کشف بزرگترین سیاره ای که به دور دو خورشید می چرخد

26 خرداد
اگر به صورت فلکی Cygnus (قو) نگاه کنید، می توانید بزرگترین سیاره ای را که تاکنون اطراف منظومه ای دو ستاره ای می چرخد، پیدا کنید. البته مشاهده اش با چشم غیر مسلح مشکل است، اما ستاره شناسان هم اکنون این سیاره جدید را کشف کرده اند که نامش Kepler-1647b می باشد. تصویری که در بالا مشاهده می کنید مربوط به اندازه های نسبی سیارات دارای دو ستاره میزبان کپلر می شود. سیاره Kepler-1647 b تا به امروز بزرگترین سیاره ای است که با دو ستاره میزبان شناخته شده است.

کشف مزبور بتازگی در سن دیگو و طی گردهم آیی انجمن نجوم آمریکا اعلام شد. قرار است مشروح تحقیق انجام گرفته در نشریه Astrophysical Journal چاپ شود و نویسنده ارشد آن نیز واسلین کاستاو از دانشجویان فوق دکتری مرکز گودارد ناسا می باشد.

Kepler-1647، در فاصله 3700 سال نوری از زمین قرار گرفته و تقریباً 4.4 میلیارد سال نیز قدمت دارد و تقریباً سن آن با زمین برابری می کند. ستاره ها مشابه خورشید هستند و یکی از آنها اندکی بزرگتر از ستاره میزبان است و دیگری اندکی کوچکتر می باشد. سیاره جرم و شعاعی دارد که تقریباً همانند جرم و شعاع مشتری می باشد و آنرا بدل به بزرگترین سیاره دارای دو ستاره میزبان می کند که تاکنون پیدا شده است.
سیاراتی که به دور دو ستاره می چرخند را سیارات دارای دو ستاره میزبان و یا برخی اوقات سیارات Tatooine می نامند که این نامگذاری از روی نام سیاره خانه لوک اسکای واکر در سری های "جنگ ستارگان" صورت گرفته است. منجمان با بهره گیری از داده های جمع آوری شده توسط کپلر، بدنبال نزول اندک در درخشش می گردند که اشاره به احتمال رد شدن سیاره ای از مقابل یا کنار ستاره دارد و بدین ترتیب مقدار اندکی از نور ستاره را بلوکه می کند. به گفته ویلیام ولش ستاره شناس SDSU که همکار نویسنده تحقیق می باشد: "اما پیدا کردن سیارات دارای دو ستاره میزبان بسیار سخت تر از یافتن سیاراتی است که به دور ستاره های منفرد می چرخند. عبورهای یاد شده به صورت منظم طی زمان رخ نداده و ممکن است مدت زمان و حتی عمق شان تفاوت داشته باشد."
در همین رابطه جروم اوروز، نویسنده همکار مطالعه می گوید: "جالب است که این همه زمان طول کشیده است تا موجودیت  بزرگترین سیاره یاد شده تایید شود، زیرا پیدا کردن سیارات بزرگتر نسبت به انواع کوچکتر راحت تر می باشد. اما در اصل دلیل این مسئله به طولانی بودن دوره چرخشی سیاره کشف شده ربط دارد."
 زیرا 1107 روز یا بیش از سه سال طول می کشد تا این سیاره به دور ستاره های میزبان خود بچرخد که طولانی ترین دوره چرخش هر نوع اگزوپلنتِ در حال عبور است که تاکنون کشف شده است. سیاره مزبور همچنین نسبت به هر نوع  سیاره دارای دو ستاره میزبان، از ستاره های خود دورتر می باشد و از این لحاظ عادت مألوف سیارات دارای دو ستاره مزبان را که مدارهای نزدیکی دارند می شکند. نکته جالب آنست که مدار این سیاره، آنرا در حوزه اصطلاحاً زیست پذیر قرار می دهد، منظور فواصلی است که باعث می شود آب مایع بر روی سطح سیاره ی در حال چرخشی مانند مشتری جمع شود، این درحالیست که Kepler-1647b غولی است گازی، و به همین دلیل غیرمحتمل است که زندگی روی آن وجود داشته باشد. با این وجود اگر سیاره ای اقمار بزرگ داشته باشد، ممکن است این اقمار مناسب حیات باشند.
به گفته ولش: "اگر مسئله سکونت پذیری را هم کنار بگذاریم، Kepler-1647b باز هم سیاره مهمی به حساب می آید زیرا نوک کوه یخ جمعیتی از سیارات دارای دوستاره میزبان است که بنابر پیش بینی ها تعدادشان هم زیاد می باشد."
محققان بعد از کشف سیاراتی از این دست از یک برنامه پیشرفته کامپیوتری استفاده کرده و بررسی می کنند که جرم کشف شده واقعاً سیاره است یا خیر، روندی که می تواند بسیار مشکل هم باشد.
لورنس دویل، نویسنده همکار مقاله و ستاره شناسی در موسسه SETI سال 2011 متوجه سیاره ای در حال عبور از عرض ستاره شد. اما برای تایید اینکه عبور یاد شده واقعاً حاصل سیاره دارای دو ستاره میزبان بوده یا خیر احتیاج به داده های بیشتر و چندین سال تحلیل بوده است. شبکه ای از مترجمین آماتور در "شبکه پیگیری" تلسکوپ Kilodegree Extremely Little مشاهدات اضافی را در اختیار قرار دادند که به محققین در تخمین جرم سیاره کمک کرد.

دستگاهی برای ثبت چند روزه ی نوار قلب بیماران که به صورت خودکار مرطوب باقی می ماند

برای هدایت سیگنال های الکتریکی از سطح پوست، الکترودهای دستگاه سنجش ضربان قلب باید کمی مرطوب شوند. به همین دلیل است که ابتدا از ژلی برای مرطوب کردن پوست بیمار استفاده می شود. متأسفانه این ژل طی 24 ساعت خشک می شود. با این حال امروزه دانشمندان موسسه تحقیقاتی Empa دانشگاه سوئیس راه حلی برای این مشکل یافته اند. نواری که روی قفسه سینه بیمار برای نظارت بر ضربان قلب او بسته می شود و به طور مداوم خود را مرطوب نگه می دارد. در مواقعی که نیاز است نوار قلب یا همان الکتروکاردیوگرام ها (ECGs) به مدت چند روز ثبت و ضبط شوند، این نوار بسیار کارآمد خواهد بود.

SanDisk حافظه SD 512GB خود را به قیمت 800 دلار عرضه کرد

مهندسان باهوش همیشه راه هایی را برای ذخیره اطلاعات بیشتر در یک وجب جا پیدا می کنند. یادتان می آید آن موقعی را که درایو فلش یک گیگابایتی کالای لوکسی به نظر می رسید که صاحب شدنش آرزویی دور و دراز بود؟ البته اکنون نسبت به آن دوران اوضاع خیلی بهتر شده است ، اما حالا فایل هایی هم که نیاز به ذخیره کردنشان داریم حجیم تر شده اند.

اچ تی سی، پرچمدار بازطراحی شده (و سطح متوسط ) One A9 خود را ارائه کرد

اچ تی سی One A9 جدید: آیا این پرچمدار را می توان ترکیب موفقی از خصوصیات فنی و قیمت به شمار آورد؟ اچ تی سی از گوشی جدید One A9 خود رونمایی کرده است، یک گوشی همراه اندرویدی سطح متوسط که از نظر قیمت و خصوصیات فنی دقیقا یک پله عقب تر از HTC One M9 این شرکت قرار دارد. به گفته اچ تی سی، در زمینه سیستم عامل این گوشی، همکاری نزدیکی با گوگل انجام شده است و اولین گوشی غیرنکسوسی است که آندروید مارش ملو 6.0 روی آن نصب شده است.

مطالعات حاکی از پیچیدگی شگفت انگیز بافت های شناختی در کودکان مبتلا به صرع می باشد

کودکان مبتلا به صرع در قیاس با سایر همتایان سالم خود با چالش های چندگانه ای مواجه هستند که از آنجمله می توان به خطر بیشتر «نقصان شناختی» اشاره داشت. سه مطالعه ای که در همین راستا انجام شده و در شصت ونهمین گردهمایی سالیانه جامعه صرع آمریکا (AES) ارائه شدند، زیربنای پیچیده رشد شناختی را در کودکان یاد شده مورد بررسی قرار داده است و نیاز به ارزیابی های هوشمندانه تر و مداخلات هدفمند را برای رفع مشکل این کودکان خاطر نشان می سازند.

آجرهای بازیافت شده از جنس ته سیگار مصرف انرژی را تا 58% کاهش می دهد

همه ما با صحنه ناخوشایند مصرف سیگار توسط شهروندانی که به بهانه رهایی از استرس و فشار زندگی صورت می گیرد و سپس دور انداختن ته سیگارها در خیابان آشنا هستیم. همین عمل به ظاهر ساده را اگر در مقیاس جهانی در نظر بگیرید به تعداد میلیاردها بار تکرار شده و نتیجه اش 1.2 تن تریلیارد زباله ته سیگار است. این زباله کاملاً ارگانیک هم نیست و هنگامی که با محصولات گیاهی ترکیب می شود فلزات سنگینی را تولید می نماید که خاک و آب را آلوده می سازند. حتی محبوبیت روز افزون سیگار برقی نیز برای مقابله با افزایش سریع زباله ته سیگارها که بنابر پیش بینی ها تا سال 2025 به اندازه 50 درصد رشد خواهد داشت کافی نیست. دکتر عباس مهاجرانی که مهندسی در دانشگاه RMIT ملبورن می باشد با الهام گرفتن از سیمانی که تعداد زیادی ته سیگار روی آن ریخته می شود طرحی را برای بازاستفاده زباله یاد شده و بدل ساختنش به آجر جهت ساختمان سازی پیشنهاد داده است.