مغز پرندگان به نسبت پستانداران نورون های بیشتری دارد

25 خرداد
«گنجشک مغز» اصطلاحی نه چندان خوشایند که برخی برای نهیب زدن به دیگران استفاده می کنند. ولی خانم سوزانا هرکولانو هاوزل دانشمند علوم اعصاب در دانشگاه واندربلت اعتقاد دارد میزان نورونهای مغز پرندگان بیشتر از پستانداران است! برای بررسی این موضوع جالب با کوی دانش همراه شوید...

تصویر فوق: کلکسیونی از مغز انواع پرندگان را مشاهده می کنید که توسط دانشمندان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. برای هر بخش، مجموع تعداد نورونها در مغز پرنده (به میلیون) به رنگ زرد و تعداد نورونها در بخش جلویی مغز (پالیوم) برنگ آبی و جرم مغز نیز در واحد گرم به رنگ قرمز نمایش داده شده است. در گوشه پایین و سمت راستِ تصویر نیز «نوار اندازه» قرار داده شده است که معادل ده میلیمتر است.

ماکائو (طوطی دم بلندِ آمریکای جنوبی) مغزی به اندازه یک گردو دارد، درحالیکه میمون ماکاک (نوعی بوزینه دم کوتاه) مغزی به اندازه یک لیمو دارد. با این وجود ماکائو در بخش پیشامغزی خود (بخشی که در ارتباط با هوش می باشد) نورونهای بیشتری از ماکاک دارد.

مطلب فوق یکی از نتایج شگفت انگیز اولین مطالعه ای است که بصورت نظام مند به اندازه گیریِ تعداد نورونهای پرندگانی در اندازه های متفاوت نموده است. در این اندازه گیری ها، پرندگانی از یک فنچ کوچک تا شترمرغ استرالیایی تقریباً دومتری مورد بررسی قرار گرفته اند. محققان متوجه شدند که در مغز کوچک پرندگان، بسته های نورونی بیشتری به نسبت پستانداران ویا جانورانی در همان اندازه وجود دارد.

نتایج مطالعه در همین ماه و تحت عنوان "Birds have primate-like numbers of neurons in the forebrain" بصورت آنلاین در the Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

این مطالعه یک پاسخ کامل به سوالاتی است که دانشمندان علوم اعصاب بیش از یک دهه با آن دست به گریبانند و آن اینست که چگونه پرندگان با مغز کوچکشان می توانند رفتارهای شناختی پیچیده را از خود بروز دهند؟

مطالعات گذشته

در آغاز دهه گذشته، محققان متوجه تغییر این رفتارها در طوطی ها و کلاغها به نسبت پستانداران شدند. مطالعات نشان دادند که پرندگان می توانند ابزار بسازند و از آن استفاده کنند. همچنین نوعی بینش و بصیرت در پرندگان هنگام مواجهه با یک «مسئله» مشاهده شد که همین بینش منجر به رفتارهایی برای «حل مسئله» می شد.

خبر مرتبط: طوطیهای کاکل سفید (Cockatoo) استفاده از ابزار را به هم آموزش می‌دهند

این مشاهدات با مواردی چون تشخیص رابطه علت-معلولی، نوع برخورد با تصویر جانور در آینه و حتی برنامه ریزی برای نیازهای آینده سبب حیرت محققان شد. این مشاهدات باعث شد دانشمندان در یک وضعیت نه چندان رضایت بخش قرار بگیرند زیرا سیم کشی مغز پرندگان بسیار ساده تر از پستانداران است. دوسال پیش، محققان با مطالعه دقیق مغز کبوترها نتیجه گرفتند که سازماندهی مغزی آنها بسیار شبیه پستانداران نخستین است.

مطالعه جدید

در مورد تمام مسائل فوق، مطالعه جدید توضیحات قابل قبولی ارائه می کند. پرندگان می توانند اینگونه رفتار کنند زیرا تعداد نورون های قسمت جلویی مغز آنها بسیار بیشتر از آن مقداریست که پیش از این تصور می شد و این مقدار بسیار بیشتر از حد متوسط پستانداران است.

هرکولانو هاوزل می گوید: «ما دریافتیم که پرندگان مخصوصاً مرغهای نغمه خوان و طوطیها بگونه ای شگفت آور تعداد بیشتری از نورونها را در بخش پالیوم مغزشان دارند. پالیوم بخشی از مغز است که با کورتکس مغز مرتبط است و توابع شناختی بالاتر مانند برنامه ریزی برای آینده یا یافتن الگوها را انجام می دهد. این موضوع توضیح می دهد که چرا آنها می توانند سطوح شناختی را به پیچیدگی پستانداران از خود بروز دهند.»

این امر ممکن است زیرا نورونها در مغز مرغها در بسته بندیهایی بسیار کوچکتر و فشرده تر به نسبت پستانداران قرار گرفته اند. بر طبق نتایج این مطالعه، بطور مثال در مرغهای نغمه خوان ویا طوطیها، تعداد این نورونها دو برابر پستاندارانِ هم اندازه آنها و چهار برابر جوندگانی مثل موشها می باشد. موضوع به اینجا هم ختم نمی شود، این مطالعه تاکید می کند نه تنها تعداد نورونها در مغز بیشتر است بلکه نسبت آنها در قسمت پالیوم نیز بالاتر است.

هرکولانو هاوزل می گوید: «در طراحی مغز، دو پارامتر نقش بازی می کنند. یکی اندازه و تعداد نورونها و دیگری نحوه توزیع نورونها در مراکز مختلف مغز. ما دریافتیم که پرندگان در هر دو بخش از تکامل بهتری به نسبت پستانداران برخوردارند.»

اگرچه وی اذعان کرد که هنوز رابطه ای بین «میزان هوش» و «تعداد نورونها» بدست نیامده است ولی محققان این مطالعه استدلال می کنند که اگر نسبت «قدرت درک بر وزن جاندار (به ازای هر پوند)» را در نظر بگیریم، مغز مرغها با وجود تعداد بیشتری از نورونها در بخش جلویی مغز، نسبت بسیار بالاتری را ارائه می دهد.

پیش از این دانشمندان نورواتمیست تصور می کردند که رشد نورونها به رشد مغز بستگی دارد و با رشد مغز نورونها بخاطر آنکه مجبورند به فواصل بیشتری دست پیدا کنند، بزرگتر می شوند. حال دانشمندان یکی از مهمترین دستاوردهای این مطالعه را این می دانند که: «راههای بیشتری برای ساخت مغزهای بزرگتر وجود دارد. مطالعه مغز پرندگان نشان داد که راههای دیگری برای اضافه کردن نورون وجود دارد و آن اینست که می توان در محلهای کوچک در مغز، بسته هایی از نورونهای کوچک را با ارتباطات آنها نگه داشت  و در کنار آن برای ارتباط با بخش های دورتر از نورونهای بزرگتر استفاده کرد.»

هرکولانو هاوزل ادامه می دهد: «موضوعی که باعث می شود عاشق علم بمانم اینست که وقتی به یک سوال پاسخ می دهید، زنجیره ای از سوالات جدید ایجاد می شود.»

برخی از این سوالات جدید اینست:

◄ ساختِ تعداد نورون نیاز به انرژی زیادی دارند. این انرژی چگونه تامین می شود؟

◄ آیا وجود نورونهایی با این سایز در مغز پرندگان پاسخی به کوچکی اندام آنها برای پرواز می باشد؟

◄ آیا امکان دارد اجداد مشترکی بین پرندگان و پستانداران وجود داشته باشد که در مسیر طبیعت از هم جدا شده باشند؟

هرکولانو هاوزل امیدوار است که نتایج این مطالعه و سوالاتی که در ادامه پدید آمده است باعث برانگیختن انگیزه دانشمندان جهت آغاز کاوشها در مورد مغز پرندگان شود.

محمد نبی زاده

ارتباط بین باورهای معنوی و سلامت روحی، جسمی و رفاه اجتماعی بیماران سرطانی

تحقیقات نشان می دهد بیشتر افراد مبتلا به سرطان یا مذهبی بوده و باورهای دینی دارند یا از دین و تجربیات معنوی آرامش می گیرند. اما این عوامل چه اثری بر روی سلامت بیماران دارد؟ تحلیل اخیری که بر روی تمامی مطالعات منتشره در باب همین موضوع انجام گرفته است و شامل 44 هزار بیمار می شود ارتباطات جدیدی بین دین و معنویت و وضعیت اجتماعی، روحی و فیزیکی نشان داده است.

لپ تاپ مخصوص بازی "MSI" با کیبورد مکانیکی

اگر شما برای بازی از لپ تاپ استفاده می کنید، می دانید که کیبورد ظریف و باریک لپ تاپ مناسب بازی نیست و بازی با کیبورد کامپیوتر های رومیزی راحت تر است. اما شرکت "MSI" شما را متعجب خواهد کرد! چرا که لپ تاپ مخصوص بازی "GT80 Titan" با کیبورد مکانیکی، مشکل شما را حل می کند..

فیت بیت سه ابزار پوشیدنی جدید خود را معرفی کرد

فیت بیت، یکی از اصلی ترین بازیگرانِ بازارِ اشباع شده ابزارهای ثبت علائم سلامتی، امروز خبر عرضه سه مچ بند جدید ِخود را اعلام کرد.

تبدیل تاکسی ها و اتوبوس ها به کانون های وای فای در شهر پورتویِ پرتغال

به استثنای برخی قطارها و اتوبوس ها، دسترسی پیداکردن به وای فای به هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی در خیلی از شهرها مشکل است. البته در پورتوی پرتغال اینگونه نیست، در این شهر صدها تاکسی و اتوبوس تبدیل به کانون های وای فای شده اند.

برج های مسلح کنترل از راه دور

یکی از ناخوشایندترین جنبه های زندگی نظامی نگهبانی دادن است. گذشته از این از نظر صرف نیروی انسانی نیز اتلاف نیروی زیادی در این بخش صورت می گیرد. در ارتش آمریکا 4 الی 6 سرباز برای یک نگهبانی حداکثر 12ساعته از سیستم تسلیحات محیطی به کار گرفته می شوند. حال ارتش این کشور به منظور آزادسازی نیروها برای سپردن امور مهم تر به آنها مشغول آزمایش سیستم تاور هاوک (Tower Hawk System) شده است که در آن از تسلیحات کنترل از راه دور سوار بر روی برجک جهت تامین امنیت پایه محیطی استفاده می شود.