پیوند منحصر به فرد بین ژنتیک و کنترل حرکت

06 آبان
بنا به نتایج تحقیقی که اخیرا منتشر شده است، مولکول کوچکی در سلول ها که تصور می شد اثری بر روی رفتار حیوانات ندارد می تواند در اصل مسئول کنترل حرکات دقیق باشد.

تصویر فوق: تصویر میکروسکوپی از سیستم عصبی یک مگس میوه جوان.

بنا به تحقیقی که در دانشگاه ساسکس انجام شده است، مولکول کوچکی در سلول هایی که پیش از این تصویر می شد نقشی بر روی رفتار حیوان ندارد می تواند در اصل مسئول کنترل حرکات دقیقی باشد.

تیم محققان ساسکس که هدایت آنها را کلادیو آلونسو به عهده داشته است دریافتند مگس های میوه بعد از انجام تغییراتی در قطعات ریز ماده ژنتیکی رمزنویسی شده خود یعنی microRNA یا اختصارا miRNA هنگامی که برعکس روی سطحی قرار داده شدند در مستقیم ایستادن مشکل دارند.

MiRNA مولکول هایی هستند که در ژنوم تمام حیوانات همانند انسان ها رمزنویسی شده اند و فعالیت ژن های انفرادی را تنظیم می کنند. این مولکولها به اثرگذاری بر روی تشکیل سیستم عصبی می پردازند، اما تحقیق انجام شده توسط محققان ساسکس که به صورت آنلاین در ژورنال ساینس منتشر شد اولین تحقیق از نوع خود می باشد که ممکن است نقش های بسیار خاصی را بر روی کنترل حرکات خاصی داشته باشد.

دکتر آلونسو محقق Wellcome Trust در زمینه ژنتیک توسعه ای در دانشکده علوم زندگی می گوید: "در مورد نحوه رمزنویسی شدن حرکات ساده در ژنوم اطلاعات بسیار کمی در دست داریم. با این وجود بقای تمام حیوانات از جمله انسان ها تا حد بسیار زیادی وابستگی به توانایی انجام حرکات ساده از لحظه تولد به بعد دارد مثل رفلکس های ابتدایی که برای تغذیه کردن لازم است."

وی ادامه می دهد: "این دانش ممکن است در بلندمدت به شناخت از مکانیسم های بنیادین اختلالات سیستم عصبی انسانی همانند بیماری پارکینسون که منتهی به از دست رفتن هماهنگی در حرکات می شود کمک برساند."

محققان پیش از این سعی کرده بودند با "خاموش سازی" مولکول های miRNA انفرادی دست به مطالعه اثرگذاری این تغییر بر روی شکل گیری سیستم عصبی مگس میوه بزنند.

هنگامی که در ظاهر هیچ اثری روی ساختار سیستم عصبی مگس های میوه فاقد miRNA کشف نشد، محققان روی به بررسی این مسئله آوردند که آیا خاموش سازی مولکول های مزبور منتهی به کارکرد مناسب سیستم عصبی می شود یا خیر.

به این ترتیب مشخص شد مگس های میوه که فاقد نوع خاصی از miRNA هستند، نمی توانند وضعیت قرارگیری خود را در صورت وارونه شدن درست کنند.

دکتر آلونسو و تیم وی هم اکنون توجه خود را متوجه این نکته ساخته اند که آیا مولکول های گوناگون miRNA  مسئول سایر حرکات، هم در مگس های میوه و هم در سایر ارگانیسم ها می باشند یا خیر.

مگس های میوه حشرات کوچکی هستند که غالبا به خاطر سرعت تولید مثل بالایشان در انجام تحقیقات ژنتیکی، همچنین آسانی نسل کشی در محیط های لابراتواری و اشتراکی که از نظر مکانیسم های بنیادین و مسیرها همانند بیشتر ارگانیسم های پیچیده همانند انسان ها دارند از آنها استفاده می شود.

تحقیق یادشده در درجه اول توسط دکتر ژائو پیکائو اوساریو و دکتر آلونسو انجام گرفته و سپس دکتر جیمی جانستون (که وی نیز در ساسکس حضور دارد) و ماتیاس لندگرف و ژیمنا برنی در دانشگاه کمبریج به تکمیل نتایج حاصله کمک رساندند.

عینک گوگل هشدارهای گوشی را نمایش می‌دهد و شاید در آینده صفحه کلید مجازی نیز عرضه شود.

به لطف در دسترس نبودن عینک گوگل در فروشگاه ها، ممکن است در بین تولیدات پوشیدنی گوگل، دستگاه متفاوتی باشد، اما این دستگاه تحقیقات گسترده و ماهیانه خود را در مورد ترفند های نرم افزاری متوقف نکرده است. آخرین تولیدات آنها در عینک گوگل، همگام سازی با هشدارها را ارائه داده است، قابلیتی که در وهله اول، دشوار است که باور کنیم در عینک ها تعبیه شده اند.

حافظه از دست رفته موش ها بازیابی شد

در یک شاهکار گروهی از پژوهشگران حافظه از دست رفته مغز موش را بازیابی کردند.

استفاده از آجرهای شیشه ای "مستحکم تر از بتن" برای پوشش مغازه ای در آمستردام

غالباً شیشه را ماده ای زیبا و شکستنی توصیف می کنیم، اما اگر راهی باشد که بتوان این ماده ظریف را محکم تر از بتن ساخت چه؟ خب، این دقیقا همان دستاوردی است که MVRDV بدان دست یافته است، این شرکت بین المللی اقدام به تکمیل پروژه خانه های کریستالی، در آمستردام آنهم با استفاده از نمایی تمام شیشه ای و شفاف نموده است که " از بتن هم محکم تر" است.

روشی دقیق‌تر برای آزمایشِ قند خون

پژوهشگران با استفاده از پلاسما یا سرم خون به جای کلِ خون، روشی برای اندازه‌گیریِ دقیق‌تر قند خون (گلوکومتر) ابداع کردند. سطح خون در افراد مبتلا به دیابت با ایجاد خراشی کوچک روی انگشت، قابل دسترسی است. افرد از این طریق متوجه می‌شوند که آیا نیازی به خوردن میان‌وعده یا تزریق انسولین وجود دارد یا خیر. مراقبت از سطح قند خون و اندازه‌گیری آن در دامپزشکی نیز برای نظارت و مراقبت از گربه‌ها و سگ‌های مبتلا به دیابت یا حیوانات خانگی‌ای که به دلایل مختلف بستری شده‌اند کاربرد دارد. در هر دو مورد، بازخوانیِ دستگاه به معنای واقعی کلمه، مسئله‌ی مرگ و زندگی است.

DxO One امکان گرفتن تصاویر DSLR مانند را برای آیفون فراهم می سازد

DxO One با آیفون 5 و بالاتر کار می کند. شاید با استفاده از لنز دوربین DSLR عکسهای محشری بشود گرفت، اما این طرف و آن طرف بردن این لنزها کار پردردسری است. از طرف دیگر همراه داشتن گوشی هوشمند زحمتی ندارد، اما عکس هایی که می گیرد چندان کیفیت بالایی ندارند، پس چاره کار چیست؟ به زودی برای حل این مشکل می توان از DxO One استفاده کرد.