زندگی تا 100 سالگی: ژن‌های جدید مرتبط با طول عمر یافت شدند

02 دی
طبق نتایج پژوهشی جدید در زمینه‌ی ژنوم‌های افرادی که به 100 سالگی رسیدند چندین ژن جدیدِ مرتبط با زندگی طولانی کشف شد. پژوهشگران با استفاده از روشی جدید، 4 ژن مرتبط با طول عمر زیاد را کشف کردند: ژنی به نام ABO که در تعیین گروه خونی نقش دارد، ژنی به نام CDKN2B که تقسیم سلولی را تنظیم می‌کند، ژنی به نام APOE که با بیماری آلزایمر ارتباط دارد و ژنی به نام SH2B3 که قبلاً به عنوان عامل گسترش عمر مگس میوه شناخته شده بود.

پژوهشگران امیدوارند در پژوهش‌های آینده بتوانند ژن‌های بیشتری که با طول زندگی ارتباط دارند پیدا کنند و چگونگیِ تأثیر این ژن‌ها برا روند پیری را کشف کنند.

استوارت کیم، پژوهشگر و پروفسور گروه زیست‌شناسی رشد و ژنتیک در دانشگاه سانفورد بیان داشت: «یک جزء ژنتیکی قوی و منطقی برای 100 ساله‌شدن وجود دارد و ما به دنبال پیدا کردن آن هستیم. ما می‌خواهیم از این راز رمز‌گشایی کنیم. چرا برخی از افراد در مقایسه با دیگران بیشتر زندگی می‌کنند.»

مطالعات پیشین تلاش کردند تا تغییراتی در ژن‌ها پیدا کنند که در افراد خیلی پیر در مقایسه با جوانان رایج‌تر است اما موفق نشدند. این مطالعات به بررسی میلیون‌ها تغییر در ژنوم انسان پرداختند اما روابط مهمی را نادیده گرفتند.

پژوهش حاضر قصد دارد با تمرکز بر ژن‌هایی که اثراتِ قوی‌ای بر خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سن دارند مانند بیماری قلبی و آلزایمر، پژوهش را به ژن‌های مرتبط با طول عمر محدود کند. فرض بر این است که این بیماری‌ها، خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهند بنابراین تغییرات ژنتیکی که خطر این بیماری‌ها را افزایش می‌دهند شانس طول عمر بیشتر را نیز کاهش می‌دهند.

پژوهشگران در ابتدا به دنبال ژن‌های مرتبط با طول عمر در جمعیتی بالغ بر 800 نفر بالای 100 سال و 5400 نفر بالای 90 سال بودند.

آنها 8 ژن پیدا کردند که با طول عمر زیاد ارتباط داشتند. 4 مورد از این ژن‌ها نیز در تحلیلِ بعدیِ 1000 نفر 100 ساله و بالای 100 سال مورد تأیید قرار گرفت.

نتایج پژوهش نشان داد تغییرات در ژن‌های ABO ،CDKN2B ،APOE و SH2B3 در 100 ساله‌ها بیش از افرادی که طول عمر معمولی دارند رایج است. برای مثال طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، بزرگسالان آمریکایی به طور متوسط در حدود 79 سال عمر می‌کنند.

نتایج پژوهش نشان داد انواع ژنتیکی مرتبط با گروه خونی O در افراد 100 ساله رایج‌تر از گروه کنترل است. این امر بدین معناست که 100 ساله‌ها در مقایسه با افرادی که طول عمر معمولی دارند بیشتر دارای گروه خونی O هستند. مطالعات پیشین نشان دادند افرادِ دارای گروه خونی O، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سرطان هستند، سطح کلسترول خون آنها نیز به نسبتِ سایر گروه‌های خونی پایین‌تر است.

اینکه کدام سلول‌ها به تقسیم‌شدن ادامه دهند یا متوقف شوند نیز با تغییرات ژنتیکی در ژن CDKN2B ارتباط دارد. توقف تقسیم سلولی که سالخوردگی نام دارد و فرض بر این است که به پیر‌شدن کمک می‌کند منجر به تغییرات ژنتیکی‌ای می‌شود که پیری سلولی را کاهش می‌دهد و می‌تواند عاملی برای پیر‌شدنِ موفق باشد.

پروفسور کیم فرض می‌کند هنوز هم ژن‌های بیشتری هستند که با طول عمر ارتباط دارند. او امیدوار است این مقاله بتوانددر زمینه‌ی ژن‌های مرتبط با طول عمر، الهام‌بخش سایر دانشمندان باشد.

نتایج این پژوهش در مجله‌ی ژنتیک PLOS منتشر شده است.

زهرا رضی یی

تلاش برای به تصویر کشیدن اثر پراکندگی شهری روی حیات وحش آفریقا

عکاسی به نام نیک برانت اقدام به تهیه «مجموعه ای شبح وار» از عکس هایی با موضوع حیات وحش آفریقا نموده است که به همان اندازه که زیبا هستند، تلخ و گزنده نیز می باشند. این مجموعه که نامش «خاک را به ارث ببر» می باشد واقعیت ناراحت کننده و غم انگیز توسعه کنترل نشده شهری در شرق آفریقا را نشان می دهد، جایی که گسترگی شهری همچنان زیست محیط طبیعی فیل ها، کرگدن ها، شیرها و سایر حیات وحش این ناحیه را می بلعد و از بین می برد. برانت که متولد لندن است صرفا در آفریقا اقدام به عکاسی می کند و هدفش نشان دادن نابودی و تخریب زیست محیط طبیعی جانداران حیات وحش بدست انسان می باشد. برنت می گوید امید وی بر آنست که عکس های وی موجب شکل گیری گفتمانی در مورد تهدیداتی که بطور جدی پیش رویِ حیات وحش آفریقا قرار دارد، بشود.

وجود پروتئین مشترک درانسان و حشرات شفیره زا

محققان در یک مطالعه جدید، به وجود یک مولکول پروتئینی در مغز انسان و همچنین بدن حشرات شفیره زا پی برده اند که به نظرمی رسد دارای یک مولکول مبدأ مشترک باشند. چگونگی تغییر ترتیب آمینو اسید های این پروتئینِ کوتاه زنجیره در سیر تکامل، موضوعی است که دانشمندان را به انجام تحقیقات بیشتر تشویق می کند.

جثه جانوران خونسرد زمینی در هوای گرم بزرگتر و در آب گرم کوچکتر می شود

نتایج حاصل از مطالعه ای جدید قویا این نکته را اثبات می کند که کمی میزان اکسیژن موجود در آب، موجب می گردد تا به هنگام گرم شدن محیط، اندازه بدن جانداران آبی در قیاس با جانوران زمینی کوچک تر شود.

گوشی Samsung Galaxy S6 edge Plus قرار است با یک باتری 3000 میلی آمپری عرضه شود.

شایعات زیادی در مورد گوشی Samsung Galaxy S6 edge Plus از گوشه و کنار به گوش می رسد.Sammobile در گزارش امروزش، از عرضه گوشی بعدی سامسونگ در ابعاد 151 میلی متر طول و 73 میلی متر عرض خبر داد. همچنین یک باتری با ظرفیت 3000 میلی آمپر در گوشی Galaxy S6 Plus قرار خواهد داشت.

سه ابزار مفید جهت تحلیل ابرداده ها

در این مقاله سه محصولی که رویکرد مختلفی نسبت به مدیریت و آنالیز داده های زیرساخت دارند را مورد مطالعه قرار داده‌ایم.