پتروزار غول پیکر، پرنده ای با 110 دندان و 4 دندان نیش

06 آبان
بنا به نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده است، حدود 200 میلیون سال پیش از این پتروزار که دارای چهار دندان نیش بوده است بر فراز صحرای گسترده تریاس ایالت یوتا در آمریکا پرواز می کرده و سایر خزندگان را با دندان های پرتعداد خود به دهان می گرفته است. پتروزار پایان نابهنگامی را در سواحل واحه ای خشک شده تجربه کرد.

تصویر فوق: تصویری خیالی از دایناسور تازه کشف شده پتروزار که کرکودیلومورفایی نخستین به نام اسفنوسوچیان را به دندان گرفته است.

به گفته بروکس بریت، استادیار زمین شناسی در دانشگاه برایگام یانگ در یوتا که محقق این مطالعه می باشد، پتروزار دارای طول بال گسترده حدود 1.3 متر بوده است که برابر با اندازه قد یک کودک 10 ساله می باشد و کل دندان های این جاندار نیز 110 تا با چهار دندان نیش 2.5 سانتی متری بوده است.

اسکات میک که از دانشجویان دانشگاه بریگام یانگ می باشد فسیل این گونه دایناسوری را به همراه جمجمه و استخوان های بدن وی در سال 2014 به هنگام حفاری برای خارج ساختن استخوان ها از یک تکه ماسه سنگ 136 کیلوگرمی پیدا کرد.

بریت می گوید: "سایتی که مورد جستجو قرار گرفته است از نظر قدمت به دوران اواخر تریاسه باز می گردد که برابر با حدودا 210 میلیون سال قبل می شود، وقتی پانگه آ هنوز به هم متصل بوده و صحرای گسترده ای از جنوب کالیفرنیای کنونی تا وایومینگ امتداد داشته است (پانگه آ ابرقاره ای بود که حدود 200 میلیون سال پیش دچار از هم گسیختگی شد)

فسیل پتروزار مورد اشاره  در شرایط خوبی به سر می برد و مانند باقی فسیل های مشابه درهم شکسته نیست. وی می گوید: "به جز فسیل مشابهی که در گرین لند پیدا شده است، این فسیل اولین پتروزار متعلق به دوره تریاسه است که در آمریکای شمالی یافت می شود."

Saints and Sinners سایتی در یوتا در امتداد مرز این ایالت  با کلرادو می باشد که دیرین شناسان فسیل پتروزار را یافتند.

تحلیل زمین شناسی سایت نشان می دهد که طی اواخر دوره تریاسه بسیاری از حیوانات در اطراف واحه ای سبز گرد هم آمدند که مملو از گیاهان بوده و صحرایی گسترده آنرا احاطه کرده بوده است. اما واحه مزبور خشک شده و حیوانات و گیاهان واقع در آن بدون قطره ای آب به حال خود رها شدند.

به گفته بریت: "احتمالا حیوانات به واسطه خشکسالی شدیدی که اتفاق افتاده تلف شده اند و رسوبات به جا مانده نیز نشان می دهد که لاشه حیوانات هنگامی که بارش باران مجددا آغاز شده و به وضعیت عادی خود بازگشته و زیر خاک مدفون گردیده اند. امواجی که بر سواحل دریاچه می وزیده اند نیز استخوان ها را با شن و ماسه مدفون ساخته اند."

شن و ماسه  و آب به خوبی کار خود را انجام داده و فسیل های پتروزار را آنچنان خوب حفظ کرده اند که محققان می توانند تصویر مفصلی از این حیوان دوره باستان را ترسیم نمایند. به عنوان مثال، جمجمه  پتروزار و فک آن دارای فواصلی بوده است  که نشان می دهد استخوان های این نواحی از بدن همانند آنچه در استخوان های پتروزارها و پرنده های دوره های بعدی (فاقد خویشاوندی با پتروزارها) دیده شده است با هوا پر شده بودند.

افزون براین، پتروزار چشمان بسیار کوچکی دارد و وضعیت دندان های آن نیز "کاملا پیچیده می باشد و ترکیبی از دندان های نیش و دندان های آسیا در هر کدام از طرفین آرواره های پایینی آن مشاهده می شود. رویهمرفته این جاندار دارای 80 دندان روی آرواره های پایینی خود (از جمله دندان های نیش مورد اشاره) و 30 دندان نیز روی آرواره های بالایی می باشد که از آن جمله می توان به هشت دندان کوچک در جلو و 22 دندان متوسط در عقب آرواره بالایی اشاره داشت.

لبخند عجیب این دایناسور نیز تفاوت چندانی را با سایر گونه های اولیه که دارای ترکیبی از دندان هایی با اشکال عجیب و غریب بوده اند نداشته است، از این نظر بین پتروزار و تروداکتیلوییدها (نوع دیگری از خزندگان پرنده) که غالبا فاقد دندان بوده اند تفاوت زیادی مشاهده می شود.

همچنین، همانند Dimorphodon، پتروزاری با اندازه متوسط که طی دوره ژوراسیک زندگی می کرده است گونه تازه کشف شده دارای سری بزرگ و در مقام قیاس بال هایی کوچک می باشد که نشان میدهد نمی توانسته بر فراز نواحی گسترده پرواز کند، بلکه در عوض روی مکان هایی پوشیده از درختان و موانع دیگر می پریده است. احتمالا این دایناسورها از حشرات یا حیوانات روزمینی کوچک تغذیه می کرده اند، از جمله کروکودیلومورفی که با نام اسفنوسوچیان شناخته می شده است و بریت آنرا جانداری سریع مشابه کروکودیل های امروزی، البته با پاهای چیهواهوا توصیف می کند.

محققان گنجینه ای از فسیل های اسفنوسوچیان را در واحه باستانی یافتند. همچنین تعداد 20 فسیل مربوط به ترپودهای coelophysoid  (دایناسوری دوپا، که بیشتر گوشتخوار بوده است) دندان تروپودی بسیار بزرگتر، drepanosaurid (جانداری با سری پرنده مانند، بازوهایی شبیه موش کور و پنجه ای در انتهای دم خود) و دو نوع sphenodontids (که شبیه تواتارا عصر مدرن نیوزیلندی به نظر می رسد) را نیز پیدا کردند.

بریت می گوید: "پتروزارها اولین مهره دارانی بودند که در امتداد سواحل واحه ای در میانه صحرایی بزرگ تکامل پیدا کردند."

محققان هنوز نامی برای  گونه ها و جنس های پتروزار جدید پیدا نکرده اند، اما قرار است به صورت رسمی در مطالعه آینده خود نام مورد نظر را عرضه کنند. تحقیق مزبور که پیش از این چاپ نشده بود طی ماه جاری در کنفرانس هفتاد و پنجم سالانه جامعه دیرین شناسی مهره داران در دالاس ارائه شد.

ساخت سیستمِ تامین ِ انرژی از جریان هایِ اقیانوسی، درقالب پروژه ای مشترک توسط توشیبا و آی اچ آی

تیمی مشترک از شرکت های آی اچ آی و توشیبا کار روی ساخت یک سیستم تولید انرژی را آغاز کرده اند. این دو شرکت توسط سازمان توسعه فناوری صنعتی و انرژی جدید ژاپن یا NEDO به عنوان همکاران بخش تحقیق در توسعه سیستمی جدید جهتِ "تحقیق و توسعه فناوری انرژی اقیانوسی و بعبارت بهتر تحقیق اجرایی سازی ِ تولید برق از انرژی اقیانوس" انتخاب شده اند. البته تیم مشترک یادشده از سال2011 به اینطرف روی نسل آینده تولید برق از انرژی اقیانوس (سیستم توربین جریان ِآبی اقیانوس از نوع شناور زیرآبی) کار می کرده اند و تحقیقِ اجراسازیِ مذکور، پروژه بعدی آنهاست.

روبات‌ها می‌توانند با استفاده از برچسب صورت، احساسات انسان‌ها را تشخیص دهند.

اگر روبات‌ها قرار است به صورت روزانه با ما ارتباط داشته باشند، مهم است که بتوانند احساساتی که از خود بروز می‌دهیم را تشخیص دهند. در حالیکه برخی از آنها از سیستم‌های بینایی کامپیوتری برای انجام این کار استفاده می‌کنند. پژوهشگران کره‌ای از نوعی فناوری‌ استفاده می کنند که معتقدند ساده‌تر و دقیق‌تر است. در این فناوری کاربران باید برچسب‌هایی را به صورت‌شان بچسبانند.

درمان تجربی، مقاومت تومورهای مغزی در برابر درمان را در موشها متوقف کرد

محققان خبر از ابداع راهگشایی در مدل آزمایشگاهی برای گلیوماهای درجه بالا می دهند. محققان خبر از درمان تجربی در تست های آزمایشگاهی می دهند که می تواند سرطان های مغزی کشنده و مقاوم به درمان مهاجم را که گلیوبلاستوما نام دارند و گیلوماهای درجه بالا را متوقف سازد. دانشمندان به هنگام تست یک استراتژی درمانی چند مرحله ای، روشی را برای استفاده از درمان ژنی برای متوقف سازی ژنی پیدا کردند که از مدت ها پیش نقش آن در شکل گیری گلیوماهای درجه بالا مشخص شده است.

گاوهای خوشحال، شیرهای مغذی تری تولید می کنند!

تزریق روزانه یک ماده شیمیایی که باعث ایجاد احساس شادی می شود باعث افزایش سطح کلسیم در خون گاوهای هولشتاین و شیر گاوهای جرسی شده است. نتایج این مطالعه که در ژورنال Endocrinology منتشر شده است می تواند به درک بهتر چگونگی ارتقاء سلامت و کیفیت مواد لبنی کمک کند. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید...

پژوهشی جدید نقش کلیدی ازن در تغییرات آب و هوایی را نشان داد

بر اساس پژوهش جدیدی که توسط دانشگاه کمبریج هدایت می شود و در تاریخ 1 دسامبر در مجله Nature Climate Change منتشر شد بسیاری از مدل های کامپیوتری پیچیده که برای پیش بینی تغییرات آب و هوایی به کار می روند، ضریب مهم بازخورد ازن را در محاسباتشان درباره آینده گرمایش زمین لحاظ نکرده اند.