خال های پروانه از کجا آمده است؟

28 خرداد
محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

محققان با استفاده از روش ادیت ژنومی CRISPR، ژنی به نام spalt را جدا نمودند و پروانه ای تولید کردند که فاقد خال های بزرگ و گرد چشم مانند بر روی بال های خود می باشد. در آزمایش دیگری، محققان اقدام به حذف ژنی به نام distal-less زده و این بار خال های بزرگتر و بیشتری تولید شد. در نتیجه آزمایش های یاد شده همچنین  تغییراتی در سایر قسمت های طراحی بال پروانه نیز ایجاد شد.
ژن distal-less به طور اخص خود را به عنوان ژن همه کارهای نشان داده که نقش هایی را در شکل دهی به بخش های مختلف بدن ایفا می کند. حذف این ژن نه تنها موجب پدیدار شدن خال های بیشتر بر بال پروانه شد، بلکه پاها و  شاخک های کوتاهتری هم بدست آمد.
به  گفته رابرت رید، استادیار اکولوژی و زیست شناسی تکاملی: "پیش از این دانشمندانی به داشتنِ نقش توسط این ژن در الگوی بال پروانه ها شک داشتند، اما تاکنون کسی درصدد اثباتش برنیامده بود. به منظور ایجاد یک خال، یک دو جین یا صدها ژن لازم است، بنابراین دریافتن اینکه صرفاً یک یا دو ژن برای اضافه ویا کم شدنِ الگوهای پیچیده لازم است بسیار جالب بود. در واقع این مسئله به زیبایی نشان می دهد حیوانات نیز همانند بادبادکی، حاصل سرهمبندی شدن ماژول های مختلف هستند." رید و لینلین ژانگ محقق فوق دکتری نتایج بدست آمده را در نسخه TK ژورنال Nature گزارش دادند.
الگوهای بال پروانه به طور اخص مورد توجه زیست شناسان تکاملی قرار داشته است. رید می گوید: "تنوع، ماده خام تکامل است." وی می افزاید: "فناوری ادیت ژنومی CRISPR  پتانسیل بالایی برای شناخت مبدا تنوع دارد."
طرح های روی بال پروانه می تواند وسیله دفاعی این جانور در برابر شکارچیان باشد. برخی از پروانه ها برای پرنده ها مسموم ویا بدمزه هستند و پرنده ها  از روی طرح بال پروانه ها پی به نامناسب بودنشان به عنوان طعمه می برند. پروانه هایی هم هستند که به نحوی تکامل پیدا کرده اند تا از گونه های خطرناک تقلید کنند. خال های بزرگ گردی که بر روی بال برخی پروانه ها و بیدها وجود دارد را "چشم اولیه" می نامند زیرا بال های گسترده حشره، همانند چهره موجودی بزرگ و خطرناک در نظر شکارچی جلوه میکند.
محققان برای انجام مطالعه خود بر روی پروانه Vanessa cardui که Painted Lady یا Cosmopolitan و Junonia coenia هم نام دارد کار کردند. هزینه این کار تحقیقاتی از سوی بنیان ملی علم آمریکا تامین شد.

«ساعت مغزی» به سازماندهی خاطرات می پردازد

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 30 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

سوییچی برای الکترونیک های موج نوری

امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 100 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

آسمان خراش هایی برای تغییر چهره بیابان های شمال آفریقا به واحاتی پر حیات

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

مدل های جدید و خیره کننده میزهای "لاگون" یادآور زیبایی اقیانوس هستند

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون نام دارد واقعا خیره کننده هستند.

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین  خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

به جمله ای که در تیتر خبر خواندید این را نیز بیافزائید که تاثیر آسپیرین، شش سال پس از مصرف منظم و روزانه آن قابل مشاهده است. محقق ارشد دکتر اندرو چان از بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون بیان داشت: «مطمئناً سرطان یک شبه ظاهر نمی شود، سالها طول می کشد که پیشروی کند پس باید آسپیرین را سالها مصرف کنید تا مانع از ابتلا به سرطان شود. بطور خلاصه دلیل علمی آن اینست که آسپیرین روی مجراهای بیولوژیکی معینی که می تواند باعث سرطان شود تأثیر داشته و التهاب و مقدار پروتئین موثر در ایجاد سرطان را کم می کند.»

مدارهای ژنی می توانند در سلول های زنده محاسبات پیچیده انجام دهند

تکنیکی جدید به ترکیب روندهای دیجیتال و آنالوگ در سلول های مهندسی شده می پردازد. محققان موفق به توسعه تکنیکی برای ادغام محاسبات دیجیتالی و آنالوگ در سلول های زنده شده اند که به آنها امکان می دهد تا مدارهای ژنی با قابلیت انجام عملیات های پردازشی پیچیده را شکل بدهند.

مجرای انتقال انرژی کوانتومی فوق کم هدر رفت، که انقلابی در تبدیل نورخورشید به انرژی ایجاد خواهد کرد

محققان موفق به ساخت مجرای انتقال انرژی نوری فوق بهینه ای شده اند که مقدار هدر رفت آن تقریبا صفر است. استفاده از نورخورشید به عنوان یک منبع انرژی به شیوه های متعددی انجام می گیرد، ازتبدیل به الکتریسیته از طریق پنل های فوتوولتائیک یا PV گرفته تا حرارت متمرکز به منظور به کار انداختن توربین های بخار و حتی تولید هیدروژن از طریق فوتوسنتز مصنوعی.

برای نخستین بار، دو ویژگی کوانتومی همراه با یکدیگر به صورت "دوربَری" منتقل می شوند

برای نخستین بار توسط فیزیک دانان چینی، مقادیر دو ویژگی ذاتی از یک فوتون (اسپین و اندازه حرکت زاویه ای مداری آن)، از طریق دوربریِ (1) کوانتومی (teleporte) به یک فوتون دیگر منتقل شده است. آزمایش های پیشین برای این ترتیب داده شده بودند که دوربری برای یک ویژگی تکی انجام شود ولی ثابت شده است که تعمیم دادن این موضوع برای دو ویژگی، کار دشواری خواهد بود که تاکنون میسر نشده بود. کار این تیم، یک گام اساسی به جلو می باشد تا درک ما از پایه های مکانیکِ کوانتوم (2) بهبود یابد که نتایج مربوطه نیز می تواند نقش مهمی در توسعه ارتباطات کوانتومی و محاسبات مربوط به کوانتوم داشته باشد.

آیا می‌توانید آنچه را که من می‌شنوم؛ ببینید؟ افراد نابینا با تواناییِ جایابی پژواکی از نواحی بینایی در مغز استفاده می‌کنند.

Mel Goodale، متخصص کانادایی اعلام کرد: «جایاب‌های پژواکی» از طریق نواحی مرتبط با بینایی در مغز از صداها‌ برای تشخیصِ خواص متعددِ اشیاء استفاده می‌کنند.

اگر انسانی روی کره زمین نبود، کل جهان همچون سرنگیتی (منطقه ای در توسکانی) می شد

اخیرا مطالعه ای به انجام رسیده که نشان می دهد الگوهای تنوع پستانداران حیات وحش در صورت فقدان وجود انسانهای گذشته و عصر جدید بر روی کره زمین به چه صورت درمی آمد. اینکه بزرگترین تنوع پستانداران بزرگ امروزه در قاره آفریقا مشاهده می شود نتیجه فعالیت های انسان در گذشته است و نباید تغییرات اقلیمی یا سایر محدودیت های زیست محیطی را دخیل دانست. نتیجه یادشده حاصل مطالعه ای است که نقشه پستانداران جهان را در صورت عدم وجود انسان های عصر جدید (Homo sapiens) به تصویر می کشد.