خال های پروانه از کجا آمده است؟

28 خرداد
محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

محققان با استفاده از روش ادیت ژنومی CRISPR، ژنی به نام spalt را جدا نمودند و پروانه ای تولید کردند که فاقد خال های بزرگ و گرد چشم مانند بر روی بال های خود می باشد. در آزمایش دیگری، محققان اقدام به حذف ژنی به نام distal-less زده و این بار خال های بزرگتر و بیشتری تولید شد. در نتیجه آزمایش های یاد شده همچنین  تغییراتی در سایر قسمت های طراحی بال پروانه نیز ایجاد شد.
ژن distal-less به طور اخص خود را به عنوان ژن همه کارهای نشان داده که نقش هایی را در شکل دهی به بخش های مختلف بدن ایفا می کند. حذف این ژن نه تنها موجب پدیدار شدن خال های بیشتر بر بال پروانه شد، بلکه پاها و  شاخک های کوتاهتری هم بدست آمد.
به  گفته رابرت رید، استادیار اکولوژی و زیست شناسی تکاملی: "پیش از این دانشمندانی به داشتنِ نقش توسط این ژن در الگوی بال پروانه ها شک داشتند، اما تاکنون کسی درصدد اثباتش برنیامده بود. به منظور ایجاد یک خال، یک دو جین یا صدها ژن لازم است، بنابراین دریافتن اینکه صرفاً یک یا دو ژن برای اضافه ویا کم شدنِ الگوهای پیچیده لازم است بسیار جالب بود. در واقع این مسئله به زیبایی نشان می دهد حیوانات نیز همانند بادبادکی، حاصل سرهمبندی شدن ماژول های مختلف هستند." رید و لینلین ژانگ محقق فوق دکتری نتایج بدست آمده را در نسخه TK ژورنال Nature گزارش دادند.
الگوهای بال پروانه به طور اخص مورد توجه زیست شناسان تکاملی قرار داشته است. رید می گوید: "تنوع، ماده خام تکامل است." وی می افزاید: "فناوری ادیت ژنومی CRISPR  پتانسیل بالایی برای شناخت مبدا تنوع دارد."
طرح های روی بال پروانه می تواند وسیله دفاعی این جانور در برابر شکارچیان باشد. برخی از پروانه ها برای پرنده ها مسموم ویا بدمزه هستند و پرنده ها  از روی طرح بال پروانه ها پی به نامناسب بودنشان به عنوان طعمه می برند. پروانه هایی هم هستند که به نحوی تکامل پیدا کرده اند تا از گونه های خطرناک تقلید کنند. خال های بزرگ گردی که بر روی بال برخی پروانه ها و بیدها وجود دارد را "چشم اولیه" می نامند زیرا بال های گسترده حشره، همانند چهره موجودی بزرگ و خطرناک در نظر شکارچی جلوه میکند.
محققان برای انجام مطالعه خود بر روی پروانه Vanessa cardui که Painted Lady یا Cosmopolitan و Junonia coenia هم نام دارد کار کردند. هزینه این کار تحقیقاتی از سوی بنیان ملی علم آمریکا تامین شد.

«ساعت مغزی» به سازماندهی خاطرات می پردازد

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 30 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

سوییچی برای الکترونیک های موج نوری

امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 100 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

آسمان خراش هایی برای تغییر چهره بیابان های شمال آفریقا به واحاتی پر حیات

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

مدل های جدید و خیره کننده میزهای "لاگون" یادآور زیبایی اقیانوس هستند

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون نام دارد واقعا خیره کننده هستند.

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین  خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

به جمله ای که در تیتر خبر خواندید این را نیز بیافزائید که تاثیر آسپیرین، شش سال پس از مصرف منظم و روزانه آن قابل مشاهده است. محقق ارشد دکتر اندرو چان از بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون بیان داشت: «مطمئناً سرطان یک شبه ظاهر نمی شود، سالها طول می کشد که پیشروی کند پس باید آسپیرین را سالها مصرف کنید تا مانع از ابتلا به سرطان شود. بطور خلاصه دلیل علمی آن اینست که آسپیرین روی مجراهای بیولوژیکی معینی که می تواند باعث سرطان شود تأثیر داشته و التهاب و مقدار پروتئین موثر در ایجاد سرطان را کم می کند.»

نکته‌ی سلامتی: آکنه دارای اثرات طولانی‌مدت است.

آکنه در اغلب افراد دیده می‌شود اما برای برخی از افراد، اثرات آکنه طولانی‌مدت‌تر از لکه‌هایی موقتی است. آکنه ممکن است منجر به بروز مشکلات جسمی و روحی شود و مواردی را که در ادامه به آن اشاره می کنیم به وجود بیاورد، فرد مبتلا باید از آنها اطلاع داشته و برای مقابله با هریک چاره اندیشی کند

ربات ماری زیرآبی، هم قابل تحسین و هم هراس انگیز

بتازگی رباتی به شکل مار با قابلیت فعالیت در زیرآب ساخته شده است که می توان ازآن برای بازرسی و مراقبت از تجهیزات مختلف استفاده نموده و به این ترتیب در هزینه ها صرفه جویی نمود. ویدئویی که در ادامه خبر می آید این رباتها را نشان می دهد. با کوی دانش همراه شوید...

معرفی Tegra X1 اولین اَبَر پردازنده موبایل توسط شرکت "NVIDIA"

تصور کنید که پردازنده یک موبایل چه قدر می تواند پر قدرت باشد؟ این امر به لطف قدرت پردازش یک ترافلاپ امکان پذیر است. شرکت "NVIDIA" برای اولین بار در نمایشگاه فناوری جهان (CES) از ابر پردازنده Tegra X1 که به موبایل شما سرعت پردازشی بالا می بخشد، رو نمایی کرد. این پردازنده به گوشی موبایل شما قدرت پردازشی برابر با یک ترافلاپ می دهد و سرعت محاسبات را بشدت بالا می برد.

ساخت وسیله ای اپتیکال با الهام از پوزه سگ که قادر به تشخیص بیماری است

"پوزه سگِ" اپتیکال را می توان برای تشخیص بیماری از روی تنفس افراد استفاده کرد. هنگامی که بدن به واسطه بیماری یا عفونت دچار تغییراتی می شود، نوع ملکول های موجود در تنفس فرد نیز تغییر می کند. محققان از سرتاسر جهان این فرصت را مغتنم شمرده و برای تشخیص انواع مشکلات جسمی افراد روی به بررسی تنفس ایشان آورده اند که از آنجمله سرطان ریه است، آنهم با راحتی که پیش از این سابقه نداشته است.

اسنپ دراگون 620 در آخرین تست سنجش دمای پردازشگرهای شرکت کوالکوم اسنپ دراگون 615 را به مبارزه طلبید.

در تست سنجش دما شنبه شب در شرکت کوالکوم، پردازشگر اسنپ دراگون 815 که هنوز عرضه نشده است گرمای به مراتب کمتری نسبت به دو پردازشگر اسنپ دراگون 810 و 801 نشان داد. حال، اسنپ دراگون 620 پردازشگر جدید و عرضه نشده شرکت کوالکوم، اسنپ دراگون 615 را به چالش تست دما فراخوانده است.