مدارهای ژنی می توانند در سلول های زنده محاسبات پیچیده انجام دهند

17 خرداد
تکنیکی جدید به ترکیب روندهای دیجیتال و آنالوگ در سلول های مهندسی شده می پردازد. محققان موفق به توسعه تکنیکی برای ادغام محاسبات دیجیتالی و آنالوگ در سلول های زنده شده اند که به آنها امکان می دهد تا مدارهای ژنی با قابلیت انجام عملیات های پردازشی پیچیده را شکل بدهند.

تصویر فرضی از سلول ها
سلولهای زنده می توانند بر روی سیگنال های زیست محیطی که با آنها مواجه می شوند محاسبات پیچیده ای را انجام بدهند. ماهیت محاسبات مزبور می تواند مستمر و یا آنالوگ  باشد، به عنوان مثال به نحوه تطابق یافتن چشم ها با تغییرات تدریجی در سطح نور می توان اشاره داشت. افزون بر این، محاسبات دیجیتالی هم ممکن است، که شامل روندهای ساده روشن و خاموش شدن سلولی می شود، به عنوان مثال می توان از آغاز روند مرگ سلولی بدست خود سلول نام برد.
در مقابل سیستم های بیولوژیکی ترکیبی بیشتر روی پردازش آنالوگ و یا دیجیتال تمرکز دارند و محدوده کاربردهای این پردازش را می کاهند.
اما هم اکنون تیمی از محققان ام آی تی تکنیکی را برای ادغام هر دو مدل محاسبات آنالوگ و دیجیتال در سلول های زنده توسعه داده اند که به آنها امکان میدهد تا مدارهای ژنیِ قادر به اجرای عملیات های پردازشی پیچیده را شکل بدهند.
مدارهای ترکیبی، که در مقاله ای منتشره در ژورنال Nature Communications توصیف شده اند، از قابلیت اندازه گیری سطح ورودی آنالوگ برخوردارند، به عنوان مثال ماده ای شیمایی مربوط به یک بیماری را اندازه گیری کرده و سپس در مورد اینکه سطح ماده مناسب هست یا خیر تصمیم گیری نموده و خروجی آن، دارویی که بیماری را معالجه کند، می باشد.
به این شیوه خاص، مدارهای ترکیبی، همانند ابزارهای الکترونیکیِ مقایسه گر عمل می کنند که به گفته تیموتی لو، استادیار مهندسی الکتریک و علم کامپیوتر و مهندسی زیست شناسی و رئیس گروه بیولوژی ترکیبی در لابراتوار تحقیقات الکترونیک ام آی تی که کار هدایت تحقیق را به همراه جاکوب روبنز، دانشجوی پی اچ دی سابق به عهده داشته است، سیگنال های ورودی آنالوگ را گرفته و آنها را بدل به خروجی دیجیتال می سازند.
به گفته لو: "بیشتر کاری که در بیولوژی ترکیبی انجام می گیرد با تمرکز بر روی راهبردی دیجیتالی بوده است و دلیل آنهم راحت تر بودن برنامه نویسی سیستم های دیجیتالی بوده است."
با این وجود از آنجایی که سیستم های دیجیتالی بر اساس خروجی دودویی ساده ای مثل 0 و 1 هستند، عملیات های محاسباتی پیچیده نیازمند استفاده از بخش های زیادی می باشد که دسترسی به آن در سیستم های بیولوژیکیِ ترکیبی کار مشکلی است.
لو ادامه می دهد: "در اصل، شیوه ی محاسباتیِ دیجیتال شیوه ای است که در آن هر بخش کار ساده ای انجام می دهد، اما وقتی همه بخش ها را در کنار هم قرار می دهید نتیجه بسیار هوشمندانه ای به دست می آید. البته به این منظور باید بتوانید بسیاری از این بخش ها رادر کنار هم قرار بدهید و چالشی که هم اکنون در زیست شناسی وجود دارد آنست که نمی توان میلیاردها ترانزیستور را به شیوه ای که روی قطعه ای سیلیکون سوار می شود، در کنار هم چید."
این ابزارِ سیگنال ترکیبی که محققان توسعه داده اند، برمبنای «عناصر چندگانه» می باشد. ماژول حد آستانه متشکل از سنسوری است که دست به شناسایی سطوح آنالوگ ماده شیمیایی خاصی می زند.
این ماژول حد آستانه، به کنترل بیان جزء دوم می پردازد، که ژن recombinase می باشد و می تواند به نوبه خود بخشی از DNA را با معکوس سازی اش خاموش یا روشن کرده و خروجی دیجیتالی بدست دهد.
در صورتی که تمرکز ماده شیمیایی به سطح مشخصی برسد، آنگاه ماژول حدآستانه ژن recombinase را بیان می دارد و بخش DNA معکوس می شود. این بخش DNA، خود شامل ژن و یا عنصر تنظیم کننده ژنی است که سپس بیان خروجی مطلوب را دستخوش تغییر می کند.
لو می افزاید: "بنابراین خروجی آنالوگ را به عنوان مثال در قالب تمرکز ماده شیمیایی گرفته و آنرا بدل به سیگنال 0 و 1 می کنیم و بعد از انجام این کار، قطعه ای DNA بدست می آید که می شود آنرا معکوس ساخت. می شود هر تعداد قطعه از این DNA را در کنار هم قرار داده و محاسبات دیجیتالی را انجام داد."
 تیم محققان همچنین مدار مبدّل آنالوگ به دیجیتالی را ساخته اند که از منطق سه تایی در آن استفاده شده و ابزاری است که صرفاً در پاسخ به طیف تمرکز بالا یا پایین ورودی روشن خواهد شد و می تواند دو خروجی مختلف را تولید نماید.
می توان در آینده مدار مزبور را برای شناسایی سطوح گلوکز در خون استفاده کرده و بسته به تمرکز به یک یا سه شیوه پاسخ داد.
به گفته وی: "درصورتی که سطح گلوکز خیلی بالا باشد، آنگاه خواستار سلول هایی هستیم که انسولین تولید کنند، اگر گلوکز بسیار پایین باشد نیز سلول هایی می خواهیم که گلوکاگون تحویل بدهد و درصورت وقوع حالت بینابینی نیز هیچ کدام از این ها مطلوب نیست."
از مدارهای مبدل آنالوگ به دیجیتال مشابه می توان همچنین جهت شناسایی انواع مختلف مواد شیمیایی استفاده کرد، آنهم صرفاً با تغییر سنسور.
محققان درحال بررسی ایده استفاده از مبدل های آنالوگ به دیجیتال برای شناسایی سطوح التهاب شکمی ناشی از  بیماری التهاب روده و سپس آزادسازی مقادیر مختلف دارو برای معالجه این مشکل هستند.
می توان سلول های ایمنی را که در معالجه سرطان از آنها استفاده می شود مهندسی نمود تا ورودی های زیست محیطی مختلفی مثل اکسیژن یا سطوح  تحلیل تومور را شناسایی نموده و فعالیت معالجاتی خود را در پاسخ به شرایط تنظیم کنند.
دیگر گروه های تحقیقاتی نیز نسبت به استفاده از ابزارهای یاد شده برای کاربردهای زیست محیطی همانند مهندسی سلول هایی که تمرکز مواد آلوده کننده آب را شناسایی می کنند علاقمند هستند.
تیم محققان به تازگی شرکتی به نام Synlogic را نیز بنا نهاده اند که هم اکنون سعی در استفاده از نسخه های ساده مدارها برای مهندسی باکتری های پروبیوتیک دارند که بیماری های شکمی را درمان سازد.
امید بر آنست که از طریق شرکت مزبور بتوان اقدام به انجام آزمایشات بالینی معالجات باکتری محور یاد شده، ظرف 12 ماه آینده نمود.

کشف فسیل کرم های میکروسکوپی باستانی 530 میلیون ساله

با کشف فسیل هایی که به تازگی در جنوب چین پیدا شده است، شکاف عظیم موجود در زمینه سابقه فسیل های کرم های تیغ به سر (حیوانات بی مهره دار کوچکی که با بندپایان مرتبط هستند) پر شد.

نانو ابزار ساخته شده از طلا و الماس برای درمان موضعی سرطان به کار می رود.

نانومیله های طلایی را می توان به صورت کنترل از راه دور به عنوان نانو گرم کننده هایی به کار برد که مقدار مناسبی از درمان حرارتی را به سلول های سرطانی اعمال می کنند. این کار با استفاده از نانوبلورهای الماسی انجام می شود که به عنوان سنسورهای دمایی مورد استفاده قرار می گیرند.

در آینده ای نه چندان دور، مایعات گوشی شما را خنک خواهند کرد

هرچند خنک کردن کامپیوترهای رومیزی با استفاده از مایعات تکنولوژی جدیدی نیست، اما گوشی های هوشمند فضای کافی برای بکارگیری چنین سیستمی را ندارند، یا حداقل می توان گفت تا به حال فضای کافی وجود نداشته است. اما به کمک تکنولوژی فوجیتسو قرار است گوشی های هوشمند با مایعات خنک شوند. اخیرا فوجیتسو اعلام کرد موفق به ساخت مدار لوله کشی حرارتی خاصی شده است که لوله های آن ضخامتی کمتر از 1 میلیمتر دارند. مداری که می تواند در خنک کردنِ تجهیزات قابل حمل آینده بسیار کارآمد باشد.

باد شدید در همسایگی سیاه چاله ای نزدیک زمین

یک تیم بین المللی از اخترفیزیکدانان که پرفسور فیل چارلز از دانشگاه ساوتهمپتون نیز در میانشان دیده می شود موفق به شناسایی منبع باد شدیدی در یکی از نزدیک ترین سیاه چاله های شناخته شده به زمین شده اند. تصویر فوق یک تصویر فرضی از صفحه تجمعی اطراف سیاه چاله V404 Cygni که باد شدید ردیابی شده توسط GTC آنجا مشاهده شده است می باشد.

سیستم گوارش: حقایق، کارکردها و بیماری ها

سیستم گوارش انسان متشکل از چند عضو است که وظیفه دارند غذای مصرفی را به مواد مغذی حیاتی برای جذب اندامهای داخلی بدن تبدیل کنند، همچنین این سیستم مواد زائد و مضر را از بدن دفع می کند. سیستم گوارش برای سلامت بدن مهم است، زیرا در صورتی که از کار بیفتد، بدن نمی تواند خود را تغذیه کند یا از شر مواد زائد خلاص شود. در مطلب حاضر تمام نکات لازم در مورد امعا و احشا و نحوه کارکرد سیستم گوارشی بدن را در اختیارتان می گذاریم.