قند در رژیم‌های غذایی غربی می‌تواند خطر ابتلا به تومورهای سرطان سینه و گسترش میکروب را افزایش دهد.

14 دی
مطالعات دکتر اندرسون روی موش‌ها نشان داد قند روی مسیرهای التهابی به عنوان عامل مشکل اثر می‌گذارد. نتایج پژوهشی در مرکز سرطان دکتر اندرسون در دانشگاه تگزاس نشان داد مقدار قند در رژیم‌های معمول غربی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه و گسترش میکروب (متاستاز) در ریه را افزایش دهد.

نتایج این پژوهش به صورت آنلاین در مجله‌ی Cancer Research منتشر شده است و اثر قندِ رژیم غذایی را روی مسیر علامت‌دهیِ آنزیمی که به نام 12-LOX (12-lipoxygenase) معروف است نشان داده شد.

دکتر پیینگ یانگ، استادیار تسکین، بازتوانی و یکپارچه‌سازی پزشکی بیان داشت: «ما دریافتیم که مصرف ساکاروز به اندازه‌ی سطح رژیم‌های غربی در موش‌ها در مقایسه با رژیم‌های نشاسته‌ای بدون قند به افزایش رشد تومور و گسترش میکروب منجر می‌شود. این امر تا حدودی باعث افزایش بروز 12-LOX می‌شود و با اسید چرب 12-HETE ارتباط دارد.»

مطالعات اپیدمولوژیک پیشین نشان داده‌اند قندِ رژیم غذایی بر ایجاد سرطان سینه و التهابِ مرتبط با آن اثر دارد.

دکتر لورنزو کوهن، نویسنده‌ی همکار و استاد تسکین، بازتوانی و یکپارچه‌سازی پزشکی بیان داشت: «پژوهش حاضر، اثر قند رژیم غذایی بر ایجاد تومور غده‌ای پستان در نمونه‌های چندگانه‌ی موش‌ها و سازوکارِ مرتبط با آن را مورد بررسی قرار داده است. مشخص شد که فروکتوز به طور ویژه در حبه‌های قند و شربت ذرت با فروکتوز بالا در تمام سیستم غذایی ما قرار داشت که این امر موجب تسهیلِ گسترش میکروب در ریه و تولید 12-HETE در تومورهای سینه می‌شود.»

اطلاعات نشان می‌دهند قند رژیم غذایی باعثِ علامت‌دهی 12-LOX به منظور افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و گسترش میکروب می‌شود.

شناسایی عوامل خطرِ ابتلا به سرطان سینه، اولویت سلامت عمومی است. پژوهشگران بیان داشتند مصرف متوسط قند، حیاتی است. مصرف سرانه‌‌ی قند در آمریکا بیش از 54.3 کیلوگرم در سال است. افزایش مصرف نوشیدنی‌های قندی در سراسر جهان به عنوان یک عامل مهم در ابتلا به چاقی، بیماری قلبی و سرطان در نظر گرفته می‌شود.

دکتر یانگ بیان داشت: «پژوهش پیشین به بررسی نقش قند، به ویژه گلوکز و مسیرهای سوخت‌وسازیِ انرژی-محور در ابتلا به سرطان پرداختند. ایجاد التهاب می‌تواند مسیری جایگزین در مطالعه‌ی سرطان‌های قند-محور باشد که نیاز به پژوهش‌های بیشتری دارد.»

هیچ‌یک از پژوهش‌های پیشین به بررسی اثر مستقیم مصرف قند بر ابتلا به سرطان سینه با استفاده از نمونه‌های حیوانی نپرداخته بودند و سازوکار ویژه‌ی آن را بررسی نکرده بودند. گروه دکتر اندرسون، 4 مطالعه‌ی مختلف انجام دادند که در آنها موش‌ها به شکل تصادفی در گروه‌های رژیمی متفاوت قرار می‌گرفتند. در طول 6 ماه، 30 درصد از موش‌های گروه رژیم غذایی نشاسته‌ای، تومورهایی قابل اندازه‌گیری داشتند در حالیکه 50 تا 58 درصد از موش‌های رژیم غذاییِ غنی از ساکاروز دچار تومورهای پستان شده بودند. علاوه بر این پژوهش نشان داد تعداد گسترش میکروبی (متاستاز) در موش‌های رژیمِ غنی از ساکاروز و فروکتوز به شکل قابل توجهی بیشتر از موش‌های رژیم غذایی نشاسته‌ای است.

این پژوهش نشان می‌دهد ساکاروز و فروکتوزِ رژیم‌ غذایی منجر به تولید 12-LOX و 12-HETE در سلول‌های تومور سینه در داخل بدن می‌شوند. این امر می‌تواند مسیر علامت‌دهی احتمالی در رشد تومور‌ِ به علت مصرف قند در موش‌ها را مشخص کند. اینکه ساکاروز و فروکتوزِ رژیم غذایی چگونه منجر به تولید 12-HETE می‌شود و اینکه آیا دارای اثر مستقیم هستند یا غیر مستقیم اثر می‌گذارند هنوز بی پاسخ است.

گروه پژوهشی معتقد است شناسایی مکانیسمی که بوسیله‌ی آن ساکاروز و فروکتوزِ رژیم غذایی بر رشد تومور سینه و گسترش میکروب به ویژه از طریق مسیرهای 12-LOX اثر می‌گذارد نیاز به پژوهش‌های بیشتری دارد.

زهرا رضی یی

داروهای فشار خون می‌توانند خطر ابتلا به آلزایمر را از بین ببرند.

نتایج پژوهشی جدید نشان داد داروهای ارزان قیمتِ فشار خون می‌توانند از مغز در برابر ابتلا به آلزایمر محافظت کنند.

تندیس های برش لیزری ظریف شبیه صخره های مرجانی چرخان

همانطور که می دانید صخره های مرجانی در سرتاسر جهان با تهدید مواجه هستند، اما در این میان هنرمند خوش ذوقی دست به کار جاودانه سازیشان زده است. جاشوا آباربانل که در لس آنجلس ساکن می باشد با استفاده از برش لیزری الگوهای ظریفی را خلق نموده است که طرحشان الهام گرفته از موجودات دریایی می باشد. قطعات عرضه شده توسط وی از انواع مختلفی از چوب ها ساخته شده و به صورت ارگانیک مونتاژ شده اند تا طرح های چرخشی ظریفی را نتیجه بدهند. مجموعه "مرجان ها" هم شامل تندیس ها و هم شامل قطعات دیواری 3 بعدی می شود.

گوشی Sony Xperia Z5 در ماه سپتامبر با مشخصات یک نمایشگر 5.5 اینچی FHD، اسنپ دراگون 810 و 3 گیگابایت رم عرضه می شود.

براساس خبرهای منتشر شده از سوی Leaksfly گوشی Sony Xperia Z5 در ماه سپتامبر وارد بازار می شود.

بیوپاد (Biopod) با استفاده از حافظه ابری در نگهداری ریززیستگاهی در منزل به شما کمک می کند

اگر تاکنون خزنده، جاندار دوزیست یا گل و گیاهی خانگی در منزل نگاه داشته باشید به خوبی با چالش های بهینه نگاه داشتن شرایط زنده ماندن این جانداران آشنا هستید. بیوپاد برای کاستن از این دست چالش ها عرضه شده است.

پیوند قلب خوک بر روی یک بابون به مدت بیش از دو سال کار کرد

محققان موسسه خون و ریه و قلب ملی (NHLBI) در بتسدای مریلند، موفق شدند کاری کنند که قلب خوک به مدت 945 روز داخل بدن بابون زنده ای کار کند. این دستاورد بی نظیر دانشمندان را امیدوار ساخته تا بتوان دست به xenotransplantation یا پیوند اعضا یا بافت حیوانات به انسان زد، و به این ترتیب بر مشکل جهانی کمبود اعضای بدن فائق آمد.