مشاهده هیدروژن در کهکشانی دوردست و شکست رکوردهای کیهانی

16 خرداد
تیمی بین المللی از دانشمندان با غلبه بر محدودیت های ستاره شناسی رادیویی، موفق به شناسایی سیگنال ضعیفی شده اند که توسط گاز هیدروژن در کهکشانی با بیش از 5 میلیارد سال نوری فاصله از زمین منتشر شده است. کشف قبلی مربوط به کهکشانی با سه میلیارد سال نوری فاصله از زمین بوده است. با استفاده از تجهیزات پیشرفته رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی در آمریکا، تیم مزبور، یک «انتشار رادیوییِ هیدروژن» را در یک کهکشانِ راه دور مشاهده کرده و دریافتند که میلیاردها ستاره جوان و غول پیکر در این کهکشان وجود دارند که توسط توسط گاز هیدروژن احاطه شده است.

ستاره شناسانِ رادیویی از «هیدروژن» به عنوان فراوان ترین عنصر موجود در جهان و سوخت خام خلق ستاره ها استفاده کرده و دست به شناسایی و شناخت آرایش سایر کهکشان ها زدند. با این حال تاکنون تلسکوپ های رادیویی نتوانسته بودند انتشار اثر هیدروژن را از کهکشان های نسبتاً نزدیک هم شناسایی کنند.
به گفته خیمنا فرناندرز از روتگرز، دانشگاه ایالتی نیوجرسی: "به خاطر آپگریدی که روی آرایه بسیار بزرگ رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی انجام شد، این اولین باراست که توانستیم به صورت مستقیم هیدروژن اتمی را در کهکشانی با این فاصله دوردست از زمین اندازه گیری کنیم. سیگنال های مزبور سفر خود را قبل از بوجود آمدن زمین آغاز کرده اند و بعد از میلیارد سال طی مسافت از میان فضا بدون آنکه به چیزی برخورد کنند به تور تلسکوپ ما خورده اند و می توانیم این کهکشان دوردست را برای اولین بار مشاهده کنیم."
باستان شناسان نیز هرچه در کار حفاری جلوتر می روند اشیای قدیمی تری را پیدا می کنند و همین قضیه برای ستاره شناسان نیز مصداق دارد، به موازات ساخته شدن تلسکوپ های بزرگتر و توسعه تکنیک های جدیدتر برای مشاهده فواصل دورتر کیهان، می توان زمان های دورتر را هم دید.
فرناندز می گوید: "هدف از این پروژه نیز آنست که نحوه تغییر گاز در کهکشان ها به مرور زمان را مطالعه کنیم."
"یکی از سوالاتی که درصدد یافتن پاسخ آنیم اینست که آیا گاز کهکشان های گذشته که تبدیل به ستاره شده بیشتر بوده است یا کهکشان های امروزی. یکی از یافته های رکوردشکنانه کهکشانی است که مقدار هیدروژن آن به طور غیرعادی زیاد می باشد."
موفقیتی که تیم یاد شده بدست آورده اند حاصل 178 ساعت مشاهده اولیه با استفاده از تلسکوپ رادیویی آرایه بسیار بزرگ کارل جی. جانسکی (VLA)  جهت  پروژه مساحی جدید آسمان به نام "مساحی فراکهکشانی بزرگ 'COSMOS HI " و یا اختصاراً CHILES می باشد.
بعد از تکمیل مساحی CHILES داده هایی از بیش از هزار ساعت زمان مشاهده جمع آوری خواهد شد.
اعضای تیم که شامل دکتر آتیلا پاپینگ از مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی و مرکز ARC برای اخترفیزیک کل آسمان (CAASTRO) در استرالیا هم می شود، در راهبردی جدید با همکاری سرویس های تحت وب آمازون دست به پردازش و انتقال حجم عظیمی از داده از طریق فناوی "رایانش ابری" خواهند زد.
به گفته پاپینگ: "برای این پروژه ده ها ترابایت داده را از آرایه بسیار بزرگ جمع آوری کردیم و سپس آنرا با استفاده از سرورهای رایانش ابری محور آمازون پردازش کردیم تا مکعبِ تصویریِ عظیمی را خلق کنیم که تیم ما بتوانند دست به تحلیل و اکتشاف آن بزنند."
پرفسور آندراس ویسنسه رئیس تیم ستاره شناسی در مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی، اظهار می دارد: "پیش از این فاکتور محدودکننده ستاره شناسان نجومی اندازه تلسکوپ ها و سخت افزار مورد استفاده در آنها بود. اکنون داده های بیشتری به دست آمده و سرعت انتقال، ذخیره و تحلیل حجم عظیم داده ها بسیار بیشتر از قبل می باشد."
"علم نیازمند قدرت رایانه های بسیار زیادی است و درحال حاضر نیز در حال طراحی سیستم هایی برای مدیریت داده ها جهت چند تاسیسات بزرگ در سرتاسر جهان و نسل بعدی تلسکوپ های رادیویی هستیم، مثل تلسکوپ رادیویی 500 متری چین، آرایه کیلومتر مربعی و تلسکوپ های مسیریاب SKA که در غرب استرالیا مشغول کار است."
در این مطالعه، محققانی از آمریکا، استرالیا، هلند، آلمان، کره و شیلی شرکت داشتند و نتایج نیز در ژورنال Astrophysical Journal Letters منتشر شده است .
رکورد قبلی سال 2014 ثبت شده بود، در آن هنگام دو محقق دانشگاه سواین برن از تلسکوپ رادیویی Arecibo در پورتوریکو استفاده کرده و هیدروژن اتمی را در کهکشانی که سه میلیارد سال نوری دورتر از زمین بود یافتند.

معمای غامض: کشف تکامل مقاومت نسبت به بیماری های کشنده در میان اعضای یک قبیله آدمخوار

تصویر فوق نمایانگر بافت مغزی فردی مبتلا به نوعی از بیماری کروتسفلد جاکوب یا اختصارا (vCJD) می باشد که به واسطه پروتئینی غیرعادی به نام پریون ایجاد می شود. این بیماری دوره کمون طولانی مدت چندین ساله دارد، اما در نهایت کشنده است. آدمخواری در میان یکی از قبایل پاپوآ گینه نو منجر به شیوع بیماری مغزی کشنده ای به نام کورو شد که اپیدمی ویرانگری را در گروه به دنبال داشت. اما بنا به نتایج مطالعه ای که به تازگی چاپ شده است، اکنون برخی از اعضای همین قبیله دارای ژنی هستند که ظاهرا جلوی ابتلای این افراد را به کورو و سایر "بیماری های پریونی" همانند جنون گاوی می گیرد.

پرده برداری از رازهای گیرنده های هورمونی با استفاده تصاویر بسیار شفاف

بسیاری از هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی با اتصال به گیرنده های موجود بر روی سطح خارجی یک سلول کار خود را انجام می دهند. این مسئله، گیرنده ها را فعال کرده و سبب پیچش و چرخش آنها می شود و شروع به واکنش های شیمیایی درون سلول ها میکند. دانشمندان «مؤسسه ملی بهداشت آمریکا» (NIH) با استفاده از تصویری در ابعاد اتمی چگونگی فعال شدن این گیرنده ها توسط نوروتنسینِ هورمون نوروپپتید را نشان دادند. این تصاویر اولین تصاویر در نوع خود برای یک گیرنده جفت شونده با پروتئین G و متصل به نوروپپتید (GPCR) هستند. GPCR ها دسته ای از گیرنده ها محسوب می شوند که عامل اختلالات بسیاری در انسان بوده و هدف بسیاری از داروها هستند.

"کتاب های LED درخشان" اثر آیران کانگ

می گویند خواندن کتاب ذهن انسان را روشن می کند، اما "کتاب های LED درخشان" آیران کانگ سطح جدیدی از کتابخوانی را تعریف می کند. این هنرمند کره ای برای خلق قطعات درخشان آثار هنری خود از کتاب های مورد علاقه اش الهام می گیرد که می توان آنها را روی هم چیده و یا مثل کتاب های واقعی در قفسه قرار داد. مجموعه غیرمتعارف تندیس ها که "مجموعه نور" نامگذاری شده است طی هفته طراحی NYCxDESIGN در نمایشگاه طراحی جمعی 2016 توجه ما را به خود جلب کرد.

سیستم احراز هویت "Trusted Voice" به اندروید می آید

گوگل در اندروید 5.0 یک ویژگی به نام "Smart Lock" عرضه کرد که به گوشی های هوشمند اجازه می دهد تا با دستگاهی که نزدیک آن قرار گرفته (مانند لپ تاپ، ساعت هوشمند و غیره) به وسیله NFC یا بلوتوث جفت شود و سپس تا زمانی که اتصال برقرار باشد قفل آن باز بماند.

دانشمندان وزن کل پلاستیک شناور در اقیانوس های جهان را تخمین می زنند: نزدیک به 269000 تن آلودگی پلاستیکی در اقیانوس ها شناور است

بر اساس مطالعه ای جدید، در حدود 269000 تن آلودگی پلاستیکی در اقیانوس های جهان شناور است. آلودگی میکروپلاستیک در غلظت های مختلف در سراسر اقیانوس ها یافت شده است، اما اطلاعات کافی برای کمک به تخمین توزیع جهانی و وزن پلاستیک های شناور، هم میکرو و هم ماکروپلاستیک ها، وجود ندارد. به منظور تخمین بهتر تعداد کل ذرات پلاستیکی و وزن پلاستیک های شناور در اقیانوس های جهان، دانشمندانی از شش کشور اطلاعات را از 24 سفر طی یک دوره شش ساله از سال 2007 تا 2013 در هر پنج مدار مهم زمین، سواحل استرالیا، خلیج بنگال و دریای مدیترانه جمع آوری کرده اند.