شبیه سازی تکامل آتشفشان کوه المپوس مریخ

21 اردیبهشت
دانشمندان موفق به خلق یک مدل شبیه سازی شده از نحوه شکل گیری ساختارهای رمزآلود بر روی سطح آتشفشان مریخ به نام کوه المپوس شده اند. این پروژه تحقیقاتی بر اساس داده های تصویریِ بدست آمده از یک دوربین استریوی رزولوشن بالا (HRSC) بوده که بر روی فضاپیمای مریخ اکسپرس اروپایی نصب شده است، این فضاپیما نیز از دسامبر سال 2003 به بعد دور سیاره می چرخیده است. دانشمندان حاضر در گروه علوم سیاره ای و سنجش از دور با بهره گیری از تصاویر بدست آمده یک مدل زمینی را از آتشفشان کوه المپوس ساختند. بنابر داده های تصویری، پوسته آتشفشان به صورت تراس های قوسی، شکل گرفته است. شیب تند کوه المپوس در مقاله هایی که پیش از این چاپ شدند نیز مورد بحث و مداقه قرار گرفته بود. کوه المپوس بزرگترین آتشفشان موجود بر سطح مریخ است که احتمالا در منظومه شمسی نیز بزرگترین از نوع خود می باشد، به نحوی که بیش از 600 کیلومتر عرض داشته و ارتفاع آن از سطح مریخ نیز 27 کیلومتر می باشد.

این مدل توسط دانشمندان بخش علوم سیاره و سنجش از دور موسسه علوم جغرافیایی در Freie Universität برلین با همکاری مرکز تحقیقات علوم زمین شناسی آلمان در پوتسدام و دانشگاه ایالتی آریزونا انجام گرفته است. یافته ها نیز در آخرین نسخه از ژورنال علمی بین المللی Journal of Geophysical Research -- Planets  منتشر شده است.
مطالعه مزبور حاکی از آنست که دفرماسیون های مشاهده شده این آتشفشان از یک سو به علت گرانشِ موجود بر روی مریخ (40 درصد گرانش زمین) و از سوی دیگر به خاطر مقاومت کم فرسایشی در سطح زیرین مریخ بوقوع پیوسته است.
بررسی هایی که اخیراً بر روی تعاملات بین آتشفشان مریخ و زمین زیر آن انجام شده است، با همکاری دانشمندان زمین شناس در Freie Universität  برلین، مرکز تحقیقات برای علوم جغرافیایی در پوتسدام (بخش فیزیک زمین لرزه و آتشفشان) و دانشگاه ایالتی آریزونا (دانشکده اکتشافات زمین و فضا) در تمپه آریزونای آمریکا انجام گرفته است. شبیه سازی کامپیوتری که  توسط تیم یاد شده انجام شده، برای اولین بار شکل گیری تراس هایی را طی مرحله رشد آتشفشان نشان می دهد.
آتشفشان کوه المپوس بر روی مریخ با ارتفاع 22 کیلومتری تقریباً دو و نیم برابر ارتفاع کوه اورست است. قطر آن 600 کیلومتر است بنابراین کوه المپوس بزرگترین آتشفشان موجود در منظومه شمسی است. آخرین یافته ها در مورد این ابرآتشفشان شناخت بهتر آتشفشان های روی زمین را نیز به همراه خواهد داشت.

سوئیچ های هیبریدی گرافنی –نانوتیوبی

گرافن را به عنوان ماده ای جادویی وصف کرده اند که قابلیت انجام کارکردهای غیرعادی و جالبی را دارد. نانوتیوب های نیتریدِ بور هم در قلمرو علم مواد ناشناخته نیستند، و می توان آنها را به وسیله علم مهندسی دستکاری کرد تا کاربردهای زیست شناسی و فیزیکی موردنظر را داشته باشند، اما استفاده از هریک از این مواد در حوزه الکترونیک به تنهایی نتایج خسارت باری در پی خواهد داشت.

زبان قورباغه: رشته ای چسبناک از ماهیچه خالص

دانشمندان برای اولین بار موفق شده اند تا توضیحی بر رخ دادهای زمان تماس زبان قورباغه با سطح خارجی بیابند. به نظر می رسد زبان قورباغه و نوار چسب مشابهت هایی با هم دارند. زبان این حیوان هنگام جداشدن از سطح مورد نظر تعداد بسیار زیادی از رشته های کوچک یا فیبریل ها را تشکیل می دهد و قبل از اینکه تماس میان زبان و سطح به طورکلی قطع شود، تک تک این رشته ها یکی بعد از دیگری از هم می گسلد.

افزایش جریان پروتئین باعث توسعه بیماری فیبروز ریوی می شود.

بیماری فیبروز (فساد الیاف و تصلب بافتی) ریوی ایدیوپاتیک، شکل بسیار تهاجمی از فیبروز ریوی است که پیش بینی آن هم بسیار سخت است. این بیماری کشنده، که تاکنون هیچ درمان عملی برای آن وجود ندارد، توسط رسوب عظیم از بافت های همبند و زخمی در ریه ایجاد می شود که منجر به کاهش تصاعدی عملکرد ریه و در نهایت مرگ می شود. بافت همبند عمدتا توسط میوفیبروبلاست تولید می شود. این گروه تحقیقاتی به رهبری آقای Silke Meiners از موسسه زیست شناسی ریه و CPC برای اولین بار نشان دادند که فعال شدن میوفیبروبلاست بستگی به افزایش جریان پروتئین توسط پروتئازوم 26S (یک جز تشکیل دهنده پروتئین است) دارد.

ازدواج باعث ارتقاء سلامت روحی و روانی خانمها می شود

ازدواج، برای بزرگسالان خصوصا زنان از لحاظ روانی بسیار خوب است. طی تحقیقی که بتازگی صورت گرفته است، ازدواج (حتی ازدواج دوم) پیشرفت بسیار خوب و مثبتی بر سلامت روانی افراد می گذارد

با توجه به تحلیلی جدید، نتایج مربوط به ذره خدا غیرقطعی می باشند

بیش از دو سال پس از آنکه فیزیکدانانی از سازمان اروپایی تحقیقات هسته ای (CERN-سرن) کشف ذره زیراتمی جدیدی را اعلام کردند، دانشمندان هنوز به بحث درباره این که آیا ذره بنیادین جدیدی که آن ها شناسایی کردند، واقعا بوزون هیگز دست نیافتنی است یا نه ادامه می دهند.