حلقه جدید انیشتین: کهکشانی دوردست که به واسطه گرانش همگرا شده است

17 خرداد
تیمی چند ملیتی از ستاره شناسان، موفق به یافتن یک حلقه انیشتین شده اند، تصویر نادر از کهکشانی در دوردست که به واسطه «گرانش» همگرا شده است. دانشمندان این تیم از کشورهایی مثل اسپانیا، ایتالیا و آمریکا بوده اند و کشف خود را در ژورنال Monthly Notices of the Royal Astronomical Society گزارش کرده اند. در تصویر ترکیبی رنگیِ فوق، کهکشان همگرای مرکزی به رنگ قرمز نشان داده شده است و رنگ آبی نیز حلقه انیشتین را نشان می دهد، تصویر نه چندان واضح یک کهکشان در دوردست نیز در اطراف آن قابل مشاهده می باشد.

انیشتین در نظریه نسبیت عام خود که یک قرن پیش از این منتشر شد پیش بینی نمود که گرانش، بافت فضا-زمان را دچار به همریختگی کرده و در نتیجه آن نور مسیرهای انحنادار را دنبال می نماید. ستاره شناسان این اثر را سال 1919 با اندازه گیری موقعیت ستاره ها در نزدیکی خورشید (طی گرفتگی خورشیدی کلی همان سال) به همراه تغییر اندکی که حاصل میدان گرانشی نزدیکترین ستاره به زمین بود را مشاهده کردند. در مقیاس بزرگتر، نور از کهکشان های دوردست به واسطه سیاه چاله ها و کهکشان های عظیمی که بین کهکشان های دوردست و زمین قرار دارند «تا» می شود. اجرام مداخله گر همانند لنز عمل کرده و کمان ها و "حلقه های انیشتینی" از نور را بوجود می آورند.
این حلقه ها همچنان نادر می باشند. به این ترتیب مشاهده واضح این حلقه ها کار مشکلی است و بیشترشان را با استفاده از تلسکوپ های رادیویی یا تلسکوپ فضایی هابل می توان دید.
 حلقه ای که به تازگی کشف شده است در مسیر صورت فلکی مجسمه ساز در جنوب آسمان قرار دارد. مارگریتا بتینلی دانشجوی پی اچ دی موسسه اخترفیزیک جزایر قناری به هنگام مشاهده تصاویر آرشیو شده دوربین انرژی تاریک (DECam) که بر تلسکوپ 4 متری ویکتور بلانکو در رصدخانه Cerro Tololo Inter-American  شیلی نصب شده موفق به کشف حلقه مزبور شد. مارگریتا و تیم وی نام این حلقه را "جزایر قناری" گذاشته اند، که ادای دینی است به زحمتی که توسط ستاره شناسان لاپالما و تنریف کشیده شده است.
نوری که امروزه به زمین می رسد، 8 میلیارد سال قبل از این از حلقه انیشتین جدا شده است، بنابراین حلقه ای که اکنون مشاهده می کنیم در حالت 5 میلیارد سال قبل خود و پیش از بیگ بنگ می باشد و البته علیرغم اندازه اش که نسبتاً کوچک به نظر می رسد (این حلقه از میان زاویه ای از آسمان که 4.5 ثانیه قوسی و یا حدود «یک هشتصدمِ» یک درجه می باشد) بزرگتر از بیشتر سایر حلقه هایی است که تا امروز پیدا شده است. مطالعه پیگیری که با استفاده از تلسکوپ 10.4 متری بزرگ قناری (GTC)  انجام شده تایید کننده فاصله این حلقه می باشد و نشان می دهد که کهکشان همگرای تداخلی توده ای برابر با حدود یک تریلیارد خورشید دارد.
تحقیقات علمی بدنبال این کشف توسط گروه جمعیت های ستاره ای در موسسه اخترفیزیک جزایر قناری (IAC)، هدایت و هماهنگ شده است و کارسرپرستی این تحقیقات نیز به عهده دکتر آنتونیو آپاریسیو خوان و دکتر سباستین هیدالگو قرار داشته است. حلقه انیشتین در صفحات کهکشان کوتوله مجسمه ساز پیدا شد که از همراهان کهکشان راه شیری محسوب می شود.
دکتر سانتی کاسیسی و دکتر هیدالگو مسئولیت نظارت بر کار بتینلی را به عهده داشته اند. ماتیو سیمیونی دانشجوی دیگر پی اچ دی نیز در این زمینه همکاری داشته و تحلیل های بیشتر را تحت نظارت دکتر آپاریسیو  و جیام پائولو پیوته از دانشگاه پادوا انجام داده است.

یافته های جدید نشانگر تجربه تغییرات فصلی خورشید است.

یافته های جدید نشان می دهند، خورشید متحمل تغییراتی در فعالیتش می شود که این بالا و پایین شدن ها، طی دوره های دو ساله اتفاق می افتند. تأثیر این پدیده در چرخه های حدودا 11 ساله خورشیدی بر افزایش و کاهش طوفان های خورشیدی است که می توانند جو زمین را به کلی تحت تأثیر خود قرار دهند.

کاغذ الکترونیکی جدید می تواند نمایشگرهایی الکترونیکی با قیمت مناسب فراهم سازد

در تصویر بالا، طرف سیاه رنگ ذرات میکرو، محتوی ذرات نانوی مغناطیسی است که نوشتن بر روی پرده را ممکن می سازد. یک آهنربا که در طول سطح نمایشگر سفید کشیده می شود، طرف سیاه رنگ را جذب می کند و توپک ها به طور آرام به سطح آهنربا برخورد می کنند.

پاورلیس اسنیکر، کفشی که بدون نیاز به باتری یا موتور، به صورت خودکار بندش را می‌بندد!

ویدئویی از تونی هاوک دیدیم که روی یک اسکیت پرنده واقعی حرکات نمایشی اجرا می‌کرد. شرکت نایک تصمیم گرفته است اوایل سال 2015 محصول دیگری را به بازار عرضه کند که نامش را Nike Mags ِ "خودبخود بسته شونده" گذاشته است.

امکان کشت رگ های مصنوعی از پپتیدها و پروتئین هایی که «خود سرهم شونده» هستند

به نظر می رسد این روزها دیگر هیچ مانعی بر سر راه کشت انواع و اقسام اعضای بدن در لوله های آزمایشگاهی وجود ندارد، هرچند در گذشته صرفا باکتری در این لوله ها یافت می شد، اما هم اکنون مغز، انواع اعضای بدن و حتی رگ ها را نیز می شود کشت نمود. به لطف توسعه ماده جدیدی که «خود سرهم شونده» نیز هست، دانشمندان امیدوارند شیوه ای برای خلق رگ های خونی مصنوعی بیابند و حتی کاری کنند که رگ ها خود به خود رشد کنند.

بررسی گردبادها بر روی سطح مریخ

محققان نشان داده‌اند گردبادها در هوای رقیق مریخ نسبت به آنچه برای ایجاد یک گردباد مشابه روی زمین نیاز است، به نیروی قویتری احتیاج دارند. برایس ویلیامز دانشجوی کارشناسی علوم اتمسفری از دانشگاه UAH می‌گوید: برای شروع طوفانِ گردوخاک روی مریخ، به همرفت (جابجایی) و نیرویی قوی نیاز است. وی ادامه داد: ما نسبتِ بینِ همرفت (جابجایی) و تلاطم سطح را بررسی کردیم تا نقطه مهمی را بیابیم که در آن نقطه، نیرو برای غلبه بر بادهای سطحیِ کم، کافی باشد و تحقیقات نشان می دهد که در سطح مریخ، روندی که یک گردباد را ایجاد می‌کند راحتتر توسط اتلاف اصطکاکی (تلاطم و باد روی سطح) مختل می‌شود و به دو برابرِ میزان کشش همرفتی (جابجایی) نیاز دارد که روی زمین برای ایجاد آن احتیاج است.