سوییچی برای الکترونیک های موج نوری

06 خرداد
امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 100 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

تصویر فوق: اتم های موجود در دی اکسید سیلیکون با یک موج نوری زرد رنگ (از سمت چپ) مواجه می شوند که موجب  نوسان الکترون های اطراف هر اتم می شود. همین نوسان ها، انرژی را از موج نوری جذب می کنند. در پایان چرخه ها، انرژی جذب شده به موج نوری بازمی گردد. ضبطِ موقتی میدان نوری پس از عبور از میان نمونه، امکانِ مشاهده اولین حرکتِ آتو ثانیه ای الکترون که قابل مشاهده می باشد آنهم در داخل جامدات فراهم می سازد.

حرکت الکترون ها از آنجاییکه باعث تسهیل ذخیره، پردازش و انتقال اطلاعات می شود، بنیان الکترونیک را تشکیل می دهد. مدارهای الکترونیکی مدرن به این دلیل که به واسطه تجمیع حرارت طی خاموش و روشن شدن محدودیت دارند، به کلاک های حداکثری خود که چند میلیارد چرخه سوییچ برحسب هر ثانیه است رسیده اند.
 میدان الکتریکیِ نور، مسیر خود را یک تریلیارد بار در هر ثانیه تغییر می دهد و می تواند الکترون ها را با این سرعت در جامدات حرکت بدهد. بدین ترتیب امواج نوری بنیان سوییچینگ الکترونیک آینده را تشکیل می دهد، البته به شرطی که حرکت الکترون و اثر آن بر تجمیع حرارت را به دقت بتوان دانست. فیزیکدانان لابراتوار فیزیک آتوثانیه در MPQ  و LMU دریافته اند که می توان اقدام به دستکاری در خصوصیات الکترونیک ماده بر حسب فرکانس های اپتیکال زد.
هم اکنون محققان در آزمایش پیگیری و به شیوه ای مشابه راهبرد قبلی خودشان، پالس های لیزری فمتوثانیه ای قدرتمند (یک فمتوثانیه، یک میلیونیوم بخش یک ثانیه می باشد) را به سوی شیشه (دی اکسید سیلیکون) شلیک کردند. پالس نوری صرفاً دارای یک چرخه نوسان قدرتمند میدانی می باشد، بنابراین الکترون ها صرفاً یک بار به چپ و راست حرکت می کنند. تعیین خصوصیات کامل موقت میدان نوری بعد از عبور کردنش از میان صفحه شیشه ای نازک هم اکنون برای اولین بار بینش مستقیمی را در مورد دینامیک هایِ الکترونِ آتوثانیه ای فراهم می کند. این تکنیکِ اندازه گیری نشان می دهد الکترون ها با تاخیری که برابر با چند ده آتوثانیه می باشد، نسبت به نور واکنش نشان می دهند (یک آتوثانیه یک میلیاردم میلیارد یک ثانیه است) این تاخیر زمانی در واکنش نشان دادن، انرژی ای را تعیین می کند که بین نور و ماده جا به جا می شود. از آنجاییکه می توان انرژی تبادل شده در ضمنِ یک چرخه نوری را برای اولین بار اندازه گیری کرد، پارامترهای  تعامل ماده نور شناخته شده و برای پردازش سیگنال فوق سریع بهینه سازی می گردد.
هرچه تبادل انجام شده معکوس شده و آن مقدار انرژی که بعد از رد شدن پالس نوری در مدیوم باقی می ماند کمتر، تعامل برای الکترونیک های میدان محور نوری آینده مناسبتر می باشد.
برای دریافتن این پدیده مشاهده شده و شناسایی بهترین مجموعه از پارامترهای تجربی، آزمایشات انجام شده با روش شبیه سازی منحصر به فردی انجام شدند. این شبیه سازی بر اساس اصولی توسعه داده شد که در مرکز علوم محاسباتی در دانشگاه تسوکوبا تنظیم شده بود. نظریه پردازان از کامپیوتر K  که درحال حاضر چهارمین ابرکامپیوتر سریع جهان می باشد برای محاسبه حرکت الکترون داخل جامدات استفاده نمودند.
محققان در بهینه سازی مصرف انرژی موفق شدند، به این ترتیب که شدت میدان نوری را کنترل کردند. در شدت های میدانی خاصی، انرژی طی نیمه اول چرخه پالس از میدان به جامد منتقل می شود و تقریباً به صورت کامل در نیمه دوم نوری منتشر می گردد. این یافته ها تایید می کند که مدیوم سوییچینگ بالقوه برای الکترونیک های مبتنی بر نور آینده، بیش از حد گرم نخواهد شد. رابطه جالب بین شیشه و نور ممکن است فرصتی را برای تسریع پرشتاب پردازش داده و سیگنال الکترونیکی تا مرزهای نهایی اش فراهم کند.

خال های پروانه از کجا آمده است؟

محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

«ساعت مغزی» به سازماندهی خاطرات می پردازد

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 30 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

آسمان خراش هایی برای تغییر چهره بیابان های شمال آفریقا به واحاتی پر حیات

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

مدل های جدید و خیره کننده میزهای "لاگون" یادآور زیبایی اقیانوس هستند

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون نام دارد واقعا خیره کننده هستند.

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین  خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

به جمله ای که در تیتر خبر خواندید این را نیز بیافزائید که تاثیر آسپیرین، شش سال پس از مصرف منظم و روزانه آن قابل مشاهده است. محقق ارشد دکتر اندرو چان از بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون بیان داشت: «مطمئناً سرطان یک شبه ظاهر نمی شود، سالها طول می کشد که پیشروی کند پس باید آسپیرین را سالها مصرف کنید تا مانع از ابتلا به سرطان شود. بطور خلاصه دلیل علمی آن اینست که آسپیرین روی مجراهای بیولوژیکی معینی که می تواند باعث سرطان شود تأثیر داشته و التهاب و مقدار پروتئین موثر در ایجاد سرطان را کم می کند.»

نگاهی به بچه لمورها

سه بچه لمور که به تازگی در باغ وحشی در آمریکا رها شده اند در زیستگاهی مصنوعی واقع در باغ وحش به سر می برند که سعی شده تا شبیه جنگل های ماداگاسکارباشد. لمورها گروه ویژه‌ای از نخستی‌ها هستند که تنها در ماداگاسکار و جزایر کومورو یافت می‌شوند. بیش از 60 گونه لمور وجود دارد که 17گونه از آن در لیست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارند. در فرآیند ماشینی امروز، نگاهی کوتاه به این حیوانات دوست داشتنی خالی از لطف نیست، با کوی دانش همراه شوید...

انجام اولین شمارش جمعیت توده به صورت خودکار

کامپیوترها اقدام به اسکن تصاویر هوایی کرده و برای اولین بار شمارش جمعیت توده را به صورت خودکار در جهان به انجام رساندند

تبدیل حرارت به نور و رفع محدودیت های تبدیل انرژی در پیل سوختی جدید MIT

محققان ام آی تی با ارائه یک پیل خورشیدی جدید که می تواند حرارت خورشید را بدل به نور قابل استفاده نماید فناوری انرژی های پاک را مجدداً ارتقا داده اند، به این ترتیب نرخ کلی تبدیل حرارت خورشید به الکتریسته پیل افزایش پیدا می کند. این ابزار جدید برای اولین بار روشی را ارائه می کند که به پیل های خورشیدی امکان می دهد با استفاده از حرارت به عبور از سد محدودیت های متصور در زمینه مقدار نورخورشید قابل تبدیل به برق بپردازد.

چگونه دوربینِ Nexus 6P و Nexus 5X گوگل را به سرعت راه‌اندازی کنیم؟

Nexus 6P و Nexus 5X گوگل صرف نظر از گرفتنِ عکس‌ها و ویدئو‌ی خوب، روشِ جدیدی برای راه‌اندازی دوربین‌هایشان عرضه کرده‌اند. روشی که سریع و دقیق است. البته راه‌اندازیِ سریعِ دوربین، کاری نیست که قبلاً انجام نشده باشد برای مثال شما می‌توانید دوربین Moto X موتورلا را با دو حرکت راه‌اندازی کنید و دوربین گلکسی S6 سامسونگ نیز با دو ضربه روی دکمه‌ی اصلی فعال می‌شود. اما هنوز هم عرضه‌ی چنین قابلیتی از جانبِ گوگل جالب است.

نیچر هیومین  Naturhumaine خانه مسکونی دالویچ  Dulwich Residence واقع در مونترال را بازسازی و بزرگ تر می کند.

نیچر هیومین Naturhumaine خانه مسکونی دالویچ Dulwich Residence واقع در مونترال را بازسازی و بزرگ تر می کند.

دفتر معماری Naturhumaine بازسازی و ایجاد فضای جدید، در خانه مسکونی کوچک متعلق به سال 1920 را کامل کرد. این خانه دالویچ رزیدنس Dulwich Residence نام دارد و در حومه مونترال کانادا است. قسمت اضافه شده با بخش قدیمی تفاوت دارد. ساختمان قدیمی رو کار آجری دارد که برای مشخص شدن آن را تیره تر کرده اند. بخش بالایی حجمی است که پوشش فلزی دارد. پنجره آن با زاویه از بخش مسکونی ساختمان جلوتر آمده و رو به باغ می باشد.