سوییچی برای الکترونیک های موج نوری

06 خرداد
امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 100 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

تصویر فوق: اتم های موجود در دی اکسید سیلیکون با یک موج نوری زرد رنگ (از سمت چپ) مواجه می شوند که موجب  نوسان الکترون های اطراف هر اتم می شود. همین نوسان ها، انرژی را از موج نوری جذب می کنند. در پایان چرخه ها، انرژی جذب شده به موج نوری بازمی گردد. ضبطِ موقتی میدان نوری پس از عبور از میان نمونه، امکانِ مشاهده اولین حرکتِ آتو ثانیه ای الکترون که قابل مشاهده می باشد آنهم در داخل جامدات فراهم می سازد.

حرکت الکترون ها از آنجاییکه باعث تسهیل ذخیره، پردازش و انتقال اطلاعات می شود، بنیان الکترونیک را تشکیل می دهد. مدارهای الکترونیکی مدرن به این دلیل که به واسطه تجمیع حرارت طی خاموش و روشن شدن محدودیت دارند، به کلاک های حداکثری خود که چند میلیارد چرخه سوییچ برحسب هر ثانیه است رسیده اند.
 میدان الکتریکیِ نور، مسیر خود را یک تریلیارد بار در هر ثانیه تغییر می دهد و می تواند الکترون ها را با این سرعت در جامدات حرکت بدهد. بدین ترتیب امواج نوری بنیان سوییچینگ الکترونیک آینده را تشکیل می دهد، البته به شرطی که حرکت الکترون و اثر آن بر تجمیع حرارت را به دقت بتوان دانست. فیزیکدانان لابراتوار فیزیک آتوثانیه در MPQ  و LMU دریافته اند که می توان اقدام به دستکاری در خصوصیات الکترونیک ماده بر حسب فرکانس های اپتیکال زد.
هم اکنون محققان در آزمایش پیگیری و به شیوه ای مشابه راهبرد قبلی خودشان، پالس های لیزری فمتوثانیه ای قدرتمند (یک فمتوثانیه، یک میلیونیوم بخش یک ثانیه می باشد) را به سوی شیشه (دی اکسید سیلیکون) شلیک کردند. پالس نوری صرفاً دارای یک چرخه نوسان قدرتمند میدانی می باشد، بنابراین الکترون ها صرفاً یک بار به چپ و راست حرکت می کنند. تعیین خصوصیات کامل موقت میدان نوری بعد از عبور کردنش از میان صفحه شیشه ای نازک هم اکنون برای اولین بار بینش مستقیمی را در مورد دینامیک هایِ الکترونِ آتوثانیه ای فراهم می کند. این تکنیکِ اندازه گیری نشان می دهد الکترون ها با تاخیری که برابر با چند ده آتوثانیه می باشد، نسبت به نور واکنش نشان می دهند (یک آتوثانیه یک میلیاردم میلیارد یک ثانیه است) این تاخیر زمانی در واکنش نشان دادن، انرژی ای را تعیین می کند که بین نور و ماده جا به جا می شود. از آنجاییکه می توان انرژی تبادل شده در ضمنِ یک چرخه نوری را برای اولین بار اندازه گیری کرد، پارامترهای  تعامل ماده نور شناخته شده و برای پردازش سیگنال فوق سریع بهینه سازی می گردد.
هرچه تبادل انجام شده معکوس شده و آن مقدار انرژی که بعد از رد شدن پالس نوری در مدیوم باقی می ماند کمتر، تعامل برای الکترونیک های میدان محور نوری آینده مناسبتر می باشد.
برای دریافتن این پدیده مشاهده شده و شناسایی بهترین مجموعه از پارامترهای تجربی، آزمایشات انجام شده با روش شبیه سازی منحصر به فردی انجام شدند. این شبیه سازی بر اساس اصولی توسعه داده شد که در مرکز علوم محاسباتی در دانشگاه تسوکوبا تنظیم شده بود. نظریه پردازان از کامپیوتر K  که درحال حاضر چهارمین ابرکامپیوتر سریع جهان می باشد برای محاسبه حرکت الکترون داخل جامدات استفاده نمودند.
محققان در بهینه سازی مصرف انرژی موفق شدند، به این ترتیب که شدت میدان نوری را کنترل کردند. در شدت های میدانی خاصی، انرژی طی نیمه اول چرخه پالس از میدان به جامد منتقل می شود و تقریباً به صورت کامل در نیمه دوم نوری منتشر می گردد. این یافته ها تایید می کند که مدیوم سوییچینگ بالقوه برای الکترونیک های مبتنی بر نور آینده، بیش از حد گرم نخواهد شد. رابطه جالب بین شیشه و نور ممکن است فرصتی را برای تسریع پرشتاب پردازش داده و سیگنال الکترونیکی تا مرزهای نهایی اش فراهم کند.

خال های پروانه از کجا آمده است؟

محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

«ساعت مغزی» به سازماندهی خاطرات می پردازد

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 30 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

آسمان خراش هایی برای تغییر چهره بیابان های شمال آفریقا به واحاتی پر حیات

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

مدل های جدید و خیره کننده میزهای "لاگون" یادآور زیبایی اقیانوس هستند

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون نام دارد واقعا خیره کننده هستند.

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین  خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

به جمله ای که در تیتر خبر خواندید این را نیز بیافزائید که تاثیر آسپیرین، شش سال پس از مصرف منظم و روزانه آن قابل مشاهده است. محقق ارشد دکتر اندرو چان از بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون بیان داشت: «مطمئناً سرطان یک شبه ظاهر نمی شود، سالها طول می کشد که پیشروی کند پس باید آسپیرین را سالها مصرف کنید تا مانع از ابتلا به سرطان شود. بطور خلاصه دلیل علمی آن اینست که آسپیرین روی مجراهای بیولوژیکی معینی که می تواند باعث سرطان شود تأثیر داشته و التهاب و مقدار پروتئین موثر در ایجاد سرطان را کم می کند.»

بررسی رفتار زنبورهای مریض با چسباندن فرستنده های بسیار کوچک بر روی پشت این حشرات

محققین دانشگاه «جیمز کوک» (استرالیا) در زمینه تحقیقات بر روی زنبورعسل دست به ابتکار جالبی زدند و موفق شدند برای اولین بار فرستنده های بسیار کوچکی را بر پشت این حشرات بچسبانند.

یک شوینده بیمارستانی معمولی، در جلوگیری از شیوع عفونتهای بیمارستانی مؤثر است

یک مطالعه جدید که نوید بخشِ یک روش نسبتاً کم هزینه برای بهبود مراقبت از بیماران و پیشگیری از شیوع عفونتهای مهلک بیمارستانی است، نشان می دهد که استحمام بیماران در یک شوینده معمولی بیمارستانی به نام کلرهگزیدین (chlorhexidine)، به اندازه روش متداولِ فعلی یعنی الزام نمودن خدمه مراقبتهای بهداشتی به اجتناب از تماس فیزیکی با بیماران، در پیشگیری از انتقال باکتری «استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)» مؤثر است.

یک ابر هوشمند در منزل شما!

اسمارت کلاد از ریچارد کلارکسون، در درجه اول لامپی است با پیچیدگی های خاص.

از به سرقت رفتن کلمه عبور مک خود جلوگیری کنید

دو ابزار امنیتی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها جلوی تنظیم مجدد کلمه عبور مک خودتان را از سوی سارقان و در نتیجه دسترسی پیدا کردنشان را به مک خود را بگیرید. احتمال دارد فردی با سوءنیت به مک شما نفوذ کرده و کلمه عبور حساب کاربری شما را سرقت کند تا به داده های شما دسترسی داشته باشد یا داده های کامپیوتر را کاملا پاک نماید یا حتی از آن به عنوان وسیله شخصی خودش استفاده کند. می توان با بوت کردن کامپیوتر به حالت ریکاوری Recovery Mode یا از طریق یک درایو خارجی کلمه عبور مک را مجددا تنظیم نمود.

ربات های سرسختی که حتی اگر دست و پایشان را از دست بدهند به کارشان ادامه می دهند!

درست است که می توان ربات هایی طراحی کرد که سریعتر و قوی تر از جانوران باشند، اما به ندرت می توان رباتی را یافت که پس از صدمه دیدن، مثل جانوران حیات وحش بتواند در مدت کوتاهی با شرایط جدید کنار آید. جانوران دائماً خود را با شرایط جدید وفق می دهند تا بتوانند به حیاتشان ادامه دهند. پژوهشگرانی از کشورهای فرانسه و آمریکا، در حال ساخت ربات هایی هستند که می توانند حتی پس از آسیب دیدگی جدی به کار خود ادامه دهند.