استفاده از شبیه سازی های سه بعدی برای به تصویر کشیدنِ یک انفجار ابرنواختری

17 خرداد
محققان برای اجرای شبیه سازی های سه بعدیِ مقیاس بزرگ از لحظات آخر عمر چرخه حیات یک ابرنواختر، از ابرکامپیوتر Mira استفاده می کنند. درحالیکه راهبرد شبیه سازی سه بعدی هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد، اما نتایج اولیه حاکی از آنست که مدل های بدست آمده تصویرهایی را در اختیار قرار می دهد که نسبت به گذشته، مکانیسم هایی که موجب انفجارِابرنواخترها می شود را به خوبی آشکار می سازد.

این شبیه سازی نشان می دهد که وجود چرخش و میدان های مغناطیسی ضعیف تا حد زیادی بر توسعه مکانیسم ابرنواختر در قیاس با ستاره های غیرمغناطیسی و غیر چرخشی نقش دارد. ستاره نوترونی متولد شده به سختی در مرکز و زیر همرفت آشفته قابل مشاهده می باشد.
ابرنواخترها ستاره های غول پیکری هستند که در انتهای چرخه زندگی خود به شیوه ای به یادماندنی منفجر می شوند و محتویات خود را که متشکل از کربن، آهن و اساساً تمام عناصر طبیعی می باشد، در سرتاسر کیهان پراکنده می سازند. مکانیسم های یاد شده علیرغم نقش بنیادینی که در کیهان شناسی دارند و انفجار ابرنواخترها را به پیش می رانند هنوز به خوبی شناخته شده نیستند.
شون کوچ، استادیار فیزیک و نجوم دانشگاه ایالتی میشیگان می گوید: "اگر بخواهیم تکامل شیمیایی کل کیهان و نحوه فرآوریِ ماده تشکیل دهنده حیات بر روی زمین و توزیع آنرا در سرتاسر کیهان بدانیم، بایستی مکانیسم ابرنواخترها را درک کنیم."
به همین دلیل، کوچ، هدایت تلاش هایی را به عهده گرفته است که با استفاده از Mira، ابرکامپیوتر 10 پتافلاپی تاسیسات محاسبه پیشتار آرگون (ALCF's)  انجام می شود و برخی از بزرگترین و مفصل ترین شبیه سازی هایی که تاکنون از فروپاشیِ هسته ابرنواختر صورت گرفته، انجام می گیرد. ALCF، دفتر تاسیسات کاربری علم متعلق به وزارت انرژی آمریکا (DOE) می باشد.
بعد از میلیون ها سال سوزاندن عناصر سنگین، ستاره های غول پیکر ابرنواختر (که جرمشان حداقل 8 برابر جرم خورشید می باشد) درنهایت سوخت هسته ای شان خاتمه یافته و دارای هسته آهنی می شوند.
این ستاره ها که دیگر نمی توانند در برابر کشش گرانشی فوق العاده شان تاب بیاورند، شروع به فروپاشی می کنند. اما در این میان، یک روندی که هنوز شناخته نشده دخالت کرده و موجب معکوس شدنِ فروپاشی و انفجار ستاره می شود.
کوچ ادامه می دهد: "آنچه امثال منِ نظریه پرداز، سعی در فهمیدنش دارند همین روند بین مرحله ای است. چه اتفاقی می افتد که از هسته آهنی فروپاشی به انفجار می رسیم؟"
کوچ و تیم وی با استفاده از Mira، دست به توسعه و نمایش راهبردی سه بعدی (شبیه به واقعیت) نمودند که نگاهی واقعی تر به "مرحله بینابینی" یاد شده را ممکن ساخته است، این در حالی است که در مطالعات قبلی چنین امکانی وجود نداشت.
هرچند روش سه بعدی یاد شده هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، اما نتایج اولیه بدست آمده امیدوارکننده می باشد. سال 2015 همین تیم مقاله ای را در ژورنال Astrophysical Journal Letters  منتشر ساخته و شبیه سازی هایشان را از سه دقیقه آخر رشد هسته آهنی در ستاره ای که جرمش به 15 برابر جرم خورشید می رسد به صورت مفصل شرح دادند. آنها دریافتند که اطلاعات دقیق تر از ساختار ستاره و حرکتی که به واسطه همرفت آشفته تولید می شود (و چند صد کیلومتر بر ثانیه می باشد) نقش بسیار مهمی را در نقطه فروپاشی ایفا می کند.
کوچ ادامه می دهد: "توانستیم نشان بدهیم که هرچه شرایط ابتدایی قبل از انفجار واقعی تر باشد اثر قدرتمندتری را بر روی نتایج نهایی خواهد داشت."

اضافه کردن بعدی دیگر
علیرغم این حقایقی که ستاره ها می چرخند، دارای میدان مغناطیسی بوده و نیمکره هایی متقارن نیستند، ولی بیشتر شبیه سازی های یک بعدی و دو بعدی از ابرنواخترها که تاکنون صورت پذیرفتند، ستاره های متقارن، فاقد میدان مغناطیسی و غیر چرخشی را به نمایش گذاشته است. دانشمندان می بایست همین «راهبرد ساده شده» را درپیش می گرفتند زیرا مدلسازی ابرنواخترها کاری است که به لحاظ محاسباتی سنگین است. در این دست شبیه سازی ها، محاسبات فیزیکی پیچیده و مقیاس های زمانی گسترده وجود دارد، ستاره ها به مرور میلیون ها سال تکامل می یابند، اما مکانیسم ابرنواختر ظرف یک ثانیه رخ می دهد.
به گفته کوچ، به علت وجود شرایط ابتدایی غیرواقعی، مشکلاتی در جریان خلق انفجارهای قدرتمند و یکپارچه طی شبیه سازی ها بروز کرده است که از جمله چالش های طولانی مدت موجود در اخترفیزیک محاسباتی می باشد.
با این حال به لطف پیشرفت های اخیر در نرم افزار و سخت افزارهای محاسباتی، کوچ و همکارانش نیز با بهره گیری از راهبرد سه بعدی، گام های بلندی را رو به شبیه سازی های ابرنواختری دقیق تر برداشته اند.
عرضه ابرکامپیوترهای  مقیاس پتا همانند Mira  امکان دستکاری های شبه اوریجینال در زمینه های چرخش، میدان های مغناطیسی و سایر روندهای فیزیکی پیچیده ای را که در گذشته عملی نبود ممکن ساخته است.
به گفته کوچ "در گذشته، بصورت کلی، هنگام انجام چنین شبیه سازی هایی، این حقیقت را که میدان های مغناطیسی در کیهان حاکم هستند در شبیه سازی دخالت نمی دادیم، چون بعد از اضافه ساختنش به محاسبات، درجه پیچیدگی تا دو فاکتور افزایش پیدا می کرد. اما با شبیه سازی که با استفاده از Mira انجام گرفت دریافتیم که میدان های مغناطیسی می توانند اتفاقاً در زمان مناسب محرک خوبی را به کار اضافه کنند که ابرنواختر را به سوی انفجار پیش براند."

از نظر نرم افزاری، کوچ همچنان به همکاری خود با دانشمندان محاسباتی ALCF  ادامه می دهد تا بهبود کد FLASH منبع باز و توانایی شبیه سازی ابرنواختری آن حاصل شود.
اما حتی با در اختیار داشتن نرم افزار و سخت افزار پرقدرتِ امروزین، هنوز نمی توان تمام جنبه های فیزیکی را در یک شبیه سازی جای داد به نحوی که مشابه رویداد اصلی باشد، به گفته کوچ به این منظور نیازمند سیستم های در مقیاس اگزا (exascale) هستیم.
وی ادامه می دهد: "شبیه سازی های ما صرفاً گام اول به سوی شبیه سازی های سه بعدی واقع گرایانه از ابرنواخترها می باشد. اما با این وضعیت هم اثبات می شود که می توان و باید دقایق آخر تکامل این ستاره های غول آسا را به صورت سه بعدی شبیه سازی کرد."
تیم مزبور نتایج بدست آمده را در ژورنال Astrophysical Journal Letters  و طی مقاله ای به تاریخ سال 2015 با عنوان "تکامل سه بعدی سقوط هسته ستاره ای غول پیکر" منتشر کردند. در مطالعه یاد شده از منابع محاسباتی موجود در مرکز محاسبات پیشرفته تگزاس و دانشگاه تگزاس واقع در اوستین استفاده شد.

با کاهش خطرات سلامتی، بازدهی کاری افزایش می یابد

طبق گزارش یک پژوهش که در (ACOM) منتشر شد؛ تغییرات در فاکتورهای ریسک سلامتِ کارمندان اثر قابل توجهی روی بازدهی کاری آنها می گذارد. مزایای بهره برداری شده از سلامت بهبود یافته نیاز به مشخص کردن «اضافه کاری های انباشته شده» از سوی کمپانی ها دارد تا «سرمایه گذاری های مداومی را در فرهنگ سلامت ایجاد کند». این مطالعه توسط لارا هاگلوند- هویسون، MBA از StayWell در سنت پاول، مین و همکارانش صورت گرفت.

آموزش برطرف نمودن 25 مشکل در iPhone 6 و iPhone 6 Plus (بخش دوم)

در قسمت قبلی 15 مشکل آیفون را بررسی و راه حل برطرف کردن آنرا ارائه کردیم. در این بخش 10 مشکل دیگر را بررسی و راه حل های رفع آنها را با شما در میان می گذاریم. با کوی دانش همراه شوید...

نسخه آندرویدی نقشه های HERE maps به روزرسانی شد

هفته جاری تیم سازنده اپ HERE maps (همان تیم قدیمی نوکیا) اپ خودشان را مستقیما از روی نسخه آزمایشی عرضه شده بروزرسانی کردند. به این ترتیب، این اولین عرضه کامل اپ HERE برای آندروید است و آنطور که معلوم است واقعا هم ارزش استفاده را دارد، تا این لحظه نیز 3 میلیون دانلود از اپ یادشده صورت گرفته است. کاربران می توانند مسیردهی ارتقا یافته، قابلیت های ارتباطی جدید بر روی نقشه ها (نظیر اطلاعات تماس، عکس ها، بررسی، نقشه های محیطی 3 بعدی و "پولیش بصری" جدید که برای تاکید بر اهمیت اپ تعبیه شده) را استفاده کنند.

مارِ رباتی با تقلید از خزیدن مارهای واقعی از تپه های شنی بالا می رود

مارها هرجا که دلشان بخواهد می خزند و بسیاری از موسسات نظامی و آموزشی را ترغیب می کنند تا تلاش کرده و حرکت این خزندگان را در قالب رباتیک تقلید کنند. از میان این موسسات خصوصا باید از دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon University) نام ببریم که سال ها بر روی توسعه و ساخت مار رباتیک کار کرده است.

ویروسی که ماشین پروتئینی را به سرقت برده و سپس میزبان را می کشد

تیمی از محققان چگونگی بهره برداری یک ویروس را درست در زمانِ کپی کردن ماده ژنتیکی خود از یکی از پروتئین های میزبان در هنگام عفونت، به اثبات رساندند. این کشف بصورت بالقوه می تواند بنیانی برای توسعه روش های جدید جهت معالجه عفونت های ویروسی در پی داشته باشد.