آیا سیاره 9 واقعا این شکلی است؟

24 فروردین
ماه ژانویه، مایک براون از اساتید کالتک و کنستانتین باتیگین استادیار این دانشگاه اعلام داشتند که شواهدی مبنی بر نهمین سیاره در فضای بیرونی منظومه شمسی را یافته اند. اما اگر این سیاره به واقع وجود داشته باشد چه شکلی است و چرا تاکنون مکان آن شناسایی نشده بود؟ گروهی از اخترفیزیکدانان در دانشگاه برن که از مدل های توسعه داده شده به منظور مطالعه اگزوپلنت ها برای تعیین ساختار سیاره فرضی 9 بهره گرفتند، جوابی به سوالات مطرح شده داده اند.

ساختار داخلی احتمالی سیاره فرضی 9
به گفته تیم کالتک، سیاره 9 جرمی است که می توان از آن برای شرح موارد ناهنجاری مداری در عمق فضا بهره گرفت. بر اساس مدلسازی ریاضی و شبیه سازی های کامپیوتری که برگرفته از مدارهای شش جرم واقع در کمربند کوپیر در بیرون منظومه شمسی است، ستاره شناسان می اندیشند که محتمل ترین دلیل چرخش های غیرعادی اجرام، یک سیاره ناشناخته در مداری شدیداً بیضوی با فاصله تقریبی 104 میلیون کیلومتر از خورشید بوده باشد. متاسفانه، محاسبات چرخشی براون و باتیگین چیز زیادی را در مورد چگونگی سیاره 9 (البته در صورت وجود داشتنش) نمی گوید.
کریستوف مورداسینی استاد دانشگاه برن و استر لیندر دانشجوی پی اچ دی همین دانشگاه از تکنیک هایی استفاده کردند که هدف از طراحی شان مدلسازی نحوه شکل گیری و تکامل اگزوپلنت های جوان است. این محققان با در نظر گرفتن فرض آنکه سیاره 9 در واقع نسخه کوچکتر از اورانوس یا نپتون می باشد، توانستند ساختار احتمالی سیاره از جمله اندازه، شفافیت، دما و نوع تلسکوپ مناسب برای مشاهده آنرا حدس بزنند.
 به گفته مورداسینی و لیندر، سیاره 9 به احتمال زیاد غولی است گازی که هسته ای از آهن، سیلیکات، و یخ دارد و با اتمسفر هیدروژن و هلیوم احاطه شده است و جرمش نیز حدود 10 بار بزرگتر از زمین بوده و شعاعش 3.7 برابر زمین است که برابر است با قطر 47144 کیلومتر و دمای منفی 226 درجه سلسیوس.

این دما باید حدود منفی 263 درجه سلسیوس می شد، اما گرانشی که سیاره 9 را فشرده می کند باعث می شود که میزان انرژی تولیدی سیاره نسبت به آنچه از خورشید دریافت می کند هزار برابر بیشتر باشد.
در نتیجه سیاره 9 نه تنها جای خیلی سردی است، بلکه به واسطه فاصله بسیار زیادی که از خورشید دارد نیز باعث می شود در مادون قرمز روشن تر از نور مرئی باشد. از آنجایی که سیاره 9 بسیار دور است، از روی سطح آن خورشید همچون یک ستاره معمولی به نظر می رسد و حتی درصورت استفاده از بهترین تلسکوپ ها نیز دیدن این سیاره از زمین بسیار مشکل است. به گفته تیم برن، در این فاصله شناسایی کردن هر سیاره ای که جرمش کمتر از 20 برابر زمین باشد مشکل است، اما اعتقاد بر این است که نسل جدیدی از ابزارها مثل تلسکوپ بزرگ مطالعاتی سینوپنتیک که در شیلی واقع است ممکن است بتواند پاسخ معمای موجود بودن/ نبودن سیاره 9 را در اختیار بگذارد.
نتایجی که تیم برن به آنها دست یافتند در ژورنال Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

ارائه طرح جدیدی از Xperia Z3 با حکاکیِ الهام گرفته شده از شهرهای برلین، توکیو و ورشو

شرکت سونی، تعداد محدودی از گوشی هوشمند Xperia Z3 خودش را رونمایی کرده است. پشت هر کدام از این گوشی ها، یک حکاکی به چشم می خورد که الهام گرفته از یکی از شهرهای برلین، توکیو، و ورشو می باشد. گوشی های یادشده به عنوان بخشی از پروژه اشتات تلنت ("Stadt Talente") عرضه می شوند، طی این پروژه از سه هنرمند دعوت شد تا Z3 را همچون بوم نقاشی استفاده کرده و جهت بزرگداشت شهر مورد علاقه شان آنرا با هنر تزیین کنند.

97% از گونه های پرندگان و پستانداران شمال غربی آلاسکا به دلیل گرمای جهانی وادار به تغییر سکونت گاه خود خواهند شد

طبق نتایج یک مطالعه جدید از بین 201 گونه پرنده و پستانداری که ناحیه شمالگان و جنوب دایره شمالگان در شمال غربی آلاسکا را منزل خود می پندارند، 195 عدد یا تقریبا 97% از آنها ممکن است طبق نتایج یک مطالعه جدید که توسط نهاد جنگل های آمریکا انجام شده است، به علت تغییرات آب و هوایی وادار به ترک سکونتگاه کنونی خود و ماوا گرفتن در سکونت گاهی دیگر شوند.

درز تصاویر تبلت Samsung Galaxy Tab S2 9.7

سامسونگ به تازگی دو تبلت Galaxy Tab A 8.0 و Galaxy Tab A 9.7 را معرفی کرده و حالا به نظر می‌رسد خود را برای معرفی دو تبلت دیگر با ابعاد تصویر 4:3 در اندازه‌های 8 و 9.7 اینچی آماده می‌نماید.

تبلت کوریو اسمارت مخصوص کودکان  با قابلیت هایی در حد سری مایکروسافت سرفس

تبلت کوریو اسمارت مخصوص کودکان با قابلیت هایی در حد سری مایکروسافت سرفس

کوریو اسمارت تبلتی مخصوص کودکان است که برای انجام تکالیف یا گیم زنی مناسب می باشد شرکت کوریو با عرضه کوریو اسمارت خود جدیدترین محصولش را روانه بازار ساخته که تبلتی خاص کودکان می باشد. البته به نظر می رسد دیگر در اختیار داشتن یک تبلت و تماشای کارتون های موردعلاقه یا بازی ماین کرافت عاملی نیست که باعث جذب کودکان به این وسیله شود.

کشف یک نوع ماهی برقی با چانه برآمده

به تازگی در گابون آفریقای مرکزی گونه جدیدی از ماهی کشف شده است که با دارا بودن چانه برآمده و توانایی برقراری ارتباط از طریق ارسال پالس های الکتریکی منحصر به فرد می باشد.