گسترش استخر سلول های کبد اصلاح شده ژنی

21 خرداد
محققان پزشکی موفق به توسعه تکنیک جدیدی شده اند که ممکن است بتوان از آن برای غلبه بر یکی از بزرگترین مشکلات در زمینه درمان ژنی استفاده کرد، این مشکل عبارت است از توانایی تولید استخر بزرگی از سلول های اصلاح شده ژنی که در ترمیم یا اصلاح زخم و درمانِ بیماری ها موثر می باشد.

به گفته محققان، تکنیک جدید برای انتخاب سلول های اصلاح شده به لحاظ ژنتیکی درون بدن، می تواند درمان ژنی را کارآمدتر سازد. این خبر در مقاله ای به  تاریخ 8 ژوئن 2016 در نسخه Science Translational Medicine منتشره توسط AAAS توصیف شده است. مقاله مزبور که نوشته اس. نیگارد از دانشگاه علوم و سلامت اورگان در پورتلندِ اورگان و همکاران وی می باشد با عنوان: "سیستم جهانی برای انتخاب سلول های کبدی اصلاح ژنی شده در بدن" منتشر شده است.
شون نیگارد و همکاران وی این تکنیک جدیدی را توسعه داده اند. افزون بر این، می توان در این روش ابداعی، سلول هایی که از نظر ژنتیکی اصطلاح شده اند را در داخل بدن تکثیر نمود.
تا امروز تلاش هایی که برای اصلاح و انتقال سلول های اصلاح شده ژنتیکی جهت معالجه اختلالات مختلف انجام می شد، نیازمند انتقال هزاران سلول بود که بسیاری از آنها دوام نیاورده و زنده نمی ماندند. به همین خاطر کاربرد معالجه ژنی به همراه سایر دغدغه ها از جمله ایمنی بردار انتقالی در این حوزه محدود بود.
اما محققانی که نام برده شدند، ژنِ درمانی را به همراه سنجاق کوتاه RNA، اختصاراً (shRNA) داخل سلول های کبد موش ها انتقال دادند. shRNA سطوح آنزیم کلیدی را سرکوب نمود و سلول ها نسبت به داروی سمی به نام CEHPOBA مقاوم تر شدند. با معالجه جمعیت سلول های کبدی با استفاده از دارو، محققان اطمینان یافتند که تنها سلول هایی که به لحاظ ژنی اصلاح شده بودند زنده مانده و در کبد تکثیر شدند و سطوح بالاتر از سطح عادی ژن ترانسِ معالجاتی را تولید نمودند، که در این مورد ژنی بوده که از بیماری کبدی در موش ها جلوگیری می کرد.
روش جهانی انتخاب سلول ها را می توان برای پشتیبانی از معالجات سلول محور برای بیماری های سوخت و ساز کبدی نوزادان و اختلالات ژنتیکی همانند هموفیلی B به کار برد.
با این حال، از این تکنیک همچنین می توان برای گسترش جمعیت درمانی سلول هایی که اصلاح ژنتیکی رویشان انجام شده است در بسیاری از بافت هایی استفاده کرد که بعد از جراحت تکثیر می شوند، به عنوان نمونه سلول هایی که در مغز استخوان، پوست و یا احشا یافت می شوند.

آیا می‌توانید آنچه را که من می‌شنوم؛ ببینید؟ افراد نابینا با تواناییِ جایابی پژواکی از نواحی بینایی در مغز استفاده می‌کنند.

Mel Goodale، متخصص کانادایی اعلام کرد: «جایاب‌های پژواکی» از طریق نواحی مرتبط با بینایی در مغز از صداها‌ برای تشخیصِ خواص متعددِ اشیاء استفاده می‌کنند.

خوردن هر تکه پیتزا به سلامتی کودکان شما ضرر می‌رساند.

بر اساس تحقیقات جدید، هنگامی که کودکان پیتزا می‌خورند در واقع منبع کالری بیشتر، چربی اشباع شده و سدیم بیشتری را جذب بدن کرده‌اند و این برای سلامتی آنان بسیار مضر و خطرناک است.

زبان قورباغه: رشته ای چسبناک از ماهیچه خالص

دانشمندان برای اولین بار موفق شده اند تا توضیحی بر رخ دادهای زمان تماس زبان قورباغه با سطح خارجی بیابند. به نظر می رسد زبان قورباغه و نوار چسب مشابهت هایی با هم دارند. زبان این حیوان هنگام جداشدن از سطح مورد نظر تعداد بسیار زیادی از رشته های کوچک یا فیبریل ها را تشکیل می دهد و قبل از اینکه تماس میان زبان و سطح به طورکلی قطع شود، تک تک این رشته ها یکی بعد از دیگری از هم می گسلد.

iPhone در تحقیقات ژنتیکی ایفای نقش خواهد کرد

شرکت اپل معتقد است به زودی گوشی iPhone با جمع آوری DNA با هدف شناسایی و تشخیص بیماری ها و دسترسی کاربران به نتایج بدست آمده، به ابزاری کارا در مطالعات ژنتیکی تبدیل خواهد شد.

پردازنده جدید اینتل نیاز به کلمه عبور و فن را برطرف می سازد

اینتل نوع جدیدی از پردازنده های موبایل را به نام Core M به نمایش گذاشه است که به اعتقاد این سازنده، چیپ یاد شده پیشگام نسل جدیدی از تبلت ها وهمچنین لپ تاپ های 2در1 (لپ تاپ هایی که تبلت هم هستند) می باشدو دیگر نیازی به فن برای خنک نگه داشتن آن نیست .