کهکشان آبی کوچک و یافته های جدیدی از بیگ بنگ

27 اردیبهشت
ستاره شناسان موفق به شناسایی کهکشان آبیِ رنگ پریده ای به نام Leoncino یا "شیر کوچک" شده اند که حدود 30 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی leo minor آسمان قرار گرقته است، این کهکشان ویژگی هایی دارد که می تواند ما را به یافته های جدید در مورد شرایط تولد کیهان برساند.

تصویر فوق از کهکشان AGC 198691 (که نام مستعار Leoncino یا "شیر کوچک" برایش انتخاب شده است) توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.
 ستاره شناسان دانشگاه ایندیانا به تازگی دریافته اند کهکشان کوچکی که Leoncino "شیر کوچک" نام گرفته است، دارای پایین ترین سطح عناصر سنگین شیمیایی یا "فلزات" است که پیش از این در منظومه بسته گرانشی ستاره ای مشاهده شده بود.
نویسنده ارشد این مطالعه الک اس. هیرشر دانشجوی فارغ التحصیل از دپارتمان نجوم دانشکده علوم و هنرهای دانشگاه بلومینگتون می باشد. از دیگر نویسندگان دانشگاه مزبور می توان به پرفسور جان جی. سالزر و استادیار کارترین ال. رود از دپارتمان نجوم اشاره داشت.
به گفته سالزر: "شناسایی کهکشانی که دارای پایین ترین سطح فلزات است از اینرو هیجان انگیز می باشد که می تواند به بررسی کمّی از بیگ بنگ کمک کند. برای بررسی شرایطی که کیهان به هنگام تولد داشته است روش های چندانی در اختیار نداریم، اما کهکشان های کم فلز از جمله بهترین این روش ها هستند."
دلیل این مسئله نیز بدان بازمی گردد که مدل پذیرفته شده کنونی از شروع کیهان، پیش بینی هایی را در مورد مقدار هلیوم و هیدروژن موجود طی بیگ بنگ ممکن ساخته و نسبت این اتم ها در کهکشان های کم فلز با نسبت همین عناصر در کیهان نخستین قرابت زیادی دارد."
در نجوم هر عنصری به غیر از هیدروژن یا هلیوم به عنوان فلز در نظر گرفته می شود. آرایش عنصریِ کهکشان های کم فلز با آرایش کیهان نخستین شباهت های بسیاری دارد.
به منظور پیدا کردن کهکشان های کم فلز یاد شده، ستاره شناسان بایستی به فواصل بسیار دورتر در فضا بنگرند زیرا کهکشان راه شیری خودمان منبع غنی داده های مربوطه را ندارد، دلیل این مسئله نیز سطح بالای عناصر سنگیی است که به مرور زمان و به واسطه "پردازش ستاره ای" در کهکشان ما بوجود آمده است،  که طی آن ستاره ها عناصر سنگین تر را از طریق سنتز هسته ای دوران داده و سپس این اتم ها را وقتی در قالب ابرنواختر منفجر می شوند در کهکشان توزیع می نماید.
هیرشر می گوید: " کمبود فلزات در یک کهکشان، اختصاصاً نشانه ای است مبنی بر اینکه در آن کهکشان خاص فعالیت ستاره ای بسیار کمی در قیاس با بیشترکهکشان ها اتفاق افتاده است."
Leoncino به عنوان یکی از اعضای "کیهان محلی" شناخته میشود، منطقه ای از فضا که حدود 1 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و تخمین زده می شود که حاوی چند میلیون کهکشان باشد که تنها بخش کوچکی از آنها طبقه بندی شده است. کهکشانی که  پیش از این آنرا به عنوان دارای کمترین سطح فلزات می دانستیم سال 2005 شناسایی شده بود، با این وجود مقدار فلزات Leoncino در قیاس با آن کهکشان 29 درصد کمتر است.
فراوانی عناصر در کهکشان بر اساس مشاهدات طیف سنجی تخمین زده می شود که امواج نوری منتشره توسط این منظومه ها را ثبت می کند. این مشاهدات به ستاره شناسان اجازه می دهد تا نور منتشره توسط کهکشان ها را همانند رنگین کمانی که بعد از انتشار نور توسط منشور تشکیل می شود مشاهده نمایند.
به عنوان مثال در آندسته از مناطق فضا که ستاره ها تشکیل می شود انواع خاصی از خطوط روشن وجود دارد که هر کدامشان اتم های گازهای مختلفی همچون هیدروژن، هلیوم، اکسیژن، نیتروژن و غیره را نشان می دهند. دانشمندان IU، در پرتو منطقه ستاره ساز Leoncino موفق به کشف خطوطی از عناصر یاد شده گشتند، سپس از قوانین فیزیک اتمی برای محاسبه فراوانی هر یک از عناصر استفاده شد.
به گفته سالزر: "هرچند بنا به مثل معروف می گویند یک تصویر جای هزار کلمه رامی گیرد اما در حوزه کاریِ ما، باید گفت یک طیف با ارزش تر از هزاران تصویر است. مقدار اطلاعاتی که می توانیم در مورد مکان های واقع در میلیون ها سال نوری دورتر از زمین بدست بیاوریم بسیار جالب توجه می باشد."
مشاهدات این مطالعه توسط طیف نگارهایی که بر روی دو تلسکوپ در آریزونا نصب شده انجام شد، این طیف نگارها عبارتند از تلسکوپ 4 متری Mayall در رصدخانه ملی کیت پارک و تلسکوپ Kitt Peak در قله مونت هاپکینز در نزدیکی توسکان. کهکشان مزبور توسط پروژه بررسی رادیویی ALFALFA و Arecibo Legacy Fast ALFA دانشگاه کورنل شناسایی شد.
نام رسمی "شیر کوچک"، AGC 198691 می باشد. دانشمندانی که کار هدایت تحلیل فراوانی فلزی را به عهده داشتند، نام کهکشان مزبور را هم به واسطه صورت فلکی که در آن قرار گرفته است و هم به یاد ریکاردیو جیووانلی، ستاره شناس رادیویی متولد ایتالیا که کار هدایت گروه شناسایی کننده کهکشان را به عهده داشت Leoncino  گذاشتند.
Leoncino به جز سطوح پایین عناصر سنگین خود از چند نظر دیگر هم منحصر به فرد می باشد. این کهکشان که "کهکشان کوتوله" نامیده می شود هزار سال نوری قطر داشته و از چند میلیون ستاره تشکیل شده است. کهکشان راه شیری در مقام قیاس حاوی 200 الی 400 میلیارد ستاره است. افزون بر این Leoncino از نظر رنگ نیز آبی رنگ می باشد که نشان دهنده وجود ستاره های داغ تازه متولد شده در آن است، اما گذشته از این ها بسیار رنگ پریده است به نحوی که سطح درخشندگی آن به ازای منظومه ای از نوع خودش در پایین ترین سطح قرار دارد.
به گفته سالزر: "مشتاقیم که این کهکشان شگفت انگیز را هر چه بیشتر بررسی کنیم." سالزر بدنبال زمان مشاهده با استفاده از تلسکوپ های دیگر از جمله هابل است تا بتواند این جرم جذاب را بهتر دریابد. "کهکشان هایی که از نظر فلزات چندان فراوانی ای ندارند بسیار نادرند، بنابراین باید هرچه می توانیم از این کهکشان آبی یاد بگیریم."

بندِ های تِک به افراد نابینا امکان بررسی وضعیت سگ راهنمایشان را می دهد

شین میالین ( که به هماه سگ خود سیمبا دیده می شود) نویسنده ارشد مقاله مربوط به تحقیق است و خود نیز یک روشندل می باشد انسان ها برای ارتباط برقرار کردن با همدیگر در درجه اول از تکلم بهره می گیرند، درحالیکه سگ ها بیشتر به نشانه های بصری اتکا دارند. به همین خاطر بیشتر اوقات ارتباط بین صاحبان سگ ها و سگ هایشان چالش برانگیز می شود، این مسئله مخصوصا در صورتی که صاحب سگ نتواند حیوان را به چشم ببیند مشکلات بیشتری را نیز در پی دارد، همانطور که در مورد افراد نابینا و سگ های راهنمایشان مشاهده می شود.

نانو استوانه‌های طلا برای رویت و از بین بردن سلول‌های سرطانی به کار می‌روند.

مدتیست که دانشمندان از امکان استفاده از نانو‌ذرات طلا برای تشخیص و تصویر سلول‌های سرطانی آگاه هستند، اما تحقیقات جدید ثابت کرد آن‌ها از آنچه تصور می‌شد مفیدترند. تیمی در دانشگاه لیدز کشف کردند در صورتی که این ذرات را به شکل نانو‌ استوانه بسازند، قابلیت‌های بیشتری خواهند داشت، یک نمونه این که می‌توان آن‌ها را به قدری گرم کرد که سلول‌های سرطانی را نابود کنند.

گوگل لپتاپ جدید Chromebook Pixel 2015 را عرضه کرد.

دو سال پیش گوگل لپتاپ خود با نام Chromebook Pixel را به بازار رایانه دنیا معرفی کرد. می توان این لپتاپ را با مشخصاتی که داراست به عنوان گران ترین و بهترین حتی بهتر خیلی بهتر از Ultrabookها دانست. انتخاب نام Chromebook Pixel بدلیل استفاده از نمایشگر HiDPI در صفحه نمایش آن می باشد. از زمان عرضه Pixel به دلیل قیمت بالای این لپتاپ و عرضه پایین نرم افزارهای کاربردی مورد نیاز، این سیستم عامل طرفداران زیادی را جذب نکرده است. بعد از عرضه این لپتاپ، گوگل بدنبال اصلاح نرم افزارهای تحت فضای ابری می باشد که مشخصات، کارایی و هماهنگی بیشتری با فرمت های رایج نرم افزارهایی چون آفیس را دارا هستند.

پردازنده Snapdragon 615 در قلب  HTC One M8i

پردازنده Snapdragon 615 در قلب HTC One M8i

پیش از این گفته شده بود که قرار است نسخه میان رده HTC One M8 توسط HTC ارائه شود. گوشی HTC One M8i از پردازنده هشت هسته ای Snapdragon 615 به همراه پردازنده گرافیکی Adreno 405 استفاده خواهد کرد. مابقی مشخصات مانند One M8 باقی خواهد ماند. به نظر می رسد که شایعه استفاده از دو دوربین 13 مگاپیکسلی در پشت این گوشی درست نبوده است و دوربین HTC One M8i دقیقا شبیه HTC One M8 خواهد بود.

ویتینگز(Withings) از ساعت 150 دلاری مخصوص سلامتی خود به نام اکتیویته پاپ(Activite Pop) رونمایی کرد

با نزدیکتر شدن نمایشگاه CES، شرکت تولید و عرضه ابزارهای پوشیدنی مخصوص سلامت ِویتینگز نسخه جدیدی را از ساعت سلامتی خود به نام اکتیویته پاپ معرفی کرده است که جدیدتر و به لحاظ قیمت نیز مقرون به صرفه تر می باشد. اکتیویته پاپ که نسبت به مدل اوریجینال خود 300 دلار ارزانتر است در سه رنگ جدید عرضه می شود و مارس امسال به قیمت 150 دلار به فرش می رسد. در اولین نگاه ظاهر اکتیویته پاپ همانند ساعت های معمولی آنالوگ به نظر می رسد، اما عقربه آن کوچک تر است و به اندازه گیری زمان باقی مانده برای تکمیل هدف شما برای هر روز می پردازد و هدف نیز رویِ اپ همراه این ساعت تنظیم می شود.