مشاهده هیدروژن در کهکشانی دوردست و شکست رکوردهای کیهانی

16 خرداد
تیمی بین المللی از دانشمندان با غلبه بر محدودیت های ستاره شناسی رادیویی، موفق به شناسایی سیگنال ضعیفی شده اند که توسط گاز هیدروژن در کهکشانی با بیش از 5 میلیارد سال نوری فاصله از زمین منتشر شده است. کشف قبلی مربوط به کهکشانی با سه میلیارد سال نوری فاصله از زمین بوده است. با استفاده از تجهیزات پیشرفته رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی در آمریکا، تیم مزبور، یک «انتشار رادیوییِ هیدروژن» را در یک کهکشانِ راه دور مشاهده کرده و دریافتند که میلیاردها ستاره جوان و غول پیکر در این کهکشان وجود دارند که توسط توسط گاز هیدروژن احاطه شده است.

ستاره شناسانِ رادیویی از «هیدروژن» به عنوان فراوان ترین عنصر موجود در جهان و سوخت خام خلق ستاره ها استفاده کرده و دست به شناسایی و شناخت آرایش سایر کهکشان ها زدند. با این حال تاکنون تلسکوپ های رادیویی نتوانسته بودند انتشار اثر هیدروژن را از کهکشان های نسبتاً نزدیک هم شناسایی کنند.
به گفته خیمنا فرناندرز از روتگرز، دانشگاه ایالتی نیوجرسی: "به خاطر آپگریدی که روی آرایه بسیار بزرگ رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی انجام شد، این اولین باراست که توانستیم به صورت مستقیم هیدروژن اتمی را در کهکشانی با این فاصله دوردست از زمین اندازه گیری کنیم. سیگنال های مزبور سفر خود را قبل از بوجود آمدن زمین آغاز کرده اند و بعد از میلیارد سال طی مسافت از میان فضا بدون آنکه به چیزی برخورد کنند به تور تلسکوپ ما خورده اند و می توانیم این کهکشان دوردست را برای اولین بار مشاهده کنیم."
باستان شناسان نیز هرچه در کار حفاری جلوتر می روند اشیای قدیمی تری را پیدا می کنند و همین قضیه برای ستاره شناسان نیز مصداق دارد، به موازات ساخته شدن تلسکوپ های بزرگتر و توسعه تکنیک های جدیدتر برای مشاهده فواصل دورتر کیهان، می توان زمان های دورتر را هم دید.
فرناندز می گوید: "هدف از این پروژه نیز آنست که نحوه تغییر گاز در کهکشان ها به مرور زمان را مطالعه کنیم."
"یکی از سوالاتی که درصدد یافتن پاسخ آنیم اینست که آیا گاز کهکشان های گذشته که تبدیل به ستاره شده بیشتر بوده است یا کهکشان های امروزی. یکی از یافته های رکوردشکنانه کهکشانی است که مقدار هیدروژن آن به طور غیرعادی زیاد می باشد."
موفقیتی که تیم یاد شده بدست آورده اند حاصل 178 ساعت مشاهده اولیه با استفاده از تلسکوپ رادیویی آرایه بسیار بزرگ کارل جی. جانسکی (VLA)  جهت  پروژه مساحی جدید آسمان به نام "مساحی فراکهکشانی بزرگ 'COSMOS HI " و یا اختصاراً CHILES می باشد.
بعد از تکمیل مساحی CHILES داده هایی از بیش از هزار ساعت زمان مشاهده جمع آوری خواهد شد.
اعضای تیم که شامل دکتر آتیلا پاپینگ از مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی و مرکز ARC برای اخترفیزیک کل آسمان (CAASTRO) در استرالیا هم می شود، در راهبردی جدید با همکاری سرویس های تحت وب آمازون دست به پردازش و انتقال حجم عظیمی از داده از طریق فناوی "رایانش ابری" خواهند زد.
به گفته پاپینگ: "برای این پروژه ده ها ترابایت داده را از آرایه بسیار بزرگ جمع آوری کردیم و سپس آنرا با استفاده از سرورهای رایانش ابری محور آمازون پردازش کردیم تا مکعبِ تصویریِ عظیمی را خلق کنیم که تیم ما بتوانند دست به تحلیل و اکتشاف آن بزنند."
پرفسور آندراس ویسنسه رئیس تیم ستاره شناسی در مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی، اظهار می دارد: "پیش از این فاکتور محدودکننده ستاره شناسان نجومی اندازه تلسکوپ ها و سخت افزار مورد استفاده در آنها بود. اکنون داده های بیشتری به دست آمده و سرعت انتقال، ذخیره و تحلیل حجم عظیم داده ها بسیار بیشتر از قبل می باشد."
"علم نیازمند قدرت رایانه های بسیار زیادی است و درحال حاضر نیز در حال طراحی سیستم هایی برای مدیریت داده ها جهت چند تاسیسات بزرگ در سرتاسر جهان و نسل بعدی تلسکوپ های رادیویی هستیم، مثل تلسکوپ رادیویی 500 متری چین، آرایه کیلومتر مربعی و تلسکوپ های مسیریاب SKA که در غرب استرالیا مشغول کار است."
در این مطالعه، محققانی از آمریکا، استرالیا، هلند، آلمان، کره و شیلی شرکت داشتند و نتایج نیز در ژورنال Astrophysical Journal Letters منتشر شده است .
رکورد قبلی سال 2014 ثبت شده بود، در آن هنگام دو محقق دانشگاه سواین برن از تلسکوپ رادیویی Arecibo در پورتوریکو استفاده کرده و هیدروژن اتمی را در کهکشانی که سه میلیارد سال نوری دورتر از زمین بود یافتند.

ترکیب نقاط کوانتومی و پروسکیت برای ساخت کریستال های منتشر کننده ی نور فوق قوی

دو ماده ی اپتوالکتریک که این روزها در مرکز توجهات هستند پروسکیت و نقاط کوانتومی می باشند. هر کدام از این دو ماده به صورت جداگانه برای تبدیل نور به الکتریسیته در سلول های خورشیدی و برای افزایش بازدهی نورهای تولید شده توسط الکتریسیته مورد استفاده قرار می گیرند. اکنون دانشمندان دانشگاه تورنتو از ترکیب این دو ماده استفاده کرده اند تا یک کریستال دورگه با بازدهی بالا و تابش فراتر از حالت عادی تولید کنند که می تواند رکوردها را در میزان بازدهی تبدیل الکتریسیته به نور جا به جا کند.

گوگل، مستاجر جدید رودخانه هادسون

رودخانه هادسون در نیویورک بزودی مستاجر جدید خود را خواهد شناخت. این پروژه یک بازآفرینی 350 میلیون دلاری بوده که توسط شرکت معماری Handel Architects و برای اسکله 57 هادسون ریور پارک پیشنهاد شده است هم اکنون نیز دردست ساخت قرار دارد تا اسکله مخروبه مزبور و ناحیه اطرافش را بدل به یک فضای عمومی پر جنب و جوش با فضای باز اسکله سازد که بر فراز یک فضای اداری 27871 متر مربعی قرار دارد. جای گرفتن گوگل در محل اسکله یاد شده نه تنها حضور این غول فناوری را در شهر نیویورک افزایش می دهد، بلکه حال و هوای مبدعانه ای را به سمت غربی منهتن نیز اضافه می کند.

توصیه‏ سلامتی: چه مواردی با گلودرد همراه است؟

عوامل مختلفی ممکن است باعث ایجاد گلودرد شود؛ شامل آلرژی، آلودگی هوا، خشکی هوا و یا در معرض دود سیگار قرار گرفتن. عامل اصلی آن هم به‏خصوص در سرماخوردگی معمول و شایع، یک ویروس میباشد

راز پرواز سنجاقک

سنجاقکها به راحتی می توانند خود را هدایت کنند و در حین پرواز مانورهای پی‌درپی انجام دهند. هر کدام از چهار بال آنها توسط ماهیچه‌های جداگانه‌ای کنترل می‌شود که به آنها امکانی کنترلی و دقیق در طول پروازشان می‌دهد. محققان، اسرار طبیعت پشت این توانایی را از طریق ضبط فیلمهایی ویدئویی با سرعت بالا از سنجاقکهای در حال پرواز و ادغام داده‌ها در مدلهای کامپیوتری بررسی می‌کنند.

بازبینی سنی آخرین رخداد واژگونی میدان مغناطیسی زمین، با داده های سن سنجی رادیومتری

منظور از واژگونی میدان مغناطیسی زمین، تعویض قطبین شمالی و جنوبی آن است که آخرین رخداد واژگونی سن مشخصی ندارد. پژوهشگران موفق به ارزیابی سنی لایه ای از خاکستر آتشفشانی شده اند که دقیقا قبل از آخرین رخداد واژگونی، نهشته شده است. بررسی این لایه و لایه های رسوبی همراه آن، تصویر سنی آخرین رخداد را مطابق با 780 هزار سال پیش بازسازی می کند. این یافته در آینده برای کالیبراسیون جدول سنی زمین هم به کار خواهد رفت.