انگل های مخاطی عجیب وغریب در اصل عروس دریایی هستند

28 آبان
به گفته محققان، انگل های میکروسکوپی که صرفا چند سلول بزرگ هستند، در اصل عروس های دریایی می باشند که تا حد زیادی تغییر شکل فیزیکی پیدا کرده اند. بنا به گفته محققان این یافته می تواند تعریف قلمرو حیوانات را گسترش بدهد.

هاگ های متعلق به Kudoa iwatai (سمت چپ) این گروه خویشاوندی نزدیکی با عروس های دریایی همانند عروس دریایی مون ژلی (Aurelia aurita راست) دارد.

پائولین کارت رایت، زیست شناس تکاملی در دانشگاه کانزاس و نویسنده همکار مطالعه می گوید: "وقتی مفهوم حیوان به ذهن بیشتر افراد می آید آنها تصورشان بر ارگانیسم پیچیده، چند سلولی و ماکروسکوپی است، اما وقت آن رسیده که در این تعریف تجدید نظر شود، زیرا تعریف حیوان را باید گسترده تر کرد تا شامل ارگانیسم های بسیار ساده میکروسکوپی هم باشد."

محققان دست به تحلیل ميکسوزوآ، گروهی متنوع از بیش از 2100 انگل میروسکوپی زدند که نامشان در زبان یونانی به معنی "حیوانات مخاطی" می باشد و ارجاعی است به تصور سابق دانشمندان که آنها را با کپک مخاطی مرتبط می دانستند. ميکسوزوآها آفت جان ماهی های دارای ارزش تجاری هستند و بخشی از چرخه زندگی شان عفونی سازی جمعیت همین دست ماهی هاست. به عنوان مثال انگل های یاد شده در ماهی ها سالمون و قزل آلا موجب سرگیجه می شوند، به این ترتیب که به مغز و نخاع ماهی حمله کرده و این کار باعث می شود تا ماهی ها مدام در دایره ای به دور خود بچرخند.

هرچند دانشمندان از دهه 1880 به این طرف دست به مطالعه ميکسوزوآ  زده اند اما در مورد مبدا تکاملی انگل های مزبور مطمئن نبودند.

به گفته کارترایت: "برخی تصور می کردند جانداران یاد شده ارگانیسم های تک سلولی هستند. اما وقتی توالی سازی دی ان ای آنها انجام گرفت مشخص شد آنها نیز حیوان هستند، اما حیواناتی بسیار عجیب."

به عنوان مثال، تحقیق قبلی نشان داد ميکسوزوآ فاقد ژن های به اصطلاح Hox می باشند که به طورکلی برای رشد جنینی حیوانات ضروری است. کارت رایت ادامه می دهد: "از آنجایی که این جانداران بسیار عجیب هستند، باور عروس دریایی بودنشان بسیار مشکل بوده است."

ميکسوزوآها  ارگانیسم های بسیار ساده ای متشکل از چند سلول بوده و فاقد دهان یا معده می باشند. با این حال در تحقیقات قبلی مشخص شد که ميکسوزوآها دارای ساختارهای پیچیده ای مشابه سلول های بنیادین کیسه تن دار متعلق به زیر شاخته نایدریا می باشد، همان گروهی که عروس های دریایی، شقایق ها و مرجان ها نیز زیر مجموعه آن محسوب می شوند.

بعد از آنکه محققان دست به تحلیل ژنوم های مربوط به دو گونه ميکسوزوآ زدند که خویشاوندی دورادوری با هم دارند، مشخص شد انگل های مورد اشاره در اصل ميکسوزوآها هستند. نزدیکترین خویشاوند ميکسوزوآها که عروس های دریایی را نیز در برمی گیرند، عبارتند از مدوسوزوان ها.

بنا به گفته کارت رایت "ميکسوزوآ نمونه قابل توجهی از انحطاط نقشه بدن یک حیوان به شمار می رود."

ميکسوزوآ نه تنها بدن های ساده سازی شده (منظور بخش شکم مانند عروس دریایی است) دارد، بلکه ژنوم آن نیز بسیار ساده شده است.

کارت رایت ادامه می دهد: "این جانداران 20 الی 40 درصد کوچکتر از عروس های دریایی متوسط هستند. در اصل ژنوم مربوط به یکی از کوچکترین جاندارانی است که تاکنون شناسایی شده و صرفا دارای 20 میلیون جفت پایه می باشد، این درحالی است که کیسه تن مربوطه بیش از 300 میلیون جفت پایه دارد که در قیاس ژنوم های کوچک ریزی هستند." این درحالی است که در مقام قیاس انسان ها مجهز به سه میلیارد جفت پایه در ژنوم های خود می باشند.

انحطاط ژنوم مشاهده شده غیرمترقبه بوده است. به گفته کارت رایت "بسیاری از ارگانیسم های کوچک ژنوم های بزرگی دارند و ارگانیسم های بزرگ نیز ممکن است ژنوم های کوچکی داشته باشند. من فکر می کنم ساده ترین توضیحی که می تون برای ميکسوزوآها ارائه داد آنست که انحطاط گسترده ای برای چند سلول این جانداران رخ داده است و بسیاری از ژن ها دیگر کاربردی نداشته اند."

محققان هم اکنون می خواهند از رخ دادن این دگرگونی سردربیاورند.

کارت رایت ادامه می دهد: "ابتدا مطمئن شدیم این جانداران کیسه تن متعلق به زیر شاخته نایدریا هستند. سپس باید ببینیم چه اتفاقی افتاده که چنین دگرگونی برایشان رخ داده است."

در تحقیقات آینده ممکن است سایر نمونه های این نوع دگرگونی گسترده نیز کشف شود.

کارت رایت اظهار می کند "شناسایی چنین حیواناتی کار مشکلی می باشد، زیرا از نزدیکترین خویشاوندان خود نیز بسیار متفاوت می باشند. من فکر می کنم با بهره گیری از فناوری های جدیدی همانند توالی سازی کل ژنوم، می توانیم مبداهای تکاملی برخی از این موجودات عجیب را شناسایی کنیم."

دانشمندان یافته های خود را به صورت آنلاین در ژورنال National Academy of Sciences منتشر ساختند.

برداشت انرژی از جنبش های طبیعی در بدن انسان، بوسیله یک قطعه الکترونیکی انعطاف پذیر

پژوهشگران، قطعات الکترونیکی نازک و قابل انعطافی برای برداشت انرژی مکانیکی از جنبش های طبیعی موجود در بدن انسان ساخته اند که بازده بالایی دارد. در این دستاورد، علاوه بر پیشرفت در فرآوری مواد که به منظور امکان پذیر ساختنِ تولید این گونه قطعات غشائی نازک صورت گرفت، مدل های تحلیلی دقیقی نیز به منظور دستیابی به امکان پیشگوییِ میزانِ خروجی الکتریکی به دست آمده از قطعات برداشت انرژی مکانیکی، تهیه گردید. این پیشگویی ها، برای تعیین پارامترهای کلیدی طراحی و تعیین خواص مواد مورد نیاز، ضروری است.

تفکیک مایعات در فضا چگونه است؟

برای مهندسین هوا فضا تفکیک مایع ها از هم امری اساسی برای فرآیندهای مختلف مانند مصرف دوباره ی آب تمیز و انجام آزمایش ها می باشد. با این حال تفکیک مایعات در جاذبه ی صفر مانند انجام این کار در روی زمین ساده نیست.

کانتینرهای X-Tainer، تحولی عظیم در حوزه مکان های پیش ساخته

در گذشته ای نه چندان دور، از کانتینرها فقط برای حمل کالا استفاده می شد ولی امروزه شاهد تحول عظیمی در کاربرد این کانتینرها هستیم و از آنها به عنوان خانه ها، دفاترکار و رستوران های پیش ساخته استفاده می شود که این مسأله فرصت ها و امکانات خوبی را برای معماران، برنامه ریزان رویدادهای مختلف (مانند کنسرت، سیرک و ...) و امدادگران فراهم کرده است. با در اختیار داشتن چندین تریلر (کامیون) مخصوص حمل کانتینر و یک جرثقیل، می توان در عرض چند ساعت یک فضای خالی را به یک مرکز خرید، یک فضای نمایشگاهی، یک مجتمع آپارتمانی یا یک اردوگاه امداد و نجات تبدیل کرد.

عوامل موثر در ایجاد لرزش و ضعف زانو کدام اند؟

لرزش زانو به حالتی گفته می شود که کاسه زانو یا استخوان کشکگ زانو براثر ساییدگی یا فرسایش بخش انتهاییِ استخوان ران، روی مفصل کاسه زانو بلغزد، اگر علاقه مند هستید در این باره بیشتر بدانید با کوی همراه باشید تا عوامل ایجاد این مشکل را برای شما شرح دهیم..

بلوسم (blossom) اسمارت منیجردر صرفه جویی خانگی و جهانی آب کمک می کند

هرچند که ممکن است پذیرفتن این موضوع سخت باشد، اما واقعیت است که ذخایر آب شیرین جهان رو به اتمام است. خشکسالی در بسیاری از نقاط جهان از جمله کالیفرنیا در آمریکا، خاورمیانه و استرالیا موجب شده تا فناوری هایی برای مقابله با این وضعیت به بازار عرضه شوند که باید به سرعت آنها را به کار بگیریم. کنترلر بلوسم اسمارت نیز یک سیستم آبیاری پیشرفته است که آب پاش ها را براساس داده های روزانه و بازخورد دریافتی از کاربر تنظیم می نماید.