قند در رژیم‌های غذایی غربی می‌تواند خطر ابتلا به تومورهای سرطان سینه و گسترش میکروب را افزایش دهد.

14 دی
مطالعات دکتر اندرسون روی موش‌ها نشان داد قند روی مسیرهای التهابی به عنوان عامل مشکل اثر می‌گذارد. نتایج پژوهشی در مرکز سرطان دکتر اندرسون در دانشگاه تگزاس نشان داد مقدار قند در رژیم‌های معمول غربی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه و گسترش میکروب (متاستاز) در ریه را افزایش دهد.

نتایج این پژوهش به صورت آنلاین در مجله‌ی Cancer Research منتشر شده است و اثر قندِ رژیم غذایی را روی مسیر علامت‌دهیِ آنزیمی که به نام 12-LOX (12-lipoxygenase) معروف است نشان داده شد.

دکتر پیینگ یانگ، استادیار تسکین، بازتوانی و یکپارچه‌سازی پزشکی بیان داشت: «ما دریافتیم که مصرف ساکاروز به اندازه‌ی سطح رژیم‌های غربی در موش‌ها در مقایسه با رژیم‌های نشاسته‌ای بدون قند به افزایش رشد تومور و گسترش میکروب منجر می‌شود. این امر تا حدودی باعث افزایش بروز 12-LOX می‌شود و با اسید چرب 12-HETE ارتباط دارد.»

مطالعات اپیدمولوژیک پیشین نشان داده‌اند قندِ رژیم غذایی بر ایجاد سرطان سینه و التهابِ مرتبط با آن اثر دارد.

دکتر لورنزو کوهن، نویسنده‌ی همکار و استاد تسکین، بازتوانی و یکپارچه‌سازی پزشکی بیان داشت: «پژوهش حاضر، اثر قند رژیم غذایی بر ایجاد تومور غده‌ای پستان در نمونه‌های چندگانه‌ی موش‌ها و سازوکارِ مرتبط با آن را مورد بررسی قرار داده است. مشخص شد که فروکتوز به طور ویژه در حبه‌های قند و شربت ذرت با فروکتوز بالا در تمام سیستم غذایی ما قرار داشت که این امر موجب تسهیلِ گسترش میکروب در ریه و تولید 12-HETE در تومورهای سینه می‌شود.»

اطلاعات نشان می‌دهند قند رژیم غذایی باعثِ علامت‌دهی 12-LOX به منظور افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و گسترش میکروب می‌شود.

شناسایی عوامل خطرِ ابتلا به سرطان سینه، اولویت سلامت عمومی است. پژوهشگران بیان داشتند مصرف متوسط قند، حیاتی است. مصرف سرانه‌‌ی قند در آمریکا بیش از 54.3 کیلوگرم در سال است. افزایش مصرف نوشیدنی‌های قندی در سراسر جهان به عنوان یک عامل مهم در ابتلا به چاقی، بیماری قلبی و سرطان در نظر گرفته می‌شود.

دکتر یانگ بیان داشت: «پژوهش پیشین به بررسی نقش قند، به ویژه گلوکز و مسیرهای سوخت‌وسازیِ انرژی-محور در ابتلا به سرطان پرداختند. ایجاد التهاب می‌تواند مسیری جایگزین در مطالعه‌ی سرطان‌های قند-محور باشد که نیاز به پژوهش‌های بیشتری دارد.»

هیچ‌یک از پژوهش‌های پیشین به بررسی اثر مستقیم مصرف قند بر ابتلا به سرطان سینه با استفاده از نمونه‌های حیوانی نپرداخته بودند و سازوکار ویژه‌ی آن را بررسی نکرده بودند. گروه دکتر اندرسون، 4 مطالعه‌ی مختلف انجام دادند که در آنها موش‌ها به شکل تصادفی در گروه‌های رژیمی متفاوت قرار می‌گرفتند. در طول 6 ماه، 30 درصد از موش‌های گروه رژیم غذایی نشاسته‌ای، تومورهایی قابل اندازه‌گیری داشتند در حالیکه 50 تا 58 درصد از موش‌های رژیم غذاییِ غنی از ساکاروز دچار تومورهای پستان شده بودند. علاوه بر این پژوهش نشان داد تعداد گسترش میکروبی (متاستاز) در موش‌های رژیمِ غنی از ساکاروز و فروکتوز به شکل قابل توجهی بیشتر از موش‌های رژیم غذایی نشاسته‌ای است.

این پژوهش نشان می‌دهد ساکاروز و فروکتوزِ رژیم‌ غذایی منجر به تولید 12-LOX و 12-HETE در سلول‌های تومور سینه در داخل بدن می‌شوند. این امر می‌تواند مسیر علامت‌دهی احتمالی در رشد تومور‌ِ به علت مصرف قند در موش‌ها را مشخص کند. اینکه ساکاروز و فروکتوزِ رژیم غذایی چگونه منجر به تولید 12-HETE می‌شود و اینکه آیا دارای اثر مستقیم هستند یا غیر مستقیم اثر می‌گذارند هنوز بی پاسخ است.

گروه پژوهشی معتقد است شناسایی مکانیسمی که بوسیله‌ی آن ساکاروز و فروکتوزِ رژیم غذایی بر رشد تومور سینه و گسترش میکروب به ویژه از طریق مسیرهای 12-LOX اثر می‌گذارد نیاز به پژوهش‌های بیشتری دارد.

زهرا رضی یی

بک‌یاک (Backyak) ماژولار، همزمان، سورتمه، کایاک، قایق بادبانی و کوله‌پشتی است

بک‌یاک وسیله‌ای آبی قابل حمل و ماژولار است. هفته گذشته در دورترین گوشه نمایشگاه Boot Düsseldorf محصولی عرضه شد که از جمله جالب‌ترین‌های Boot Düsseldorf بود. نام وسیله این آبی چند منظوره Klepper Backyak است. همانگونه که از نامش هم برمی‌آید، Backyak در واقع کایاکی است که می‌توان آن را روی پشت حمل کرده و بعد از رسیدن به مکانی پرآب، سرهم کرد. اما افزون بر کایاک، این وسیله می‌تواند قایق بادبانی، سورتمه برفی و حتی تخته آفتاب‌گیری شناور هم باشد.

فیزیکدان ها برای نخستین بار، مولکول جدیدی ساخته اند که مُمان دوقطبی (1) منحصر به فردی را دارا می باشد

ممکن است پژوهشی که به تازگی توسط فیزیکدان های دانشگاه اوکلاهما انجام شده است، مسیری را برای ساخت کامپیوترهای کوانتومی باز کند و منجر به ساخت مولکول جدیدی بر اساس فعل و انفعال بین این دو نوع اتم شود: نوعی اتم که به عنوان اتم (Rydberg (2 شناخته می شود و یک اتم در حالت (ground-state (3. ویژگی منحصر به فردِ این مولکول، یک مُمان دوقطبی است که مقدار بزرگی دارد و واکنش آن در برابر میدان الکتریکی، بیشتر شبیه به واکنش یک آهنربای میله ای شکل در برابر میدان مغناطیسی است. James Shaffer که استاد فیزیک و ستاره شناسی دانشگاه اوکلاهما است، می گوید: این بزرگ ترین مُمان دوقطبی الکتریکی است که تاکنون در یک مولکول کشف شده است. Shaffer و تیم او می خواهند تعداد کافی از این مولکول ها را تولید کنند تا بتوانند آزمایش های آتی را بر روی واکنش های مربوط به دوقطبی انجام دهند. واکنش های مربوط به دوقطبی که بین ذرات انجام می شود، می تواند مسیری را برای ساخت کامپیوترهای کوانتومی فراهم سازد، کامپیوترهایی که سایز قابل تغییری دارند.

توری نقره ای به عنوان گرم کننده به دور اعضای بدن عمل می‌کند.

اغلب به بیماران توصیه می‌شود مفاصل صدمه دیده خود را گرم نگه دارند. برای این کار معمولا از کیسه آب جوش یا کیسه قابل گرم کردن در فر مایکروویو( که سنگین است و خیلی زود سرد می‌شود) و یا پتوی برقی (که نیاز به پریز برق دارد) استفاده می‌شود. اما دانشمندان کره ای و آمریکایی توری نازکی اختراع کرده‌اند که با باتری کار می‌کند و با قرار گرفتن روی محل آسیب دیده آن را گرم نگه می‌دارد.

شناسایی گیرنده مغزی مرتبط به اسکیزوفرنی و اوتیسم

با توجه به تحقیقات جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه سالک انجام گرفته است، از دست دادن گیرنده ای مهم در یک کلاس خاص از نورونهای مهاری در مغز ممکن است باعث بروز اختلالات عصبی تکاملی از جمله اوتیسم و اسکیزوفرنی شود.