ویدئوی اختصاصی: اتمسفر مریخ می توانست بالا یا پایین رفته باشد –اکنون دانشمندان می دانند حقیقت ماجرا کدام بوده است!

24 آبان
بنا به باور دانشمندان ناسا، ظاهرا خورشید مقصر وضعیت رخ داده برای اتمسفر مریخ می باشد که می توانست یخ زده و به سطح آن بچسبد یا فرار کرده و در فضا منتشر شود.

بروس ژاکوسی، محقق ارشد پروژه MAVEN ناسا در توضیحاتی اظهار می دارد که ظاهرا خورشید مقصر وضعیت رخ داده برای اتمسفر مریخ بوده که می توانست یخ بسته و به سطح این سیاره بچسبد یا گریخته و به فضا برود. اما اینکه حیات روی مریخ شکل گرفته بوده یا امروز وجود دارد یا خیر هنوز سؤالی است که پاسخی برای آن یافت نشده است.

امبریس، ابزار پوشیدنیِ پزشکی که در انتظارش بوده‌ایم

بیشتر ساعتهای هوشمند و ابزارهای پوشیدنی که هم اکنون در بازار قرار دارند، شاخص هایی همانند گامهای برداشته شده و نظارت بر کیفیت خواب و مدت زمان آن را اندازه‌گیری می کنند، اما به طور کلی خوانش علایم کیفی پزشکی را انجام نمی‌دهند. در این میان، مچ‌بند جدیدی به نام امبریس ارائه شده است که نه تنها ژیروسکوپ با رزولوشن بالا، شتاب‌سنج و سنسورهای درجه حرارت دارد، بلکه سنسورهایی نیز در آن تعبیه شده است که می‌تواند فعالیت الکتریکی پوستی (EDA) را اندازه گیری کند که شاخصی لحظه‌ای از استرس است.

خانه مسکونی مامون، واحه ای بتنی که توسط شاتوتو ساخته شده است

شرکت شاتوتو که در داکا مستقر است، خانه مسکونی مامون را در شهر گرمسیری چیتاگونگ در بنگلادش تکمیل کرده است. در این طرح، باد و آب و هوا نقش مهمی را ایفا کرده اند و منتهی به سازه بتنی مستحکم روباز و چند لایه ای شده است که در برخی نقاط با عناصر طبیعی پوشیده شده و همزمان حجم هایی از فضاهای روباز بوجود آورده تا در روزهایی که آب و هوا خوب است بتوان از هوای خوب لذت برد.

"روبوبیز"(RoboBees) با چشم های لیزری خود از توانایی مکان یابی قربانیان گرفتار در حوادث برخوردار هستند

روبات های الهام گرفته از حشرات را می توان برای کارهای کشاورزی و نیز ماموریتهای امداد و نجات به کار گرفت. درحال حاضر، محققان مشغول توسعه ربات های پرنده ای به اندازه زنبور هستند که به لحاظ زیست شناسی از زنبورها الهام گرفته شده اند و نامشان روبوبیز می باشد. این ابزارها ممکن است روزی در زمینه هایی از قبیل گرده افشانی محصولات کشاورزی تا پیدا کردن قربانیان فجایع به کار گرفته شوند.

واقعیت هایی درباره پلوتونیوم

پلوتونیوم عنصری است که به صورت مصنوعی تولید می شود. کشف این عنصر در سال ها 1940 و 1941 توسط پژوهشگران دانشگاه برکلی در کالیفرنیا انجام شد. این کشف در سال 1941 اعلام شد ولی به زودی معلوم شد که یکی از ایزوتوپ های این عنصر یعنی Pu-239 می تواند دستخوش شکافت هسته ای شود و این ویژگی در ساختن بمب اتم به کار رود. بمب اتمی معروف به "مرد چاق" که در سال 1945 بر روی شهر ناکازاکی در ژاپن انداخته شد، دارای هسته ای از پلوتونیوم بود. کشف این عنصر جدید پس از پایان جنگ جهانی دوم اعلام شد.

شفاف سازی مایکروسافت در مورد "کیلاگر "ویندوز 10

پیش نمایش فنی ویندوز 10 (Windows 10 Technical Preview) هیجان زیادی را موجب شده – هرچند که انحصارا این هیجانات در جهت مثبت نبوده است. ظرف چند روز گذشته در اینترنت بحث های داغی بر سر کیلاگر داخلی ویندوز 10 و جاسوسی مایکروسافت از آزمایش کننده های این ویندوز بر سر زبان ها افتاده است.