کشف بزرگترین سیاره ای که به دور دو خورشید می چرخد

26 خرداد
اگر به صورت فلکی Cygnus (قو) نگاه کنید، می توانید بزرگترین سیاره ای را که تاکنون اطراف منظومه ای دو ستاره ای می چرخد، پیدا کنید. البته مشاهده اش با چشم غیر مسلح مشکل است، اما ستاره شناسان هم اکنون این سیاره جدید را کشف کرده اند که نامش Kepler-1647b می باشد. تصویری که در بالا مشاهده می کنید مربوط به اندازه های نسبی سیارات دارای دو ستاره میزبان کپلر می شود. سیاره Kepler-1647 b تا به امروز بزرگترین سیاره ای است که با دو ستاره میزبان شناخته شده است.

کشف مزبور بتازگی در سن دیگو و طی گردهم آیی انجمن نجوم آمریکا اعلام شد. قرار است مشروح تحقیق انجام گرفته در نشریه Astrophysical Journal چاپ شود و نویسنده ارشد آن نیز واسلین کاستاو از دانشجویان فوق دکتری مرکز گودارد ناسا می باشد.

Kepler-1647، در فاصله 3700 سال نوری از زمین قرار گرفته و تقریباً 4.4 میلیارد سال نیز قدمت دارد و تقریباً سن آن با زمین برابری می کند. ستاره ها مشابه خورشید هستند و یکی از آنها اندکی بزرگتر از ستاره میزبان است و دیگری اندکی کوچکتر می باشد. سیاره جرم و شعاعی دارد که تقریباً همانند جرم و شعاع مشتری می باشد و آنرا بدل به بزرگترین سیاره دارای دو ستاره میزبان می کند که تاکنون پیدا شده است.
سیاراتی که به دور دو ستاره می چرخند را سیارات دارای دو ستاره میزبان و یا برخی اوقات سیارات Tatooine می نامند که این نامگذاری از روی نام سیاره خانه لوک اسکای واکر در سری های "جنگ ستارگان" صورت گرفته است. منجمان با بهره گیری از داده های جمع آوری شده توسط کپلر، بدنبال نزول اندک در درخشش می گردند که اشاره به احتمال رد شدن سیاره ای از مقابل یا کنار ستاره دارد و بدین ترتیب مقدار اندکی از نور ستاره را بلوکه می کند. به گفته ویلیام ولش ستاره شناس SDSU که همکار نویسنده تحقیق می باشد: "اما پیدا کردن سیارات دارای دو ستاره میزبان بسیار سخت تر از یافتن سیاراتی است که به دور ستاره های منفرد می چرخند. عبورهای یاد شده به صورت منظم طی زمان رخ نداده و ممکن است مدت زمان و حتی عمق شان تفاوت داشته باشد."
در همین رابطه جروم اوروز، نویسنده همکار مطالعه می گوید: "جالب است که این همه زمان طول کشیده است تا موجودیت  بزرگترین سیاره یاد شده تایید شود، زیرا پیدا کردن سیارات بزرگتر نسبت به انواع کوچکتر راحت تر می باشد. اما در اصل دلیل این مسئله به طولانی بودن دوره چرخشی سیاره کشف شده ربط دارد."
 زیرا 1107 روز یا بیش از سه سال طول می کشد تا این سیاره به دور ستاره های میزبان خود بچرخد که طولانی ترین دوره چرخش هر نوع اگزوپلنتِ در حال عبور است که تاکنون کشف شده است. سیاره مزبور همچنین نسبت به هر نوع  سیاره دارای دو ستاره میزبان، از ستاره های خود دورتر می باشد و از این لحاظ عادت مألوف سیارات دارای دو ستاره مزبان را که مدارهای نزدیکی دارند می شکند. نکته جالب آنست که مدار این سیاره، آنرا در حوزه اصطلاحاً زیست پذیر قرار می دهد، منظور فواصلی است که باعث می شود آب مایع بر روی سطح سیاره ی در حال چرخشی مانند مشتری جمع شود، این درحالیست که Kepler-1647b غولی است گازی، و به همین دلیل غیرمحتمل است که زندگی روی آن وجود داشته باشد. با این وجود اگر سیاره ای اقمار بزرگ داشته باشد، ممکن است این اقمار مناسب حیات باشند.
به گفته ولش: "اگر مسئله سکونت پذیری را هم کنار بگذاریم، Kepler-1647b باز هم سیاره مهمی به حساب می آید زیرا نوک کوه یخ جمعیتی از سیارات دارای دوستاره میزبان است که بنابر پیش بینی ها تعدادشان هم زیاد می باشد."
محققان بعد از کشف سیاراتی از این دست از یک برنامه پیشرفته کامپیوتری استفاده کرده و بررسی می کنند که جرم کشف شده واقعاً سیاره است یا خیر، روندی که می تواند بسیار مشکل هم باشد.
لورنس دویل، نویسنده همکار مقاله و ستاره شناسی در موسسه SETI سال 2011 متوجه سیاره ای در حال عبور از عرض ستاره شد. اما برای تایید اینکه عبور یاد شده واقعاً حاصل سیاره دارای دو ستاره میزبان بوده یا خیر احتیاج به داده های بیشتر و چندین سال تحلیل بوده است. شبکه ای از مترجمین آماتور در "شبکه پیگیری" تلسکوپ Kilodegree Extremely Little مشاهدات اضافی را در اختیار قرار دادند که به محققین در تخمین جرم سیاره کمک کرد.

نکته سلامتی: در طول تابستان خنک بمانید

افراد مسن و کودکان خصوصا برخی افراد با ضریب آسیب پذیری بالاتر، بمراتب بیشتر تحت تاثیر گرما قرار دارند. اما رعایت برخی نکات می تواند به آنها کمک کند تا از تابستان لذت ببرند.

آموزش برطرف سازی مشکلات Google Play Games

بسیاری از کاربران در فروم ها و در بررسی‌های Play Store، با Google Play مشکل داشته‌اند. در این خبر آموزشی جهت برطرف سازی این مشکلات به شما خوانندگان عزیز ارائه خواهیم کرد.

فسیل 17 میلیون ساله جمجمه نهنگ، یاریگر شناسایی مکان اولیه انسان

در یک مطالعه جدید محققان توانستند معمای جستجوی مکان تولد انسان در آفریقای شرقی را به کمک فسیل یک نهنگ منقاردار، حل کنند. این فسیل، قدیمی ترین فسیل شناخته شده توسط انسان و یکی از چالش برانگیزترین موارد یافت شده برای دانشمندان است زیرا این فسیل در فاصله 740 متری ساحل آفریقای شرقی یافت شده است، زمانی که آنجا منطقه ای پوشیده شده از درختان متراکم بوده!!

رولر سه چرخه تریل پاد (Trailpod) را می توان برای جابه جایی انواع بار به صورت زمینی استفاده کرد

نسل ها پشت سر هم از کوله پشتی به عنوان ابزاری برای جا دادن و جا به جایی وسایل و لباس و حمل کردن آنها با خود استفاده می شده است. هرچند چرخ های دستی نیز به سرعت درحال مطرح شدن و گرفتن جای کوله پشتی ها هستند. در گذشته اخباری در مورد چرخ دستی هایی همچون Monowalker و Armadillo هم منتشر شد و به علاوه خبرهایی در مورد یکی دو طرح دیگر که به جمع آوری سرمایه از بخش عمومی و سایت های طراحی رسیدند هم به گوش رسید. در این میان تریل پاد گزینه دیگری است که با استفاده از سه چرخ و ترکیب خاص محور چرخشی آن، می توان از آن برای جا به جایی وسایل روی شن و ماسه، گل و لای، چمن و هر سطح دیگری که فکرش را بکنید استفاده کرد.

ارتقاع کیفیت شهر نشینی و زندگی دانشجویی کالج بازرگانی کپنهاگ توسط CF Moller.

کالج بازرگانی کپنهاگ (Copenhagen Buissiness School(CBS از نظر بزرگی دومین موسسه در نوع خود در اروپا می باشد، با 20000 دانشجو، که درست نزدیک مرکز این شهر بزرگ قرار دارد. CBS با همکاری کمیته فردریکزبرگ Fredriksberg، طرحی جسورانه را برای تبدیل زیر بنای فعلی کالج به یک مجموعه دانشگاهی برتر، پیش بینی کرده است. مرکز این پروژه محل تلاقی دو نوع زندگی شهری و دانشجویی است. مولر و همکاران در طرح اصلی، مدلی کامل درست کرده اند که نشان می دهد چگونه ساختمان ها و راه ها و کارآیی آن ها، و از طرف دیگر محیط تدریس، تحقیق و مطالعه با هم آمیخته شده اند.