فضاپیمای کپلر ناسا موفق به کشف 1284 اگزوپلنت جدید شده است

25 اردیبهشت
با توجه به کشف بیش از هزار سیاره جدید که در حال چرخش به دور ستاره های دوردست هستند، آنهم توسط فضاپیمای کپلر ناسا، جهانی که می شناختیم بسیار بزرگتر از قبل شده است. در جولای سال 2015 تلسکوپ فضایی یاد شده موفق به شناسایی 4302 اگزوپلنت بالقوه شد، و تحلیل های بیشتر هم نشان داد تعداد 1284 عدد از این کاندیدها تا 99% به واقع سیاره هستند. 1327 جرم کشف شده دیگر نیز احتمالا سیاره باشد، اما تثبیت این امر محتاج مطالعه بیشتر و سپس طبقه بندی کردنشان است. مطالعه مزبور به علاوه 984 سیاره دیگری را کشف کرده است که با استفاده از تکنیک های دیگر شناسایی شده اند.

باید اذعان داشت که این کشف بزرگترین شمار اگزوپلنت هایی است که تاکنون یک باره شناسایی شده اند. به گفته پل هرتز مدیر بخش اخترفیزیک در دفاتر مرکزی ناسا: "قبل از راه اندازی تلسکوپ فضایی کپلر، نمی دانستیم آیا اگزوپلنت ها در کهکشان فراوان هستند یا نادرند. اما به لطف کپلر و تحقیقات انجام شده، هم اکنون می دانیم که ممکن است تعداد سیارات موجود در کهکشان از ستاره هایش بیشتر باشد. این یافته برای ماموریت های آینده مفید خواهد بود و امیدوارم طی اکتشافات آینده نهایتا پاسخی برای سوال وجود داشتن یا نداشتن بیگانه ها در فضا پیدا کنیم."

کپلر با جستجو برحسب تغییراتی که در درخشش سایر خورشیدها صورت می گیرد و حاصل عبور اجرام از مقابل ستاره هاست دست به شناسایی سیارات بالقوه می زند. به مدت 4 سال،  تلسکوپ مزبور دست به بررسی 150 هزار ستاره در یک گوشه از آسمان زده و به چشمک های موجز هم توجه داشته است. این اولین باری است که ناسا از روش تحلیل های آماری برای ارزیابی همزمان کاندیدهای سیاره ای بهره می گیرد و به این ترتیب روند ارزیابی بسیار تسریع می شود.

از میان هزاران اگزوپلنت شناخته شده، صرفاً 550 عدد از آنها احتمالا سیارات صخره ای مانند زمین باشند، این حدس نیز بر پایه اندازه شان است. از میان این رقم نیز صرفاً 9 عدد در منطقه قابل سکونت به دور خورشیدهای خود می گردند که امکان جمع شدن آب مایع و بوجود آمدن حیات را می بخشد. کشف مزبور شمار سیارات توانمند از نظر پدیدآوری زندگی را که ما می شناسیم به 21 عدد می رساند.

طی سال های آینده، احتمالا تعداد اگزوپلنت های شناسایی شده بیشتر هم خواهد شد. ناسا قصد دارد سال 2018 ماهواره بررسی اگزوپلنت گذرای خود را پرتاب کند که از همین روش برای بررسی 200 هزار ستاره روشن و نزدیک تر استفاده خواهد کرد.

1. Ümid
    Ümid 25 اردیبهشت, 15:09

این کشفِ ناسا مو به تنم سیخ کرد. آرزو دارم قبل از مرگم شاهد موجودات بیگانه باشم.

با پژوهشی که روی امواج صوتی صورت گرفت ایمنی هسته ای و ایمنی پرواز ارتقاء یافت

یکی از محققان دانشگاه استراتکلاید، به روش جدیدی برای استفاده از امواج صوتی در تشخیص وجود تَرکهای احتمالاً خطرناک در لوله ها، موتور هواپیماها، و نیروگاههای برق هسته ای دست یافت.

طرح های جدید برای استادیوم ملی توکیو

شورای ورزش ژاپن از دو طرح پیشنهادی به منظور رقابت برای استادیوم توکیو رونمایی کرده است که قرار است محل انجام رقابت های المپیک 2020 باشد. این دو طرح مفهومی 5 ماه بعد از آنکه طرح اصلی زاحا حدید به دلیل هزینه های ساخت بالا از دور خارج شد عرضه می شوند. طرح های جدید که با نام های "دیزاین اِی" و "دیزاین بی" عرضه شده اند، فعلا بی نام و نشان هستند، اما احتمالا طراحی آنها بر عهده شرکت های معماری کنگو کوما و تویو ایتو قرار داشته است.

گم شدن فضا پیمای باربری باعث تاخیر در بازگشت فضانوردان شد

فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) در نتیجه ی مفقود شدن فضاپیمای باربری روسی بنام"Progress 59" مدت زمانی طولانی تر از آنچه برنامه ریزی شده بود را در آنجا سپری خواهند کرد. ناسا و همکارانش تصمیم گرفته اند که بر اساس تحقیقات اولیه ی آژانس فضایی فدرال روسیه در خصوص شکست Progress 59، در روند پرتاب سایر فضاپیماها تغییرات اساسی ایجاد کنند.

دانشمندان و رمزگشایی از رموز قطب درونیِ پروانه های پادشاه

محققان سرانجام به راز موجود در قطب نمایِ درونی پروانه های پادشاه پی بردند که به صورت ژنتیکی در وجود این حشرات زیبا کار گذاشته شده است و میلیون ها پروانه را برای تعیین مسیرشان در سفر به سوی جنوب غرب یاری می کند. پروانه های یاد شده هر سال پاییز برای رسیدن به مرکز مکزیک باید این مسیر را طی کنند.

ساخت آدمک های تست تصادف جهت اندازه گیری موج انفجار

آدمک های تست تصادف نقش مهمی در ساخت اتومبیل ها و کامیون ها ایفا می کنند. با وجود اینکه این آدمک های تست تصادف پر از حسگرهایی هستند که برای ثبت اثرات و نیروهای تصادفات به کار می روند، اما شرایطی وجود دارد که آنها نمی توانند ثبت کنند، مانند انفجار.