کنترل تولد نوزاد نارس، وابسته به یک ملکول است.

11 دی
نتایج پژوهشی جدید در زمینه‌ی جانوران جونده نشان داد مسدود کردن یک ملکول در رحم می‌تواند تولد نوزاد نارس را به تأخیر بیاندازد یا حتی آن را متوقف کند. تولد نوزاد نارس، اصلی‌ترین دلیلِ مرگ و ناتوانی نوزادان در سراسر جهان است.

دکتر دیوید کورنفیلد، نویسنده‌ی همکار ارشد پژوهش و پزشک ریوی کودکان و دانشمند دانشگاه استنفورد کالیفرنیا بیان داشت: «بارداری‌های طبیعی بین 38 تا 42 هفته طول می‌کشد. با این وجود بیش از 10 درصد نوزادان به صورت نارس متولد می‌شوند و در کمتر از 37 هفته به دنیا می‌آیند. 3 درصد نوزادان کاملاً نارس به دنیا می‌آیند و کمتر از 31 هفته در رحم می‌مانند.»

تولد نوزاد نارس به مشکلات عمده ای منجر می‌شود زیرا بسیاری از اندام‌ها از جمله مغز، ریه‌ها و کبد برای رشد کامل به هفته‌های آخر بارداری نیاز دارند.

کورنفیلد بیان داشت: «تولد نوزاد نارس برای خانواده و نوزاد، بار سنگینِ عاطفی، روانشناختی و رشدی دارد. هزینه‌های اجتماعی نیز بسیار سنگین است.»

رحم در طول بارداری، پناه جنینِ در حال رشد است. زمانی که زن وارد فرآیند زایمان می‌شود رحم دچار انقباضات شدیدی می‌شود تا کودک را به بیرون براند. هنوز به درستی درک نشده است که چه چیزی رحم را وارد فرآیند منقبض‌شدن می‌کند. به همین علت هنوز هیچ درمان مؤثری برای زایمان زودرس وجود ندارد.

پژوهش پیشین نشان داد سطح کلسیمِ سلول‌های عضلانی در دیواره‌ی رحم به کنترل انقباضات رحم کمک می‌کند. در نتیجه کورنفیلد و همکارانش روی ملکولی به نام TRPV4 تمرکز کردند که در رحم موش پیدا کردند. این ملکول به کنترل جریان کلسیم در سلول‌ها کمک می‌کند.

پژوهشگران دریافتند بافت رحم در زنان باردار به نسب زنان غیر باردار، سطوح بالاتری از TRPV4 دارد. به طور مشابه، با پیشرفت بارداری در موش‌ها و موش‌های صحرایی، TRPV4 به طور فزاینده در سلول‌های عضلانیِ دیواره‌ی رحمِ این جوندگان افزایش یافت.

در پژوهش پیشین، ملکول‌هایی کشف شد که می‌توانند TRPV4 را فعال کنند. TRPV4 اجازه می‌دهد کلسیم در سلو‌ل‌ها جریان پیدا کند. این ترکیبات در آزمایشات می‌تواند انقباضات رحم را در موش‌ها افزایش دهد.

مطالعات قبلی نیز ملکول‌هایی شناسایی کردند که می‌توانند TRPV4 را مسدود کنند و از ورود کلسیم به داخل سلول‌ها جلوگیری کنند. در آزمایشاتی که به موش‌ها، دارویی برای شروعِ فرآیند زایمان زودرس داده شد این ترکیبات مهارکننده به شکل قابل توجهی بارداری را طولانی کرد و از زایمان زودرس پیشگیری کرد.

کورنفیلد بیان داشت: «این پیشرفت می‌تواند برای ایجاد درمان به منظور توقف زایمان زودرس و افزایش اثربخشی انقباضات رحمی مورد استفاده قرار بگیرد و نیاز به عمل سزارین را کاهش دهد. پژوهش‌های آینده باید بررسی کنند آیا این رویکرد برای انسان نیز ایمن است یا خیر.»

نتایج این پژوهش به صورت آنلاین در مجله‌ی Science Translational Medicine منتشر شده است.

زهرا رضی یی

چگونه پیش نمایش ویندوز 10 را نصب کنیم

اواخر هفته گذشته بود که مایکروسافت پیش نمایش بروزرسانی شده ای را از ویندوز 10 خود ارائه داد. در این پیش نمایش کلی ویژگی های جدید برای کشف هست و شاید ندانید که برای بهره مندی از این ویژگی ها چگونگی باید اقدام به نصب ویندوز 10 کنید. بسیارخب، حالا ما به شما می گوییم چگونه! پس با کوی همراه شوید

کشفِ ویژگی‌های ساختاریِ جدیدی از موی انسان

به مدت 70 سال است که ساختار موی انسان به صورت گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است با این وجود هنوز دانشمندان نتوانسته‌اند به تصویر کاملی از ساختار داخلی آن دست یابند. در حال حاضر گروهی از پژوهشگران با ترکیب پرتوی کوچکتر از میکرونِ اشعه‌ی X با هندسه‌ی برش عرضی توانستند ویژگی‌های ساختاریِ جدیدی از موی انسان کشف کنند.

فرانسیس کِرِه و ارائه طرح کمپ های آموزشی

فرانسیس کره از طرح های خود برای ساخت یک کمپ آموزشی رونمایی نمود. بنیاد ماما سارا اوباما (MSOF)، به تازگی بعد از عمری ارائه خدمات به کودکان یتیم از اچ آی وی/ایدز تاسیس شده و تمرکز آن بر روی تغذیه و آموزش کودکان و خانواده های فقیر است.

آسیب دیدن  DNA باعث واکنش ایمنی بدن و التهاب می شود و حتی به پیشرفت سرطان در بدن هم مربوط می باشد.

آسیب دیدن DNA باعث واکنش ایمنی بدن و التهاب می شود و حتی به پیشرفت سرطان در بدن هم مربوط می باشد.

برای اولین بار دانشمندان دانشگاه اومئو، میزان اهمیت آسیب دیدن DNA را در تنظیم دقیق سیستم ایمنی داخلی بدن ما اثبات کردند و از این رو توانایی پاسخ التهابی بهینه را به عفونت ها و دیگر خطرات بیولوژیکی نشان دادند. نتایج این تحقیق 17 فوریه در مجله Immunity منتشر شد.

مهاجرت "پاروپایان دریایی" برای جذب دی اکسید کربن اقیانوسی اهمیت فراوانی دارد.

پژوهش های جدید نشان میدهد، پلانکتون های جانوری با اندازه کمتر از یک دانه برنج، نقشی بسیار پررنگ تر از آنچه قبلا تصور می شده است، در فرآیند جذب دی اکسید کربن اقیانوسی بازی می کنند.