کوتوله جدید و تشعشعاتی قدرتمندتر از انفجارهای خورشیدی

26 خرداد
ستاره شناسان موفق به شناسایی کوتوله قهوه ای "فوق سردی" شده اند که نامش 2MASS 0335+23 می باشد و می تواند تشعشع هایی از خود ساطع کند که از انفجارهای خورشیدی نیز قدرتمندتر هستند. هرچند ستاره شناسان غالبا کوتوله های قهوه ای را "ستاره های ناقص" می نامند، اما دانشمندان دانشگاه دلور ریافته اند حداقل یکی از این اجرام کم نور سماوی می تواند تشعشع های نوری قدرتمندی از خود ساطع نماید.

تیم تحقیقاتی که هدایتشان را جان گیزیس پرفسور دپارتمان فیزیک و نجوم دانشگاه دلور به عهده داشته است، کوتوله قهوه یا "فوق سرد"  به نام 2MASS 0335+23 را کشف کرده اند، درجه حرارت این کوتوله 2426.6 درجه سانتیگراد (4400 درجه فارنهایت) است که می تواند فوران هایی قدرتمندتر از خورشید را تولید کند. گیزیس یافته های تیم خود را 13 ژوئن در گردهمایی سالیانه جامعه منجمین آمریکا در سن دیگو ارائه داده است.
گیزیس می گوید: "این کوتوله قهوه ای بر اساس استانداردهای ستاره ای بسیار جوان است و تنها 23 میلیون سال سن داشته و تشعشع های داغی دارد که درجه حرارتشان به داغی فوران هایی منتشره از ستاره های واقعی می رسد و یا حتی از آنها هم داغ تر می باشد. همین مسئله نشان می دهد کوتوله های قهوه ای داغ تر می توانند همانند ستاره ها، فوران هایی را از انرژی میدان آهن ربایی شان تولید کنند. اما مطالعه ما نشان دهنده آنست که کوتوله های قهوه ایِ خنک تر علی رغم دارا بودن میدان های مغناطیسی قادر به تولید فوران نیستند."
کوتوله های قهوه ای در اصل زندگی شان را همانند ستاره ها شروع می کنند و حاصل گردوخاک و ابرهای گازیِ سقوط کننده هستند اما به اندازه لازم بزرگ و داغ نمی شوند تا هیدروژن و هلیوم در مرکزشان ترکیب شود و واکنش های هسته ای ایجاد شود که ستاره را میلیون ها و میلیاردها سال می سوزاند.
گیزیس و تیم وی از جمله ریشی پودل دانشجوی دکتری و همکارانی از دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو و دانشگاه هاروارد، یافته هایشان را با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر ناسا بدست آورده اند که کوتوله قهوه ای را سه ماه لحظه به لحظه مشاهده کرد.
تیم مزبور با جستجو کردن از میان هزاران تصویر به اندازه تمبر پستی، دنبال نشانه های اوج گیری درخشش کوتوله گشتند. ناگهان کوتوله قهوه ای به مدت دو الی چهار دقیقه روشن تر شد. این مسئله، طی یک دوره سه ماهه چندین بار مشاهده گردید.
گیزیس با کنایه زدن به خورشید که هم اکنون در "سنین میانسالی" خود می باشد و 4 و نیم میلیارد سال بوده و 200 برابر پیرتر از این کوتوله قهوه ای است، می گوید: "این فوران ها بسیار قدرتمند هستند، قدرتمندتر از خورشید. همین امر نشان می دهد خورشید به هنگام جوانی خود چه عملکردی داشته است."
در واقع گیزیس کوتوله قهوه ای را سال 1999 کشف کرد در آن هنگام وی دانشجوی فوق دکتری دانشگاه ماساچوست در آمهرست بود و روی 2MASS ناسا (پروژه مساحی کل آسمان دو میکرونی) کار می کرد. هم اکنون مشخص شده این کوتوله بخشی از گروه متحرک Beta Pictoris می باشد، جمعی از ستاره ها که در یک زمان متولد شده اند و همگی به صورت موازی  طی فاصله ای 63 میلیون سال نوری در حال حرکت می باشند.
تمام این ستاره ها بخشی از ابر بین ستاره ای، تجمیعی از گرد و خاک، گاز و پلاسمای فضایی بوده اند. وقتی ابر مزبور سقوط کرده است، کوتوله های قهوه ای همانند تخم قاصدک هایی که با یک نفس در باد پراکنده می شوند در فضا پخش شدند.
به گفته گیزیس امید وی بر آنست که با مطالعه غیرمتعارف ترین انواع اجرام همانند کوتوله های قهوه ای، نکات بیشتری را در مورد ستاره های معمولی بیاموزند.
از میان ویژگی های بسیار منحصر به فرد کوتوله های قهوه ای آنست که این اجرام  هر 5 ساعت یک بار به دور خود می چرخند.
گیزیس می گوید: "از برخی جهات، کوتوله های قهوه ای شباهت بسیاری به سیاره هایی همانند مشتری، غول گازی موجود در منظومه شمسی دارد. این اجرام اندازه یکسانی دارند زیرا ستاره های ناقص هستند و همانند سیاره ها به مرور زمان سردتر و سردتر می شوند. افزون بر این ابرهایی نیز بر فرازشان وجود دارد. با استفاده از  کپلر می توان عملکرد ابرها را به مدت چند ماه مشاهده نمود و تغییرات رخ داده را دید و این دقیقاً همان کاری است که سعی داریم انجام دهیم."
گیزیس بدنبال شواهدی از این ابرها و سیارات است. درخشندگی کوتوله وقتی که سیاره ای در مقابل کوتوله قهوه ای یا ستاره دیگر قرار می گیرد کم می شود. فوران ها نیز همانطور که کارشناس هواشناسی می گویند بر سیارات اثر می گذارند.
وقتی خورشید فوران خورشیدی غول پیکری در کلاس ایکس را منفجر می کند، انرژی آزاد شده برابر با یک میلیارد بمب هیدروژنی است که همزمان منفجر شوند، زمین می تواند این اثرات را  حس کند، به صورتی که ماهواره ها و سیستم های مخابراتی تا کابل های برق آسیب می بینند.
 گیزیس می گوید: "تصور ما بر آنست که احتمالاً سیاراتی به دور کوتوله های قهوه ای وجود دارند، بنابراین فوران های تولیدی این کوتوله ها «یک مشکل» محسوب می شود. اما در زمینه اینکه آیا چنین سیاره ای همانند زمین قابل سکونت باشد، گیزیس می اندیشد که پاسخ این سوال را به راحتی نمی توان داد."
وی می گوید "در واقع سیاره کوتوله مزبور بیشتر شبیه مریخ بوده که بسیار سرد می باشد. در این رابطه جای بحث هست و پاسخ سوالاتمان را در آینده خواهیم یافت."

زمین، داغ ترین سال خود را سپری  می کند

زمین، داغ ترین سال خود را سپری می کند

ماه آگوست (مرداد) امسال، از نظر گرمایی که کره زمین پشت سر گذاشت رکورد جدیدی را به ثبت رساند. سال جاری در شرف دستیابی به مقام داغ ترین سال ثبت شده زمین قرار دارد و هیچ نشانه ای مبنی بر خنک تر شدن هوا هم به چشم نمی خورد.

آیا امکان شکل گیری دریاچه های مایع امروز نیز روی سطح مریخ وجود دارد؟

مریخ علی رغم درجه حرارت بسیار پایین خود ممکن است توانایی میزبانی از دریاچه های آب را روی سطحش داشته باشد. هرچند مقادیر بسیار کم آب به خاطر اتمسفر مریخ که فشار کمی دارد به سرعت بخار می شوند، اما آب منابعی همانند سفره های آب در این حالت دوام آورده و بدل به برکه می شود و به مدت حداقل یک سال برکه های بزرگ روی سطح این سیاه باقی می مانند.

خبر درگوشی: آپدیت GDR2  از ویندوزفون 8.1، هشتم اکتبر  به دست توسعه دهندگان می رسد.

خبر درگوشی: آپدیت GDR2 از ویندوزفون 8.1، هشتم اکتبر به دست توسعه دهندگان می رسد.

تصویر منتشر شده از Cortana، که در حال تست شدن توسط وبلاگ Polish است، به طرفداران، نوید می دهد تا GDR2‌ خود را برای گوشی های ویندوز 8.1. به روز رسانی کنند. توئیتی که از منتشر کننده، به وبلاگ Polish Windows Phone فرستاده شده، نشان می‌دهد که 8 اکتبر، آپدیت، برای توسعه دهندگان قابل دسترسی می باشد. از موارد مهم این بروزرسانی میتوان به پشتیبانی از پردازشگر Snapdragon 805 و قرار گرفتن نسخه Alpha از دستیار صوتی ویندوز (Cortana)، اشاره کرد. همچنین شایع شده است که به روز رسانی شامل پشتیبانی صفحه نمایش با وضوح 2K‌می شود.

چرا بیشتر دور چشمان چروک ایجاد می شود

چروک های صورت مثل خط خنده یا پنجه کلاغی قاتل پوست بسیاری از افراد مسن هستند، پژوهش جدید روی اجساد انسان این بینش را پیشنهاد می کند که چرا چین و چروک و شکست های پوستی برخی افراد مشخص تر افراد دیگر است.

ممکن است که در آینده برای درمان آسم بر روی مواد آلرژی زا تمرکز شود

حملات آسم وحشتناک هستند. افراد مبتلا به آسم در هنگام خس خس کردن، سرفه کردن و نفس نفس زدن، حس می کنند که گویی دنیا در حال پایان گرفتن است. این حمله ها اغلب به طور ناگهانی رخ می دهند، بدون آنکه بیمار هشداری دریافت کرده باشد، و این در هنگامی است که غبار یا گرده هایی در پیرامون شما حرکت می کنند. وحشت ناشی از حمله های پیش بینی نشده ای که بیماران مبتلا به آسم همه روزه آن را احساس می کنند، می تواند به طور گسترده ای از بین برود، در صورتیکه یک پروژه پژوهشی جدید و ابداعی مربوط به این موضوع به بار بنشیند. دانشمندان در دانشگاه های کمبریج، لندن و منچستر به هدف گیری مواد آلرژی زا پرداخته اند و یک پودر استنشاقی تهیه کرده اند که این پودر از ماده آلرژی زایی که از بدن کرم پنیر گرفته می شود، تهیه شده است. این پودر می تواند تمرکز بر روی درمان آسم را از حالت تسکین دادن به سوی جلوگیری کردن از آن سوق دهد.