میزهای مسحور کننده «دل ماره»

13 خرداد
ادوارد لوکوتا طراحی است اهل رومانی که اقدام به طراحی میزی مسحور کننده نموده است تا اقیانوس را به اتاق نشیمن منازل هدیه دهد، بنابراین حتی اگر نزدیک سواحل دریا زندگی نمی کنید بازهم از زیبایی دریا برخوردار خواهید شد. لوکوتا میز دل ماره (به معنی برگرفته از دریا) را به صورت دستی و از لایه های شیشه آکریلیک سبز و آبی ساخته است تا تقلیدی از عمق های مختلف بستر دریا باشد. هر یک از میزها به شکلی طراحی شده تا توهم وجود آب را در بیننده ایجاد نماید و نمایی متفاوت را از هر زاویه عرضه کند.

با دیدن میز دل ماره یاد پروژه های آشنایی مثل Christopher Duffy’s gorgeous Abyss Table از کریستوفر دافی یا  حتی مجموعه لاگون کار الکساندر چاپلین می افتیم. هرچند ایده اولیه میزی که لاکوتا طراحی کرده  متعلق به خود وی نیست، اما زیباییش از نمونه های مشابه کمتر هم نمی باشد. به منظور تاکید بر ظاهر نامتعارف این میز،  از سه پایه به جای چهار تا بهره گیری شده و مرکز گرانشی نیز بسیار پایین درنظر گرفته شده است. لاکوتا در همین رابطه می گوید: "شکل و فرم میز را به راحتی نمی توان درک کرد، اما ساعت ها جذب تماشایش می شوید، درست انگار که دارید به عمیق بستر اقیانوس نگاه می کنید."

برای ساخت میز، طراحی با استفاده از یک برنامه کامپیوتری مدلسازی سه بعدی انجام شد و سپس لاکوتا سنگ مرمر سفید را به صورت دستی تراشیده و سمباده زد. شیشه آکریلیک آبی سبز که به خاطر قدرت و استحکام و نیز سبک وزنی آن ارزشمند شناخته می شود بالای پایه قرار داده و وقتی تحت منابع نوری مختلف به آن می نگرید متوجه تغییر رنگش می شوید. ساختن هریک از میزها دو یا سه هفته طول می کشد. لاکوتا تعداد 35 قطعه محدود از این میزها را در سه اندازه مختلف آماده کرده است که قیمتشان هم از 4900 یورو شروع می شود.

هاروکا میساوا و گلهای کاغذی زیبایش

یک طراح ژاپنی بنام هاروکا میساوا فرم ظریفی از گلها را با استفاده از براده های تراشِ نوعی مداد مخصوص ساخته است. دیدن این طرح های بدیع در یک حلقه شکننده خالی از لطف نیست. با کوی دانش همراه باشید...

در این فیلم کوتاه نیویورک غرق در جنگلی از گیاهان می شود

یکی از تفریحات برخی برای گذران اوقات جستجو به دنبال روش هایی برای پوشاندن شهرهایی مثل نیویورک در باغ های عمودی و پارکهای شهری است، اما چه اتفاقی می افتد اگر لشگری از گیاهان خود مسئولیت را به عهده گرفته و شهرهای بزرگ را بدون اجازه آدمها غرق در سبزی و طراوت کنند؟ در فیلم کوتاه Wrapped که ساخته رومن کائلین، فالکو پائپر و فلورین ویتمن می باشد و برنده جوایزی هم شده است، آینده ای به تصویر کشیده می شود که مادر طبیعت خودش دست به کار می شود و شهری را سبز می کند. این فیلم که برای اولین بار جهت بازدید عمومی به صورت آنلاین منتشر شده ویدئویی زیبا و درعین حال وهم انگیز است که سیلی از درخت های رونده را در حال تسخیر شهر به تصویر کشیده است و نتیجه کار جنگلی بتنی است که البته بیشتر جنگل است تا بتن.

هنر ساکولنت های زنده

ایوان استوژاکوویچ، در مجموعه دنباله دار خود به نام “Urban Wild” دست به ترکیب جدید و منحصر به فردی از نقاشی، ساکولنت و دیوار زنده زده است.

«هنر زمینی زودگذر» با استفاده از موادی که در طبیعت یافت می شود

یکی از انواع بسیار جالب هنر، «هنر زودگذر» است که تقریبا هیچ ردی از خود به جا نمی گذارد. اندی گلدزورثی که وی را به عنوان مؤسس سبک جدیدی از «تعادل یا چیدمان سنگ» و یکی از مشهورترین هنرمندان در این حوزه می شناسند نیز دقیقا همین کار را انجام می دهد.

دیوارنمایی که همگام با قدم برداشتن در راهرو تغییر شکل می دهد

4 هنرمند نقاشیِ دیواری ایتالیایی به تازگی از دیوارنمای جالبی پرده برداری نموده اند که وقتی از راهروی محل نصبش رد می شوید تغییر شکل می دهد. این اثر هنری که Space Oddity نامگذاری شده است نوعی خطای دید آنامورفیک است که بسته به آنکه فرد بیننده کجا ایستاده باشد اشکال مختلفی را به خود می گیرد.

نوعی مواد کاتالیزور جدید به سرعت گاز اعصاب را خنثی می کند.

جنگ ایران و عراق در سال های 1359 تا 1367 تنها مورد استفاده گسترده از سلاح های شیمیایی بعد از جنگ جهانی دوم بود آن هم در جهانی که پر از جنگ های داخلی و عملیات تروریستی بوده است. در این جهان یکی از چالش های عمده حفاظت از مردم در برابر خطرات گاز اعصاب و خنثی کردن اثراتش می باشد. یک تیم از دانشگاه نورث وسترن، یک ماده جدیدی تولید کردند که قادر است گازهای اعصاب را خنثی کند. یک چارچوب فلزی آلی مبتنی بر زیرکونیوم (MOF) که با نام NU-1000 شناخته می شود. این ماده نه تنها می تواند انبوهی از گاز اعصاب را خنثی کند بلکه می توان از آن در ساخت ماسک های گاز و لباس های حفاظتی برای سربازان و کارگران امدادی استفاده کرد.

شبح نور از کهکشان های مرده دور به وسیله تلسکوپ هابل کشف شد

مقامات ناسا و موسسه علوم تلسکوپ فضایی روز پنج شنبه اعلام کردند درست همزمان با هالووین، تلسکوپ فضایی هابل شبح نور کم سویی را شناسایی کرده است. این نور کم از ستاره هایی گسیل می شود که این ستاره ها درون یک مجموعه بسیار بزرگ با قدمتی معادل چندین میلیارد سال قرار داشتند. این ستاره ها، اکنون از این کهکشان های مرده که به خوشه پاندورا معروف هستند، خارج شده اند.

تغییر ساعت کاری روی سلامت کارکنان اثر می‌گذارد.

طبق نتایج پژوهشی جدید، کارکنانی که برنامه‌کاری آنها غیر سنتی است دچار مشکلات سلامتیِ مرتبط با خواب و ضعف در سیستم سوخت‌و‌ساز بدن می‌شوند.

به روز رسانی های جدید نرم افزار شبیه ساز حرارتی - سیالی Flowmaster

شرکت گرافیک منتور برای نرم افزار شبیه ساز سیستم های حرارتی - سیالی Flowmaster خود، یک مدل کاربردی (FMI) جدید، الگوریتم شبیه سازیِ جدید و تحلیل پیشرفته مونت کارلو را منتشر کرده است. Flowmaster جهت تسهیل طراحی مدل، تجزیه و تحلیل دقیق از مفهوم تا بهینه سازیِ طرح تا اعتبارسنجی طراحی شده است.

سوییچی برای الکترونیک های موج نوری

امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 100 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.