نیوهورایزنز "پرتره خانوادگی" اقمار پلوتون را تکمیل کرد

04 آبان
قبل از تکمیل مطالعه پلوتون توسط فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا و ادامه مسیر این فضاپیما به سوی مناطق دور دستِ کمربند کویپر، این فضا پیما تصاویری چند تکه از کربروس، کوچکترین قمر پلوتون تهیه کرد. به این ترتیب مجموعه ی "پرتره های خانوادگی" تکمیل شده و نیوهورایزنز تصاویر مربوط به پلوتون و چهار قمر دیگرش را از ماه می گذشته به این طرف به زمین ارسال کرده است.

تصویر فوق تصویریست از کربروس، کوچکترین قمر پلوتون که توسط فضاپیمای نیوهورایزنز گرفته شده است.

تصاویر که با فاصله تقریبی 410380 کیلومتری از کربروس گرفته شده است یک جرم لخته مانند دوتایی را نشان می دهد که در طولانی ترین نقطه خود 13 کیلومتر و در کوتاه ترین قسمت حدود 4.8 کیلومتر عرض دارد. در مقام قیاس، بزرگترین قمر پلوتون که شارون نام دارد دارای قطر 1209 کیلومتر است. نیکس و هایدرا دو قمر بزرگ بعدی این سیاره تقریبا 40 کیلومتر عرض دارند، درحالیکه استایکس از نظر اندازه مشابه کربروس بوده و تقریبا 10 الی 11 کیلومتر عرض آن می باشد.

به گفته ناسا دانشمندان پیش از این به واسطه اندازه گیری های انجام شده توسط تلسکوپ هابل، کربروس را به خاطر اثر گرانشی آن بزرگتر از اندازه کنونی اش تصویر می کردند. دلیل عدم تجانس اندازه و وزن کربروس هنوز مشخص نشده است، اما دانشمندان می اندیشند که ممکن است شکل لخته مانند حاصل ترکیب شدن دو جرم با همدیگر در گذشته دور باشد.

مارک شوالتر از همکاران محقق نیوهوارایزنز در انستیتویSETI  در مونتین ویوی کالیفرنیا می گوید: "پیش بینی هایی که برای سایر اقمار کوچک پلوتون داشتیم  تقریبا صحیح از آب درآمدند، اما در مورد کربروس قضیه فرق می کرد."

داده ها و تصاویری که از نیوهورایزنز بدست آمد نیز نشان دادند که سطح کربروس مشابه برخی نواحی سیاره کوتوله پلوتون و سایر اقمار آن می باشد، به این معنا که پوشیده از یخ آب تازه است.

نیوهورایزنز در جولای سال 2006 اختصاصا به منظور مطالعه ساختار منظومه پلوتون، کمرند کویپر و شکل گیریِ نخستینِ منظومه شمسی پرتاب شد. ارسال تصاویر از پلوتون ابتدا از فوریه سال 2015  که فضاپیما به سمت این سیاره در حرکت بود آغاز شد و بعد از عبوری که در ماه جولای انجام گرفت، هم اکنون نیوهورایزنز در فاصله 121 میلیون کیلومتری از پلوتون قرار دارد و قرار است در تاریخ 1 ژانویه 2019 به هدف بعدی تعریف شده خود در کمربند کویپر برسد.

ویدئویی که در ادامه خبر ملاحظه می کنید نیز مروری سریع بر ماموریت نیوهورایزنز می باشد.

ویدئو: ستاره ریز فوران هایی 10 هزار بار روشن تر از فورانهای خورشیدی را شلیک می کند

به تازگی محققان موفق به کشف ستاره ای کوچک و سرد شده اند که فوران هایی 10 هزار بار روشن تر از فوران های خورشیدی را از خود منتشر می سازد، این کشف در حقیقت اصلا خبر خوبی برای امیدواران به پیدا کردن کهکشانی سرشار از حیات نیست.

توصیه های سلامت: اگر فرزند شما به غذاهای ناسالم علاقمند است ....

اگر فرزند شما عادت به انتخاب غذاهای ناسالم به جای انواع سالم تر دارد می توانید با امتحان شیوه هایی که در ادامه می آید این عادت وی را تغییر بدهید.

تخریب پیوسته حیات گیاهی سیاره زمین، تهدیدی جدی برای حیات بشر

بر اساس یافته های جدید محققین دانشگاه جورجیای آمریکا، اگر انسان ها سرعت تخریب حیات گیاهی رو به زوال کره زمین را کم نکنند احتمالاً تمدن فعلی بشر با نابودی رو به رو خواهد شد. یافته های این تحقیق در نشریه Proceedings of the National Academy of Science به چاپ رسیده است.

بنا به نتایج مطالعه ای جدید، واکسن حاوی نانوذرات ویروس مانند، درمانی موثربرای RSV به شمار می رود

طبق مطالعات محققان دانشگاه دولتی جورجیا، واکسنی حاوی نانوذرات ویروس مانند یا ذرات میکروسکوپی که به لحاظ ژنتیکی دستکاری شده اند، درمانی موثر برای ویروس سنسیشیال تنفسی با اختصارا RSV می باشد. یافته های این محققان که در ژورنال بین المللی نانومدیسین به چاپ رسیده نشان می دهد واکسن مزبور محافظت طولانی مدتی را در برابر RSV فراهم آورده و به عنوان گزینه درمانی بدیعی برای این بیماری به شمار می رود. در حال حاضر واکسن RSV که مجوزهای لازم را گرفته باشد وجود ندارد.

کشف کاتالیست زئولیتی جدید برای تبدیل مؤثر گاز متان به مایع

گروهی بین المللی متشکل از محققینِ دانشگاه فنی مونیخ (TUM)، دانشگاه صنعتی آینتهُفِن (هلند) و دانشگاه آمستردام، با الهام از علوم زیستی، موفق به ساخت کاتالیست زئولیتی جدیدی شده اند که در آینده، مسیر فناوری های تبدیل «گاز به مایع» در مقیاس کوچک را هموارتر خواهد کرد. این کاتالیست ها در زمینه تبدیل گاز طبیعی به سوخت و مواد اولیه صنایع شیمیایی استفاده می شوند.