پتروزار غول پیکر، پرنده ای با 110 دندان و 4 دندان نیش

06 آبان
بنا به نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده است، حدود 200 میلیون سال پیش از این پتروزار که دارای چهار دندان نیش بوده است بر فراز صحرای گسترده تریاس ایالت یوتا در آمریکا پرواز می کرده و سایر خزندگان را با دندان های پرتعداد خود به دهان می گرفته است. پتروزار پایان نابهنگامی را در سواحل واحه ای خشک شده تجربه کرد.

تصویر فوق: تصویری خیالی از دایناسور تازه کشف شده پتروزار که کرکودیلومورفایی نخستین به نام اسفنوسوچیان را به دندان گرفته است.

به گفته بروکس بریت، استادیار زمین شناسی در دانشگاه برایگام یانگ در یوتا که محقق این مطالعه می باشد، پتروزار دارای طول بال گسترده حدود 1.3 متر بوده است که برابر با اندازه قد یک کودک 10 ساله می باشد و کل دندان های این جاندار نیز 110 تا با چهار دندان نیش 2.5 سانتی متری بوده است.

اسکات میک که از دانشجویان دانشگاه بریگام یانگ می باشد فسیل این گونه دایناسوری را به همراه جمجمه و استخوان های بدن وی در سال 2014 به هنگام حفاری برای خارج ساختن استخوان ها از یک تکه ماسه سنگ 136 کیلوگرمی پیدا کرد.

بریت می گوید: "سایتی که مورد جستجو قرار گرفته است از نظر قدمت به دوران اواخر تریاسه باز می گردد که برابر با حدودا 210 میلیون سال قبل می شود، وقتی پانگه آ هنوز به هم متصل بوده و صحرای گسترده ای از جنوب کالیفرنیای کنونی تا وایومینگ امتداد داشته است (پانگه آ ابرقاره ای بود که حدود 200 میلیون سال پیش دچار از هم گسیختگی شد)

فسیل پتروزار مورد اشاره  در شرایط خوبی به سر می برد و مانند باقی فسیل های مشابه درهم شکسته نیست. وی می گوید: "به جز فسیل مشابهی که در گرین لند پیدا شده است، این فسیل اولین پتروزار متعلق به دوره تریاسه است که در آمریکای شمالی یافت می شود."

Saints and Sinners سایتی در یوتا در امتداد مرز این ایالت  با کلرادو می باشد که دیرین شناسان فسیل پتروزار را یافتند.

تحلیل زمین شناسی سایت نشان می دهد که طی اواخر دوره تریاسه بسیاری از حیوانات در اطراف واحه ای سبز گرد هم آمدند که مملو از گیاهان بوده و صحرایی گسترده آنرا احاطه کرده بوده است. اما واحه مزبور خشک شده و حیوانات و گیاهان واقع در آن بدون قطره ای آب به حال خود رها شدند.

به گفته بریت: "احتمالا حیوانات به واسطه خشکسالی شدیدی که اتفاق افتاده تلف شده اند و رسوبات به جا مانده نیز نشان می دهد که لاشه حیوانات هنگامی که بارش باران مجددا آغاز شده و به وضعیت عادی خود بازگشته و زیر خاک مدفون گردیده اند. امواجی که بر سواحل دریاچه می وزیده اند نیز استخوان ها را با شن و ماسه مدفون ساخته اند."

شن و ماسه  و آب به خوبی کار خود را انجام داده و فسیل های پتروزار را آنچنان خوب حفظ کرده اند که محققان می توانند تصویر مفصلی از این حیوان دوره باستان را ترسیم نمایند. به عنوان مثال، جمجمه  پتروزار و فک آن دارای فواصلی بوده است  که نشان می دهد استخوان های این نواحی از بدن همانند آنچه در استخوان های پتروزارها و پرنده های دوره های بعدی (فاقد خویشاوندی با پتروزارها) دیده شده است با هوا پر شده بودند.

افزون براین، پتروزار چشمان بسیار کوچکی دارد و وضعیت دندان های آن نیز "کاملا پیچیده می باشد و ترکیبی از دندان های نیش و دندان های آسیا در هر کدام از طرفین آرواره های پایینی آن مشاهده می شود. رویهمرفته این جاندار دارای 80 دندان روی آرواره های پایینی خود (از جمله دندان های نیش مورد اشاره) و 30 دندان نیز روی آرواره های بالایی می باشد که از آن جمله می توان به هشت دندان کوچک در جلو و 22 دندان متوسط در عقب آرواره بالایی اشاره داشت.

لبخند عجیب این دایناسور نیز تفاوت چندانی را با سایر گونه های اولیه که دارای ترکیبی از دندان هایی با اشکال عجیب و غریب بوده اند نداشته است، از این نظر بین پتروزار و تروداکتیلوییدها (نوع دیگری از خزندگان پرنده) که غالبا فاقد دندان بوده اند تفاوت زیادی مشاهده می شود.

همچنین، همانند Dimorphodon، پتروزاری با اندازه متوسط که طی دوره ژوراسیک زندگی می کرده است گونه تازه کشف شده دارای سری بزرگ و در مقام قیاس بال هایی کوچک می باشد که نشان میدهد نمی توانسته بر فراز نواحی گسترده پرواز کند، بلکه در عوض روی مکان هایی پوشیده از درختان و موانع دیگر می پریده است. احتمالا این دایناسورها از حشرات یا حیوانات روزمینی کوچک تغذیه می کرده اند، از جمله کروکودیلومورفی که با نام اسفنوسوچیان شناخته می شده است و بریت آنرا جانداری سریع مشابه کروکودیل های امروزی، البته با پاهای چیهواهوا توصیف می کند.

محققان گنجینه ای از فسیل های اسفنوسوچیان را در واحه باستانی یافتند. همچنین تعداد 20 فسیل مربوط به ترپودهای coelophysoid  (دایناسوری دوپا، که بیشتر گوشتخوار بوده است) دندان تروپودی بسیار بزرگتر، drepanosaurid (جانداری با سری پرنده مانند، بازوهایی شبیه موش کور و پنجه ای در انتهای دم خود) و دو نوع sphenodontids (که شبیه تواتارا عصر مدرن نیوزیلندی به نظر می رسد) را نیز پیدا کردند.

بریت می گوید: "پتروزارها اولین مهره دارانی بودند که در امتداد سواحل واحه ای در میانه صحرایی بزرگ تکامل پیدا کردند."

محققان هنوز نامی برای  گونه ها و جنس های پتروزار جدید پیدا نکرده اند، اما قرار است به صورت رسمی در مطالعه آینده خود نام مورد نظر را عرضه کنند. تحقیق مزبور که پیش از این چاپ نشده بود طی ماه جاری در کنفرانس هفتاد و پنجم سالانه جامعه دیرین شناسی مهره داران در دالاس ارائه شد.

پرداخت های شبکه حمل و نقل لندن٬ کاملا بدون تماس انجام می‌گیرد.

از این پس، تمام حمل و نقل عمومی لندن ٬ با کارتها و دستگاه های پرداخت بدون تماس NFC شما سازگار خواهند بود. حمل و نقل لندن (TfL) قصد خود را توقف تدریجی استفاده از پول نقد، در تمام خدمات خود اعلام کرد، در حالیکه این طرح بصورت آزمایشی برای اتوبوس ها در آگوست امسال انجام شد تا به امروز درحدود ۴۸.۳ میلیون کارت بدون تماس در دست مردم این کشور می باشد. به خاطر اجباری شدن این خدمات در oyster، تغییر به NFC موجب برخی نارضایتی ها شد. در سه ماهه اول سال جاری میلادی، ۵۰ درصد پرداخت های بدون تماس در بریتانیا با این روش انجام گرفت.

سطح جهانی آب های اقیانوسی در مقایسه با اندک گرم شدگی جهانی، شش متر افزایش یافته است.

بازنگری پژوهش های سه دهه گذشته از بررسی تأثیرات ذوب یخ های قطبی نشان می دهد، سطح جهانی آب های اقیانوسی حدود شش متر (20 فوت) حداقل از سه میلیون سال اخیر، افزایش یافته است. واقعیت تأمل برانگیز در این است که افزایش جهانی دما و گرم شدگی زمین، فقط 1 تا 2 درجه سانتی گراد بوده است.

نمونه اولیه خودروی StreetScooter که اکثر اجزای آن با پرینتر سه بعدی چاپ شده است

ظاهرا برای شرکت Local Motors درعرصه ماشین های چاپی سه بعدی همراهی پیدا شده است. StreetScooter که یک تولیدکننده آلمانی ماشین های برقی است، به تازگی نمونه اولیه C16 خود را تکمیل کرده، خودرویی که بیشتر بخشهای بیرونی آن با استفاده از سیستم تولیدی سه بعدی Stratasys Object 1000 خلق شده است.

Vivy با تولید حرارت، درد را تسکین می‌دهد.

شاید شما هم از «معالجه با حرارت» یا (diathermy) اطلاع نداشته باشید. معالجه با حرارت از 1907 آغاز شده است و از جریان‌های الکترومغناطیسی با فرکانس بالا برای گرم کردنِ بافتِ بدن استفاده می‌کند و بهبود زخم‌ها و صدمات را تسریع می‌کند. در گذشته این نوع درمان فقط در محیط بالینی انجام می‌شد. اما یک دستگاه پوشیدنی در مرکز علوم زندگیِ ReGear به نام Vivy طراحی شده است تا افراد بتوانند خودشان را در هر جایی درمان کنند.

بررسی بی ام دبلیو X5 مدل 2015

اینکه بی ام دبلیو X5 M اولیه باعث تضعیف این برند شده است محل بحث است، با این حال شکی نیست که حاصل این تکرار دوباره، یک اتومبیل معرکه است.