حلقه جدید انیشتین: کهکشانی دوردست که به واسطه گرانش همگرا شده است

17 خرداد
تیمی چند ملیتی از ستاره شناسان، موفق به یافتن یک حلقه انیشتین شده اند، تصویر نادر از کهکشانی در دوردست که به واسطه «گرانش» همگرا شده است. دانشمندان این تیم از کشورهایی مثل اسپانیا، ایتالیا و آمریکا بوده اند و کشف خود را در ژورنال Monthly Notices of the Royal Astronomical Society گزارش کرده اند. در تصویر ترکیبی رنگیِ فوق، کهکشان همگرای مرکزی به رنگ قرمز نشان داده شده است و رنگ آبی نیز حلقه انیشتین را نشان می دهد، تصویر نه چندان واضح یک کهکشان در دوردست نیز در اطراف آن قابل مشاهده می باشد.

انیشتین در نظریه نسبیت عام خود که یک قرن پیش از این منتشر شد پیش بینی نمود که گرانش، بافت فضا-زمان را دچار به همریختگی کرده و در نتیجه آن نور مسیرهای انحنادار را دنبال می نماید. ستاره شناسان این اثر را سال 1919 با اندازه گیری موقعیت ستاره ها در نزدیکی خورشید (طی گرفتگی خورشیدی کلی همان سال) به همراه تغییر اندکی که حاصل میدان گرانشی نزدیکترین ستاره به زمین بود را مشاهده کردند. در مقیاس بزرگتر، نور از کهکشان های دوردست به واسطه سیاه چاله ها و کهکشان های عظیمی که بین کهکشان های دوردست و زمین قرار دارند «تا» می شود. اجرام مداخله گر همانند لنز عمل کرده و کمان ها و "حلقه های انیشتینی" از نور را بوجود می آورند.
این حلقه ها همچنان نادر می باشند. به این ترتیب مشاهده واضح این حلقه ها کار مشکلی است و بیشترشان را با استفاده از تلسکوپ های رادیویی یا تلسکوپ فضایی هابل می توان دید.
 حلقه ای که به تازگی کشف شده است در مسیر صورت فلکی مجسمه ساز در جنوب آسمان قرار دارد. مارگریتا بتینلی دانشجوی پی اچ دی موسسه اخترفیزیک جزایر قناری به هنگام مشاهده تصاویر آرشیو شده دوربین انرژی تاریک (DECam) که بر تلسکوپ 4 متری ویکتور بلانکو در رصدخانه Cerro Tololo Inter-American  شیلی نصب شده موفق به کشف حلقه مزبور شد. مارگریتا و تیم وی نام این حلقه را "جزایر قناری" گذاشته اند، که ادای دینی است به زحمتی که توسط ستاره شناسان لاپالما و تنریف کشیده شده است.
نوری که امروزه به زمین می رسد، 8 میلیارد سال قبل از این از حلقه انیشتین جدا شده است، بنابراین حلقه ای که اکنون مشاهده می کنیم در حالت 5 میلیارد سال قبل خود و پیش از بیگ بنگ می باشد و البته علیرغم اندازه اش که نسبتاً کوچک به نظر می رسد (این حلقه از میان زاویه ای از آسمان که 4.5 ثانیه قوسی و یا حدود «یک هشتصدمِ» یک درجه می باشد) بزرگتر از بیشتر سایر حلقه هایی است که تا امروز پیدا شده است. مطالعه پیگیری که با استفاده از تلسکوپ 10.4 متری بزرگ قناری (GTC)  انجام شده تایید کننده فاصله این حلقه می باشد و نشان می دهد که کهکشان همگرای تداخلی توده ای برابر با حدود یک تریلیارد خورشید دارد.
تحقیقات علمی بدنبال این کشف توسط گروه جمعیت های ستاره ای در موسسه اخترفیزیک جزایر قناری (IAC)، هدایت و هماهنگ شده است و کارسرپرستی این تحقیقات نیز به عهده دکتر آنتونیو آپاریسیو خوان و دکتر سباستین هیدالگو قرار داشته است. حلقه انیشتین در صفحات کهکشان کوتوله مجسمه ساز پیدا شد که از همراهان کهکشان راه شیری محسوب می شود.
دکتر سانتی کاسیسی و دکتر هیدالگو مسئولیت نظارت بر کار بتینلی را به عهده داشته اند. ماتیو سیمیونی دانشجوی دیگر پی اچ دی نیز در این زمینه همکاری داشته و تحلیل های بیشتر را تحت نظارت دکتر آپاریسیو  و جیام پائولو پیوته از دانشگاه پادوا انجام داده است.

تحلیل  چیپ A8 اپل ، GX6450، حافظه کش 4 مگابایتی  L3 و سایر قطعات

تحلیل چیپ A8 اپل ، GX6450، حافظه کش 4 مگابایتی L3 و سایر قطعات

یکی از سنت های سالیانه ای که در کنار رونمایی از گوشی های هوشمندِ اپل باب شده ، بازکردن، تجزیه و عکس برداری از پردازنده گوشی جدید این شرکت است. هرچندکه از روی نرم افزار هم می توان نکات بسیاری را در مورد پردازنده جدید متوجه شد، اما هیچ چیز جای بررسی خود قطعه سخت افزاری و نحوه کارکرد آن را نمی گیرد.

ساعت آلبرت  برای اعلام وقت از روابط ریاضی استفاده می کند

ساعت آلبرت برای اعلام وقت از روابط ریاضی استفاده می کند

کودکان برای دانستن ساعت و دقیقه نیازمند حل مسائل ریاضی هستند. اگر شما نیزعلاقمندید تا زمان را از روی ساعت آلبرت بدانید، لازمه اش آنست که اندکی از هوش خود استفاده کنید. اجازه بدهید شما را با آلبرت آشنا کنیم، ساعتی دیواری برای کودکان که زمان را در قالب مسائل ریاضی نشان می دهد. این ساعت که نامش از روی نام فیزیکدان مشهور آلبرت انیشتین انتخاب شده است شما را وادار می سازد برای دانستن زمان درست به حل مسائل ریاضی بپردازید.

معرفی هاردهای قابل حمل AC330 USB 3.0 توسط Apacer

نیاز به رسانه‌های ذخیره سازی و انتقال اطلاعات به طور قابل توجهی در حال افزایش بوده و داده‌های چند رسانه ای، بیشتر و بیشتر محبوب شده و هاردهای قابل حمل با ظرفیت‌های بیشتری باید تولید شوند. Apacer همیشه نیازهای مصرف کننده را برای توسعه محصولات خود در نظر گرفته و با عرضه هارد قابل حمل AC233 USB 3.0 با ظرفیت و سرعت انتقال بیشتر به موفقیت دیگری دست یافت.

بریفکیس الکتریک اسکوتر شما را در رسیدن به موقع به پرواز یاری می دهد

بریفکیس الکتریک اسکوتر از کول پد می تواند تا حداکثر سرعت 20 کیلومتر بر ساعت حرکت کند و به احتمال زیاد به موقع هم به پروازتان می رسید. چمدان هایی مثل کوله پشتی 4 کاره اولاف که با باز کردن بدل به اسکوتر می شوند، به نوبه خودشان ایده خوبی است. بریفکیس الکتریک اسکوتر از کول پد این ایده را ارتقا داده و موتوری الکتریکی را نیز به چمدان افزوه است که به این ترتیب، احتمال دیر رسیدن به پرواز یا دیر کردن شما سر کار کمتر می شود.

با Sparrow، یک سیم با قابلیت شارژ و انتقال اطلاعات همزمان و یک حافظه فلش را به دسته کلید خود اضافه کنید

ما در عصر و جهانی زندگی می کنیم که می توان گفت تقریباً همه افراد دستگاهی دارند که نیاز به شارژ داشته باشد و اتفاقا در اغلب موارد وقتی به شارژ کردن آن ها نیاز داریم که خانه نیستیم تا به سادگی به یک پریز برق دسترسی داشته باشیم. بسیاری از افراد نمی خواهند هرجا که می روند، یک شارژر همراه خود داشته باشند. این همان جایی است که گجت قابلِ حملِ Sparrow، ساخت شرکت Symlis وارد عمل می شود. این وسیله تاشو، نه تنها می تواند دستگاه ها را با درگاه USB شارژ کند، بلکه یک حافظه فلش هم دارد.