خال های پروانه از کجا آمده است؟

28 خرداد
محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

محققان با استفاده از روش ادیت ژنومی CRISPR، ژنی به نام spalt را جدا نمودند و پروانه ای تولید کردند که فاقد خال های بزرگ و گرد چشم مانند بر روی بال های خود می باشد. در آزمایش دیگری، محققان اقدام به حذف ژنی به نام distal-less زده و این بار خال های بزرگتر و بیشتری تولید شد. در نتیجه آزمایش های یاد شده همچنین  تغییراتی در سایر قسمت های طراحی بال پروانه نیز ایجاد شد.
ژن distal-less به طور اخص خود را به عنوان ژن همه کارهای نشان داده که نقش هایی را در شکل دهی به بخش های مختلف بدن ایفا می کند. حذف این ژن نه تنها موجب پدیدار شدن خال های بیشتر بر بال پروانه شد، بلکه پاها و  شاخک های کوتاهتری هم بدست آمد.
به  گفته رابرت رید، استادیار اکولوژی و زیست شناسی تکاملی: "پیش از این دانشمندانی به داشتنِ نقش توسط این ژن در الگوی بال پروانه ها شک داشتند، اما تاکنون کسی درصدد اثباتش برنیامده بود. به منظور ایجاد یک خال، یک دو جین یا صدها ژن لازم است، بنابراین دریافتن اینکه صرفاً یک یا دو ژن برای اضافه ویا کم شدنِ الگوهای پیچیده لازم است بسیار جالب بود. در واقع این مسئله به زیبایی نشان می دهد حیوانات نیز همانند بادبادکی، حاصل سرهمبندی شدن ماژول های مختلف هستند." رید و لینلین ژانگ محقق فوق دکتری نتایج بدست آمده را در نسخه TK ژورنال Nature گزارش دادند.
الگوهای بال پروانه به طور اخص مورد توجه زیست شناسان تکاملی قرار داشته است. رید می گوید: "تنوع، ماده خام تکامل است." وی می افزاید: "فناوری ادیت ژنومی CRISPR  پتانسیل بالایی برای شناخت مبدا تنوع دارد."
طرح های روی بال پروانه می تواند وسیله دفاعی این جانور در برابر شکارچیان باشد. برخی از پروانه ها برای پرنده ها مسموم ویا بدمزه هستند و پرنده ها  از روی طرح بال پروانه ها پی به نامناسب بودنشان به عنوان طعمه می برند. پروانه هایی هم هستند که به نحوی تکامل پیدا کرده اند تا از گونه های خطرناک تقلید کنند. خال های بزرگ گردی که بر روی بال برخی پروانه ها و بیدها وجود دارد را "چشم اولیه" می نامند زیرا بال های گسترده حشره، همانند چهره موجودی بزرگ و خطرناک در نظر شکارچی جلوه میکند.
محققان برای انجام مطالعه خود بر روی پروانه Vanessa cardui که Painted Lady یا Cosmopolitan و Junonia coenia هم نام دارد کار کردند. هزینه این کار تحقیقاتی از سوی بنیان ملی علم آمریکا تامین شد.

«ساعت مغزی» به سازماندهی خاطرات می پردازد

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 30 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

سوییچی برای الکترونیک های موج نوری

امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 100 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

آسمان خراش هایی برای تغییر چهره بیابان های شمال آفریقا به واحاتی پر حیات

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

مدل های جدید و خیره کننده میزهای "لاگون" یادآور زیبایی اقیانوس هستند

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون نام دارد واقعا خیره کننده هستند.

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین  خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

به جمله ای که در تیتر خبر خواندید این را نیز بیافزائید که تاثیر آسپیرین، شش سال پس از مصرف منظم و روزانه آن قابل مشاهده است. محقق ارشد دکتر اندرو چان از بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون بیان داشت: «مطمئناً سرطان یک شبه ظاهر نمی شود، سالها طول می کشد که پیشروی کند پس باید آسپیرین را سالها مصرف کنید تا مانع از ابتلا به سرطان شود. بطور خلاصه دلیل علمی آن اینست که آسپیرین روی مجراهای بیولوژیکی معینی که می تواند باعث سرطان شود تأثیر داشته و التهاب و مقدار پروتئین موثر در ایجاد سرطان را کم می کند.»

تک خالهای چینی از راه رسیدند، هواوی گوشی های Huawei P8 و P8max را معرفی کرد

در این روزها که تمام کمپانی ها پرچمداران خود نظیر Samsung Galaxy S6 و S6 edge و HTC M9 را معرفی می کنند، هواوی نیز آخرین گوشی قدرتمند خود را با نام P8 و نوع بزرگتر آن با نام P8max را معرفی کرد.

اولین Evora 400 به انگلستان رسید

شرکت لوتوس این هفته خروج اولین Evora 400 از خط مونتاژ جدید آن در هیتل انگلستان را جشن گرفت و این طبیعی است که همه برای ورود این مدل به کشورشان لحظه شماری می کنند.

لینک های دراپ باکس اشتراک گذاری شده را  در اپ موبایل دراپ باکس باز کنید

لینک های دراپ باکس اشتراک گذاری شده را در اپ موبایل دراپ باکس باز کنید

دراپ باکس، کار کردن با لینک های به اشتراک گذاری شده را از روی گوشی هوشمند ساده تر کرده است. اکنون می توانید به هنگام به اشتراک گذاشته شدن لینک دراپ باکس ازسوی شخصی دیگر، سریع تر به فایل ها دسترسی داشته باشید. افزون بر این، یک کلید ریکاوری نیز به شما داده خواهد شد که در صورت نیاز به تنظیم مجدد کلمه عبورتان به آن نیاز خواهید داشت. حتما کلید یادشده را در مکان ایمنی نگهداری کنید. راه دیگر اینست که کلید را در اپل به امانت بگذارید که البته در صورت انتخاب این راه، از شما درخواست ایجاد سه سوال و جواب امنیتی می شود (این سه سوال بدان منظور است که در آینده و هنگام نیاز به گرفتن کلید بازیابی از اپل، به آنها جواب دهید). بعد از ری استارت، FileVault فایل های روی درایو را کدگذاری می نماید. می توانید همزمان به استفاده از مک خودتان هم ادامه دهید هرچند که سرعت عملکرد آن پایین می آید.

هاچ بک جدید فیات Aegea آفتابی شد.

مدل هاچ بک فیات سدان Aegea که قرار بود قبل از سال 2016 عرضه شود، آزمایش های پیش از موعد را آغاز کرده است و گفته می شود این مدل فعلاً در انگلستان عرضه نمی شود.

داروی تزریقی برای درمان تومور سرطانیِ قشر عمیق پوست

داروی talimogene laherparepvec مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا برای درمان تومور قشر عمیق پوست و غدد لنفاوی است.