تیم دانشگاه کورنل و FSU، بخش معنادار ژنوم ذرت را تعریف کردند

29 اردیبهشت
تصویر فوق: هانک باس استادیار دانشگاه، تکنیکی ژنتیکی را نشان می دهد که وی و دانیل ورا پیشگام استفاده از آن در دانشگاه ایالت فلوریدا بوده اند. محققان FSU و دانشگاه کورنل با استفاده از تکنیک نقشه برداری ژنتیکی که توسعه داده شده است، نشان دادند درصد کوچکی از کل ژنوم ذرت مسئول تمام تنوع صفات این گیاه می باشد. هانک باس، استادیار علوم زیست شناسی در FSU، و دانیلا ورا مدیر یک مرکز پزشکی و ژنومیک FSU از دانش فنی خود در زمینه نقشه برداری از ژنوم ذرت استفاده کرده و آنرا با دانش فنی ژنومیک های آماری همکاران دیگر در دانشگاه کورنل به نام های الی راجرز ملنیک و اد باکلر ترکیب نموده و دریافتند بخش کوچکی از کروماتیک، همان کمپلکس DNA و پروتئین های مربوطه به آن، مسئول 40 درصد از تنوع ارثی صفات ذرت می باشد.

به این ترتیب بخش کوچکی از کروماتین مسئول بخش بزرگی از اطلاعاتی است که ویژگی هایی نظیر اندازه گیاه، شکل، واکنش به استرس و حاصل آنرا مشخص می کند.
باس ادامه می دهد: "آنچه که در ضمن انجام مطالعه یاد شده باعث تعجب من شد این بود که تکنیک پروفایل بندی کروماتین در نقشه برداری از بخش مهم کاربردی ژنوم ذرت تا چه اندازه موثر می باشد."
تحقیق مزبور در نسخه 16 ماه می ژورنال Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.
شناسایی این بخش از ژنوم باعث می شود تا حوزه ای که به منظور رشد ذرت و ادیت ژنومیک بررسی می شود بسیار کوچک شود، که همین می تواند سرعت بهبود محصولات کشاورزی را تا حد زیادی ارتقا دهد. بدین ترتیب افرادی که بکار پرورش ذرت می پردازند می توانند نواحی ژنومی را که در توسعه محصولاتی مقاوم تر در برابر خشکسالی یا بادوام در زیست محیط های صعب نقش دارد، به سرعت هدفگیری نمایند.
باکلر می گوید: "نتیجه آنست که می توانیم تغییرات جفتی تک پایه (جهش های کوچک) تنظیم کننده و یا آنهایی را که به گیاهان امکان تطابق با زیست محیطشان را می دهد هدفگیری نماییم. یعنی می توانیم تلاش های خود را به صورت بسیار تخصصی تر ادامه بدهیم."
ذرت به عنوان «گونه مدل» در تحقیقات علمی شناخته می شود، زیرا تنوع ژنتیکی و منابع استثنایی داشته و دهه ها تحقیق راهگشا در زمینه مکانیسم های وراثتی را تضمین می کند.
 این مطالعه جدید در تشریح نحوه بیان داشتن ژن های مختلف از سوی گیاهان  که در انواع سلولی مختلف صورت می گیرد کمک می کند، لازم به ذکر است که به این منظور DNA بایستی به اندازه تقریبا 1 میلیونیوم طول خود فشرده شود تا داخل هسته سلولی جای بگیرد. حتی در صورت فشرده شدن نیز، باز مناطقی به نام «کروماتینِ باز» وجود دارد که الگوهای پیچیده تنظیم ژنی را هماهنگ می سازد. محققان می خواستند ببینند در فضای «کروماتین باز» چه اتفاقی می افتد.
مطالعه مزبور نشان دهنده اولین مورد استفاده از تکنیک پروفایل بندی کروماتین است که ورا و باس به عنوان بخشی از پروژه ای که هزینه آن توسط NSF تامین شده، در دانشگاه دولتی فلوریدا توسعه دادند. به این منظور محققان دانشگاه کورنل 600 هسته را به FSU فرستادند تا ورا و باس آنها را کشت کرده و به نهال بدل شد، بافت را از ریشه ها، ساقه و برگ ها جمع آوری نمودند و سپس هسته سلول را جداسازی نمودند. هسته در معرض آنزیمی قرار گرفت که بخش های خاصی از DNA را می بُرد و داده ها به صورت محاسباتی و آماری تحلیل شدند تا بتوان کروماتین باز را در ژنوم شناسایی نمود.
 به گفته باس: "مثل پیدا کردن کلید برق روی دیوار می ماند. پروفایل بندی کروماتین نشان می دهد که کدام بخش از ژنوم، نقش کلید برق ژنتیکی را به عهده دارد."

با نگاه کردن به بیماری که در حال تماشای موزیک ویدیو می باشد می توان ناحیه آسیب دیده مغز را مشخص کرد.

صدمات مغزی موارد پیچیده ای هستند که حتی امروزه نیز کاملا شناخته نشده اند.محققین مرکز پزشکی لانگوان عقیده دارند فناوری ردگیری حرکات چشم می تواند به پیدا کردن محل آسیب دیدگی (همچنین بزرگی و وخامت آن) و نیز پیگیری روند بهبود کمک کند. اهمیت این کار در سادگی آن است، تحلیل حرکات چشم فقط با چند دقیقه زیر نظر گرفتن بیماری که در حال تماشای یک موزیک ویدیو است صورت می گیرد.

رومبات و تولید  کفش  چرم از برگ های آناناس

رومبات و تولید کفش چرم از برگ های آناناس

یک شرکت خلاق فرانسوی مستقر در پاریس اقدام به ساخت کفشی از یک ماده غیر منتظره یعنی آناناس نموده است. رومبات برندی است که از مصرف پوست حیوانات اجتناب می کند و اقدام به طراحی خط تولیدی از کتانی های مخصوص زنان و مردان از جنس پیناتکس (Piñatex) که یک منسوج گیاهیست، نموده است. این منسوج ظاهری همانند چرم دارد و از برگ های بلااستفاده آناناس درست می شود.

چگونگی خاموش کردن قابلیت اطلاع از خوانده شدن پیام ها روی واتس اپ برای آندروید

اوایل همین ماه واتس اپ طی ِبروزرسانی خود برای نسخه های آندرویدی، قابلیتِ Read Receipts را هم به سایر قابلیت هایش اضافه کرد. این همان ویژگی است که علامت تیک آبی رنگی را نزدیک پیغامهای ارسالی تان نمایش می دهد، به این معنا که دریافت کننده پیغام آن را خوانده است. البته با درنظر داشتن روند جریان پیام رسانی که واتس اپ عمل می کند، اضافه سازی این ویژگی همچنین بدان معناست که همه کسانی که به شما پیغام می فرستند نیز درصورت خوانده شدن پیامشان توسط شما مطلع خواهند شد.

نخستین گام به سوی آزمودن نظریه های مربوط به انرژی تاریک

دانشمندانی از سازمان پژوهش های بنیادی مربوط به ماده (FOM) و دانشگاه آمستردام، آزمایشی را طراحی کرده اند تا یک نظریه مشهور را تست کنند، نظریه ای که می تواند مکانیسم های ماورای انرژی تاریک را توضیح دهد. اکنون این دانشمندان پس از چهار سال تلاش، به پیشرفت های مهمی دست یافته اند: یک آشکارساز نیروی انرژی تاریک که به خوبی کار می کند. چند تست نخست که بر روی این وسیله جدید انجام شد، دانشمندان را مطمئن ساخت که با ترتیبات فراهم شده می توان به حساسیت مورد نیاز برای به آزمون گذاشتن این نظریه دست یافت.

عفونت لیستریا: علائم و درمان

طبق اطلاعات منتشره از سوی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها موسوم به CDC بیماری Listeriosis که معمولاً به نام لیستریا شناخته می شود، عفونتی ناشی از بلعیدن باکتری لیستریا مونوسیتوژنز است. در طول چند سال گذشته، لیستریا سبب بسته شدن چندین کارخانه مواد غذایی، رجوع تعداد زیادی از افراد به بیمارستان ها و حتی موارد متعدد مرگ و میر بوده است. در واقع، با توجه به آمارهای CDC، لیستریا باعث 1600 مورد بیماری و 260 مرگ سالانه فقط در آمریکاست.