پتروزار غول پیکر، پرنده ای با 110 دندان و 4 دندان نیش

06 آبان
بنا به نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده است، حدود 200 میلیون سال پیش از این پتروزار که دارای چهار دندان نیش بوده است بر فراز صحرای گسترده تریاس ایالت یوتا در آمریکا پرواز می کرده و سایر خزندگان را با دندان های پرتعداد خود به دهان می گرفته است. پتروزار پایان نابهنگامی را در سواحل واحه ای خشک شده تجربه کرد.

تصویر فوق: تصویری خیالی از دایناسور تازه کشف شده پتروزار که کرکودیلومورفایی نخستین به نام اسفنوسوچیان را به دندان گرفته است.

به گفته بروکس بریت، استادیار زمین شناسی در دانشگاه برایگام یانگ در یوتا که محقق این مطالعه می باشد، پتروزار دارای طول بال گسترده حدود 1.3 متر بوده است که برابر با اندازه قد یک کودک 10 ساله می باشد و کل دندان های این جاندار نیز 110 تا با چهار دندان نیش 2.5 سانتی متری بوده است.

اسکات میک که از دانشجویان دانشگاه بریگام یانگ می باشد فسیل این گونه دایناسوری را به همراه جمجمه و استخوان های بدن وی در سال 2014 به هنگام حفاری برای خارج ساختن استخوان ها از یک تکه ماسه سنگ 136 کیلوگرمی پیدا کرد.

بریت می گوید: "سایتی که مورد جستجو قرار گرفته است از نظر قدمت به دوران اواخر تریاسه باز می گردد که برابر با حدودا 210 میلیون سال قبل می شود، وقتی پانگه آ هنوز به هم متصل بوده و صحرای گسترده ای از جنوب کالیفرنیای کنونی تا وایومینگ امتداد داشته است (پانگه آ ابرقاره ای بود که حدود 200 میلیون سال پیش دچار از هم گسیختگی شد)

فسیل پتروزار مورد اشاره  در شرایط خوبی به سر می برد و مانند باقی فسیل های مشابه درهم شکسته نیست. وی می گوید: "به جز فسیل مشابهی که در گرین لند پیدا شده است، این فسیل اولین پتروزار متعلق به دوره تریاسه است که در آمریکای شمالی یافت می شود."

Saints and Sinners سایتی در یوتا در امتداد مرز این ایالت  با کلرادو می باشد که دیرین شناسان فسیل پتروزار را یافتند.

تحلیل زمین شناسی سایت نشان می دهد که طی اواخر دوره تریاسه بسیاری از حیوانات در اطراف واحه ای سبز گرد هم آمدند که مملو از گیاهان بوده و صحرایی گسترده آنرا احاطه کرده بوده است. اما واحه مزبور خشک شده و حیوانات و گیاهان واقع در آن بدون قطره ای آب به حال خود رها شدند.

به گفته بریت: "احتمالا حیوانات به واسطه خشکسالی شدیدی که اتفاق افتاده تلف شده اند و رسوبات به جا مانده نیز نشان می دهد که لاشه حیوانات هنگامی که بارش باران مجددا آغاز شده و به وضعیت عادی خود بازگشته و زیر خاک مدفون گردیده اند. امواجی که بر سواحل دریاچه می وزیده اند نیز استخوان ها را با شن و ماسه مدفون ساخته اند."

شن و ماسه  و آب به خوبی کار خود را انجام داده و فسیل های پتروزار را آنچنان خوب حفظ کرده اند که محققان می توانند تصویر مفصلی از این حیوان دوره باستان را ترسیم نمایند. به عنوان مثال، جمجمه  پتروزار و فک آن دارای فواصلی بوده است  که نشان می دهد استخوان های این نواحی از بدن همانند آنچه در استخوان های پتروزارها و پرنده های دوره های بعدی (فاقد خویشاوندی با پتروزارها) دیده شده است با هوا پر شده بودند.

افزون براین، پتروزار چشمان بسیار کوچکی دارد و وضعیت دندان های آن نیز "کاملا پیچیده می باشد و ترکیبی از دندان های نیش و دندان های آسیا در هر کدام از طرفین آرواره های پایینی آن مشاهده می شود. رویهمرفته این جاندار دارای 80 دندان روی آرواره های پایینی خود (از جمله دندان های نیش مورد اشاره) و 30 دندان نیز روی آرواره های بالایی می باشد که از آن جمله می توان به هشت دندان کوچک در جلو و 22 دندان متوسط در عقب آرواره بالایی اشاره داشت.

لبخند عجیب این دایناسور نیز تفاوت چندانی را با سایر گونه های اولیه که دارای ترکیبی از دندان هایی با اشکال عجیب و غریب بوده اند نداشته است، از این نظر بین پتروزار و تروداکتیلوییدها (نوع دیگری از خزندگان پرنده) که غالبا فاقد دندان بوده اند تفاوت زیادی مشاهده می شود.

همچنین، همانند Dimorphodon، پتروزاری با اندازه متوسط که طی دوره ژوراسیک زندگی می کرده است گونه تازه کشف شده دارای سری بزرگ و در مقام قیاس بال هایی کوچک می باشد که نشان میدهد نمی توانسته بر فراز نواحی گسترده پرواز کند، بلکه در عوض روی مکان هایی پوشیده از درختان و موانع دیگر می پریده است. احتمالا این دایناسورها از حشرات یا حیوانات روزمینی کوچک تغذیه می کرده اند، از جمله کروکودیلومورفی که با نام اسفنوسوچیان شناخته می شده است و بریت آنرا جانداری سریع مشابه کروکودیل های امروزی، البته با پاهای چیهواهوا توصیف می کند.

محققان گنجینه ای از فسیل های اسفنوسوچیان را در واحه باستانی یافتند. همچنین تعداد 20 فسیل مربوط به ترپودهای coelophysoid  (دایناسوری دوپا، که بیشتر گوشتخوار بوده است) دندان تروپودی بسیار بزرگتر، drepanosaurid (جانداری با سری پرنده مانند، بازوهایی شبیه موش کور و پنجه ای در انتهای دم خود) و دو نوع sphenodontids (که شبیه تواتارا عصر مدرن نیوزیلندی به نظر می رسد) را نیز پیدا کردند.

بریت می گوید: "پتروزارها اولین مهره دارانی بودند که در امتداد سواحل واحه ای در میانه صحرایی بزرگ تکامل پیدا کردند."

محققان هنوز نامی برای  گونه ها و جنس های پتروزار جدید پیدا نکرده اند، اما قرار است به صورت رسمی در مطالعه آینده خود نام مورد نظر را عرضه کنند. تحقیق مزبور که پیش از این چاپ نشده بود طی ماه جاری در کنفرانس هفتاد و پنجم سالانه جامعه دیرین شناسی مهره داران در دالاس ارائه شد.

کیف فون سواپ از نور فرابنفش برای تمیزکردن  گوشی هوشمند شما استفاده کرده و در ضمن آنرا شارژ هم می کند

کیف فون سواپ از نور فرابنفش برای تمیزکردن گوشی هوشمند شما استفاده کرده و در ضمن آنرا شارژ هم می کند

از شنیدن این نکته حتما تعجب خواهید کرد، اما گوشی هوشمند 18 بار آلوده تر از سرویس های بهداشتی عمومی است! این میزان آلودگی به اندازه ایست که از هر6 تلفن همراه، آلودگی یکی به اندازه سرویس بهداشتی است. اما خب، فون سواپ (PhoneSoap ) هم به همین خاطر ساخته شده است.

شهرِ آبی اوشن اسپیرال به منظور مهار توان بالقوه عمق دریاها طراحی شده است

اوشن اسپیرال، شهری زیرآبی است که بدنبال مهار توان بالقوه عمق دریاها می باشد. جمعیت روبه فزونی جهان به معنای محدودیت بیشتر منابع است و نیازمند راه حل هایی بسیار مبتکرانه هم می باشد. شمیزو ، شرکتی ژاپنی، چنین ایده هایی ارائه داده است. اوشن اسپیرال یک شهر زیر آبی است که هدف از طراحی آن استفاده از منابع غنی اقیانوس می باشد.

معرفی Tegra X1 اولین اَبَر پردازنده موبایل توسط شرکت "NVIDIA"

تصور کنید که پردازنده یک موبایل چه قدر می تواند پر قدرت باشد؟ این امر به لطف قدرت پردازش یک ترافلاپ امکان پذیر است. شرکت "NVIDIA" برای اولین بار در نمایشگاه فناوری جهان (CES) از ابر پردازنده Tegra X1 که به موبایل شما سرعت پردازشی بالا می بخشد، رو نمایی کرد. این پردازنده به گوشی موبایل شما قدرت پردازشی برابر با یک ترافلاپ می دهد و سرعت محاسبات را بشدت بالا می برد.

کندسازی تقسیم سلولی تا حد توقف

دانشمندان با پرده برداری از یکی از رازآلودترین جنبه های روند کپی دی ان ای، به حل معمایی دیرینه کمک رسانده اند که شناخت از روند کپی شدن دی ان ای را با ابهاماتی روبرو ساخته بود، این کشف همچنین کاربردهای مهمی در تمام زمینه های حیات دارد.

انقلابی در مهندسی سازه به وسیله دوربین هایی که صدا را "می بینند"

تیمی از محققان MIT، مایکروسافت و Adobe الگوریتمی ایجاد کرده اند که به آن ها اجازه می دهد تا سیگنال های صوتی را با استفاده از پردازش تصویر استخراج کنند. با بکارگیریِ این الگوریتم، حتی زمانی که فقط اطلاعات ویدیویی در دسترس است، صدا بازسازی می شود. اینکار تنها با استفاده از یک دوربین پر سرعت و الگوریتم پردازشی خاص انجام می شود و تیم اجرا کننده آزمایش قادر بود تا صداها را از اتاقی در فاصله 4.5 متری که دارای شیشه ضد صدا بود، استخراج نماید.