مشاهده هیدروژن در کهکشانی دوردست و شکست رکوردهای کیهانی

16 خرداد
تیمی بین المللی از دانشمندان با غلبه بر محدودیت های ستاره شناسی رادیویی، موفق به شناسایی سیگنال ضعیفی شده اند که توسط گاز هیدروژن در کهکشانی با بیش از 5 میلیارد سال نوری فاصله از زمین منتشر شده است. کشف قبلی مربوط به کهکشانی با سه میلیارد سال نوری فاصله از زمین بوده است. با استفاده از تجهیزات پیشرفته رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی در آمریکا، تیم مزبور، یک «انتشار رادیوییِ هیدروژن» را در یک کهکشانِ راه دور مشاهده کرده و دریافتند که میلیاردها ستاره جوان و غول پیکر در این کهکشان وجود دارند که توسط توسط گاز هیدروژن احاطه شده است.

ستاره شناسانِ رادیویی از «هیدروژن» به عنوان فراوان ترین عنصر موجود در جهان و سوخت خام خلق ستاره ها استفاده کرده و دست به شناسایی و شناخت آرایش سایر کهکشان ها زدند. با این حال تاکنون تلسکوپ های رادیویی نتوانسته بودند انتشار اثر هیدروژن را از کهکشان های نسبتاً نزدیک هم شناسایی کنند.
به گفته خیمنا فرناندرز از روتگرز، دانشگاه ایالتی نیوجرسی: "به خاطر آپگریدی که روی آرایه بسیار بزرگ رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی انجام شد، این اولین باراست که توانستیم به صورت مستقیم هیدروژن اتمی را در کهکشانی با این فاصله دوردست از زمین اندازه گیری کنیم. سیگنال های مزبور سفر خود را قبل از بوجود آمدن زمین آغاز کرده اند و بعد از میلیارد سال طی مسافت از میان فضا بدون آنکه به چیزی برخورد کنند به تور تلسکوپ ما خورده اند و می توانیم این کهکشان دوردست را برای اولین بار مشاهده کنیم."
باستان شناسان نیز هرچه در کار حفاری جلوتر می روند اشیای قدیمی تری را پیدا می کنند و همین قضیه برای ستاره شناسان نیز مصداق دارد، به موازات ساخته شدن تلسکوپ های بزرگتر و توسعه تکنیک های جدیدتر برای مشاهده فواصل دورتر کیهان، می توان زمان های دورتر را هم دید.
فرناندز می گوید: "هدف از این پروژه نیز آنست که نحوه تغییر گاز در کهکشان ها به مرور زمان را مطالعه کنیم."
"یکی از سوالاتی که درصدد یافتن پاسخ آنیم اینست که آیا گاز کهکشان های گذشته که تبدیل به ستاره شده بیشتر بوده است یا کهکشان های امروزی. یکی از یافته های رکوردشکنانه کهکشانی است که مقدار هیدروژن آن به طور غیرعادی زیاد می باشد."
موفقیتی که تیم یاد شده بدست آورده اند حاصل 178 ساعت مشاهده اولیه با استفاده از تلسکوپ رادیویی آرایه بسیار بزرگ کارل جی. جانسکی (VLA)  جهت  پروژه مساحی جدید آسمان به نام "مساحی فراکهکشانی بزرگ 'COSMOS HI " و یا اختصاراً CHILES می باشد.
بعد از تکمیل مساحی CHILES داده هایی از بیش از هزار ساعت زمان مشاهده جمع آوری خواهد شد.
اعضای تیم که شامل دکتر آتیلا پاپینگ از مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی و مرکز ARC برای اخترفیزیک کل آسمان (CAASTRO) در استرالیا هم می شود، در راهبردی جدید با همکاری سرویس های تحت وب آمازون دست به پردازش و انتقال حجم عظیمی از داده از طریق فناوی "رایانش ابری" خواهند زد.
به گفته پاپینگ: "برای این پروژه ده ها ترابایت داده را از آرایه بسیار بزرگ جمع آوری کردیم و سپس آنرا با استفاده از سرورهای رایانش ابری محور آمازون پردازش کردیم تا مکعبِ تصویریِ عظیمی را خلق کنیم که تیم ما بتوانند دست به تحلیل و اکتشاف آن بزنند."
پرفسور آندراس ویسنسه رئیس تیم ستاره شناسی در مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی، اظهار می دارد: "پیش از این فاکتور محدودکننده ستاره شناسان نجومی اندازه تلسکوپ ها و سخت افزار مورد استفاده در آنها بود. اکنون داده های بیشتری به دست آمده و سرعت انتقال، ذخیره و تحلیل حجم عظیم داده ها بسیار بیشتر از قبل می باشد."
"علم نیازمند قدرت رایانه های بسیار زیادی است و درحال حاضر نیز در حال طراحی سیستم هایی برای مدیریت داده ها جهت چند تاسیسات بزرگ در سرتاسر جهان و نسل بعدی تلسکوپ های رادیویی هستیم، مثل تلسکوپ رادیویی 500 متری چین، آرایه کیلومتر مربعی و تلسکوپ های مسیریاب SKA که در غرب استرالیا مشغول کار است."
در این مطالعه، محققانی از آمریکا، استرالیا، هلند، آلمان، کره و شیلی شرکت داشتند و نتایج نیز در ژورنال Astrophysical Journal Letters منتشر شده است .
رکورد قبلی سال 2014 ثبت شده بود، در آن هنگام دو محقق دانشگاه سواین برن از تلسکوپ رادیویی Arecibo در پورتوریکو استفاده کرده و هیدروژن اتمی را در کهکشانی که سه میلیارد سال نوری دورتر از زمین بود یافتند.

آستین مجهز به سنسور به منظور تقویت توانبخشی افراد سکته کرده ساخته شده است

معمولا افرادی که دچار سکته می شوند بعد از مرخصی از بیمارستان بایستی تمریناتی را برای بهبود و بازیابی کامل عملکرد دست/بازوی خود انجام دهند. مشکل آنست که بیمارانی که باید این تمرینات را به تنهایی در خانه انجام بدهند ممکن است حرکات را بدرستی انجام ندهند و این درحالیست که خودشان هم متوجه اشتباهشان نخواهند شد. به همین خاطر تیمی از دانشمندان انگلیسی اقدام به ساخت یک سیستم الکترونیکی نموده اند که از انجام تمرینات به شکل درست اطمینان حاصل شود. با کوی دانش همراه شوید تا این محصول تازه را بررسی کنیم...

پنج موردی که دانشمندان می توانند با شتاب دهنده ذره اصلاح شده بیاموزند

برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC) بازگشته و بهتر از همیشه شده است. شتاب دهنده ذره واقع در سرن، آزمایشگاه فیزیک ذره اروپا در نزدیکی جنوا، در فوریه 2013 خاموش شد، از آن زمان دانشمندان در حال ارتقا و تعمیر شتاب دهنده و آشکارسازهای ذره آن بوده اند. LHC تا ماه می امسال برای رسیدن به سرعت نهایی خود تکمیل می شود. دانشمندان پانزدهم فوریه (بیست و ششم بهمن) در نشست سالانه AAAS، در مورد چشم اندازهای جدید LHC بحث نمودند.

محققان دانشگاه دولتی واشنگتن و بررسی اثرات اپی ژنتیک های زیست محیطی بر روی بیماری ها و تکامل

اپی ژنتیک نام روندی است که طی آن ژن ها به گونه ای مستقل از توالی دی ان ایِ یک ارگانیسم، خاموش و روشن می شوند. محققان دانشگاه دولتی واشنگتن دریافته اند فاکتورهای محیط زیستی با به پیش راندن جهش های ژنتیکی از طریق اپی ژنتیک ها، اثر غیرقابل انکاری را بر روی دوره بیماری و تکامل دارند.

نیاز شدید و ضروری به درمان اختلال پذیرش هویت جنسی در نوجوانی

یک مطالعه جدید اثبات کرده است که اختلال در پذیرش هویت جنسی در فرد اغلب با مشکلات روانی همراه است و اضطراب و افسرگی ناشی از آن دراین بیماران با تشخیص و درمان این اختلال (gender dysphoria)، به طور قابل ملاحظه ای بهبود می یابد. نتایج این مطالعه در نود و هفتمین جلسه سالانه "The Endocrin Society" ارايه خواهد شد.

بسیاری از مومیایی های مصری بی استخوان بوده اند

تیمی از دانشمندان که در حالِ اسکن صدها مومیایی از حیوانات مصری بودند به این موضوع شگفت انگیز پی بردند که تقریبا یک سوم مومیایی های یادشده فاقد استخوان بودند. محققان در پروژه ای که بزرگترین مطالعه از نوع خود محسوب می شود، با استفاده از اشعه ایکس و سی تی اسکن داخل بیش از 300 مومیایی حیوانات مصری از جمله گربه، پرنده و کرکودیل را بررسی کردند که در چندین موزه مختلف انگلستان نگهداری می شوند.