مدارهای ژنی می توانند در سلول های زنده محاسبات پیچیده انجام دهند

17 خرداد
تکنیکی جدید به ترکیب روندهای دیجیتال و آنالوگ در سلول های مهندسی شده می پردازد. محققان موفق به توسعه تکنیکی برای ادغام محاسبات دیجیتالی و آنالوگ در سلول های زنده شده اند که به آنها امکان می دهد تا مدارهای ژنی با قابلیت انجام عملیات های پردازشی پیچیده را شکل بدهند.

تصویر فرضی از سلول ها
سلولهای زنده می توانند بر روی سیگنال های زیست محیطی که با آنها مواجه می شوند محاسبات پیچیده ای را انجام بدهند. ماهیت محاسبات مزبور می تواند مستمر و یا آنالوگ  باشد، به عنوان مثال به نحوه تطابق یافتن چشم ها با تغییرات تدریجی در سطح نور می توان اشاره داشت. افزون بر این، محاسبات دیجیتالی هم ممکن است، که شامل روندهای ساده روشن و خاموش شدن سلولی می شود، به عنوان مثال می توان از آغاز روند مرگ سلولی بدست خود سلول نام برد.
در مقابل سیستم های بیولوژیکی ترکیبی بیشتر روی پردازش آنالوگ و یا دیجیتال تمرکز دارند و محدوده کاربردهای این پردازش را می کاهند.
اما هم اکنون تیمی از محققان ام آی تی تکنیکی را برای ادغام هر دو مدل محاسبات آنالوگ و دیجیتال در سلول های زنده توسعه داده اند که به آنها امکان میدهد تا مدارهای ژنیِ قادر به اجرای عملیات های پردازشی پیچیده را شکل بدهند.
مدارهای ترکیبی، که در مقاله ای منتشره در ژورنال Nature Communications توصیف شده اند، از قابلیت اندازه گیری سطح ورودی آنالوگ برخوردارند، به عنوان مثال ماده ای شیمایی مربوط به یک بیماری را اندازه گیری کرده و سپس در مورد اینکه سطح ماده مناسب هست یا خیر تصمیم گیری نموده و خروجی آن، دارویی که بیماری را معالجه کند، می باشد.
به این شیوه خاص، مدارهای ترکیبی، همانند ابزارهای الکترونیکیِ مقایسه گر عمل می کنند که به گفته تیموتی لو، استادیار مهندسی الکتریک و علم کامپیوتر و مهندسی زیست شناسی و رئیس گروه بیولوژی ترکیبی در لابراتوار تحقیقات الکترونیک ام آی تی که کار هدایت تحقیق را به همراه جاکوب روبنز، دانشجوی پی اچ دی سابق به عهده داشته است، سیگنال های ورودی آنالوگ را گرفته و آنها را بدل به خروجی دیجیتال می سازند.
به گفته لو: "بیشتر کاری که در بیولوژی ترکیبی انجام می گیرد با تمرکز بر روی راهبردی دیجیتالی بوده است و دلیل آنهم راحت تر بودن برنامه نویسی سیستم های دیجیتالی بوده است."
با این وجود از آنجایی که سیستم های دیجیتالی بر اساس خروجی دودویی ساده ای مثل 0 و 1 هستند، عملیات های محاسباتی پیچیده نیازمند استفاده از بخش های زیادی می باشد که دسترسی به آن در سیستم های بیولوژیکیِ ترکیبی کار مشکلی است.
لو ادامه می دهد: "در اصل، شیوه ی محاسباتیِ دیجیتال شیوه ای است که در آن هر بخش کار ساده ای انجام می دهد، اما وقتی همه بخش ها را در کنار هم قرار می دهید نتیجه بسیار هوشمندانه ای به دست می آید. البته به این منظور باید بتوانید بسیاری از این بخش ها رادر کنار هم قرار بدهید و چالشی که هم اکنون در زیست شناسی وجود دارد آنست که نمی توان میلیاردها ترانزیستور را به شیوه ای که روی قطعه ای سیلیکون سوار می شود، در کنار هم چید."
این ابزارِ سیگنال ترکیبی که محققان توسعه داده اند، برمبنای «عناصر چندگانه» می باشد. ماژول حد آستانه متشکل از سنسوری است که دست به شناسایی سطوح آنالوگ ماده شیمیایی خاصی می زند.
این ماژول حد آستانه، به کنترل بیان جزء دوم می پردازد، که ژن recombinase می باشد و می تواند به نوبه خود بخشی از DNA را با معکوس سازی اش خاموش یا روشن کرده و خروجی دیجیتالی بدست دهد.
در صورتی که تمرکز ماده شیمیایی به سطح مشخصی برسد، آنگاه ماژول حدآستانه ژن recombinase را بیان می دارد و بخش DNA معکوس می شود. این بخش DNA، خود شامل ژن و یا عنصر تنظیم کننده ژنی است که سپس بیان خروجی مطلوب را دستخوش تغییر می کند.
لو می افزاید: "بنابراین خروجی آنالوگ را به عنوان مثال در قالب تمرکز ماده شیمیایی گرفته و آنرا بدل به سیگنال 0 و 1 می کنیم و بعد از انجام این کار، قطعه ای DNA بدست می آید که می شود آنرا معکوس ساخت. می شود هر تعداد قطعه از این DNA را در کنار هم قرار داده و محاسبات دیجیتالی را انجام داد."
 تیم محققان همچنین مدار مبدّل آنالوگ به دیجیتالی را ساخته اند که از منطق سه تایی در آن استفاده شده و ابزاری است که صرفاً در پاسخ به طیف تمرکز بالا یا پایین ورودی روشن خواهد شد و می تواند دو خروجی مختلف را تولید نماید.
می توان در آینده مدار مزبور را برای شناسایی سطوح گلوکز در خون استفاده کرده و بسته به تمرکز به یک یا سه شیوه پاسخ داد.
به گفته وی: "درصورتی که سطح گلوکز خیلی بالا باشد، آنگاه خواستار سلول هایی هستیم که انسولین تولید کنند، اگر گلوکز بسیار پایین باشد نیز سلول هایی می خواهیم که گلوکاگون تحویل بدهد و درصورت وقوع حالت بینابینی نیز هیچ کدام از این ها مطلوب نیست."
از مدارهای مبدل آنالوگ به دیجیتال مشابه می توان همچنین جهت شناسایی انواع مختلف مواد شیمیایی استفاده کرد، آنهم صرفاً با تغییر سنسور.
محققان درحال بررسی ایده استفاده از مبدل های آنالوگ به دیجیتال برای شناسایی سطوح التهاب شکمی ناشی از  بیماری التهاب روده و سپس آزادسازی مقادیر مختلف دارو برای معالجه این مشکل هستند.
می توان سلول های ایمنی را که در معالجه سرطان از آنها استفاده می شود مهندسی نمود تا ورودی های زیست محیطی مختلفی مثل اکسیژن یا سطوح  تحلیل تومور را شناسایی نموده و فعالیت معالجاتی خود را در پاسخ به شرایط تنظیم کنند.
دیگر گروه های تحقیقاتی نیز نسبت به استفاده از ابزارهای یاد شده برای کاربردهای زیست محیطی همانند مهندسی سلول هایی که تمرکز مواد آلوده کننده آب را شناسایی می کنند علاقمند هستند.
تیم محققان به تازگی شرکتی به نام Synlogic را نیز بنا نهاده اند که هم اکنون سعی در استفاده از نسخه های ساده مدارها برای مهندسی باکتری های پروبیوتیک دارند که بیماری های شکمی را درمان سازد.
امید بر آنست که از طریق شرکت مزبور بتوان اقدام به انجام آزمایشات بالینی معالجات باکتری محور یاد شده، ظرف 12 ماه آینده نمود.

هشداری که از سوی ترکیب دوپامین داده می شود، نشانه ای از وجود اختلالی موسوم به اوتیسم است

تغییرات ژنتیکی که به تازگی کشف شده اند و به اختلال اوتیسم (ASD) مربوط هستند، عملکرد ناقل دوپامین را مختل می کنند و این موضوع را مطرح می سازند که هشدار داده شده از سوی دوپامین در ایجاد این شرایط رو به رشد مشارکت دارد. این موضوع توسط تیم پژوهشی دانشگاه واندربیلت واقع در ایالت تنسی در آمریکا، انجام شده است.

واسیلی کیلیوکین و عرضه کانسپت قایق پرنده موناکو 2050

پیش از این خبر مربوط به عرضه طرح واسیلی کیلیوکین برای رقابت موناکو 2050 اعلام شده بود، اما به تازگی انیمیشن مفصل تری از این پروژه منتشر شده است که آنرا در اختیار خوانندگان خود قرار می دهیم. همانگونه که در ویدئوی مربوطه نیز مشاهده می کنید، قابلیت های ترکیب قایق و هواپیما با همدیگر و نحوه تعامل فناوری حمل و نقل در آینده با جزئیات بیشتری به تصویر کشیده شده است.

واکر روباتیک جدید به بیماران درگام برداشتن به شکل طبیعی کمک می کند

واکر روباتیک به جای اینکه کاربر را محدود به تردمیل کند، همراه او حرکت می کند. آموزش راه رفتن دوباره به افرادی همانند سکته کرده ها یا مجروحان مغزی کار شاقی است. غالبا لازم است چند فیزیوتراپیست جمع شوند و بیمار را سرپا نگه دارند تا روی تردمیل راه برود و با دست نیز پاهای بیماران را حرکت بدهند تا به شکل طبیعی بایستد. البته به زودی واکر روباتیکی که در دانشگاه ملی سنگاپور توسعه داده شده، این روند را بسیار ساده تر خواهد کرد.

نمای اتمی از تلمبه سلولی، نحوه بیرون فرستادن پروتئین ها بدست باکتری ها را نشان می دهد

محققان موفق به کشف ساختار تلمبه ای ساده و در عین حال ناشناخته ای شده اند که کار کنترل عبور پروتئین ها را از طریق غشای سلول باکتری به عهده دارد. این دستاورد بینش جدیدی را در زمینه مکانیسم هایی که باکتری ها برای دستکاری محیط اطراف به کار می گیرند در اختیار می گذارد.

Xperia E3 و Z3 سونی در نمایشگاه  IFA 2014  این هفته ؟

Xperia E3 و Z3 سونی در نمایشگاه IFA 2014 این هفته ؟

در حالیکه همه مشتاقانه منتظرند تا شرکت سونی آخر این هفته در نمایشگاه IFA 2014 از Xperia Z3. ، Z3 Compact و تبلت Z3 Compact Tablet خودش رونمایی کند ، احتمالات می گویند که شاید این نمایشگاه تجاری در برلین صحنه نمایش تلفن هوشمند دیگری باشد که تا حالا در موردش نشنیده بودیم .