خال های پروانه از کجا آمده است؟

28 خرداد
محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

محققان با استفاده از روش ادیت ژنومی CRISPR، ژنی به نام spalt را جدا نمودند و پروانه ای تولید کردند که فاقد خال های بزرگ و گرد چشم مانند بر روی بال های خود می باشد. در آزمایش دیگری، محققان اقدام به حذف ژنی به نام distal-less زده و این بار خال های بزرگتر و بیشتری تولید شد. در نتیجه آزمایش های یاد شده همچنین  تغییراتی در سایر قسمت های طراحی بال پروانه نیز ایجاد شد.
ژن distal-less به طور اخص خود را به عنوان ژن همه کارهای نشان داده که نقش هایی را در شکل دهی به بخش های مختلف بدن ایفا می کند. حذف این ژن نه تنها موجب پدیدار شدن خال های بیشتر بر بال پروانه شد، بلکه پاها و  شاخک های کوتاهتری هم بدست آمد.
به  گفته رابرت رید، استادیار اکولوژی و زیست شناسی تکاملی: "پیش از این دانشمندانی به داشتنِ نقش توسط این ژن در الگوی بال پروانه ها شک داشتند، اما تاکنون کسی درصدد اثباتش برنیامده بود. به منظور ایجاد یک خال، یک دو جین یا صدها ژن لازم است، بنابراین دریافتن اینکه صرفاً یک یا دو ژن برای اضافه ویا کم شدنِ الگوهای پیچیده لازم است بسیار جالب بود. در واقع این مسئله به زیبایی نشان می دهد حیوانات نیز همانند بادبادکی، حاصل سرهمبندی شدن ماژول های مختلف هستند." رید و لینلین ژانگ محقق فوق دکتری نتایج بدست آمده را در نسخه TK ژورنال Nature گزارش دادند.
الگوهای بال پروانه به طور اخص مورد توجه زیست شناسان تکاملی قرار داشته است. رید می گوید: "تنوع، ماده خام تکامل است." وی می افزاید: "فناوری ادیت ژنومی CRISPR  پتانسیل بالایی برای شناخت مبدا تنوع دارد."
طرح های روی بال پروانه می تواند وسیله دفاعی این جانور در برابر شکارچیان باشد. برخی از پروانه ها برای پرنده ها مسموم ویا بدمزه هستند و پرنده ها  از روی طرح بال پروانه ها پی به نامناسب بودنشان به عنوان طعمه می برند. پروانه هایی هم هستند که به نحوی تکامل پیدا کرده اند تا از گونه های خطرناک تقلید کنند. خال های بزرگ گردی که بر روی بال برخی پروانه ها و بیدها وجود دارد را "چشم اولیه" می نامند زیرا بال های گسترده حشره، همانند چهره موجودی بزرگ و خطرناک در نظر شکارچی جلوه میکند.
محققان برای انجام مطالعه خود بر روی پروانه Vanessa cardui که Painted Lady یا Cosmopolitan و Junonia coenia هم نام دارد کار کردند. هزینه این کار تحقیقاتی از سوی بنیان ملی علم آمریکا تامین شد.

«ساعت مغزی» به سازماندهی خاطرات می پردازد

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 30 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

سوییچی برای الکترونیک های موج نوری

امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 100 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

آسمان خراش هایی برای تغییر چهره بیابان های شمال آفریقا به واحاتی پر حیات

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

مدل های جدید و خیره کننده میزهای "لاگون" یادآور زیبایی اقیانوس هستند

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون نام دارد واقعا خیره کننده هستند.

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین  خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

به جمله ای که در تیتر خبر خواندید این را نیز بیافزائید که تاثیر آسپیرین، شش سال پس از مصرف منظم و روزانه آن قابل مشاهده است. محقق ارشد دکتر اندرو چان از بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون بیان داشت: «مطمئناً سرطان یک شبه ظاهر نمی شود، سالها طول می کشد که پیشروی کند پس باید آسپیرین را سالها مصرف کنید تا مانع از ابتلا به سرطان شود. بطور خلاصه دلیل علمی آن اینست که آسپیرین روی مجراهای بیولوژیکی معینی که می تواند باعث سرطان شود تأثیر داشته و التهاب و مقدار پروتئین موثر در ایجاد سرطان را کم می کند.»

استفاده از سیر برای مقابله با ضد میکروب ها از عفونت دستگاه ادراری جلوگیری می کند.

بر اساس بررسی اخیر منتشر شده در ژورنال پرتانیکا علوم کشاورزی گرمسیری، عصاره سیر سلاحی موثر در برابر اثرات تداخل دارویی پاتوژنیک باکتری مرتبط با مجاری ادراری (UTI) می باشد.

«برینکو» به هنگام وقوع زلزله ها و سونامی به مالک خود اخطار می دهد

هنگامی که زلزله یا سونامی رخ می دهد آگاهی از آن حتی چند ثانیه زودتر می تواند تفاوتی بین مرگ و زندگی ایجاد کند. در این راستا ابزار خانگی جدیدی بنام "برینکو" ساخته شده است تا به افراد اخطار وقوع زلزله یا سونامی بدهد. برینکو یک سیستم شبکه ای ردیابی و اخطار لرزه است که دارای یک نرم افزار موبایل نیز می باشد.

تصاویر: آخرین 5 بازمانده از نسل کرگدن های سفید شمالی

در جهان وحش تنها 5 کرگدن سفید شمالی باقی مانده است و شانس این کرگدن ها برای تولید مثل در صورت عدم دخالت انسان بسیار اندک خواهد بود. دوستداران محیط زیست و دامپزشکان به منظور نجات این زیرگونه های جانوری (Ceratotherium simum cottoni) رو به لقاح آزمایشگاهی آورده اند. اما این پرسش مطرح است که آیا زمان با این کرگدن ها یار خواهد بود و نطفه هایشان از کیفیت لازم برخوردار است یا خیر؟

وسیله نقلیه سه چرخ آبی-خاکی مناسب مناطق سیل خیز!

دو پدیده در فیلیپین زیاد دیده می شود، یکی موتورسیکلت های سه چرخ، و دیگری روستاهای کوچک سیل خیز! به همین خاطر شرکت نوپای H2O Technologies اقدام به طراحی و تولید یک وسیله نقلیه سه چرخ با نام «سمندر» کرده که فیلیپینی ها می توانند در بیشتر مواقع مثل تمام وسایل نقلیه معمولی با آن در جاده حرکت کنند و علاوه بر آن، وقتی که سیل آمد با آن در آب حرکت کنند!

یوزپلنگ های رباتی MIT از روی موانع می پرند

آخرین باری که به سراغ محققان پروژه یوز پلنگ رباتی رفتیم آنها قلاده یوزپلنگ را باز کرده بودند تا آزادانه در باغچه های دانشگاه بچرخد. این روبات بی سیم که فنرهای جدید به کار رفته در پاهای آن، بالغ بر 6 کیلومتر در ساعت سرعت داشت می توانست 33 سانتی متر به هوا بپرد. این ربات چهارپا اکنون ارتقا یافته و مجهز به سیستم LIDAR و الگوریتم های ویژه ای شده است که آن را قادر می سازد تا موانع موجود در مسیر را تشخیص داده و از روی آنها بپرد.