راز محلول انتقال سلول های بنیادی و معالجه زخم در دل علف های دریایی است

12 بهمن
تصویر: سلول های بنیادی در دل دانه های آلژینات در دستان تیم محققان لابراتوار دانشگاه نیوکاسل مشاهده می شود. پرفسور چه کانون و دکتر استفان سویوکلو در مقاله منتشره در ژورنال STEM CELLS Translational Medicine محلول کم هزینه ای را که از علف های دریایی ساخته اند به نمایش گذاشته اند.

چه کانون، پرفسور مهندسی بافت دانشگاه نیوکاسل شرح می دهد: "سلول های بنیادین با ژل آلژیناتی احاطه شده اند که از آنها درست همانند تخم قورباغه در مقابل محیط محافظت می کند و حتی بعد از گذشته سه روز به سر بردن در درجه حرارت عادی نیز دست نخورده باقی ماندند.
"این محلول مزیت و کاربردهای بسیاری دارد. به عنوان مثال با استفاده از سلول های بنیادی موفق به تولید بانداژی شدیم که حاوی سلول های بنیادین انسان است و می توان از آن برای زخم هایی همانند سوختگی یا زخم باز استفاده کرد تا روند درمان سرعت بگیرد."

استفاده از سلول های بنیادی برای معالجه زخم
شواهد علمی بسیاری در دست است که نشان می دهد سلول های بنیادیِ برگرفته از بافت چرب (سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی) برای شتاب بخشیدن به روند معالجه جراحات موثر هستند، به این ترتیب که از التهاب کاسته و بسته شدن زخم را تسریع می کنند. با این وجود، تاکنون مشکل الزام به ذخیره کردن سلول های بنیادی و کار کردن روی آنها تحت شرایط خاص توسط متخصصان بود که استفاده کاربردی شان را محدود می ساخت.
 به جای نگهداری سلول های بنیادین در دمای 37 درجه سانتی گراد در اکسیژن جوی و دی اکسید کربن 5%، قرار دادن این سلول ها در ژل آلژینات عمر سلول ها را تا سه روز در مقیاس درجه حرارت عادی افزایش می دهد. به این ترتیب راه حل بسیار موثر و ساده تری برای غلبه بر بسیاری از مشکلات در زمینه حمل و نقل سلول ها در دسترس قرار دارد.
آلژینات ماده ای طبیعی است که از علف دریایی استخراج شده و در تولید لوازم آرایش، غذا و افزون بر این به تازگی در مراقبت های پزشکی کاربرد دارد. آلژینات به تنهایی بدون سلول بنیادین در بستن زخم ها برای مرطوب نگاه داشتن سوختگی نیز کاربرد دارد . بنا به نتایج این مطالعه، تا 90 درصد سلول های بنیادی بعد از سه روز باقی ماندن در درجه هوای مابین  4 الی 21 درجه سلسیوس همچنان قابل استفاده و دارای قابلیت ترمیم زخم بودند. به لحاظ پزشکی، تا 70 درصد اعتبار در این موارد قابل قبول است.
بنا به نظر تیم محققان، کپسوله سازی آلژینات درجه ای از حفاظت را در برابر محیط  فراهم می سازد. گذشته از این محققان می اندیشند که کپسولی سازی از گسترش یافتن سلول بنیادی و نابودسازی آن، روندی که زوال سلولی نامیده می شود، نقش دارد. زوال سلولی ظرف یک روز از ذخیره شدن سلول های بدون محافظ به حالت مایع رخ می دهد.

روش کپسوله سازی سلول بنیادی
تیم دانشمندان دانشگاه نیوکاسل با بهره گیری از محلول آلژینات، ژل و مهره های سلول بنیادینی را ساختند که می توان آنرا در قالب قرار داده و لایه یا پد ژلی بدست آورد.
 دکتر استفان سویوکلو در شرح روند مزبور می گوید: "سلول های بنیادین از شکل فریز شده ی استاندارد، کشت شده و سپس با محلول آلژینات ترکیب می شود. محلول آلژینات نیز برگرفته از نوعی جلبک قهوه ای رنگ است، علفی دریایی که کاربردهای غذایی و پزشکی دارد.
"محلول را می توان داخل ویال کلراید کلسیم ریخت که پیوندهای متقاطع ایجاد کرده و آلژینات را تثبیت می کند و سپس دانه های ریزی تشکیل می دهد. آنگاه ژل قالب ریزی می شود تا لایه ای تشکیل شود که ظرف چند دقیقه ته نشین می شود. از همین روش برای ساخت بانداژ و گچ استفاده کردیم.
"صفحه مدوری با قطر یک اینچ می تواند یک میلیون سلول بنیادی را در خود جای بدهد و به راحتی تا ده میلیون سلول نیز در آن جای می گیرد."
 بانداژ "ژلِ سلول بنیادی" کاربردهای بالقوه بسیاری دارد، از بهیاری در صحنه حوادث گرفته تا جراحاتی که در میدان نبرد حاصل می شود. بودجه انجام مطالعه مزبور بخشی توسط لابراتوار فناوری و علوم دفاعی (Dstl)، بخشی نیز توسط وزارت دفاع بریتانیا تامین شده است.
علاوه بر این، سایر هزینه ها توسط شورای تحقیقات علوم زیست شناسی و زیست فناوری(BBSRC) و شورای تحقیقات علوم فیزیکی و مهندسی (EPSRC) در اختیار قرار گرفته است.

استفاده از "ژل سلول بنیادی" در کلینیک ها
 بنا به ادعای دانشمندان دانشگاه نیوکاسل "ژل سلول بنیادی" فرصت های متعدد درمانی، تسهیل حمل و نقل، چاپ سلولی، ارتقای نتایج حاصل از تزریق سلول های بنیادین و شفای جراحات را در اختیار می گذارد. هم اکنون نیز دانشمندان در تلاش برای یافتن شیوه ای جهت افزایش حجم و انتقال این محصول به کلینیک ها برای انجام آزمایشات  بیشتر هستند.
 پرفسور کانون اظهار می دارد: این روند جدید فرصت های مهمی را در اختیار قرار می دهد، به نحوی که "با بهره گیری از فناوری جدید می توان سلول های بنیادی را مستقیما در قالب بانداژی داخل زخم قرار دارد. ژل، حاوی سلولهاست و بنابراین سلول ها در بانداژ باقی می مانند و مواد شیمیایی تولیدی توسط همین سلول ها زخم را معالجه می کند.
"به علاوه می توان از همین محصول برای چاپ سلولی استفاده کرد، به عنوان مثال، می شود کارتریجی از سلول های بنیادین را که در ژل آلژینات خریداری کرد و در یخچال نگهداری نمود و به هنگام استفاده برای جراحی، بافت های لازم را چاپ کرد و نتیجه آنکه به ازای هر بیمار داروی اختصاصی تولید می شود.
"باید توجه داشت آنچه گفته شد در آینده نزدیک و ظرف چند سال اتفاق خواهد افتاد که دوردست نخواهد بود."

ساخت یک پلیمرِ جدید با قابلیت کشسان

مواد «حافظه شکلی» که به واسطه حرارت فعال می شوند در حوزه های گوناگونی همانند اتومبیل سازی و مصالح ساختمانی نیز قابل استفاده هستند، اما معمولا بدین منظور باید حرارت بالا و مکانیسم های بیرونی برای فعال سازی قابلیت تغییر شکل رویشان اعمال شود. درصورتی که بتوان نقطه تحریک را تا اندازه ای پایین آورد که مواد کاربردی یاد شده هنگام تماس با پوست تغییر شکل بدهند، آنگاه شاهد اتفاقات بزرگی در جهان پزشکی خواهیم بود. بتازگی محققان موفق به ساخت پلیمر الاستومری شده اند که وقتی در معرض درجه حرارتی در حدود 35 درجه سانتی گراد قرار می گیرد به شکل اصلی خود بازمی گردد، به این ترتیب امکان استفاده از این پلیمر در زمینه های زیست پزشکی فراهم است

Power Pen خودکاری دوکاره برای شارژ باتری تلفن های همراه

به جرأت می توان گفت وابستگی مردم و زندگی آن ها به تلفن های همراه، هیچ وقت به اندازه امروز نبوده است و به همین دلیل، خالی شدن باتری گوشی در شرایط خاص، می تواند معادل وقوع یک فاجعه باشد، یا حداقل، در بهترین حالت، صاحب موبایل را عصبانی خواهد کرد. به همین دلیل، روش های شارژ خارجی باتری، راه خود را به دنیای تجهیزات الکترونیکی، به خوبی باز کرده اند. دستگاه هایی که به هرشکل دلخواهی درآمده اند، از شارژرهایی شبیه کارت های اعتباری گرفته تا میزهای کافی شاپ های Starbucks که بصورت بی سیم، تلفن های همراه را شارژ می کنند. از این به بعد می توانید به این لیست، نام خودکار را هم اضافه کنید. خودکارهایی که درون آن ها باتری های پشتیبان تعبیه شده است.

چگونه آموزش تمرکز حواس بر سلامت تاثیر می گذارد

در طول دهه گذشته، یافته های دلگرم کننده بسیاری بدست آمده است که نشان دهنده اثرگذاری آموزش تمرکز حواس بر طیف گسترده ای از مشکلات سلامت روانی و جسمانی و بهبود آنهاست. با این حال، اینکه تمرکز حواس دقیقا به چه شکلی اثرگذاری مثبتی را بر سلامت ایفا می کند هنوز مشخص نیست. اکنون، محققان مدلی را تهیه کرده اند که بر طبق آن تمرکز حواس از طریق کاهش استرس، سلامت را تحت تاثیر قرار می دهد.

آیا ماده تاریک سبب انقراض های انبوه زندگی موجودات و نیز تحولات زمین شناختی می شود؟

پژوهشی که توسط استاد بیولوژیک دانشگاه نیویورک Michael Rampino انجام شده، به این نتیجه رسیده است که مسیر نسبتاً بی همتا ولی قابل پیش بینی که زمین در میان قرص کهکشان ما می پیماید، می تواند در پدیده زمین شناختی و بیولوژیکی که در حال رخ دادن در کره زمین است، اثر مستقیم و چشمگیری داشته باشد. Rampino در مقاله جدیدی که در نشریه "اعلان های ماهیانه جامعه سلطنتی نجوم" منتشر شده است، نتیجه گیری می کند که ممکن است حرکت زمین از میان ماده تاریک، در مدارات ستاره های دنباله دار آشفتگی ایجاد کند و منجر به گرمای اضافی در هسته کره زمین شود. هر دوی این اختلال ها می توانند با انقراض های انبوه زندگی موجودات مرتبط باشند.

تئوری جدید، احتمال توضیح رفتار کوانتوم را با جهان های موازی می دهد

در فیزیک کوانتوم، کلمه "چرا" تاحدودی نامربوط دانسته می شود. مثلا از شما انتظار نمی رود بپرسید چرا در آزمایش کلاسیکی مثل صفحه ِدو شکاف، موج نور ظاهرا بعد از برخورد به سطح، دوباره به عقب برمی گردد؟ یا اینکه چرا می توان درحقیقت ثابت کرد که نور می جهد؟ یا اینکه چرا ذرات می توانند گهگاه از میان موانع غیرقابل عبور،"تونل" درست کنند و رد شوند؟ جوری که انگار قبلا اصلا مانعی آنجا نبوده است. فیزیک کوانتوم در زمینه شرح غیرممکن های فرواتمی بسیار قدرتمند است و می تواند حتی پیش بینی های مفیدی را در مورد استفاده عملی از آنها بیان نماید، اما راجع به اصل بنیادینی که این امور را توضیح بدهد چیزی نمی گوید.