کوتوله جدید و تشعشعاتی قدرتمندتر از انفجارهای خورشیدی

26 خرداد
ستاره شناسان موفق به شناسایی کوتوله قهوه ای "فوق سردی" شده اند که نامش 2MASS 0335+23 می باشد و می تواند تشعشع هایی از خود ساطع کند که از انفجارهای خورشیدی نیز قدرتمندتر هستند. هرچند ستاره شناسان غالبا کوتوله های قهوه ای را "ستاره های ناقص" می نامند، اما دانشمندان دانشگاه دلور ریافته اند حداقل یکی از این اجرام کم نور سماوی می تواند تشعشع های نوری قدرتمندی از خود ساطع نماید.

تیم تحقیقاتی که هدایتشان را جان گیزیس پرفسور دپارتمان فیزیک و نجوم دانشگاه دلور به عهده داشته است، کوتوله قهوه یا "فوق سرد"  به نام 2MASS 0335+23 را کشف کرده اند، درجه حرارت این کوتوله 2426.6 درجه سانتیگراد (4400 درجه فارنهایت) است که می تواند فوران هایی قدرتمندتر از خورشید را تولید کند. گیزیس یافته های تیم خود را 13 ژوئن در گردهمایی سالیانه جامعه منجمین آمریکا در سن دیگو ارائه داده است.
گیزیس می گوید: "این کوتوله قهوه ای بر اساس استانداردهای ستاره ای بسیار جوان است و تنها 23 میلیون سال سن داشته و تشعشع های داغی دارد که درجه حرارتشان به داغی فوران هایی منتشره از ستاره های واقعی می رسد و یا حتی از آنها هم داغ تر می باشد. همین مسئله نشان می دهد کوتوله های قهوه ای داغ تر می توانند همانند ستاره ها، فوران هایی را از انرژی میدان آهن ربایی شان تولید کنند. اما مطالعه ما نشان دهنده آنست که کوتوله های قهوه ایِ خنک تر علی رغم دارا بودن میدان های مغناطیسی قادر به تولید فوران نیستند."
کوتوله های قهوه ای در اصل زندگی شان را همانند ستاره ها شروع می کنند و حاصل گردوخاک و ابرهای گازیِ سقوط کننده هستند اما به اندازه لازم بزرگ و داغ نمی شوند تا هیدروژن و هلیوم در مرکزشان ترکیب شود و واکنش های هسته ای ایجاد شود که ستاره را میلیون ها و میلیاردها سال می سوزاند.
گیزیس و تیم وی از جمله ریشی پودل دانشجوی دکتری و همکارانی از دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو و دانشگاه هاروارد، یافته هایشان را با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر ناسا بدست آورده اند که کوتوله قهوه ای را سه ماه لحظه به لحظه مشاهده کرد.
تیم مزبور با جستجو کردن از میان هزاران تصویر به اندازه تمبر پستی، دنبال نشانه های اوج گیری درخشش کوتوله گشتند. ناگهان کوتوله قهوه ای به مدت دو الی چهار دقیقه روشن تر شد. این مسئله، طی یک دوره سه ماهه چندین بار مشاهده گردید.
گیزیس با کنایه زدن به خورشید که هم اکنون در "سنین میانسالی" خود می باشد و 4 و نیم میلیارد سال بوده و 200 برابر پیرتر از این کوتوله قهوه ای است، می گوید: "این فوران ها بسیار قدرتمند هستند، قدرتمندتر از خورشید. همین امر نشان می دهد خورشید به هنگام جوانی خود چه عملکردی داشته است."
در واقع گیزیس کوتوله قهوه ای را سال 1999 کشف کرد در آن هنگام وی دانشجوی فوق دکتری دانشگاه ماساچوست در آمهرست بود و روی 2MASS ناسا (پروژه مساحی کل آسمان دو میکرونی) کار می کرد. هم اکنون مشخص شده این کوتوله بخشی از گروه متحرک Beta Pictoris می باشد، جمعی از ستاره ها که در یک زمان متولد شده اند و همگی به صورت موازی  طی فاصله ای 63 میلیون سال نوری در حال حرکت می باشند.
تمام این ستاره ها بخشی از ابر بین ستاره ای، تجمیعی از گرد و خاک، گاز و پلاسمای فضایی بوده اند. وقتی ابر مزبور سقوط کرده است، کوتوله های قهوه ای همانند تخم قاصدک هایی که با یک نفس در باد پراکنده می شوند در فضا پخش شدند.
به گفته گیزیس امید وی بر آنست که با مطالعه غیرمتعارف ترین انواع اجرام همانند کوتوله های قهوه ای، نکات بیشتری را در مورد ستاره های معمولی بیاموزند.
از میان ویژگی های بسیار منحصر به فرد کوتوله های قهوه ای آنست که این اجرام  هر 5 ساعت یک بار به دور خود می چرخند.
گیزیس می گوید: "از برخی جهات، کوتوله های قهوه ای شباهت بسیاری به سیاره هایی همانند مشتری، غول گازی موجود در منظومه شمسی دارد. این اجرام اندازه یکسانی دارند زیرا ستاره های ناقص هستند و همانند سیاره ها به مرور زمان سردتر و سردتر می شوند. افزون بر این ابرهایی نیز بر فرازشان وجود دارد. با استفاده از  کپلر می توان عملکرد ابرها را به مدت چند ماه مشاهده نمود و تغییرات رخ داده را دید و این دقیقاً همان کاری است که سعی داریم انجام دهیم."
گیزیس بدنبال شواهدی از این ابرها و سیارات است. درخشندگی کوتوله وقتی که سیاره ای در مقابل کوتوله قهوه ای یا ستاره دیگر قرار می گیرد کم می شود. فوران ها نیز همانطور که کارشناس هواشناسی می گویند بر سیارات اثر می گذارند.
وقتی خورشید فوران خورشیدی غول پیکری در کلاس ایکس را منفجر می کند، انرژی آزاد شده برابر با یک میلیارد بمب هیدروژنی است که همزمان منفجر شوند، زمین می تواند این اثرات را  حس کند، به صورتی که ماهواره ها و سیستم های مخابراتی تا کابل های برق آسیب می بینند.
 گیزیس می گوید: "تصور ما بر آنست که احتمالاً سیاراتی به دور کوتوله های قهوه ای وجود دارند، بنابراین فوران های تولیدی این کوتوله ها «یک مشکل» محسوب می شود. اما در زمینه اینکه آیا چنین سیاره ای همانند زمین قابل سکونت باشد، گیزیس می اندیشد که پاسخ این سوال را به راحتی نمی توان داد."
وی می گوید "در واقع سیاره کوتوله مزبور بیشتر شبیه مریخ بوده که بسیار سرد می باشد. در این رابطه جای بحث هست و پاسخ سوالاتمان را در آینده خواهیم یافت."

تحقیقات نشان دادند می‌توان از سلول‌های بنیادی برای درمانِ ریه‌های آسیب‌دیده استفاده کرد.

بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت، آمفیزم و آسم بسیار شایع هستند. برای مثال بیش از 35 میلیون نفر در آمریکا از این بیماری‌ها رنج می‌برند. در حال حاضر گروهی از مؤسسه عالی علوم در حال تلاش هستند تا درمانی جدید برای ترمیم بافت ریه با استفاده از پیوند سلول‌های بنیادیِ مغز استخوان به عنوان نمونه ایجاد کنند.

ساختمان جدید شهرداری استکلهم هم شبیه گلخانه است و هم کارکرد گلخانه ای دارد

دیگر عمر ساختمان های قدیمی اداری که فضای بی روحی داشتند به سر آمده است. SelgasCano و U.D. Urban Design AB با همکاری هم و ارائه طرح "Drivhus"، برنده رقابت طراحی دفاتر برنامه ریزی و محیطی مناطق شهری جدید استکهلم در سودراشتادن شدند و استاندارد جدیدی را در عرصه ساختمان اداری شهرداری ها به نام خود ثبت کرده اند.

سیب های خراب، منبع جدید باتری های ارزان با کارایی بسیار بالا

یک ماده جدیدِ «پایه کربن» برای باتریهای سدیم-یونی را می توان از سیب ها استخراج کرد! محققانِ موسسه فناوری کارلسروهه از سیب های فاسدی که براحتی توسط ما دور انداخته می شوند باتریهایی ارزان و با کارایی بالا از جنس سدیم-یون تولید کردند. ایجاد یک تکنولوژی سبز. آینده این فناوری به باتریها خلاصه نخواهد شد. در چشم انداز این فناوری (که البته به پیشرفت آن نیز احتیاج است) می توان استفاده در ابزارهای ذخیره سازی را نام برد. همچنین از قابلیت ساخت ابزارهای الکترونیکیِ جدید تا بکارگیریِ این فناوری در اتومبیل های برقی را می توان در افق دید این محصول مشاهده کرد.

ردیابی ابرهای خاکستر آتش فشانی توسط ماهواره و به منظور کمک به پرواز هواپیماها