ساخت رباتی با الهام از سوسک ها که برای خزیدن میان شکاف و تنگه ها خود را فشرده می سازد

24 بهمن
CRAM رباتی که با الهام از سوسک حمام درست شده، می تواند حتی در صورت فشرده شدن و نصف شدن اندازه اصلی خود نیز، همچنان حرکت کند.

هرچند بسیاری از افراد از سوسک ها کراهت دارند، اما بدون شک سوسک نمونه بارز تکامل در دنیای جانداران است. تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنای جنوبی، برکلی افزون بر کشف این نکته که این حشرات ترسناک می توانند وزنی برابر با 900 برابر بدن شان را بر پشت خود تحمل کنند، دریافته اند که سوسک ها حتی زمانی که در فضایی یک چهارم اندازه بدن خود قرار بگیرند باز هم با سرعت حیرت انگیزی حرکت می کنند.
به گفته کوشیک جایارام، مسئول مطالعه ای جدید در همین رابطه: "نکته شگفت انگیز در مورد سوسک آنست که همان اندازه که در شکافی 12 میلیمتری سریع راه می رود، در شکاف 6 میلیمتری هم سرعت خود را حفظ می کند، برای اینکار، سوسک، وضعیت پاهایش را به صورت کامل در طرفین بدنش «باز تنظیم» می کند. وقتی سوسک ها مانعی نداشته و آزادانه حرکت می کنند اندازه بدنشان به حدود نیم اینچ می رسد، اما می توانند بدن خود را به یک دهم یک اینچ یعنی 2.5 میلیمتر هم فشرده کنند که برابر با ارتفاع دو سکه روی هم گذاشته شده است."
جایارام به منظور ساخت ربات ابداعی یا CRAM که اختصاری است برای "ربات فشرده شونده با مکانیسم های مفصل" ابتدا با استفاده از دوربینی با سرعت بالا اقدام به فیلمبرداری از سوسک ها در هنگام حرکت نمود. به این ترتیب با بازبینی فیلم ها دریافت این حشرات برای جای گرفتن در میان شکاف های باریک، بدن خود را مسطح می کنند و دیگر از پاهایشان برای به پیشراندن خود بهره نمی گیرند، بلکه از خارهای حسی که در بخش پایینی پاهایشان (درشت نی) قرار دارد برای جلو رفتن استفاده می کنند، مثل این می ماند که شخصی که در فضای تنگی گرفتار شده (وضعیت بدنش به صورت چهار دست و پا خم شده باشد) و از ساعد دست برای به جلو کشیدن خود بهره ببرد.
جایارام ادامه می دهد: "سوسک ها بایستی از بخش های مختلف بدن خود برای حرکت در فضاهای تنگ بهره ببرند زیرا پاها و قدم های این جانداران به نحوی طراحی نشده که بتوان از آنها در فضای تنگ استفاده کرد. علی رغم این موضوع، باز هم سوسک ها نیروی عظیمی را برای به پیش راندن خود تولید می کنند که واقعا حیرت آور است." به همین خاطر جایارام ربات ساده ای ساخت که از همین تکنیک در آن بهره گیری شده است و هرچند که به همان اندازه سوسک ها توانایی مسطح شدن ندارد، اما می تواند اندازه خود را به نصف اندازه اصلی کاهش بدهد و همچنان حرکت رو به جلو را حفظ کند، ربات با پوشش پلاستیکی پوشانده شده که تحت فشار دفرمه می گردد و تقلیدی از  اگزواسکلت سوسک می باشد که به گفته جایارام می تواند به آسانی از سطوح مختلفی از جمله سنباده عبور نماید.
بنا به اعتقاد محققان، ربات هایی مشابهCRAM  روزی در انجام ماموریت های نجات بعد از وقوع حوادث، مثلاً پیدا کردن افراد زنده در زیر آوار زلزله، به کار خواهند آمد.
رابرت فول، پرفسور زیست شناسی یکپارچه در دانشگاه برکلی اظهار می دارد: "درصورت وقوع زلزله، اعضای تیم های امدادی بایستی از استحکام و ایمنی آوارها اطمینان حاصل نمایند، در این میان مشکل آنست که بیشتر ربات ها نمی توانند داخل آوار شوند. اما اگر شکاف و دریچه های زیادی در میان آوار وجود داشته باشد می توان لشکری از ربات های مشابه CRAM را فرستاد تا جان بدربردگان و نقاط ورود ایمن را برای استفاده تیم نجات پیدا کنند."
البته این اولین باری نیست که محققان برای ساخت ربات های بهتر روی به مطالعه سوسک آورده اند. در حقیقت سال گذشته تیمی دیگر از محققان دانشگاه برکلی از پوسته سوسک برای خلق ربات DASH الهام گرفتند و چند سال قبل از آن نیز ربات حشره مانند سریع السیری به نام VelociRoACH را ساختند.
 همانطور که می دانید در زمینه ی امور امدادی «سگهای زنده یاب» بهترین گزینه سازمانهای امدادی هستند، اما کسی چه می داند، اگر ربات های سوسکی بعد از حوادث و فجایع به کار نجات انسان ها بیایند شاید سوسک هم جایگاهی مشابه سگ پیدا کند یا حداقل چند پله از جایگاه کنونی خود در اذهان مردم بالاتر بیاید. نتایج تحقیقات تیم دانشگاه برکلی به صورت آنلاین در ژورنال PNAS منتشر شد.
ویدئویی که در ادامه می آید نیز رباتCRAM  را هنگام حرکت نشان می دهد.

رباتی نرم با انرژی نوری و کنترل لیزری

برای دهه ها، دانشمندان سعی داشتند رباتی بسازند که بتواند براحتی از حالتهای مختلفِ حرکتی در طبیعت تقلید کند ولی قریب به اتفاق رباتهای ساخته شده از یک اسکلت سخت بهره می گرفتند و توسط محرکهای الکتریکی ویا پنوماتیکی نیروی حرکتی خود را تامین می کردند. موضوع ساخت رباتی با بدنی نرم، همانند کرمهای کوچک ویا «کرم صدپا» برای مهندسان به یک چالش تبدیل شده بود و چالش بزرگتر آن بود که می بایست این ربات را در اندازه ای بسیار کوچک می ساختند. به تمامی موضوعات فوق، مدیریت موضوعاتی مثل کنترل از راه دور ویا مولدهای نیرو را نیز اضافه کنید. محققان دانشکده فیزیک از دانشگاه ورشو مشکلات فوق را حل کردند و رباتی ساختند که شبیه لارو کرم صدپا می باشد که کمتر از یک بند انگشت طول بدنش است. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه باشید...

اسپیکر بلوتوثیِ جدید Photive

امروزه روز مردم بیشتر با موبایل به موسیقی گوش فرا می دهند و صد البته دسترسی به حجم عظیمی از انواع موسیقی از طریق گوشی های هوشمند، ساده تر هم شده است. در این میان تقاضا برای اسپیکرهای بلوتوث بالاتر هم رفته است بطوریکه فناوری های جالبی در این زمینه وارد بازار شده است. از پخش کننده صدای 360 درجه تا اسپیکر ضدآب مخصوص استخرها و سواحل. برای بررسی یکی از بهترینهای بلوتوث با کوی دانش همراه شوید...

10 مشکل شایع در Galaxy S7 و راه های برطرف کردن آنها

پرچمدار این روزهای سامسونگ نسبت به مدل قبلی فقط کمی زیباتر است ولی در بسیاری موارد ارتقاهای خوبی یافته است. گلکسی S7 سریع، پرقدرت و ضدآب است ولی مثل تمامی گوشیهای همراه بدون مشکل نیست. ما فرومها، پیامها و بطور کلی رسمی ترین سایت ها را برای پیدا کردن مشکلات و راه حلهای آنها مرور کردیم و در ادامه ده مشکل شایع که توسط کاربران این گوشی گزارش شده است را به همراه راه حل آن برای شما آورده ایم. با کوی دانش همراه شوید...

آینده آموزش و عملیات نظامی با stenode

خلبانان نظامی ارتباط نزدیک و «درگیرانه ای» با سیستم ها و تجهیزاتِ پرنده ای که با آن پرواز می کنند را تجربه می کنند. حالا گروهی از محققان در استرالیا تصمیم دارند بر روی این موضوع تاثیر بگذارند. در چهار سال گذشته، یک تیم از متخصصین مغز و اعصاب و مهندسین علوم مختلف از دانشگاه ملبورن، همراه با جراحان بیمارستان رویال ملبورن، یک رابط مغزی/ماشینیِ پیشرفته (قطعه ای الکتریکی برای جایگذاری در سر خلبان) را توسعه داده اند که از قابلیتهایی همچون نصب آسان و ماندگاری طولانی درون جمجمه برخوردار است. درنهایت، آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته آمریکا (دارپا) که تامین کننده هزینه این پروژه نیز می باشد، امیدوار است که با ورود این فناوری به کاکپیت، کنترل همه ابزارها حتی صندلی هواپیما را توسط مغز خلبان انجام دهد.

رباتی که می تواند اشیای بلعیده شده توسط کودکان را بیرون بیاورد

این ربات را می توان مثل قرصی بلعید تا اشیائی را که به اشتباه بلعید شده اند را از معده خارج نمود.

تئوری تکامل داروین چیست ؟

تئوری تکامل به واسطه انتخاب اصلح، ابتدا توسط داروین و در کتاب وی به نام "منشاء گونه های جانوری" در سال 1859 مطرح شد. این تئوری درصدد توضیح روندی است که طی آن ارگانیسم ها به مرور زمان در نتیجه تغییر در ویژگی های ارثیِ رفتاری و فیزیکی خود دچار دگرگونی می شوند. تغییراتی که امکان سازگاری بهتر با زیست محیط را به ارگانیسم می دهد، در امر بقا و ازدیاد نسل گونه جانوری به آن کمک می کند. تکامل به واسطه انتخاب اصلح یکی از تئوری های متقن تاریخ علم به شمار می رود که شواهد بسیاری از طیف گسترده ای از رشته های علمی بر صدق آن صحه گذاشته اند، از جمله این رشته ها می توان به حوزه هایی چون دیرین شناسی، زمین شناسی، ژنتیک و زیست شناسی تکاملی اشاره داشت.

ژن ها  در محل کار روی «قابلیت مدیریت» تاثیر می گذارند

ژن ها در محل کار روی «قابلیت مدیریت» تاثیر می گذارند

محققین دریافتند که دوپامین ناقل ژن DAT1 می تواند روی اثرات مثبت و منفی مدیریت، در محل کار تاثیر بگذارد. آنها دریافتند افرادی که ده مورد الل (allele) تکراری در دوپامین ناقل دارند، احتمالا مانند یک شخص قانون شکن میانه رو در دوران بلوغ خود رفتار می کنند یعنی روی رفتار خود کنترل دارند. چنین رفتار قانون شکنی ممکن است شامل اعمالی نظیر ورجه وورجه در کلاس باشد نه موارد خطرناکی نظیر تیراندازی.

بررسی لپ تاپ Asus Zenbook UX305

در سال 2011 بود که ایسوس سری Zenbook را معرفی کرد. UX21E و UX31E، اولین اولترابوک های باریک و سبک ایسوس بودند که برند Zenbook را دربر داشتند، و دارای بدنه ای تماما آلومینیومی بودند. ایسوس ظاهر طراحی شده ای را در طول سالیان متوالی حفظ کرد و ارتقای اصلی را در مدلهای جدید Zenbook عموما در سخت افزار انجام داد. UX305 باریکترین و سبکترین آن ها تا به امروز است و هنوز هم بدنه آلومینیومی Zenbook را و این لپ تاپ را تا میزان غیر قابل باورِ 12.3 میلیمتر باریک کرده است.

لانه های ماژولار نیبردز (NEIGHBIRDS) زیستگاهی طبیعی برای پرندگان شهری

هرچند در محیط های شهری حیوانات زیادی را نمی توان مشاهده نمود و جانداران حیات وحش حاضر در آنها محدود به برخی پرندگان و یا پستانداران دیگر است اما برای جذب این حیوانات به شهرها می توان از ابتکارهایی چون ایجاد زیستگاه ها یا لانه های ماژولار استفاده کرد، کاری که در پروژه نیبردز به خوبی انجام شده است.

هدفون های کوکون اگ (Kokoon EGG)  برای کنترل وضعیت خواب شما، امواج مغزی را رصد می کنند

هدفون های کوکون اگ (Kokoon EGG) برای کنترل وضعیت خواب شما، امواج مغزی را رصد می کنند

در هدفون های بلوتوثی کوکون، سنسورهای EGG کار گذاشته شده است تا کیفیت خواب کاربر را رصد کند. استفاده از هدفون های صداگیر مخصوصا در صورتی که بخواهید هنگام سفر با هواپیما یا اتوبوس اندکی چرت بزنید بسیار مناسب است. اما با توجه به اینکه هدفون های یادشده دارای گوشی و بدنه سفت و محکمی هستند بیشترشان برای استفاده در خواب شبانگاهی به کار نمی آیند. حال استارت اپی به نام کوکون که در لندن واقع شده است، یک جفت هدفون مجهز به سنسورهای الکتروانسفالوگرافی یا (EEG) را طراحی کرده که تمرکز اصلی آن روی راحتی کاربر بوده و شما را تا ساعات اولیه صبح در خواب شیرین نگاه می دارد، وقتی هم بیدار شدید بازخورد مربوط به کیفیت خواب خود را دریافت خواهید کرد.