مصرف روزانه سبزیجات با برگ های سبز به کاهش ابتلا به گلاکوما کمک می کند

29 دی
گلاکوما شرایطی در کره چشم است که معمولا زمانی که سیالات در بخش جلویی چشم افزایش پیدا می کنند، گسترش بیشتری پیدا می کند و سبب فشار و تخریبِ عصب نوری می شود. حتی ممکن است در نهایت بینای از دست برود. حال طی یک مطالعه جدید محققان به رابطه بین خوردن روزانه سبزیجات دارای برگ سبز و کاهش خطر ابتلا به گلاکوما (بیست درصد) پی بردند.

جو کانگ دستیار پروفسور پزشکی در بیرگام و بیمارستان زنان و مدرسه پزشکی هاروارد در بوستون بیان داشت: «مصرف مقدار بیشترِ سبزیجاتی با برگهای سبز، 20 تا 30 درصد گلاکوما را کاهش می دهد.»

این تحقیق بوضوح ارتباطی را مابین خوردن هر چه بیشتر برگهای سبز و ریسک پایین تر گلاکوما نشان می دهد لیکن چیزی را ثابت نمی کند.

تیمِ کنگ، حدود 64000 شرکت کننده در بخش پژوهش سلامت پرستاری از سال 1984 تا 2012 و بیش از 41000 شرکت کننده در مطالعه پیگیری شده سلامت حرفه ای از سال 1986 تا سال 2014 را بررسی کرد. مردان و زنانی که همگی آنها 40 ساله و یا بیشتر بودند. هیچ کدام از آنها در ابتدای مطالعه به گلاکوما مبتلا نبودند و هر دو سال یکبار آزمایشات چشمی انجام دادند.

در طول 25 سالی که مدنظر این مطالعه بود تقریباً 1500 نفر مبتلا به این بیماری شدند. محققین به مصرف سبزیجات پهن برگ در میان شرکت کنندگان پرداختند.

کنگ ادامه داد: تیم تحقیق، شرکت کنندگان را به پنج گروه تقسیم کردند از بالاترین سطح مصرف این سبزیجات تا پایین ترین سطح. از آنهایی که بیشتر از حد متوسط از این سبزیجات مصرف می کردند (روزانه 1.5 وعده غذایی) ویا آنهایی که در طول روز یک فنجان و نیم مصرف داشتند. تمامی افراد در این گروهها حداقل هر سه روز یکبار مصرف سبزیجات دارای برگهای سبز را در وعده غذایی خود داشتند.

اما واقعا چه چیزی در برگ های سبز وجود دارد که به سلامت چشم کمک می کند؟

کنگ پاسخ می دهد: «فکر می کنیم در گلاکوما، اختلالی در جریان خون عصب بینایی به وجود می آید و فاکتور مهمی که جریان خون را برای چشم تنظیم می کند ماده ای است که اکسید نیتریک نامیده می شود. سبزیجات با برگ های سبز شامل نیترات می شوند بطوریکه پیشرو اکسید نیتریک است.

وقتی مقدار بیشتری سبزیجات با برگ های سبز مصرف می کنید، سطوح بالاتری از اکسید نیترات در بدن شما تولید می شود. چشم پزشک بیمارستان هاستون بیان داشت: «یافته ها این حس را ایجاد می کنند.»

نتایج این مطالعه در نسخه آنلاین نشریه JAMA Ophthalmology در روز 24 دی ماه (14 ژانویه) منتشر شد.

این مطالعه، اولین مطالعه ای است که جمعیت زیادی را مورد بررسی قرار می دهد و نشان می دهد مصرف بالاتر سبزیجات سبز رنگ برای کاهش خطر ابتلا به گلاکوما مؤثر است.

آدِد پاندیت، دانشیار ophthalmology از کالج درمانی Weil Cornell در شهر نیویورک بیان می دارد: "اطلاعاتی داریم که افراد مبتلا به این بیماری در تولید اکسید نیتریک در چشمان خود مشکل دارند. به نظر می رسد سبزیجات با برگ سبز خطر کمتری دارند."

پاندیت ادامه می دهد: پیشنهاد می کنیم که سبزیجات با برگ سبز مصرف کنید چرا که خطر کمتری دارند همچنین توصیه می کنیم از پزشک خود طریقه و مقدار مصرف سبزیجات برگی سبز رنگ را سوال کنید.

زینب فرامرزی

ویدئوی توضیحات: شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) با موفقیت نسبت به پرتاب، فرود و استقرار 11 ماهواره در مدار زمین اقدام نمود

پرتاب، فرود و استقرار 11 ماهواره در مدار زمین از سوی شرکت اسپیس ایکس با موفقیت انجام شد

نانوسوزن های سلیکونی منجر به تولید باندهایی می شوند که می توانند رگ های خونی را رشد داده و سلول ها را برنامه ریزی مجدد کنند

محققان موفق شده اند تا نانوسوزن های سیلیکونی بسازند که زیست تجزیه پذیر بوده و می توانند حاوی مواد ژنتیکی باشند تا بدین طریق باعث تحریک رشد رگ های خونی شوند. آنها همچنین احتمالا قادر هستند تا در صورت نیاز به منظور برنامه ریزی مجدد سلول های زنده، به شکلی ایمن و غیر تهاجمی مورد استفاده قرار گیرند.

ویدئو: تولد لاک پشت نادر سفید استرالیایی

مشاهده تلاش این لاک پشت سفید و زیبا برای رسیدن به آب خالی از لطف نیست.

شناسایی مکانیسم غیرژنتیکی عامل سرطانِ

طبق مطالعه ای که بر روی سرطان تخمدان انجام گرفته، مشخص شده که ممکن است سرطان صرفا به واسطه عدم تعادل پروتئینی داخل سلول ها نیز رخ بدهد. این کشف راهگشای عظیمی محسوب می شود، زیرا تاکنون اختلالات ژنتیکی به عنوان دلیل اصلی بروز تقریبا تمام انواع سرطان ها دانسته می شد.

نکته بهداشتی: زمانی که یک کودک انگشتش را می مکد

زمانی که یک کودک چهار ساله یا بزرگتر انگشتش را بمکد، بهداشت دهان و دندانش به خطر می افتد.