ویدئو: ستاره ریز فوران هایی 10 هزار بار روشن تر از فورانهای خورشیدی را شلیک می کند

28 آذر
به تازگی محققان موفق به کشف ستاره ای کوچک و سرد شده اند که فوران هایی 10 هزار بار روشن تر از فوران های خورشیدی را از خود منتشر می سازد، این کشف در حقیقت اصلا خبر خوبی برای امیدواران به پیدا کردن کهکشانی سرشار از حیات نیست.

انفجارهای عظیم اشعه که از ستاره ساطع می شود و در نتیجه تحقیق جدید آشکار شده است می تواند جلوی تکامل حیات روی سیاراتی را که به دور خورشید می چرخند سد کند یا حداقل آنرا با اختلال جدی مواجه سازد. اگر دیگر انواع ستاره ها نیز چنین فوران های شدیدی داشته باشند بدان معناست که زندگی در کیهان کمتر احتمال تکامل پیدا کردن دارد.
پیتر ویلیامز از مرکز هاروارد اسمیثونیان جهت فیزیک نجومی (CfA) اظهار می دارد: "اگر اطراف چنین ستاره ای زندگی می کردیم آنگاه امکان برقراری هیچ نوع ارتباطات مخابراتی را نداشتیم." ویلیامز سرپرست تیمی از محققان است که به کار بررسی ستاره با استفاده از آرایه میلیمتری/زیرمیلیمتری بزرگ آتاکاما یا اختصارا آلما (تلسکوپ رادیویی عظیمی در شیلی) می پردازد. ویلیامز اظهار می دارد: "درحقیقت، در چنین محیطی که طوفان های بسیاری رخ می دهد تکامل حیات ممکن است بسیار مشکل باشد."

جرم آسمانی بسیار متفاوت از انواع دیگر
ستاره های کوتوله سرخ کم نور در کهکشان راه شیری حدود سه چهارم از جمعیت ستاره ای کهکشان را تشکیل می دهند. ستاره ای که ویلیامز مدنظر قرار داده است یک کوتوله سرخ کم نور می باشد که حجم آن  کمتر از 1 درصد کوچکتر از خورشید می باشد. این ستاره حدود 35 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی Boites قرار دارد. مطالعات قبلی انجام شده بر روی همین ستاره که  با استفاده از آرایه بسیار بزرگ کارل جی. جانسکی در نیومکزیکو صورت گرفت نشان داد ستاره ریز دارای میدان مغناطیسی می باشد که چندین بار قوی تر از خورشید است، هرچند فرآیندهای فیزیکی دخیل در شکل گیری میدان مغناطیسی خورشید نباید در مورد چنین ستاره کوچکی صدق کند.
به گفته ادو برگر نویسنده همکار مقاله مربوط به همین کشف: " این ستاره البته به لحاظ مغناطیسی از خورشید منظومه شمسی ما بسیار متفاوت تر است."
ویلیامز و تیم همراه وی کانون قدرتمند آرایه آلما را به سوی این ستاره چرخانده و موفق به کشف اولین تشعشعات آتش مانند  از سطح این ستاره کوتوله قرمز رنگ در فرکانس های بالا شدند. بدین ترتیب انواع فوران های نوری ایجاد می شود که 10 هزار بار روشن تر از نمونه های مشابه تولیدی توسط خورشید هستند. با توجه به موجود بودن فوران ها در مدت اندک مشاهده ای که صورت گرفته است می توان اینگونه نتیجه گرفت که فوران ها به صورت مستمر توسط ستاره تولید می شوند.

دانشمندان در انجام مطالعه خود که برای انتشار در Astrophysical Journal نیز تایید شده است از حساسیت بسیار بالای آلما به عنوان کلید تشخیص فوران های مورد نظر نام برده اند. اندازه گیری های صورت گرفته نه تنها جزئیات بیشتری را در مورد این ستاره ریز در اختیار قرار می دهد بلکه مسیر را برای مطالعه سایر کوتوله های سرخ فوق سرد هموار می سازد.

خبر بد برای جستجوگران حیات
 درصورتی که انتشار این دست پرتوها از کوتوله های سرخ به صورت مداوم صورت بگیرد آنگاه خبر بدی محسوب می شود، زیرا بدین ترتیب توانایی شکل گیری حیات در کهکشان زیرسوال می رود. کوتوله های سرخ بیشماری در کهکشان راه شیری وجود دارند که حدود سه چهارم از تمام ستاره های این کهکشان را تشکیل می دهند. از زمان پیدا شدن سیاراتی در اطراف این جهان ها که توسط کپلر ناسا صورت گرفت، مباحثی در مورد امکانپذیر بودن یا نبودن وجود زندگی بر روی آنها نیز وجود داشته است.
 به منظور امکانِ وجود آب که شرط لازم برای تکامل حیات است بر روی سطح سیاره ای که به دور کوتوله قرمز کم نوری می چرخد، این سیاره بایستی نسبت به فاصله زمین تا خورشید، در فاصله بسیار نزدیکتری به کوتوله قرار داشته باشد. در اینصورت چنین منطقه ای را می توان قابل سکونت دانست. از طرفی نزدیکی سیاره به کوتوله قرمز سیاره را در معرض خطر فوران های ستاره ای و توده های تاجی قرار می دهد، یعنی همان ذرات بارداری که از ستاره نشات گرفته و در فضا پراکنده می شوند. همچنین باید از بادهای ستاره ای نام برد که ذرات باردار را به اطراف و بالقوه به سوی سیاره حمل می کنند.
درصورتیکه تشعشع به سطح سیاره ای برسد برای هر نوع حیاتی که در سطح آن سیاره وجود دارد خطرناک خواهد بود. هرچند زمین اتمسفری دارد که به علت ضخامت خاص خود سد راه قسمت اعظم اشعه های مضر خورشید می شود، اما تشعشعی که از چرخش در فاصله بسیار نزدیک به دور کوتوله سرخ حاصل می شود می تواند این نوع محافظت را نیز بی اثر سازد. به علاوه، فعالیت فوق شدیدی که در اطراف کوتوله قرمز فوق سرد مورد مطالعه ویلیامز و همکارانش مشاهده شده است ممکن است شکل گیری حیات را با چالش های بیشتری مواجه سازد.
ویلیامز ادامه می دهد: "مثل این می ماند که در قلب طوفان زندگی کنیم. یعنی به علت مکانی که در آن واقع هستید خطر رخ دادن طوفان های شدیدتر را باید به جان بخرید."
"سیاره ای که در ناحیه قابل سکونت یک چنین ستاره ای وجود داشته باشد، سرشار از طوفان هایی است که بسیار قوی تر از انواع طوفان های خورشیدی هستند."

هدفون‌های بی‌سیم سونی، ضدآب و مشوق شما در تمرین‌های تناسب اندام

هدفون B-Trainer جدید سونی، محصولی بلندپروازانه است. در واقع، معرفی آن به عنوان هدفون بی‌انصافی است. این محصول پوشیدنی، ردیاب تناسب اندام و دارای قابلیت ذخیره آهنگ، به‌طورقابل توجهی بیش از یک هدفون معمولی کاربرد دارد.

آیا زندگی در سیاره هایی با دو ستاره امکان پذیر است؟

تصویر مربوط به طرحی هنرمندانه از منظومه خورشیدی بیگانه کپلر 47 است، منظومه ستاره ای دوتایی که خانه دو سیاره است. این سیارات دو خورشید دارند، درست شبیه سیاره خیالی تاتونی در جهان "جنگ ستارگان". چه کسی است که دوست نداشته باشد موقع پیک نیک رفتن غروبی دوگانه، همانند آنچه در اولین دقایق فیلم "جنگ ستارگان" نمایش داده شده را هم به تماشا بنشیند؟ اما آیا امکان وجود داشتن چنین سیاره ای در سیستم چند ستاره ای هست؟ این سوالات گشته از اینست که آیا امکان زندگی بر روی چنین سیاره ای هست یا نه، یعنی آیا این سیاره، از حداقل امکانات زندگی مثل آب مایع، جو نه چندان غلیظ، دینامیک های ستاره ای ثابت و غیره برخوردار است یا خیر. خب، شاید چنین منظومه ای واقعا وجود داشته باشد.

چگونه Auto Awesome  را روی اندروید و ios خاموش کنیم؟

چگونه Auto Awesome را روی اندروید و ios خاموش کنیم؟

این آموزش برای کابران تا سطح متوسط است. Auto Awesome ویژگی نسبتا جالبی است که گوگل آن را از ماه می گذشته ، (در ابتدا تنها روی اندروید) ارائه کرد. این ویژگی به طور خودکار می تواند روی تصاویر و ویدئو های شما افکت بگذارد ومثلا برخی از تصاویر را به GIF متحرک تبدیل کند (البته تصاویر اصلی شما را دست نخورده باقی می گذارد).

وقتی در شهر‌ها از تراشه‌های گوشی‌های هوشمند استفاده شود، سطل‌ های زباله قادرند حرف بزنند و لامپ‌های خیابان نیز می‌شنوند.

ممکن است این موضوع را ندانید که تراشه‌ Snapdragon ساخت شرکت Qualcomm است.این روزها از تراشه‌های ساخت Qualcomm در ساعت‌های هوشمند، عینک و انواع موبایلها و دستگاه‌های جدید استفاده می‌شود ولی یکی از موارد استفاده آن، اینترنت اشیاء (Internet of Things) می باشد. اینترنت اشیاء روشی است که در انواع ابزار دیجیتالی و غیر دیجیتالی استفاده می شود تا آنها را به هم متصل کند. حال پای استفاده از این قابلیت در مدیریت شهری باز شده و ما در اینجا سه کاربرد جدید این موضوع را بررسی می کنیم، پس با کوی همراه باشید...