CIERA بین دپارتمان فیزیک و نجوم نورث وسترن و  دپارتمان علوم کامپیوتریو مهندسی برق این دانشگاه توسعه داده شد. مقاله ارائه شده شامل 52 مدل محاسباتی می شود و بزرگترین مدل نیازمند 30 هزار ساعت قدرت محاسباتی بوده است.

نانوساختارهای عاج دندان: پدیده  ای"فوق طبیعی"

نانوساختارهای عاج دندان: پدیده ای"فوق طبیعی"

عاج دندان یکی از مواد بیولوژیکی بسیار بادوام در بدن انسان است. محققان Charité -- Universitätsmedizin برلین توانستند نشان بدهند که دلیل این موضوع به نانوساختارها و مخصوصاً به تعامل بین ترکیبات ارکانیگ و غیرارگانیک آن باز می گردد. اندازه گیری هایی که در BESSYII، منبع تشعشع سینکترون هلم هولتز-زنتروم برلین انجام داده شد، حاکی از آنست که کوپلینک مکانیکی بین فیبرهای پروتئین کلاژن و نانوساختارهای معدنی باعث می شود تا عاج دندان قادر به مقاومت در برابر نیروهای فوق العاده باشد. نتایج این تحقیق به تازگی در ژورنال Chemistry of Materials منتشر شده است.

مطالعه ویرایش ژنی،"پاشنه آشیل" محتملِ بیماری سلول داسی شکل را برملا ساخت

محققان دانا-فاربر/مرکز اختلالات خونی و سرطان کودکان بوستون دریافته اند تغییراتی که در رشته کوچکی از دی ان ای صورت می گیرد، می تواند نقص ژنتیکیِ زیربنایی بیماریِ سلول داسی شکل SCD را رفع کند. کشف یاد شده که در ژورنال Nature منتشر شده است، مسیر نوینی را برای راهبردهای توسعه ویرایش ژنی جهت معالجه SCD و سایر اختلالات هموگلوبینی همانند تالاسمی در اختیار قرار می دهد.

بسته بندی زیست تجزیه پذیر جایگزینی برای پلاستیک

گروهی از طراحان ژاپنی دست به خلق طرحی زده اند که می تواند شیوه بسته بندی محصولات را به طور کلی دستخوش تحول نماید. این گروه طراحی به نام AMAM، نام پروژه خود را Agar Plasticity گذاشته است، و هدف از این پروژه استفاده از ماده ای برگرفته از جلبک دریایی به نام آگار است که ماده ای زیست تجزیه پذیر بوده و می توان آنرا جایگزین بسته بندی مرسوم پلاستیکی نمود.

زندگی سبز: 10 خانه پایدار برتر

عبارت خانه پایدار، اخیرا این روزها مطرح شده است، اما منظور از خانه پایدار، تنها نصب پانل های خورشیدی بر روی پشت بام خانه نیست. یک خانه پایدار واقعی از جنبه های مختلفی می بایست پایدار باشد، از مصالح به کار رفته در ساخت آن گرفته تا منابع انرژی تجدیدپذیر و حتی طراحی آن که می بایست با محیط زیست اطرافش هماهنگ باشد. قیمت یک خانه را می توان با دلار محاسبه کرد، اما ساخت و راه اندازی خانه خسارت و تلفاتی را برای محیط زیست به بار می آورد که محاسبه آن به این راحتی نیست. تعداد کسانی که به دنبال حداقل کردن هزینه های زیست محیطی و همچنین هزینه های مالی ساخت مسکن هستند رو به افزایش هستند. برای این منظور آنها از فناوری های پایدار استفاده می کنند. استفاده از فناوری های پایدار، ترکیب جدیدی از نوآوری و معماری را خلق کرده است. با در نظر داشتن این نکات، 10 خانه پایدار برتر را معرفی می کند. از نظر ما، خانه های منتخبی که در ادامه ارائه می شوند معیارهای لازم برای پایدار بودن را دارند.

شواهد کافی برای درمان افسردگی با مصرف Omega 3 وجود ندارد

تحقیقات جدید حاکی از کم اثر بودن قرص روغن Omega 3 در درمان افسردگی عمیق است.