کشف بزرگترین سیاره ای که به دور دو خورشید می چرخد

26 خرداد
اگر به صورت فلکی Cygnus (قو) نگاه کنید، می توانید بزرگترین سیاره ای را که تاکنون اطراف منظومه ای دو ستاره ای می چرخد، پیدا کنید. البته مشاهده اش با چشم غیر مسلح مشکل است، اما ستاره شناسان هم اکنون این سیاره جدید را کشف کرده اند که نامش Kepler-1647b می باشد. تصویری که در بالا مشاهده می کنید مربوط به اندازه های نسبی سیارات دارای دو ستاره میزبان کپلر می شود. سیاره Kepler-1647 b تا به امروز بزرگترین سیاره ای است که با دو ستاره میزبان شناخته شده است.

کشف مزبور بتازگی در سن دیگو و طی گردهم آیی انجمن نجوم آمریکا اعلام شد. قرار است مشروح تحقیق انجام گرفته در نشریه Astrophysical Journal چاپ شود و نویسنده ارشد آن نیز واسلین کاستاو از دانشجویان فوق دکتری مرکز گودارد ناسا می باشد.

Kepler-1647، در فاصله 3700 سال نوری از زمین قرار گرفته و تقریباً 4.4 میلیارد سال نیز قدمت دارد و تقریباً سن آن با زمین برابری می کند. ستاره ها مشابه خورشید هستند و یکی از آنها اندکی بزرگتر از ستاره میزبان است و دیگری اندکی کوچکتر می باشد. سیاره جرم و شعاعی دارد که تقریباً همانند جرم و شعاع مشتری می باشد و آنرا بدل به بزرگترین سیاره دارای دو ستاره میزبان می کند که تاکنون پیدا شده است.
سیاراتی که به دور دو ستاره می چرخند را سیارات دارای دو ستاره میزبان و یا برخی اوقات سیارات Tatooine می نامند که این نامگذاری از روی نام سیاره خانه لوک اسکای واکر در سری های "جنگ ستارگان" صورت گرفته است. منجمان با بهره گیری از داده های جمع آوری شده توسط کپلر، بدنبال نزول اندک در درخشش می گردند که اشاره به احتمال رد شدن سیاره ای از مقابل یا کنار ستاره دارد و بدین ترتیب مقدار اندکی از نور ستاره را بلوکه می کند. به گفته ویلیام ولش ستاره شناس SDSU که همکار نویسنده تحقیق می باشد: "اما پیدا کردن سیارات دارای دو ستاره میزبان بسیار سخت تر از یافتن سیاراتی است که به دور ستاره های منفرد می چرخند. عبورهای یاد شده به صورت منظم طی زمان رخ نداده و ممکن است مدت زمان و حتی عمق شان تفاوت داشته باشد."
در همین رابطه جروم اوروز، نویسنده همکار مطالعه می گوید: "جالب است که این همه زمان طول کشیده است تا موجودیت  بزرگترین سیاره یاد شده تایید شود، زیرا پیدا کردن سیارات بزرگتر نسبت به انواع کوچکتر راحت تر می باشد. اما در اصل دلیل این مسئله به طولانی بودن دوره چرخشی سیاره کشف شده ربط دارد."
 زیرا 1107 روز یا بیش از سه سال طول می کشد تا این سیاره به دور ستاره های میزبان خود بچرخد که طولانی ترین دوره چرخش هر نوع اگزوپلنتِ در حال عبور است که تاکنون کشف شده است. سیاره مزبور همچنین نسبت به هر نوع  سیاره دارای دو ستاره میزبان، از ستاره های خود دورتر می باشد و از این لحاظ عادت مألوف سیارات دارای دو ستاره مزبان را که مدارهای نزدیکی دارند می شکند. نکته جالب آنست که مدار این سیاره، آنرا در حوزه اصطلاحاً زیست پذیر قرار می دهد، منظور فواصلی است که باعث می شود آب مایع بر روی سطح سیاره ی در حال چرخشی مانند مشتری جمع شود، این درحالیست که Kepler-1647b غولی است گازی، و به همین دلیل غیرمحتمل است که زندگی روی آن وجود داشته باشد. با این وجود اگر سیاره ای اقمار بزرگ داشته باشد، ممکن است این اقمار مناسب حیات باشند.
به گفته ولش: "اگر مسئله سکونت پذیری را هم کنار بگذاریم، Kepler-1647b باز هم سیاره مهمی به حساب می آید زیرا نوک کوه یخ جمعیتی از سیارات دارای دوستاره میزبان است که بنابر پیش بینی ها تعدادشان هم زیاد می باشد."
محققان بعد از کشف سیاراتی از این دست از یک برنامه پیشرفته کامپیوتری استفاده کرده و بررسی می کنند که جرم کشف شده واقعاً سیاره است یا خیر، روندی که می تواند بسیار مشکل هم باشد.
لورنس دویل، نویسنده همکار مقاله و ستاره شناسی در موسسه SETI سال 2011 متوجه سیاره ای در حال عبور از عرض ستاره شد. اما برای تایید اینکه عبور یاد شده واقعاً حاصل سیاره دارای دو ستاره میزبان بوده یا خیر احتیاج به داده های بیشتر و چندین سال تحلیل بوده است. شبکه ای از مترجمین آماتور در "شبکه پیگیری" تلسکوپ Kilodegree Extremely Little مشاهدات اضافی را در اختیار قرار دادند که به محققین در تخمین جرم سیاره کمک کرد.

هدفون بلوتوثیِ Dot به اندازه‌ای کوچک است که در گوش شما ناپدید می‌شود.

تولیدِ محصولات کوچک و بدون کابل یا سیم‌های آویزان شبیه به رؤیا هستند. ایوان کان و گروهی از توسعه‌دهندگانش از "آزمایشگاه‌های بسیار ویژه‌" به دنبال محقق سازیِ این رؤیا هستند و می‌خواهند محصولِ کوچک و بدون سیم دیگری را به فهرستِ این محصولات اضافه کنند. آنها مدعی هستند که توانسته‌اند کوچکترین هدفون بلوتوثی در جهان را تولید کرده‌اند. این هدفون بلوتوثی، Dot نامیده می‌شود و به منظور جذب سرمایه در سایت Kickstarter ثبت شده است.

یافته های شگفت آور از  نمونه سنگی متعلق به گسل سان آندریاس، مرحله جدیدی از درک مکانیسم زلزله پدید آورده است.

یافته های شگفت آور از نمونه سنگی متعلق به گسل سان آندریاس، مرحله جدیدی از درک مکانیسم زلزله پدید آورده است.

پژوهشگران یک نمونه کانی کوارتز متعلق به گسل سن آندریاس را در مقیاس میکروسکوپی (مقیاس ایجاد تنش های محرک زلزله در آن) مورد مطالعه قرار داده اند. نتایج این پژوهش می تواند گامی در راستای درک بهتر پدیده زلزله باشد.

در سئول، گروه معماری JDS، دفتر کار و هتل را در سازه ای شطرنجی شکل ادغام کردند.

julien de smedt، موسس و مدیر گروه معماری JDS، تصاویری از آخرین پروژه تکمیل شده اش را به اشتراک گذاشت. این پروژه، ساختمان officetel نام دارد و با کاربری چندگانه در سئولِ کره ساخته شده است. این طرح تحت عنوان gwell، به عنوان برنامه ای پیش‌بینی شده است که فضای اداری و واحد های مسکونی جمع‌و‌جوری را با هم ترکیب می‌کند. سازه، نمایی آبشاری است که از مجموعه ای مکعب‌های شطرنجی شکل تشکیل شده است. نمای ساختمان، ارتباط بین همسایه ها را تقویت می‌کند و در نتیجه حس اجتماعی در ساختمان تقویت می‌شود.

سی گیت  (Seagate) هارد دیسک های بی سیم، فوق ظریف و  شخصی خود را عرضه می کند

سی گیت (Seagate) هارد دیسک های بی سیم، فوق ظریف و شخصی خود را عرضه می کند

شرکت ذخیرهِ دادهِ سی گیت به تازگی از سه محصول جدیده ذخیرهِ دادهِ خود رونمایی کرده است که این هفته در نمایشگاه CES لاس وگاس نیز به نمایش درخواهند آمد. این سه محصول هر سه هارد دیسک هستند، اما هر کدام قابلیت های منحصر به فردی داشته و با درنظرگرفتن اهدافِ استفادهِ متفاوتی ساخته شده اند. اولین محصول Seagate Seven است، هارد بسیار ظریفی که قابلیت حمل و نقل آسانی دارد، ابزار دوم Seagate Wireless است که آنهم قابلیت حمل و نقل راحتی دارد، اما قادر به برقراری اتصال با دستگاه های بیسیم مثل گوشی های هوشمند و تبلت ها می باشد، و در نهایت باید از Seagate Personal Cloud نام برد، محصولی که می تواند به صورت خودکار از کامپیوترهای شما نسخه پشتیبان تهیه کند و با استفاده از آن قادر به دسترسی به محتوای موردنظرتان از روی چند ابزار در سرتاسر خانه خواهید بود.

چگونه در اندروید، کلید‌های میان‌بر پیام‌دهی و تماس را به صفحه نمایش اصلی اضافه کنیم؟

(آموزش برای مبتدیان) اگر یک یا چند مخاطب دارید که مکرراً به آنها پیام می‌دهید یا با آنها تماس می‌گیرید، احتمالاً می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها دسترسی داشته باشید. شماره‌گیر اندروید دارای عملکرد شماره‌گیری سریع است که در زمان صرفه‌جویی می‌کند اما روش‌هایی سریع‌تر برای برقراری تماس با مخاطبین مورد علاقه‌تان وجود دارد. شما می‌توانید از کلید‌های میان‌بر ویجت استفاده کنید. در اینجا چگونگی انجام این کار را به شما نشان می‌دهیم.