پیوند منحصر به فرد بین ژنتیک و کنترل حرکت

06 آبان
بنا به نتایج تحقیقی که اخیرا منتشر شده است، مولکول کوچکی در سلول ها که تصور می شد اثری بر روی رفتار حیوانات ندارد می تواند در اصل مسئول کنترل حرکات دقیق باشد.

تصویر فوق: تصویر میکروسکوپی از سیستم عصبی یک مگس میوه جوان.

بنا به تحقیقی که در دانشگاه ساسکس انجام شده است، مولکول کوچکی در سلول هایی که پیش از این تصویر می شد نقشی بر روی رفتار حیوان ندارد می تواند در اصل مسئول کنترل حرکات دقیقی باشد.

تیم محققان ساسکس که هدایت آنها را کلادیو آلونسو به عهده داشته است دریافتند مگس های میوه بعد از انجام تغییراتی در قطعات ریز ماده ژنتیکی رمزنویسی شده خود یعنی microRNA یا اختصارا miRNA هنگامی که برعکس روی سطحی قرار داده شدند در مستقیم ایستادن مشکل دارند.

MiRNA مولکول هایی هستند که در ژنوم تمام حیوانات همانند انسان ها رمزنویسی شده اند و فعالیت ژن های انفرادی را تنظیم می کنند. این مولکولها به اثرگذاری بر روی تشکیل سیستم عصبی می پردازند، اما تحقیق انجام شده توسط محققان ساسکس که به صورت آنلاین در ژورنال ساینس منتشر شد اولین تحقیق از نوع خود می باشد که ممکن است نقش های بسیار خاصی را بر روی کنترل حرکات خاصی داشته باشد.

دکتر آلونسو محقق Wellcome Trust در زمینه ژنتیک توسعه ای در دانشکده علوم زندگی می گوید: "در مورد نحوه رمزنویسی شدن حرکات ساده در ژنوم اطلاعات بسیار کمی در دست داریم. با این وجود بقای تمام حیوانات از جمله انسان ها تا حد بسیار زیادی وابستگی به توانایی انجام حرکات ساده از لحظه تولد به بعد دارد مثل رفلکس های ابتدایی که برای تغذیه کردن لازم است."

وی ادامه می دهد: "این دانش ممکن است در بلندمدت به شناخت از مکانیسم های بنیادین اختلالات سیستم عصبی انسانی همانند بیماری پارکینسون که منتهی به از دست رفتن هماهنگی در حرکات می شود کمک برساند."

محققان پیش از این سعی کرده بودند با "خاموش سازی" مولکول های miRNA انفرادی دست به مطالعه اثرگذاری این تغییر بر روی شکل گیری سیستم عصبی مگس میوه بزنند.

هنگامی که در ظاهر هیچ اثری روی ساختار سیستم عصبی مگس های میوه فاقد miRNA کشف نشد، محققان روی به بررسی این مسئله آوردند که آیا خاموش سازی مولکول های مزبور منتهی به کارکرد مناسب سیستم عصبی می شود یا خیر.

به این ترتیب مشخص شد مگس های میوه که فاقد نوع خاصی از miRNA هستند، نمی توانند وضعیت قرارگیری خود را در صورت وارونه شدن درست کنند.

دکتر آلونسو و تیم وی هم اکنون توجه خود را متوجه این نکته ساخته اند که آیا مولکول های گوناگون miRNA  مسئول سایر حرکات، هم در مگس های میوه و هم در سایر ارگانیسم ها می باشند یا خیر.

مگس های میوه حشرات کوچکی هستند که غالبا به خاطر سرعت تولید مثل بالایشان در انجام تحقیقات ژنتیکی، همچنین آسانی نسل کشی در محیط های لابراتواری و اشتراکی که از نظر مکانیسم های بنیادین و مسیرها همانند بیشتر ارگانیسم های پیچیده همانند انسان ها دارند از آنها استفاده می شود.

تحقیق یادشده در درجه اول توسط دکتر ژائو پیکائو اوساریو و دکتر آلونسو انجام گرفته و سپس دکتر جیمی جانستون (که وی نیز در ساسکس حضور دارد) و ماتیاس لندگرف و ژیمنا برنی در دانشگاه کمبریج به تکمیل نتایج حاصله کمک رساندند.

بررسی هدست واقعیت مجازی HTC Vive

در دهه 90 دوره کوتاهی وجود داشت که به نظر می رسید واقعیت مجازی آینده بازی های ویدیویی است. نام های بزرگی مانند Nintendo ،Sega و Atari وقت و زمان خود را برای ورود واقعیت مجازی به بازار سرمایه گذاری کردند. افسوس، تمام این تلاش ها به طرز ناراحت کننده ای شکست خوردند زیرا در آن زمان بازی ها زیاد جذاب نبودند و همینطور سخت افزارها قدرت کافی برای ارائه تجربه مجازی بزرگی را نداشتند. امروزه واقعیت مجازی مجددا تبدیل به یک بحث داغ در صنعت تکنولوژی شده است. آیا بالاخره زمان پیشرفت واقعیت مجازی فرا رسیده است؟

استارت آپی که هوش مصنوعی را به دستگاه های فراوادرمانی و ام آرآی اضافه می کند

آیا منظورمان همان دستگاه های عظیم الجثه ام آرآی است که در بیمارستان ها هستند و برای شناسایی آسیب دیدگی داخل زانو به کار می روند؟ بله، ولی صرفا بزرگی اندازه شان را نمی گوییم. این دستگاه ها هم خیلی بزرگ هستند و هم بسیار گران قیمت و کارکردن با آنها نه تنها زمان بر است، بلکه نیاز به تجربه هم دارد. همین موضوع در مورد دستگاه های فراوادرمانی نیز که برای بررسی وضعیت کودک در شکم مادر استفاده می شود صادق است. اما جاناتان روثبرگ کارآفرینی است که اظهار می دارد ام آرآی وفراوادرمانی نباید لزوما بزرگ و گرانقیمت باشند.

اعطای نسخه ای از iOS 8.0.1  به شرکا قبل از انتشاررسمی iOS 8.0  از سوی اپل

اعطای نسخه ای از iOS 8.0.1 به شرکا قبل از انتشاررسمی iOS 8.0 از سوی اپل

از آنجایی که شرکت اپل قرار است به زودی تلفن جدید خود به نام اپل آیفون 6، و به احتمال فراوان فبلت این تلفن را نیز روانه بازار سازد، می توان گفت مدت زمان زیادی تا انتشار رسمی iOS 8 هم نمانده است .

ارتباط بین باورهای معنوی و سلامت روحی، جسمی و رفاه اجتماعی بیماران سرطانی

تحقیقات نشان می دهد بیشتر افراد مبتلا به سرطان یا مذهبی بوده و باورهای دینی دارند یا از دین و تجربیات معنوی آرامش می گیرند. اما این عوامل چه اثری بر روی سلامت بیماران دارد؟ تحلیل اخیری که بر روی تمامی مطالعات منتشره در باب همین موضوع انجام گرفته است و شامل 44 هزار بیمار می شود ارتباطات جدیدی بین دین و معنویت و وضعیت اجتماعی، روحی و فیزیکی نشان داده است.

عرضه Lumia 535 مایکروسافت در ایالات متحده به قیمت 169 دلار

درحالی‌ که Lumia 535 مایکروسافت به طور رسمی در ایلات متحده معرفی نشده است، به لطف Expansys در دسترس مشتریان قرار گرفته است. در حال حاضر Expansys این گوشی هوشمند را به قیمت 169.99 دلار به فروش می‌رساند. قیمت گرانی نیست، اما بیشتر از قیمتی است که در هند برای آن پرداخت می‌شود:149 دلار.