اوج گیری اسرارانگیز متان مریخ، یک رویداد فصلی نیست

29 اردیبهشت
به گفته دانشمندان ناسا،اوج گیری بالای مقدار متان که کیوریاسیتی کاوشگر مریخ ناسا دو سال قبل از این پیدا کرده، به دلیل تغییرات فصلی بر روی سیاره سرخ رخ نداده بوده است. طی چند هفته اواخر سال 2013 و اوایل 2014، مریخ نورد کیوریاسیتی ناسا دریافت متان اتمسفری، گازی که می تواند تاییدی بر وجود فعالیت میکروبی باشد، از سطح متوسط پیشین (حدود 0.7 قسمت در میلیارد) به حداکثر 7 قسمت در میلیارد،افزایش پیدا کرده است.

افزایش یاد شده طی اولین پاییزی که این کاوشگر بر روی سیاره سرخ طی کرد رخ داد. اما به گفته مقامات رسمی ناسا این رویداد در دومین پاییز حضور کاوشگر بر روی سطح مریخ تکرار نشد. به گفته مقامات ناسا: افزایش متان نوعی انتشار اپیزودیک بوده که هنوز توضیحی برای آن ارائه نگردیده است. با این وجود اندازه گیری های کاوشگر نشان می دهد تغییرات بسیار ظریف در پس زمینه تمرکز متان، که نسبت به آنچه طی اوج گیری مشاهده شد بسیارکمتر است، ممکن است از الگوی فصلی تبعیت کند.

این نمودار روش های ممکن راه یابی متان به داخل اتمسفر مریخ (منابع) و ناپدیدشدن آن از اتمسفر (ته نشین شدنش) را نشان می دهد.

مقامات این نکته را نیز اضافه کرده اند که الگویِ گسترده ترِ پیشین، درصورت تایید شدن می تواند با تغییرات فصلی در فشار یا تشعشع فوق بنفش مرتبط باشد. (متان به واسطه روندهای زمین شناسی و نیز زیست شناسی تولید می شود، بنابراین  وجود آن نشانه قطعی بر زندگی در مریخ نیست)
هم زمین و هم مریخ زاویه استقرارِ مشابهی دارند که باعث می شود تا هر دوی این سیارات فصل داشته باشند. در مریخ شرایط آب و هوایی سخت تر است، مخصوصاً از نظر درجه حرارت روزانه که طی روز بالای درجه سرمازدگی است، اما شب ها به خاطر اتمسفر رقیقی که این سیاره دارد زیر 90 درجه سلسیوس نیز می رسد.
کیوریاسیتی در تاریخ 5 آگوست 2012 داخل دهانه گِیل که 154 کیلومتر وسعت دارد فرود آمد. مریخ هر 687 روز زمینی و یا هر 668.6 روز یک دور به دور خورشید می چرخد. (سول «sol» برحسب روزهای مریخی، یک سول به اندازه  39.6 دقیقه طولانی تر از روز زمینی است)

کیوریاسیتی ناسا دو سال مریخی را روی سیاره مریخ تکمیل کرده است و از زمان فرود خود در سال 2012 به مستند سازی الگوهای فصلی در دهانه گیل پرداخته است.

چهارشنبه (11 ماه می) کیوریاسیتی 1337امین روز سول خود را بر روی مریخ طی کرد که آغاز سومین سال حضور این کاوشگر بر روی سیاره سرخ می باشد. کاوشگر مزبور بنابراین دو چرخه فصلی کامل را روی مریخ طی کرده است که به همین دلیل اعضای تیم ماموریت می توانند نتیجه گیری ها و یا استنتاج هایی را در مورد الگوهای فصلی بدست بیاورند.
 هرچند که اصلی ترین وظیفه کیوریاسیتی ارزیابی توانایی گذشته و کنونی دهانه گیل از نظر پشتیبانی از زندگی میکروبی می باشد، اما این کاوشگر اندازه گیری های دوره ای از پارامترهای زیست محیطی همانند درجه حرارت، فشار و نور فوق بنفش را انجام می دهد.
مشاهدات طولانی مدت یاد شده به دانشمندان کمک کرد تا شناخت بهتری را از نحوه رفتار اقلیم مریخ بدست بیاورند. این داده ها را می توان برای قیاس با آب و هوای مرطوب تر گذشته مریخ، که ناسا سعی دارد از طریق مامویت هایی چون MAVEN (تکامل فرار و جو مریخ) و مدارگرد شناسایی مریخ بشناسد، نیز استفاده کرد.
 به گفته جرمان مارتینز، از همکاران تیم علوم کیوریاسیتی در دانشگاه میشیگان: "مریخ نسبت به سیاره خود ما زمین بسیار خشک تر می باشد و به طور اخص دهانه گیل  در نزدیکی استوا از مکان های بسیار خشک روی مریخ است. مقدار بخار آب آن نیز هزار تا ده هزار برابر کمتر از مشابهش روی زمین است."
ایستگاه مانیتورینگ زیست محیطی کاوشگر (REMS) درجه حرارت هایی از 15.9 درجه سلسیوس در روز تابستانی تا منفی 100 سلسیوس را در شب زمستانی ثبت کرده است.
به گفته مسئولان ناسا مقدار آب جوی طی ماه های گرمتر افزایش پیدا می کند و رطوبت نسبی نیز در ماه های سرد بیشتر است. گذشته از این در فشار اتمسفری چرخه های منظمی وجود دارد که در زمان زمستان پایین آمده و در بهار بالا می رود و این امر به خاطر آزادسازی مقادیر زیاد دی اکسید کربن به هنگام بهار توسط کلاهک های قطبی فصلی و یخ بستن کربن به هنگام زمستان در جو می باشد.

مطالعه بر روی فسیل نشان داد: سگ ها به موازات تغییرات اقلیمی تکامل یافته اند

با مطالعه ی فسیل سگ های عصر قدیم می توان دانسته هایی جدید راجع به تکامل این جانداران را بدست آورد. مطالعه جدیدی در مورد فسیل سگ های آمریکای شمالی به قدمت 40 میلیون سال در Nature Communication منتشر شده است که نشان می دهد مسیر تکاملی تمام گروه های شکارچیان ممکن است پیامد مستقیم تغییرات اقلیمی باشد.

مکانیسم مولکولی منحصر به فردی که در شکل گیری پوست انسان نقش دارد

شکل گیری پوست انسان روندی است سرشار از سیگنال های بیوشیمیایی که هنوز هم کاملا شناخته نشده اند. با این حال سیگنال های یادشده از این لحاظ که ناتوانی آنان ممکن است منجر به بیماری هایی نظیر درماتیت اتوپیک و سرطان های پوست شود بسیار مهم هستند. هم اکنون بیش از 25 درصد از جوامع انسانی مبتلا به بیماری یا سرطان های پوست می باشند. حالا محققان CNIO مکانیسم جدیدی را کشف کرده اند که تمایز کراتینوسیت را تنظیم می کند، سلو هایی که بیشتر بشره پوست را تشکیل می دهند.

تلاش برای تدوین دوره آموزشیِ سفر به فضا

پروازهای فضاییِ تجاری، تجربه یک سفر پرهیجان، خاطره انگیز و فراموش ناشدنی را برای انسان به ارمغان می آورد. حال، برخی از بزرگترین نوآوران جهان، سالها زمان صرف ایجاد نوع جدیدی از شاتل های فضایی کردند و قصدشان اینست که یک روز، در آینده ای نه چندان دور، همه ما شانس این تجربه دلپذیر را داشته باشیم.

تخم های چاپ سه بعدی می توانند نحوه نظارت بر گونه های در حال انقراض را دچار تغییری شگرف کنند

برای نظارت بر وضعیت گونه های در معرض تهدید، هرچه روش انتخابی غیرتهاجمی تر باشد به همان نسبت نتیجه بهتری حاصل می شود. محافظان گونه های جانوی به این منظور از روش هایی چون دوربین تله ای و پهپادهای بدون سرنشین استفاده کرده اند تا جمعیت حیات وحش را بهتر نظارت کنند، اما فلش دوربین ها و سروصداهایی که موقع پرواز پرنده بی سرنشین تولید می شود ممکن است موجب تغییر در رفتار حیوانات شود. از این رو دانشمندان به تازگی ابزار مانتورینگ غیرتهاجمی تری را ساخته اند که عبارت است از تخم چاپ 3 بعدی مجهز به سنسورهای لازم.

ویتامین D به سلول های ایمنی در پیشگیری از تصلب شرایین و دیابت کمک می کند

سیگنال دهی تغییر یافته بواسطه گیرنده ویتامین D روی سلول های ایمنی یاعث التهاب شدیدی شده و منجر به بیماری متابولیک قلبی می شود، ترکیبی از دیابت نوع دوم و بیماری قلبی که شایع ترین دلیل بیماری و مرگ در جوامع غربی است.