پیوند منحصر به فرد بین ژنتیک و کنترل حرکت

06 آبان
بنا به نتایج تحقیقی که اخیرا منتشر شده است، مولکول کوچکی در سلول ها که تصور می شد اثری بر روی رفتار حیوانات ندارد می تواند در اصل مسئول کنترل حرکات دقیق باشد.

تصویر فوق: تصویر میکروسکوپی از سیستم عصبی یک مگس میوه جوان.

بنا به تحقیقی که در دانشگاه ساسکس انجام شده است، مولکول کوچکی در سلول هایی که پیش از این تصویر می شد نقشی بر روی رفتار حیوان ندارد می تواند در اصل مسئول کنترل حرکات دقیقی باشد.

تیم محققان ساسکس که هدایت آنها را کلادیو آلونسو به عهده داشته است دریافتند مگس های میوه بعد از انجام تغییراتی در قطعات ریز ماده ژنتیکی رمزنویسی شده خود یعنی microRNA یا اختصارا miRNA هنگامی که برعکس روی سطحی قرار داده شدند در مستقیم ایستادن مشکل دارند.

MiRNA مولکول هایی هستند که در ژنوم تمام حیوانات همانند انسان ها رمزنویسی شده اند و فعالیت ژن های انفرادی را تنظیم می کنند. این مولکولها به اثرگذاری بر روی تشکیل سیستم عصبی می پردازند، اما تحقیق انجام شده توسط محققان ساسکس که به صورت آنلاین در ژورنال ساینس منتشر شد اولین تحقیق از نوع خود می باشد که ممکن است نقش های بسیار خاصی را بر روی کنترل حرکات خاصی داشته باشد.

دکتر آلونسو محقق Wellcome Trust در زمینه ژنتیک توسعه ای در دانشکده علوم زندگی می گوید: "در مورد نحوه رمزنویسی شدن حرکات ساده در ژنوم اطلاعات بسیار کمی در دست داریم. با این وجود بقای تمام حیوانات از جمله انسان ها تا حد بسیار زیادی وابستگی به توانایی انجام حرکات ساده از لحظه تولد به بعد دارد مثل رفلکس های ابتدایی که برای تغذیه کردن لازم است."

وی ادامه می دهد: "این دانش ممکن است در بلندمدت به شناخت از مکانیسم های بنیادین اختلالات سیستم عصبی انسانی همانند بیماری پارکینسون که منتهی به از دست رفتن هماهنگی در حرکات می شود کمک برساند."

محققان پیش از این سعی کرده بودند با "خاموش سازی" مولکول های miRNA انفرادی دست به مطالعه اثرگذاری این تغییر بر روی شکل گیری سیستم عصبی مگس میوه بزنند.

هنگامی که در ظاهر هیچ اثری روی ساختار سیستم عصبی مگس های میوه فاقد miRNA کشف نشد، محققان روی به بررسی این مسئله آوردند که آیا خاموش سازی مولکول های مزبور منتهی به کارکرد مناسب سیستم عصبی می شود یا خیر.

به این ترتیب مشخص شد مگس های میوه که فاقد نوع خاصی از miRNA هستند، نمی توانند وضعیت قرارگیری خود را در صورت وارونه شدن درست کنند.

دکتر آلونسو و تیم وی هم اکنون توجه خود را متوجه این نکته ساخته اند که آیا مولکول های گوناگون miRNA  مسئول سایر حرکات، هم در مگس های میوه و هم در سایر ارگانیسم ها می باشند یا خیر.

مگس های میوه حشرات کوچکی هستند که غالبا به خاطر سرعت تولید مثل بالایشان در انجام تحقیقات ژنتیکی، همچنین آسانی نسل کشی در محیط های لابراتواری و اشتراکی که از نظر مکانیسم های بنیادین و مسیرها همانند بیشتر ارگانیسم های پیچیده همانند انسان ها دارند از آنها استفاده می شود.

تحقیق یادشده در درجه اول توسط دکتر ژائو پیکائو اوساریو و دکتر آلونسو انجام گرفته و سپس دکتر جیمی جانستون (که وی نیز در ساسکس حضور دارد) و ماتیاس لندگرف و ژیمنا برنی در دانشگاه کمبریج به تکمیل نتایج حاصله کمک رساندند.

با ویژگی "UnSend.it" در جیمیل آشنا شوید

هنگامی که یک ایمیل شخصی را ناخواسته به یک فرد (یا افرادی) ارسال می کنید، بسیار احساس ناخوشایندی دارید. یک کلیک اشتباه می تواند روز بعد در محل کار، شما را بسیار خراب کند. جیمیل دارای ویژگی "UnSend" می باشد، ولی این ویژگی فقط برای مدت زمان محدودی در دسترسی است و البته برای ایمیل هایی که از سرورهای گوگل گذر کرده اند ممنوع می باشد. چه خواهد شد اگر تا مدتی بعد اشتباه خود را نفهمید؟ چه خواهد شد اگر از Outlook استفاده می کنید؟ UnSend.it برای کمک به شما اینجاست.

موتورولا بر روی سه گوشی هوشمند جدید با صفحه‌های QHD کار می‌کند

بر اساس شایعات جدید، در حال حاضر موتورولا بر روی سه گوشی هوشمند QHD کار می‌کند. یک کاربر سایت Reddit ادعا کرده که بر اساس اطلاعاتی که به دست او رسیده، موتورولا دارای سه گوشی هوشمند معرفی نشده است. از آنجایی که مدرکی برای حمایت این ادعا وجود ندارد، باید به آن‌ها به چشم تردید نگاه کرد.

ادغام گوگل و توئیتر، جهت نمایش نتایج جستجو

همانطور که می دانید، توئیتر مشکلات خاص خودش را دارد، اما یکی از حوزه هایی که عملکرد بسیار خوبی از خود در آن نشان داده تحویل بروزرسانی های اخبار فوری است و گوگل هم به خوبی از این مسئله مطلع است. ماه فوریه سال گذشته بود که شایعاتی را در مورد همکاری بین گوگل و توئیتر شنیدیم و سپس شاهد ظاهر شدن توئیت های توئیتری روی نتایج جستجوی موبایل بودیم که از اواخر ماه می (خرداد ماه) راه افتاد

چگونه هرنوع فایل رسانه ای را به گوشی هوشمند iOS خود انتقال بدهیم؟

با استفاده از اپ والتر (Waltr) که برای مک طراحی شده است، می توانید بدون نیاز به iOS، هر نوع فایل ویدئو یا موسیقی را به گوشی هوشمند iOS خود انتقال بدهید. بار اولی که از زبان تیم سازنده اپ والترِ مک، در مورد قابلیت این اپ شنیدم زیاد خوشبین نبودم. آنطور که سازندگان والتر وعده می دهند، این اپ می تواند هر نوع فایل ویدئویی یا صوتی را صرف نظر از فرمت آن به گوشی هوشمند iOS منتقل کرده و آنرا از طریق اپ های Music یا Video اپل بازپخش نماید. از این لحاظ برخلاف اپ های مشابهی است که از شما تقاضای نصب اپ والتر همراه را روی گوشی هوشمندتان می کنند و محدودسازی دسترسی به فایل هایی داخل اپ (و محدودسازی دسترسی به ویژگی هایی از قبیل AirPlay در برخی موارد) را اعمال می نمایند.

بزرگترین مزرعه بادی دریایی جهان

بنا به اعلام شرکت نروژی استات اویل این شرکت در حال ساخت بزرگترین مزرعه بادی دریایی درنزدیکی اسکاتلند است و قرار است مزرعه مزبور کار تولید انرژی را از سل 2017 نیز شروع کند. مزرعه بادی پارک آزمایشیِ هایویند اسکاتلند دارای 5 توربین خواهد بود که هریک شش مگاوات قدرت را تولید می کنند.