حلقه جدید انیشتین: کهکشانی دوردست که به واسطه گرانش همگرا شده است

17 خرداد
تیمی چند ملیتی از ستاره شناسان، موفق به یافتن یک حلقه انیشتین شده اند، تصویر نادر از کهکشانی در دوردست که به واسطه «گرانش» همگرا شده است. دانشمندان این تیم از کشورهایی مثل اسپانیا، ایتالیا و آمریکا بوده اند و کشف خود را در ژورنال Monthly Notices of the Royal Astronomical Society گزارش کرده اند. در تصویر ترکیبی رنگیِ فوق، کهکشان همگرای مرکزی به رنگ قرمز نشان داده شده است و رنگ آبی نیز حلقه انیشتین را نشان می دهد، تصویر نه چندان واضح یک کهکشان در دوردست نیز در اطراف آن قابل مشاهده می باشد.

انیشتین در نظریه نسبیت عام خود که یک قرن پیش از این منتشر شد پیش بینی نمود که گرانش، بافت فضا-زمان را دچار به همریختگی کرده و در نتیجه آن نور مسیرهای انحنادار را دنبال می نماید. ستاره شناسان این اثر را سال 1919 با اندازه گیری موقعیت ستاره ها در نزدیکی خورشید (طی گرفتگی خورشیدی کلی همان سال) به همراه تغییر اندکی که حاصل میدان گرانشی نزدیکترین ستاره به زمین بود را مشاهده کردند. در مقیاس بزرگتر، نور از کهکشان های دوردست به واسطه سیاه چاله ها و کهکشان های عظیمی که بین کهکشان های دوردست و زمین قرار دارند «تا» می شود. اجرام مداخله گر همانند لنز عمل کرده و کمان ها و "حلقه های انیشتینی" از نور را بوجود می آورند.
این حلقه ها همچنان نادر می باشند. به این ترتیب مشاهده واضح این حلقه ها کار مشکلی است و بیشترشان را با استفاده از تلسکوپ های رادیویی یا تلسکوپ فضایی هابل می توان دید.
 حلقه ای که به تازگی کشف شده است در مسیر صورت فلکی مجسمه ساز در جنوب آسمان قرار دارد. مارگریتا بتینلی دانشجوی پی اچ دی موسسه اخترفیزیک جزایر قناری به هنگام مشاهده تصاویر آرشیو شده دوربین انرژی تاریک (DECam) که بر تلسکوپ 4 متری ویکتور بلانکو در رصدخانه Cerro Tololo Inter-American  شیلی نصب شده موفق به کشف حلقه مزبور شد. مارگریتا و تیم وی نام این حلقه را "جزایر قناری" گذاشته اند، که ادای دینی است به زحمتی که توسط ستاره شناسان لاپالما و تنریف کشیده شده است.
نوری که امروزه به زمین می رسد، 8 میلیارد سال قبل از این از حلقه انیشتین جدا شده است، بنابراین حلقه ای که اکنون مشاهده می کنیم در حالت 5 میلیارد سال قبل خود و پیش از بیگ بنگ می باشد و البته علیرغم اندازه اش که نسبتاً کوچک به نظر می رسد (این حلقه از میان زاویه ای از آسمان که 4.5 ثانیه قوسی و یا حدود «یک هشتصدمِ» یک درجه می باشد) بزرگتر از بیشتر سایر حلقه هایی است که تا امروز پیدا شده است. مطالعه پیگیری که با استفاده از تلسکوپ 10.4 متری بزرگ قناری (GTC)  انجام شده تایید کننده فاصله این حلقه می باشد و نشان می دهد که کهکشان همگرای تداخلی توده ای برابر با حدود یک تریلیارد خورشید دارد.
تحقیقات علمی بدنبال این کشف توسط گروه جمعیت های ستاره ای در موسسه اخترفیزیک جزایر قناری (IAC)، هدایت و هماهنگ شده است و کارسرپرستی این تحقیقات نیز به عهده دکتر آنتونیو آپاریسیو خوان و دکتر سباستین هیدالگو قرار داشته است. حلقه انیشتین در صفحات کهکشان کوتوله مجسمه ساز پیدا شد که از همراهان کهکشان راه شیری محسوب می شود.
دکتر سانتی کاسیسی و دکتر هیدالگو مسئولیت نظارت بر کار بتینلی را به عهده داشته اند. ماتیو سیمیونی دانشجوی دیگر پی اچ دی نیز در این زمینه همکاری داشته و تحلیل های بیشتر را تحت نظارت دکتر آپاریسیو  و جیام پائولو پیوته از دانشگاه پادوا انجام داده است.

عکس‌های لو رفته ی جدید از Xperia Z5 و Z5 Compact نشان از نبود درگاه USB Type-C دارند

در طول چند روز گذشته افشاهای زیادی در مورد دو گوشی در راه و جدید سونی وجود داشته که احتمالاً Xperia Z5 و Z5 Compact خواهند بود. چند روز قبل دید خوبی بر سنسور اثرانگشت در این گوشی‌ها پیدا کردیم که بنا به گزارشات درون دکمه پاور قرار گرفته است.

دستکش هوشمند گلدفینگر (Goldfinger) قدرت خود را از حرکات انگشتانش می گیرد

در گلدفینگر از اجزای ترکیبی داخل پارچه ی دستکش به منظور ایجاد یک حس راحت تر و حس واقعی تر استفاده شده است. دستکش های هوشمند که نوعی رابط انسانی-ماشینی به شمار می آیند بالقوه می توانند در خروج از عصر موس و جوی استیک موثر واقع شود، اما چالش اصلی در ساخت این دستکش ها آنست که طبیعی، حسی و مفید به فایده باشند.

بررسی تخصصی  Samsung Galaxy Alpha، زیباترین گوشی سامسونگ تا به امروز

بررسی تخصصی Samsung Galaxy Alpha، زیباترین گوشی سامسونگ تا به امروز

زمانی که یک شرکت، از حروف یونانی برای نامگذاری محصولاتش استفاده می کند، به معنای آغاز فصلی نو در طراحی و تولید آن شرکت است. Samsung's Galaxy Alpha را در نظر بگیرید، نامش به تنهایی حاکی از اعتماد به نفس است. این نامگذاری همچنین نشان دهنده اولین نمونه در یک سری جدید است. Alpha اولین گوشی اندروید سامسونگ نیست، ولی طلیعه دار طراحی جدید در شرکت است. این گوشی یکی از بهترین و گرانترین دستگاه ها نیست، اما به لطف ارزش های زیبایی شناسی، قاب فلزی و بدنه صیقلی اش در واقع شبیه یکی از آن بهترین ها و گرانترین هاست. سامسونگ دلایل بسیاری دارد که نسبت به طراحی Alpha مطمئن باشد. در صورتی که خواهان مطالعه در مورد این عضو تازه متولد شده سامسونگ هستید، با کوی همراه باشید

آپدیت جدید ویندوز و مشکلات کاربران Surface Pro

خبرهای خوب و البته نه چندان خوبی برای کاربران Surface Pro 3 و Surface Pro 4 داریم. خبر خوب اینکه مایکروسافت بروزرسانیِ جدیدی از ویندوز 10 را با کد 14279 در ویندوز اینسایدر (Fast ring) منتشر کرد. احتمالا می دانید که Fast ring بدین معناست که شما جزء اولین افرادی هستید که به این نسخه از سیستم عامل دسترسی خواهید داشت و البته بدین معنا هم هست که شما بسیار خوش شانس خواهید بود تا باگهایی را پیدا کنید تا آنها توسط شرکت برطرف شده و یک نسخه سالم عرضه گردد. بنابراین اگر شما تمایل دارید که جزء اولین هایی باشید که این بروزرسانی را تجربه می کنند، می توانید همین حالا اقدام کنید اما پیش از آن اگر شما هم از کاربران Surface Pro هستید کمی دست نگه دارید و در ادامه با کوی دانش همراه شوید...

محققان برای اولین بار تحقق وجود حسگرها و جذب کننده های نامرئی را نمایش دادند.

دستکاری نور منجر به کاربردهای بسیاری شده است که جامعه بشری را از طریق ارتباطات، پزشکی و سرگرمی دچار تحول کرده است. دستگاه های مصرف کننده انرژی تابش الکترومغناطیسی، مانند جذب کننده ها و حسگرها، نقش مهمی در استفاده و کنترل نور ایفا می کنند.