کوتوله جدید و تشعشعاتی قدرتمندتر از انفجارهای خورشیدی

26 خرداد
ستاره شناسان موفق به شناسایی کوتوله قهوه ای "فوق سردی" شده اند که نامش 2MASS 0335+23 می باشد و می تواند تشعشع هایی از خود ساطع کند که از انفجارهای خورشیدی نیز قدرتمندتر هستند. هرچند ستاره شناسان غالبا کوتوله های قهوه ای را "ستاره های ناقص" می نامند، اما دانشمندان دانشگاه دلور ریافته اند حداقل یکی از این اجرام کم نور سماوی می تواند تشعشع های نوری قدرتمندی از خود ساطع نماید.

تیم تحقیقاتی که هدایتشان را جان گیزیس پرفسور دپارتمان فیزیک و نجوم دانشگاه دلور به عهده داشته است، کوتوله قهوه یا "فوق سرد"  به نام 2MASS 0335+23 را کشف کرده اند، درجه حرارت این کوتوله 2426.6 درجه سانتیگراد (4400 درجه فارنهایت) است که می تواند فوران هایی قدرتمندتر از خورشید را تولید کند. گیزیس یافته های تیم خود را 13 ژوئن در گردهمایی سالیانه جامعه منجمین آمریکا در سن دیگو ارائه داده است.
گیزیس می گوید: "این کوتوله قهوه ای بر اساس استانداردهای ستاره ای بسیار جوان است و تنها 23 میلیون سال سن داشته و تشعشع های داغی دارد که درجه حرارتشان به داغی فوران هایی منتشره از ستاره های واقعی می رسد و یا حتی از آنها هم داغ تر می باشد. همین مسئله نشان می دهد کوتوله های قهوه ای داغ تر می توانند همانند ستاره ها، فوران هایی را از انرژی میدان آهن ربایی شان تولید کنند. اما مطالعه ما نشان دهنده آنست که کوتوله های قهوه ایِ خنک تر علی رغم دارا بودن میدان های مغناطیسی قادر به تولید فوران نیستند."
کوتوله های قهوه ای در اصل زندگی شان را همانند ستاره ها شروع می کنند و حاصل گردوخاک و ابرهای گازیِ سقوط کننده هستند اما به اندازه لازم بزرگ و داغ نمی شوند تا هیدروژن و هلیوم در مرکزشان ترکیب شود و واکنش های هسته ای ایجاد شود که ستاره را میلیون ها و میلیاردها سال می سوزاند.
گیزیس و تیم وی از جمله ریشی پودل دانشجوی دکتری و همکارانی از دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو و دانشگاه هاروارد، یافته هایشان را با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر ناسا بدست آورده اند که کوتوله قهوه ای را سه ماه لحظه به لحظه مشاهده کرد.
تیم مزبور با جستجو کردن از میان هزاران تصویر به اندازه تمبر پستی، دنبال نشانه های اوج گیری درخشش کوتوله گشتند. ناگهان کوتوله قهوه ای به مدت دو الی چهار دقیقه روشن تر شد. این مسئله، طی یک دوره سه ماهه چندین بار مشاهده گردید.
گیزیس با کنایه زدن به خورشید که هم اکنون در "سنین میانسالی" خود می باشد و 4 و نیم میلیارد سال بوده و 200 برابر پیرتر از این کوتوله قهوه ای است، می گوید: "این فوران ها بسیار قدرتمند هستند، قدرتمندتر از خورشید. همین امر نشان می دهد خورشید به هنگام جوانی خود چه عملکردی داشته است."
در واقع گیزیس کوتوله قهوه ای را سال 1999 کشف کرد در آن هنگام وی دانشجوی فوق دکتری دانشگاه ماساچوست در آمهرست بود و روی 2MASS ناسا (پروژه مساحی کل آسمان دو میکرونی) کار می کرد. هم اکنون مشخص شده این کوتوله بخشی از گروه متحرک Beta Pictoris می باشد، جمعی از ستاره ها که در یک زمان متولد شده اند و همگی به صورت موازی  طی فاصله ای 63 میلیون سال نوری در حال حرکت می باشند.
تمام این ستاره ها بخشی از ابر بین ستاره ای، تجمیعی از گرد و خاک، گاز و پلاسمای فضایی بوده اند. وقتی ابر مزبور سقوط کرده است، کوتوله های قهوه ای همانند تخم قاصدک هایی که با یک نفس در باد پراکنده می شوند در فضا پخش شدند.
به گفته گیزیس امید وی بر آنست که با مطالعه غیرمتعارف ترین انواع اجرام همانند کوتوله های قهوه ای، نکات بیشتری را در مورد ستاره های معمولی بیاموزند.
از میان ویژگی های بسیار منحصر به فرد کوتوله های قهوه ای آنست که این اجرام  هر 5 ساعت یک بار به دور خود می چرخند.
گیزیس می گوید: "از برخی جهات، کوتوله های قهوه ای شباهت بسیاری به سیاره هایی همانند مشتری، غول گازی موجود در منظومه شمسی دارد. این اجرام اندازه یکسانی دارند زیرا ستاره های ناقص هستند و همانند سیاره ها به مرور زمان سردتر و سردتر می شوند. افزون بر این ابرهایی نیز بر فرازشان وجود دارد. با استفاده از  کپلر می توان عملکرد ابرها را به مدت چند ماه مشاهده نمود و تغییرات رخ داده را دید و این دقیقاً همان کاری است که سعی داریم انجام دهیم."
گیزیس بدنبال شواهدی از این ابرها و سیارات است. درخشندگی کوتوله وقتی که سیاره ای در مقابل کوتوله قهوه ای یا ستاره دیگر قرار می گیرد کم می شود. فوران ها نیز همانطور که کارشناس هواشناسی می گویند بر سیارات اثر می گذارند.
وقتی خورشید فوران خورشیدی غول پیکری در کلاس ایکس را منفجر می کند، انرژی آزاد شده برابر با یک میلیارد بمب هیدروژنی است که همزمان منفجر شوند، زمین می تواند این اثرات را  حس کند، به صورتی که ماهواره ها و سیستم های مخابراتی تا کابل های برق آسیب می بینند.
 گیزیس می گوید: "تصور ما بر آنست که احتمالاً سیاراتی به دور کوتوله های قهوه ای وجود دارند، بنابراین فوران های تولیدی این کوتوله ها «یک مشکل» محسوب می شود. اما در زمینه اینکه آیا چنین سیاره ای همانند زمین قابل سکونت باشد، گیزیس می اندیشد که پاسخ این سوال را به راحتی نمی توان داد."
وی می گوید "در واقع سیاره کوتوله مزبور بیشتر شبیه مریخ بوده که بسیار سرد می باشد. در این رابطه جای بحث هست و پاسخ سوالاتمان را در آینده خواهیم یافت."

Motus Sleeve آستینی که برای جلوگیری از آسیب دیدگی به کمک بازیکنان ضربه زن بیسبال خواهد آمد

شاید شما هم به دفعات این جمله را در مورد بازیکنان ضربه زن بیسبال شنیده باشید، "بازوی خود را به فنا می دهند". این آسیب در اثر استفاده غیرمعمول و بیش از حد از دست در حین پرتاب ایجاد می شود، در بین آن ها بسیار رایج بوده و معمولا به رباط جانبی اولنار آرنج شخص (UCL) صدمه می زند. برای جلوگیری از این آسیب ها و همچنین کمک به بازیکن بیسبال جهت ارزیابی عملکرد خود، شرکت فناوری های بیومکانیک، Motus Global نوعی آستین خاص طراحی کرده است.

لابراتوار ییل و موفقیت در یافتن شیوه های جدیدی برای سنتز بازدارنده HIV

شیمی دانان دانشگاه ییل روند جدیدی را برای سنتز ترکیب ارگانیک با پایه نیتروژنی یافته اند که از اچ آی وی جلوگیری می کند. این روند راهبرد کاملا متفاوتی را در مسیر سنتز آلکالوئیدها یا ترکیب های طبیعی محتوی نیتروژن در اختیار قرار می دهد. در راهبرد جدید از مجموعه ای از مواد آغازگر استفاده می شود که الزامی به معتدل سازی تمایلات واکنشی نیتروژن نیز ندارد.

ارتش آمریکا خودروهای MRAP را به سیستم الکترونیکی کنترل پایداری مجهز می کند

اگر یک فناوری که برای کاربردهای نظامی طراحی شده، عاقبت در ساخت محصولات مصرفی سر بر آورد، امری است معمول، اما ارتش آمریکا در جهت عکس این موضوع گام برداشته است. در اقدامی به منظور بهبود ایمنی «خودروهای ضد مین و محافظت شده از کمین» یا همان خودروهای MRAP، ارتش آمریکا این خودروها را به فناوری ESC یعنی کنترل الکترونیکی پایداری خودرو که از سال ها قبل در اتومبیل ها وجود دارد، مجهز خواهد کرد.

برای تحویل دارو به جای افشانه های استنشاقی و تزریق می توان از نبولایزر رسپایت (Respite) بهره گرفت

نمونه اولیه نبولایزری که درRMIT توسعه داده شده است برای آسان تر کردن تنفس جهت بیماران مبتلا به آسم، سرطان ریه و دیابت مفید بوده و بالقوه می تواند جایگزین افشانه ها و تزریق ها برای بسیاری از معالجات دارویی تجویزی باشد نبولایزرها در عرصه پزشکی ابزار جدیدی محسوب نمی شوند، به عنوان مثال شخص نگارنده 25 سال پیش که سه سال داشتم برای راحت تر تنفس کردن هنگام دست دادن حملات آسم از نمونه ای از نبولایزرهای بزرگ و سنگین وزن برقی استفاده می کردم.

مدارگرد مارس اکسپرس و پرده برداری از شفق نادر مریخی

مشاهده شفق های قطبی در قطب های شمال و جنوب زمین پدیده ای عادی به شمار می رود، اما این انوار در مریخ نادر هستند و به اندازه نمونه های زمینی نیز جلب توجه نمی کنند. علی رغم این موضوع، بعد از یک دهه اندازه گیری توسط مدارگرد بدون سرنشین آسا به نام مارس اکسپرس، شفق های مریخی که صرفا با استفاده از نور فوق بنفش قابل ملاحظه هستند ، ناگفته های بسیاری در مورد میدان های مغناطیسی ذره ای ِمحلی سیاره سرخ دارند که با دانشمندان در میان بگذارند.