وزن هوای زمینِ نخستین کمتر از نیمی از وزن اتمسفر کنونی اش بوده است

25 اردیبهشت
حباب هایی که در لاوای باستانی گیر افتاده اند نشان می دهد زمین نخستین، اتمسفر غلیظی نداشته است، یعنی فشار هوا طی 2.7 میلیارد سال قبل در حالت حداکثری خود نیمی از فشار موجود امروز بوده است.

لایه های روی این صخره 2.7 میلیارد ساله که استروماتولیتی از غرب استرالیاست نشان دهنده شواهدی از زندگی  تک سلولی و فتوسنتزی است که روی سواحل دریاچه ای بزرگ وجود داشته است. نتایج این مطالعه نشان دهنده آنست که علیرغم اتمسفر رقیق زمین، یک زندگی میکروبی وجود داشته است. در حقیقت این فرض که زمین نخستین دارای اتمسفر غلیط تری بوده اشتباه از آب درآمده است.

تحقیق جدید که از سوی دانشگاه واشنگتن انجام گرفته با استناد به جباب هایی که در صخره ای به عمر 2.7 میلیارد سال گیر افتاده اند نشان می دهد اتمسفر زمین آن موقع  در حالت حداکثری خود نصف فشار اتسفر کنونی بوده است.
 نتایج مطالعه یاد شده به صورت آنلاین در تاریخ 9 می در ژورنال Nature Geoscience منتشر شده است و حاکی از اشتباه بودن فرض پذیرفته شده در میان عوام است که اتمسفر زمین نخستین غلیظ تر بوده تا جبرانی بر نورخورشید ضعیف باشد. همچنین این یافته ها، اشاراتی به گازهای موجود در اتمسفر آن دوران داشته است و نشان می دهد بیولوژی و اقلیم در آن دوره چگونه بوده است.
به گفته سانجوی سوم، نویسنده ارشد این مطالعه که آنرا به عنوان بخشی از تز دکتری خود در زمینه علوم فضایی و زمین انجام داده است: "مدتهاست همه فکر می کردیم فشار اتمسفر زمین در گذشته غلیط تر از امروز بوده است، زیرا در آن دوران نور خورشید  کم جان تر بوده. نتایح بدست آمده اما مخالف انتظار دانشمندان می باشد."
ایده استناد به حباب های گیر افتاده در گدازه خنک شده به عنوان "بارومترباستانی" برای تعیین وزن هوا در دوران نخستین سیاره زمین، چند دهه قبل از این به ذهن راجر بویک، نویسنده همکار مطالعه و پرفسور علوم زمین و فضای دانشگاه واشنگتن رسید. سایرین از همین تکنیک برای اندازه گیری ارتفاع گدازه طی چند میلیون سال گذشته استفاده کردند. محققان به منظور بررسی ایده یاد شده و اندازه گیری فشار هوا در آنزمان، نیازمند سایتی بودند که بتوان گدازه باستانی شکل گرفته در بستر دریا را آنجا پیدا کرد.
سایت میدانی مزبور که در غرب استرالیا واقع بوده، توسط تیم بلیک از دانشگاه غرب استرالیا کشف شد، جاییکه رودخانه بیسلی، دارای گدازه بازالتی به قدمت 2.7 میلیارد سال است. پست ترین جریان گدازه به نام "زبانه های گدازه" که داخل سفال شیشه ای نفوذ کرده است، حاکی از آنست که گدازه مذاب به داخل آب دریا ریخته بوده است. تیم مزبور برای بررسی اندازه حباب ها، داخل جریان های گدازه پوشاننده را حفاری کردند.
 جریان صخره ذوب شده به سرعت خنک می شود و حباب های گیر افتاده در انتها، نسبت به آنهایی که در ابتدای جریان هستند کوچکتر می باشند. «تفاوت سایز» باعث ثبتِ فشار هوایی که به هنگام خنک شدن گدازه طی 2.7 میلیارد سال قبل وارد شده بود شده است.
اندازه گیری های دقیق میدانی نشان دهنده اتمسفر سبک وزن زمین است. اسکن های اشعه ایکس قدرتمند از چند جریان گدازه تاییدی بر همین نتایج بوده است، به این معنا که حباب ها نشان دهنده آنست فشار اتمسفری آن زمان، کمتر از نصف فشار امروزی بوده است.
7 میلیارد سال قبل از این زمین صرفاً خانه میکروب های تک سلولی بوده است، نورخورشید حدود یک پنجم نسبت به امروز ضعیف تر بوده و اتمسفر نیز فاقد اکسیژن بوده است. اما این یافته اشاره به شرایطی دارد که نسبت به آنچه پیش از این دانسته می شد متفاوت است. اتمسفر سبک تر آن دوران می توانست بر قدرت باد و سایر الگوهای اقلیمی اثر بگذارد و حتی نقطه جوش مایعات را نیز دستکاری کند.
به گفته بویک: "هنوز باید مدت زمانی وقت صرف شود تا بتوانیم تمام عواقب محتمل این فرض جدید را دریابیم." سایر شواهد زمین شناسی به روشنی نشان دهنده وجود آب مایع بر روی سطح زمین در آن دوران است بنابراین اتمسفر نخستین بایستی گازهای گلخانه ای نگاهدارنده گرمای بیشتری همانند متان و دی اکسید کربن، و نیتروژن کمتری داشته بوده باشد. مطالعه جدید پیشرفتی بر مطالعه قبلی همین تیم محسوب می شود که بر روی "قطرات باران فسیل شده" صورت داده شده بود که شبهاتی در زمینه اتمسفر باستانی غلیظ تر را مطرح نمود. نتایج همچنین تاییدی است بر یافته های 2015 بویک مبنی بر آنکه 3 میلیارد سال قبل از این، میکروب ها نیتروژن را از اتمسفر زمین بیرون می کشیدند.
به گفته دیوید کتلینگ، نویسنده همکار و پرفسور دانشگاه واشنگتن در زمینه علوم فضایی و زمین: "سطوح گاز نیتروژن طی عمر زمین، حداقل در تاریخچه اولیه این سیاره، متفاوت با آنچیزی بوده که ما می اندیشیدیم. بنابراین باید یافته های بدست آمده را به جای برداشت های اشتباه قبلی جایگزین کنیم."
 محققان بدنبال سایر صخره های مناسب برای تایید یافته های خود و یادگیری در مورد تغییر فشار اتمسفری در سرتاسر زمان بوده اند.
هرچند نشانه های زمین نخستین اندک است، اما مطالعه زمین باز هم به نسبت سیارات خارج منظومه شمسی آسان تر می باشد، بنابراین می توان شرایط محتمل و زندگی بر روی سیارات دیگر را که شاید مثل زمین نخستین اتمسفر رقیق داشته و فاقد اکسیژن بوده باشند را شناخت.
«سُم» مدیر عامل سازمان غیرانتفاعی بلو ماربل اسپیس است که در سیاتل واقع شده و تمرکز آن بر تحقیقات علم فضایی بین رشته ای، افزایش آگاهی بین المللی، آموزش علوم و عموم می باشد. وی در حال حاضر مشغول انجام تحقیقات زیست فضایی در مرکز تحقیقاتی ایمس ناسا در کالیفرنیا می باشد.

چگونه تب های دسته بندی رنگی را به یادداشت های خودتان روی گوگل کیپ (Google Keep) اضافه کنید

یکی از پلاگین های گوگل کروم، به گوگل کیپ (اپی برای مدیریت یادداشت ها) قابلیتی را می دهد که در راستای سازماندهی بهتر یادداشت ها در این اپ بسیار لازم بود. اگر از جمله کسانی باشید که از مرورگر کروم استفاده می کنند، هم اکنون می توانید نوت های گوگل Keep را با استفاده از رنگهای مختلف دسته بندی کنید.

معرفی 10 گوشی هوشمندی که باید در نیمه دوم سال 2015 منتظرشان باشیم.

نیمه اول سال 2015 را با حضور Samsung Galaxy S6 ،HTC One M9 ،Huawei P8 ،LG G4 و Xperia Z4 در بازار گوشی های هوشمند به پایان رساندیم.

کشف مکانیسم تنظیم کننده اندازه سلول

هر سلولی در بدن انسان برای داشتن عملکردی درست باید اندازه خاصی داشته باشد. یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی مارکوس هنگستلیگر در موسسه ژنتیک پزشکی در دانشگاه پزشکی وین مکانیسم جدیدی را کشف کرده اند که اندازه سلول را تنظیم می کند.

کودکانی که خانواده‌هایشان ظرف‌ها را با دست می‌شویند، به آلرژی‌های کمتری مبتلا می‌شوند.

نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد شستن ظرفها به شیوه سنتی (با دست) از آلرژی‌های کودکان می کاهد.

همکاری تویوتا و BMW برای ساخت خودروی اسپرت

کم کم جزئیاتی پیرامون دو خودروی جدید اسپورت آشکار می شوند. این خودروها با همکاری دو شرکت تویوتا و BMW در حال طراحی و ساخت هستند. نسخه تویوتای این خودرو جانشین مدل قدیمی سوپرا و نسخه BMW این ماشین جایگزین Z4 خواهد بود.