زندگی تا 100 سالگی: ژن‌های جدید مرتبط با طول عمر یافت شدند

02 دی
طبق نتایج پژوهشی جدید در زمینه‌ی ژنوم‌های افرادی که به 100 سالگی رسیدند چندین ژن جدیدِ مرتبط با زندگی طولانی کشف شد. پژوهشگران با استفاده از روشی جدید، 4 ژن مرتبط با طول عمر زیاد را کشف کردند: ژنی به نام ABO که در تعیین گروه خونی نقش دارد، ژنی به نام CDKN2B که تقسیم سلولی را تنظیم می‌کند، ژنی به نام APOE که با بیماری آلزایمر ارتباط دارد و ژنی به نام SH2B3 که قبلاً به عنوان عامل گسترش عمر مگس میوه شناخته شده بود.

پژوهشگران امیدوارند در پژوهش‌های آینده بتوانند ژن‌های بیشتری که با طول زندگی ارتباط دارند پیدا کنند و چگونگیِ تأثیر این ژن‌ها برا روند پیری را کشف کنند.

استوارت کیم، پژوهشگر و پروفسور گروه زیست‌شناسی رشد و ژنتیک در دانشگاه سانفورد بیان داشت: «یک جزء ژنتیکی قوی و منطقی برای 100 ساله‌شدن وجود دارد و ما به دنبال پیدا کردن آن هستیم. ما می‌خواهیم از این راز رمز‌گشایی کنیم. چرا برخی از افراد در مقایسه با دیگران بیشتر زندگی می‌کنند.»

مطالعات پیشین تلاش کردند تا تغییراتی در ژن‌ها پیدا کنند که در افراد خیلی پیر در مقایسه با جوانان رایج‌تر است اما موفق نشدند. این مطالعات به بررسی میلیون‌ها تغییر در ژنوم انسان پرداختند اما روابط مهمی را نادیده گرفتند.

پژوهش حاضر قصد دارد با تمرکز بر ژن‌هایی که اثراتِ قوی‌ای بر خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سن دارند مانند بیماری قلبی و آلزایمر، پژوهش را به ژن‌های مرتبط با طول عمر محدود کند. فرض بر این است که این بیماری‌ها، خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهند بنابراین تغییرات ژنتیکی که خطر این بیماری‌ها را افزایش می‌دهند شانس طول عمر بیشتر را نیز کاهش می‌دهند.

پژوهشگران در ابتدا به دنبال ژن‌های مرتبط با طول عمر در جمعیتی بالغ بر 800 نفر بالای 100 سال و 5400 نفر بالای 90 سال بودند.

آنها 8 ژن پیدا کردند که با طول عمر زیاد ارتباط داشتند. 4 مورد از این ژن‌ها نیز در تحلیلِ بعدیِ 1000 نفر 100 ساله و بالای 100 سال مورد تأیید قرار گرفت.

نتایج پژوهش نشان داد تغییرات در ژن‌های ABO ،CDKN2B ،APOE و SH2B3 در 100 ساله‌ها بیش از افرادی که طول عمر معمولی دارند رایج است. برای مثال طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، بزرگسالان آمریکایی به طور متوسط در حدود 79 سال عمر می‌کنند.

نتایج پژوهش نشان داد انواع ژنتیکی مرتبط با گروه خونی O در افراد 100 ساله رایج‌تر از گروه کنترل است. این امر بدین معناست که 100 ساله‌ها در مقایسه با افرادی که طول عمر معمولی دارند بیشتر دارای گروه خونی O هستند. مطالعات پیشین نشان دادند افرادِ دارای گروه خونی O، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سرطان هستند، سطح کلسترول خون آنها نیز به نسبتِ سایر گروه‌های خونی پایین‌تر است.

اینکه کدام سلول‌ها به تقسیم‌شدن ادامه دهند یا متوقف شوند نیز با تغییرات ژنتیکی در ژن CDKN2B ارتباط دارد. توقف تقسیم سلولی که سالخوردگی نام دارد و فرض بر این است که به پیر‌شدن کمک می‌کند منجر به تغییرات ژنتیکی‌ای می‌شود که پیری سلولی را کاهش می‌دهد و می‌تواند عاملی برای پیر‌شدنِ موفق باشد.

پروفسور کیم فرض می‌کند هنوز هم ژن‌های بیشتری هستند که با طول عمر ارتباط دارند. او امیدوار است این مقاله بتوانددر زمینه‌ی ژن‌های مرتبط با طول عمر، الهام‌بخش سایر دانشمندان باشد.

نتایج این پژوهش در مجله‌ی ژنتیک PLOS منتشر شده است.

زهرا رضی یی

تولید پنجره ای جدید که هم نفس میکشد و هم تغییر رنگ میدهد!

دانشمندان شاغل در دانشگاه فناوری نان یانگ (NTU) در سنگاپور، پنجره کوچکی را ساخته اند که می تواند خودش را به رنگ آبی دربیاورد و جلوی نور را تا حدودی بگیرد، آنهم بدون نیاز به هیچ گونه منبع انرژی خارجی. این ابزار همچنین به عنوان نوعی باتری کوچک شفاف کار می کند که از طریق کنش و واکنش با اکسیژن موجود در محیط اطراف خود را شارژ می کند.

بزرگسالانِ مبتلا به نقص قلبی بیشتر در معرض سکته‌‌ی مغزی قرار دارند.

نتایج پژوهشی جدید نشان داد بزرگسالانی که مادرزادی به نقص قلبی مبتلا هستند بیشتر در معرض سکته‌ی مغزی قرار دارند.

مقایسه HTC One m9 و Sony Xperia Z4

دوست داران گوشی های هوشمند پرچمدار، از امسال کمی دلخوری دارند. فقط به این دو گوشی معرفی نشده زیبا یعنی HTC One M9 و Sony Xperia Z4 نگاه کنید. هر دو دارای بنده فلزی، مشخصات سطح بالا، صفحه نمایش با کیفیت و پردازنده 64 بیتی هستند و طراحی آنها با وسواس انجام شده است. این دو گوشی هوشمند از گوشی های برتری خواهند بود که در سال 2015 به شما طرفداران گوشی های پرچمدار ارائه می شوند، بنابراین همه نگاه ها به آنهاست و ما با قرار دادن آن ها در مقابل هم، در چندین گروه کلیدی، بررسی خود را انجام دادیم.

کشمکش های خانوادگی روی پیشرفت مغز پسر بچه ها اثر می گذارد.

مشکلات خانودگی خطر افسردگی و اضطراب را افزایش می دهد. بطوریکه ساختار مغز را در اواخر نوجوانی و اوایل بیست سالگی تغییر می دهد.

کنترل مایعات در مقیاس های میکرو و نانو

در تحقیقاتی که از موضوع دارو رسانیِ متمرکز و هدفمند گرفته تا موضوع خود مونتاژیِ نانوربات ها توسط محققین دانشگاه نورث آمبریا (نیوکاسل، انگلستان) انجام شده است، محققین با استفاده از اتم های بسیار بزرگ، از نحوه رفتار مایعات در مجاری میکروسکوپی پرده برداشته اند.