تیم دانشگاه کورنل و FSU، بخش معنادار ژنوم ذرت را تعریف کردند

29 اردیبهشت
تصویر فوق: هانک باس استادیار دانشگاه، تکنیکی ژنتیکی را نشان می دهد که وی و دانیل ورا پیشگام استفاده از آن در دانشگاه ایالت فلوریدا بوده اند. محققان FSU و دانشگاه کورنل با استفاده از تکنیک نقشه برداری ژنتیکی که توسعه داده شده است، نشان دادند درصد کوچکی از کل ژنوم ذرت مسئول تمام تنوع صفات این گیاه می باشد. هانک باس، استادیار علوم زیست شناسی در FSU، و دانیلا ورا مدیر یک مرکز پزشکی و ژنومیک FSU از دانش فنی خود در زمینه نقشه برداری از ژنوم ذرت استفاده کرده و آنرا با دانش فنی ژنومیک های آماری همکاران دیگر در دانشگاه کورنل به نام های الی راجرز ملنیک و اد باکلر ترکیب نموده و دریافتند بخش کوچکی از کروماتیک، همان کمپلکس DNA و پروتئین های مربوطه به آن، مسئول 40 درصد از تنوع ارثی صفات ذرت می باشد.

به این ترتیب بخش کوچکی از کروماتین مسئول بخش بزرگی از اطلاعاتی است که ویژگی هایی نظیر اندازه گیاه، شکل، واکنش به استرس و حاصل آنرا مشخص می کند.
باس ادامه می دهد: "آنچه که در ضمن انجام مطالعه یاد شده باعث تعجب من شد این بود که تکنیک پروفایل بندی کروماتین در نقشه برداری از بخش مهم کاربردی ژنوم ذرت تا چه اندازه موثر می باشد."
تحقیق مزبور در نسخه 16 ماه می ژورنال Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.
شناسایی این بخش از ژنوم باعث می شود تا حوزه ای که به منظور رشد ذرت و ادیت ژنومیک بررسی می شود بسیار کوچک شود، که همین می تواند سرعت بهبود محصولات کشاورزی را تا حد زیادی ارتقا دهد. بدین ترتیب افرادی که بکار پرورش ذرت می پردازند می توانند نواحی ژنومی را که در توسعه محصولاتی مقاوم تر در برابر خشکسالی یا بادوام در زیست محیط های صعب نقش دارد، به سرعت هدفگیری نمایند.
باکلر می گوید: "نتیجه آنست که می توانیم تغییرات جفتی تک پایه (جهش های کوچک) تنظیم کننده و یا آنهایی را که به گیاهان امکان تطابق با زیست محیطشان را می دهد هدفگیری نماییم. یعنی می توانیم تلاش های خود را به صورت بسیار تخصصی تر ادامه بدهیم."
ذرت به عنوان «گونه مدل» در تحقیقات علمی شناخته می شود، زیرا تنوع ژنتیکی و منابع استثنایی داشته و دهه ها تحقیق راهگشا در زمینه مکانیسم های وراثتی را تضمین می کند.
 این مطالعه جدید در تشریح نحوه بیان داشتن ژن های مختلف از سوی گیاهان  که در انواع سلولی مختلف صورت می گیرد کمک می کند، لازم به ذکر است که به این منظور DNA بایستی به اندازه تقریبا 1 میلیونیوم طول خود فشرده شود تا داخل هسته سلولی جای بگیرد. حتی در صورت فشرده شدن نیز، باز مناطقی به نام «کروماتینِ باز» وجود دارد که الگوهای پیچیده تنظیم ژنی را هماهنگ می سازد. محققان می خواستند ببینند در فضای «کروماتین باز» چه اتفاقی می افتد.
مطالعه مزبور نشان دهنده اولین مورد استفاده از تکنیک پروفایل بندی کروماتین است که ورا و باس به عنوان بخشی از پروژه ای که هزینه آن توسط NSF تامین شده، در دانشگاه دولتی فلوریدا توسعه دادند. به این منظور محققان دانشگاه کورنل 600 هسته را به FSU فرستادند تا ورا و باس آنها را کشت کرده و به نهال بدل شد، بافت را از ریشه ها، ساقه و برگ ها جمع آوری نمودند و سپس هسته سلول را جداسازی نمودند. هسته در معرض آنزیمی قرار گرفت که بخش های خاصی از DNA را می بُرد و داده ها به صورت محاسباتی و آماری تحلیل شدند تا بتوان کروماتین باز را در ژنوم شناسایی نمود.
 به گفته باس: "مثل پیدا کردن کلید برق روی دیوار می ماند. پروفایل بندی کروماتین نشان می دهد که کدام بخش از ژنوم، نقش کلید برق ژنتیکی را به عهده دارد."

شرکت معماری روتی، خانه مسکونی دو طبقه ای را در زمینی شیب دار در ژاپن طراحی کرده است

شرکت معماری روتی آرشیتکتس، خانه ای مسکونی با نمای تمام چوبی را در زمینی شیب دار در شهر فوکواوکای ژاپن طراحی و ساخته است. بین دو قسمت مجزای این خانه که N house" نامیده شده است، به لحاظ ارتفاع 4 متر اختلاف وجود دارد و عرض آن 16 متر است، سعی شده تا از تمامی ابعاد زمین در دسترس استفاده شود.

تهیه نقشه توزیع خزه های دریایی در زیر یخ های دریای شمالگان توسط یک ربات زیرآبی کاملا "خود هدایت شونده"

هرسال اوایل بهار در شمالگان و زیر یخ های دریایی پوشش های خزه تشکیل می شود. این توده ها (به همراه باکتری هایی که داخلشان زندگی می کنند) منبع غذای زوپلانکتون ها هستند که اساسا زنجیره غذای سالیانه از آنها نشأت می گیرد. با توجه به چنین نقش مهم اکولوژیکی که این خزه های دریایی بازی می کنند، دانشمندان دانشگاه آرهوسِ دانمارک تصمیم به بررسی بهتر توزیع خزه ها گرفتند. به همین منظور، از یک وسیله بی سرنشینِ های-تک زیرآبی استفاده می کنند.

فضاپیمای کپلر ناسا موفق به کشف 1284 اگزوپلنت جدید شده است

با توجه به کشف بیش از هزار سیاره جدید که در حال چرخش به دور ستاره های دوردست هستند، آنهم توسط فضاپیمای کپلر ناسا، جهانی که می شناختیم بسیار بزرگتر از قبل شده است. در جولای سال 2015 تلسکوپ فضایی یاد شده موفق به شناسایی 4302 اگزوپلنت بالقوه شد، و تحلیل های بیشتر هم نشان داد تعداد 1284 عدد از این کاندیدها تا 99% به واقع سیاره هستند. 1327 جرم کشف شده دیگر نیز احتمالا سیاره باشد، اما تثبیت این امر محتاج مطالعه بیشتر و سپس طبقه بندی کردنشان است. مطالعه مزبور به علاوه 984 سیاره دیگری را کشف کرده است که با استفاده از تکنیک های دیگر شناسایی شده اند.

ویدئوهای تبلیغی جدید اچ تی سی وان ام 9، ویژگی های این پرچمدار جدید را به نمایش کشیده است

شرکت اچ تی سی به خوبی واقف است که از نظر بازاریابی مدل های پرچمدار خود عملکرد زیاد جالبی نداشته است. با این وجود، به تازگی 5 ویدئوی تبلیغی از سوی همین شرکت برای اچ تی سی وان ام 9 منتشر شده است که در حقیقت قلب این تلفن را هدف گرفته اند و ویژگی های این گوشی هوشمند را به تصویر می کشند.

پوششی تغییر شکل پذیر، برای محافظت از نوسانات حرارتیِ یک مرکز پزشکی

یک مرکز پزشکی غیر عادی که برای العین، چهارمین شهر بزرگ امارات متحده عربی برنامه ریزی شده است شامل برج بزرگی است که در پوششی تغییر شکل پذیر پیچیده شده است. این پوشش عجیب کمک می کند تا نوسانات حرارتی شدید این منطقه متوازن شود. شرکت معماری Philippe Barriere Collective (PB+Co) دست به طراحی این پروژه به عنوان ترکیب مدرنی از پزشکی غربی و آلترناتیو، شیوه های حفظ محیط طبیعی و فناوری زده اند.