کهکشان آبی کوچک و یافته های جدیدی از بیگ بنگ

27 اردیبهشت
ستاره شناسان موفق به شناسایی کهکشان آبیِ رنگ پریده ای به نام Leoncino یا "شیر کوچک" شده اند که حدود 30 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی leo minor آسمان قرار گرقته است، این کهکشان ویژگی هایی دارد که می تواند ما را به یافته های جدید در مورد شرایط تولد کیهان برساند.

تصویر فوق از کهکشان AGC 198691 (که نام مستعار Leoncino یا "شیر کوچک" برایش انتخاب شده است) توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.
 ستاره شناسان دانشگاه ایندیانا به تازگی دریافته اند کهکشان کوچکی که Leoncino "شیر کوچک" نام گرفته است، دارای پایین ترین سطح عناصر سنگین شیمیایی یا "فلزات" است که پیش از این در منظومه بسته گرانشی ستاره ای مشاهده شده بود.
نویسنده ارشد این مطالعه الک اس. هیرشر دانشجوی فارغ التحصیل از دپارتمان نجوم دانشکده علوم و هنرهای دانشگاه بلومینگتون می باشد. از دیگر نویسندگان دانشگاه مزبور می توان به پرفسور جان جی. سالزر و استادیار کارترین ال. رود از دپارتمان نجوم اشاره داشت.
به گفته سالزر: "شناسایی کهکشانی که دارای پایین ترین سطح فلزات است از اینرو هیجان انگیز می باشد که می تواند به بررسی کمّی از بیگ بنگ کمک کند. برای بررسی شرایطی که کیهان به هنگام تولد داشته است روش های چندانی در اختیار نداریم، اما کهکشان های کم فلز از جمله بهترین این روش ها هستند."
دلیل این مسئله نیز بدان بازمی گردد که مدل پذیرفته شده کنونی از شروع کیهان، پیش بینی هایی را در مورد مقدار هلیوم و هیدروژن موجود طی بیگ بنگ ممکن ساخته و نسبت این اتم ها در کهکشان های کم فلز با نسبت همین عناصر در کیهان نخستین قرابت زیادی دارد."
در نجوم هر عنصری به غیر از هیدروژن یا هلیوم به عنوان فلز در نظر گرفته می شود. آرایش عنصریِ کهکشان های کم فلز با آرایش کیهان نخستین شباهت های بسیاری دارد.
به منظور پیدا کردن کهکشان های کم فلز یاد شده، ستاره شناسان بایستی به فواصل بسیار دورتر در فضا بنگرند زیرا کهکشان راه شیری خودمان منبع غنی داده های مربوطه را ندارد، دلیل این مسئله نیز سطح بالای عناصر سنگیی است که به مرور زمان و به واسطه "پردازش ستاره ای" در کهکشان ما بوجود آمده است،  که طی آن ستاره ها عناصر سنگین تر را از طریق سنتز هسته ای دوران داده و سپس این اتم ها را وقتی در قالب ابرنواختر منفجر می شوند در کهکشان توزیع می نماید.
هیرشر می گوید: " کمبود فلزات در یک کهکشان، اختصاصاً نشانه ای است مبنی بر اینکه در آن کهکشان خاص فعالیت ستاره ای بسیار کمی در قیاس با بیشترکهکشان ها اتفاق افتاده است."
Leoncino به عنوان یکی از اعضای "کیهان محلی" شناخته میشود، منطقه ای از فضا که حدود 1 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و تخمین زده می شود که حاوی چند میلیون کهکشان باشد که تنها بخش کوچکی از آنها طبقه بندی شده است. کهکشانی که  پیش از این آنرا به عنوان دارای کمترین سطح فلزات می دانستیم سال 2005 شناسایی شده بود، با این وجود مقدار فلزات Leoncino در قیاس با آن کهکشان 29 درصد کمتر است.
فراوانی عناصر در کهکشان بر اساس مشاهدات طیف سنجی تخمین زده می شود که امواج نوری منتشره توسط این منظومه ها را ثبت می کند. این مشاهدات به ستاره شناسان اجازه می دهد تا نور منتشره توسط کهکشان ها را همانند رنگین کمانی که بعد از انتشار نور توسط منشور تشکیل می شود مشاهده نمایند.
به عنوان مثال در آندسته از مناطق فضا که ستاره ها تشکیل می شود انواع خاصی از خطوط روشن وجود دارد که هر کدامشان اتم های گازهای مختلفی همچون هیدروژن، هلیوم، اکسیژن، نیتروژن و غیره را نشان می دهند. دانشمندان IU، در پرتو منطقه ستاره ساز Leoncino موفق به کشف خطوطی از عناصر یاد شده گشتند، سپس از قوانین فیزیک اتمی برای محاسبه فراوانی هر یک از عناصر استفاده شد.
به گفته سالزر: "هرچند بنا به مثل معروف می گویند یک تصویر جای هزار کلمه رامی گیرد اما در حوزه کاریِ ما، باید گفت یک طیف با ارزش تر از هزاران تصویر است. مقدار اطلاعاتی که می توانیم در مورد مکان های واقع در میلیون ها سال نوری دورتر از زمین بدست بیاوریم بسیار جالب توجه می باشد."
مشاهدات این مطالعه توسط طیف نگارهایی که بر روی دو تلسکوپ در آریزونا نصب شده انجام شد، این طیف نگارها عبارتند از تلسکوپ 4 متری Mayall در رصدخانه ملی کیت پارک و تلسکوپ Kitt Peak در قله مونت هاپکینز در نزدیکی توسکان. کهکشان مزبور توسط پروژه بررسی رادیویی ALFALFA و Arecibo Legacy Fast ALFA دانشگاه کورنل شناسایی شد.
نام رسمی "شیر کوچک"، AGC 198691 می باشد. دانشمندانی که کار هدایت تحلیل فراوانی فلزی را به عهده داشتند، نام کهکشان مزبور را هم به واسطه صورت فلکی که در آن قرار گرفته است و هم به یاد ریکاردیو جیووانلی، ستاره شناس رادیویی متولد ایتالیا که کار هدایت گروه شناسایی کننده کهکشان را به عهده داشت Leoncino  گذاشتند.
Leoncino به جز سطوح پایین عناصر سنگین خود از چند نظر دیگر هم منحصر به فرد می باشد. این کهکشان که "کهکشان کوتوله" نامیده می شود هزار سال نوری قطر داشته و از چند میلیون ستاره تشکیل شده است. کهکشان راه شیری در مقام قیاس حاوی 200 الی 400 میلیارد ستاره است. افزون بر این Leoncino از نظر رنگ نیز آبی رنگ می باشد که نشان دهنده وجود ستاره های داغ تازه متولد شده در آن است، اما گذشته از این ها بسیار رنگ پریده است به نحوی که سطح درخشندگی آن به ازای منظومه ای از نوع خودش در پایین ترین سطح قرار دارد.
به گفته سالزر: "مشتاقیم که این کهکشان شگفت انگیز را هر چه بیشتر بررسی کنیم." سالزر بدنبال زمان مشاهده با استفاده از تلسکوپ های دیگر از جمله هابل است تا بتواند این جرم جذاب را بهتر دریابد. "کهکشان هایی که از نظر فلزات چندان فراوانی ای ندارند بسیار نادرند، بنابراین باید هرچه می توانیم از این کهکشان آبی یاد بگیریم."

معرفی گوشی های هوشمند دارای حافظه داخلی 128 گیگابایت

در صورتی که متوجه نشده اید، ما به نقطه ای رسیده ایم که گوشی های هوشمند می توانند به اندازه یک لپ تاپ حافظه ذخیره سازی ارائه نمایند. از آنجایی که سامسونگ چیپ فلش NAND جدیدی را توسعه داده، در آینده ای نزدیک، گوشی های هوشمند میان رده ای با حافظه داخلی 128 گیگابایت را خواهیم دید. البته استفاده از حافظه های داخلی 32 گیگابایتی در گوشی های سطح بالا برای مدتی اجتناب ناپذیر بود.

چادر درختی لویتات، کاملاً ضد آب با قرارگیری راحت در چمدان

لویتات به تازگی از چادر درختی 100% ضد آب و سبک وزن و قابل حمل خود پرده برداری نموده است که برای هر شخصی که عاشق گذراندن اوقات خود در فضای آزاد است سرپناهی بسیار مناسب می باشد.

پرده برداری از رازهای گیرنده های هورمونی با استفاده تصاویر بسیار شفاف

بسیاری از هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی با اتصال به گیرنده های موجود بر روی سطح خارجی یک سلول کار خود را انجام می دهند. این مسئله، گیرنده ها را فعال کرده و سبب پیچش و چرخش آنها می شود و شروع به واکنش های شیمیایی درون سلول ها میکند. دانشمندان «مؤسسه ملی بهداشت آمریکا» (NIH) با استفاده از تصویری در ابعاد اتمی چگونگی فعال شدن این گیرنده ها توسط نوروتنسینِ هورمون نوروپپتید را نشان دادند. این تصاویر اولین تصاویر در نوع خود برای یک گیرنده جفت شونده با پروتئین G و متصل به نوروپپتید (GPCR) هستند. GPCR ها دسته ای از گیرنده ها محسوب می شوند که عامل اختلالات بسیاری در انسان بوده و هدف بسیاری از داروها هستند.

آشنایی با خانواده جدید پردازشگرهای اینتل، Xeon نسخه E5، با قابلیت قرارگیری 18 هسته Haswell EP

به عبارت ساده، تراشه های پردازشگر های جدید، تراشه های عظیم چند هسته ای هستند: آنها تا 18 هسته را پشتیبانی می‌کنند (با HyperThreading تا 36 هسته منطقی). تعداد هسته سالهاست که افزایش می‌یابد، بنابراین، شاید بنظر برسد،روانه کردن xeon E5-2600 v3 نوعی " تجارت معمول" است، اما قطعا اینگونه نیست. جمع آوری هسته ها داخل پردازشگر یک چیز است، ولی کنار هم قرار دادن آنها برای درست کار کردن، زنجیره ای طولانی از تلاش های مهندسی را می‌طلبدکه با هوش سخت افزاری شروع می‌شود و با استفاده درست از بهترین کتابخانه های نرم افزاری موجود به پایان می‌رسد

حوله های آشپزخانه می توانند شما را بیمار کنند

بر اساس یک مطالعه جدید، حوله های دستی بیشترین خطر آلودگی را در آشپزخانه دارند.