درمان تجربی، مقاومت تومورهای مغزی در برابر درمان را در موشها متوقف کرد

27 اردیبهشت
محققان خبر از ابداع راهگشایی در مدل آزمایشگاهی برای گلیوماهای درجه بالا می دهند. محققان خبر از درمان تجربی در تست های آزمایشگاهی می دهند که می تواند سرطان های مغزی کشنده و مقاوم به درمان مهاجم را که گلیوبلاستوما نام دارند و گیلوماهای درجه بالا را متوقف سازد. دانشمندان به هنگام تست یک استراتژی درمانی چند مرحله ای، روشی را برای استفاده از درمان ژنی برای متوقف سازی ژنی پیدا کردند که از مدت ها پیش نقش آن در شکل گیری گلیوماهای درجه بالا مشخص شده است.

در تصویر میکروسکوپی فوق که مشاهده می کنید سلول های مغزی یک موش بزرگسال نشان داده شده است که در حال بیان پروتئین Olig2 (به رنگ قرمز) می باشند. محقققان مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی در تاریخ 9 می و در ژورنال Cancer Cell  مقاله ای منتشر ساختند مبنی بر آنکه Olig2 در دگرگونی سلول های پیشرو مغزی نرمال و بدل ساختن آنها به سلول های بدخیم غیرعادی نقش دارد که به شکلی خارج از کنترل تقسیم می شوند. افزون بر این محققان نشان دادند که Olig2 به لحاظ ژنتیکی یک arbiter مولکولی قابل سازگاری می باشد که باعث تهاجمی شدن گلیوماهای درجه بالا و مقاوم به درمان می شود. مهارسازی Olig2 در سلول های شکل دهنده تومور این ترکیب را تغییر داده و آنها را برای درمان مولکولی هدفمند حساس نمود.
 محققان در ژورنال Cancer Cell خبر از یک درمان تجربی می دهند که در تست های آزمایشگاهی روی سلول های انسانی و مدل های موشی صورت گرفته و موجب توقف سرطان های مغزی کشنده و مقاوم به درمان تهاجمی به نام گیلوبلاستوما و گلیوماهای درجه بالا می شود.

پروتئین هایی که توسط Olig2 کدگذاری می شوند در اکثریت گلیوماها بیان می شود. حذف کردن ژن Olig2، رشد تومور را متوقف می سازد، درحالیکه محوساختن سلول های تولید Olig2، شکل گیری تومور را بلوکه می کند.
به گفته کینگ ریچارد لو، پی اچ دی و محقق ارشد و دانشمند مدیر مرکز تومور مغزی در بیمارستان کودکان سینسیناتی: "دریافتیم که محو کردنِ سلول های بیان کننده Olig2 درحال تقسیم، آغاز و رشد گلیوما را در مدل های حیوانی متوقف می کند و بیشتر نشان دهنده آنست که Olig2 یک arbiter مولکولی سازگاری ژنتیکی است که گلیوماهای درجه بالا را تهاجمی ساخته و نسبت به درمان مقاوم می کند. با یافتن راهی برای مهار Olig2 در سلول های شکل دهنده تومور، توانستیم ترکیب سلول های تومور را تغییر بدهیم و آنها را به معالجه مولکولی هدفمند حساس کنیم. این مسئله اثبات اصلی برای درمان طبقه بندی شده در زیرگروه های گلیوماهای بدخیم است."
یافته های مطالعه کنونی را می توان برای گلیوماهای درجه بالای مغزی و تومور ساقه مغز کشنده ای به نام DIPG (یا گلیوم پونتین ذاتی ِمنتشره) استفاده کرد که Olig2 را بیان می کند و به خاطر مکانی که در منطقه مغزیِ مسئول کنترل کاربردهای حیاتی دارد، غیر قابل جراحی می باشد. حتی درصورتی که این سرطان ها در ابتدای امر به معالجه هدفمند خاصی جواب بدهند نیز با پیدا کردن راه حل های مولکولی/ژنتیکی، خود را سازگار می کنند و ازمعالجه خودداری نموده و به رشد خود ادامه می دهند.
 محققان البته این هشدار را هم مطرح ساخته اند که این راهبرد درمانی تجربی که شرح داده شده، نیازمند تحقیق اضافی مفصلی است و با تست بالینی محتمل هم سال ها فاصله داریم. با این وجود دکتر لو اظهار می دارد داده های بدست آمده یک «ابداع  تحقیقاتی راهگشا» به حساب می آید. مطالعه کنونی حفره بالقوه ای را در زره مولکولی این سرطان های مقاوم یافته است که حتی بعد از معالجه ابتدایی موفقیت آمیز، همواره عود می کند و بیمارانی را که بدان مبتلا می شوند می کشد.
سرطان ها از سلول های مغزی پشتیبانی کننده یا پیشرویی تشکیل می شوند که الیگودندروسیت نام داشته و در تولید عایق برای اتصالات عصبی کمک می کند. Olig2 در مراحل اولیه توسعه سلول مغزی پدیدار می شود. محققان با انجام تحلیلی مفصل از سلول های سرطانیِ مغزِ انسانی و مدل های موش، دست به مشاهده بیان Olig2 در سلول های تکثیر شونده و تقسیم شونده در مرحله اولیه تومورها زدند.
Olig2 در دگرگونی سلول های پیشرو نرمال و بدل شدن آنها به سلول های بدخیم غیرعادی که به صورت غیرقابل کنترل تکثیر می شوند نقش دارد. محققان در بستر شکل گیری سلول سرطانی مشاهده کردند Olig2 آندسته از روندهای مولکولی را به پیش می راند که به سلول های گلیومای در حال شکل گیری امکان می دهد تا حد زیادی سازگار بوده و نسبت به اثرات تغییرات ژنتیکی بیشتر که تومور را گسترش می دهد نیز حساس باشند.
سپس محققان تصمیم گرفتند تا سلول های تقسیم شونده مثبت Olig2 را طی شکل گیری تومور ازمیان بردارند. برای استفاده از راهبردی که بتوان آنرا با سرعت بیشتری از محیط آزمایشگاهی به محیط بالینی ترجمه نمود، با موفقیت دست به تستِ یک درمان ژنی زدند که با بهره گیری از ویروس بیماری تب خال (بردار ویروسی) مهندسی شده، ژن خودکشی را به داخل سلول های سرطانی Olig2 مثبت حمل می نماید. سپس داروی ضد تب خالی که استفاده بالینی از آن انجام می شود و Olig2 نام دارد توزیع شد. درنهایت مشاهده شد که تومورهای شناسایی شده توسط Olig2  قادر به رشد نبودند.
محققان همچنین دریافتند بعد از مهار کردنِ Olig2، سلول های سرطانی مغزیِ تشکیل شونده، مسیرها و ترکیب مولکولی شان را تغییر داده و از سلول های مشابه پیشروهای الیگودندروسیت متفاوت شده و خصوصیات سلول مغزی «آستروسیت مانند» را به خود گرفته و همچنان به شکل گیری تومور ادامه می دهند، با این وجود سلول های سرطانی مغزی «آستروسیت مانندِ» تازه تشکیل شده، ژن گیرنده فاکتور رشد اپیدمیکی (EGFR) را در سطوح بالا تولید نمودند.
EGFR یک هدف رایج و مؤثر برای داروهای شیمی درمانی می باشد که در محیط بالینی برای معالجه تومورهایی همانند سرطان های سینه استفاده می شوند. در تست های تکرار شده بر روی مدل های موش، مهار Olig2، سلول های تشکیل دهنده ی گلیوما را تحریک کرد تا بدل به سلول های «آستروسیت مانندِ» بیان کننده EGFR شوند. سپس در تست های تکرار شونده و تابع بعدی بر روی سلول های سرطانی دگرگون شده «آستروسیت مانند» مدل موش و انسان، محققان سلول ها را با داروی شیمی درمانی که gefitinib نام دارد و EGFR را هدف گرفته بود درمان نمودند. این معالجه رشد سلول های توموری جدید و گسترش تومور را متوقف ساخت.
دکتر لو اظهار می دارد با انجام تست های بیشتر، تایید و اصلاحِ معالجه تجربی، در جلوگیری از عود مجدد سرطان مغزی در بیمارانی که معالجه دور اول را با موفقیت پشت سر گذاشته اند قابل اثبات خواهد بود. وی اضافه می کند راهبرد معالجاتی جدید را می توان در ترکیب با سایر معالجات موجود همانند پرتودرمانی، جراحی، سایر انواع شیمی درمانی و معالجه مولکولی هدفمند استفاده کرد.
دانشمندان با انجام تست های اضافی، بر روی خطوط سلول های انسانی و مدل های موش "انسان سازی شده" گلیومای درجه بالا، به تحقیق خود ادامه می دهند. مدل های موش به شکلی مهندسی شده اند تا تومورهای مغزی را که از سلول های تومور بیماران خاص برگرفته شده کشت بدهند، خانواده های این بیماران نمونه های بیوپسی را برای تحقیق اهدا کردند. به این ترتیب محققان می توانند دست به تست داروهای هدفمند مختلفی در پروتکل درمانی خود بزنند که ممکن است با چیدمان ژنتیکی تومورهای افراد خاصی تطابق داشته باشد.
پشتیبانی مالی از مطالعه بخشی از سوی موسسه های سلامت ملی (R01NS078092, R01NS075243) تامین شده است.

ناسا جزییات زیردریایی مفهومی Titan را منتشر می کند

اکنون که ناسا در عرضه انواع ماشین سیار نجومی یکه تاز است، آژانس فضایی به دنبال فرستادن زیردریایی هایی به فضا در حدود سال 2040 است. در جلسه مذاکره اخیر مفاهیم پیشرفته در موسسه ناسا سال 2015 درساحل کوکوآ، فلوریدا، دانشمندان و مهندسین ناسا مطالعه ای در مورد طراحی مفهومی فاز یک زیر دریایی Titan که امکان اعزام به بزرگترین ماه زحل، Titan را طرح ریزی کرده است، ارایه کردند. جایی که شناور بدون سرنشین می تواند در دریایی از هیدروکربن مایع در قطب های تایتانی کاوش کند.

نور چراغ های خیابانی برای خفاش ها جذابیتی ندارد

تحقیقات جدید نشان می دهد که برخلاف اعتقادات عامه نور چراغ های خیابانی برای خفاش ها جذابیتی ندارد. این مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه اگزتر و نهاد حفاظت از خفاشان ایرلند انجام گرفته است، نتیجه می گیرد که فعالیت خفاش ها به طور کلی در نواحی که با نور چراغ های خیابانی روشن می شوند نسبت به مکان های تاریک در همان نواحی کمتر است.

معرفی 6 هدفون محبوب توگوشی کوچک

معمولا در بازار گسترده هدفون ها کسی آنچنان به هدفون های "توگوشی" توجه نمی کند. با این حال و علی رغم اینکه برای برخی از افراد هدفون های قدرتمند و بزرگ "روگوشی" جالب تر می نماید، قابلیت حملی که هدفون های توگوشی از آن برخوردارند سبب می شود تا از جمله ابزارهای پرکاربرد روزانه باشند، مخصوص اگر لازم باشد که روزانه مسافتی را با استفاده از اتوبوس و مترو طی نمایید. اگر یک جفت هدفون های توگوشیِ باکیفیت داشته باشید بهترین دوستتان در روزهای خوب و بد خواهد بود. افزون بر این ها، مبادله هدفون های Earpods اپل با هدفونی که کیفیت عملکرد بالاتری داشته باشد (و از نظر سبک طراحی نیز شخصی تر به چشم بیاید) تغییر شایانی در زندگی خواهد بود. به همین خاطر، تعدادی مدل های اخیر این قبیل هدفون ها را انتخاب کرده ایم که بعضی هایشان ارزان قیمت و بعضی هم حسابی گران قیمت هستند، اما در صورت استفاده از هرکدامشان، کیفیت صوتی بسیار عالی را در اختیار می گذارند.

کپسول هوشمند محتویات خود را تا رسیدن به هدف مورد نظر آزاد نمی‌کند.

داروهایی برای درمان مشکلات آزار دهنده مثل روده تحریک پذیر و بیماری کرون وجود دارند، اما متاسفانه تاثیر آن‌ها به خاطر برخورد با موانعی در معده یا روده کوچک کم می‌شود. این اعضای بدن تمایل دارند بعضی از داروها را قبل از اینکه بتوانند اثر خود را روی بدن بگذارند جذب کنند. اما نوع جدیدی از کپسول محتویات خود را تا زمان رسیدن به روده بزرگ نگه می‌دارد، و در جایی که دارو می‌تواند تاثیر کامل داشته باشد آن را آزاد می‌کند.

ساخت باتریهای مادام العمر