پتروزار غول پیکر، پرنده ای با 110 دندان و 4 دندان نیش

06 آبان
بنا به نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده است، حدود 200 میلیون سال پیش از این پتروزار که دارای چهار دندان نیش بوده است بر فراز صحرای گسترده تریاس ایالت یوتا در آمریکا پرواز می کرده و سایر خزندگان را با دندان های پرتعداد خود به دهان می گرفته است. پتروزار پایان نابهنگامی را در سواحل واحه ای خشک شده تجربه کرد.

تصویر فوق: تصویری خیالی از دایناسور تازه کشف شده پتروزار که کرکودیلومورفایی نخستین به نام اسفنوسوچیان را به دندان گرفته است.

به گفته بروکس بریت، استادیار زمین شناسی در دانشگاه برایگام یانگ در یوتا که محقق این مطالعه می باشد، پتروزار دارای طول بال گسترده حدود 1.3 متر بوده است که برابر با اندازه قد یک کودک 10 ساله می باشد و کل دندان های این جاندار نیز 110 تا با چهار دندان نیش 2.5 سانتی متری بوده است.

اسکات میک که از دانشجویان دانشگاه بریگام یانگ می باشد فسیل این گونه دایناسوری را به همراه جمجمه و استخوان های بدن وی در سال 2014 به هنگام حفاری برای خارج ساختن استخوان ها از یک تکه ماسه سنگ 136 کیلوگرمی پیدا کرد.

بریت می گوید: "سایتی که مورد جستجو قرار گرفته است از نظر قدمت به دوران اواخر تریاسه باز می گردد که برابر با حدودا 210 میلیون سال قبل می شود، وقتی پانگه آ هنوز به هم متصل بوده و صحرای گسترده ای از جنوب کالیفرنیای کنونی تا وایومینگ امتداد داشته است (پانگه آ ابرقاره ای بود که حدود 200 میلیون سال پیش دچار از هم گسیختگی شد)

فسیل پتروزار مورد اشاره  در شرایط خوبی به سر می برد و مانند باقی فسیل های مشابه درهم شکسته نیست. وی می گوید: "به جز فسیل مشابهی که در گرین لند پیدا شده است، این فسیل اولین پتروزار متعلق به دوره تریاسه است که در آمریکای شمالی یافت می شود."

Saints and Sinners سایتی در یوتا در امتداد مرز این ایالت  با کلرادو می باشد که دیرین شناسان فسیل پتروزار را یافتند.

تحلیل زمین شناسی سایت نشان می دهد که طی اواخر دوره تریاسه بسیاری از حیوانات در اطراف واحه ای سبز گرد هم آمدند که مملو از گیاهان بوده و صحرایی گسترده آنرا احاطه کرده بوده است. اما واحه مزبور خشک شده و حیوانات و گیاهان واقع در آن بدون قطره ای آب به حال خود رها شدند.

به گفته بریت: "احتمالا حیوانات به واسطه خشکسالی شدیدی که اتفاق افتاده تلف شده اند و رسوبات به جا مانده نیز نشان می دهد که لاشه حیوانات هنگامی که بارش باران مجددا آغاز شده و به وضعیت عادی خود بازگشته و زیر خاک مدفون گردیده اند. امواجی که بر سواحل دریاچه می وزیده اند نیز استخوان ها را با شن و ماسه مدفون ساخته اند."

شن و ماسه  و آب به خوبی کار خود را انجام داده و فسیل های پتروزار را آنچنان خوب حفظ کرده اند که محققان می توانند تصویر مفصلی از این حیوان دوره باستان را ترسیم نمایند. به عنوان مثال، جمجمه  پتروزار و فک آن دارای فواصلی بوده است  که نشان می دهد استخوان های این نواحی از بدن همانند آنچه در استخوان های پتروزارها و پرنده های دوره های بعدی (فاقد خویشاوندی با پتروزارها) دیده شده است با هوا پر شده بودند.

افزون براین، پتروزار چشمان بسیار کوچکی دارد و وضعیت دندان های آن نیز "کاملا پیچیده می باشد و ترکیبی از دندان های نیش و دندان های آسیا در هر کدام از طرفین آرواره های پایینی آن مشاهده می شود. رویهمرفته این جاندار دارای 80 دندان روی آرواره های پایینی خود (از جمله دندان های نیش مورد اشاره) و 30 دندان نیز روی آرواره های بالایی می باشد که از آن جمله می توان به هشت دندان کوچک در جلو و 22 دندان متوسط در عقب آرواره بالایی اشاره داشت.

لبخند عجیب این دایناسور نیز تفاوت چندانی را با سایر گونه های اولیه که دارای ترکیبی از دندان هایی با اشکال عجیب و غریب بوده اند نداشته است، از این نظر بین پتروزار و تروداکتیلوییدها (نوع دیگری از خزندگان پرنده) که غالبا فاقد دندان بوده اند تفاوت زیادی مشاهده می شود.

همچنین، همانند Dimorphodon، پتروزاری با اندازه متوسط که طی دوره ژوراسیک زندگی می کرده است گونه تازه کشف شده دارای سری بزرگ و در مقام قیاس بال هایی کوچک می باشد که نشان میدهد نمی توانسته بر فراز نواحی گسترده پرواز کند، بلکه در عوض روی مکان هایی پوشیده از درختان و موانع دیگر می پریده است. احتمالا این دایناسورها از حشرات یا حیوانات روزمینی کوچک تغذیه می کرده اند، از جمله کروکودیلومورفی که با نام اسفنوسوچیان شناخته می شده است و بریت آنرا جانداری سریع مشابه کروکودیل های امروزی، البته با پاهای چیهواهوا توصیف می کند.

محققان گنجینه ای از فسیل های اسفنوسوچیان را در واحه باستانی یافتند. همچنین تعداد 20 فسیل مربوط به ترپودهای coelophysoid  (دایناسوری دوپا، که بیشتر گوشتخوار بوده است) دندان تروپودی بسیار بزرگتر، drepanosaurid (جانداری با سری پرنده مانند، بازوهایی شبیه موش کور و پنجه ای در انتهای دم خود) و دو نوع sphenodontids (که شبیه تواتارا عصر مدرن نیوزیلندی به نظر می رسد) را نیز پیدا کردند.

بریت می گوید: "پتروزارها اولین مهره دارانی بودند که در امتداد سواحل واحه ای در میانه صحرایی بزرگ تکامل پیدا کردند."

محققان هنوز نامی برای  گونه ها و جنس های پتروزار جدید پیدا نکرده اند، اما قرار است به صورت رسمی در مطالعه آینده خود نام مورد نظر را عرضه کنند. تحقیق مزبور که پیش از این چاپ نشده بود طی ماه جاری در کنفرانس هفتاد و پنجم سالانه جامعه دیرین شناسی مهره داران در دالاس ارائه شد.

ممکن است دیگر شکلات نداشته باشیم!

همه شکلات دوست دارند و ظاهرا این مشکلی است که هر روز ابعاد بزرگتری به خود می گیرد، زیرا از جمله تبعاتش مصرف بالای شکلات است که به معنای کمبود آن می باشد. درواقع از سال 2012 به این طرف، مقدار شکلات مصرفی به نسبت کاکائوی تولید شده توسط کشاورزان بیشتر بوده است. بزرگترین منبع ِ این کمبود، عرضه رو به کاهش کاکائوست. دلیل این عرضه کم نیز گرفتار شدنِ غرب آفریقا در چنگال خشک سالی بسیار شدیدی بوده که منجر به از دست رفتن محصول کشاورزان شده است. به این موضوع بیماری قارچی (Moniliophthora) را هم اضافه کنید که محصولات را نابود می کند و در مجموع، تولید کاکائو40 درصد کاهش پیدا کرده است. درحال حاضر، تولید کاکائو به اندازه ای مشکل است که کشاورزان ترجیح می دهند به جایش محصول دیگری را پرورش بدهند که باز هم نتیجه اش تولید کمتر است.

فضاپیمای وویجر 1 ناسا سوار بر موج های سونامی بین ستاره ای شده است.

فضاپیمای وویجر 1 ناسا در حال حاضر سوار شدن بر روی موجهای سونامی بین ستاره ای است، که در ادامه سفر تاریخی خود در خارج از منظومه شمسی است.سونامی صادر شده از خورشید ما، پدیده ی سومی از نوع خود است که توسط روبات پیشرو شناسایی شده است.

به روایت تصویر: جت مافوق صوت می تواند10 برابر سریع تر از سرعت صوت حرکت کند

طرح پیشنهادی هواپیمای مافوق صوتی که به نام اسکریمر (Skreemr) نامیده شده است می تواند مسافران را از نیویورک به لندن ظرف نیم ساعت منتقل کند، و سرعت آن 10برابر سرعت صوت یا زیر 12348 کیلومتر بر ساعت می باشد. کانسپت هواپیما توسط مهندس و مخترع کانادایی چارلز بمباردیر طراحی شده است. در این مطلب تصاویر گرافیکیِ کامپیوتری، مربوط به این وسیله مافوق صوت را مشاهده می کنید.

این باتری قابل حمل را می توانید همیشه برای شارژ گجت هایتان استفاده کنید، البته به شرطی که آب و نمک در دسترس داشته باشید

بزرگترین شکایتی که همه از گوشی های هوشمند داریم بابت عمر کم شارژ باتری آنهاست. اما شاید اشتباه از ما بوده که تابه حال راه حل مناسبی برای این مشکل پیدا نشده است. شاید شارژ بی سیم هیچ وقت به حقیقت نپیوندد، از طرف دیگر باتری های بازیافتی بسیار کمیاب هستند و شارژرهای اکسترنال یا قاب های سنگین نیز گزینه خوبی برای انجام شارژ نیستند. اما نظرتان در مورد سلول های سوختی چیست؟

ساختِ تلسکوپِ روباتیک و با قدرت بالا روی گوشی هوشمند با استفاده از چاپ سه‌بعدی

ساختنِ تلسکوپِ DIY کار مهمی است اما ساختِ تلسکوپ حرفه‌ای که بتواند اجرام آسمانی را به شکل روباتیک دنبال کند، کاملاً موضوع دیگری است. اکثر ما نه وقت و نه توانایی داریم که بتوانیم رصدخانه‌ی روباتیک برای خود بسازیم بنابراین تنها گزینه‌ی در دسترس صرف هزاران دلار برای خریدِ یک رصدخانه است.