کشف فسیل دایناسوری نادر: جانداری دارای پر و پوست

17 آبان
تصویر فوق یک تصویر فرضی از اورنیتومیماس پرهای کوتاه و بلندی را نشان می دهد که بیشتر بخش های بدن این جاندار را پوشانده اند. بنا به نتایج مطالعه ای جدید، اسکلت دایناسورِ شترمرغ مانندِ پر داری که به تازگی کشف شده است، گنجینه ای ارزشمند از فسیلی دارای پوست و پوشیده از پر می باشد، ویژگی های آناتومیکی که غالبا در باقی مانده دایناسورها یافت نمی شوند.

بر این اساس، فسیل های یاد شده حاکی از آنست که  دایناسور اورنیتومیماس تروپود (دوپا، عمدتا گوشت خوار) کشف شده، شباهت بسیاری به شترمرغ های امروزی داشته و 66 میلیون سال قبل از این در اواخر دوره کرتاسئوس پوشش پرداری به تن داشته است.

آرون ون در ریست، محقق ارشد این مطالعه، اسکلت نیمه یاد شده را  سال 2009، همان سال اول فارغ التحصیلی خود در مقطع دکتری در دانشگاه آلبرتا در پارک Dinosaur Provincial یافته است. اسکلت تازه یافت شده صرفاً یکی از سه نمونه اورنیتومیماس پردار جهان می باشد و تنها نمونه اسکلتی است که دم آن نیز به خوبی حفظ شده است.

ون در ریست می گوید: "اسکلت بسیار جالب است. از موقعی که آنرا پیدا کردم از این بابت بسیار خوشحال هستم. حال می توان دقیقاً حدس زد که پرهای تزئینی روی دم این جاندار چه شکلی بوده و دایناسور مزبور از اواسط استخوان ران به پایین اصطلاحا لخت بوده است."

به گفته محققان این مطالعه، شترمرغ های عصر جدید نیز اصطلاحا در نقطه هایی از بدن خود پوست دارند و فاقد پر می باشند، این قسمت های بدون پر به منظور تنظیم دمای بدن جانداران کاربرد دارد. با توجه به اینکه اورنیتومیماسِ تازه کنکاش شده دارای گردنی با پرهای اندک است و پاها و زیر دم آن فاقد پر می باشد، احتمالا قسمت های پوستی بدن این جاندار نیز برای خنک سازی درجه حرات بدنش به کار می رفته است.

تصویری از دایناسور اورنیتومیماس  که پرها، غضروف، پوست باقی مانده و طرح بدن آنرا نشان می دهد. اختصارات عبارتند از: CA مهره دمی، CV مهره های گردن، F استخوان ران، FL استخوان نازک نی، MT IV، متاتارس IV، P عناصر لگن، R دنده و SC به جای کتف.

ون در ریست می گوید: " از آنجایی که پرهای تزئینی روی بدن این دایناسور با مدل پرهای شترمرغ یکسان می باشد، می توان حدس زد اورنیتومیماس نیز همان کار شترمرغ را انجام می داده، یعنی نواحی پردارِ روی بدن، کار حفظ درجه حرارت را انجام می داده است."

در حقیقت پرهای فسیل شده به دلیل وزن رسوباتی که روی آن قرار داشته له شده اند، اما در یک بررسی که با استفاده از میکروسکوپ الکترونی انجام گرفت ساختار کراتینی سه بعدی پرها روی دم و بدن دایناسور مزبور مشخص شد. ون در ریست ادامه می دهد: "اطلاعات دست اولی در مورد ظاهر جانداران مزبور، نحوه حفظ درجه حرارت بدن توسط آنها و مراحل تکامل پرهایشان بدست آورده ایم."

افزون بر این، مطالعه فسیل تازه اکتشاف شده شواهد بیشتری در اختیار قرار می دهد که پرندگان از دایناسورهای تروپود تکامل پیدا کرده اند.

به گفته الکس ولف، محقق همکار مطالعه و استاد کمکی دیرین شناس در دانشگاه آلبرتا: "بسیاری از اجزای مورفولوژی این فسیل و نیز خصوصیات شیمیایی پرهای آن اساسا فرق زیادی با پرنده های عصر جدید ندارد."

نمونه بزرگسال این دایناسور همچنین بر روی استخوان ران خود نیز پوست دارد که بسیار شبیه شبکه پوست پرندگان امروزی است. با این حال، باید توجه داشت در پرندگان عصر جدید، شبکه پوستی زانو را به شکم متصل می سازد، درحالیکه در مورد اورنیتومیماس شبکه پوستی از نیمه ران تا شکم امتداد داشته است. به نوشته نویسندگان در مقاله مربوطه  که در نسخه مارس 2016 ژورنال Cretaceous Research منتشر خواهد شد، "این مطالعه، اولین از نوع خودش است که وجود ساختارهای بافت نرم را در تروپودهای غیر پرنده گزارش می کند." شبکه پوستی جالب مذکور ممکن است ویژگی انتقالی باشد که از تروپودها به پرندگان عصر جدید رسیده است.

افزون بر کسب اطلاعات در مورد وضعیت پرها و پوست دایناسور مورد نظر، یافته های این مطالعه به دیرین شناسان کمک می کند تا  بدانند کجا  بدنبال فسیل ها بگردند.

ون در ریست اظهار می کند: "اگر شناخت بهتری نسبت به روندهای پشت پرده حفظ پرهای این دایناسور بدست بیاوریم، آنگاه بهتر می توانیم پیش بینی کنیم که آیا حیوانات فسیل شده دیگر که زیر زمین قرار دارند نیز دارای بافت نرم، پر یا ویژگی های پوستی حفظ شده می باشند یا خیر."

چگونه فیلم های سینمایی بلو رِی Blu-ray یا دی وی دی را ریپ کنیم؟

همانطور که می دانید، هالیوود نسخه های فیلم های تولیدی اش را به صورت دی وی دی یا بلو رِی عرضه می کند، اما علاوه بر این نحوه استفاده شما از فیلم ها را، حتی بعد از خرید هم کنترل می کند. البته ما از این موضوع خوشمان نمی آید و به همین خاطر قصد داریم در مطلب امروز ترفندی را به خوانندگان یاد بدهیم که هالیوود قطعا از آن خوشش نمی آید، منظور نحوه ریپ کرن (کپی کردن محتوای صوتی و تصویری از سی دی یا دی وی دی بر روی سخت افزار) و کپی فیلم ها روی درایو سخت کامپیوتراست تا بدون آنکه زحمت از جا بلند شدن و وارد کردن دی وی دی داخل پخش کننده را بکشید، هرجا که هستید فیلم های موردعلاقه تان را تماشا کنید. با توجه به اینکه انواع امکانات دیجیتالی روی کامپیوترهای شخصی وجود دارد، دیگر چه نیازی به استفاده از پخش کننده های خانگی هست؟ پس همه دی وی دی ها را ریپ کرده و روی کامپیوترتان نگهداری کنید.

ربات ها با تماشای ویدئوهای یوتیوب، نحوه استفاده از ابزار را یاد می گیرند

قرار است آینده ما پر از ربات هایی باشد که قادر به انجام انواع وظایف هستند و هوش مصنوعی نیز راه را برای تحقق این آینده فراهم می سازد. به تازگی یادگیری عمیق (Deep Learning) توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و جدیدترین خبر در این زمینه نیز مربوط به پروژه ایست که محققان در آن با استفاده از ویدئوهای آشپزی یوتیوب به ربات ها بهره گیری از ابزار را یاد می دهند.

پارچه جدید، بدن شما را به یک کوره تبدیل می‌کند.

نانوپارچه‌ها می‌توانند با به دام انداختن حرارت بدن به صرفه‌جویی در انرژی کمک کنند.

چگونه انگل مالاریا سبب افزایش خطر سرطان خون می شود

ارتباط بین مالاریا و لنفومای بورکیت، اولین بار بیش از 50 سال پیش شرح داده شد، اما اینکه چگونه عفونت انگلی می تواند سلول های ایمنی را به سلول های سرطانی تبدیل کند به صورت یک راز باقی مانده است. هم اکنون، در شماره ی 13 آگوست مجله ی Cell، محققان اثبات می کنند که در موش ها، در طول نبرد طولانی علیه انگل پلاسمیدیوم فالسیپروم که عامل مالاریا می باشد، DNA سلول های B نسبت به جهش هایی که سبب سرطان می شوند مستعد می شوند.

در این فیلم کوتاه نیویورک غرق در جنگلی از گیاهان می شود

یکی از تفریحات برخی برای گذران اوقات جستجو به دنبال روش هایی برای پوشاندن شهرهایی مثل نیویورک در باغ های عمودی و پارکهای شهری است، اما چه اتفاقی می افتد اگر لشگری از گیاهان خود مسئولیت را به عهده گرفته و شهرهای بزرگ را بدون اجازه آدمها غرق در سبزی و طراوت کنند؟ در فیلم کوتاه Wrapped که ساخته رومن کائلین، فالکو پائپر و فلورین ویتمن می باشد و برنده جوایزی هم شده است، آینده ای به تصویر کشیده می شود که مادر طبیعت خودش دست به کار می شود و شهری را سبز می کند. این فیلم که برای اولین بار جهت بازدید عمومی به صورت آنلاین منتشر شده ویدئویی زیبا و درعین حال وهم انگیز است که سیلی از درخت های رونده را در حال تسخیر شهر به تصویر کشیده است و نتیجه کار جنگلی بتنی است که البته بیشتر جنگل است تا بتن.