شبیه سازی تکامل آتشفشان کوه المپوس مریخ

21 اردیبهشت
دانشمندان موفق به خلق یک مدل شبیه سازی شده از نحوه شکل گیری ساختارهای رمزآلود بر روی سطح آتشفشان مریخ به نام کوه المپوس شده اند. این پروژه تحقیقاتی بر اساس داده های تصویریِ بدست آمده از یک دوربین استریوی رزولوشن بالا (HRSC) بوده که بر روی فضاپیمای مریخ اکسپرس اروپایی نصب شده است، این فضاپیما نیز از دسامبر سال 2003 به بعد دور سیاره می چرخیده است. دانشمندان حاضر در گروه علوم سیاره ای و سنجش از دور با بهره گیری از تصاویر بدست آمده یک مدل زمینی را از آتشفشان کوه المپوس ساختند. بنابر داده های تصویری، پوسته آتشفشان به صورت تراس های قوسی، شکل گرفته است. شیب تند کوه المپوس در مقاله هایی که پیش از این چاپ شدند نیز مورد بحث و مداقه قرار گرفته بود. کوه المپوس بزرگترین آتشفشان موجود بر سطح مریخ است که احتمالا در منظومه شمسی نیز بزرگترین از نوع خود می باشد، به نحوی که بیش از 600 کیلومتر عرض داشته و ارتفاع آن از سطح مریخ نیز 27 کیلومتر می باشد.

این مدل توسط دانشمندان بخش علوم سیاره و سنجش از دور موسسه علوم جغرافیایی در Freie Universität برلین با همکاری مرکز تحقیقات علوم زمین شناسی آلمان در پوتسدام و دانشگاه ایالتی آریزونا انجام گرفته است. یافته ها نیز در آخرین نسخه از ژورنال علمی بین المللی Journal of Geophysical Research -- Planets  منتشر شده است.
مطالعه مزبور حاکی از آنست که دفرماسیون های مشاهده شده این آتشفشان از یک سو به علت گرانشِ موجود بر روی مریخ (40 درصد گرانش زمین) و از سوی دیگر به خاطر مقاومت کم فرسایشی در سطح زیرین مریخ بوقوع پیوسته است.
بررسی هایی که اخیراً بر روی تعاملات بین آتشفشان مریخ و زمین زیر آن انجام شده است، با همکاری دانشمندان زمین شناس در Freie Universität  برلین، مرکز تحقیقات برای علوم جغرافیایی در پوتسدام (بخش فیزیک زمین لرزه و آتشفشان) و دانشگاه ایالتی آریزونا (دانشکده اکتشافات زمین و فضا) در تمپه آریزونای آمریکا انجام گرفته است. شبیه سازی کامپیوتری که  توسط تیم یاد شده انجام شده، برای اولین بار شکل گیری تراس هایی را طی مرحله رشد آتشفشان نشان می دهد.
آتشفشان کوه المپوس بر روی مریخ با ارتفاع 22 کیلومتری تقریباً دو و نیم برابر ارتفاع کوه اورست است. قطر آن 600 کیلومتر است بنابراین کوه المپوس بزرگترین آتشفشان موجود در منظومه شمسی است. آخرین یافته ها در مورد این ابرآتشفشان شناخت بهتر آتشفشان های روی زمین را نیز به همراه خواهد داشت.

لیتوسفر فلات مرکزی ایران

زمین شناسان نازک شدگی لیتوسفر مرکزی ایران را در ارتباط با تشکیل یک مجموعه دگرگونی حلقوی فلات ایران مرکزی توصیف می کنند.

کندسازی تقسیم سلولی تا حد توقف

دانشمندان با پرده برداری از یکی از رازآلودترین جنبه های روند کپی دی ان ای، به حل معمایی دیرینه کمک رسانده اند که شناخت از روند کپی شدن دی ان ای را با ابهاماتی روبرو ساخته بود، این کشف همچنین کاربردهای مهمی در تمام زمینه های حیات دارد.

«ساعت مغزی» به سازماندهی خاطرات می پردازد

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 30 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

نکته های سلامتی: ماساژ درمانی نیز محدودیت های خاص خود را دارد

از نظر بسیاری از افراد هیچ چیز به اندازه یک ماساژ عمیق آرامش بخش نیست. اما به یاد داشته باشید ماساژ درمانی، شفابخش همه خستگی ها نیست و لازم است در استفاده از آن احتیاط کرد.

ویدئو: کهکشان های باستانی فوق درخشانِ ِستاره ساز،  کیهان کنونی را شکل داده اند