ژن سرکوب تومور، عناصر متحرکی را مهار می‌کند که موجب بی‌ثباتیِ ژنومی می‌شود.

ژن سرکوب تومور،  عناصر متحرکی را مهار می‌کند که موجب بی‌ثباتیِ ژنومی می‌شود.
04 بهمن
معمول‌ترین ژنِ جهش‌یافته در سرطان، p53 نام دارد. پژوهشگرانِ مرکزِ پزشکیِ جنوب غربی UT دریافتند این ژن با کنترلِ عناصر متحرک از شکل‌گیریِ تومور پیشگیری می‌کند. این عناصر متحرک ممکن است به بی‌ثباتیِ ژنومی منجر شوند.

تصویر فوق: دکتر جان آبرامز و دکتر آنیکا وایلی را در تصویر می‌بینید.

ژن p53 مدت‌هاست به عنوان عاملی برای جلوگیری از شکل‌گیریِ تومور شناخته شده است اما این سازوکارها به غیر از داشتن این عملکرد و اینکه چرا غیر فعال شدنِ این ژن منجر به شکل‌گیریِ تومور می شود به طور کامل شناخته نشده است.

یافته‌های این پژوهش اخیراً در مجله‌ی ژن‌ها و رشد منتشر شده است. دکتر جان آبرامز، پروفسور زیست‌شناسی سلولی در مرکز جنوب غربی UT بیان داشت: «این نتایج به برخی از این سؤالات پاسخ می‌دهند و ممکن است یک روز منجر به پیدا کردنِ روش‌های جدیدی برای تشخیص و درمان سرطان شوند.»

پژوهشگران دریافتند فعالیت طبیعیِ ژن p53 می‌تواند ترانِهِشگرها را مهار کند. ترانِهِشگرها، عناصر متحرک ژنتیکی هستند که عناصر پسرو نامیده می‌شوند و می‌توانند از خودشان نسخه‌برداری کنند و در موقعیت‌های مختلفی روی کروموزوم حرکت کنند.

با این وجود، پژوهشگران دریافتند زمانی که p53 به علتِ جهش، غیر فعال می‌شود این عناصر متحرک به شکل چشمگیری فوران می‌کنند. این مطالعه نشان داد p53 در موش‌های مبتلا به سرطان و نمونه‌های انسانیِ مبتلا به دو نوع سرطان (تومور ویلمز و تومور روده بزرگ) غیر فعال شده است و ترانهشگرها بسیار فعال شده‌اند.

طبق گفته‌ی دکتر آبرامز در زمانِ سلامتی، سازوکارهای مشخصی کار می‌کنند تا این عناصر پسرو را آرام و غیر فعال نگه دارند. یکی از این سازوکارها، فعالیت p53‌ است. برعکس زمانی که p53 جهش یافته است عناصر پسرو فوران می‌کنند.

دکتر آبرامز بیان داشت: «اگر شما این ژن را حذف کنید ترانهشگرها می‌توانند به ژنوم با نامنظم کردنِ شدیدِ آن، آسیب بزنند. این فرآیند منجر به بیماری می‌شود. نتایج ما کمک می کند توضیح دهیم چگونه ژنوم‌های سرطانی بسیار سیال‌تر و بی‌ثبات‌تر از ژنوم‌های طبیعی هستند. آنها، چارچوبی جدید برای درکِ چگونگیِ تبدیل شدنِ سلول‌های طبیعی به تومور ارائه می‌دهند.»

دکتر آبرامز معتقد است: «به پژوهش‌های بیشتری در این زمینه نیاز است اما پیامدهای بالینی و بالقوه‌ی این یافته‌ها، قابل توجه هستند. درک اینکه p53 چگونه از شکل‌گیری تومور جلوگیری می‌کند فهم ما از مداخلات درمانی برای مواردی که p53 در آنها غیر فعال شده است را افزایش می‌دهد. اگر عناصر پسرو، علتِ اصلیِ سرطان‌های مشخصِ مبتنی بر p53 هستند پیدا کردنِ روش‌هایی برای سرکوبِ آنها می‌تواند به صورت بالقوه شرایطی را فراهم کند تا بتوان از ابتلا به سرطان و پیشرفت آنها جلوگیری کرد.»

فهمِ این امر موجبِ ایجاد پیشرفت در تشخیص برخی سرطان‌ها از طریقِ نشانگرهای زیستیِ مرتبط با p53 و فعالیتِ ترانهشگرها می‌شود.

احتمال می‌رود بتوان با آزمایش خون یا آزمایش ادرار، نامنظمیِ عناصر پسرو که نشان‌دهنده‌ی ابتلا به انواع سرطان است را تشخیص داد.

زهرا رضی یی

رونمایی از اتاقک فرست کلاس بریتیش ایرویز جهت دریم لاینر

قرار است 787-9 Dreamliner جدید شرکت بریتیش ایرویز اولین مسیر خود را 25 اکتبر امسال بین لندن و دهلی نو طی کند

طراحی مریخ نوردی برای جستجو بدنبال آب روی سیاره سرخ

این مریخ نورد ممکن است به زودی در موزه فضایی جدیدی در استرالیا قرار داده شود. درصورتی که انسان بخواهد روی مریخ پایگاهی راه اندازی کرده یا اجتماعی را در آنجا تشکیل بدهد، بدون شک نیازمند آب است، اما حمل و نقل آب به سیاره مریخ برای استفاده کاری غیرعملی به شمار می رود.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی از طریق استفاده از میدان الکتریکی برای افزایش جریان نفت در خط لولۀ «کی‌استون»

به طور سنتی، نفتی را که درون لوله‌های انتقال جریان دارد در هر چند کیلومتر یک بار گرم می‌کنند تا غلظت نفت (که آن را ویسکوزیته می‌نامند) کاهش یابد. اما این امر نیازمند انرژی زیادی بوده و همچنین باعث افزایش تلاطم (Turbulence) در جریان نفت می‌شود که اثر ضدبهره‌وری دارد. محققان نشان داده‌اند یک میدان الکتریکی قوی که به مقطعی از خط لوله «کی‌استون» در آمریکا اعمال می‌شود، با تسهیل جریان نفت موجب صرفه‌جویی قابل توجهی در انرژی مصرفی پمپها می‌شود.

تکامل کمپلکس های پروتئینی توسط باکتری ها در 3.5 میلیارد سال قبل

محققان برای تعیین نحوه کاربردی بودن سلول های 35 میلیارد ساله در قیاس سلول های امروزی، کمپلکس های پروتئینی باکتریایی باستانی را احیا کرده و تعجب آنکه برمبنای مطالعه ای که به تاریخ 9 ژوئن در Cell Chemical Biology منتشر شده است این دو زیاد تفاوتی با هم ندارند. علیرغم وجود فرضیه ای مبنی بر آنکه ارگانیسم های خاستگاهی، دارای پروتئین های آنزیمی ساده هستند، اما شواهد حاکی از آنست که باکتری ها حدود 500 میلیون سال بعد از شروع حیات، دارای ماشین آلات سلولی پیچیده ای بوده اند که امروز هم در آنها مشاهده می شود.

موفقیت چشمگیر فتوسنتز مصنوعی: تبدیل دی اکسید کربن به پلاستیک و سوخت زیستی

دانشمندان آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی دانشگاه کالیفرنیای آمریکا، یک سیستم دوگانه متشکل از باکتری ها و نانو سیم های نیمه هادی برای شبیه سازی فتوسنتز در ابعاد بسیار ریز ایجاد کرده اند. به زعم پژوهشگران، این دستگاه همه کاره که ورودی آن آب، نور خورشید و گاز دی اکسید کربن است، خروجی بسیار پربازدهی داشته است. خروجی این دستگاه شامل واحدهای ساختاری پلاستیک زیست تجزیه پذیر، انواع دارو و حتی سوخت زیستی است.