ایستگاه بین المللی فضایی رکورد 100 هزار چرخش را ثبت کرد و به نقطه عطف کیهانی دست یافت!

29 اردیبهشت
به گفته مقامات ناسا، ایستگاه بین المللی فضایی (ISS) توانست 100 هزارمین چرخش خود را به دور زمین طی اوایل صبح دوشنبه (16 می) تکمیل کند. جف ویلیامز از فضانوردان ناسا در ویدئوی ضبط شده در محل ایستگاه بین المللی فضایی می گوید: "این نقطه عطف بسیار مهمی است و این امر با زحمات یک گروه بین المللی متشکل از نهاد فضایی اروپا، روسیه ، کانادا، ژاپن و آمریکا محقق شده است."

تصویر فوق، تصویر ایستگاه بین المللی فضایی می باشد که در تاریخ 23 می 2010 از شاتل آتلانتیس مشاهده شده است.

اولین قسمت از این ایستگاه فضایی در تاریخ 20 نوامبر 1998 به فضا پرتاب شد. از آن زمان تاکنون این آزمایشگاه چرخان با سرعت 28164 کیلومتر بر ساعت در اطراف زمین چرخ می زده است و هر 90 دقیقه یک دور را در ارتفاع 386 کیلومتری زمین تکمیل می کند.
ISS تا زمان انجام 100 هزارمین چرخشِ خود بیش از 4.25 میلیارد کیلومتر را طی کرده است، که تقریباً برابر با 10 ماموریت رفت و آمد مریخ می شود و تقریباً فاصله اش برابر با زمین تا نپتون است.
به هنگام طی شدن مراحل مونتاژ اولیه ISS هیچ فضانوردی در این ایستگاه سکونت نداشت. فضانوردان از نوامبر سال 2000 در ایستگاه مزبور که 100 میلیارد دلار هزینه برداشته است و فضای داخلی آن برابر با یک خانه 5 خوابه می باشد، بصورت دائمی اقامت داشته اند.
اکتشافات ایستگاه فضایی نوعاً با حضور 6 خدمه انجام می شود که هر یک از آنها هربار به مدت 5 تا 6 ماه در این پایگاه به سر می برد. جمعاً  طی 15.5 سال گذشته 222 نفر از ایستگاه فضایی بازدید داشته اند که از آنجمله می توان از تعدادی از توریست های فضایی که هزینه سفر خود را پرداخت کردند نیز نام برد.)
 ناسا و سایر نهادهای شریک آن، به ISS بعنوان یک سنگ بنای کلیدی برای دست یافتن به مقاصد دوردست تری همانند مریخ می نگرند. تا امروز بیش از 1900 آزمایش بر روی این ایستگاه انجام شده است که بسیاری از آنها به هدف کمک به محققان و برنامه ریزان ماموریت برای دستیابی به شناخت بهتر از قابلیت های دستیابی انسان به نقاط دوردست منظومه شمسی بوده است.
بنابر برنامه ریزی ها قرار است ISS تا سال 2024 نیز به کار خود ادامه دهد، هرچند ناسا و شرکای بین المللی آن به فکر گسترش چرخه زمانی ماموریت ایستگاه بین المللی فضایی تا 2028 هم هستند. وقتی که زمانش برسد، ISS  نیز بر فراز اقیانوسی خالی از مدار خارج خواهد شد و بیشتر اجزای این سازه در اتمسفر زمین خواهد سوخت.

«تریومف راکت»

تریومف راکت توسط یک برند انگلیسی طراحی و ساخته شده و هم اکنون در شمال غربی ایالت یوتا در آمریکا آماده تست است. هدف از طراحی و ساخت این وسیله، عبور از رکورد فعلی «سرعت بر روی زمین» می باشد. سرعت فعلی 605 کیلومتر بر ساعت است و گروه سازنده قصد دارند تا به سرعتی بیش از 643 کیلومتر دست پیدا کنند. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه باشید...

ساخت مینی بوس برقی توسط تسلا

عملکرد شرکت تسلا در تولید ماشینهای پاک ستودنیست. جسارت این شرکت باعث شده تا نگاهی هم به وسائل حمل و نقل عمومی داشته باشد. جدیدترین محصول این شرکت یک مینی بوس تمام برقی می باشد که بر روی شاسی مدل X بنا نهاده شده. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید...

مکسول، هواپیمای الکتریکیِ 14 موتوره ناسا

ناسا در حال آماده شدن برای آزمایش تجربی موتورهای جدید خود است که آلودگی ندارند. این موتورها برای پلت فرم x-57 (با نام مستعار مکسول) طراحی شده اند. بر طبق اعلام ناسا، یک سری بروزرسانی بر روی این 14 موتور الکتریکی نسبت به مدل قبلی انجام شده است و آنها در امتداد بال هواپیما نصب می شوند. مدل قبلی یک مدل ایتالیایی بود که با نام Tecnam P2006T بصورت یک هواپیمای دوموتوره عرضه شده بود.

مازراتی دستی بر سر و گوش کوادروپورته کشید

محصولات جدید در برندهای بزرگ همیشه زیر ذره بینِ منتقدین و کارشناسان هستند ولی نسل جدید کواتروپورته یک «موفقیت بی حرف و حدیث» برای مازراتی است. از سال 2013 تعداد 24000 دستگاه از این کلاس به فروش رفته است. البته این میزان فروش در مقابل غولهایی مثل آئودی ویا مرسدس بنز قطعا به چشم نمی آید ولی مازراتی علاوه بر مشتریانش «مجموعه دارانی» وفادار دارد که محصولات جدیدش را از دست نمی دهند. حال، مازراتی دستی به سرو گوش این مدل موفق کشیده و در این راه بسیار موفق هم بوده است. با کوی دانش همراه شوید تا این مدل را بررسی کنیم.

چین و آزمایش اتوبوسی عریض برای غلبه بر مشکل ترافیک

در چین قفل های ترافیکی از مشکلات بسیار جدی محسوب می شود و حتی وجود 50 لاین ماشین گوش تا گوش هم نیز عجیب نیست و سابقه دارد. بر این اساس شرکتی به نام Transit Explore Bus که در پکن واقع شده قصد دارد تا اقدام به تست تدبیری بسیار جالب کند که اولین خبر مربوط به آن 6 سال قبل از این منتشر شده بود. تابستان امسال شرکت مزبور از اتوبوس عریضی رونمایی می کند که دو لاین خیابان را اشغال می نماید و هدف از آن کاستن از برخی گره های تراقیکی از شهری با بیش از 11.5 میلیون نفر جمعیت می باشد.

شناسایی علایم بالینی که نشان‌دهنده مرگ قریب‌الوقوع در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته هستند.

درحالیکه تشخیص مرگ قریب‌الوقوع همیشه امری ناراحت‌ کننده است، لیکن این امر برای بیمار، خانواده‌ او، پزشکانِ تصمیم‌گیرنده درباره ترخیص از بیمارستان (بدلیل عدم جوابگویی معالجات) بسیار حائز اهمیت است.

رایانه‌ها با تحلیل ردپاهای دیجیتالی افراد می‌توانند به نسبت دوستان و خانواده، قضاوت بهتری در مورد شخصیت اشخاص داشته باشند.

پژوهشگران در مطالعه‌ای منتشر‌شده در مجله PNAS، قابلیت رایانه و انسان را در قضاوت درست درباره شخصیت افراد مورد مقایسه قرار دادند. قضاوت انسان‌ها براساس آشنایی با افراد مورد قضاوت صورت می‌گرفت درحالیکه رایانه‌‌ها از سیگنال‌های دیجیتالی خاصی مانند لایک‌های فیس‌بوک استفاده می‌کردند.

رکورد جدید در بازدهی سیستم فوتوسنتز مصنوعی

دنیا به سمت ارتقاء روش های تولید انرژی های بازگشت پذیر حرکت می کند و میزان تولید سوخت هایی مانند هیدروژن باید افزایش بیابد تا این انرژی های پاک بتوانند با منابع قدیمی تولید انرژی رقابت کنند و جایگزینی تجدیدپذیر برای سوخت های فسیلی باشند. هم اکنون دانشمندان دانشگاه موناش در ملبورن ادعا می کنند که دستگاهی خورشیدی طراحی کرده اند که هیدروژن را با بازدهی 22 درصد تولید می کند که یک رکورد جهانی محسوب می شود و گامی بزرگ در تحقق هدف تولید فرآورده های هیدروژنی ارزان می باشد.

روزتا Rosetta اسرار شهاب سنگ را فاش می‌کند.

یک نسل پیش از ما ستاره‌شناسان فکر می‌کردند ستاره‌های دنباله‌دار اجسام ساده‌ای هستند، گوی‌های کثیفی از سنگ و یخ که مقداری مواد شیمیایی ارگانیک داشتند. اما پس از شش ماه گردش به دور شهاب سنگ 67P/Churyumov-Gerasimenko، کاوشگربدون سر نشین روزتا نشان داد این اجرام خیلی بیشتر از آن‌چه که قبلا تصور می‌شد فعال و پیچیده هستند.

کشف عنکبوت هایی که می خرامند

دانشمندان استرالیایی موفق به کشف 7 نوع جدید عنکبوت طاووسی در ساحل جنوبی این کشور شده اند. عنکبوت های کوچک یاد شده به خاطر رنگ های بسیار زیبا، ظاهر بامزه و پشمالویی که دارند و مراسم خاصی که برای جفت گیری انجام می دهند شناخته شده اند.