کشف بزرگترین سیاره ای که به دور دو خورشید می چرخد

26 خرداد
اگر به صورت فلکی Cygnus (قو) نگاه کنید، می توانید بزرگترین سیاره ای را که تاکنون اطراف منظومه ای دو ستاره ای می چرخد، پیدا کنید. البته مشاهده اش با چشم غیر مسلح مشکل است، اما ستاره شناسان هم اکنون این سیاره جدید را کشف کرده اند که نامش Kepler-1647b می باشد. تصویری که در بالا مشاهده می کنید مربوط به اندازه های نسبی سیارات دارای دو ستاره میزبان کپلر می شود. سیاره Kepler-1647 b تا به امروز بزرگترین سیاره ای است که با دو ستاره میزبان شناخته شده است.

کشف مزبور بتازگی در سن دیگو و طی گردهم آیی انجمن نجوم آمریکا اعلام شد. قرار است مشروح تحقیق انجام گرفته در نشریه Astrophysical Journal چاپ شود و نویسنده ارشد آن نیز واسلین کاستاو از دانشجویان فوق دکتری مرکز گودارد ناسا می باشد.

Kepler-1647، در فاصله 3700 سال نوری از زمین قرار گرفته و تقریباً 4.4 میلیارد سال نیز قدمت دارد و تقریباً سن آن با زمین برابری می کند. ستاره ها مشابه خورشید هستند و یکی از آنها اندکی بزرگتر از ستاره میزبان است و دیگری اندکی کوچکتر می باشد. سیاره جرم و شعاعی دارد که تقریباً همانند جرم و شعاع مشتری می باشد و آنرا بدل به بزرگترین سیاره دارای دو ستاره میزبان می کند که تاکنون پیدا شده است.
سیاراتی که به دور دو ستاره می چرخند را سیارات دارای دو ستاره میزبان و یا برخی اوقات سیارات Tatooine می نامند که این نامگذاری از روی نام سیاره خانه لوک اسکای واکر در سری های "جنگ ستارگان" صورت گرفته است. منجمان با بهره گیری از داده های جمع آوری شده توسط کپلر، بدنبال نزول اندک در درخشش می گردند که اشاره به احتمال رد شدن سیاره ای از مقابل یا کنار ستاره دارد و بدین ترتیب مقدار اندکی از نور ستاره را بلوکه می کند. به گفته ویلیام ولش ستاره شناس SDSU که همکار نویسنده تحقیق می باشد: "اما پیدا کردن سیارات دارای دو ستاره میزبان بسیار سخت تر از یافتن سیاراتی است که به دور ستاره های منفرد می چرخند. عبورهای یاد شده به صورت منظم طی زمان رخ نداده و ممکن است مدت زمان و حتی عمق شان تفاوت داشته باشد."
در همین رابطه جروم اوروز، نویسنده همکار مطالعه می گوید: "جالب است که این همه زمان طول کشیده است تا موجودیت  بزرگترین سیاره یاد شده تایید شود، زیرا پیدا کردن سیارات بزرگتر نسبت به انواع کوچکتر راحت تر می باشد. اما در اصل دلیل این مسئله به طولانی بودن دوره چرخشی سیاره کشف شده ربط دارد."
 زیرا 1107 روز یا بیش از سه سال طول می کشد تا این سیاره به دور ستاره های میزبان خود بچرخد که طولانی ترین دوره چرخش هر نوع اگزوپلنتِ در حال عبور است که تاکنون کشف شده است. سیاره مزبور همچنین نسبت به هر نوع  سیاره دارای دو ستاره میزبان، از ستاره های خود دورتر می باشد و از این لحاظ عادت مألوف سیارات دارای دو ستاره مزبان را که مدارهای نزدیکی دارند می شکند. نکته جالب آنست که مدار این سیاره، آنرا در حوزه اصطلاحاً زیست پذیر قرار می دهد، منظور فواصلی است که باعث می شود آب مایع بر روی سطح سیاره ی در حال چرخشی مانند مشتری جمع شود، این درحالیست که Kepler-1647b غولی است گازی، و به همین دلیل غیرمحتمل است که زندگی روی آن وجود داشته باشد. با این وجود اگر سیاره ای اقمار بزرگ داشته باشد، ممکن است این اقمار مناسب حیات باشند.
به گفته ولش: "اگر مسئله سکونت پذیری را هم کنار بگذاریم، Kepler-1647b باز هم سیاره مهمی به حساب می آید زیرا نوک کوه یخ جمعیتی از سیارات دارای دوستاره میزبان است که بنابر پیش بینی ها تعدادشان هم زیاد می باشد."
محققان بعد از کشف سیاراتی از این دست از یک برنامه پیشرفته کامپیوتری استفاده کرده و بررسی می کنند که جرم کشف شده واقعاً سیاره است یا خیر، روندی که می تواند بسیار مشکل هم باشد.
لورنس دویل، نویسنده همکار مقاله و ستاره شناسی در موسسه SETI سال 2011 متوجه سیاره ای در حال عبور از عرض ستاره شد. اما برای تایید اینکه عبور یاد شده واقعاً حاصل سیاره دارای دو ستاره میزبان بوده یا خیر احتیاج به داده های بیشتر و چندین سال تحلیل بوده است. شبکه ای از مترجمین آماتور در "شبکه پیگیری" تلسکوپ Kilodegree Extremely Little مشاهدات اضافی را در اختیار قرار دادند که به محققین در تخمین جرم سیاره کمک کرد.

عینک آفتابی Skugga بصورت خودکار یا با فرمان شما تیره می شود

در کمتر از یک سال عینک های آفتابی الکتروکرومیک از نمونه ی آزمایشی به نمونه ی اصلی تبدیل شدند و کمپانی تازه بنیان آلمانی بنام Ctrl عینک مدل Ctrl One خودش که با دستور کاربر تغییر رنگ می دهد را در ماه جاری معرفی کرد. اگر قصد خرید یک عینک چند کاره ی الکترونیکی را دارید به شما خرید عینک Skugga را پپیشنهاد می کنیم.

مورفولیو و عرضه اپ اسکچ بوکی برای علاقمندان جهت سازماندهی، جمع آوری و یادداشت ایده های طراحی

همه افراد از اسکچ بوک، نوت پد یا ژورنال برای ثبت روزانه مواردی همچون ایده های بدیع، الهامات گرفته شده، افکار شخصی، مکان هایی که در آن ها حضور داشته اند و موارد خلاقانه ای که به ذهنشان خطور می کند استفاده می کنند. تمام مواردی که یاد شده بخشی از زندگی و خاطرات ما شده اند و نحوه شکل دهی جهان اطراف را بیان می دارند. اما مشکل اسکچ بوک ها اینست که علی رغم جا افتادنشان هنوز برخی قابلیت های لازم در آنها یافت نمی شود.

طراحی ربات زیر دریایی Omnidirectional، با الهام از حرکت ماهی مرکب

ماهیان مرکب، حیواناتی جذاب هستند که از یک جفت باله موج دار برای حرکت رو به جلو، چرخش و یا شناور شدن در یک نقطه ثابت، استفاده می کنند. اگر شما بخواهید رباتی زیر آبی بسازید که قابلیت مانورپذیری بالایی داشته و همچنین از مشکلات پروانه های در هم و بر هم ربات های زیرآبی در امان باشد، کپی کردن از مکانیزم حرکتی یک ماهی مرکب، انتخاب هوشمندانه و خوبی خواهد بود. این دقیقا همان رباتی است که گروهی از دانشجویان مهندسی مکانیک دانشگاه ETH زوریخ سوئیس، موفق به ساخت آن شده اند. علاوه بر آن که آن ها با اضافه کردن یک جفت بالک دیگر به این ربات، قابلیت حرکت مستقیم رو به بالا و پایین را نیز به آن بخشیده اند.

هواوی رسماً تبلت MediaPad M2 را معرفی کرد

امروز در کنفرانس آکادمی بین‌المللی هنر در پکن، هواوی بی سروصدا تبلت MediaPad M2 را معرفی کرد که یک بروزرسانی قابل توجه از Huawei MediaPad M1 به شمار می‌رود. این شرکت سال پیش آن را معرفی نمود.

آسمان خراش هایی برای تغییر چهره بیابان های شمال آفریقا به واحاتی پر حیات

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.