حلقه جدید انیشتین: کهکشانی دوردست که به واسطه گرانش همگرا شده است

17 خرداد
تیمی چند ملیتی از ستاره شناسان، موفق به یافتن یک حلقه انیشتین شده اند، تصویر نادر از کهکشانی در دوردست که به واسطه «گرانش» همگرا شده است. دانشمندان این تیم از کشورهایی مثل اسپانیا، ایتالیا و آمریکا بوده اند و کشف خود را در ژورنال Monthly Notices of the Royal Astronomical Society گزارش کرده اند. در تصویر ترکیبی رنگیِ فوق، کهکشان همگرای مرکزی به رنگ قرمز نشان داده شده است و رنگ آبی نیز حلقه انیشتین را نشان می دهد، تصویر نه چندان واضح یک کهکشان در دوردست نیز در اطراف آن قابل مشاهده می باشد.

انیشتین در نظریه نسبیت عام خود که یک قرن پیش از این منتشر شد پیش بینی نمود که گرانش، بافت فضا-زمان را دچار به همریختگی کرده و در نتیجه آن نور مسیرهای انحنادار را دنبال می نماید. ستاره شناسان این اثر را سال 1919 با اندازه گیری موقعیت ستاره ها در نزدیکی خورشید (طی گرفتگی خورشیدی کلی همان سال) به همراه تغییر اندکی که حاصل میدان گرانشی نزدیکترین ستاره به زمین بود را مشاهده کردند. در مقیاس بزرگتر، نور از کهکشان های دوردست به واسطه سیاه چاله ها و کهکشان های عظیمی که بین کهکشان های دوردست و زمین قرار دارند «تا» می شود. اجرام مداخله گر همانند لنز عمل کرده و کمان ها و "حلقه های انیشتینی" از نور را بوجود می آورند.
این حلقه ها همچنان نادر می باشند. به این ترتیب مشاهده واضح این حلقه ها کار مشکلی است و بیشترشان را با استفاده از تلسکوپ های رادیویی یا تلسکوپ فضایی هابل می توان دید.
 حلقه ای که به تازگی کشف شده است در مسیر صورت فلکی مجسمه ساز در جنوب آسمان قرار دارد. مارگریتا بتینلی دانشجوی پی اچ دی موسسه اخترفیزیک جزایر قناری به هنگام مشاهده تصاویر آرشیو شده دوربین انرژی تاریک (DECam) که بر تلسکوپ 4 متری ویکتور بلانکو در رصدخانه Cerro Tololo Inter-American  شیلی نصب شده موفق به کشف حلقه مزبور شد. مارگریتا و تیم وی نام این حلقه را "جزایر قناری" گذاشته اند، که ادای دینی است به زحمتی که توسط ستاره شناسان لاپالما و تنریف کشیده شده است.
نوری که امروزه به زمین می رسد، 8 میلیارد سال قبل از این از حلقه انیشتین جدا شده است، بنابراین حلقه ای که اکنون مشاهده می کنیم در حالت 5 میلیارد سال قبل خود و پیش از بیگ بنگ می باشد و البته علیرغم اندازه اش که نسبتاً کوچک به نظر می رسد (این حلقه از میان زاویه ای از آسمان که 4.5 ثانیه قوسی و یا حدود «یک هشتصدمِ» یک درجه می باشد) بزرگتر از بیشتر سایر حلقه هایی است که تا امروز پیدا شده است. مطالعه پیگیری که با استفاده از تلسکوپ 10.4 متری بزرگ قناری (GTC)  انجام شده تایید کننده فاصله این حلقه می باشد و نشان می دهد که کهکشان همگرای تداخلی توده ای برابر با حدود یک تریلیارد خورشید دارد.
تحقیقات علمی بدنبال این کشف توسط گروه جمعیت های ستاره ای در موسسه اخترفیزیک جزایر قناری (IAC)، هدایت و هماهنگ شده است و کارسرپرستی این تحقیقات نیز به عهده دکتر آنتونیو آپاریسیو خوان و دکتر سباستین هیدالگو قرار داشته است. حلقه انیشتین در صفحات کهکشان کوتوله مجسمه ساز پیدا شد که از همراهان کهکشان راه شیری محسوب می شود.
دکتر سانتی کاسیسی و دکتر هیدالگو مسئولیت نظارت بر کار بتینلی را به عهده داشته اند. ماتیو سیمیونی دانشجوی دیگر پی اچ دی نیز در این زمینه همکاری داشته و تحلیل های بیشتر را تحت نظارت دکتر آپاریسیو  و جیام پائولو پیوته از دانشگاه پادوا انجام داده است.

سیستمِ هوشمند شنواییِ Soundhawk

Soundhawk، یک سیستم هوشمند شنوایی است که به گوش متصل می‌شود. شرکت تولید‌کننده در توضیحِ کارکردِ دستگاه ادعا کرد: این دستگاه همه‌چیز است اما یک سمعک نیست. بنابراین در اینجا به بررسی این ادعا می‌پردازیم تا بدانیم این دستگاه چقدر می‌تواند برای افراد عادی، کیفیت صدا را ارتقاء دهد.

طرحِ چند دلتایی، ساخت بازوی رباتیکی سبک تر و اقتصادی تر را ممکن می سازد

ربات های دو و سه دلتایی سبک تر و منعطف تر هستند و جای کمتری نیز می گیرند. بازوی رباتیک استاندارد کم و بیش نمونه مکانیکی ایده آلی است از بازوی انسان و پر از مفاصل مچ و آرنج می باشد. این طرح ها معمولا برای استفاده در فضاهای محدود و بسته مرسوم نیستند وبه کارگرفتنشان در بسیاری از روندهای خط تولید صنعتی نامناسب به شمار می آید. در نتیجه، در فضاهای کاری فشرده به کاربردن بازوهای دلتایی –مجموعه ای متوازی الاضلاعی که حرکات آن محدود به مسیرهای X, Y و Z است و نمی چرخد–رایج تر است. اما ، هنگامی که پایِ الزامات انعطاف پذیری و فشردگی با هم وسط باشد، لازم است طرحی ارائه شود که برترین خصوصیات هر دو نوع طراحی را داشته باشد. اینجاست که نیاز به ربات دلتایی دوبل احساس می شود.

تحلیل ترکیب شیمیایی خاکِ آنسوی منظومه شمسی

ردیاب خاک بر روی پروب فضایی کاسینی (که به نام تحلیلگر خاک کیهانی یا CDA نیز شناخته می شود) موفق به شناسایی چند ذره بسیار ریز و بسیار نادر متعلق به خاک بین ستاره ای شده است که از خارج از منظومه شمسی آمده است، این تحلیلگر، ترکیب شیمیاییِ خاک یاد شده را بررسی کرده است.

مشخصات بزرگترین راکتور سوخت دنیا

در آلمان تیمی از محققان در حال آماده سازی جهت افتتاح بزرگترین کارخانه سوخت هسته ای دنیا می باشند. استلارتورها که با وندلشتاین ایکس-7 نیز(w7-x) شناخته می شوند با اجرا در موسسه ماکس پلانک، برای راه اندازی در این ماه منتظر تصویب قانونی می باشند. با راه اندازی آن (w7-x) از یک دستگاه مارپیچی بزرگ در توکی ژاپن که در سال 1998 آماده بهره برداری شد و در حال حاضر بزرگترین استلارتور فعال می باشد، پیشی خواهد گرفت.

راهنمایی های جدید فشار خون ممکن است منجر به  درمان  بزرگسالان شود

راهنمایی های جدید فشار خون ممکن است منجر به درمان بزرگسالان شود

در سال 2014 یک کمیته ملی مشترک، ده نکته (راهنمایی) را برای فشار خون اعلام کرد (JNC8P). این راهنمایی ها شامل تصمیم بحث برانگیزی برای تغییر هدف فشار خون برای درمان افراد بالای 60 سال می شود. JNC8P هدف فشار خون کمتر از 150/90 mmHg برای افراد 60 ساله در مقایسه با واحد قبلی که کمتر از 140/90 mmHg را تنظیم کرد.