راز محلول انتقال سلول های بنیادی و معالجه زخم در دل علف های دریایی است

12 بهمن
تصویر: سلول های بنیادی در دل دانه های آلژینات در دستان تیم محققان لابراتوار دانشگاه نیوکاسل مشاهده می شود. پرفسور چه کانون و دکتر استفان سویوکلو در مقاله منتشره در ژورنال STEM CELLS Translational Medicine محلول کم هزینه ای را که از علف های دریایی ساخته اند به نمایش گذاشته اند.

چه کانون، پرفسور مهندسی بافت دانشگاه نیوکاسل شرح می دهد: "سلول های بنیادین با ژل آلژیناتی احاطه شده اند که از آنها درست همانند تخم قورباغه در مقابل محیط محافظت می کند و حتی بعد از گذشته سه روز به سر بردن در درجه حرارت عادی نیز دست نخورده باقی ماندند.
"این محلول مزیت و کاربردهای بسیاری دارد. به عنوان مثال با استفاده از سلول های بنیادی موفق به تولید بانداژی شدیم که حاوی سلول های بنیادین انسان است و می توان از آن برای زخم هایی همانند سوختگی یا زخم باز استفاده کرد تا روند درمان سرعت بگیرد."

استفاده از سلول های بنیادی برای معالجه زخم
شواهد علمی بسیاری در دست است که نشان می دهد سلول های بنیادیِ برگرفته از بافت چرب (سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی) برای شتاب بخشیدن به روند معالجه جراحات موثر هستند، به این ترتیب که از التهاب کاسته و بسته شدن زخم را تسریع می کنند. با این وجود، تاکنون مشکل الزام به ذخیره کردن سلول های بنیادی و کار کردن روی آنها تحت شرایط خاص توسط متخصصان بود که استفاده کاربردی شان را محدود می ساخت.
 به جای نگهداری سلول های بنیادین در دمای 37 درجه سانتی گراد در اکسیژن جوی و دی اکسید کربن 5%، قرار دادن این سلول ها در ژل آلژینات عمر سلول ها را تا سه روز در مقیاس درجه حرارت عادی افزایش می دهد. به این ترتیب راه حل بسیار موثر و ساده تری برای غلبه بر بسیاری از مشکلات در زمینه حمل و نقل سلول ها در دسترس قرار دارد.
آلژینات ماده ای طبیعی است که از علف دریایی استخراج شده و در تولید لوازم آرایش، غذا و افزون بر این به تازگی در مراقبت های پزشکی کاربرد دارد. آلژینات به تنهایی بدون سلول بنیادین در بستن زخم ها برای مرطوب نگاه داشتن سوختگی نیز کاربرد دارد . بنا به نتایج این مطالعه، تا 90 درصد سلول های بنیادی بعد از سه روز باقی ماندن در درجه هوای مابین  4 الی 21 درجه سلسیوس همچنان قابل استفاده و دارای قابلیت ترمیم زخم بودند. به لحاظ پزشکی، تا 70 درصد اعتبار در این موارد قابل قبول است.
بنا به نظر تیم محققان، کپسوله سازی آلژینات درجه ای از حفاظت را در برابر محیط  فراهم می سازد. گذشته از این محققان می اندیشند که کپسولی سازی از گسترش یافتن سلول بنیادی و نابودسازی آن، روندی که زوال سلولی نامیده می شود، نقش دارد. زوال سلولی ظرف یک روز از ذخیره شدن سلول های بدون محافظ به حالت مایع رخ می دهد.

روش کپسوله سازی سلول بنیادی
تیم دانشمندان دانشگاه نیوکاسل با بهره گیری از محلول آلژینات، ژل و مهره های سلول بنیادینی را ساختند که می توان آنرا در قالب قرار داده و لایه یا پد ژلی بدست آورد.
 دکتر استفان سویوکلو در شرح روند مزبور می گوید: "سلول های بنیادین از شکل فریز شده ی استاندارد، کشت شده و سپس با محلول آلژینات ترکیب می شود. محلول آلژینات نیز برگرفته از نوعی جلبک قهوه ای رنگ است، علفی دریایی که کاربردهای غذایی و پزشکی دارد.
"محلول را می توان داخل ویال کلراید کلسیم ریخت که پیوندهای متقاطع ایجاد کرده و آلژینات را تثبیت می کند و سپس دانه های ریزی تشکیل می دهد. آنگاه ژل قالب ریزی می شود تا لایه ای تشکیل شود که ظرف چند دقیقه ته نشین می شود. از همین روش برای ساخت بانداژ و گچ استفاده کردیم.
"صفحه مدوری با قطر یک اینچ می تواند یک میلیون سلول بنیادی را در خود جای بدهد و به راحتی تا ده میلیون سلول نیز در آن جای می گیرد."
 بانداژ "ژلِ سلول بنیادی" کاربردهای بالقوه بسیاری دارد، از بهیاری در صحنه حوادث گرفته تا جراحاتی که در میدان نبرد حاصل می شود. بودجه انجام مطالعه مزبور بخشی توسط لابراتوار فناوری و علوم دفاعی (Dstl)، بخشی نیز توسط وزارت دفاع بریتانیا تامین شده است.
علاوه بر این، سایر هزینه ها توسط شورای تحقیقات علوم زیست شناسی و زیست فناوری(BBSRC) و شورای تحقیقات علوم فیزیکی و مهندسی (EPSRC) در اختیار قرار گرفته است.

استفاده از "ژل سلول بنیادی" در کلینیک ها
 بنا به ادعای دانشمندان دانشگاه نیوکاسل "ژل سلول بنیادی" فرصت های متعدد درمانی، تسهیل حمل و نقل، چاپ سلولی، ارتقای نتایج حاصل از تزریق سلول های بنیادین و شفای جراحات را در اختیار می گذارد. هم اکنون نیز دانشمندان در تلاش برای یافتن شیوه ای جهت افزایش حجم و انتقال این محصول به کلینیک ها برای انجام آزمایشات  بیشتر هستند.
 پرفسور کانون اظهار می دارد: این روند جدید فرصت های مهمی را در اختیار قرار می دهد، به نحوی که "با بهره گیری از فناوری جدید می توان سلول های بنیادی را مستقیما در قالب بانداژی داخل زخم قرار دارد. ژل، حاوی سلولهاست و بنابراین سلول ها در بانداژ باقی می مانند و مواد شیمیایی تولیدی توسط همین سلول ها زخم را معالجه می کند.
"به علاوه می توان از همین محصول برای چاپ سلولی استفاده کرد، به عنوان مثال، می شود کارتریجی از سلول های بنیادین را که در ژل آلژینات خریداری کرد و در یخچال نگهداری نمود و به هنگام استفاده برای جراحی، بافت های لازم را چاپ کرد و نتیجه آنکه به ازای هر بیمار داروی اختصاصی تولید می شود.
"باید توجه داشت آنچه گفته شد در آینده نزدیک و ظرف چند سال اتفاق خواهد افتاد که دوردست نخواهد بود."

Bad Bike یک دوچرخه چاقِ برقیِ تاشو

تعداد زیادی دوچرخه برقی تاشو و هنچنین تعداد محدودی دوچرخه برقی چاق تولید شده اند، اما چیزی که تا کنون سابقه نداشته، یک دوچرخه برقی تاشو با لاستیک های چاق می باشد. دوچرخه Fat Bad که به تازگی معرفی شده است، ساخت شرکت Bad Bike ایتالیاست. این شرکت ادعا می کند Fat Bad اولین دوچرخه جهان است که این سه ویژگی را یکجا در خود جمع کرده است.

فناوری های فوق العاده؛ در تاریخ 30 نوامبر 2014.

برای بررسی فناوری های جدید هفته با کوی همراه باشید

تعیین رنگ حیوانات منقرض شده با شناسایی رنگدانه های فسیل

دانشمندان موفق شدند نحوه تشخیص رنگدانه در فسیل پستانداران را کشف کنند، کشفی که به پایان دادن حدس و گمانه زنی در مسیر تعیین رنگ گونه های جانوری منجر می شود که مدتهای مدیدی است منقرض شده اند. کایتلین کولاری، دانشجوی دکتری علوم زمین شناسی در کالج علوم ویرجینیا تِک اظهار می دارد الگوهای رنگی اصلی حیوانات باستانی را می توان از طریق فسیل های آنان دریافت. برای بررسی بیشتر این مسئله جالب با کوی دانش همراه شوید...

لومیا 830 و 735 مایکروسافت به همراه "اپ سلفی "

Microsoft Devices دو تلفن جدید خود را در نمایشگاه IFA برلین عرضه کرده است، یکی Lumia 830که در توصیف آن از آن به عنوان" اولین پرچمدار خوش قیمت "یاد شده است ؛ و دیگری هم Lumia 735 که تلفنی دستی برای عاشقان سینه چاک تصاویر سلفی است (حال چرا تولیدکننده ها تب تصاویر سلفی گرفته اند ، خود داستانیست )، اما اگر تمایل به بررسی این دو محصول مایکروسافت دارید ، با کوی همراه باشید

محققان و شبیه سازی دید با استفاده از "چشم مصنوعی"

افرادی که از چشم مصنوعی استفاده می کنند ممکن است اشیایی را که سریع حرکت می کنند را نبینند. تصور کردن دیدی که با استفاده از چشم مصنوعی حاصل می شود در مقام گفتار کار راحتی به نظر می رسد، همانند بخش های مختلف بدن که در داستان های علمی تخیلی دارای واقعیت افزوده تصویر می شود. اما واقعیت دیدن با استفاده از چشم مصنوعی مخصوصا برای افرادی که دریافت کننده این نوع چشم باشند بسیار متفاوت از این حرف ها خواهد بود.