استفاده از شبیه سازی های سه بعدی برای به تصویر کشیدنِ یک انفجار ابرنواختری

17 خرداد
محققان برای اجرای شبیه سازی های سه بعدیِ مقیاس بزرگ از لحظات آخر عمر چرخه حیات یک ابرنواختر، از ابرکامپیوتر Mira استفاده می کنند. درحالیکه راهبرد شبیه سازی سه بعدی هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد، اما نتایج اولیه حاکی از آنست که مدل های بدست آمده تصویرهایی را در اختیار قرار می دهد که نسبت به گذشته، مکانیسم هایی که موجب انفجارِابرنواخترها می شود را به خوبی آشکار می سازد.

این شبیه سازی نشان می دهد که وجود چرخش و میدان های مغناطیسی ضعیف تا حد زیادی بر توسعه مکانیسم ابرنواختر در قیاس با ستاره های غیرمغناطیسی و غیر چرخشی نقش دارد. ستاره نوترونی متولد شده به سختی در مرکز و زیر همرفت آشفته قابل مشاهده می باشد.
ابرنواخترها ستاره های غول پیکری هستند که در انتهای چرخه زندگی خود به شیوه ای به یادماندنی منفجر می شوند و محتویات خود را که متشکل از کربن، آهن و اساساً تمام عناصر طبیعی می باشد، در سرتاسر کیهان پراکنده می سازند. مکانیسم های یاد شده علیرغم نقش بنیادینی که در کیهان شناسی دارند و انفجار ابرنواخترها را به پیش می رانند هنوز به خوبی شناخته شده نیستند.
شون کوچ، استادیار فیزیک و نجوم دانشگاه ایالتی میشیگان می گوید: "اگر بخواهیم تکامل شیمیایی کل کیهان و نحوه فرآوریِ ماده تشکیل دهنده حیات بر روی زمین و توزیع آنرا در سرتاسر کیهان بدانیم، بایستی مکانیسم ابرنواخترها را درک کنیم."
به همین دلیل، کوچ، هدایت تلاش هایی را به عهده گرفته است که با استفاده از Mira، ابرکامپیوتر 10 پتافلاپی تاسیسات محاسبه پیشتار آرگون (ALCF's)  انجام می شود و برخی از بزرگترین و مفصل ترین شبیه سازی هایی که تاکنون از فروپاشیِ هسته ابرنواختر صورت گرفته، انجام می گیرد. ALCF، دفتر تاسیسات کاربری علم متعلق به وزارت انرژی آمریکا (DOE) می باشد.
بعد از میلیون ها سال سوزاندن عناصر سنگین، ستاره های غول پیکر ابرنواختر (که جرمشان حداقل 8 برابر جرم خورشید می باشد) درنهایت سوخت هسته ای شان خاتمه یافته و دارای هسته آهنی می شوند.
این ستاره ها که دیگر نمی توانند در برابر کشش گرانشی فوق العاده شان تاب بیاورند، شروع به فروپاشی می کنند. اما در این میان، یک روندی که هنوز شناخته نشده دخالت کرده و موجب معکوس شدنِ فروپاشی و انفجار ستاره می شود.
کوچ ادامه می دهد: "آنچه امثال منِ نظریه پرداز، سعی در فهمیدنش دارند همین روند بین مرحله ای است. چه اتفاقی می افتد که از هسته آهنی فروپاشی به انفجار می رسیم؟"
کوچ و تیم وی با استفاده از Mira، دست به توسعه و نمایش راهبردی سه بعدی (شبیه به واقعیت) نمودند که نگاهی واقعی تر به "مرحله بینابینی" یاد شده را ممکن ساخته است، این در حالی است که در مطالعات قبلی چنین امکانی وجود نداشت.
هرچند روش سه بعدی یاد شده هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، اما نتایج اولیه بدست آمده امیدوارکننده می باشد. سال 2015 همین تیم مقاله ای را در ژورنال Astrophysical Journal Letters  منتشر ساخته و شبیه سازی هایشان را از سه دقیقه آخر رشد هسته آهنی در ستاره ای که جرمش به 15 برابر جرم خورشید می رسد به صورت مفصل شرح دادند. آنها دریافتند که اطلاعات دقیق تر از ساختار ستاره و حرکتی که به واسطه همرفت آشفته تولید می شود (و چند صد کیلومتر بر ثانیه می باشد) نقش بسیار مهمی را در نقطه فروپاشی ایفا می کند.
کوچ ادامه می دهد: "توانستیم نشان بدهیم که هرچه شرایط ابتدایی قبل از انفجار واقعی تر باشد اثر قدرتمندتری را بر روی نتایج نهایی خواهد داشت."

اضافه کردن بعدی دیگر
علیرغم این حقایقی که ستاره ها می چرخند، دارای میدان مغناطیسی بوده و نیمکره هایی متقارن نیستند، ولی بیشتر شبیه سازی های یک بعدی و دو بعدی از ابرنواخترها که تاکنون صورت پذیرفتند، ستاره های متقارن، فاقد میدان مغناطیسی و غیر چرخشی را به نمایش گذاشته است. دانشمندان می بایست همین «راهبرد ساده شده» را درپیش می گرفتند زیرا مدلسازی ابرنواخترها کاری است که به لحاظ محاسباتی سنگین است. در این دست شبیه سازی ها، محاسبات فیزیکی پیچیده و مقیاس های زمانی گسترده وجود دارد، ستاره ها به مرور میلیون ها سال تکامل می یابند، اما مکانیسم ابرنواختر ظرف یک ثانیه رخ می دهد.
به گفته کوچ، به علت وجود شرایط ابتدایی غیرواقعی، مشکلاتی در جریان خلق انفجارهای قدرتمند و یکپارچه طی شبیه سازی ها بروز کرده است که از جمله چالش های طولانی مدت موجود در اخترفیزیک محاسباتی می باشد.
با این حال به لطف پیشرفت های اخیر در نرم افزار و سخت افزارهای محاسباتی، کوچ و همکارانش نیز با بهره گیری از راهبرد سه بعدی، گام های بلندی را رو به شبیه سازی های ابرنواختری دقیق تر برداشته اند.
عرضه ابرکامپیوترهای  مقیاس پتا همانند Mira  امکان دستکاری های شبه اوریجینال در زمینه های چرخش، میدان های مغناطیسی و سایر روندهای فیزیکی پیچیده ای را که در گذشته عملی نبود ممکن ساخته است.
به گفته کوچ "در گذشته، بصورت کلی، هنگام انجام چنین شبیه سازی هایی، این حقیقت را که میدان های مغناطیسی در کیهان حاکم هستند در شبیه سازی دخالت نمی دادیم، چون بعد از اضافه ساختنش به محاسبات، درجه پیچیدگی تا دو فاکتور افزایش پیدا می کرد. اما با شبیه سازی که با استفاده از Mira انجام گرفت دریافتیم که میدان های مغناطیسی می توانند اتفاقاً در زمان مناسب محرک خوبی را به کار اضافه کنند که ابرنواختر را به سوی انفجار پیش براند."

از نظر نرم افزاری، کوچ همچنان به همکاری خود با دانشمندان محاسباتی ALCF  ادامه می دهد تا بهبود کد FLASH منبع باز و توانایی شبیه سازی ابرنواختری آن حاصل شود.
اما حتی با در اختیار داشتن نرم افزار و سخت افزار پرقدرتِ امروزین، هنوز نمی توان تمام جنبه های فیزیکی را در یک شبیه سازی جای داد به نحوی که مشابه رویداد اصلی باشد، به گفته کوچ به این منظور نیازمند سیستم های در مقیاس اگزا (exascale) هستیم.
وی ادامه می دهد: "شبیه سازی های ما صرفاً گام اول به سوی شبیه سازی های سه بعدی واقع گرایانه از ابرنواخترها می باشد. اما با این وضعیت هم اثبات می شود که می توان و باید دقایق آخر تکامل این ستاره های غول آسا را به صورت سه بعدی شبیه سازی کرد."
تیم مزبور نتایج بدست آمده را در ژورنال Astrophysical Journal Letters  و طی مقاله ای به تاریخ سال 2015 با عنوان "تکامل سه بعدی سقوط هسته ستاره ای غول پیکر" منتشر کردند. در مطالعه یاد شده از منابع محاسباتی موجود در مرکز محاسبات پیشرفته تگزاس و دانشگاه تگزاس واقع در اوستین استفاده شد.

روش جویدنِ طناب، راهی آسان برای بررسی میمون‌ها از نظر وجود بیماری

طبقِ نتایجِ پژوهشی از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، با استفاده از روشی غیر تهاجمی متشکل از مربای توت‌فرنگی و قطعه‌ای طناب می‌توان میمون‌ها را از نظر وجود بیماری‌هایی که ممکن است به انسان منتقل شود مورد بررسی قرار داد.

فرضیه ی جدیدی در مورد ارتباط پریون ها با افسردگی

کشف داروهای ضد افسردگی در دهه ی 1950 منجر به اولین نظریه ی بیوشیمیایی افسردگی شد، که به عنوان فرضیه ی مونوآمین شناخته می شود. این فرضیه مطرح می کند که عدم تعادل در مواد شیمیایی خاصی در مغز، عامل کلیدی افسردگی می باشد. تحقیقاتی درباره اینکه آیا ماده ی شیمیایی «پاداش و لذت» یعنی «دوپامین» و اخیراً ماده ی شیمیایی «شادی» یعنی سرتونین می توانند انتقال دهنده های عصبی درگیر در بیماری باشند و اگر هستند تا چه حد دخالت دارند، انجام شده است. با این وجود، به نظر نمی رسد فرضیه ی مونوآمین به طور کامل توصیف کننده ی پیچیدگی افسردگی انسان باشد. هم اکنون یک مطالعه ی جدید، کلید مهم تری را پیشنهاد می دهد که ممکن است سبب افزایش درک ما از پشت پرده ی ایجاد بیماری، در بیماری های تحلیل رونده ی عصبی و افسردگی بالینی باشد.

پشتیبانی پزشک به کاهش وزن کمک می کند.

پزشکان نقش مهمی در کمک به کاهش وزن افراد دارند. کاهش وزن به طور متوسط روی آن دسته افراد چاقی که فکر می کنند پزشکان عامل کمکی آنها هستند، دو برابر کسانی است که چنین اعتقادی ندارند.

دستکاری مدارهای فیزیولوژیکی کرم های پهن موجب تغییر در ریخت شناسی این جانداران شد

زیست شناسانی که روی پروژه تحقیقاتی جدیدی در دانشگاه تافتز ماساچوست کار می کنند با موفقیت اقدام به انجام دستکاری روی گونه خاصی از کرم های پهن نموده اند که موجب شده تا این جانداران داری سر و مغزی به غیر از سر و مغز طبیعی خود شوند. این تحقیقِ راهگشا نه تنها شناخت ما را از آنچه که بر رشد آناتومی بدن حاکم است افزایش می دهد بلکه با کسب اطلاعات جدید می توان کاربردهای بالقوه ای نظیر شناخت نقایص تولد و حتی درمان آنها را متصور شد.

جهش های مربوط به اختلالات ژنتیکی، مسیر مهمی را جهت ترمیم دی ان ای در اختیار نهادند

محققان موفق به شناسایی دو ژن جدید شده اند که جهش ژنتیکی آنها می تواند در توانایی از میان برداشتن لینک های نامطلوب بین رشته های دی ان ای توسط سلول ها اختلال ایجاد کند و در نتیجه موجب اختلال ژنتیکی نادری به نام آنمی فانکونی شود. این یافته ها بینش های جدیدی را درباره روند ترمیم دی ان ای در اختیار محققان قرار می دهد که برای حفظ بافت های خاص و جلوگیری از سرطان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد.