کشف بزرگترین سیاره ای که به دور دو خورشید می چرخد

26 خرداد
اگر به صورت فلکی Cygnus (قو) نگاه کنید، می توانید بزرگترین سیاره ای را که تاکنون اطراف منظومه ای دو ستاره ای می چرخد، پیدا کنید. البته مشاهده اش با چشم غیر مسلح مشکل است، اما ستاره شناسان هم اکنون این سیاره جدید را کشف کرده اند که نامش Kepler-1647b می باشد. تصویری که در بالا مشاهده می کنید مربوط به اندازه های نسبی سیارات دارای دو ستاره میزبان کپلر می شود. سیاره Kepler-1647 b تا به امروز بزرگترین سیاره ای است که با دو ستاره میزبان شناخته شده است.

کشف مزبور بتازگی در سن دیگو و طی گردهم آیی انجمن نجوم آمریکا اعلام شد. قرار است مشروح تحقیق انجام گرفته در نشریه Astrophysical Journal چاپ شود و نویسنده ارشد آن نیز واسلین کاستاو از دانشجویان فوق دکتری مرکز گودارد ناسا می باشد.

Kepler-1647، در فاصله 3700 سال نوری از زمین قرار گرفته و تقریباً 4.4 میلیارد سال نیز قدمت دارد و تقریباً سن آن با زمین برابری می کند. ستاره ها مشابه خورشید هستند و یکی از آنها اندکی بزرگتر از ستاره میزبان است و دیگری اندکی کوچکتر می باشد. سیاره جرم و شعاعی دارد که تقریباً همانند جرم و شعاع مشتری می باشد و آنرا بدل به بزرگترین سیاره دارای دو ستاره میزبان می کند که تاکنون پیدا شده است.
سیاراتی که به دور دو ستاره می چرخند را سیارات دارای دو ستاره میزبان و یا برخی اوقات سیارات Tatooine می نامند که این نامگذاری از روی نام سیاره خانه لوک اسکای واکر در سری های "جنگ ستارگان" صورت گرفته است. منجمان با بهره گیری از داده های جمع آوری شده توسط کپلر، بدنبال نزول اندک در درخشش می گردند که اشاره به احتمال رد شدن سیاره ای از مقابل یا کنار ستاره دارد و بدین ترتیب مقدار اندکی از نور ستاره را بلوکه می کند. به گفته ویلیام ولش ستاره شناس SDSU که همکار نویسنده تحقیق می باشد: "اما پیدا کردن سیارات دارای دو ستاره میزبان بسیار سخت تر از یافتن سیاراتی است که به دور ستاره های منفرد می چرخند. عبورهای یاد شده به صورت منظم طی زمان رخ نداده و ممکن است مدت زمان و حتی عمق شان تفاوت داشته باشد."
در همین رابطه جروم اوروز، نویسنده همکار مطالعه می گوید: "جالب است که این همه زمان طول کشیده است تا موجودیت  بزرگترین سیاره یاد شده تایید شود، زیرا پیدا کردن سیارات بزرگتر نسبت به انواع کوچکتر راحت تر می باشد. اما در اصل دلیل این مسئله به طولانی بودن دوره چرخشی سیاره کشف شده ربط دارد."
 زیرا 1107 روز یا بیش از سه سال طول می کشد تا این سیاره به دور ستاره های میزبان خود بچرخد که طولانی ترین دوره چرخش هر نوع اگزوپلنتِ در حال عبور است که تاکنون کشف شده است. سیاره مزبور همچنین نسبت به هر نوع  سیاره دارای دو ستاره میزبان، از ستاره های خود دورتر می باشد و از این لحاظ عادت مألوف سیارات دارای دو ستاره مزبان را که مدارهای نزدیکی دارند می شکند. نکته جالب آنست که مدار این سیاره، آنرا در حوزه اصطلاحاً زیست پذیر قرار می دهد، منظور فواصلی است که باعث می شود آب مایع بر روی سطح سیاره ی در حال چرخشی مانند مشتری جمع شود، این درحالیست که Kepler-1647b غولی است گازی، و به همین دلیل غیرمحتمل است که زندگی روی آن وجود داشته باشد. با این وجود اگر سیاره ای اقمار بزرگ داشته باشد، ممکن است این اقمار مناسب حیات باشند.
به گفته ولش: "اگر مسئله سکونت پذیری را هم کنار بگذاریم، Kepler-1647b باز هم سیاره مهمی به حساب می آید زیرا نوک کوه یخ جمعیتی از سیارات دارای دوستاره میزبان است که بنابر پیش بینی ها تعدادشان هم زیاد می باشد."
محققان بعد از کشف سیاراتی از این دست از یک برنامه پیشرفته کامپیوتری استفاده کرده و بررسی می کنند که جرم کشف شده واقعاً سیاره است یا خیر، روندی که می تواند بسیار مشکل هم باشد.
لورنس دویل، نویسنده همکار مقاله و ستاره شناسی در موسسه SETI سال 2011 متوجه سیاره ای در حال عبور از عرض ستاره شد. اما برای تایید اینکه عبور یاد شده واقعاً حاصل سیاره دارای دو ستاره میزبان بوده یا خیر احتیاج به داده های بیشتر و چندین سال تحلیل بوده است. شبکه ای از مترجمین آماتور در "شبکه پیگیری" تلسکوپ Kilodegree Extremely Little مشاهدات اضافی را در اختیار قرار دادند که به محققین در تخمین جرم سیاره کمک کرد.

تصاویر ماهواره ای که از کیلومترها فراتر از زمین گرفته می شوند، نشانگر اسیدی شدن اقیانوس ها می باشند

تکنیک های جدیدی که بر طبق آنها، از ماهواره ها برای نظارت بر اسیدی شدن اقیانوس ها استفاده می شود، در راستای متحول کردن روشی تنظیم شده است که زیست شناسان دریایی و دانشمندان اقلیم شناس بوسیله آن روش، اقیانوس ها را بررسی می کنند. در این روش نوین که قرار است جزئیات آن در روز 17 فوریه در نشریه دانش و فناوری زیست محیطی منتشر شود، نظارت از راه دور از طریق ماهواره هایی انجام می شود که در ارتفاع 700 کیلومتری بالای سرمان به دور زمین می گردند، این ماهواره ها بر روی باریکه های دست نیافتنی از اقیانوس ها نظارت دارند.

"ساعت های" میکروسکوپی و تعیین فاصله تا مبدا صدور اشعه های کیهانی کهکشانی

تصویر فوق: ابرنواختی که چند میلیون سال قبل در "همسایگی کهکشانی" ما منفجر شده است. بنا به مشاهدات جدید که از سوی فضاپیمای ACE ناسا انجام گرفته است، بیشتر اشعه های کیهانی کهکشانی که به زمین می رسند از خوشه های نزدیک ستاره ای غول پیکر می آیند. فاصله مابین نقطه مبدا اشعه های کیهانی و زمین به واسطه بقای ایزوتوپ آهن رادیواکتیوی به نام Fe-60 محدود شده است که عمر آن به 2.6 میلیون سال می رسد.

روش نوین شمارش کربن

روش های معمول شمارش میزان کربن های منتشرشده به جو، گاها میتواند منجر به ‏برداشت های نادرستی از تأثیر سیاست های ملی بر انتشار جهانی کربن داشته باشد. به طوری ‏که در برخی موارد، در واقع دولت هایی به علت سیاست های "کاهش انتشار میزان کربن" ‏مورد مؤاخذه و دولت هایی به علت سیاست های "افزایش انتشار کربن "مورد تشویق قرار ‏گرفته اند. ‏ شمارش بر اساس میزان کربن مصرف شده که با نام "ردپای کربن" شناخته می شود، می ‏تواند یکی ازبهترین گزینه ها برای شمارش میزان کربن تولید شده امروزی باشد.‏

کشتی بادبانی خورشیدی، ساخته شده از مواد کامپوزیتی آتشفشانی

فیبر کربن به عنوان ماده ای فوق العاده در ساخت وسایل نقلیه شناخته شده است، بطوریکه با داشتن وزن پایین و مقاومت بالا، تبدیل به ماده ای ارزشمند برای ساخت وسایل نقلیه زمینی، دریایی و هوایی شده است. یک شرکت اتریشی به نام Fipofix ماده ای را شناسایی کرده که مطابقت خوبی با شرایط دریایی دارد. آنها بیان می کنند که این ماده بطور ویژه از مواد کامپوزیتی بر مبنای فیبر آتشفشانی ساخته شده است که آن را بیشتر به نام فیبر بازالت می شناسیم و نسبت هزینه به عملکرد بهتری را در مقایسه با فیبر کربن یا فایبرگلاس ارائه می دهد و همچنین پس از استفاده، قابلیت بازیافت نیز دارد. این کمپانی در حال حاضر به انجام آزمایش بر روی این ماده در برخی از سخت ترین شرایط دریایی جهان می پردازد.

دوش سکو داری بنام هاریزنتال شاور با قابلیت های پزشکی

استفاده از این دوش شبیه روش شیاتسو (نوعی ماساژ درمانی ژاپنی) می ماند. هاریزنتال شاور اولین (و شاید تنها) دوش سکودار جهان است. شش ستون آب این دوش که توسط پنل eTOOL کنترل می شوند با استفاده از فشار یک دکمه به کار می افتند.