فضاپیمای کپلر ناسا موفق به کشف 1284 اگزوپلنت جدید شده است

25 اردیبهشت
با توجه به کشف بیش از هزار سیاره جدید که در حال چرخش به دور ستاره های دوردست هستند، آنهم توسط فضاپیمای کپلر ناسا، جهانی که می شناختیم بسیار بزرگتر از قبل شده است. در جولای سال 2015 تلسکوپ فضایی یاد شده موفق به شناسایی 4302 اگزوپلنت بالقوه شد، و تحلیل های بیشتر هم نشان داد تعداد 1284 عدد از این کاندیدها تا 99% به واقع سیاره هستند. 1327 جرم کشف شده دیگر نیز احتمالا سیاره باشد، اما تثبیت این امر محتاج مطالعه بیشتر و سپس طبقه بندی کردنشان است. مطالعه مزبور به علاوه 984 سیاره دیگری را کشف کرده است که با استفاده از تکنیک های دیگر شناسایی شده اند.

باید اذعان داشت که این کشف بزرگترین شمار اگزوپلنت هایی است که تاکنون یک باره شناسایی شده اند. به گفته پل هرتز مدیر بخش اخترفیزیک در دفاتر مرکزی ناسا: "قبل از راه اندازی تلسکوپ فضایی کپلر، نمی دانستیم آیا اگزوپلنت ها در کهکشان فراوان هستند یا نادرند. اما به لطف کپلر و تحقیقات انجام شده، هم اکنون می دانیم که ممکن است تعداد سیارات موجود در کهکشان از ستاره هایش بیشتر باشد. این یافته برای ماموریت های آینده مفید خواهد بود و امیدوارم طی اکتشافات آینده نهایتا پاسخی برای سوال وجود داشتن یا نداشتن بیگانه ها در فضا پیدا کنیم."

کپلر با جستجو برحسب تغییراتی که در درخشش سایر خورشیدها صورت می گیرد و حاصل عبور اجرام از مقابل ستاره هاست دست به شناسایی سیارات بالقوه می زند. به مدت 4 سال،  تلسکوپ مزبور دست به بررسی 150 هزار ستاره در یک گوشه از آسمان زده و به چشمک های موجز هم توجه داشته است. این اولین باری است که ناسا از روش تحلیل های آماری برای ارزیابی همزمان کاندیدهای سیاره ای بهره می گیرد و به این ترتیب روند ارزیابی بسیار تسریع می شود.

از میان هزاران اگزوپلنت شناخته شده، صرفاً 550 عدد از آنها احتمالا سیارات صخره ای مانند زمین باشند، این حدس نیز بر پایه اندازه شان است. از میان این رقم نیز صرفاً 9 عدد در منطقه قابل سکونت به دور خورشیدهای خود می گردند که امکان جمع شدن آب مایع و بوجود آمدن حیات را می بخشد. کشف مزبور شمار سیارات توانمند از نظر پدیدآوری زندگی را که ما می شناسیم به 21 عدد می رساند.

طی سال های آینده، احتمالا تعداد اگزوپلنت های شناسایی شده بیشتر هم خواهد شد. ناسا قصد دارد سال 2018 ماهواره بررسی اگزوپلنت گذرای خود را پرتاب کند که از همین روش برای بررسی 200 هزار ستاره روشن و نزدیک تر استفاده خواهد کرد.

1. Ümid
    Ümid 25 اردیبهشت, 15:09

این کشفِ ناسا مو به تنم سیخ کرد. آرزو دارم قبل از مرگم شاهد موجودات بیگانه باشم.

جدایش قاره ها چگونه اتفاق افتاده است؟ تئوری کلاسیک "Mantle Plume" بار دیگر مورد تردید قرار گرفت.

با آغاز جدایش بخش غربی ابرقاره گندوانا، 130 میلیون سال پیش، آفریقا و آمریکای جنوبی امروزی، شروع به جدایی از هم دیگر کردند و اقیانوس اطلس جنوبی متولد شد. تصور عموم زمین شناسان بر این بوده است که مقادیر عظیم ماگمایی (گنبدهای گوشته ای) که از گوشته عمیق تر به سمت بالا آمده است، باعث ضعیف شدن لیتوسفر قاره ای شده و مهم ترین دلیل جدایش صفحات قاره ای گندوانا از همدیگر بوده است. (گنبد گوشته ای تریستان)

پرورش گیاهان گلخانه ای در تونل های فراموش شده زیر لندن

قرار است اولین «گلخانه شهری زیرزمینی» جهان، فروش گیاهان دارویی و غذایی (سالادی) را که 33 متر زیر خیابانهای لندن پرورش یافته اند، آغاز کند. پرورش گیاه زیرزمینی در تونل های متروکه جنگ جهانی دوم انجام می شود. این گلخانه های زیرزمینی که در فاصله ای کمتر از 3 کیلومتر از مرکز شهر قرار دارند در عرض 4 ساعت محصولات خود را از تولید به مصرف می رسانند.

حمله قلبی نوزادان نشان دهنده رشد دوباره قلب است

حمله قلبی که در اولین ساعت های تولد نوزاد به سراغ او می آید به خاطر انسداد یکی از رگ های خونی اصلی قلب ایجاد می شود. برنارد هابنر از موسسه مولکولی بیوتکنولوژی در وین اتریش بیان داشت: «قلب کودک به شدت آسیب می بیند ولی به شکل حیرت آوری به سرعت احیاء می شود.» دانشمندانی که موفق به نجات نوزادان بعد از یک حمله قلبی گسترده شدند بر این باورند که قلب انسان می تواند بعد از یک آسیب بسیار جدی دوباره احیا شود.

استفاده از قابلیت نفوذ پذیری مغناطیس برای ذخیره اطلاعات

دانشمندان گام های امیدوارکننده ای را در مسیر توسعه فناوری حافظه مغناطیسی جدیدی برداشته اند. حافظ تولیدی به این روش نسبت به فاسد شدن توسط میدان های مغناطیسی یا قرارگرفتن در معرض حرارت در قیاس با حافظه های مرسوم بسیار مقاوم تر است.

طراحی موزه لوکاس و بازآفرینی آن

شرکت معماری MAD Architects اقدام به رونمایی از طرح جدید موزه هنرهای روایی لوکاس(LMNA) نموده است. اندازه ساختمان این موزه حدود 25 درصد کاهش داده شده و به 27870 مترمربع رسیده است. البته در طرح جدید همچنان ظاهر موج دار و عرشه تماشای مدور قبلی حفظ شده است.