خال های پروانه از کجا آمده است؟

28 خرداد
محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

محققان با استفاده از روش ادیت ژنومی CRISPR، ژنی به نام spalt را جدا نمودند و پروانه ای تولید کردند که فاقد خال های بزرگ و گرد چشم مانند بر روی بال های خود می باشد. در آزمایش دیگری، محققان اقدام به حذف ژنی به نام distal-less زده و این بار خال های بزرگتر و بیشتری تولید شد. در نتیجه آزمایش های یاد شده همچنین  تغییراتی در سایر قسمت های طراحی بال پروانه نیز ایجاد شد.
ژن distal-less به طور اخص خود را به عنوان ژن همه کارهای نشان داده که نقش هایی را در شکل دهی به بخش های مختلف بدن ایفا می کند. حذف این ژن نه تنها موجب پدیدار شدن خال های بیشتر بر بال پروانه شد، بلکه پاها و  شاخک های کوتاهتری هم بدست آمد.
به  گفته رابرت رید، استادیار اکولوژی و زیست شناسی تکاملی: "پیش از این دانشمندانی به داشتنِ نقش توسط این ژن در الگوی بال پروانه ها شک داشتند، اما تاکنون کسی درصدد اثباتش برنیامده بود. به منظور ایجاد یک خال، یک دو جین یا صدها ژن لازم است، بنابراین دریافتن اینکه صرفاً یک یا دو ژن برای اضافه ویا کم شدنِ الگوهای پیچیده لازم است بسیار جالب بود. در واقع این مسئله به زیبایی نشان می دهد حیوانات نیز همانند بادبادکی، حاصل سرهمبندی شدن ماژول های مختلف هستند." رید و لینلین ژانگ محقق فوق دکتری نتایج بدست آمده را در نسخه TK ژورنال Nature گزارش دادند.
الگوهای بال پروانه به طور اخص مورد توجه زیست شناسان تکاملی قرار داشته است. رید می گوید: "تنوع، ماده خام تکامل است." وی می افزاید: "فناوری ادیت ژنومی CRISPR  پتانسیل بالایی برای شناخت مبدا تنوع دارد."
طرح های روی بال پروانه می تواند وسیله دفاعی این جانور در برابر شکارچیان باشد. برخی از پروانه ها برای پرنده ها مسموم ویا بدمزه هستند و پرنده ها  از روی طرح بال پروانه ها پی به نامناسب بودنشان به عنوان طعمه می برند. پروانه هایی هم هستند که به نحوی تکامل پیدا کرده اند تا از گونه های خطرناک تقلید کنند. خال های بزرگ گردی که بر روی بال برخی پروانه ها و بیدها وجود دارد را "چشم اولیه" می نامند زیرا بال های گسترده حشره، همانند چهره موجودی بزرگ و خطرناک در نظر شکارچی جلوه میکند.
محققان برای انجام مطالعه خود بر روی پروانه Vanessa cardui که Painted Lady یا Cosmopolitan و Junonia coenia هم نام دارد کار کردند. هزینه این کار تحقیقاتی از سوی بنیان ملی علم آمریکا تامین شد.

«ساعت مغزی» به سازماندهی خاطرات می پردازد

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 30 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

سوییچی برای الکترونیک های موج نوری

امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 100 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

آسمان خراش هایی برای تغییر چهره بیابان های شمال آفریقا به واحاتی پر حیات

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

مدل های جدید و خیره کننده میزهای "لاگون" یادآور زیبایی اقیانوس هستند

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون نام دارد واقعا خیره کننده هستند.

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین  خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

به جمله ای که در تیتر خبر خواندید این را نیز بیافزائید که تاثیر آسپیرین، شش سال پس از مصرف منظم و روزانه آن قابل مشاهده است. محقق ارشد دکتر اندرو چان از بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون بیان داشت: «مطمئناً سرطان یک شبه ظاهر نمی شود، سالها طول می کشد که پیشروی کند پس باید آسپیرین را سالها مصرف کنید تا مانع از ابتلا به سرطان شود. بطور خلاصه دلیل علمی آن اینست که آسپیرین روی مجراهای بیولوژیکی معینی که می تواند باعث سرطان شود تأثیر داشته و التهاب و مقدار پروتئین موثر در ایجاد سرطان را کم می کند.»

اسکیت‌بورد الکتریکی مونولیت Monolith در چرخ‌های خود موتور دارد.

امروزه شاهد اسکیت‌بوردهای الکتریکی متنوعی هستیم. با این وجود اکثر آنها با سیستم مشابهی کار می‌کنند: موتوری که زیر تخته کار گذاشته شده است و یک یا دو چرخ را توسط تسمه حرکت می‌دهد. اما طراحان شرکت کالیفرنیایی اینبورد اسپورت (Inboard Sports) در حال تغییر این سیستم هستند. مونولیت مدعی ساخت اولین اسکیت‌بورد دنیاست که در چرخ‌های عقب موتور دارد.

آسیبی که هشدارهای الکترونیکی به بیماران کلیوی وارد می کنند، بیش از فواید این هشدارهاست

نیوهاون- ایالت کنکتیکات، آمریکا- پژوهشگران دانشگاه بیل کشف کرده اند که استفاده از هشدارهای الکترونیکی توسط بیمارانی که به علت آسیب حاد کلیوی در بیمارستان ها تحت درمان هستند، ممکن است مداخلات پزشکی را افزایش دهد، بدون آنکه مراقبت های انجام شده سبب بهبودی شود. نتایج این بررسی در 25 فوریه در نشریه Lancet منتشر شده است.

گاردن بریج سبز لندن

بنا به برنامه ریزی های انجام شده قرار است روی این پل انواع گیاهان گل دار و میوه دار کاشته شود. هم اکنون اطلاعات بیشتری در مورد گیاهانی که روی گاردن بریج لندن کاشته خواهند شد اعلام شده است. قرار است این پل "بهشت سبزی در میانه شهر لندن" باشد. کار طراحی چشم انداز توسط دن پیرسون صورت گرفته است و گیاهان مورد نظر منعکس کننده زمان، اقلیم ها و فصول مختلف سال خواهند بود.

لامپ دست پخت ال ای دی ناسا به خواب شب و هوشیاری روز کمک می کند

حفظ هوشیاری در طول روز کار مشکلی است. دقیقا همان موقعی که وقت حضور در فلان جلسه مهم می رسد خواب آلوده هستیم، اما دقیقاً وقتی موقع اتمام کار و برگشتن به خانه می شود قبراق وسرحال هستیم. اما آیا تابحال به ذهنتان رسیده است که شاید رفع این مشکل با عوض کردن لامپ حل شود؟ محققان گروه علم نورپردازی از زمان ابداع محصولات نوردرمانی برای فضانوردان ناسا، بر روی اثرات انواع مختلف نور بر چرخه های خواب و بیداری تحقیق کرده اند و یافته های خود را برای خلق نوعی لامپ های ال ای دی به کار بسته اند که برای ذخیره سازی ریتم های طبیعی شبانه روزی افراد مهندسی شده است. به تازگی موقعیتی پیش آمد تا نگاهی به لامپ های هلث ای LSG داشته باشیم که شامل لامپ اوِیک اند آلِرت برای افزایش توانایی های شناختی و انرژی، لامپ گود نایت برای پشتیبانی از ملاتونین تولید شده توسط بدن برای اصلاح الگوهای خواب و لامپ اسلیپی بیبی می شود که با ادراک تاریکی به نوزادان کمک می کند تا به خواب بروند. برای اطلاعات بیشتر در مورد لامپ های یاد شده در ادامه مطلب همراه ما باشید.

احتمال فرستادن فضانوردان به فضا توسط خواب عمیق و رساندن آب و غذا از راه بینی

چندین دهه است که فیلم سازان در فیلم های سینمایی، انسان ها را به فضا می فرستند و یکی از روش های ارسال انسان به فضا بدون اینکه هیچ آسیبی ببیند، در حالت سکون است. فیلم های افق، حادثه، پرومیتوس و سری دنباله دار بیگانه نمونه های خوبی می باشند، درآنها افراد را درون کپسول هایی می بیینم که در وضعیت بیولوژیکی معلق باقی می مانندو ماه ها یا حتی سال ها در مسافرت هستند. هرچند در گذشته این مسایل فقط در رمان های علمی - تخیلی جای داشت، اما امروزه احتمال واقعیتشان بیشتر شده است.