فضاپیمای کپلر ناسا موفق به کشف 1284 اگزوپلنت جدید شده است

25 اردیبهشت
با توجه به کشف بیش از هزار سیاره جدید که در حال چرخش به دور ستاره های دوردست هستند، آنهم توسط فضاپیمای کپلر ناسا، جهانی که می شناختیم بسیار بزرگتر از قبل شده است. در جولای سال 2015 تلسکوپ فضایی یاد شده موفق به شناسایی 4302 اگزوپلنت بالقوه شد، و تحلیل های بیشتر هم نشان داد تعداد 1284 عدد از این کاندیدها تا 99% به واقع سیاره هستند. 1327 جرم کشف شده دیگر نیز احتمالا سیاره باشد، اما تثبیت این امر محتاج مطالعه بیشتر و سپس طبقه بندی کردنشان است. مطالعه مزبور به علاوه 984 سیاره دیگری را کشف کرده است که با استفاده از تکنیک های دیگر شناسایی شده اند.

باید اذعان داشت که این کشف بزرگترین شمار اگزوپلنت هایی است که تاکنون یک باره شناسایی شده اند. به گفته پل هرتز مدیر بخش اخترفیزیک در دفاتر مرکزی ناسا: "قبل از راه اندازی تلسکوپ فضایی کپلر، نمی دانستیم آیا اگزوپلنت ها در کهکشان فراوان هستند یا نادرند. اما به لطف کپلر و تحقیقات انجام شده، هم اکنون می دانیم که ممکن است تعداد سیارات موجود در کهکشان از ستاره هایش بیشتر باشد. این یافته برای ماموریت های آینده مفید خواهد بود و امیدوارم طی اکتشافات آینده نهایتا پاسخی برای سوال وجود داشتن یا نداشتن بیگانه ها در فضا پیدا کنیم."

کپلر با جستجو برحسب تغییراتی که در درخشش سایر خورشیدها صورت می گیرد و حاصل عبور اجرام از مقابل ستاره هاست دست به شناسایی سیارات بالقوه می زند. به مدت 4 سال،  تلسکوپ مزبور دست به بررسی 150 هزار ستاره در یک گوشه از آسمان زده و به چشمک های موجز هم توجه داشته است. این اولین باری است که ناسا از روش تحلیل های آماری برای ارزیابی همزمان کاندیدهای سیاره ای بهره می گیرد و به این ترتیب روند ارزیابی بسیار تسریع می شود.

از میان هزاران اگزوپلنت شناخته شده، صرفاً 550 عدد از آنها احتمالا سیارات صخره ای مانند زمین باشند، این حدس نیز بر پایه اندازه شان است. از میان این رقم نیز صرفاً 9 عدد در منطقه قابل سکونت به دور خورشیدهای خود می گردند که امکان جمع شدن آب مایع و بوجود آمدن حیات را می بخشد. کشف مزبور شمار سیارات توانمند از نظر پدیدآوری زندگی را که ما می شناسیم به 21 عدد می رساند.

طی سال های آینده، احتمالا تعداد اگزوپلنت های شناسایی شده بیشتر هم خواهد شد. ناسا قصد دارد سال 2018 ماهواره بررسی اگزوپلنت گذرای خود را پرتاب کند که از همین روش برای بررسی 200 هزار ستاره روشن و نزدیک تر استفاده خواهد کرد.

1. Ümid
    Ümid 25 اردیبهشت, 15:09

این کشفِ ناسا مو به تنم سیخ کرد. آرزو دارم قبل از مرگم شاهد موجودات بیگانه باشم.

با شاترهای نوری جدید، پنجره خود را به یک نمایشگر ال سی دی تبدیل کنید

محققان کره جنوبی موفق به ساخت شاتر نوری پیشرفته ای شده اند که با تکنولوژی بالای خود می تواند به سرعت و در زمانی کمتر از یک میلی ثانیه، بین حالت شفاف و مات تغییر وضعیت دهد. به کمک این شاتر راه برای ساخت صفحات نمایش آینده هموار خواهد شد. صفحاتی که با یک اشاره شفاف می شوند.

پژوهشگران روشی جدید برای درمان بیماران سکته مغزی پیدا کردند.

پژوهشگران کانادایی یک مطالعه بین المللی را تکمیل کردند. این مطالعه نشان می‌دهد فرایند بازیابی لخته که به نام درمان اندوواسکولار (ET) شناخته می‌شود می‌تواند به طور چشمگیری بعد از سکته مغزی ایسکمی حاد (کمبود یا کم‌رسانی خون به بافت یا اندام) باعث ارتقا نتایج درمانی شود. این مطالعه توسط پژوهشگران موسسه مغز Hotchkiss در دانشگاه کلرادو انجام شده است و نشان‌دهنده بهبود چشمگیری در نتایج درمان و کاهش مرگ ناشی از سکته مغزی است. نتایج پژوهش مذکور به صورت آنلاین در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

CannonDesign  یک اتاق خواب کامل را در پیله ای کوچک پیچیده است

CannonDesign یک اتاق خواب کامل را در پیله ای کوچک پیچیده است

پیله خواب یا Sleeping Pod طرحی از استودیوی یزدانی از CannonDesign. استودیوی یزدانی که متعلق به شرکت بین المللی طراحی CannonDesign می باشد به تازگی یونیت خانگی جدید خود را با نام پیله خواب به بازار عرضه داشته است و قرار است به عنوان فضای موقت سکونت از طرف دانشجویان Lassonde Studios دانشگاه یوتا استفاده شود.

درمان هپاتیت B با دارو‌های ضد سرطان

پژوهشگران استرالیایی، درمانی بالقوه برای عفونت ویروس هپاتیت B با 100 درصد موفقیت در از بین بردن عفونتِ نمونه‌های پیش‌بالینی پیدا کرده‌اند. بیماران استرالیایی اولین گروهی هستند که در جهان به این درمان دسترسی داشته‌اند. این درمان در مرحله 1/2a آزمایش‌های بالینی است و ترکیبی از داروی ضد ویروس و داروی ضد سرطان است.

مسدود کردن پروتئین اصلی در متوقف کردنِ بیماری لوسمی

بدن ما دارای کنترل‌هایی است که چگونگی رشد و تقسیم سلول‌ها را تنظیم می‌کنند. این سازوکار در پیشگیری از گسترش بیماری، کابرد دارد. با این وجود زمانی که فرد به بیماری لوسمی میلوئید حاد (AML)، شکلِ تهاجمیِ سرطان خون، مبتلا می‌شود این کنترل‌ها خنثی می‌شوند و سلول‌های سرطانی می‌توانند آزادانه تقسیم شوند و به شکل غیر قابل کنترلی رشد کنند. دانشمندان استرالیایی به تازگی پروتئینی را کشف کرده‌اند که این فرآیند را هدایت می‌کند. آنها نشان داده‌اند که با مسدود کردنِ فعالیتِ این پروتئین می‌توان این سرطان مرگبار را متوقف کرد.