پیوند منحصر به فرد بین ژنتیک و کنترل حرکت

06 آبان
بنا به نتایج تحقیقی که اخیرا منتشر شده است، مولکول کوچکی در سلول ها که تصور می شد اثری بر روی رفتار حیوانات ندارد می تواند در اصل مسئول کنترل حرکات دقیق باشد.

تصویر فوق: تصویر میکروسکوپی از سیستم عصبی یک مگس میوه جوان.

بنا به تحقیقی که در دانشگاه ساسکس انجام شده است، مولکول کوچکی در سلول هایی که پیش از این تصویر می شد نقشی بر روی رفتار حیوان ندارد می تواند در اصل مسئول کنترل حرکات دقیقی باشد.

تیم محققان ساسکس که هدایت آنها را کلادیو آلونسو به عهده داشته است دریافتند مگس های میوه بعد از انجام تغییراتی در قطعات ریز ماده ژنتیکی رمزنویسی شده خود یعنی microRNA یا اختصارا miRNA هنگامی که برعکس روی سطحی قرار داده شدند در مستقیم ایستادن مشکل دارند.

MiRNA مولکول هایی هستند که در ژنوم تمام حیوانات همانند انسان ها رمزنویسی شده اند و فعالیت ژن های انفرادی را تنظیم می کنند. این مولکولها به اثرگذاری بر روی تشکیل سیستم عصبی می پردازند، اما تحقیق انجام شده توسط محققان ساسکس که به صورت آنلاین در ژورنال ساینس منتشر شد اولین تحقیق از نوع خود می باشد که ممکن است نقش های بسیار خاصی را بر روی کنترل حرکات خاصی داشته باشد.

دکتر آلونسو محقق Wellcome Trust در زمینه ژنتیک توسعه ای در دانشکده علوم زندگی می گوید: "در مورد نحوه رمزنویسی شدن حرکات ساده در ژنوم اطلاعات بسیار کمی در دست داریم. با این وجود بقای تمام حیوانات از جمله انسان ها تا حد بسیار زیادی وابستگی به توانایی انجام حرکات ساده از لحظه تولد به بعد دارد مثل رفلکس های ابتدایی که برای تغذیه کردن لازم است."

وی ادامه می دهد: "این دانش ممکن است در بلندمدت به شناخت از مکانیسم های بنیادین اختلالات سیستم عصبی انسانی همانند بیماری پارکینسون که منتهی به از دست رفتن هماهنگی در حرکات می شود کمک برساند."

محققان پیش از این سعی کرده بودند با "خاموش سازی" مولکول های miRNA انفرادی دست به مطالعه اثرگذاری این تغییر بر روی شکل گیری سیستم عصبی مگس میوه بزنند.

هنگامی که در ظاهر هیچ اثری روی ساختار سیستم عصبی مگس های میوه فاقد miRNA کشف نشد، محققان روی به بررسی این مسئله آوردند که آیا خاموش سازی مولکول های مزبور منتهی به کارکرد مناسب سیستم عصبی می شود یا خیر.

به این ترتیب مشخص شد مگس های میوه که فاقد نوع خاصی از miRNA هستند، نمی توانند وضعیت قرارگیری خود را در صورت وارونه شدن درست کنند.

دکتر آلونسو و تیم وی هم اکنون توجه خود را متوجه این نکته ساخته اند که آیا مولکول های گوناگون miRNA  مسئول سایر حرکات، هم در مگس های میوه و هم در سایر ارگانیسم ها می باشند یا خیر.

مگس های میوه حشرات کوچکی هستند که غالبا به خاطر سرعت تولید مثل بالایشان در انجام تحقیقات ژنتیکی، همچنین آسانی نسل کشی در محیط های لابراتواری و اشتراکی که از نظر مکانیسم های بنیادین و مسیرها همانند بیشتر ارگانیسم های پیچیده همانند انسان ها دارند از آنها استفاده می شود.

تحقیق یادشده در درجه اول توسط دکتر ژائو پیکائو اوساریو و دکتر آلونسو انجام گرفته و سپس دکتر جیمی جانستون (که وی نیز در ساسکس حضور دارد) و ماتیاس لندگرف و ژیمنا برنی در دانشگاه کمبریج به تکمیل نتایج حاصله کمک رساندند.

مروری بر ویژگی های فنی مینی کامپیوتر مخصوص گیم BXi5G-760تولید  GIGABYTE BRIX

مروری بر ویژگی های فنی مینی کامپیوتر مخصوص گیم BXi5G-760تولید GIGABYTE BRIX

BRIX Pro ، تولید ِشرکت گیگابایت (دارای Intel Iris Pro)، حسابی در بازار شلوغ کرده است. GIGABYTE سرمست از موفقیت های پیشین خود، مجموعه ای از مینی پی سی ها را با لقب کلی BRIX Gaming به بازار ارائه کرده است.

دیگر هدفون های توگوشی خود را گم نخواهید کرد: با استفاده از این دستبند، هدفون ها را روی مچ دست خود همه جا همراه خواهید داشت

تازگی ها هدفون های توگوشی بلوتوثی موفقیت زیادی روی سایت Kickstarter بدست نیاورده اند، اما شرکت اشلی کلو امیدوار است با عرضه دستبند دکمه دار هلیکس خود این روند را تغییر بدهد. هلیکس از بیرون شبیه دستبندی دکمه ای مثل انواع فیت نسی به نظر می رسد. سه آهن ربا روی یکی از طرفین این دستبند تعبیه شده که به طرف دیگر متصل می شود، بنابراین هلیکس را می توان برحسب اندازه مچ دست خود تنظیم کرد. در واقع راهبرد طراحی که برای این محصول در پیش گرفته شده اجازه می دهد تا افراد با دور مچ های مختلف بتوانند از آن بهره مند شوند. اما تردستی که هلیکس در آستین خود دارد فضای ذخیره مخفی است که یک جفت هدفون توگوشی بلوتوثی در آن جا خوش کرده است.

دانشمندان یک منظومه شمسی کشف کردند که بسیار قدیمی بوده و دارای پنج سیاره به اندازه زمین است.

تیمی متشکل از دانشمندانِ دانشگاه بیرمنگام (University of Birmingham) در انگلستان، به تازگی یک منظومه شمسی قدیمی کشف کردند که تاریخ پیدایش آن به زمان تشکیل کهکشان راه شیری برمی‌گردد. آنچه این منظومه را جالب می‌کند اینست که وجود پنج سیاره به اندازه زمین به دور آن تائید شده است. ممکن است این سیاره‌ها دارای شرایط مناسب برای وجود موجودات زنده باشند که در این صورت قدمت آن‌ها به 13.8 میلیارد سال پیش، یعنی به اندازه سن کهکشان راه شیری، می‌رسد.

جریان سیال چه تأثیری بر باکتریها می گذارد؟

محققانی از دانشگاه لیورپول، از معادلات ریاضی استفاده کردند تا جنبه های پنهانِ نحوه ممانعت از حرکت باکتریهای در جستجوی غذا توسط سیالات جاری را آشکار سازند.

کورنینگ و اعلام ِ خبر عرضه Gorilla Glass 4 مقاوم تر در برابر ضربه

هرچند داشتن تلفن هوشمندی که در برابر خم شدن یا مشت خوردن نشکند خیلی خوب است، اما بیشتر ما خواستار این هستیم تا شیشه ای در صفحه نمایشِ گوشی استفاده شود که اگر گوشی مان از دست رها شد و به زمین خورد بازهم مقاوم باشد.Gorilla Glass 4 کورنینک که به تازگی عرضه شده دقیقا همین ادعا را دارد.