حلقه جدید انیشتین: کهکشانی دوردست که به واسطه گرانش همگرا شده است

17 خرداد
تیمی چند ملیتی از ستاره شناسان، موفق به یافتن یک حلقه انیشتین شده اند، تصویر نادر از کهکشانی در دوردست که به واسطه «گرانش» همگرا شده است. دانشمندان این تیم از کشورهایی مثل اسپانیا، ایتالیا و آمریکا بوده اند و کشف خود را در ژورنال Monthly Notices of the Royal Astronomical Society گزارش کرده اند. در تصویر ترکیبی رنگیِ فوق، کهکشان همگرای مرکزی به رنگ قرمز نشان داده شده است و رنگ آبی نیز حلقه انیشتین را نشان می دهد، تصویر نه چندان واضح یک کهکشان در دوردست نیز در اطراف آن قابل مشاهده می باشد.

انیشتین در نظریه نسبیت عام خود که یک قرن پیش از این منتشر شد پیش بینی نمود که گرانش، بافت فضا-زمان را دچار به همریختگی کرده و در نتیجه آن نور مسیرهای انحنادار را دنبال می نماید. ستاره شناسان این اثر را سال 1919 با اندازه گیری موقعیت ستاره ها در نزدیکی خورشید (طی گرفتگی خورشیدی کلی همان سال) به همراه تغییر اندکی که حاصل میدان گرانشی نزدیکترین ستاره به زمین بود را مشاهده کردند. در مقیاس بزرگتر، نور از کهکشان های دوردست به واسطه سیاه چاله ها و کهکشان های عظیمی که بین کهکشان های دوردست و زمین قرار دارند «تا» می شود. اجرام مداخله گر همانند لنز عمل کرده و کمان ها و "حلقه های انیشتینی" از نور را بوجود می آورند.
این حلقه ها همچنان نادر می باشند. به این ترتیب مشاهده واضح این حلقه ها کار مشکلی است و بیشترشان را با استفاده از تلسکوپ های رادیویی یا تلسکوپ فضایی هابل می توان دید.
 حلقه ای که به تازگی کشف شده است در مسیر صورت فلکی مجسمه ساز در جنوب آسمان قرار دارد. مارگریتا بتینلی دانشجوی پی اچ دی موسسه اخترفیزیک جزایر قناری به هنگام مشاهده تصاویر آرشیو شده دوربین انرژی تاریک (DECam) که بر تلسکوپ 4 متری ویکتور بلانکو در رصدخانه Cerro Tololo Inter-American  شیلی نصب شده موفق به کشف حلقه مزبور شد. مارگریتا و تیم وی نام این حلقه را "جزایر قناری" گذاشته اند، که ادای دینی است به زحمتی که توسط ستاره شناسان لاپالما و تنریف کشیده شده است.
نوری که امروزه به زمین می رسد، 8 میلیارد سال قبل از این از حلقه انیشتین جدا شده است، بنابراین حلقه ای که اکنون مشاهده می کنیم در حالت 5 میلیارد سال قبل خود و پیش از بیگ بنگ می باشد و البته علیرغم اندازه اش که نسبتاً کوچک به نظر می رسد (این حلقه از میان زاویه ای از آسمان که 4.5 ثانیه قوسی و یا حدود «یک هشتصدمِ» یک درجه می باشد) بزرگتر از بیشتر سایر حلقه هایی است که تا امروز پیدا شده است. مطالعه پیگیری که با استفاده از تلسکوپ 10.4 متری بزرگ قناری (GTC)  انجام شده تایید کننده فاصله این حلقه می باشد و نشان می دهد که کهکشان همگرای تداخلی توده ای برابر با حدود یک تریلیارد خورشید دارد.
تحقیقات علمی بدنبال این کشف توسط گروه جمعیت های ستاره ای در موسسه اخترفیزیک جزایر قناری (IAC)، هدایت و هماهنگ شده است و کارسرپرستی این تحقیقات نیز به عهده دکتر آنتونیو آپاریسیو خوان و دکتر سباستین هیدالگو قرار داشته است. حلقه انیشتین در صفحات کهکشان کوتوله مجسمه ساز پیدا شد که از همراهان کهکشان راه شیری محسوب می شود.
دکتر سانتی کاسیسی و دکتر هیدالگو مسئولیت نظارت بر کار بتینلی را به عهده داشته اند. ماتیو سیمیونی دانشجوی دیگر پی اچ دی نیز در این زمینه همکاری داشته و تحلیل های بیشتر را تحت نظارت دکتر آپاریسیو  و جیام پائولو پیوته از دانشگاه پادوا انجام داده است.

Impecca Alert Band امواج ذهنی را برای تشخیص خستگی رانندگان مورد بررسی قرار می‌دهد.

رانندگان هنگامی که در جاده دچار خواب‌آلودگی می‌شوند معمولا پنجره را باز می کنند و رادیو را زیاد می‌کنند. همچنین تعدادی از سیستم‌های هشدار دهنده که در این سال‌ها معرفی شده‌اند را دیده ایم؛ مانند نمایشگر هشدار چشمی خستگی راننده که میزان بسته شدن چشم رانندگان را بررسی می‌کند و آئودی در مورد قراردادن نمایشگر ضربان شمار در صندلی‌های خودرو تحقیقاتی کرده است. سربند هشداردهنده Impecca روند دیگری را طی می‌کند. این سربند فعالیت مغز را زیرنطر می‌گیرد و به رانندگان اخطار می‌دهد که دارند خسته می‌شوند پیش از اینکه خطرناک شود به کاربران زمان بیش‌تری می‌دهد تا بایستند و استراحت کنند.

رویکرد جدید L'OREAL در استفاده از فناوری چاپ سه بعدی

شرکت L'OREAL قصد دارد لوازم آرایشی خود را بر روی پوست های تولید شده با فناوری چاپ سه بعدی آزمایش کند.

رگ های خونی مصنوعی

محققان در دانشگاه شانگهای موفق شدند برای اولین بار عروق خونی سه لایه مصنوعی بسازند. تجهیز زیست چاپی 3 بعدی می تواند همه نوع داربستی را برای ترمیم تخریب بافت آماده کند. محققان در مرکز مهندسی ساخت و تولید سریع دانشگاه شانگهای با ترکیب تکنیک های میکروچاپ و الکترو ریسندگی، برای اولین بار موفق به عرضه یک پیوند عروقی متشکل از سه لایه شده اند. این کامپوزیت سه لایه به محققان اجازه می دهد تا از مواد جداگانه ای استفاده کنند که به ترتیب دارای مقاومت مکانیکی و توان رشد سلول های جدید هستند و در نتیجه، یکی از مشکلات مهم بر سر راه گرافت های عروقی موجود که تنها از یک یا دو لایه تشکیل شده اند، بر طرف می شود.

واکسن ها، خطر ابتلا به تصلب بافت چندگانه - MS - را افزایش نمی‌دهند.

یک شرط یا شرایط بیشتری را به لیست چیزهایی اضافه کنید که باعث تصلب بافتی چندگانه نمی‌شوند. دانشمندان 4700 نفر را مورد بررسی قرار دادند که واکسن هپاتیت (B (Hep B و ویروس papilloma انسانی (HPV) زدند، همچنین دریافتند هیچ خطر بلند مدتی برای ایجاد شدن تصلب بافتی چندگانه MS یا بیماری سیستم عصبی مشابه وجود ندارد.

برداشت انرژی از جنبش های طبیعی در بدن انسان، بوسیله یک قطعه الکترونیکی انعطاف پذیر

پژوهشگران، قطعات الکترونیکی نازک و قابل انعطافی برای برداشت انرژی مکانیکی از جنبش های طبیعی موجود در بدن انسان ساخته اند که بازده بالایی دارد. در این دستاورد، علاوه بر پیشرفت در فرآوری مواد که به منظور امکان پذیر ساختنِ تولید این گونه قطعات غشائی نازک صورت گرفت، مدل های تحلیلی دقیقی نیز به منظور دستیابی به امکان پیشگوییِ میزانِ خروجی الکتریکی به دست آمده از قطعات برداشت انرژی مکانیکی، تهیه گردید. این پیشگویی ها، برای تعیین پارامترهای کلیدی طراحی و تعیین خواص مواد مورد نیاز، ضروری است.