حلقه جدید انیشتین: کهکشانی دوردست که به واسطه گرانش همگرا شده است

17 خرداد
تیمی چند ملیتی از ستاره شناسان، موفق به یافتن یک حلقه انیشتین شده اند، تصویر نادر از کهکشانی در دوردست که به واسطه «گرانش» همگرا شده است. دانشمندان این تیم از کشورهایی مثل اسپانیا، ایتالیا و آمریکا بوده اند و کشف خود را در ژورنال Monthly Notices of the Royal Astronomical Society گزارش کرده اند. در تصویر ترکیبی رنگیِ فوق، کهکشان همگرای مرکزی به رنگ قرمز نشان داده شده است و رنگ آبی نیز حلقه انیشتین را نشان می دهد، تصویر نه چندان واضح یک کهکشان در دوردست نیز در اطراف آن قابل مشاهده می باشد.

انیشتین در نظریه نسبیت عام خود که یک قرن پیش از این منتشر شد پیش بینی نمود که گرانش، بافت فضا-زمان را دچار به همریختگی کرده و در نتیجه آن نور مسیرهای انحنادار را دنبال می نماید. ستاره شناسان این اثر را سال 1919 با اندازه گیری موقعیت ستاره ها در نزدیکی خورشید (طی گرفتگی خورشیدی کلی همان سال) به همراه تغییر اندکی که حاصل میدان گرانشی نزدیکترین ستاره به زمین بود را مشاهده کردند. در مقیاس بزرگتر، نور از کهکشان های دوردست به واسطه سیاه چاله ها و کهکشان های عظیمی که بین کهکشان های دوردست و زمین قرار دارند «تا» می شود. اجرام مداخله گر همانند لنز عمل کرده و کمان ها و "حلقه های انیشتینی" از نور را بوجود می آورند.
این حلقه ها همچنان نادر می باشند. به این ترتیب مشاهده واضح این حلقه ها کار مشکلی است و بیشترشان را با استفاده از تلسکوپ های رادیویی یا تلسکوپ فضایی هابل می توان دید.
 حلقه ای که به تازگی کشف شده است در مسیر صورت فلکی مجسمه ساز در جنوب آسمان قرار دارد. مارگریتا بتینلی دانشجوی پی اچ دی موسسه اخترفیزیک جزایر قناری به هنگام مشاهده تصاویر آرشیو شده دوربین انرژی تاریک (DECam) که بر تلسکوپ 4 متری ویکتور بلانکو در رصدخانه Cerro Tololo Inter-American  شیلی نصب شده موفق به کشف حلقه مزبور شد. مارگریتا و تیم وی نام این حلقه را "جزایر قناری" گذاشته اند، که ادای دینی است به زحمتی که توسط ستاره شناسان لاپالما و تنریف کشیده شده است.
نوری که امروزه به زمین می رسد، 8 میلیارد سال قبل از این از حلقه انیشتین جدا شده است، بنابراین حلقه ای که اکنون مشاهده می کنیم در حالت 5 میلیارد سال قبل خود و پیش از بیگ بنگ می باشد و البته علیرغم اندازه اش که نسبتاً کوچک به نظر می رسد (این حلقه از میان زاویه ای از آسمان که 4.5 ثانیه قوسی و یا حدود «یک هشتصدمِ» یک درجه می باشد) بزرگتر از بیشتر سایر حلقه هایی است که تا امروز پیدا شده است. مطالعه پیگیری که با استفاده از تلسکوپ 10.4 متری بزرگ قناری (GTC)  انجام شده تایید کننده فاصله این حلقه می باشد و نشان می دهد که کهکشان همگرای تداخلی توده ای برابر با حدود یک تریلیارد خورشید دارد.
تحقیقات علمی بدنبال این کشف توسط گروه جمعیت های ستاره ای در موسسه اخترفیزیک جزایر قناری (IAC)، هدایت و هماهنگ شده است و کارسرپرستی این تحقیقات نیز به عهده دکتر آنتونیو آپاریسیو خوان و دکتر سباستین هیدالگو قرار داشته است. حلقه انیشتین در صفحات کهکشان کوتوله مجسمه ساز پیدا شد که از همراهان کهکشان راه شیری محسوب می شود.
دکتر سانتی کاسیسی و دکتر هیدالگو مسئولیت نظارت بر کار بتینلی را به عهده داشته اند. ماتیو سیمیونی دانشجوی دیگر پی اچ دی نیز در این زمینه همکاری داشته و تحلیل های بیشتر را تحت نظارت دکتر آپاریسیو  و جیام پائولو پیوته از دانشگاه پادوا انجام داده است.

طراحی ربات زیر دریایی Omnidirectional، با الهام از حرکت ماهی مرکب

ماهیان مرکب، حیواناتی جذاب هستند که از یک جفت باله موج دار برای حرکت رو به جلو، چرخش و یا شناور شدن در یک نقطه ثابت، استفاده می کنند. اگر شما بخواهید رباتی زیر آبی بسازید که قابلیت مانورپذیری بالایی داشته و همچنین از مشکلات پروانه های در هم و بر هم ربات های زیرآبی در امان باشد، کپی کردن از مکانیزم حرکتی یک ماهی مرکب، انتخاب هوشمندانه و خوبی خواهد بود. این دقیقا همان رباتی است که گروهی از دانشجویان مهندسی مکانیک دانشگاه ETH زوریخ سوئیس، موفق به ساخت آن شده اند. علاوه بر آن که آن ها با اضافه کردن یک جفت بالک دیگر به این ربات، قابلیت حرکت مستقیم رو به بالا و پایین را نیز به آن بخشیده اند.

مشکلات خواب یک عامل کمکی در پیشرفت و تاثیر بیماری و مرگ و میر

یافته های جدید نشان می دهند؛ اختلالات ناشناخته خواب از جمله اختلالات تنفسی هنگام خواب در میان بزرگسالان آمریکایی خصوصا در میان گروه های اقلیت ساکن آمریکا مشترک هستند.

تبدیل هوای نمناک به آب قابل شرب توسط یک بطری!

بطری فونتوس هم اکنون موجود بوده و می توان آنرا به صورت پیش سفارش از سایت Indiegogo تهیه کرد. دو نسخه از این محصول عرضه شده است که عبارتند از نسخه فونتوس ایرو (Fontus Airo) مستقل که به ازای پیش پرداخت 200 دلار و هزینه حمل و نقل می توان آنرا خریداری نمود و فونتوس راید (Fontus Ryde) که به ازای پیش پرداخت 165 دلار و هزینه حمل و نقل قابل خرید می باشد و می توان آنرا به دوچرخه نیز وصل کرد. به گفته شرکت سازنده این محصول در سرتاسر جهان عرضه خواهد شد و تحویل سفارش ها برای آوریل 2017 برنامه ریزی شده است.

جدیدترین تکنولوژی هایی که قادر به خریدن آن ها نیستید

در این خبر جدیدترین فناوری‌های آماده تولید را بررسی می‌کنیم از جمله یک لامپ شناور و دستگاه آبکاری جمع و جور، یک بالش هوشمند، چاپ سه بعدی با طیف‌های متعدد و اجاق خورشیدی جمع و جور، پس با کوی دانش همراه شوید.

موزه سحرآمیز افسانه ای، برای ادای دین به هانس کریستین اندرسن