گسترش استخر سلول های کبد اصلاح شده ژنی

21 خرداد
محققان پزشکی موفق به توسعه تکنیک جدیدی شده اند که ممکن است بتوان از آن برای غلبه بر یکی از بزرگترین مشکلات در زمینه درمان ژنی استفاده کرد، این مشکل عبارت است از توانایی تولید استخر بزرگی از سلول های اصلاح شده ژنی که در ترمیم یا اصلاح زخم و درمانِ بیماری ها موثر می باشد.

به گفته محققان، تکنیک جدید برای انتخاب سلول های اصلاح شده به لحاظ ژنتیکی درون بدن، می تواند درمان ژنی را کارآمدتر سازد. این خبر در مقاله ای به  تاریخ 8 ژوئن 2016 در نسخه Science Translational Medicine منتشره توسط AAAS توصیف شده است. مقاله مزبور که نوشته اس. نیگارد از دانشگاه علوم و سلامت اورگان در پورتلندِ اورگان و همکاران وی می باشد با عنوان: "سیستم جهانی برای انتخاب سلول های کبدی اصلاح ژنی شده در بدن" منتشر شده است.
شون نیگارد و همکاران وی این تکنیک جدیدی را توسعه داده اند. افزون بر این، می توان در این روش ابداعی، سلول هایی که از نظر ژنتیکی اصطلاح شده اند را در داخل بدن تکثیر نمود.
تا امروز تلاش هایی که برای اصلاح و انتقال سلول های اصلاح شده ژنتیکی جهت معالجه اختلالات مختلف انجام می شد، نیازمند انتقال هزاران سلول بود که بسیاری از آنها دوام نیاورده و زنده نمی ماندند. به همین خاطر کاربرد معالجه ژنی به همراه سایر دغدغه ها از جمله ایمنی بردار انتقالی در این حوزه محدود بود.
اما محققانی که نام برده شدند، ژنِ درمانی را به همراه سنجاق کوتاه RNA، اختصاراً (shRNA) داخل سلول های کبد موش ها انتقال دادند. shRNA سطوح آنزیم کلیدی را سرکوب نمود و سلول ها نسبت به داروی سمی به نام CEHPOBA مقاوم تر شدند. با معالجه جمعیت سلول های کبدی با استفاده از دارو، محققان اطمینان یافتند که تنها سلول هایی که به لحاظ ژنی اصلاح شده بودند زنده مانده و در کبد تکثیر شدند و سطوح بالاتر از سطح عادی ژن ترانسِ معالجاتی را تولید نمودند، که در این مورد ژنی بوده که از بیماری کبدی در موش ها جلوگیری می کرد.
روش جهانی انتخاب سلول ها را می توان برای پشتیبانی از معالجات سلول محور برای بیماری های سوخت و ساز کبدی نوزادان و اختلالات ژنتیکی همانند هموفیلی B به کار برد.
با این حال، از این تکنیک همچنین می توان برای گسترش جمعیت درمانی سلول هایی که اصلاح ژنتیکی رویشان انجام شده است در بسیاری از بافت هایی استفاده کرد که بعد از جراحت تکثیر می شوند، به عنوان نمونه سلول هایی که در مغز استخوان، پوست و یا احشا یافت می شوند.

لانه پرنده هوشمند TreeWiFi

استارت آپی به نام TreeWiFi که در آمستردام قرار دارد، لانه پرنده ای را ساخته است که آلودگی هوا را اندازه گیری کرده و سطوح آلودگی را از طریق لامپ وضعیت ال ای دی نصب شده بر روی خود نشان می دهد. اطلاعات بدست آمده از این لانه کوچک به سروری فرستاده می شود که تحلیل شده و سپس برای آگاهی عموم از مراکز رسمی اعلام می شود. جالب آنکه هر وقت سرور اقدام به شناسایی «هوای تمیز» کند، به لانه اجازه می دهد تا اینترنت خود را با همه افراد حاضر در خیابان به اشتراک بگذارد. کاربرانی که به شبکه متصل می شوند قبل از استفاده از اینترنت، نکات و راهنمایی هایی در مورد نحوه ارتقای کیفیت هوا دریافت می دارند.

دو گوشی Samsung Galaxy Grand On و Samsung Galaxy Mega On به عنوان اولین گوشی های هوشمند از سری جدید هستند.

براساس گزارش ها، سامسونگ در حال طراحی و تولید دو گوشی هوشمند آندرویدی با نام های غیرمعمول است که آنها را Galaxy Grand On و Galaxy Mega On نامگذاری کرده است. براساس گزارش از SamMobile، این دو گوشی هوشمند از سری جدید Galaxy O هستند. هر دو گوشی Galaxy Mega On و Grand On براساس پیش بینی های مبتنی بر آندروید آبنبات چوبی 5.1 خواهند بود.

پیوند بین بولزانو و مناطق کوهستانی اطراف از طریق ایستگاه اتومبیل کابلیِ حلقه ای ساخت شرکت  snøhetta

پیوند بین بولزانو و مناطق کوهستانی اطراف از طریق ایستگاه اتومبیل کابلیِ حلقه ای ساخت شرکت snøhetta

بنا به شنیده ها شرکت نروژی snøhetta مسئولیت متصل سازی کوهستان شیب دار ویرگولو در بولزانوی ایتالیا را به عهده گرفته است. به این منظور از سیستم ماشین کابلی نوینی استفاده خواهد شد. بعد از برنده شدن در رقابت بین المللی طراحی در برابر جمعی از دیگر شرکت های طراحی، با ساخته شدن پروژه انتقالی جدید به دست snøhetta، بازدیدکنندگان این منطقه از ایتالیا می توانند با طی کردن مسیر 1 دقیقه ای ماشین کابلی، خود را در زیبایی طبیعت چشم انداز اطراف و شهری که زیرپایشان گسترده شده غرق کرده و لذت ببرند.

جای دادن ِرمزگذاری داخلی مشابه iOS در Android L

قرار بر این است که نسخه بعدی آندروید به همراه ویژگی دیگری عرضه شود که علاقمندان به مباحث امنیتی را خوشحال خواهد کرد: یعنی رمزگذاری پیش فرض. معنای این خبر آنست که تلفن شما به دست هرکسی بیفتد- چه دزد باشد چه مامور پلیس - برایش استخراج داده ها کار بسیار مشکل تری خواهد بود.

ویدئوی خارج ساختن نی از سوراخ های بینی یک لاک پشت دریایی که شما را به تفکر واخواهد داشت