تحلیل ترکیب شیمیایی خاکِ آنسوی منظومه شمسی

29 فروردین
ردیاب خاک بر روی پروب فضایی کاسینی (که به نام تحلیلگر خاک کیهانی یا CDA نیز شناخته می شود) موفق به شناسایی چند ذره بسیار ریز و بسیار نادر متعلق به خاک بین ستاره ای شده است که از خارج از منظومه شمسی آمده است، این تحلیلگر، ترکیب شیمیاییِ خاک یاد شده را بررسی کرده است.

درکمال تعجب مشخص شد ذرات مختلفِ خاک از نظر ترکیب، بسیار شبیه هم هستند و کل ترکیب عنصر کیهانی را در خود جمع آورده اند. بنابراین متخصصان می اندیشند که خاک یاد شده مدام از بین رفته، مجدداً شکل گرفته و بنابراین در "دیگ جادوگر" فضای بیرونی همگون می شود.
تحلیلگر خاک کیهانی که بر روی فضاپیمای بین المللی کاسینی قرار گرفته، موفق به شناسایی اثر کمرنگ و درعین حال بسیار متمایزی از خاک شده است که منشا آن از بیرون منظومه شمسی و از ابر بین ستاره ای محلی می باشد، منظور از ابر بین ستاره ای حباب تقریبا خالی از جنس گاز و خاک است که با مسیر و سرعت مشخصی از میان آن عبور می نماییم. در نموداری که ملاحظه می کنید، مکان زحل و منظومه شمسی به نسبت ابر بین ستاره ای محلی و مکان ما در کهکشان راه شیری نشان داده می شود.
ردیاب خاک که توسط هیدلبرگ طراحی شده است و بر روی پروب فضایی کاسینی قرار دارد و به نام تحلیلگر خاک کیهانی نامیده شده است، موفق به شناسایی ذرات بسیار ریز و بسیار نادر خاک بین ستاره ای متعلق به خارج از منظومه شمسی شده است و ترکیب شیمیایی خاک را بررسی کرده است. در کمال تعجب مشخص شد که ذرات متفاوت خاک، از نظر ترکیبی بسیار مشابه بوده و مجموع ترکیب عناصر کیهانی را در خود جمع آوری کرده اند. بنابرین متخصصان می اندیشند که خاک یاد شده مدام از بین رفته، دوباره شکل گرفته و بنابراین در "دیگ جادوگر" فضای بیرونی همگون سازی می شود. نتایجی که تیمی از محققان از جمله دانشمندان موسسه علوم زمینی و لابراتوار کلاوس تاشیرا برای شیمی کیهانی دانشگاه هیدلبرگ بدان دست یافته اند، در ژورنال ساینس منتشر شده است.
به گفته پرفسور دکترماریو تریلوف، دانشمند زمین شناسی از دانشگاه هیدلبرگ "خاک بین ستاره ای یکی از آخرین سنگرهای ناشناخته موجود در فضاست، ذرات انفرادی خاک کیهانی صرفاً 200 نانومتر اندازه دارند و پیدا کردنشان بسیار مشکل است." خاک مزبور بخشی از ماده بین ستاره ای است که از گاز و هلیوم  ونیز فلزات سنگین تشکیل شده است و ممکن است از روندهای تقطیری ستاره ها و سیارات ناشی شده باشد. این ذرات مواد خامی هستند که بلوک های اصلی سازنده زمین و سایر سیارات بین ستاره ای می باشند.
تاکنون برای مطالعه خاک بین ستاره ای، به ذراتی که به منظومه شمسی می رسند تکیه داشتیم. پروب فضایی استارداست در گذشته موفق به جمع آوری ذراتِ  مربوط به شار بسیار ضعیفی شدند که از منظومه شمسی عبور می کند. پرفسور تریلوف اضافه می کند: "اما این ذرات به شکل غیرطبیعی بزرگ بودند، بنابراین یافته های تیم تحقیقاتی احتمالاً در این مورد خاص صدق نمی کند." در مقابل، پروب کاسینی توانست 36 ذره از خاک بین ستاره ای را از میان میلیون ها ذره خاک ستاره ای شناسایی کند. افزون بر این CDA در موقعیتی است که خودش می تواند خاک مزبور را به کمک طیف سنجی توده ای تجزیه کند. به این ترتیب نتایجی بسیار دقیق تر بدست آمده است.
دکتر فرانک پوستبرگ، با استفاده از گرانت هیسن برگ در موسسه علوم زمین خاطرنشان می سازد که اندازه گیری های طیف سنجی جرم را می توان هم اکنون برای اولین بار "بر روی مقداری از ذرات خاک مزبور انجام داد که از نظر آماری قابل توجه می باشد." روند یاد شده صرفاً به واسطه مجموعه پیچیده ای از تست ها ممکن شد که در هیدلبرگ انجام گرفت و هدف از آن درجه بندی مدل های آزمایشگاهی CDA بوده است. برای دستیابی به این هدف، خاک سیلیکاتی بایستی در لابراتوار شتاب داده می شد تا به سرعت 40 کیلومتر بر ثانیه برسد که تقریباً همان سرعت خاک بین ستاره ای است.
به گفته دکتر پست برگ: "نتیجه اندازه گیری ها واقعاً شگفت انگیز بود. 36 ذره با منشاء بین ستاره ای که از نظر ترکیبی بسیار مشابه هستند، شامل ترکیبی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده صخره های فضایی می باشند که عبارت است از منیزیوم، آهن، سیلیکون و کلسیم و نسبتاً در کیهان فراوان هستند. هرچند ذره خاک، جرمی کمتر از یک تریلیاردم یک گرم را دارد، اما کل ترکیب عنصری کیهان، به جز گازهای بسیار فرّار در همین ذرات خاک یکجا جمع شده است. این ذرات را نمی توان در منظومه شمسی یافت." بیشتر دانشمندان انتظار داشتند خاک هایی که ترکیب های متفاوتی دارند با روندهای مختلفی که منشاء شان در اتمسفر ستاره های رو به مرگ است، انطباق داشته باشد. این تفاوت ها همچنین در خاک ستاره ای شهاب سنگ هایی یافت می شود که از نظر ترکیب ایزوتوپی بسیار منحصر به فرد می باشند. وی تاکید می کند: "داده های ما داستان کاملا متفاوتی را نشان می دهد."
 به گفته دانشمندان، خاک فردیت خود را از دست داده است، زیرا در "دیگ جادوگر" بین ستاره ای همگون سازی می شد. به گفته دکتر نیکولاس آلتوبلی که نویسنده اول و دانشمند نهاد فضایی اروپایی می باشد این خاک دارای حباب های غول پیکر و داغی است که حرارتشان به میلیون ها درجه می رسد و متعلق به انفجارهای ابرنواختری هستند که لبه هایشان از جبهه های شوکی برگرفته است که به صدها کیلومتر بر ثانیه می رسند. وی می گوید پیش از این تئوری مطرح شده بود که خاک بین ستاره ای می تواند صرفا تا چند صد میلیون سال از این محیط غنی از انرژی جان به در ببرد و بنابرین "اندک جان به دربردگان خوش شانس" که می توانند به منظومه های ستاره ای تازه درحال تشکیل برسند، خاک ستاره ای بکر هستند. آخرین نتایح تحقیق انجام گرفته تایید می کند که بیشتر ذرات یاد شده نابود شده و در ابرهای مولکولی که مناطق سرد و متراکم فضای بیرونی هستند مجددا تشکیل می شوند. بادهای بین ستاره ای این ذرات  را به صورت خاک همگون شده به داخل منظومه شمسی وارد می کنند.

کشفی جدید در عملکرد و حافظه مغز: پشت حافظه چه چیزی پنهان است؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که می توان میزان اطلاعاتی که توسط مغز شما ذخیره می شود را تغییر داد؟ محققان موسسه "McGill" دانشگاه مرکز سلامتی (RI-MUHC) کشف جدیدی کرده اند، آنها یک مولکول پروتئینی را شناسایی کردند که به عنوان بازدارنده در فرایند فرسودگی مغز عمل می کند و وقتی که از بین برود، عملکرد مغز بهتر و حافظه بیشتر می شود. بر اساس آخرین یافته های منتشر شده در " Cell Reports" شاخه اعصاب شناسی، این کشف جدید می تواند به روند بیماری در افراد مبتلا به بیماری اوتیسم و آلزایمر کمک شایانی کند..

دانشمند ناسا و ارائه پیشنهاد استفاده از لیزر برای کاهش مدت سفر به مریخ به 30 دقیقه

همه می دانند که مریخ سیاره ای بسیار دوردست است؟ در حال حاضر سفر کردن به مریخ که درچنین فاصله بعیدی قرار دارد یک ماه طول می کشد، اما دانشمندی اعتقاد دارد که راهی برای کم کردن این فاصله به سی دقیقه هست . فیلیپ لوبین، محققی در گروه کیهان شناسی تجربی سانتا باربارای دانشگاه کالیفرنیاست که این فکر به ذهنش خطور کرده است. نظریه وی شامل شلیک لیزر به فضاپیمای ریزی می شود تا فضاپیما بتواند سرعت سفر بسیار بالاتری را تجربه کند.

Impecca Alert Band امواج ذهنی را برای تشخیص خستگی رانندگان مورد بررسی قرار می‌دهد.

رانندگان هنگامی که در جاده دچار خواب‌آلودگی می‌شوند معمولا پنجره را باز می کنند و رادیو را زیاد می‌کنند. همچنین تعدادی از سیستم‌های هشدار دهنده که در این سال‌ها معرفی شده‌اند را دیده ایم؛ مانند نمایشگر هشدار چشمی خستگی راننده که میزان بسته شدن چشم رانندگان را بررسی می‌کند و آئودی در مورد قراردادن نمایشگر ضربان شمار در صندلی‌های خودرو تحقیقاتی کرده است. سربند هشداردهنده Impecca روند دیگری را طی می‌کند. این سربند فعالیت مغز را زیرنطر می‌گیرد و به رانندگان اخطار می‌دهد که دارند خسته می‌شوند پیش از اینکه خطرناک شود به کاربران زمان بیش‌تری می‌دهد تا بایستند و استراحت کنند.

آیا EEG در پیش بینی اکران موفق یک فیلم از سایر روش ها بهتر عمل می کند؟

75 درصد از فیلم ها به علت پخش تبلیغات شان در سالن های نمایش، دچار ضررهای مالی می شوند. در یک مطالعه تازه که در مجله علمی Marketing Reaserch منتشر گردیده، میزان فعالیت دیداری مغز در طول تماشای یک فیلم تبلیغاتی کوتاه از طریق دستگاه EEG اندازه گیری شده است. نتایج نشان دادند می توان با خوانش نوار EEG، اطلاعات به مراتب صحیح تر و ارزانتری نسبت به تبلیغات بازرگانی برای پیش بینی چگونگی استقبال مردم از اکران یک فیلم به دست آورد.

Galaxy Xcover 3 یک گوشیِ مقاوم  و درعین حال ارزان قیمت از سامسونگ

Galaxy Xcover 3 یک گوشیِ مقاوم و درعین حال ارزان قیمت از سامسونگ

با وجود عرضه مدل گلکسی اس 6 اکتیو برای دوستداران گوشی های هوشمند از طرف شرکت سامسونگ، این مدل صرفا اندکی کمتر از 700 دلار است. حال این شرکت برای ارائه یک گوشی با همین میزان مقاومت که قیمت کمتری هم داشته باشد نسخه دوم Galaxy Xcover 2 را که سال گذشته از آن رونمایی شد با نام Galaxy Xcover 3 عرضه داشته است.