شبیه سازی تکامل آتشفشان کوه المپوس مریخ

21 اردیبهشت
دانشمندان موفق به خلق یک مدل شبیه سازی شده از نحوه شکل گیری ساختارهای رمزآلود بر روی سطح آتشفشان مریخ به نام کوه المپوس شده اند. این پروژه تحقیقاتی بر اساس داده های تصویریِ بدست آمده از یک دوربین استریوی رزولوشن بالا (HRSC) بوده که بر روی فضاپیمای مریخ اکسپرس اروپایی نصب شده است، این فضاپیما نیز از دسامبر سال 2003 به بعد دور سیاره می چرخیده است. دانشمندان حاضر در گروه علوم سیاره ای و سنجش از دور با بهره گیری از تصاویر بدست آمده یک مدل زمینی را از آتشفشان کوه المپوس ساختند. بنابر داده های تصویری، پوسته آتشفشان به صورت تراس های قوسی، شکل گرفته است. شیب تند کوه المپوس در مقاله هایی که پیش از این چاپ شدند نیز مورد بحث و مداقه قرار گرفته بود. کوه المپوس بزرگترین آتشفشان موجود بر سطح مریخ است که احتمالا در منظومه شمسی نیز بزرگترین از نوع خود می باشد، به نحوی که بیش از 600 کیلومتر عرض داشته و ارتفاع آن از سطح مریخ نیز 27 کیلومتر می باشد.

این مدل توسط دانشمندان بخش علوم سیاره و سنجش از دور موسسه علوم جغرافیایی در Freie Universität برلین با همکاری مرکز تحقیقات علوم زمین شناسی آلمان در پوتسدام و دانشگاه ایالتی آریزونا انجام گرفته است. یافته ها نیز در آخرین نسخه از ژورنال علمی بین المللی Journal of Geophysical Research -- Planets  منتشر شده است.
مطالعه مزبور حاکی از آنست که دفرماسیون های مشاهده شده این آتشفشان از یک سو به علت گرانشِ موجود بر روی مریخ (40 درصد گرانش زمین) و از سوی دیگر به خاطر مقاومت کم فرسایشی در سطح زیرین مریخ بوقوع پیوسته است.
بررسی هایی که اخیراً بر روی تعاملات بین آتشفشان مریخ و زمین زیر آن انجام شده است، با همکاری دانشمندان زمین شناس در Freie Universität  برلین، مرکز تحقیقات برای علوم جغرافیایی در پوتسدام (بخش فیزیک زمین لرزه و آتشفشان) و دانشگاه ایالتی آریزونا (دانشکده اکتشافات زمین و فضا) در تمپه آریزونای آمریکا انجام گرفته است. شبیه سازی کامپیوتری که  توسط تیم یاد شده انجام شده، برای اولین بار شکل گیری تراس هایی را طی مرحله رشد آتشفشان نشان می دهد.
آتشفشان کوه المپوس بر روی مریخ با ارتفاع 22 کیلومتری تقریباً دو و نیم برابر ارتفاع کوه اورست است. قطر آن 600 کیلومتر است بنابراین کوه المپوس بزرگترین آتشفشان موجود در منظومه شمسی است. آخرین یافته ها در مورد این ابرآتشفشان شناخت بهتر آتشفشان های روی زمین را نیز به همراه خواهد داشت.

سونی جزئیات ارتش تلویزیون‌های اندرویدی خود را با قیمت و توانایی‌های جدید عرضه کرد

دوباره بهار شده و این بدان معنا است که شکوفه‌ها روییده‌اند، آلرژی‌ها شایع شده و مهم‌تر از همه در زمینه تکنولوژی، جرقه‌های پخش تلویزیون‌های 4K UHD در میان ما می‌درخشند. این هفته، نوبت سونی بود تا شرکتی باشد که جزئیات قیمتی و توانایی‌های خط جدید تلویزیون‌های اندرویدی 4K UHD خود را عرضه کند.

smart ED مدل 2017

اسمارت با نسل خود گسترش چشمگیری در محصولات جهانی خود ایجاد کرده است. نسل جدید اسمارت با دو طراحی متفاوت بدنه، دو نوع موتور، دو نوع سیستم انتقال قدرت و ترکیب رنگ هایی منتوع تر از آنچه که فکرش را می کنید عرضه می شود. اما مدل برقی این اتومبیل فعلاً در بازار های آمریکا عرضه نمی شود.

محققان شیوه جدیدی را برای اندازه گیری فواصل کیهانی به صورت 3 بعدی پیشنهاد دادند

چه می شد اگر اندازه گیری فاصله بین زمین و کهکشان های دوردست به آسانی بیرون آوردن یک متر قدیمی از جیب بود. هم اکنون محققان UBC شیوه جدیدی را برای محاسبه فواصل در کیهان با بهره گیری از انفجارهای رازآلود انرژی پیشنهاد داده اند.

کشفِ ویژگی‌های ساختاریِ جدیدی از موی انسان

به مدت 70 سال است که ساختار موی انسان به صورت گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است با این وجود هنوز دانشمندان نتوانسته‌اند به تصویر کاملی از ساختار داخلی آن دست یابند. در حال حاضر گروهی از پژوهشگران با ترکیب پرتوی کوچکتر از میکرونِ اشعه‌ی X با هندسه‌ی برش عرضی توانستند ویژگی‌های ساختاریِ جدیدی از موی انسان کشف کنند.

گاردن بریج سبز لندن

بنا به برنامه ریزی های انجام شده قرار است روی این پل انواع گیاهان گل دار و میوه دار کاشته شود. هم اکنون اطلاعات بیشتری در مورد گیاهانی که روی گاردن بریج لندن کاشته خواهند شد اعلام شده است. قرار است این پل "بهشت سبزی در میانه شهر لندن" باشد. کار طراحی چشم انداز توسط دن پیرسون صورت گرفته است و گیاهان مورد نظر منعکس کننده زمان، اقلیم ها و فصول مختلف سال خواهند بود.