خال های پروانه از کجا آمده است؟

28 خرداد
محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

محققان با استفاده از روش ادیت ژنومی CRISPR، ژنی به نام spalt را جدا نمودند و پروانه ای تولید کردند که فاقد خال های بزرگ و گرد چشم مانند بر روی بال های خود می باشد. در آزمایش دیگری، محققان اقدام به حذف ژنی به نام distal-less زده و این بار خال های بزرگتر و بیشتری تولید شد. در نتیجه آزمایش های یاد شده همچنین  تغییراتی در سایر قسمت های طراحی بال پروانه نیز ایجاد شد.
ژن distal-less به طور اخص خود را به عنوان ژن همه کارهای نشان داده که نقش هایی را در شکل دهی به بخش های مختلف بدن ایفا می کند. حذف این ژن نه تنها موجب پدیدار شدن خال های بیشتر بر بال پروانه شد، بلکه پاها و  شاخک های کوتاهتری هم بدست آمد.
به  گفته رابرت رید، استادیار اکولوژی و زیست شناسی تکاملی: "پیش از این دانشمندانی به داشتنِ نقش توسط این ژن در الگوی بال پروانه ها شک داشتند، اما تاکنون کسی درصدد اثباتش برنیامده بود. به منظور ایجاد یک خال، یک دو جین یا صدها ژن لازم است، بنابراین دریافتن اینکه صرفاً یک یا دو ژن برای اضافه ویا کم شدنِ الگوهای پیچیده لازم است بسیار جالب بود. در واقع این مسئله به زیبایی نشان می دهد حیوانات نیز همانند بادبادکی، حاصل سرهمبندی شدن ماژول های مختلف هستند." رید و لینلین ژانگ محقق فوق دکتری نتایج بدست آمده را در نسخه TK ژورنال Nature گزارش دادند.
الگوهای بال پروانه به طور اخص مورد توجه زیست شناسان تکاملی قرار داشته است. رید می گوید: "تنوع، ماده خام تکامل است." وی می افزاید: "فناوری ادیت ژنومی CRISPR  پتانسیل بالایی برای شناخت مبدا تنوع دارد."
طرح های روی بال پروانه می تواند وسیله دفاعی این جانور در برابر شکارچیان باشد. برخی از پروانه ها برای پرنده ها مسموم ویا بدمزه هستند و پرنده ها  از روی طرح بال پروانه ها پی به نامناسب بودنشان به عنوان طعمه می برند. پروانه هایی هم هستند که به نحوی تکامل پیدا کرده اند تا از گونه های خطرناک تقلید کنند. خال های بزرگ گردی که بر روی بال برخی پروانه ها و بیدها وجود دارد را "چشم اولیه" می نامند زیرا بال های گسترده حشره، همانند چهره موجودی بزرگ و خطرناک در نظر شکارچی جلوه میکند.
محققان برای انجام مطالعه خود بر روی پروانه Vanessa cardui که Painted Lady یا Cosmopolitan و Junonia coenia هم نام دارد کار کردند. هزینه این کار تحقیقاتی از سوی بنیان ملی علم آمریکا تامین شد.

«ساعت مغزی» به سازماندهی خاطرات می پردازد

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 30 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

سوییچی برای الکترونیک های موج نوری

امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 100 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

آسمان خراش هایی برای تغییر چهره بیابان های شمال آفریقا به واحاتی پر حیات

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

مدل های جدید و خیره کننده میزهای "لاگون" یادآور زیبایی اقیانوس هستند

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون نام دارد واقعا خیره کننده هستند.

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین  خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

به جمله ای که در تیتر خبر خواندید این را نیز بیافزائید که تاثیر آسپیرین، شش سال پس از مصرف منظم و روزانه آن قابل مشاهده است. محقق ارشد دکتر اندرو چان از بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون بیان داشت: «مطمئناً سرطان یک شبه ظاهر نمی شود، سالها طول می کشد که پیشروی کند پس باید آسپیرین را سالها مصرف کنید تا مانع از ابتلا به سرطان شود. بطور خلاصه دلیل علمی آن اینست که آسپیرین روی مجراهای بیولوژیکی معینی که می تواند باعث سرطان شود تأثیر داشته و التهاب و مقدار پروتئین موثر در ایجاد سرطان را کم می کند.»

8 پخش کننده برتر موسیقی آندرویدی (ویرایش 2015)

اینکه پخش کننده های موسیقی از موقع همه کاره شدن گوشی های هوشمند بازار خود را تا حد بسیاری از دست داده اند مطلب پنهانی نیست. هرچند این موضوع هم حقیقت دارد که یک پخش کننده موسیقی ویا رسانه ای، معمولا کیفیت صوتی خاصی را پشتیبانی می کند که بسیاری از گوشی های هوشمند این پشتیبانی را انجام نمی دهند، اما بسیاری از ما از کیفیت پخش صوتی گوشی های هوشمند خودمان و بازپخش موسیقی آنها رضایت داریم.

بتن رسانای الکتریسیته، راهکاری برای پاک کردن باند فرودگاه از برف و یخ

پژوهشگران در حال تولید فناوریهایی هستند که به کمک آنها می توان سطح باند فرودگاه را به سرعت و بطور مقرون به صرفه از وجود برف و یخ پاک کرد. این فناوریها شامل روکش جاده ای گرمایشی، بتن رسانای الکتریسیته، و پوششهای ابر-آبگریز نانوساختار است.

درمان «شناختی-رفتاری» به غلبه بر فوبیای دندانپزشکی کمک می‌کند.

نتایج پژوهشی جدید که در دانشکده‌ی کینگِ لندن انجام شد نشان داد درمان شناختی-رفتاری می‌تواند به افراد بسیاری کمک کند تا به ترس خود برای رفتن به دندانپزشکی غلبه کنند و بدونِ نیاز به داروی مسکن، درمان دندانپزشکی دریافت کنند.

مرسدس و احیای نام کلاس  اس خود با می باخ

مرسدس و احیای نام کلاس اس خود با می باخ

مرسدس از نمایشگاه اتومبیل گوانگ ژوی چین استفاده کرده تا نام می باخ را روی کلاس اس فوق پیشرفته خود احیا نماید. مرسدس می باخ S600، اتومبیلی که فاصله دومحور جلو و عقب آن طولانیست، و در یک جمله پرچمداری با موتور V12 برای مرسدس که می خواهد در سطحی بسیار فراتر از طیف ماشین های کلاس اس ظاهر شود.

آموزش تغییر تنظیمات کیبورد در اندروید 5.0 آب نبات چوبی

تصور کنید که از کیبورد پیشفرض گوگل بر روی دستگاه اندرویدی خود استفاده می‌کنید (به جای اتکا به برنامه دیگر)، ممکن است تمام تنظیمات پیشفرض آن را دوست نداشته باشید. خوب، مشکلی نیست، زیرا گوگل به ما اجازه تغییر در تنظیمات کیبورد را داده است.