میزهای مسحور کننده «دل ماره»

13 خرداد
ادوارد لوکوتا طراحی است اهل رومانی که اقدام به طراحی میزی مسحور کننده نموده است تا اقیانوس را به اتاق نشیمن منازل هدیه دهد، بنابراین حتی اگر نزدیک سواحل دریا زندگی نمی کنید بازهم از زیبایی دریا برخوردار خواهید شد. لوکوتا میز دل ماره (به معنی برگرفته از دریا) را به صورت دستی و از لایه های شیشه آکریلیک سبز و آبی ساخته است تا تقلیدی از عمق های مختلف بستر دریا باشد. هر یک از میزها به شکلی طراحی شده تا توهم وجود آب را در بیننده ایجاد نماید و نمایی متفاوت را از هر زاویه عرضه کند.

با دیدن میز دل ماره یاد پروژه های آشنایی مثل Christopher Duffy’s gorgeous Abyss Table از کریستوفر دافی یا  حتی مجموعه لاگون کار الکساندر چاپلین می افتیم. هرچند ایده اولیه میزی که لاکوتا طراحی کرده  متعلق به خود وی نیست، اما زیباییش از نمونه های مشابه کمتر هم نمی باشد. به منظور تاکید بر ظاهر نامتعارف این میز،  از سه پایه به جای چهار تا بهره گیری شده و مرکز گرانشی نیز بسیار پایین درنظر گرفته شده است. لاکوتا در همین رابطه می گوید: "شکل و فرم میز را به راحتی نمی توان درک کرد، اما ساعت ها جذب تماشایش می شوید، درست انگار که دارید به عمیق بستر اقیانوس نگاه می کنید."

برای ساخت میز، طراحی با استفاده از یک برنامه کامپیوتری مدلسازی سه بعدی انجام شد و سپس لاکوتا سنگ مرمر سفید را به صورت دستی تراشیده و سمباده زد. شیشه آکریلیک آبی سبز که به خاطر قدرت و استحکام و نیز سبک وزنی آن ارزشمند شناخته می شود بالای پایه قرار داده و وقتی تحت منابع نوری مختلف به آن می نگرید متوجه تغییر رنگش می شوید. ساختن هریک از میزها دو یا سه هفته طول می کشد. لاکوتا تعداد 35 قطعه محدود از این میزها را در سه اندازه مختلف آماده کرده است که قیمتشان هم از 4900 یورو شروع می شود.

هاروکا میساوا و گلهای کاغذی زیبایش

یک طراح ژاپنی بنام هاروکا میساوا فرم ظریفی از گلها را با استفاده از براده های تراشِ نوعی مداد مخصوص ساخته است. دیدن این طرح های بدیع در یک حلقه شکننده خالی از لطف نیست. با کوی دانش همراه باشید...

در این فیلم کوتاه نیویورک غرق در جنگلی از گیاهان می شود

یکی از تفریحات برخی برای گذران اوقات جستجو به دنبال روش هایی برای پوشاندن شهرهایی مثل نیویورک در باغ های عمودی و پارکهای شهری است، اما چه اتفاقی می افتد اگر لشگری از گیاهان خود مسئولیت را به عهده گرفته و شهرهای بزرگ را بدون اجازه آدمها غرق در سبزی و طراوت کنند؟ در فیلم کوتاه Wrapped که ساخته رومن کائلین، فالکو پائپر و فلورین ویتمن می باشد و برنده جوایزی هم شده است، آینده ای به تصویر کشیده می شود که مادر طبیعت خودش دست به کار می شود و شهری را سبز می کند. این فیلم که برای اولین بار جهت بازدید عمومی به صورت آنلاین منتشر شده ویدئویی زیبا و درعین حال وهم انگیز است که سیلی از درخت های رونده را در حال تسخیر شهر به تصویر کشیده است و نتیجه کار جنگلی بتنی است که البته بیشتر جنگل است تا بتن.

هنر ساکولنت های زنده

ایوان استوژاکوویچ، در مجموعه دنباله دار خود به نام “Urban Wild” دست به ترکیب جدید و منحصر به فردی از نقاشی، ساکولنت و دیوار زنده زده است.

«هنر زمینی زودگذر» با استفاده از موادی که در طبیعت یافت می شود

یکی از انواع بسیار جالب هنر، «هنر زودگذر» است که تقریبا هیچ ردی از خود به جا نمی گذارد. اندی گلدزورثی که وی را به عنوان مؤسس سبک جدیدی از «تعادل یا چیدمان سنگ» و یکی از مشهورترین هنرمندان در این حوزه می شناسند نیز دقیقا همین کار را انجام می دهد.

دیوارنمایی که همگام با قدم برداشتن در راهرو تغییر شکل می دهد

4 هنرمند نقاشیِ دیواری ایتالیایی به تازگی از دیوارنمای جالبی پرده برداری نموده اند که وقتی از راهروی محل نصبش رد می شوید تغییر شکل می دهد. این اثر هنری که Space Oddity نامگذاری شده است نوعی خطای دید آنامورفیک است که بسته به آنکه فرد بیننده کجا ایستاده باشد اشکال مختلفی را به خود می گیرد.

جوهری با تابش نقاط نانوی کربن به سه روش متفاوت

اسکناس، اسناد، محصولات مارک و محصولات حساس مانند دارو یا قطعات فنی اغلب با روشهای مختلف نشان دار می شوند تا از نوع جعلی شان تمیز داده شوند. اگرچه بعضی از متقلبین می توانند برچسب های متداول را نیز کپی کنند. در طرحی جدید که در مجله Angewandte Chemie نیز منتشر شد، دانشمندان چینی، یک جوهر ضد جعل استثنایی را معرفی کرده اند که از نقاط نانوی کربن ساخته شده است. مواد کامپوزیت (مرکب) مبتکرانه آن ها، سه نوع تابش مختلف گسیل می کند.

ساخت شبکه های حمل و نقل با الهام از مورچه ها

محققان دپارتمان ریاضیات دانشگاه اوپسالا با استفاده از مدلسازی ریاضی و داده های میدانی، قواعد بنیادینی را که مورچه ها با استفاده از آنها شبکه های حمل و نقل کم هزینه و کارآمد و درعین حال قدرتمندی را برای خود می سازند دریافتند. مطالعه ای در همین رابطه در ژورنالInterface جامعه سلطنتی به چاپ رسیده است.

فرامواد، امکان نفوذ فراصوت را به استخوان و فلز می دهد

فرامواد، ویژگی های لایه های اصطلاحا واگرا را نفی کرده و به فراصوت اجازه نفوذ به استخوان و فلز را می دهد (یک امتیاز مثبت دیگر برای فرامواد) محققان دانشگاه دولتی کارولینای شمالی، فراموادی تکمیلی را طراحی کرده اند که به افراد شاغل در شاخه پزشکی و مهندسان در تشخیص مشکلات زیرجلدی یاری می رساند. این فرامواد به منظور مقابله با آنچه که اصطلاحا "لایه های واگرا" نامیده شده است، طراحی شده اند . لایه های یادشده امواج آکوستیک تولیدی فراصوت را بلوکه یا پخش می کنند. حال با این ابداع جدید می توان امواج فراصوت را از سر اشخاص یا بال هواپیما عبور داد و کارهای مشابه دیگری نیز به انجام رساند.

دانشمندان موفق به درک نحوه کنترل انفجارهای حرارتی شدید در آزمایش های گداخت شدند

پژوهشگران فیزیک هسته ای عمومی و آزمایشگاه فیزیک پلاسمای (PPPL) وزارت انرژی پرینستون آمریکا، موفق به درک چگونگی کنترل انفجارهای مضر حرارتی درون یک رآکتور گداخت شدند. دانشمندان این آزمایشات را بر روی تاسیسات ملی گداخت DIII-D انجام دادند که یک توکاماک دایر شده توسط فیزیک هسته ای عمومی در سن دیگو است. این یافته ها، مرحله ای کلیدی در پیش بینی چگونگی کنترل انفجارهای حرارتی در تاسیسات گداخت آتی از جمله ITER (یک آزمایش بین المللی در حال انجام در فرانسه برای اثبات قابلیت اجرای انرژی گداخت) ارائه می دهد.

مطالعه ای جدید در زمینه فیزیک، شتاب نزدیک شدن خودروهای هیدروژنی را افزایش داد!

نتایج مطالعه جدید صورت گرفته بر روی هیدرید منیزیم (ماده ای برای ذخیره هیدروژن) نشان می دهد که مسیر دستیابی به ماشین های هیدروژنی با عملکرد بهینه و مخازن سوخت بهتر در حال هموارتر شدن است.