زندگی تا 100 سالگی: ژن‌های جدید مرتبط با طول عمر یافت شدند

02 دی
طبق نتایج پژوهشی جدید در زمینه‌ی ژنوم‌های افرادی که به 100 سالگی رسیدند چندین ژن جدیدِ مرتبط با زندگی طولانی کشف شد. پژوهشگران با استفاده از روشی جدید، 4 ژن مرتبط با طول عمر زیاد را کشف کردند: ژنی به نام ABO که در تعیین گروه خونی نقش دارد، ژنی به نام CDKN2B که تقسیم سلولی را تنظیم می‌کند، ژنی به نام APOE که با بیماری آلزایمر ارتباط دارد و ژنی به نام SH2B3 که قبلاً به عنوان عامل گسترش عمر مگس میوه شناخته شده بود.

پژوهشگران امیدوارند در پژوهش‌های آینده بتوانند ژن‌های بیشتری که با طول زندگی ارتباط دارند پیدا کنند و چگونگیِ تأثیر این ژن‌ها برا روند پیری را کشف کنند.

استوارت کیم، پژوهشگر و پروفسور گروه زیست‌شناسی رشد و ژنتیک در دانشگاه سانفورد بیان داشت: «یک جزء ژنتیکی قوی و منطقی برای 100 ساله‌شدن وجود دارد و ما به دنبال پیدا کردن آن هستیم. ما می‌خواهیم از این راز رمز‌گشایی کنیم. چرا برخی از افراد در مقایسه با دیگران بیشتر زندگی می‌کنند.»

مطالعات پیشین تلاش کردند تا تغییراتی در ژن‌ها پیدا کنند که در افراد خیلی پیر در مقایسه با جوانان رایج‌تر است اما موفق نشدند. این مطالعات به بررسی میلیون‌ها تغییر در ژنوم انسان پرداختند اما روابط مهمی را نادیده گرفتند.

پژوهش حاضر قصد دارد با تمرکز بر ژن‌هایی که اثراتِ قوی‌ای بر خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سن دارند مانند بیماری قلبی و آلزایمر، پژوهش را به ژن‌های مرتبط با طول عمر محدود کند. فرض بر این است که این بیماری‌ها، خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهند بنابراین تغییرات ژنتیکی که خطر این بیماری‌ها را افزایش می‌دهند شانس طول عمر بیشتر را نیز کاهش می‌دهند.

پژوهشگران در ابتدا به دنبال ژن‌های مرتبط با طول عمر در جمعیتی بالغ بر 800 نفر بالای 100 سال و 5400 نفر بالای 90 سال بودند.

آنها 8 ژن پیدا کردند که با طول عمر زیاد ارتباط داشتند. 4 مورد از این ژن‌ها نیز در تحلیلِ بعدیِ 1000 نفر 100 ساله و بالای 100 سال مورد تأیید قرار گرفت.

نتایج پژوهش نشان داد تغییرات در ژن‌های ABO ،CDKN2B ،APOE و SH2B3 در 100 ساله‌ها بیش از افرادی که طول عمر معمولی دارند رایج است. برای مثال طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، بزرگسالان آمریکایی به طور متوسط در حدود 79 سال عمر می‌کنند.

نتایج پژوهش نشان داد انواع ژنتیکی مرتبط با گروه خونی O در افراد 100 ساله رایج‌تر از گروه کنترل است. این امر بدین معناست که 100 ساله‌ها در مقایسه با افرادی که طول عمر معمولی دارند بیشتر دارای گروه خونی O هستند. مطالعات پیشین نشان دادند افرادِ دارای گروه خونی O، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سرطان هستند، سطح کلسترول خون آنها نیز به نسبتِ سایر گروه‌های خونی پایین‌تر است.

اینکه کدام سلول‌ها به تقسیم‌شدن ادامه دهند یا متوقف شوند نیز با تغییرات ژنتیکی در ژن CDKN2B ارتباط دارد. توقف تقسیم سلولی که سالخوردگی نام دارد و فرض بر این است که به پیر‌شدن کمک می‌کند منجر به تغییرات ژنتیکی‌ای می‌شود که پیری سلولی را کاهش می‌دهد و می‌تواند عاملی برای پیر‌شدنِ موفق باشد.

پروفسور کیم فرض می‌کند هنوز هم ژن‌های بیشتری هستند که با طول عمر ارتباط دارند. او امیدوار است این مقاله بتوانددر زمینه‌ی ژن‌های مرتبط با طول عمر، الهام‌بخش سایر دانشمندان باشد.

نتایج این پژوهش در مجله‌ی ژنتیک PLOS منتشر شده است.

زهرا رضی یی

غذاهای سالم‌تر با آرام پز

آرام پز راهی ساده برای تهیه انواع غذاهای سالم تر در پایان روز است.

طراحی و ساخت اولین پمپ مولکولی کاملا مصنوعی

مولکول ها در سلول های همه موجودات زنده به طور مداوم در حال حرکت می باشند تا پروتئین ها و انرژی مورد نیاز سلول ها را تامین کنند، این امر یک مکانیزم حیاتی است . اکنون محققان آمریکایی با پیروی از طبیعت، پمپ مولکولی مصنوعی ساختند که می تواند به صورت مشابه انرژ ی سلول ها را تامین کند و این اولین پمپ مولکولی مصنوعی جهان است که توسط فناوری مهندسی شیمی در آزمایشگاه شبیه سازی شده است، کسی چه می داند شاید در آینده منبع تامین کننده انرژی ماهیچه های مصنوعی باشد!

حلقه جدید انیشتین: کهکشانی دوردست که به واسطه گرانش همگرا شده است

تیمی چند ملیتی از ستاره شناسان، موفق به یافتن یک حلقه انیشتین شده اند، تصویر نادر از کهکشانی در دوردست که به واسطه «گرانش» همگرا شده است. دانشمندان این تیم از کشورهایی مثل اسپانیا، ایتالیا و آمریکا بوده اند و کشف خود را در ژورنال Monthly Notices of the Royal Astronomical Society گزارش کرده اند. در تصویر ترکیبی رنگیِ فوق، کهکشان همگرای مرکزی به رنگ قرمز نشان داده شده است و رنگ آبی نیز حلقه انیشتین را نشان می دهد، تصویر نه چندان واضح یک کهکشان در دوردست نیز در اطراف آن قابل مشاهده می باشد.

محققان و رمزگشایی از تکنیک استفاده از سلول های پوست برای کشت بافت قلب

محققان لابراتوار Ott در بیمارستان عمومی ماساچوست هاروارد توانستند با موفقیات اقدام به کشت بافت قلب انسان از سلول های بنیادینِ بدست آمده از سلول های پوست افراد بزرگسال نمایند. این پیشرفت راه گشا گام بزرگی به جلو در مسیر درمان بازتولیدی محسوب می شود، زیرا می توان از تکنیک ابداعی تیم محققان یاد شده برای "کشت" بافت جدید قلب از بافت سلولی خود بیمار استفاده کرد و به این ترتیب هم نیاز به پیوند قلب و هم ریسک پس زنی بافت کاشته شده کاهش می یابد. هرچند که هنوز امکان پرورش قلب کامل نیست اما این نوع پیشرفت در فناوری پزشکی اثر بزرگی روی زندگی افرادی خواهد داشت که از بیماری های قلب و عروقیِ معمولا منتهی به مرگ رنج می برند.

شناسایی هورمون‌های تنظیمِ میل به شیرینی در کبد

همه‌ی ما به ویژه در تعطیلات به مصرف شیرینی‌جات علاقه‌ داریم. مقاومت در برابر شیرینی، کیک و آبنبات تقریباً غیر ممکن است. با اینکه میل به شیرینی رایج است، سازوکارهای فیزیولوژیکی که باعثِ ایجاد این میل می‌شوند به خوبی شناسایی نشده‌اند.