مشاهده هیدروژن در کهکشانی دوردست و شکست رکوردهای کیهانی

16 خرداد
تیمی بین المللی از دانشمندان با غلبه بر محدودیت های ستاره شناسی رادیویی، موفق به شناسایی سیگنال ضعیفی شده اند که توسط گاز هیدروژن در کهکشانی با بیش از 5 میلیارد سال نوری فاصله از زمین منتشر شده است. کشف قبلی مربوط به کهکشانی با سه میلیارد سال نوری فاصله از زمین بوده است. با استفاده از تجهیزات پیشرفته رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی در آمریکا، تیم مزبور، یک «انتشار رادیوییِ هیدروژن» را در یک کهکشانِ راه دور مشاهده کرده و دریافتند که میلیاردها ستاره جوان و غول پیکر در این کهکشان وجود دارند که توسط توسط گاز هیدروژن احاطه شده است.

ستاره شناسانِ رادیویی از «هیدروژن» به عنوان فراوان ترین عنصر موجود در جهان و سوخت خام خلق ستاره ها استفاده کرده و دست به شناسایی و شناخت آرایش سایر کهکشان ها زدند. با این حال تاکنون تلسکوپ های رادیویی نتوانسته بودند انتشار اثر هیدروژن را از کهکشان های نسبتاً نزدیک هم شناسایی کنند.
به گفته خیمنا فرناندرز از روتگرز، دانشگاه ایالتی نیوجرسی: "به خاطر آپگریدی که روی آرایه بسیار بزرگ رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی انجام شد، این اولین باراست که توانستیم به صورت مستقیم هیدروژن اتمی را در کهکشانی با این فاصله دوردست از زمین اندازه گیری کنیم. سیگنال های مزبور سفر خود را قبل از بوجود آمدن زمین آغاز کرده اند و بعد از میلیارد سال طی مسافت از میان فضا بدون آنکه به چیزی برخورد کنند به تور تلسکوپ ما خورده اند و می توانیم این کهکشان دوردست را برای اولین بار مشاهده کنیم."
باستان شناسان نیز هرچه در کار حفاری جلوتر می روند اشیای قدیمی تری را پیدا می کنند و همین قضیه برای ستاره شناسان نیز مصداق دارد، به موازات ساخته شدن تلسکوپ های بزرگتر و توسعه تکنیک های جدیدتر برای مشاهده فواصل دورتر کیهان، می توان زمان های دورتر را هم دید.
فرناندز می گوید: "هدف از این پروژه نیز آنست که نحوه تغییر گاز در کهکشان ها به مرور زمان را مطالعه کنیم."
"یکی از سوالاتی که درصدد یافتن پاسخ آنیم اینست که آیا گاز کهکشان های گذشته که تبدیل به ستاره شده بیشتر بوده است یا کهکشان های امروزی. یکی از یافته های رکوردشکنانه کهکشانی است که مقدار هیدروژن آن به طور غیرعادی زیاد می باشد."
موفقیتی که تیم یاد شده بدست آورده اند حاصل 178 ساعت مشاهده اولیه با استفاده از تلسکوپ رادیویی آرایه بسیار بزرگ کارل جی. جانسکی (VLA)  جهت  پروژه مساحی جدید آسمان به نام "مساحی فراکهکشانی بزرگ 'COSMOS HI " و یا اختصاراً CHILES می باشد.
بعد از تکمیل مساحی CHILES داده هایی از بیش از هزار ساعت زمان مشاهده جمع آوری خواهد شد.
اعضای تیم که شامل دکتر آتیلا پاپینگ از مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی و مرکز ARC برای اخترفیزیک کل آسمان (CAASTRO) در استرالیا هم می شود، در راهبردی جدید با همکاری سرویس های تحت وب آمازون دست به پردازش و انتقال حجم عظیمی از داده از طریق فناوی "رایانش ابری" خواهند زد.
به گفته پاپینگ: "برای این پروژه ده ها ترابایت داده را از آرایه بسیار بزرگ جمع آوری کردیم و سپس آنرا با استفاده از سرورهای رایانش ابری محور آمازون پردازش کردیم تا مکعبِ تصویریِ عظیمی را خلق کنیم که تیم ما بتوانند دست به تحلیل و اکتشاف آن بزنند."
پرفسور آندراس ویسنسه رئیس تیم ستاره شناسی در مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی، اظهار می دارد: "پیش از این فاکتور محدودکننده ستاره شناسان نجومی اندازه تلسکوپ ها و سخت افزار مورد استفاده در آنها بود. اکنون داده های بیشتری به دست آمده و سرعت انتقال، ذخیره و تحلیل حجم عظیم داده ها بسیار بیشتر از قبل می باشد."
"علم نیازمند قدرت رایانه های بسیار زیادی است و درحال حاضر نیز در حال طراحی سیستم هایی برای مدیریت داده ها جهت چند تاسیسات بزرگ در سرتاسر جهان و نسل بعدی تلسکوپ های رادیویی هستیم، مثل تلسکوپ رادیویی 500 متری چین، آرایه کیلومتر مربعی و تلسکوپ های مسیریاب SKA که در غرب استرالیا مشغول کار است."
در این مطالعه، محققانی از آمریکا، استرالیا، هلند، آلمان، کره و شیلی شرکت داشتند و نتایج نیز در ژورنال Astrophysical Journal Letters منتشر شده است .
رکورد قبلی سال 2014 ثبت شده بود، در آن هنگام دو محقق دانشگاه سواین برن از تلسکوپ رادیویی Arecibo در پورتوریکو استفاده کرده و هیدروژن اتمی را در کهکشانی که سه میلیارد سال نوری دورتر از زمین بود یافتند.

نگاهی تخصصی و دقیق تر به پردازنده Core M اینتل، پردازشگر x86 طراحی شده برای تبلت ها و دستگاه های 2 در 1

در ادامه پوشش خبری خود درباره فناوری 14 نانو متری ‌اینتل، نگاه دقیق تری به برخی جزئیات از دست رفته درباره راهبرد Core M می اندازیم. Core M نام مجموعه Broadwell-Y، برای پردازشگر ها خواهد بود، این مجموعه اولین سری از انتشار فناوری 14 نانومتری اینتل است. در راستای کوچک سازی ابزارها، توسط این پردازنده، دستگاه های بدون فن و با قدرت کمتر(نسبت به لپ تاپ ها)، برپایه معماری x86، با عملکردی فراتر از گوشی های هوشمند یا تبلت قابل ارائه می باشند. برای بررسی بیشتر، با کوی همراه باشید

استرس، خطر ابتلا به مشکلات فکریِ مرتبط با آلزایمر را افزایش می‌دهد.

نتایج پژوهشی جدید نشان داد افزایش استرس، عامل خطری برای ابتلا به مشکلات فکری است که ممکن است به آلزایمر منجر شوند. البته در این پژوهش اثبات نشده است که استرس باعثِ ایجاد اختلال شناختی در آلزایمر می‌شود.

توصیه هایی جهت کاهش عوارض "Motion Sickness"

سرگیجه و حالت تهوع در طول سفر، تجربه ناخوشایندی است که ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده بیافتد. مسافرت در جاده های طولانی و پر از پیچ و خم و یا حتی سفرهای هوایی در بعضی از افراد باعث بروز علائم بیماری "Motion Sickness" (بیماری حرکت) می گردد. اگر شما هم یکی از این افراد هستید، حتماً این خبر را بخوانید.

NFC، کلیدی برای بازکردن چمدان‌های هوشمند

فناوریِ Egeetouch مشکلی در سفرهایمان را حل کرده‌است که حتی خودمان هم به آن کمتر توجه می کردیم: قفل‌های بدون کلید برای چمدان‌هایتان که با NFC عمل می کنند.

نانوذراتی که با نور فعال می‌شوند در برابر باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، عملکردی مؤثر دارند.

در نبردِ در حالِ تکامل با باکتری‌های مقاوم به دارو، انسان‌ها باید به زودی سپاسگزارِ درمانِ نانوییِ تطبیقی باشند که با نور فعال می‌شود. پژوهشگرانِ دانشگاه کلورادو بولدر، این روش درمانی را ایجاد کرده‌اند.