آسمان خراش هایی برای تغییر چهره بیابان های شمال آفریقا به واحاتی پر حیات

17 فروردین
به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

دره غولها که در جریان رقابت طراحی آسمان خراش eVolo  2016 در فهرست طرح های قابل تقدیر از آن یاد شد، راهبرد آینده نگرانه ای را برای دغدغه های واقعی و مشکل ساز شمال آفریقا (و سایر مناطق) پیشنهاد می دهد.

به نوشته تیم طراحان در مقدمه ای که برای رقابت عرضه داشته اند: "آب در گذشته بسیار نادر بوده است وتنها ساکنان منطقه شمال آفریقا را قوم طارق تشکیل می دادند. به موازات رشد منازعات جهانی و اثرگذاری این منازعات بر چند قاره، تقاضا برای مسکن جهت پناهندگان و محل های استقرار موقت در این منطقه افزایش یافت. دولتها که از این قضایا به ستوه آمده بود تصمیم گرفت تا راه حل دائمی برای مشکلات موقتی در حال تلنبار شدن پیدا کند. در واقع نیاز به راه حلی احساس شد که بتوان با سرریز شدن جمعیت پناهجویان، بیابان زایی در شمال آفریقا و تنوع فرهنگی در حال تغییر مقابله کرد، راه حلی که موقتی نباشد."

پاسخی که طراحان بدان رسیدند استوانه های طویلی است که جایگاه هاگ گیاهان و تولید، جمع آوری و تصفیه آب می باشند. مجموع این قابلیت ها باعث می شود تا برجهای غول پیکر یاد شده به کار گرده افشانی کردن در چشم انداز پرداخته و آنرا از بیابان بدل به واحه کنند. گذشته از این برج ها به شبکه ای زیرزمینی از لوله کشی متصل هستند که حوضچه و چاه هایی را ایجاد می نماید.

به نوشته طراحان: "امروزه شمال آفریقا هم میزبان ساکنان دائمی و هم میزبان عشایر است. واحه مدنظر ما تا پای کوهستان های الاطلس الصغیر در مراکش و جوب شهر تیندوف هم امتداد پیدا می کند. این حومه شهری ترکیبی است از چادرهای سنتی طارقی، آلونک های سفالی دائمی و ساختمان های معاصر. سیاست و زندگی جمعی فراز و فرودهای خاص خودشان را دارند اما از زمان قبل از ارائه پروپوزال دره غول ها منازعه عمده ای در این منطقه مشاهده نشده است."

خال های پروانه از کجا آمده است؟

محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

«ساعت مغزی» به سازماندهی خاطرات می پردازد

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 30 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

سوییچی برای الکترونیک های موج نوری

امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 100 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

مدل های جدید و خیره کننده میزهای "لاگون" یادآور زیبایی اقیانوس هستند

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون نام دارد واقعا خیره کننده هستند.

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین  خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

مصرف روزانه دوز کمی از آسپیرین خطر سرطان های جدی را کاهش می دهد

به جمله ای که در تیتر خبر خواندید این را نیز بیافزائید که تاثیر آسپیرین، شش سال پس از مصرف منظم و روزانه آن قابل مشاهده است. محقق ارشد دکتر اندرو چان از بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون بیان داشت: «مطمئناً سرطان یک شبه ظاهر نمی شود، سالها طول می کشد که پیشروی کند پس باید آسپیرین را سالها مصرف کنید تا مانع از ابتلا به سرطان شود. بطور خلاصه دلیل علمی آن اینست که آسپیرین روی مجراهای بیولوژیکی معینی که می تواند باعث سرطان شود تأثیر داشته و التهاب و مقدار پروتئین موثر در ایجاد سرطان را کم می کند.»

میکروبیولوژیست ها و شرح بینش های جدید در زمینه بیماری تحلیل برنده اعصاب

محققان میرکوبیولوژی هنگام مطالعه باکتری خاکی، موفق به شناسایی مکانیسم بالقوه بیماری های تحلیل برنده اعصاب شدند. محققان حدس می زنند که احتمالا پروتئین HSD10 در بیماران مبتلا به آلزایمر و پارکینسون نقش آفرینی می کند، هرچند در مطالعاتی که پیش از این صورت گرفته است ارتباط مستقیمی بین این پروتئین و بیماری های یادشده مشاهده نشده است.

ارتقاء عملکرد کاتالیزور با قاب‌های نانویی و چندفلزی

دانشمندان با ایجاد تکامل ساختاری در نانوکریستال‌های پلاتین-نیکل و جامد، دسته‌ای بسیار فعال و بادوام از کاتالیزور‌های الکتریکی تولید کردند. این ماده جدید می‌تواند فعالیت کاتالیزوری را در جداسازی اکسیژن ارتقاء دهد. جداسازی اکسیژن برای سلول‌های سوختی و دیگر کاربرد‌های بالقوه، واکنشی ضروری است.

روند نزولی برای موارد جدیدی از تومور پوستی امراض کودکان

تومور سیاه رنگ قشر عمیق پوست، حاوی سلول های ملانین یک نوع تهاجمی از سرطان پوست است که شیوع آن در بزرگسالان بالای 40 سال افزایش پیدا میکند. هرچند این بیماری یک گونه نادر است (از هر یک میلیون نفر، 5-6 کودک مبتلا به آن هستند) ولی بیشتر مطالعات نشان می دهد که شیوع این بیماری در حال افزایش است. در مطالعه جدید محققین دریافتند که شیوع این نوع تومور در آمریکا از سال 2004 تا 2010 روند نزولی داشته است.

پیاده‌روی در طبیعت می‌تواند احساسات منفی را کاهش دهد.

نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد، پیاده‌روی می‌تواند به پاکسازی ذهن شما کمک کند. البته به شرطی که پیاده‌روی در طبیعت و مکانی سرسبز باشد.

یکی از دقیق ترین راه های تعیین موفقیت IVF کشف شد

پیش بینی دقیقِ احتمال تولد زنده بعد از انجام لقاح آزمایشگاهی یا (IVF)، هم برای کسانی که این روش درمانی را انتخاب کرده اند و هم برای پزشکان آنها مهم است. یافته های حاصل از یک مطالعه مقایسه ای که در آن دست به تحلیل دقت دو مدل بسیار پرکاربرد پیش بینی زده شده بود، به تازگی در ژورنال PLOS ONE به چاپ رسیده است.