استفاده از اپ های نجومی مخصوص گوشی های همراه برای مطالعه آسمان

01 اردیبهشت
هر کدام از ستاره ها هاله رنگی متفاوتی را از خود ساطع می کنند. می توانید با استفاده از اپ های نجومی خاص گوشی همراه رنگ هر کدام از ستاره های آسمان را دریابید. غروبهای دلپذیر فصل بهار نیز زمان مناسبی است که از منزل بیرون بروید به آسمان بالای سر خود نگاه کرده و از آسمان شب لذت ببرید. صورت های برجسته زمستانی از قبیل شکارچی، ثور و ارابه ران بعد از تاریکی به مدت چند ساعتی در سمت غرب آسمان قابل مشاهده خواهند بود. اما در شرق آسمان، ستاره های تابستانی از قبیل گاوران، هرکول، وگا و ماکیان خودنمایی می کنند و اگر اواخر شب هنگام به تماشای آسمان بنشینید مقابل چشمان شما پدیدار خواهند شد.در این مطلب نگاهی به ستاره ها بر روی گوشی همراه خواهیم داشت و نحوه نامگذاریشان، چگونگی استفاده از یک اپ موبایلی محبوب برای مشاهده برخی از مشهورترین این ستاره ها و مشاهده درخشش رنگین کمانی شان (یا به زبان علمی طیف رنگی شان) را شرح خواهیم داد. با کوی دانش همراه شوید...

اسم ها چه معنایی دارند؟
از میان هزاران ستاره ای  که به علت درخشش آنها امکان دیدنشان با چشم غیرمسلح وجود دارد، تنها چند صد ستاره که از بقیه روشن تر هستند با اسامی خاصی نامگذاری شده اند. در نجوم مدرن برای بسیاری از ستاره ها از نام های عربی استفاده شده است که توسط منجمان عصر باستان واقع در خاورمیانه استفاده می شدند، برای برخی نیز از نام های یونانی و لاتین استفاده می شد. طی قرن دوم منجمان یونانی از قبیل هیپارخوس و بطلمیوس از انواع مختلفی از همین نام ها برای انتشار کاتالوگ های مربوط به ستاره های درخشان و صورت های فلکی استفاده نمودند که از آن بخش از جهان که محل زندگی ایشان بود یعنی نیمی از آسمان، با چشم غیرمسلح دیده می شدند. اکثر این صورت های فلکی از روی خدایان و الهه های یونانی و رومی و حیوانات نامگذاری شدند.
با توجه به اینکه مسافرانی به دیگر نقاط جهان رفتند و آسمان های جدید را دیدند، طی قرن های بعدی صورت های فلکی بیشتری نیز به کاتالوگ 48 تایی بطلمیوسی اضافه شدند. بعد از سفرهایی که در قرن های 17 و 18 انجام شدند، صورت های فلکی بیشتری به قبلی ها اضافه شد که بیشتر حول قطب جنوبی سماوی بودند.

امروزه اتحادیه بین المللی نجوم (IAU) به صورت رسمی 88 صورت فلکی را به رسمیت شناخته است که هر کدامشان مرز مشخصی دارند.

بنابراین رویِ همرفته 88 صورت فلکی شناخته شده کل کره سماوی را دربرمی گیرند و البته بینشان فاصله ای وجود نداشته یا با هم همپوشانی ندارند. اپ مشاهده آسمانی که در اختیار دارید نیز آسمان را برحسب همین صورتها سازماندهی می کند و برای این منظور معمولاً از اختصار سه حرفی همانند Ori برای صورت شکارچی و CMa برای کلب الاکبر استفاده می کند. البته برخی از اپ ها مثل SkySafari گزینه نمایش مرزهای صورت فلکی را هم در اختیار کاربران می گذارند.

بسیاری از نام های خاص انتخابی برای ستاره ها توصیفی هستند. مثلا معنای ریگل که پای غربی صورت فلکی شکارچی را می سازد "پا" می باشد. در مقابل ستاره ای که پای دیگر صورت شکارچی را تشکیل می دهد سیف، "شمشیر غول" نام دارد، نامی که در اصل برای ستاره دیگری در نظر گرفته شده بود. برخی از نام های انتخابی برای ستاره ها چندان هم توصیفی نیستند. مثلاً نام همسایه صورت شکارچی که سیریوس می باشد و روشن ترین ستاره شب است به معنای "درخشان یا سوزان" است و ستاره قرمز فام قلب عقرب که درحال حاضر در نزدیکی مریخ در آسمان صبحگاهی قرار دارد، نامی به معنای "رقیب مریخ" دارد.

تصویر اصلی (ارجینال) دوقلوهای برج جوزا از نسخه 1603 Uranometria به قلم جوان بایر. سمبل های ستاره های برجسته بسته به درخشش هر ستاره فرق می کند و با نام های خاص یا حروف یونانی نامگذاری شده اند. نوار تیره عریض نشاندهنده زودیاک (منطقه البروج) می باشد. زیر این نوار، ستاره های روشن پروسیون و ابط الجوزا که در طرفین کهکشان راه شیری قرار دارند هر یک نامگذاری شده اند.

بسیاری از باقی ستاره ها که با چشم غیرمسلح مشاهده می شوند نامی ندارند، و ستاره شناسان و اپ های گوشی های همراه از سایر سیستم های نامگذاری برایشان استفاده می کنند. سال 1603 جوان بایر آلمانی کاتالوگ "Uranometria"  خود را منتشر ساخت که در آن روشن ترین ستاره های موجود در هر کدام از صورت های فلکی به ترتیب تقریبی روشنایی نامگذاری شده اند. 24 ستاره اول با استفاده از الفبای یونانی از الفا تا اومگا نامگذاری شده اند. سیریوس به عنوان مثال با نام آلفا کلب اکبر و یا α CMa هم مشخص شده است.
 درصورتی که صورت فلکی شامل بیش از 24 ستاره باشد، آنگاه باقی ستاره ها با استفاده از حرف وچک c ،b ،a و... نامگذاری شده اند، البته از حروف j  و v استفاده نشده است. در نجوم عصر جدید از سیتم بایر استفاده شده و این سیستم گسترش هم داده شده است. ستاره های کم نورتری که وی قادر به مشاهده شان نبود برحسب حروف بزرگ C ،B ،A و... نامگذاری شده اند. به این ترتیب حدود 3 هزار ستاره نامگذاری شده است. سیستم مزبور البته کامل نیست، برخی از ستاره ها بین دو صورت فلکی متفاوت مشترک بودند یا بعدها به صورت های مجاور خود نقل مکان کردند، بنابراین احتمال وجود شکاف در مجموعه ها هست.
در زمان اسحاق نیوتون یعنی اوایل قرن 17، سیستم تشخیص فلامستیدی بر اساس دسته بندی از ستارگان که جان فلامستید ستارشناس تعیین کره بود منتشر شد. این بار به ازای هر صورت فلکی، ستاره ها شماره گذاری شده بودند، آنهم به ترتیب و با استفاده از مکانی که از غرب به شرق اشغال می کردند. این سیستم امکان برچسب زنی ستاره های کم نورتری را که از چشم بایر پنهان افتاده بودند نیز فراهم آورد. سیستم فلامستید هم اکنون شامل حدود 2500 ستاره می شود، اما معمولاً در اپ ها و چارت های ستاره ای، بیشتر از تشخیص بایری استفاده می شود، چون این سیستم درخشان ترین ستاره را راحت تر پیدا می کند. دلیل دوم هم آنست که به مرور دهه ها و قرن ها، ستاره ها موقعیت خود را تغییر داده اند و بنابراین سیستم فلامستیدی برای شمارش آنها دیگر قابل اعتماد نیست.
بیشتر اپ های نمودار آسمانی که ستاره هایی دورتر از انواع قابل مشاهده با چشم غیرمسلح، بین 100 هزار الی 24 میلیون عدد را بسته به اپ دربر می گیرند، برای کاربران عینک دوچشمی و تلسکوپ انتخاب بهتری محسوب می شود. این ستاره ها از ایندکس های حرفه ای رصدخانه اخترفیزیک اسمیتسونیان یا (SAO)، رصدخانه دانشگاه هاروارد کاتالوگ هنری دراپر (HD) و کاتالوگ ماهواره ای هیپارکاس (HIP) استخراج می شوند. در اپ موبایلی که دست شماست، برخی از ستاره هایی که مورد علاقه شیفتگان نجوم قرار دارند را تنها با استفاده از نام گذاری های انجام شده توسط همین منابع می توان پیدا کرد، البته نام گذاری های یاد شده شامل برخی موارد جالب توجه هم می شود، به عنوان مثال ستاره هایی که اگزوپلنت هایشان تایید شده است، ستاره های کربنی قرمز رنگ کم نور و افزون بر این ها. از کدهای مشابه در بیشتر تلسکوپ های کامپیوتری هم استفاده می شود. برای دانستن نحوه اتصال گوشی همراه خود به  تلسکوپ می توانید از مطالب آموزشی که در اینترنت وجود دارد استفاده کنید.

ستاره های رنگی!
 هر ستاره ای رنگین کمان رنگی خاصی را از خود ساطع می کند. به عنوان مثال، ستاره هایی مثل غول های سرخ داریم که کم مانده لایه های بیرونی خودشان را به فضا پرتاب کنند، یا مثلاً از غول های آبی رنگی همانند ریگل که در صورت فلکی شکارچی وجود دارد و بالقوه امکان بدل شدن به ابرنواختر داشته و ستاره های زرد معمولی مثل خورشید خودمان که می توانند ثابت بوده و حرارت لازم را برای شکل گیری حیات فراهم کنند. بنابراین دفعه بعدی که هوا صاف بود به رنگ هر کدام از ستاره های بالای سرتان توجه کنید.
هرچند که تمام ستاره ها دارای هسته داغی هستند که اتم ها را به درجاتی که به میلیون ها سر می زند گداخت می کنند، اما دمای سطح ستاره ها بسته به جرم، سن و سال و ترکیب ستاره ها با هم فرق می کند. دمای یاد شده است که باعث می شود نور هر کدام از ستاره ها طیف رنگی منحصر به فردی را داشته باشد.
اجازه بدهید قیاس جالبی را مطرح کنیم، اگر فلزی را در معرض حرارت قرار بدهید رنگ فلز به دلیل بالا رفتن دمایش تغییر می کند، و رنگش به قرمز تغییر می کند، هرچند ممکن است نارنجی و زرد هم بشود، و سپس سفید رنگ شده و درنهایت نور آبی-سفید رنگی ایجاد می شود که جوشکاران بایستی در مقابل آن از محافظ مخصوص استفاده نمایند.
ستاره شناسان یک سیستم دسته بندی ای را تدوین نموده اند که الگوی دسته بندی آن، رنگ نور ستاره ها و در نتیجه دمایشان می باشد. هر دسته از طیف های نوری نیز با حرف خاصی مشخص شده است. لازم بود درسیستم نامگذاری ابتدایی که D ،C ،B ،A و غیره می باشد، تغییراتی داده می شد، زیرا کشفیات بیشتری انجام شده و سیستم نیاز به تعدیل داشت. نتیجه این تلاش ها مجموعه جدیدی از حروف O ،B ،A ،F ،G ،K ،M  است. ستاره های دسته O از همه داغ تر هستند، به نحوی که دمای سطوح آنها تا 30 هزار درجه کلوین و یا 29727 درجه سلسیوس هم می رسد و ستاره های دسته M نیز خنک ترین ستاره ها هستند، به نحوی که دمایشان به 2227 درجه سلسیوس می رسد. (درجه کلوین، معادل سلسیوس می باشد، اما 0 درجه آن، صفر مطلق را نشان می دهد. تمامی دماهای ذکر شده در ادامه برحسب کلوین هستند)

نوری که ستاره ها منتشر می کنند در رِنجِ وسیعی از طیف الکترومغناطیسی منتشر می شود و در طول موج های قابل دید به رنگی که با دمای ستاره مرتبط است مشاهده می شود. به این منحنی، منحنی توزیع تشعشع جرم سیاه گفته می شود که به ازای ستاره ای با درجه حرارت 5700 کلوین نشان داده شده است.

برمبنای مثالی که در مورد جوشکاران مطرح کردیم، ستاره های دسته O روشن ترین هستند و ستاره های دسته M کم نورترین به شمار می آیند، به نحوی که تقریباً برای چشم افراد و تلسکوپ نامرئی می باشد. به همین خاطر است که روشن ترین ستاره ها در صورت های فلکی محبوب، معمولا آنهایی هستند که آبی-سفید می باشند. ستاره های نوع M، هشتاد درصد از ستاره های موجود در کهکشان را تشکیل می دهد، این ستاره ها به دلیل آنکه بسیار آهسته می سوزند و طول عمر بلندی به اندازه 200 میلیارد سال دارند تعدادشان هم بالاست! خورشید طلایی رنگ منظومه شمسی در رنج میانه این ستاره ها جای می گیرد و ستاره ای از نوع G می باشد که دمای سطح آن به 5800 درجه کلوین یا 5527 درجه سلسیوس می رسد و عمرشان نیز 10میلیارد سال است. البته، خورشید به اندازه ای نزدیک به زمین و روشن است که از دید ما سفید رنگ به نظر می رسد.
به منظور نامگذاری ستاره هایی که مابین این دو حرف جای می گیرند، نمره ای از 0.9 منظور می شود. بنابراین ستاره A8 تقریباً به اندازه ستاره F خنک محسوب می شود. درنهایت، مدلی با استفاده از اعداد رومی نیز برای مشخص کردنِ اندازه ستاره به آن اختصاص داده می شود. ستاره های فوق غول پیکری همانند ریگل و دِنِب از نوع la هستند و ستاره های بزرگ همانند Arcturus  و Aldebaran نیز نوع III می باشند. خورشیدِ زمین ستاره ای با اندازه عادی و از نوع G2V است.

ستاره شناسان از نموداری به نام دیاگرام هرتسپرونگ-راسل برای نشان دادن نحوه ارتباط دسته های مختلف ستاره ای برطبق درجه حرارت و روشنایی درونی شان استفاده می کنند. معمولا ستاره های درخشان بزرگترینشان هستند، ستاره هایی که از توالی اصلی منشعب شده اند.

تمامی اپ های نمودار آسمان، سمبل های ستاره ای را برطبق دسته بندی ستاره ایِ ستاره کدبندی می کنند. با کلیک بر روی ستاره، اطلاعات در مورد نام ها و خصوصیات ستاره، بزرگی بصری (میزان درخشش آن) دسته طیفی، فاصله، جرم و از این قبیل مشخص می شود. خصوصیات ستاره های عمده غالباً در صفحه ای مخصوص ذکر شده است و مواردی مثل تکامل، روایت های قومی و خصوصیات فیزیکی آن را شامل می شود. برخی از اپ ها از لینک های ویکی پدیا برای در اختیار گذاردن اطلاعات بیشتر استفاده می کنند، از جمله داده های زنده یا اتصال وای فای.
به هر حال، با وجودیکه در طیف نوری، رنگ سبز، حد فاصل بین آبی و زرد قرار می گیرد، اما چشم انسان نمی تواند فوتون های سبز رنگ را از انواع دیگر بدون تحریک گیرنده های قرمز و آبی جدا کند. خورشید نوری را از خود منتشر می سازد که اطراف بخش سبز رنگ طیف به اوج خود می رسد، ولی چشم انسان نورخورشید را صرفاً برنگ سفید مشاهده می کند. بنابراین در آسمان ستاره سبزرنگی که چشم ما قادر به دیدنش باشد وجود ندارد.
در ادامه تعدادی از ستاره هایی را معرفی می کنم که پیدا کردنشان در آسمان بهار آسان است تا شما نیز بتوانید مهارت های آسمان نگری خود را امتحان کنید. با قرار دادن اپ موبایلی مربوطه روی حالت قطب نما یا واقعیت افزوده، صفحه خود را رو به آسمان حرکت بدهید تا درخشان ترین ستاره ها را برایتان پیدا کند و یا از کلید سرچ استفاده کنید و از اپ خود بپرسید که به کدام قسمت باید نظر بیفکنید.

آسمان جنوب غربی ساعت 9 صبح اوایل آوریل 2016

استفاده از اپ نجومی برای مشاهده آسمان
ابط الجوزا (یا α Ori) ستاره درخشانی در شانه شرقی صورت جبار شکارچی است. این ستاره ی ابرغول سرخِ "سرد" از کلاس M2Ib بوده و حدود 600 سال نوری با زمین فاصله داشته و  دارای دمای سطحی 3500 درجه کلوین (5840 درجه فارنهایت یا 3227 درجه سانتیگراد) می باشد. این ستاره دیگر پیر محسوب می شود و با حدود 7 میلیون سال سن هر زمان انتظار منفجر شدنش طی یک انفجار ابرنواختری را داریم. در واقع، شاید هم این اتفاق افتاده باشد اما درحال حاضر نور انفجار به ما نرسیده باشد! ابط الجوزا به خاطر سن و جرم بسیار بزرگی که دارد قرمز رنگ است، اما قرمزی آن ربطی به تعلقش به کلاس ستاره ای M ندارد. اگر این ستاره در منظومه شمسی قرار داشت تمام سیارات داخلی و کمربند سیارکی بایستی داخل آن واقع می شدند.این ستاره به اندازه ای بزرگ است که برخلاف بسیاری از ستاره ها زاویه ای قابل اندازه گیری را در آسمان به خود اختصاص می دهد و تلسکوپ فضایی هابل توانست از صفحه ستاره مزبور تصویربرداری کند. می توانید دست به مقایسه ابط الجوزا با سایر ستاره های روشن همان ناحیه بزنید و متوجه رنگ قرمز آن خواهید شد.

اپ های نمودارآسمانی بهتر، جزئیات بسیاری را در مورد ستاره های بزرگ در اختیار کاربران قرار می دهد. اپ SkySafari، شامل متن و تصویرهایی است که به صورت محلی روی ابزار شما ذخیره می شود.

پولوکس (یا β Gem) ستاره روشن نوع K0III به رنگ نارنجی است که بالای صورت شکارچی می نشیند، و نزدیک کاستور، از همتایان کلاس A2V خود است که حدود 4 انگشت به سمت غرب عرض دارد. این جفت ستاره نیمه روشن سرهای دوقلوهای برج جوزا را تشکیل می دهند. پولوکس  با درجه حرارت سطحی 4700 درجه کلوین (برابر با 8 هزار درجه فارنهایت یا 4427 درجه سلسیوس می سوزد) این ستاره صرفاً 34 سال نوری با ما فاصله داشته و یک جورهایی بزرگتر از خورشید زمین است. الدبران ستاره روشن نارنجی رنگ که چشم محنت بار گاو برج ثور را تشکیل می دهد، و در پایین دست سمت راست صورت شکارچی می نشیند از دیگر ستاره های دسته K می باشد.

در سمت شرق نیز ستاره دیگری متعلق به همین دسته جای دارد که روشن ترین ستاره تابستان بوده و نگهبان شمال می باشد، که چهارمین ستاره روشن آسمان است.
خورشید، خود ستاره ای از دسته G می باشد که می توان تمام روز به تماشایش نشست، اما از دیگر ستاره های برجسته که هر عصر می توان مشاهده اش کرد ستاره روشن کاپلا در ائوریگا یا ارابه ران می باشد که ستاره ای زردرنگ است. این ستاره در بلندای غربی آسمان به هنگام اواسط عصر قابل مشاهده بوده و بالا و بین صورت فلکی شکارچی وصورت W مانند ذات الکرسی قرار دارد. کاپلا (یا α Aur) در واقع از چهار ستاره تشکیل شده است، که به صورت تنگاتنگ هم در فاصله حدود 42 سال نوری از زمین واقع شده اند، اما دو ستاره روشن آن عبارتند از ستاره های دسته G (انواع G8III و G0III) که حرارت سطحی شان برابر با حدود 5500 درجه کلوین (9440 درجه فارنهایت یا 5227 درجه سلسیوس) می باشد. سایر ستاره ها دو ستاره کوتوله قرمز کم نور هستند. در واقع نقطه روشنی را با هاله زرد رنگ مشاهده می کنید.
پروسیون (یا α CMi) ستاره نوع F5IV رنگ پریده و به رنگ زرد و بسیار درخشان می باشد که در سمت شرق (به طرف چپ) و بین پولوکس و ابط الجوزا واقع شده است و در صورتِ دو ستاره ای  کلب الاصغر واقع بوده و به زمین بسیار نزدیک است، به نحوی که تنها 11 سال نوری فاصله دارد. ستاره قطبی، ستاره شمال ستاره دسته F است که بسیار کم نورتر می باشد. حال که حرف از سگ ها شد، خوب  است از شباهنگ (Sirius) هم نام ببریم که نام استعاری آن ستاره سگ می باشد و برچسبش کلب الاکبر یا سگ بزرگ می باشد. شباهنگ در این ماه در بخش پایینی آسمان جنوب غرب قرار دارد، که دقیقاً زیر و در سمت چپ و یا شرق صورت شکارچی قرار دارد. شباهنگ روشن ترین ستاره در کل آسمان شب می باشد، که اصلی ترین دلیلش آنست که بسیار نزدیک و با فاصله صرفاً 9 سال نوری از زمین قرار دارد و از آنجایی که ستاره سفید رنگی با دمای سطحی  9900 کلوین (17360 درجه فارنهایت و یا 9627 درجه سلسیوس) است، یک ستاره نوع A1V می باشد. کاستور که از همتایان پلوکس می باشد ستاره دیگری از دسته A می باشد، به این ترتیب می توان از دِنب و التایر نیز نام برد که ستاره های روشن وقت تابستان هستند. شباهنگ به خاطر نمایش طیفی از رنگ های سفید چشمک زن معروف است، این امر نیز به خاطر درخشش و موقعیتی است که شباهنگ در قسمت پایین آسمان دارد و بدین معناست که از میان ابر ضخیم اتمسفر می توان مشاهده اش کرد. به هر صورت امکان مشاهده ظاهر سفید رنگ درخشان این ستاره وجود دارد. ریگل یا (β Ori) که در پای سمت چپ صورت شکارچی قرار دارد ستاره نوع B8Ia، سفید و آبی رنگ درخشانی می باشد. سیف الجبار که پای دیگر شکارچی را تشکیل می دهد ستاره دیگر است اما کم نورتر می باشد. سطح ریگل با حرارت 12100 درجه کلوین (21320 درجه فارنهایت یا 11827 درجه سلسیوس) می سوزد و علی رفم فاصله تقریبا 900 سال نوری که دارد بسیار روشن می درخشد. در واقع این ستاره نیز به روشنایی ستاره ابط الجوزاست اما از نظر فاصله دو برابر آن می باشد.
 ستاره های دسته O در منتهی الیه طیف قرار دارند و بسیار داغ بوده و به سرعت هم می میرند، یعنی ظرف 10 میلیون سال یا این حدود بیشتر عمر نمی کنند. از آنجاییکه عمر این ستاره ها بسیار کوتاه است، تقریبا نادر هم هستند. کمربند مشهور صورت شکارچی شامل دو ستاره کلاس O می باشد، که عبارتند از نطاق (یا ζ Ori) در سمت شرق و مینتاکا در سمت راست. نطاق که کلمه معادل عربی برای "کمربند" می باشد ستاره غول پیکری روشن و آبی رنگ از دسته O9.7Ib می باشد و روشن ترین ستاره دسته خود در آسمان شب است. در تلسکوپ بزرگی که زیر آسمان تاریک قرار دارد، ناحیه اطراف نطاق با ابرهای درخشان حالت گازی پوشیده شده است.

حال که می دانید بدنبال چه باید بگردید، سعی کنید برخی از ستاره های دارای رنگ های مختلف را انتخاب کنید و از اپ آسمان نگری استفاده کنید و تا ببیند آیا حدستان صحیح بوده است یا خیر. به زودی در این زمینه حرفه ای خواهید شد و با توجه به اینکه تابستان هم دارد از راه می رسد ستاره های جدیدی در آسمان ظاهر می شوند که می توان به مشاهده شان پرداخت.

فراتر بروید
اگر دوست دارید نکات بیشتری را در مورد فیزیک ستاره ای یاد بگیرید، خوب است به اپ موبایلی Astrophysics II که مخصوص سیستم عامل iOS می باشد هم سر بزنید. اینترفیس کاربری این اپ نسبتا ساده است،اما شامل دموهای تعاملی و  تصویرهای بسیار جالبی می باشد. به عنوان مثال، منوی Light-Matter Interaction شما را به صفحه ای می برد که در آن به زبان ساده اصول فیزیکی نور شرح داده شده است. در انتهای این بخش انتخابی لینکی که نامش Black Body Radiation می باشد ابزاری را در اختیارتان می گذارد که می تواند برای ربط دادن رنگ ستاره و درجه حرارت آن به همدیگر از آن استفاده نمایید. در انتهای بخش یاد شده برخی لینک های دیگر هم وجود دارد که تصاویری از انتشار گازهای ستاره ای، طبق جذبشان را نشان می دهد. منوی The Doppler Effect منتهی به ابزاری می شود که بسته به سرعت نزدیک شدن یا بازگشت، برای بازی با طیف های آبی و قرمز نورستاره ای مناسب است.
اگر منوی Constellations را به سمت پایین پیمایش کنید می توانید نقشه های متحرک ستاره ای را پیدا کنید که با استفاده از اسلایدر موجود در آن نحوه تغییر شکل صورت های فلکی، به مرور زمان، در گذشته، زمان حاضر و آینده را به تناسب حرکت ستاره ها می توانید ببینید. در منوی The Open Cluster مدل سه بعدی از خوشه ستاره ای ثریا را مشاهده می کنید که به نام مسیر 45 هم شناخته می شود و قادرید برای دیدن فواصل مختلف ستاره ها از زمین آنرا بچرخانید. تحت بخش Evolution of Stars منوی فرعی به نام Main Stars وجود دارد که با انتخاب آن قیاس بین رنگ و اندازه هر کدام از ستاره ها را با خورشید دیده و توضیحی در همین رابطه نیز در اختیارتان قرار می گیرد. البته گزینه های دیگری هم وجود دارد، مثلاً تلسکوپ ها و اپتیک ها، سیاه چاله ها و ستاره های دوتایی. حتی مدل 3 بعدی از کهکشان راه شیری هم هست که مکان زمین و خوشه های شناخته شده  کروی را نشان می دهد. پیشنهاد اکید ما به خوانندگان این است که حتماً نگاهی به این آپشن ها داشته باشند، دبیران علوم هم بطور ویژه باید به این بخش توجه کنند.
در مطالب بعدی به اپ های موبایلی مخصوص اکتشاف نزدیکترین همسایه سماوی زمین یعنی ماه می پردازیم. مراحل، خسوف،اپ های مخصوص نقشه ماه و برخی از اپ های اکتشاف ماه را که از سوی ناسا و سایر منابع عرضه شده است معرفی می کنیم. تا آنزمان حواستان به آسمان بالای سرتان باشد!

دقت مادام العمر برای چرخدنده های سیاره ای جدید

شرکت Harmonic Drive که در فناوری سیستم های محرکه با دقت بالا متخصص است، در خلق سری جدید از چرخدنده های سیاره ای HPGP خود، دقت بالا، طراحی جمع و جور و قابلیت اطمینان را با هم آمیخته است. این سری جدید از چرخدنده ها، برخلاف چرخدنده های سیاره ای مرسوم، در تمام عمر خود حتی هنگامی که در سرعت بالا یا با نسبت دنده های کم کار میکند، دقت بالا و یکنواختی را فراهم میسازد.

آموزش همگام‌سازی تقویم Google ،Outlook و iCloud در ویندوز 10

زندگی پیچیده است و از این‌رو تقویم شما نیز اینگونه است. خوشبختانه، ویندوز 10 یکی کردن و مدیریت تقویم‌های مختلف را در یک مکان از طریق برنامه Calendar محقق کرده است. از این‌رو، به شما اجازه می‌دهد تا بدون هیچ دردسری مراقب ملاقات‌های هفتگی خود باشید.

بررسی بی ام دبلیو X5 مدل 2015

اینکه بی ام دبلیو X5 M اولیه باعث تضعیف این برند شده است محل بحث است، با این حال شکی نیست که حاصل این تکرار دوباره، یک اتومبیل معرکه است.

جوهرهای کاربری بر پایه ابریشم جهت نوشتن داده های زیست سنسوری روی انگشت

کلمه انگلیسی"contaminated" که با استفاده از جوهر ابریشمی حساس به باکتری روی یک جفت دستکش های جراحی چاپ شده است و نسبت به حضور باکتری ها واکنش نشان می دهد و رنگ آن از آبی به قرمز تغییر پیدا می کند. هرچند قبل از این شاهد عرضه "جوهرهای زیستی" بوده ایم که برای اندازه گیری مواردی چون سطح گلوکز می توان مستقیم آنها را روی پوست افراد و سایر سطوح استفاده کرد، اما جوهرهای کاربردی اینگونه معمولا به حرارت حساس هستند و به این ترتیب نمی توان از آنها در پرینترهای جوهرافشان استفاده کرد. محققان دانشگاه تافتز انگلستان موفق به ساخت جوهری بر پایه ابریشم شده اند که دارای عوامل حساس نسبت به حضور باکتری می باشد و می توانند در برابر سختی چاپ جوهرافشان نیز دوام بیاورد، در نتیجه امکان انجام پرینت زیست مولکول ها بیشتر می شود.

گجت تست DNA وارد میدان می شود

این گجت MinlON نام دارد و شما می توانید آن را به همراه یک لپ تاب در کیف خود جای دهید و وقتی به مقصد خود رسیدید آن را نصب کرده و بلافاصله تست DNA را شروع کنید و نتایج را در 48 ساعت دریافت کنید. ساخت این گجت قابل حمل، ارزان و سریع گامی بزرگ در تحول تعیین توالی ژن ها است.