مشاهده هیدروژن در کهکشانی دوردست و شکست رکوردهای کیهانی

16 خرداد
تیمی بین المللی از دانشمندان با غلبه بر محدودیت های ستاره شناسی رادیویی، موفق به شناسایی سیگنال ضعیفی شده اند که توسط گاز هیدروژن در کهکشانی با بیش از 5 میلیارد سال نوری فاصله از زمین منتشر شده است. کشف قبلی مربوط به کهکشانی با سه میلیارد سال نوری فاصله از زمین بوده است. با استفاده از تجهیزات پیشرفته رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی در آمریکا، تیم مزبور، یک «انتشار رادیوییِ هیدروژن» را در یک کهکشانِ راه دور مشاهده کرده و دریافتند که میلیاردها ستاره جوان و غول پیکر در این کهکشان وجود دارند که توسط توسط گاز هیدروژن احاطه شده است.

ستاره شناسانِ رادیویی از «هیدروژن» به عنوان فراوان ترین عنصر موجود در جهان و سوخت خام خلق ستاره ها استفاده کرده و دست به شناسایی و شناخت آرایش سایر کهکشان ها زدند. با این حال تاکنون تلسکوپ های رادیویی نتوانسته بودند انتشار اثر هیدروژن را از کهکشان های نسبتاً نزدیک هم شناسایی کنند.
به گفته خیمنا فرناندرز از روتگرز، دانشگاه ایالتی نیوجرسی: "به خاطر آپگریدی که روی آرایه بسیار بزرگ رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی انجام شد، این اولین باراست که توانستیم به صورت مستقیم هیدروژن اتمی را در کهکشانی با این فاصله دوردست از زمین اندازه گیری کنیم. سیگنال های مزبور سفر خود را قبل از بوجود آمدن زمین آغاز کرده اند و بعد از میلیارد سال طی مسافت از میان فضا بدون آنکه به چیزی برخورد کنند به تور تلسکوپ ما خورده اند و می توانیم این کهکشان دوردست را برای اولین بار مشاهده کنیم."
باستان شناسان نیز هرچه در کار حفاری جلوتر می روند اشیای قدیمی تری را پیدا می کنند و همین قضیه برای ستاره شناسان نیز مصداق دارد، به موازات ساخته شدن تلسکوپ های بزرگتر و توسعه تکنیک های جدیدتر برای مشاهده فواصل دورتر کیهان، می توان زمان های دورتر را هم دید.
فرناندز می گوید: "هدف از این پروژه نیز آنست که نحوه تغییر گاز در کهکشان ها به مرور زمان را مطالعه کنیم."
"یکی از سوالاتی که درصدد یافتن پاسخ آنیم اینست که آیا گاز کهکشان های گذشته که تبدیل به ستاره شده بیشتر بوده است یا کهکشان های امروزی. یکی از یافته های رکوردشکنانه کهکشانی است که مقدار هیدروژن آن به طور غیرعادی زیاد می باشد."
موفقیتی که تیم یاد شده بدست آورده اند حاصل 178 ساعت مشاهده اولیه با استفاده از تلسکوپ رادیویی آرایه بسیار بزرگ کارل جی. جانسکی (VLA)  جهت  پروژه مساحی جدید آسمان به نام "مساحی فراکهکشانی بزرگ 'COSMOS HI " و یا اختصاراً CHILES می باشد.
بعد از تکمیل مساحی CHILES داده هایی از بیش از هزار ساعت زمان مشاهده جمع آوری خواهد شد.
اعضای تیم که شامل دکتر آتیلا پاپینگ از مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی و مرکز ARC برای اخترفیزیک کل آسمان (CAASTRO) در استرالیا هم می شود، در راهبردی جدید با همکاری سرویس های تحت وب آمازون دست به پردازش و انتقال حجم عظیمی از داده از طریق فناوی "رایانش ابری" خواهند زد.
به گفته پاپینگ: "برای این پروژه ده ها ترابایت داده را از آرایه بسیار بزرگ جمع آوری کردیم و سپس آنرا با استفاده از سرورهای رایانش ابری محور آمازون پردازش کردیم تا مکعبِ تصویریِ عظیمی را خلق کنیم که تیم ما بتوانند دست به تحلیل و اکتشاف آن بزنند."
پرفسور آندراس ویسنسه رئیس تیم ستاره شناسی در مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی، اظهار می دارد: "پیش از این فاکتور محدودکننده ستاره شناسان نجومی اندازه تلسکوپ ها و سخت افزار مورد استفاده در آنها بود. اکنون داده های بیشتری به دست آمده و سرعت انتقال، ذخیره و تحلیل حجم عظیم داده ها بسیار بیشتر از قبل می باشد."
"علم نیازمند قدرت رایانه های بسیار زیادی است و درحال حاضر نیز در حال طراحی سیستم هایی برای مدیریت داده ها جهت چند تاسیسات بزرگ در سرتاسر جهان و نسل بعدی تلسکوپ های رادیویی هستیم، مثل تلسکوپ رادیویی 500 متری چین، آرایه کیلومتر مربعی و تلسکوپ های مسیریاب SKA که در غرب استرالیا مشغول کار است."
در این مطالعه، محققانی از آمریکا، استرالیا، هلند، آلمان، کره و شیلی شرکت داشتند و نتایج نیز در ژورنال Astrophysical Journal Letters منتشر شده است .
رکورد قبلی سال 2014 ثبت شده بود، در آن هنگام دو محقق دانشگاه سواین برن از تلسکوپ رادیویی Arecibo در پورتوریکو استفاده کرده و هیدروژن اتمی را در کهکشانی که سه میلیارد سال نوری دورتر از زمین بود یافتند.

چسب پلی اورتان انعطاف پذیر و رسانای الکتریسیته با کاربرد در مونتاژ بوردهای الکترونیکی

چسب صنعتی Polytec PU 1000 محصول شرکت Intertronics نوعی چسب تک جزئی است که در دمای اتاق به سرعت خشک می شود و به یک پلیمر انعطاف پذیر و رسانا تبدیل می شود که در ساخت بوردهای الکترونیکی با روش die attach، پیوند اجزاء در مدارات هیبریدی و فناوری نصب سطحی روی مدارات چاپی (Surface Mount Technology یا SMT) کاربرد دارد.

شای لوی Shai Levi با نقاشی تخیلی، تصاویری خلق می‌کند که به نظر چندبعدی می‌آیند.

کار نقاشی تخیلی illusion drawings شای لوی Shai Levi بااین فکر شروع شد که ازچه راه‌هایی می‌توان بیشترین فضا را با کمترین خطوط ایجاد کرد. در روشهای معمول برای اینکار از تکنیک‌های سایه زدن، مثل هاشور زدن، نقطه‌ نگاری و لکه زدن استفاده می شود. با استفاده از تعدادی طرح‌ِ دوبعدی ساده، طراح، یک طرح مسطح را از دید بیننده تبدیل به یک ساختار سه‌بعدی از میله‌های فلزی جوشکاری شده کرده است. عمق تصویر با اضافه کردن نور بیشتر مشخص می‌شود. با تاباندن نور و تأثیر سایه‌ها که بر نزدیک‌ترین سطح می‌افتند، تصویری به وجود می‌آید که تمام پیچیدگی‌های مواد، لبه‌ها و کمبود‌ها را می‌گیرد. برای دیدن این تصاویر زیبا با کوی دانش همراه شوید...

بازی های Xbox One و Xbox 360 که در ماه مارس رایگان می شوند!

ما در ماه مارس قرار داریم و شرکت مایکروسافت بازی های آینده را با عنوان Gold معرفی کرده است که برای کسانی که اشتراک Xbox Live Gold را دارند، رایگان خواهد بود. به نظر می رسد که ماه مارس، با بازی های سطح بالای در دسترس Xbox One و Xbox 360 ماه خوبی باشد. بیاید بررسی کنیم و ببنیم چه بازی هایی در راه است.

استفاده از سلو‌ل‌های پیاز برای ساخت ماهیچه‌های مصنوعی

با اضافه کردن مقدار کمی طلا می‌توان از سلول‌های پیاز، ماهیچه های مصنوعی ساخت.

مقادیر زیاد دی اکسید کربن در هوا، باعث کاهش توانایی گیاهان در جذب سایر مواد مغذی خاک می شود.

افزایش سریع مقادیر دی اکسید کربن در هوا، توانایی گیاهان در جذب نیتروژن را تحت تأثیر قرار می دهد. نیتروژن از جمله مواد مغذی است که برای رشد گیاه در بیشتر اکوسیستم های خشکی حیاتی است. پژوهشگران می گویند میزان غلظت نیتروژن در بافت های گیاه با افزایش دی اکسید کربن در هوا، مستقل از تحریک شدگی رشد گیاه، کاهش می یابد. این پژوهش در نشریه Global Change Biology به زیور طبع آراسته شده است.