پلوتو و اخبار ناتمامش، سلول های همرفتی غول آسا و رفرشِ مداوم قلب یخی سیاره

21 خرداد
بخشی بزرگ از سطح یخی پلوتو، همانند لامپ گدازه ای کیهانی، به واسطه روندی همرفتی تجدید می شود که طی آن یخ های کهنه با مواد تازه تر جایگزین می شوند. اعضای تیم نیوهورایزنز با ترکیب مدل های کامپیوتری و داده های توپوگرافی و داده های ترکیبی که توسط فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا طی تابستان گذشته جمع آوری شد توانسته اند عمق این لایه از یخ نیتروژن جامد را که درون قلب متمایز این سیاره قرار دارد و سرعت شناوری اش را تعیین کنند، منظور از قلب یاد شده دشت وسیعی است که به صورت غیررسمی Sputnik Planum نامیده شده است.

تصویرِ نمای نزدیکِ فوق نشان دهنده سلول های یخ نیتروژن است که به آهستگی واژگون می شود. تخته سنگ های «یخ آب» و نخاله های متان (به رنگ قرمز) که تپه های احاطه کننده قلب پلوتو را شکسته اند، نیز قابل مشاهده است. مطالعه مزبور در نسخه تاریخ 2 ژوئن ژورنال نیچر منتشر شده است.
دانشمندان از شبیه سازیهای کامپیوتری مدرن استفاده کرده و نشان دادند که سطح Sputnik Planum  با یخ، "سلول های" همرفتی و گردنده ای که 10 الی 30 مایل عرض و کمتر از یک میلیون سال سن دارند پوشیده شده است. یافته های مزبور بینش های دیگری را در مورد زمین شناسی فعال و غیرعادی پلوتو و احتمالاً سایر اجرامِ مانند آن، که در دامنه های سیاره ای منظومه شمسی موجود هستند، نشان می دهد.
اعتقاد مک کینون و همکارانش برآنست که الگوی این سلول ها، ریشه در همرفت حرارتی آهسته سلول های مملو از نیتروژن دارد که Sputnik Planum را پوشانده اند. ذخیره گاهی که احتمالاً در برخی از نقاط چند مایل عمق دارد و نیتروژن جامد آن به واسطه حرارت درونی ملایم پلوتو گرم و شناور شده و به صورت حباب های بزرگی، مثل لامپ های گدازه ای، به هوا بلند می شود و سپس سرد شده و مجدداً ته نشین می شود تا همین روند تکرار شود.
مدل های کامپیوتری نشان می دهد که برای رخ دادن این روند، یخ صرفاً چند مایل عمق دارد و سلول های همرفتی بسیار عریض هستند. به علاوه این مدل ها نشان می دهد که حباب های نیتروژنِ جامدِ واژگون شونده ی مزبور می توانند به آهستگی تکامل پیدا کرده و طی میلیون ها سال ادغام شوند. لبه هایی که علامت مشخصه ته نشین شدن مجدد یخ نیتروژنی خنک شده می باشد را می توان گرفته و رها نمود، که این امر در نقاط اتصالی که سه یا چهار سلول همرفتی آنجا تلاقی دارند، منتهی به ویژگی های Y یا X مانند می شود.
به گفته ترسا ونگ، دستیار تحقیقی که خود دانشجوی فوق دکتری دانشگاه واشنگتن و نویسنده همکار مطالعه می باشد: "از بابت استفاده از تکنیکهای مدلسازی همرفتی که طی دوره پی اچ دیِ خودم در دانشگاه واشنگتن بدان دست یافتم و اجرای آن روی این مکان بسیار جالب در سیاره پلوتو بسیار خوشحال شدم."
 این حرکات سطحِ همرفتی، به طور متوسط تنها چند سانتی متر در سال رخ می دهد و سرعت رشدشان شبیه سرعت رشد ناخن است و در نتیجه، سلول، هر 500 هزار سال یا بیشتر اقدام به بازیافت سطوح خود می کند. البته منظور از آهستگی در بازیابی یاد شده برحسب مقیاس های انسانی است اما اگر برحسب مقیاس زمانی زمین شناسی حساب کنیم در واقع بسیار سریع هم می باشد.
مک کینون ادامه می دهد: "احتمالا رخ دادن همین فعالیت در اتمسفر پلوتو انجام می شود، به این صورت که مدام سطح "قلب" این سیاره بازسازی می شود. مشاهده همین روند در سایر سیارات کوتوله کمربند کوپیر باعث شگفتی خواهد شد. خوشبختانه با انجام ماموریت های اکتشافی آینده می توانیم روزی پاسخ این سوال را هم دریابیم."
 گذشته از این امکانش هست که نیوهورایزنز بتواند نگاهی نزدیکتر به جرمی که کوچکتر و قدیمی تر باشد و همچنین در نقطه دوردست تری در کمربند کوپیر قرار داشته باشد بیندازد، منظور این است که اعتقاد دانشمندان بر آنست که منطقه دیسک مانندِ فراتر از مدار چرخشی نپتون، دارای ستاره های دنباله دار، سیارک ها و سایر اجرام یخی کوچک می باشد. نیوهورایزنز در تاریخ 14 جولای سال 2015 از میان منظومه پلوتو عبور کرد که این اولین مشاهده نزدیک از پلوتو و 5 قمرش را حاصل داد.
نیوهورایزنز هم اکنون در مسیر خود برای عبور از مقابلِ (فوق نزدیک) جرم دیگری در کمربند کوپیر قرار دارد و قرار است 1 ژانویه 2019 از مقابل 2014 MU69 عبور کند، البته درصورتی که ناسا هزینه ماموریت الحاقی مزبور را تصویب کند!

با استفاده از Music Center، مجموعه آهنگ های خود را در مرکز هشدار iOS 8 قرار دهید.

Widgets جدید iOS 8 (که رایگان هم هست)، شرایط دسترسی سریع به رسانه های مختلف و اطلاعاتی از جمله مجموعه آهنگ ها را، برای شما فراهم می‌کند. این دسترسی در هر جایی که فکرش را بکنید فراهم است، حتی صفحه قفل گوشی! برای آشنایی با این ویجت، با کوی همراه شوید

امیدهایی برای مقابله با بیماری مالاریا

دانشمندان نقطه ای از کبد را که محل ورود انگل مالاریا است کشف کردند. نتایج این تحقیق در نشریه The Journal of Experimental Medicine منتشر شده است. اگر این نتایج در مورد انسان نیز صادق باشد، داروهایی که این پروتئین ورودی را هدف می گیرند احتمالاً به جلوگیری از شیوع این بیماری کمک خواهند کرد.

استفاده از یک شیوه قدیمی برای آبیاری گلدانها

باغبانی در فضای بسته اکنون آسان تر از هر زمان دیگریست. استارت آپی به نام Back to the Roots که در اوکلند واقع است اقدام به طراحی گلدانی با قابلیت آبگیری خودکار نموده است که با استفاده از یک فناوری باستانی به گیاه آب می رساند، بدون آنکه نیازی به اپ یا مایکروسنسور برای چک کردن وضعیت گیاه باشد. راز این گلدان در ظرف سفالی مینیاتوری اش نهفته است، گلدان سفالی مزبور که در حرارت کم پخته می شود هزاران سال است در شمال آفریقا مورد استفاده قرار دارد و آب را در خود نگاه می دارد و به آهستگی از دیواره خود آنرا به خورد گیاه می دهد.

بال‌های شفاف پروانه الهام‌بخشِ صفحه نمایش‌هایی با انعکاس کم نور

پژوهشگران مؤسسه فناوری کارلسروهه (KIT) در آلمان به بررسی طبیعت بال های این پروانه پرداختند تا بدانند چرا این بال‌ها به ندرت نور را منعکس می‌کنند. آنها معتقدند نتایج این پژوهش می‌تواند منجر به تولید صفحه‌ نمایش‌هایی با انعکاس کم برای گوشی‌ها، موبایل‌ها، تبلت‌ها و دیگر دستگاه ها شود.

اپل دستگاه iMac Retina  جدید خود را  با صفحه نمایش 5K آماده می سازد

اپل دستگاه iMac Retina جدید خود را با صفحه نمایش 5K آماده می سازد

ممکن است دستگاه All-in-One بعدی iMac اپل، پرچم دار لقب صفحه نمایش شبکیه ای یا"Retina Display" این شرکت باشد که منظور ازآن، تطابق بین تراکم پیکسل های روی صفحه نمایش با شبکیه چشمان انسان است.