کشف نوع جدیدی از آب منجمد

25 بهمن
در نتیجه یک مطالعه جدید، خبر کشف هجدهمین نوع شناخته شده یخ منتشر شد. در میانه فصل زمستان که ایالت نبراسکا را بدل به سرزمینی پوشیده از یخ می کند، تیمی از محققان به رهبری دانشگاه نبراسکا-لینکلن فرم مولکولی جدیدی از یخ را پیش بینی کرده اند که حتی مادر طبیعت نیز هنوز آنرا خلق نکرده است!!!

تصویر فوق: محققان (از سمت چپ) چونگ کین ژو، یینگ یینگ هوانگ و ژیائو چنگ زنگ نویسندگان همکار مطالعه ای هستند که وجود فرم جدید از یخ را پیش بینی نموده اند.
یخ مزبور که در مقاله ای به تاریخ 12 فوریه در ژورنال Science Advances شرح داده شده است، حدود 25 درصد نسبت به یخ دیگر که سال 2014 توسط تیمی از محققان اروپایی سنتز شد کم تراکم تر است.
اگر بتوان یخ جدید را هم سنتز نمود، آنگاه با هجدهمین نوع ِکریستالیِ شناخته شده آب روبرو خواهیم بود، که البته اولین یخ از این نوع که در آمریکا و نیز کشف شده بعد از جنگ دوم جهانی می باشد.
 به گفته زائو شنگ زن، استاد دانشگاه در رشته شیمی دانشگاه آمریتاس که همکار نویسنده مطالعه مزبور بوده: "محاسبات بسیار زیادی را انجام دادیم تا مطمئن شویم آنچه کشف شده صرفاً یخی با تراکم پایین نبوده باشد و بلکه یخ دارای کم ترین تراکم در جهان باشد. خیلی ها آرزو دارند ساختار یخی جدیدی را پیش بینی کنند که فراتر از عصر جدید باشد."
یافته های جدید این تیم تحقیقاتی در اصل جدیدترین یافته ها در میان زنجیره تحقیقات زنگ هستند که پیش از این نیز "یخ نبراسکایی" دو بعدی را کشف کرده بود، یخی که وقتی تحت شرایط ویژه ای منجمد می شود به جای گسترش یافتن فشرده می گردد.
جدیدترین مطالعه زنگ که درهدایت آن جیجون ژائو از دانشگاه فناوری دالیان نیز نقش داشته است با بهره گیری از یک الگوریتم کامپیوتری و شبیه سازی مولکولی صورت گرفته تا طیف های مختلف فشار شدید و درجه حرارتی که منجر به منجمد شدن آب و تولید یخ با پیکربندی پیش بینی شده می گردد تعیین شود. پیکربندی مزبور شکل «اندرون گیر» را به خود می گیرد، منظور از شکل «اندرون گیر» مجموعه ای از مولکول های آب است که ساختار قفس مانند به هم پیوسته ای را تشکیل می دهد، می باشد.
 از مدت ها پیش باور بر این بود که این قفس ها یکپارچگی ساختاری خود را صرفاً هنگامی حفظ می کنند که میزبان "مولکول های مهمانی" همانند متان باشند، چنین مولکول های اندرون گیرهای متعددِ طبیعی را که کف اقیانوس ها و لایه منجمد دائمي اعماق زمین یافت می شود پر می کنند. زنگ و همکاران وی همانند تیم محققان اروپایی قبل از خود با انجام محاسبات نتیجه گرفتند اندرون گیر ابداعی شان ثبات خود را حتی بعد از خارج شدن مولکول های مهمانش نیز حفظ خواهد کرد. در واقع سنتز کردن اندرون گیر کار مشکلی است. برمبنای محاسباتی که این تیم انجام داد یخ جدید تنها هنگامی شکل می گیرد که مولکول های آب داخل فضای بسته ای قرار بگیرند که در معرض فشار بسیار بالا  و درحال گسترش به سمت بیرون قرار داشته باشد. اما این فشار دقیقاً چقدر باید باشد؟ در درجه منفی 10 فارنهایت، محفظه بایستی با فشار انبساطی احاطه شود که حدود 4 برابر بیشتر از فشار موجود در عمیق ترین گودال های اقیانوس آرام است. در منفی 460 فشار باید از این مقدار هم بیشتر و تقریباً برابر با میزان فشار حاصل از حمل 300 جامبوجت بر سطح دریا روی شانه های یک انسان باشد.
مولکول های مهمان سپس از طریق روند وکیوم ابداعی تیم محققان اروپایی خارج می شوند، به گفته زنگ: وی از مطالعات همین دسته محققان برای انجام پروژه تحقیقی جدید الهام گرفته است.
البته زنگ اذعان می دارد: شگفتی های یخ معمولی، همین یخی که همه می شناسیم و میلیاردها سال است که سطح زمین را پوشانده نیز از دیگر عوامل علاقمندی وی به انجام مطالعه می باشد.
زنگ ادامه می دهد: "یخ و آب تا ابد توجه انسان را به خود جلب خواهند کرد، زیرا با حیات انسان و زندگی به طور کل ارتباط نزدیکی دارند. در واقع همین تراکم کم یخ طبیعی است که آب زیر آن را محافظت می کند، اگر یخ متراکم تر می بود آب نیز از پایین به بالا یخ می بست و دیگر هیچ جانداری زنده نمی ماند"، به همین خاطر باید اعتراف کنیم مادر طبیعت کار خود را به شایستگی تمام به انجام رسانده است."
 فرم جدید یخ درصورت تایید شدن، Ice XVII نامگذاری خواهد شد، این نام برگرفته از دو اسمی است که دانشمندان برای دو فرم شناخته شده اول Ice I در نظر گرفتند.
زنگ و ژائو با هم کار نویسندگی مطالعه منتشر شده در Science Advances را به عهده داشتند، چونگین ژو محقق دانشجوی فوق دکتری UNL، یینگ یینگ هوان محقق مدعو از دانشگاه فناوری دالیان و محققانی از آکادمی علوم چین و دانشگاه فناوری و علم چین نیز از دیگر همکاران این کار تحقیقاتی می باشند.

شرکت معماری وُ ترونگ نگیا (vo trong nghia) و عرضه طرح مجتمع های مسکونی با باغ های سقفی به هم متصل در هو چی مین

شرکت معماری وُ ترونگ نگیا که به خاطر ارائه طرح های سبز خود مشهور است، این بار نیز در قالب پروژه "دیاموند لوتوس" خود اقدام به ارائه نقشه واحدهای مسکونی در ابعاد بزرگ نموده است که قرار است محل زندگی 720 خانوار باشد.

به مدد گرمایش روز افزون جهانی، خرس های قطبی اکنون از دلفین ها تغذیه می کنند

تصویر مربوط به خرس قطبی نری است که درحال خوردن سر دلفین منقار سفیدی در آبدره ای در سوالبارد (مجمع الجزایر نروژی در اقیانوس منجمد شمالی) مشاهده شده است. خرس های قطبی که با تغییرات سریع در زیست بوم خود مواجه شده اند حال منبع تغذیه جدیدی دارند. برای اولین بار دانشمندان، یک خرسی قطبی را در حال تغذیه از لاشه دلفین منقار سفیدی مشاهده کردند. این دلفین در میان تکه یخی در سوالبارد گیر افتاده بوده است.

شاید گوشت آنقدرها هم برای بدن مضر نباشد (البته با رعایت یک شرط مهم!)

بنا به نتایج یک مطالعه جدید، هرچند رژیم گیاهی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد، اما خوردن گوشت هم ممکن است آنقدرها برای بدن مضر نباشد، البته به شرطی که سبزیجات بسیاری در کنار آن مصرف شود. در این مطالعه محققان به بررسی این مسئله پرداختند که چگونه رژیم های مختلف بر انواع باکتری های موجود در شکم افراد و سطوح ترکیب های مختلف که باکتری های شکمی تولید می کنند اثر می گذارد.

انتشار اولین ویدئوی گوشی HTC One M9، تمرکز بر قدرت دوربین

یک کلیپ تبلیغاتی از گوشی HTC One M9 منتشر شد. این تبلیغ بر روی برخی از ویژگی های جدید دوربین این گوشی متمرکز شده است.

دستبند نی می (Nymi) از ضربان قلب کاربر به عنوان کلمه عبور استفاده می کند

دستبند نی می از EKG ِ فردی که آنرا به دست دارد برای تایید هویتش بهره می گیرد. اگر کسی به شما گفت قصد سرقت قلبتان را دارد مراقب باشید! چون ممکن است نیت واقعی اش دستیابی به فایل های کامپیوتر شما باشد. شرکت بیونیم (Bionym) که در تورنتو مستقر است، می خواهد کلمات عبور قدیمی را با "نی می" جایگزین کند. نی می دستبندی است که از ضربان قلب کاربر به جای کلمه عبور استفاده می کند. طبق گفته سازندگان دستبند یادشده، این سیستم شیوه ای ایمن و راحت را برای تایید هویت در اختیار می گذارد که توان بالقوه کنترل ابزارها را از طریق حرکات دست هم فراهم می آورد.