آیا سیاره 9 اگزوپلنتی بوده و توسط خورشید ما دزدیده شده است؟

14 خرداد
بنا به باور ستاره شناسان، دور از ذهن نیست که سیاره 9 یک اگزوپلنت باشد. به این ترتیب سیاره 9 اولین اگزوپلنتی است که داخل منظومه شمسی کشف می شود. تئوری ستاره شناسان آنست که خورشید ما 4.5 میلیارد سال پیش (وقتی که جوان بود) سیاره 9 را از ستاره اش ربوده است!

ستاره شناسان دانشگاه لوند سوئد طی مطالعه ای که به مدد شبیه سازی کامپیوتری انجام گرفت این موضوع را دریافتند.
بنا به گفته ستاره شناسان دانشگاه لوند، نشانه های بسیاری در دست است که سیاره 9 توسط خورشید در روزگار جوانی خود ربوده شده و بخشی از منظومه شمسی شده است، امری که تا کنون بر ما معلوم نشده بود.
الکساندر ماستیل، ستاره شناس دانشگاه مذکور می گوید: "جالب است که درحالیکه ستاره شناسان اگزوپلنت ها را صدها سال نوری دورتر در منظومه های شمسیِ دیگر کشف می کنند، یکی از همان ها درست بغل گوشمان بوده و متوجهش نشده بودیم!"
ستاره ها به صورت خوشه ای متولد شده و از کنار هم عبور می نمایند. درست همین موقع است که امکان دارد ستاره یک یا تعداد بیشتر سیاره ای را که در حال چرخش به دو ستاره ای دیگر است از وی برباید.
احتمالاً خورشیدِ منظومه شمسی نیز به همین ترتیب سیاره 9 را از آن خودش کرده است.
الکساندر به همراه سایر ستاره شناسان و بوردکس موفق شدند تا با استفاده از مدل شبیه سازی شده کامپیوتری نشان دهند که سیاره 9 به هنگام چرخش خود به دور ستاره دیگر، وقتی که به نزدیکی خورشید رسیده بوده توسط خورشید ربوده شده است.
موستیل در همین رابطه می گوید: "شاید سایر سیارات به سیاره 9 "تنه" زده باشند و هنگامی که با فاصله زیادی به گردش به دور ستاره خود می پرداخته، خورشید از فرصت استفاده کرده و سیاره 9 را از ستاره اصلی خود ربوده و از آن خود نموده است. سپس وقتی که خورشید از خوشه ستاره ای محل تولد خود جدا شد، سیاره 9 نیز به جرگه سایرینی پیوسته که به دور خورشید می چرخند. هنوز هیچ تصویری از سیاره 9 وجود ندارد و حتی یک نقطه روشن از آن در دست نیست. هنوز نمی دانیم این سیاره از صخره ساخته شده ویا از یخ یا گاز، تمام آنچه می دانیم آنست که جرم آن احتمالا ده برابر جرم زمین است."
قبل از آنکه تایید شود سیاره 9 به واقع اولین اگزوپلنت موجود در منظومه شمسی می باشد یا خیر بایستی تحقیقات بیشتری انجام شود، اعتقاد ماستیل بر آنست که در صورت تایید شدن تئوری یاد شده، مطالعه فضا و شناخت خورشید و زمین پیشرفت بسیار زیادی خواهد داشت.
در همین رابطه وی می گوید: "سیاره 9 تنها اگزوپلنتی است که می توانیم با استفاده از پروب فضایی به مطالعه اش بپردازیم."

جریان صدمات ناشی از نور خورشید بعد از تاریکی هوا نیز ادامه دارد.

نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد آسیب پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) بعد از خروج از زیر آفتاب و حتی در زمان تاریک شدن هوا ادامه دارد. پژوهشگران توضیح دادند که نور UV تابیده شده از خورشید یا تخت‌های برنزه می‌تواند به ملانوسیت DNA آسیب بزند. ملانوسیت‌ها، سلول‌های داخل پوستی هستند که ماده‌ای به نام ملانین می‌سازند. ملانین به پوست رنگ می‌دهد. طبق گفته پژوهشگران، علت اصلی سرطان پوست آسیب به ملانوسیت‌هاست. فرض بر این است که ملانین با مسدود کردن مسیر نور UV از پوست محافظت می‌کند، با این وجود پژوهش حاضر نشان داد ملانین هم اثر محافظتی و هم آسیب‌زننده دارد.

NailO یک تاچ‌پد بی سیم روی ناخن انگشت شست شما قرار می‌دهد.

تصور کنید دست شما هنگام آماده کردن غذا بند است، اما مجبورید همه چیز را زمین بگذارید تا به صفحه بعدی از دستور پخت، روی لپ‌تاپ یا تبلت بروید. اگر از NailO استفاده کنید دیگر نیازی نیست. تاچ‌پد ساخته شده توسط گروهی در آزمایشگاه رسانه MIT برای انگشت شست با انگشت اشاره همان دست کار می‌کند.

چرا بشر با قامتی راست راه می رود؟

محققین با کشف یک تغییر در «عملکرد ژنی» به این سوال پاسخ دادند که چرا بشر برخلاف پستانداران دیگر صاف و مستقیم راه می رود؟ محققین دانشگاه استنفورد روی ماهی های کوچکی بنام threespine stickleback (ماهی آبنوس) مطالعاتی انجام دادند. دیوید کینگزلی محققِ موسسه درمانی و پروفسور بیولوژی در استنفورد بیان داشت: «تا اندازه ای غیر عادی بود که در یک پروژه تحقیقاتی همه راه ها از ماهی به انسان برسد، اما کاملاً واضح است که بالا آمدن سطوح بیان ملوکولی که «پروتئین های مورفوژنتیک استخوان» نامیده می شوند می تواند باعث بوجود آمدن تغییرات مهمی شود. این تغییرات نه فقط در زره اسکلتی ماهی آبنوس بلکه در پای عقبی پستانداران و پاهای انسان نیز مشاهده شد.»

منبع سلول های بنیادی کبدی کشف شد

دانشمندان موسسه ی پزشکی هووارد هیوز (HHMI)، سلول هایی بنیادی را در کبد یافته اند که منشأ سلول های کبدی کارآمد می باشند. این کار پرده از رازی طولانی را درباره منشأ سلول های جدید در کبد که با از بین رفتن سلول های قبلی حتی در ارگان سالم باید جای آنها را به طور پیوسته پر کنند، برداشته است.

ورک واید، کارآمدی بلک بری پاسپورت را با فراهم ساختن امکان اجرای پهلو به پهلوی دو اپ افزایش می دهد

بلک بری مدل پاسپورت خودش را با اضافه سازی Work Wide ارتقا می دهد. صفحه نمایش 4.5 اینچی روی این گوشی، رزولوشن 1440x1440 دارد و نسبت نمود 1:1 آن، نمای عریض تری را از آنچه روی صفحه وجود دارد به کاربران نشان می دهد. به این ترتیب، کاربران پاسپورت می توانند اسناد را با راحتی بیشتری روی گوشی شان مطالعه نمایند.