درمان تجربی، مقاومت تومورهای مغزی در برابر درمان را در موشها متوقف کرد

27 اردیبهشت
محققان خبر از ابداع راهگشایی در مدل آزمایشگاهی برای گلیوماهای درجه بالا می دهند. محققان خبر از درمان تجربی در تست های آزمایشگاهی می دهند که می تواند سرطان های مغزی کشنده و مقاوم به درمان مهاجم را که گلیوبلاستوما نام دارند و گیلوماهای درجه بالا را متوقف سازد. دانشمندان به هنگام تست یک استراتژی درمانی چند مرحله ای، روشی را برای استفاده از درمان ژنی برای متوقف سازی ژنی پیدا کردند که از مدت ها پیش نقش آن در شکل گیری گلیوماهای درجه بالا مشخص شده است.

در تصویر میکروسکوپی فوق که مشاهده می کنید سلول های مغزی یک موش بزرگسال نشان داده شده است که در حال بیان پروتئین Olig2 (به رنگ قرمز) می باشند. محقققان مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی در تاریخ 9 می و در ژورنال Cancer Cell  مقاله ای منتشر ساختند مبنی بر آنکه Olig2 در دگرگونی سلول های پیشرو مغزی نرمال و بدل ساختن آنها به سلول های بدخیم غیرعادی نقش دارد که به شکلی خارج از کنترل تقسیم می شوند. افزون بر این محققان نشان دادند که Olig2 به لحاظ ژنتیکی یک arbiter مولکولی قابل سازگاری می باشد که باعث تهاجمی شدن گلیوماهای درجه بالا و مقاوم به درمان می شود. مهارسازی Olig2 در سلول های شکل دهنده تومور این ترکیب را تغییر داده و آنها را برای درمان مولکولی هدفمند حساس نمود.
 محققان در ژورنال Cancer Cell خبر از یک درمان تجربی می دهند که در تست های آزمایشگاهی روی سلول های انسانی و مدل های موشی صورت گرفته و موجب توقف سرطان های مغزی کشنده و مقاوم به درمان تهاجمی به نام گیلوبلاستوما و گلیوماهای درجه بالا می شود.

پروتئین هایی که توسط Olig2 کدگذاری می شوند در اکثریت گلیوماها بیان می شود. حذف کردن ژن Olig2، رشد تومور را متوقف می سازد، درحالیکه محوساختن سلول های تولید Olig2، شکل گیری تومور را بلوکه می کند.
به گفته کینگ ریچارد لو، پی اچ دی و محقق ارشد و دانشمند مدیر مرکز تومور مغزی در بیمارستان کودکان سینسیناتی: "دریافتیم که محو کردنِ سلول های بیان کننده Olig2 درحال تقسیم، آغاز و رشد گلیوما را در مدل های حیوانی متوقف می کند و بیشتر نشان دهنده آنست که Olig2 یک arbiter مولکولی سازگاری ژنتیکی است که گلیوماهای درجه بالا را تهاجمی ساخته و نسبت به درمان مقاوم می کند. با یافتن راهی برای مهار Olig2 در سلول های شکل دهنده تومور، توانستیم ترکیب سلول های تومور را تغییر بدهیم و آنها را به معالجه مولکولی هدفمند حساس کنیم. این مسئله اثبات اصلی برای درمان طبقه بندی شده در زیرگروه های گلیوماهای بدخیم است."
یافته های مطالعه کنونی را می توان برای گلیوماهای درجه بالای مغزی و تومور ساقه مغز کشنده ای به نام DIPG (یا گلیوم پونتین ذاتی ِمنتشره) استفاده کرد که Olig2 را بیان می کند و به خاطر مکانی که در منطقه مغزیِ مسئول کنترل کاربردهای حیاتی دارد، غیر قابل جراحی می باشد. حتی درصورتی که این سرطان ها در ابتدای امر به معالجه هدفمند خاصی جواب بدهند نیز با پیدا کردن راه حل های مولکولی/ژنتیکی، خود را سازگار می کنند و ازمعالجه خودداری نموده و به رشد خود ادامه می دهند.
 محققان البته این هشدار را هم مطرح ساخته اند که این راهبرد درمانی تجربی که شرح داده شده، نیازمند تحقیق اضافی مفصلی است و با تست بالینی محتمل هم سال ها فاصله داریم. با این وجود دکتر لو اظهار می دارد داده های بدست آمده یک «ابداع  تحقیقاتی راهگشا» به حساب می آید. مطالعه کنونی حفره بالقوه ای را در زره مولکولی این سرطان های مقاوم یافته است که حتی بعد از معالجه ابتدایی موفقیت آمیز، همواره عود می کند و بیمارانی را که بدان مبتلا می شوند می کشد.
سرطان ها از سلول های مغزی پشتیبانی کننده یا پیشرویی تشکیل می شوند که الیگودندروسیت نام داشته و در تولید عایق برای اتصالات عصبی کمک می کند. Olig2 در مراحل اولیه توسعه سلول مغزی پدیدار می شود. محققان با انجام تحلیلی مفصل از سلول های سرطانیِ مغزِ انسانی و مدل های موش، دست به مشاهده بیان Olig2 در سلول های تکثیر شونده و تقسیم شونده در مرحله اولیه تومورها زدند.
Olig2 در دگرگونی سلول های پیشرو نرمال و بدل شدن آنها به سلول های بدخیم غیرعادی که به صورت غیرقابل کنترل تکثیر می شوند نقش دارد. محققان در بستر شکل گیری سلول سرطانی مشاهده کردند Olig2 آندسته از روندهای مولکولی را به پیش می راند که به سلول های گلیومای در حال شکل گیری امکان می دهد تا حد زیادی سازگار بوده و نسبت به اثرات تغییرات ژنتیکی بیشتر که تومور را گسترش می دهد نیز حساس باشند.
سپس محققان تصمیم گرفتند تا سلول های تقسیم شونده مثبت Olig2 را طی شکل گیری تومور ازمیان بردارند. برای استفاده از راهبردی که بتوان آنرا با سرعت بیشتری از محیط آزمایشگاهی به محیط بالینی ترجمه نمود، با موفقیت دست به تستِ یک درمان ژنی زدند که با بهره گیری از ویروس بیماری تب خال (بردار ویروسی) مهندسی شده، ژن خودکشی را به داخل سلول های سرطانی Olig2 مثبت حمل می نماید. سپس داروی ضد تب خالی که استفاده بالینی از آن انجام می شود و Olig2 نام دارد توزیع شد. درنهایت مشاهده شد که تومورهای شناسایی شده توسط Olig2  قادر به رشد نبودند.
محققان همچنین دریافتند بعد از مهار کردنِ Olig2، سلول های سرطانی مغزیِ تشکیل شونده، مسیرها و ترکیب مولکولی شان را تغییر داده و از سلول های مشابه پیشروهای الیگودندروسیت متفاوت شده و خصوصیات سلول مغزی «آستروسیت مانند» را به خود گرفته و همچنان به شکل گیری تومور ادامه می دهند، با این وجود سلول های سرطانی مغزی «آستروسیت مانندِ» تازه تشکیل شده، ژن گیرنده فاکتور رشد اپیدمیکی (EGFR) را در سطوح بالا تولید نمودند.
EGFR یک هدف رایج و مؤثر برای داروهای شیمی درمانی می باشد که در محیط بالینی برای معالجه تومورهایی همانند سرطان های سینه استفاده می شوند. در تست های تکرار شده بر روی مدل های موش، مهار Olig2، سلول های تشکیل دهنده ی گلیوما را تحریک کرد تا بدل به سلول های «آستروسیت مانندِ» بیان کننده EGFR شوند. سپس در تست های تکرار شونده و تابع بعدی بر روی سلول های سرطانی دگرگون شده «آستروسیت مانند» مدل موش و انسان، محققان سلول ها را با داروی شیمی درمانی که gefitinib نام دارد و EGFR را هدف گرفته بود درمان نمودند. این معالجه رشد سلول های توموری جدید و گسترش تومور را متوقف ساخت.
دکتر لو اظهار می دارد با انجام تست های بیشتر، تایید و اصلاحِ معالجه تجربی، در جلوگیری از عود مجدد سرطان مغزی در بیمارانی که معالجه دور اول را با موفقیت پشت سر گذاشته اند قابل اثبات خواهد بود. وی اضافه می کند راهبرد معالجاتی جدید را می توان در ترکیب با سایر معالجات موجود همانند پرتودرمانی، جراحی، سایر انواع شیمی درمانی و معالجه مولکولی هدفمند استفاده کرد.
دانشمندان با انجام تست های اضافی، بر روی خطوط سلول های انسانی و مدل های موش "انسان سازی شده" گلیومای درجه بالا، به تحقیق خود ادامه می دهند. مدل های موش به شکلی مهندسی شده اند تا تومورهای مغزی را که از سلول های تومور بیماران خاص برگرفته شده کشت بدهند، خانواده های این بیماران نمونه های بیوپسی را برای تحقیق اهدا کردند. به این ترتیب محققان می توانند دست به تست داروهای هدفمند مختلفی در پروتکل درمانی خود بزنند که ممکن است با چیدمان ژنتیکی تومورهای افراد خاصی تطابق داشته باشد.
پشتیبانی مالی از مطالعه بخشی از سوی موسسه های سلامت ملی (R01NS078092, R01NS075243) تامین شده است.

کندسازی تقسیم سلولی تا حد توقف

دانشمندان با پرده برداری از یکی از رازآلودترین جنبه های روند کپی دی ان ای، به حل معمایی دیرینه کمک رسانده اند که شناخت از روند کپی شدن دی ان ای را با ابهاماتی روبرو ساخته بود، این کشف همچنین کاربردهای مهمی در تمام زمینه های حیات دارد.

استفاده از شبیه سازی های سه بعدی برای به تصویر کشیدنِ یک انفجار ابرنواختری

محققان برای اجرای شبیه سازی های سه بعدیِ مقیاس بزرگ از لحظات آخر عمر چرخه حیات یک ابرنواختر، از ابرکامپیوتر Mira استفاده می کنند. درحالیکه راهبرد شبیه سازی سه بعدی هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد، اما نتایج اولیه حاکی از آنست که مدل های بدست آمده تصویرهایی را در اختیار قرار می دهد که نسبت به گذشته، مکانیسم هایی که موجب انفجارِابرنواخترها می شود را به خوبی آشکار می سازد.

سیستم خواب نویو (nuyu Sleep System) به صورت خودکار اقدام به تنظیم درجه حرارت تخت خواب برای خواب راحت تر می کند

سیستم خواب نویو به منظورتکمیل ریتم زمانی طبیعی بدن برای خواب راحت تر طراحی شده است. این نکته را همه می دانند که مقدار و کیفیت خوابِ آرام، اثر چشمگیری را بر روی سلامت روزانه و سلامت طولانی مدت فرد دارد. برخلاف ابزارهایی مثل Sleepace RestOn که صرفا به مانیتور کردن و گزارش داده های خواب می پردازند، سیستم خواب نویو راهبرد فعالانه تری را در پیش گرفته و به صورت خودکار درجه حرارت تخت خواب را طی شب هنگام تغییر می دهد.

بازیافت پلاستیک با سیستم جدید Greener: بدون آب و با صرفِ نیمی از انرژی مورد استفاده در سیستم‌های پیشین

گروه نوآور مکزیکی، روشی جدید برای بازیافت پلاستیک ابداع کرده‌اند که بدون آب کار می‌کند و نصف سیستم قبلی انرژی مصرف می‌کند. علاوه بر این، گلوله‌هایی پلاستیکی با کیفیت مشابه یا بهتر از قبل تولید‌ می‌کند و درنتیجه سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.

مصرف بیش از حد فولیک ‌اسید در طول بارداری ممکن است نوزادان دختر را در معرض خطر ابتلا به دیابت و چاقی قرار دهد.

بر اساس نتایج پژوهشی جدید، مادرانی که در طول بارداری بیش از حد فولیک اسید مصرف می‌کنند ممکن است دختران خود را در معرض ابتلا به دیابت و چاقی قرار دهند. با در نظر گرفتنِ مقادیر بالای مکمل‌ها که به طور گسترده‌ای در دسترس عموم مردم هستند، پژوهش مذکور توصیه می‌کند حداکثر مقدار مجاز در مصرف فولیک اسید برای زنان باردار مشخص شود.