مشاهده هیدروژن در کهکشانی دوردست و شکست رکوردهای کیهانی

16 خرداد
تیمی بین المللی از دانشمندان با غلبه بر محدودیت های ستاره شناسی رادیویی، موفق به شناسایی سیگنال ضعیفی شده اند که توسط گاز هیدروژن در کهکشانی با بیش از 5 میلیارد سال نوری فاصله از زمین منتشر شده است. کشف قبلی مربوط به کهکشانی با سه میلیارد سال نوری فاصله از زمین بوده است. با استفاده از تجهیزات پیشرفته رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی در آمریکا، تیم مزبور، یک «انتشار رادیوییِ هیدروژن» را در یک کهکشانِ راه دور مشاهده کرده و دریافتند که میلیاردها ستاره جوان و غول پیکر در این کهکشان وجود دارند که توسط توسط گاز هیدروژن احاطه شده است.

ستاره شناسانِ رادیویی از «هیدروژن» به عنوان فراوان ترین عنصر موجود در جهان و سوخت خام خلق ستاره ها استفاده کرده و دست به شناسایی و شناخت آرایش سایر کهکشان ها زدند. با این حال تاکنون تلسکوپ های رادیویی نتوانسته بودند انتشار اثر هیدروژن را از کهکشان های نسبتاً نزدیک هم شناسایی کنند.
به گفته خیمنا فرناندرز از روتگرز، دانشگاه ایالتی نیوجرسی: "به خاطر آپگریدی که روی آرایه بسیار بزرگ رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی انجام شد، این اولین باراست که توانستیم به صورت مستقیم هیدروژن اتمی را در کهکشانی با این فاصله دوردست از زمین اندازه گیری کنیم. سیگنال های مزبور سفر خود را قبل از بوجود آمدن زمین آغاز کرده اند و بعد از میلیارد سال طی مسافت از میان فضا بدون آنکه به چیزی برخورد کنند به تور تلسکوپ ما خورده اند و می توانیم این کهکشان دوردست را برای اولین بار مشاهده کنیم."
باستان شناسان نیز هرچه در کار حفاری جلوتر می روند اشیای قدیمی تری را پیدا می کنند و همین قضیه برای ستاره شناسان نیز مصداق دارد، به موازات ساخته شدن تلسکوپ های بزرگتر و توسعه تکنیک های جدیدتر برای مشاهده فواصل دورتر کیهان، می توان زمان های دورتر را هم دید.
فرناندز می گوید: "هدف از این پروژه نیز آنست که نحوه تغییر گاز در کهکشان ها به مرور زمان را مطالعه کنیم."
"یکی از سوالاتی که درصدد یافتن پاسخ آنیم اینست که آیا گاز کهکشان های گذشته که تبدیل به ستاره شده بیشتر بوده است یا کهکشان های امروزی. یکی از یافته های رکوردشکنانه کهکشانی است که مقدار هیدروژن آن به طور غیرعادی زیاد می باشد."
موفقیتی که تیم یاد شده بدست آورده اند حاصل 178 ساعت مشاهده اولیه با استفاده از تلسکوپ رادیویی آرایه بسیار بزرگ کارل جی. جانسکی (VLA)  جهت  پروژه مساحی جدید آسمان به نام "مساحی فراکهکشانی بزرگ 'COSMOS HI " و یا اختصاراً CHILES می باشد.
بعد از تکمیل مساحی CHILES داده هایی از بیش از هزار ساعت زمان مشاهده جمع آوری خواهد شد.
اعضای تیم که شامل دکتر آتیلا پاپینگ از مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی و مرکز ARC برای اخترفیزیک کل آسمان (CAASTRO) در استرالیا هم می شود، در راهبردی جدید با همکاری سرویس های تحت وب آمازون دست به پردازش و انتقال حجم عظیمی از داده از طریق فناوی "رایانش ابری" خواهند زد.
به گفته پاپینگ: "برای این پروژه ده ها ترابایت داده را از آرایه بسیار بزرگ جمع آوری کردیم و سپس آنرا با استفاده از سرورهای رایانش ابری محور آمازون پردازش کردیم تا مکعبِ تصویریِ عظیمی را خلق کنیم که تیم ما بتوانند دست به تحلیل و اکتشاف آن بزنند."
پرفسور آندراس ویسنسه رئیس تیم ستاره شناسی در مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی، اظهار می دارد: "پیش از این فاکتور محدودکننده ستاره شناسان نجومی اندازه تلسکوپ ها و سخت افزار مورد استفاده در آنها بود. اکنون داده های بیشتری به دست آمده و سرعت انتقال، ذخیره و تحلیل حجم عظیم داده ها بسیار بیشتر از قبل می باشد."
"علم نیازمند قدرت رایانه های بسیار زیادی است و درحال حاضر نیز در حال طراحی سیستم هایی برای مدیریت داده ها جهت چند تاسیسات بزرگ در سرتاسر جهان و نسل بعدی تلسکوپ های رادیویی هستیم، مثل تلسکوپ رادیویی 500 متری چین، آرایه کیلومتر مربعی و تلسکوپ های مسیریاب SKA که در غرب استرالیا مشغول کار است."
در این مطالعه، محققانی از آمریکا، استرالیا، هلند، آلمان، کره و شیلی شرکت داشتند و نتایج نیز در ژورنال Astrophysical Journal Letters منتشر شده است .
رکورد قبلی سال 2014 ثبت شده بود، در آن هنگام دو محقق دانشگاه سواین برن از تلسکوپ رادیویی Arecibo در پورتوریکو استفاده کرده و هیدروژن اتمی را در کهکشانی که سه میلیارد سال نوری دورتر از زمین بود یافتند.

رمزگشایی از نحوه دیدن محیط اطراف توسط حیوانات با استفاده از نرم افزار دید جدید

محققان دانشگاه اگزتر موفق شده اند با استفاده از فناوری دوربینی جدیدی جهان را از چشم حیوانات تماشا کنند. آنها موفق به توسعه ی فناوری دوربینی جدیدی شده اند که با استفاده از آن می توان جهان را به شکلی که حیوانات مشاهده می کنند دید. جزئیات مربوط به این پروژه تحقیقی جدید در ژورنال Ecology and Evolution به چاپ رسیده است.

فناوری جدید لباس های فضایی نیروی گرانش را در مقیاس فردی شبیه سازی می کند.

یکی از چیزهایی که قطعا در فضا پیدا نمی شود، سمت "پایین" است. جاذبه صفر تنها موجب تغییر جهت ناخواسته اشیاء نمی شود بلکه بر روی سلامت فضانوردان هم تاثیرگذار است. درلباس فضایی جدید Variable Vector Countermeasure Suit یا همان V2Suit از فناوری جدیدی استفاده می شود که نوعی جاذبه مصنوعی در آن ها پدید می آورد. این جاذبه شبیه سازی شده به فضانوردان نوعی حس درک جهت های بالا و پایین را می دهد و در عین حال برخی اثرات زیانبار بی وزنی را رفع می کند. لازم به ذکر است که V2Suit توسط محققان آزمایشگاه Draper که بودجه آن توسط NASA تأمین می شود و در اصل یک آزمایشگاه ماساچوستی است، تولید شده است.

جدال بر سر قدیمی ترین فسیل های موجود

صخره های مشهوری که حدود 3.5 میلیارد سال از عمر آنها می گذرد، توسط پژوهشگران دانشگاه بریستول، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه UWA (دانشگاهی در غرب استرالیا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند تا بتوان جدال دراز مدتی را که در مورد تکامل وجود دارد، حل کرد.

آیا نواختن موسیقی باعث مهارت در علم ریاضی می شود؟ معادله ظریفی بین دو مقوله موسیقی و ریاضی

طبق نتایج مطالعه ای که به تازگی انجام شده است، برخی افراد به هیچ روی درکی از موسیقی ندارند. دنی گولیک نواختن پیانو را از سن 4 سالگی آغاز کرد. وی با استعداد ذاتی و توانایی حفظی بالای خود نوازنده ای مادرزاد به شمار می آمد. وقتی او 5 ساله شد پدرش جدول ضرب را تا عدد 16 به وی یاد داد و سپس محاسبه عدد پی را تا 15 رقم اعشار به وی آموخت، درسی که گولیک هرگز از یاد نبرد. ظاهرا مغز وی به خوبی و به صورتی کاملا متوازن با موسیقی و ریاضی سازگاری داشت، هرچند که هر یک از دو مقوله سوای از یکدیگر بوده و لزوما روی هم اثرگذار نبودند. اکنون گولیک 50 سال دارد و به عنوان استاد ریاضی در دانشگاه مریلند تدریس می کند. وی همبستگی های بسیاری را بین علم ریاضی و موسیقی کلاسیک یافته است.

دستگاهی با چاپ سه بعدی می‌تواند هر گوشی هوشمندی را تبدیل به میکروسکوپِ اسکن DNA کند.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA) دستگاهی ارزان با چاپ سه بعدی ساخته‌اند که می‌تواند گوشی هوشمند را تبدیل به میکروسکوپی پیشرفته کند. وقتی این دستگاه جدید به گوشی هوشمند متصل می‌شود، گوشی می‌تواند رشته‌های تکی DNA را از هم تفکیک کند و آنها را به منظور تشخیص بیماری‌هایی از جمله سرطان و آلزایمر بدون نیاز به تجهیزات گران و بزرگ مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.‌