آیا سیاره 9 اگزوپلنتی بوده و توسط خورشید ما دزدیده شده است؟

14 خرداد
بنا به باور ستاره شناسان، دور از ذهن نیست که سیاره 9 یک اگزوپلنت باشد. به این ترتیب سیاره 9 اولین اگزوپلنتی است که داخل منظومه شمسی کشف می شود. تئوری ستاره شناسان آنست که خورشید ما 4.5 میلیارد سال پیش (وقتی که جوان بود) سیاره 9 را از ستاره اش ربوده است!

ستاره شناسان دانشگاه لوند سوئد طی مطالعه ای که به مدد شبیه سازی کامپیوتری انجام گرفت این موضوع را دریافتند.
بنا به گفته ستاره شناسان دانشگاه لوند، نشانه های بسیاری در دست است که سیاره 9 توسط خورشید در روزگار جوانی خود ربوده شده و بخشی از منظومه شمسی شده است، امری که تا کنون بر ما معلوم نشده بود.
الکساندر ماستیل، ستاره شناس دانشگاه مذکور می گوید: "جالب است که درحالیکه ستاره شناسان اگزوپلنت ها را صدها سال نوری دورتر در منظومه های شمسیِ دیگر کشف می کنند، یکی از همان ها درست بغل گوشمان بوده و متوجهش نشده بودیم!"
ستاره ها به صورت خوشه ای متولد شده و از کنار هم عبور می نمایند. درست همین موقع است که امکان دارد ستاره یک یا تعداد بیشتر سیاره ای را که در حال چرخش به دو ستاره ای دیگر است از وی برباید.
احتمالاً خورشیدِ منظومه شمسی نیز به همین ترتیب سیاره 9 را از آن خودش کرده است.
الکساندر به همراه سایر ستاره شناسان و بوردکس موفق شدند تا با استفاده از مدل شبیه سازی شده کامپیوتری نشان دهند که سیاره 9 به هنگام چرخش خود به دور ستاره دیگر، وقتی که به نزدیکی خورشید رسیده بوده توسط خورشید ربوده شده است.
موستیل در همین رابطه می گوید: "شاید سایر سیارات به سیاره 9 "تنه" زده باشند و هنگامی که با فاصله زیادی به گردش به دور ستاره خود می پرداخته، خورشید از فرصت استفاده کرده و سیاره 9 را از ستاره اصلی خود ربوده و از آن خود نموده است. سپس وقتی که خورشید از خوشه ستاره ای محل تولد خود جدا شد، سیاره 9 نیز به جرگه سایرینی پیوسته که به دور خورشید می چرخند. هنوز هیچ تصویری از سیاره 9 وجود ندارد و حتی یک نقطه روشن از آن در دست نیست. هنوز نمی دانیم این سیاره از صخره ساخته شده ویا از یخ یا گاز، تمام آنچه می دانیم آنست که جرم آن احتمالا ده برابر جرم زمین است."
قبل از آنکه تایید شود سیاره 9 به واقع اولین اگزوپلنت موجود در منظومه شمسی می باشد یا خیر بایستی تحقیقات بیشتری انجام شود، اعتقاد ماستیل بر آنست که در صورت تایید شدن تئوری یاد شده، مطالعه فضا و شناخت خورشید و زمین پیشرفت بسیار زیادی خواهد داشت.
در همین رابطه وی می گوید: "سیاره 9 تنها اگزوپلنتی است که می توانیم با استفاده از پروب فضایی به مطالعه اش بپردازیم."

شبیه سازی مواد ابررسانا با اتمهای فوق سرد

فیزیکدانان دانشگاه رایس، برای خلق حالتی از ماده که می تواند در حل برخی از رموزِ ابررسانایی در دمای بالا کمک کند، از اتمهای فوق سرد لیتیم استفاده کرده اند. آنها برای شبیه سازی "نظم پادفرومغناطیسی" که در ترکیباتِ مادرِ تقریباً همۀ ابررساناهای دما بالا مشاهده می شود، گاز اتمیِ فوق سرد را به عنوان جانشین برای الکترونها، در شبکه ای از پرتوهای لیزریِ متقاطع به دام انداختند تا مواد ابررسانا را شبیه سازی کرده و در مسأله ای که فیزیکدانان را قریب به سه دهه آزرده است به پیشرفتی برسند.

ممکن است تغییرات آب و هوایی سبب راندن آمیب "مغز خور" به دریاچه های شمالی شده باشد

به گفته متخصصان سلامت، آمیب کشنده "مغزخوری" که در منابع آب شیرین زندگی می کند ممکن است به لطف تغییرات آب و هوایی جان به در برده و اکنون در نواحی شمالی آمریکا ساکن شده باشد. مقامات بهداشتی مینه سوتا همچنان درصدد تلاش برای تایید مرگ نوجوانی اهل این ایالت هستند که تابستان امسال به علت ابتلا به ارگانسمی تک سلولی به نام Naegleria fowleri رخ داده است. بنا به آنچه در نشریه مینیاپولیس استار تریبیون آمده، در صورت تایید شدن این موضوع، مرگ یادشده تنها مورد آلودگی بوسیله Naegleria fowleri در نواحی شمالی آمریکا محسوب می شود.

معرفی 5 گوشی هوشمند غیر سامسونگ با صفحه نمایش OLED

در این خبر، در مورد 5 مورد از گوشی‌های هوشمند غیر سامسونگ صحبت می‌کنیم که دارای صفحه نمایش‌های OLED هستند. به یاد داشته باشید که AMOLED، واژه‌ای برای توصیف نوع خاصی از پنل صفحه نمایش OLED و مخفف Active Matrix OLED است. AMOLED متداول‌ترین نوع OLED است ولی تنها مورد نیست.

شرکت نفتی GE، تور مجازی از کارخانه های آینده ارائه می دهد که بر بستر دریاها ساخته خواهند شد

GE برای شرح فناوری استفاده شده جهت برپاسازی کارخانه های رباتیک آینده در بستر دریا، از واقعیت مجازی کمک گرفته است

بالن های وای فای خورشیدی الفبت (Alphabet) امسال به آسمان ها اعزام می شود

سه سال پیش از این الفبت (و سپس "گوگل") از طرح بلندپروازنه ای برای فراهم سازی دسترسی به اینترنت در نواحی دور دست آنهم با استفاده از ناوگان های بالن خورشیدی خبر داد. حال به نظر میرسد این طرح در شرف عملی شدن است. اواخر سال جاری «پروجکت لون» اقدام به تست سرویس خود با هماهنگی خدمات دهندگان اینترنت در اندونزی خواهد نمود.