فضاپیمای کپلر ناسا موفق به کشف 1284 اگزوپلنت جدید شده است

25 اردیبهشت
با توجه به کشف بیش از هزار سیاره جدید که در حال چرخش به دور ستاره های دوردست هستند، آنهم توسط فضاپیمای کپلر ناسا، جهانی که می شناختیم بسیار بزرگتر از قبل شده است. در جولای سال 2015 تلسکوپ فضایی یاد شده موفق به شناسایی 4302 اگزوپلنت بالقوه شد، و تحلیل های بیشتر هم نشان داد تعداد 1284 عدد از این کاندیدها تا 99% به واقع سیاره هستند. 1327 جرم کشف شده دیگر نیز احتمالا سیاره باشد، اما تثبیت این امر محتاج مطالعه بیشتر و سپس طبقه بندی کردنشان است. مطالعه مزبور به علاوه 984 سیاره دیگری را کشف کرده است که با استفاده از تکنیک های دیگر شناسایی شده اند.

باید اذعان داشت که این کشف بزرگترین شمار اگزوپلنت هایی است که تاکنون یک باره شناسایی شده اند. به گفته پل هرتز مدیر بخش اخترفیزیک در دفاتر مرکزی ناسا: "قبل از راه اندازی تلسکوپ فضایی کپلر، نمی دانستیم آیا اگزوپلنت ها در کهکشان فراوان هستند یا نادرند. اما به لطف کپلر و تحقیقات انجام شده، هم اکنون می دانیم که ممکن است تعداد سیارات موجود در کهکشان از ستاره هایش بیشتر باشد. این یافته برای ماموریت های آینده مفید خواهد بود و امیدوارم طی اکتشافات آینده نهایتا پاسخی برای سوال وجود داشتن یا نداشتن بیگانه ها در فضا پیدا کنیم."

کپلر با جستجو برحسب تغییراتی که در درخشش سایر خورشیدها صورت می گیرد و حاصل عبور اجرام از مقابل ستاره هاست دست به شناسایی سیارات بالقوه می زند. به مدت 4 سال،  تلسکوپ مزبور دست به بررسی 150 هزار ستاره در یک گوشه از آسمان زده و به چشمک های موجز هم توجه داشته است. این اولین باری است که ناسا از روش تحلیل های آماری برای ارزیابی همزمان کاندیدهای سیاره ای بهره می گیرد و به این ترتیب روند ارزیابی بسیار تسریع می شود.

از میان هزاران اگزوپلنت شناخته شده، صرفاً 550 عدد از آنها احتمالا سیارات صخره ای مانند زمین باشند، این حدس نیز بر پایه اندازه شان است. از میان این رقم نیز صرفاً 9 عدد در منطقه قابل سکونت به دور خورشیدهای خود می گردند که امکان جمع شدن آب مایع و بوجود آمدن حیات را می بخشد. کشف مزبور شمار سیارات توانمند از نظر پدیدآوری زندگی را که ما می شناسیم به 21 عدد می رساند.

طی سال های آینده، احتمالا تعداد اگزوپلنت های شناسایی شده بیشتر هم خواهد شد. ناسا قصد دارد سال 2018 ماهواره بررسی اگزوپلنت گذرای خود را پرتاب کند که از همین روش برای بررسی 200 هزار ستاره روشن و نزدیک تر استفاده خواهد کرد.

1. Ümid
    Ümid 25 اردیبهشت, 15:09

این کشفِ ناسا مو به تنم سیخ کرد. آرزو دارم قبل از مرگم شاهد موجودات بیگانه باشم.

چرا انقلابی در فیزیک در راه است؟

آقای نیما ارکانی حامد فیزیکدان مشهور در یک سخنرانی زنده از مؤسسه پریمتر در واترلو کانادا گفت: رشته فیزیک احتمالا به زودی دچار یک تحول عظیم خواهد شد.

لپ‌تاپ HP chromebook با صفحه نمایش لمسیِ 14 اینچی و ضخامتی کمتر از 1 اینچ

صفحه نمایش لمسی و 14اینچیِ لپ‌تاپ HP chromebook، دارای طراحی براق، عملکردی سریع و صفحه نمایش FHD گسترده است و به کاربران تجربه ای برتر در مورد کامپیوتری را عرضه می‌کند.

بافت ترمیم شونده: دستورالعمل های سلولی ترمیم بافت

مکانیسم جهانی که نیروها را طی ترمیم بافت اپیتلیال هماهنگ می سازد شناسایی شد. طبق نتایج مطالعه ای جدید مکانیسم جهانی که شرح چگونگی هماهنگ سازی روندهای فیزیولوژیکی نظیر ترمیم جراحت و رشد جنین توسط شکل بافت را به عهده دارد، شناسایی شده است

مزرعه های فضای بسته ی ساخته شده بر پایه ی نور LED به حل بحران گرسنگی جهانی کمک می کنند

جمعیت جهان در حال افزایش است و انسان ها از زمین های بیشتری برای کاشت محصولات استفاده می کنند. اما چرا کشاورزی سنتی نمی تواند به تقاضای جهانی برای غذا پاسخ دهد؟

برگرداندن بینایی با درمان ژنتیکِ بینایی

رویکرد جدید و درمانیِ ژنتیک بینایی می‌تواند به طور قابل توجهی بیناییِ آسیب‌دیده به علت بیماری‌های انحطاطی را برگرداند.